Print side | Luk vindue

DIY tv-mobel

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Min hjemmebiograf
Forumbeskrivelse: Vis dit udstyr frem for andre brugere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=109033
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 09:36


Emne: DIY tv-mobel
Skrevet af: festaben
Emne: DIY tv-mobel
Skrevet den: 10-Marts-2012 kl. 23:54
Hejsa.
Jeg er igang med at bygge mit eget tv-møbel. Jeg vil have stof på fronten og har fundet ferm til følgende
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=32053
Mit spørgsmål er nu, hvordan sætter jeg det fast? Kan man bruge alm lim eller???
Det skal sidde fast på MDF plade.
Jeg skal nok poste nogle billeder, når jeg når lidt længere med projektet.



Svar:
Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 11-Marts-2012 kl. 01:45
Tror du kan bruge to-komponent lim i et tyndt lag. Har jeg i hvert fald set andre gøre med ok resultat. Det kan også klipses fast. Smile

-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 11-Marts-2012 kl. 09:35
Ok. Tænkte bare at hvis jeg klipsede det fast, så vill det blive ujævnt??


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Marts-2012 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af festaben festaben skrev:

Ok. Tænkte bare at hvis jeg klipsede det fast, så vill det blive ujævnt??
NIX! Det er strækbart, og det gælder bare om at få det strukket lige meget i alle retninger.
 
Hvis stoffet klippes nogenlunde i den rigtige størrelse inden der heftes med klammer, og der streges op på pladen hvor til det skal strækkes. Der startes midtfor på alle fire sider, og køres mod hjørnerne med klammerne. Så sidder det også pænt i hjørnerne, der lige får et par ekstra klammer.


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 11-Marts-2012 kl. 16:20
Super....det må nødvendigvis være nemmere ift at skulle lime;0)


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 16-Marts-2012 kl. 21:09
Så er det meste ved at være på plads til at kunne lave et tv-bord. Er ved at kigge på nogle blæsere til bordet. Der skal være 2 rum til alt mit elektronik grej (reciver, PS3 mm) med en blæser hver. rummene vil måle (cm): H35xB50xD50. Jeg tænker en bæser på 120mm http://www.coolerkit.dk/scythe_gentle_typhoon_120mm___500_rpm-p-1736.html
Mit spørgsmål er om 500rpm er passende???
Det er den der er mest støjsvage (5dB) jeg kunne finde og har et airflow på: 18,5 CFM / 31 m³/h


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 19-Marts-2012 kl. 23:36
Ingen der har erfaring med blæsere og omdrejnings hastighed????


Skrevet af: BigRaj
Skrevet den: 20-Marts-2012 kl. 10:17
Jeg fik syet stoffet som nogle lommer, som jeg sænkede lågerne ned i. Og klipsede så fast i bunden af lågen med hæftepistol. Virker rigtigt godt. Ingen folder eller noget og da hæfteklæmmerne vender ned mod gulvet ses de slet ikke. Jeg brugte sorte hæfteklæmmer i samme farve som stoffet. Rigtigt nydeligt resultat.

-------------
Film skal ses..Derhjemme...I en kælder sort som kul


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 20-Marts-2012 kl. 11:04
De blæsere du har fundet er ganske fine. De skal nok få flyttet varmen ud, men de skal ha' lidt plads foran sig for de har ikke den vilde tryk. Så 3 - 4 cm. plads skal de ha' for at kunne "puste" varmen væk. Smile

-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 20-Marts-2012 kl. 11:17
Lyder som en god ide med stoffet.
 
Perfekt, så bliver det de blæsere jeg sætter i. Dybden på "rummet" er 50cm. den reciever jeg har nu er 43cm dyb (46 incl kabler) og hvis jeg skal have ny reciever, fx onkyo 3009 er denne 46,5cm i dybden, så der burde være plads nok, ikke?


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 20-Marts-2012 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af festaben festaben skrev:

Dybden på "rummet" er 50cm. den reciever jeg har nu er 43cm dyb (46 incl kabler) og hvis jeg skal have ny reciever, fx onkyo 3009 er denne 46,5cm i dybden, så der burde være plads nok, ikke?
Hehe, jeg mente bagved møblet. Går ud fra blæserne skal "suge" luften fra rummet og "puste" den ud i stuen/bio'en? Smile

-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 20-Marts-2012 kl. 11:30
Ahhh...Selve møblet er lavet så der er ca. 2 cm fra bagbeklødningen og til kanten af toppladen (så kabler mm. kan skjules og så ikke noget problem at rykke den ydl en cm ud fra vækken (skal alligevel ahve så der kan komme en kabel-bakke ned på bagsiden);0)


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 20-Marts-2012 kl. 11:35
Er efterhånden ved at have styr på alle detaljerne og have bestilt det meste, så håber at kunne bruge påsken på at samle det.
Jeg har dog været lidt i tvivl om jeg skulle have en automatisk temperatur styring på, men er blevet enig med mig selv at det nok ville være overkill og at det letteste ville være at sætte de 2 blæsere til at køre konstant når div udstyr er tændt. Skal lige have fundet en plan snedig for hvordan jeg får dem til at tænde med udstyret hver for sig, så blæser 1 kun kører når udstyret i rum 1 benyttes. Har ikke lige fundet løsningen på dette endnu (med mindre man skal have 2 seperate strømkilder og så en el-spareskinne........


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 20-Marts-2012 kl. 11:40
Det var sådan jeg mente....

Og så kunne du jo sætte blæseren inde i bagpladen eller i rummet bagved bagpladen så den får lidt mere plads. Smile


-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 20-Marts-2012 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af festaben festaben skrev:

Skal lige have fundet en plan snedig for hvordan jeg får dem til at tænde med udstyret hver for sig, så blæser 1 kun kører når udstyret i rum 1 benyttes. Har ikke lige fundet løsningen på dette endnu (med mindre man skal have 2 seperate strømkilder og så en el-spareskinne........
Jeg er ikke den store elektriker eller elektromekaniker, så ved ikke forfærdelig meget om den slags, men findes der ikke noget der kan registrere hvornår andet bliver tændt og tænde for resten? Sådan noget kunne bruges til dine blæsere. Smile

-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 20-Marts-2012 kl. 12:07
Lige mine tanker, men kender ikke ret meget til mulighederne på området


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 20-Marts-2012 kl. 12:35
Kan man få en manuel afbryder der passer til de kabler der går til blæseren???
På den måde kunne man koble strømforsyningen til en elspare skinne der tænder når fx min reciver tænder (og dermed blæser i rum1) og så have en manuel afbryder til rum 2.


Skrevet af: Aim
Skrevet den: 20-Marts-2012 kl. 12:38
Måske man kan finde noget grej der kan tænde automatisk med 12v trigger hvis jeres receivere har 12v trigger.
Ellers kan man få denne temp. styret tænder ret billigt, som man bare hugge op til en billig 12v universal strømforsyning. 
http://www.maplin.co.uk/temperature-activated-switch-kit-220003?tabid=1&criteria=usb&c=so&u=strat15&c=54264&u=skim223x354x4c8021007a12b91d087e2c1aa849b3b0 - temp trigger link
http://www.avxperten.dk/diverse/universal-stroemforsyning/universal-stroemforsyning.asp - strømforsyning link

Er heller ikke eletriker, men det burde vel fungere.


Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 20-Marts-2012 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Oprindeligt skrevet af festaben festaben skrev:

Skal lige have fundet en plan snedig for hvordan jeg får dem til at tænde med udstyret hver for sig, så blæser 1 kun kører når udstyret i rum 1 benyttes. Har ikke lige fundet løsningen på dette endnu (med mindre man skal have 2 seperate strømkilder og så en el-spareskinne........
Jeg er ikke den store elektriker eller elektromekaniker, så ved ikke forfærdelig meget om den slags, men findes der ikke noget der kan registrere hvornår andet bliver tændt og tænde for resten? Sådan kunne bruges til dine blæsere. Smile

Jo, se Asklepios' biotråd.


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 20-Marts-2012 kl. 14:47
Temperatur styring kan være en måde at gøre det på, men hvis der nu var en simplere måde at få de 2 enheder til at kører seperat (uden at skulle have hver deres strømforsyning) ville det være optimaltSmile
Tror det setup hvor det hele er hooked til recieveren kun kan bruges hvis begge blæsere skal køre samtidig


Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 20-Marts-2012 kl. 15:05
Hvis de skal være temperaturestyret er det vel nødvendigt at de styres individuelt. Du kan lave en temperaturstyret blæser ved at finde et kredsløb på nettet som baserer sig omkring en thermistor. Det er en modstand som har en variabel modstand alt efter temperaturen - lige hvad du skal bruge.


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 20-Marts-2012 kl. 22:21
kan man få en manuel afbryder men e tryk knap til et 3pin´s kabel, som er til blæserne? Har søgt lidt, men kan kun finde kontrollere med en glidende modstand. 


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 25-Marts-2012 kl. 22:41

Nogen der kender dybden af yamaha RX-A2010 når der er kabler monteret bagpå?

Det samme gælder for Pioneer SC-LX75????

Skal have en af disse. Har lavet dybden på 50cm indvendigt, mens yamaha recieveren er på 46,7 i dybden (ved ikke om det er målt når der er kabler i???)

Bør jeg lave "skabet" dybere???



Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 25-Marts-2012 kl. 22:53
Jeg ville nok give det 5 cm. mere i dybden. Havde et tv møbel der var 50 cm dybt, godt nok udvendig mål, men bagpladen var meget tynd, og der var intet foran der hvor receiveren var. Receiveren, Denon AVR-2809, havde "kun" 1 cm. til møblets front efter jeg havde mast det godt og grundigt ind. Men jeg vil sige det kommer and på kablerne og om det er med bananstik. Mine kabler er "store" og tykke bi-wire kabler med bananstik.

-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 25-Marts-2012 kl. 23:19
ok..... Nogen der har receiveren, som jeg kan få til at skrive hvor meget det fylder m kaber?


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 25-Marts-2012 kl. 23:37
Ifølge googles lommeregner er Yamaha'en 46,5666667 cm. dyb og det er helt sikkert uden kabler og stik. Min Denon AVR-2809 er 42 cm. dyb uden kabler og stik. Så har du noget at sammenligne med.

Efter min mening var de 42 cm. + kabler og stik lige en tand for meget for 50 cm. dybde. Så er 99% sikker på 46,5666667 cm. + kabler og stik er for meget for 50 cm. dybde uanset hvilke stik og kabler det det bliver. Og er bange for at 55 cm. dybde er en tand for lidt også.

Pioneer'en er 44.2 cm. dyb uden kabler og stik. Så der vil jeg tro at 55 cm. dybde er passende når stik og kabler tilføjes.

Ville nok lægge 10 cm. til receiverens dybde for at få den rette dybde til bordet. Smile


-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: fausing
Skrevet den: 26-Marts-2012 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Det var sådan jeg mente....

Og så kunne du jo sætte blæseren inde i bagpladen eller i rummet bagved bagpladen så den får lidt mere plads. Smile


Lurer lige med da jeg selv går i -DIY mode- ingen så længe, og skal i den sammenhæng også have blæsere i mit møbel. Min plan var at vende blæserne så de puster luften hen over receiveren, og ikke bagud vendt som din tegning. Nogen der har erfaringer mht hvilken vej blæserne skal sidde???

Mvh. Rasmus Fausing


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 26-Marts-2012 kl. 11:39
Tror desværre du har ret Hessi.
Nogen der kender de specifikke mål på Yamaha Rx-2010 (3010) m. kabler????
Vil gerne have mølet så smalt som muligt, men der skal selvfølgelig være plads til at kablerne kan sættes iTongue


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 26-Marts-2012 kl. 11:40
Reciverens dybde er målt incl knapper på forsiden. Så tænk lige på det hvis der skal indfældede låger i møblet. Jeg mener også der skal lægges 10 cm til for at der er plads til at bøje kabler uden at de knækker, og til en låge.


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 26-Marts-2012 kl. 11:45
10cm lyder rimeligt, men ville være kanon hvis nogen kunne måle det i praksis (ringede til av-connection der sælger dem og de mente ikke at der skulle lægges mere end 5cm til).
Lågerne er der taget højde forSmile


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 26-Marts-2012 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af festaben festaben skrev:

10cm lyder rimeligt, men ville være kanon hvis nogen kunne måle det i praksis (ringede til av-connection der sælger dem og de mente ikke at der skulle lægges mere end 5cm til).
Lågerne er der taget højde forSmile
Det kan de have ret i... men det kommer an på stik og kabler. Hvis det ikke er tykke bi-wire kabler uden bananstik (eller med bananstik hvor lederen kan komme ind fra siden) kan det nok godt lade sig gøre med  5 cm., men det bliver tight.

Hvis bare dine kabler er lidt tykke, ikke fleksible og de er termineret med bananstik hvor lederen er stukket i bagenden (jaja værs'go LOL) så skal der med 100% garanti mere end 5 cm. til.

Vil du minimere ekstra fylde, køb da bananstik hvor lederen kan komme ind fra siden eller undgå terminering... så tror jeg faktisk det er lige før du ikke behøver mere end de 5 cm. uanset kabel, men de enkelte ledere med isolering skal stadig hen over hinanden når de skal tilsluttes receiveren, og det kan godt give lidt ekstra fylde.


-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 26-Marts-2012 kl. 14:00

Med en dybde på 46,7 vil jeg få 8,3cm hvis jeg laver dybden 55 cm istedet........så burde det da kunne være derConfused....vil helt undgå at møblet bliver for bredt (pga hvor det skal stå)



Skrevet af: festaben
Skrevet den: 27-Marts-2012 kl. 15:21
Hvad højde har tænker i man bør have....kan se de modeller man kæber (unnu etc.) er ca. 32,5cm....
jeg har overvejet 35cm så er der plads til reciever og blue-ray i den ene side + konsoller mm. i det andet skab. Andre bud på en "optimal" højde???


Skrevet af: fausing
Skrevet den: 27-Marts-2012 kl. 20:13
Oprindeligt skrevet af festaben festaben skrev:

Hvad højde har tænker i man bør have....kan se de modeller man kæber (unnu etc.) er ca. 32,5cm....
jeg har overvejet 35cm så er der plads til reciever og blue-ray i den ene side + konsoller mm. i det andet skab. Andre bud på en "optimal" højde???


Jamen det kommer jo som du beskiver an på hvad du har, og regner med at få i fremtiden af udstyr. Men når jeg (inden længe) skal igang, så ender jeg med en INDVENDIG højde på 37. Det passer med det udstyr jeg har planer om at anskaffe mig. Men 35 vil jeg mene er fornuftigt. Smile

Vær dog opmærksom på hvilke krav der stilles til luft omkring dit udstyr fra producentens side. Overvej blæsere, eller lufthuller hvis det bliver lidt knapt med pladsen.

Rasmus


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 27-Marts-2012 kl. 20:18
Oprindeligt skrevet af festaben festaben skrev:

Hvad højde har tænker i man bør have....kan se de modeller man kæber (unnu etc.) er ca. 32,5cm....
jeg har overvejet 35cm så er der plads til reciever og blue-ray i den ene side + konsoller mm. i det andet skab. Andre bud på en "optimal" højde???


Jeg ville ikke stille andet udstyr sammen med receiver af hensyn til varmeudviklingen.


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 27-Marts-2012 kl. 21:22
Jeg sætter blæsere i på 120mm med 500 rpm og et støjniveau på 5db:
http://www.coolerkit.dk/scythe_gentle_typhoon_120mm___500_rpm-p-1736.html
Så tænker ikke at varme bliver et problem.
Jeg regner med at stille en blue.ray ovenpå recieveren


Skrevet af: fausing
Skrevet den: 28-Marts-2012 kl. 08:42
Oprindeligt skrevet af festaben festaben skrev:

Jeg sætter blæsere i på 120mm med 500 rpm og et støjniveau på 5db:
http://www.coolerkit.dk/scythe_gentle_typhoon_120mm___500_rpm-p-1736.html
Så tænker ikke at varme bliver et problem.
Jeg regner med at stille en blue.ray ovenpå recieveren


Ja, det læste jeg faktisk godt tidligere, byttede bare rundt på din og en anden tråd. Smile

Læg endelig billeder ud af dit projekt som det skrider frem, er altid spændende at følge. Smile

Rasmus


Skrevet af: Just Curious
Skrevet den: 28-Marts-2012 kl. 10:21
du kan også købe dit højtalerstof her:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilradio/Monteringsdele/ - http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilradio/Monteringsdele/  se under fanebladet tilbehør.
her sælges også div. dæmpematerialer og gode bananstik til billige penge...


-------------
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 28-Marts-2012 kl. 20:57
Perfekt.....nåede lige at afbestille det stof jeg havde fundet et andet sted (der var prisen 99kr, men med fragt blev det over 160kr) og har været ude og hente det i Biltema;0)


Skrevet af: Just Curious
Skrevet den: 29-Marts-2012 kl. 20:35
Beer Big smile

-------------
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W


Skrevet af: fausing
Skrevet den: 01-April-2012 kl. 00:55
Oprindeligt skrevet af festaben festaben skrev:

Perfekt.....nåede lige at afbestille det stof jeg havde fundet et andet sted (der var prisen 99kr, men med fragt blev det over 160kr) og har været ude og hente det i Biltema;0)


Ikke værst da, hvordan virker kvaliteten så?? Er det nok med et lag eller skal der to til??
Rasmus Smile


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 01-April-2012 kl. 05:10
Har ikke pakket helt op for det endnu, men umiddelbart virker det ok.... Tror 1 lag burde være nok.


Skrevet af: fausing
Skrevet den: 04-April-2012 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af festaben festaben skrev:

Har ikke pakket helt op for det endnu, men umiddelbart virker det ok.... Tror 1 lag burde være nok.


Alle tiders, så tror jeg biltema får en kunde mere en af dagene. Smile


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 05-April-2012 kl. 18:23
Ang lågerne. Hvor "tyk" har børn man lave rammen stoffet sidder på og skal det lave som et "vindue" eller 2/4små for at sikre at rammen er stabil nok?


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 13:40

Så fik jeg endelig lavet mit møbel færdigt (blev færdigt i påsken, har bare ikke fået billeder op). Er mega glad for det. Blæserne (trods de kun er på 500rpm og 1 pr rum) virker som de skal og sørger for at recieveren aldrig bliver mere end lun. Ville dog gerne have en trykknaps afbryder til den ene, nogen ideer???
Der skulle have været fuldt udtræk på skufferne, men da møblevt blev 4cm dybere (efter at skufferne var lavet og skuffeskinner var sat på) måtte jeg undvære dette.
Træet er eg og lakeret med hvidpigmenteret lak.
Næste projekt bliver at finde nye højttalere (5.0 eller 5.1) til 10-15.000.
Receiveren bliver skiftet ud til efteråret. Har brændt mig varm på Yamaha 2010, men vil gerne have den nye model med airplay. 









































Skrevet af: castillo
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 14:04
Ser sku godt ud :-)

-------------
Sony: 52HX900/DA5600ES/S5000ES/PS4
FRONT: B&W XT8
CENTER: B&W XTC
BAG: B&W XT8
SIDE: B&W XT2
SUB: B&W PV1
Kabler: Van den Hull


Skrevet af: sponix
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 14:57
Ser sgu lækkert ud.
Hvad har det kostet alt i alt?


-------------
Onkyo TX-SR308 | Jamo S 506 | HCS 3 - 5.0 surround sæt | LG 42LD750N | EPSON TW3200 | HiViLux 16x9 100" lærred


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 15:11
ca. 4000 med alt, men det er klart træet (18mm eg) der har været det dyreste.....ca. 2800kr incl fragt fra homeworks (skåret ud, da jeg ikke selv havde udstyret til dette og mente ikke jeg kunne gøre det lige nok med alm sav). 


Skrevet af: Jørgensen
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 21:30

Det ser virkelig godt ud. Smile

Jeg bemærker på et af billederne, at du har købt støvfiltre. Hvor er de købt henne?

Mvh. Jørgensen


Edit: Jeg begyndte at læse forfra i din tråd. Svaret er Coolerkit.dk og de har i størrelse 14 cm., som var det jeg ledte efter. Tak for link. Smile



Skrevet af: fausing
Skrevet den: 21-April-2012 kl. 14:23
Ser super godt ud. Clap

Fedt der er kommet lidt gang i "byggeriet" herinde.

Mvh. Rasmus


Skrevet af: festaben
Skrevet den: 21-April-2012 kl. 17:19
Tak TakSmile



Print side | Luk vindue