Print side | Luk vindue

Vil en Nad 218 THX effektforstærker give mere gods

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112242
Udskrevet den: 15-Maj-2024 kl. 18:36


Emne: Vil en Nad 218 THX effektforstærker give mere gods
Skrevet af: bimmer19
Emne: Vil en Nad 218 THX effektforstærker give mere gods
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 21:39
Har en Onkyo 905 THX der hiver 7 x 220 Watt på to Dali ikon 7 og en ikon sub. Men mangler mere dynamik i mit setup.

Vil løsningen være en effektforstærker som Nad til og styre mine fronthøjtaler eller er der spildte penge ?

vh henri



Svar:
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 21:54
Din Onkyo smider i hvert fald ikke 220 watt ud på 7 kanaler samtidigt, så en effektforstærker vil helt sikkert gøre underværker for dynamikken :)


Skrevet af: db89
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:00
Er det korrekt forstået at du kun har de to Ikon 7 og subwooferen?

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net


Skrevet af: bimmer19
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:06
Nej har også to Ikon on wall mk2 som baghøjtaler...

Har bare svært ved og styre bassen... Ville gerne "stramme" den noget mere op og gøre den mere fyldig... Ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det.. Jeg har power nok til og trække det hele synes jeg selv men mangler de store brag mm.  :)


Skrevet af: fausing
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af bimmer19 bimmer19 skrev:

Nej har også to Ikon on wall mk2 som baghøjtaler...

Har bare svært ved og styre bassen... Ville gerne "stramme" den noget mere op og gøre den mere fyldig... Ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det.. Jeg har power nok til og trække det hele synes jeg selv men mangler de store brag mm.  :)


Den er da aktik din sub, så hvad har det med receiver og effekt at gøre???

Eller er det bassen i højtalerne du mener??


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=110385 - Min Hjemmebio
Hjemmebio - NAD T775HD - CM1 - CMC - CWM800 - ASW2500 + Buttkicker LFE
Stereo setup - NAD C372 - DALI 850


Skrevet af: bimmer19
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:09
Jo det er en aktiv sub... 


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af bimmer19 bimmer19 skrev:

Jo det er en aktiv sub... 
Hvordan har du sat det hele op i receiveren? Delefrekvens til fronter/center osv. Bassen fra din sub ændrer sig jo ikke af, at du kobler effektforstærker på


Skrevet af: bimmer19
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:12
12" med 250 watt mellem 26 og 200 HZ


Skrevet af: bimmer19
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:13
Nej men tænkte der måske kom mere bas ud af fronthøjtalerne hvis jeg satte dem til en effektforstærker


Skrevet af: fausing
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af bimmer19 bimmer19 skrev:

12" med 250 watt mellem 26 og 200 HZ


Jamen det er vel ikke den du forventer der bliver bedre af en effekt????


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=110385 - Min Hjemmebio
Hjemmebio - NAD T775HD - CM1 - CMC - CWM800 - ASW2500 + Buttkicker LFE
Stereo setup - NAD C372 - DALI 850


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:14
Kommer jo helt an på, hvordan du har sat det op i receiveren mht. delefrekvenser.


Skrevet af: fausing
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af bimmer19 bimmer19 skrev:

Nej men tænkte der måske kom mere bas ud af fronthøjtalerne hvis jeg satte dem til en effektforstærker


Nå okay, ja var lige bange for det var subben du regnede ændrede sig af en effekt. Smile


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=110385 - Min Hjemmebio
Hjemmebio - NAD T775HD - CM1 - CMC - CWM800 - ASW2500 + Buttkicker LFE
Stereo setup - NAD C372 - DALI 850


Skrevet af: bimmer19
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:16
kan se front står til full band
center og back surround står til 80 hz
lpf of lfe 100 hz
speaker impedance 4 ohms


Skrevet af: bimmer19
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:16
ved ikke om det kan bruges til noget ?


Skrevet af: bimmer19
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:22
fausing > Jeg er ikke helt NOOB :) men har aldrig pillet men effektforstærker før så ved ikke om det og smide 4000 kilo efter sådan en på DBA er pengene godt givet ud eller om der er andre mere givende måder og få den bas jeg efterlyser....


Skrevet af: bimmer19
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:24
Har også en Ikon vokal som center mangler jeg lige og skrive men det har intet med ? og gøre :)


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:26
Det er meget svært at forudsige. Prøv at sæt dine højttalere til en delefrekvens på 80hz og vurdér hvad du synes der sker med bassen.

Mangel på bas/punch kan være mange ting. Rummet, mangel på effekt, for dårlige enheder... 

Uanset hvad, synes jeg 4000 for en sådan NAD er for meget. Det jeg har hørt til den, har ikke været godt - den havde ikke god kontrol over bassen i hvert fald.


Skrevet af: bimmer19
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:31
Skal heller ikke forståes som om det er dårligt.. For det lyder godt...rummet måler 8 x 4 meter og står i den ene ende på langsiden og sofaen i modsatte ende.. Så 8 meter mellem anlægget og projektor og ned til hvor man sidder... kun en dør ind til stuen... Men mangler bare en bas der virkelig kan mærkes :)
Måske jeg så heller skulle bruge penge på en større sub istedet ?



Skrevet af: bimmer19
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:31
prøver og ændre delefrekvens... 


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:32
Prøv med to gode subs. Lyder som om dit rum er for stort til den sub du har Wink


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:32
Sidder du 8m fra de højttalere og den sub? Det vil aldrig kunne give bas med autoritet/punch. Det er de slet ikke gearet til.


Skrevet af: bimmer19
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:35
ja det gør jeg.... hmmm begynder og give mere mening det du skriver Jonas :S
Havde jeg ikke lige tænkt over selvf. Mere fordi jeg har et 120" lærred op som jeg gerne vil side lidt fra.. Men så ryger det så meget af effekten pga det ?


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:44
8m er rigtigt stor afstand. Har du prøvet at sætte dig tættere på, blot for at teste hvad du synes?

Et eksempel: Hvis du gerne vil have 100db bas i lyttepositionen, og vi ved at SPL mindskes 6db for hver fordobling af afstanden. Så vil du 4m fra sub skulle have 106db, 2m fra sub gengive 112db og 1m fra sub gengive 118db. Det stiller store krav til subben og det er de færreste consumer-subwoofere der kan klare det.

EDIT: Ovenstående tog ikke højde for hvor meget effekt der skal til. Hvis vi siger enheden i subben har en følsomhed på 90db/1w ved 1m. Dvs. for at opnå 118db vil det kræve 1277 watt Confused


Skrevet af: bimmer19
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:47
så må jeg flytte suben tættere mod sofaen og se hvordan lydbilledet ændre sig istedet... men klart.. det forklare også hvorfor jeg så synes bassen virker mere flad og knap så stram i det... 


Skrevet af: Bruger udmeldt 29
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 00:26
Oprindeligt skrevet af bimmer19 bimmer19 skrev:

så må jeg flytte suben tættere mod sofaen og se hvordan lydbilledet ændre sig istedet... men klart.. det forklare også hvorfor jeg så synes bassen virker mere flad og knap så stram i det... 
Hej Bimmer
 
Jeg har et lidt større rum end dig,og kører 123" lærred,og sidder også 5-6m fra lærred,jeg har dog 2 stk. paradigm ps-1200 en i hjørnet bag mig,og en i kryds modsatte hjørne foran, og det kan jeg godt love dig for virker.
 
Jeg får maseret rygstykkerne når jeg ligger i sofaen,so jeg kan klart anbefale dig og købe en sub mere,eller som minimum gøre som de andre foreslår,flyt den du har meget tættere på lytte positionen


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 20:10
Utroligt med 100´vis af tråde om watt, effekt og surround receivere.... så er her endnu een...


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 20:12

Godt og brugbart input... Du må være stolt.



Skrevet af: bimmer19
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 20:54
Mr. Claude >  Verdens politimand :)

Kan da godt være der er en masse indlæg som omhandler noget af det jeg forespørger om her, men jeg må nok indrømme jeg gider ikke læse en masse indlæg igennem når jeg kan spørger på en pæn måde ved og oprette min egen sag. At det er en torn i dit øje kan jeg selvf. kun beklage men er super glad for den feedback jeg har fået og de input fra bruger.

Nu kan jeg så se da jeg kom hjem at en tilbyder mig noget hardware som kan hjælpe mig. Dvs. en ANDEN bruger måske kan komme af med noget og købe nye spændende ting som han / hun måske vil dele med os andre eller hvad ved jeg...

Det ville aldrig være sket hvis jeg havde læs de gamle tråde igennem.. Så bruge lige hoved næste gang inden du fyre sådan en kommentar af og tænk på hvordan det også kan komme andre til gavn ikk..

Skuffende at du er super bruger men ikke kan se fordelen i at vi bruger hinanden viden og netværk her på recordere.dk og kun tænker i egne interesser...




Skrevet af: helljohn
Skrevet den: 15-Juni-2012 kl. 19:11
En kraftigere reciever ville være løsning i et så stort rum eller en effekt til fronte men så ville jeg vælge samme mærke som reciever da mix kan give en mærkelig lyd Tongue

-------------
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 15-Juni-2012 kl. 19:20
Oprindeligt skrevet af helljohn helljohn skrev:

...men så ville jeg vælge samme mærke som reciever da mix kan give en mærkelig lyd Tongue
Arrrrh, det er vist ikke helt korrekt forstået Smile 

Mix du bare løs af effekt/receiver. Jeg ville dog starte ud med, at rykke sub tættere på sofaen hvis det kan lade sig gøre i stuens indretning. Det vil være en gratis upgrade til at starte med.


Skrevet af: helljohn
Skrevet den: 15-Juni-2012 kl. 19:25
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af helljohn helljohn skrev:

...men så ville jeg vælge samme mærke som reciever da mix kan give en mærkelig lyd Tongue
Arrrrh, det er vist ikke helt korrekt forstået Smile 

Mix du bare løs af effekt/receiver. Jeg ville dog starte ud med, at rykke sub tættere på sofaen hvis det kan lade sig gøre i stuens indretning. Det vil være en gratis upgrade til at starte med.

Har du hørt en koncert med multi kanals lyd med onkyo lyd i center og bag og nad lyd i fronte det lyder mærkeligt,skal du mixe så brug reciever som forforstærker(heller ikke nogen god løsning) og køb en 5 kanals effekt med noget kraft iLOL


-------------
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 15-Juni-2012 kl. 19:38
Oprindeligt skrevet af helljohn helljohn skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af helljohn helljohn skrev:

...men så ville jeg vælge samme mærke som reciever da mix kan give en mærkelig lyd Tongue
Arrrrh, det er vist ikke helt korrekt forstået Smile 

Mix du bare løs af effekt/receiver. Jeg ville dog starte ud med, at rykke sub tættere på sofaen hvis det kan lade sig gøre i stuens indretning. Det vil være en gratis upgrade til at starte med.

Har du hørt en koncert med multi kanals lyd med onkyo lyd i center og bag og nad lyd i fronte det lyder mærkeligt,skal du mixe så brug reciever som forforstærker(heller ikke nogen god løsning) og køb en 5 kanals effekt med noget kraft iLOL
Ahh, troede du mente, at hvis man havde en Onkyo receiver måtte man kun bruge Onkyo amps til den. Det er klart at foretrække, at effektforstærkere er identiske ja.

Hvorfor er det ikek en god idé at bruge receiver som forforstærker? Det er da en udemærket idé.


Skrevet af: helljohn
Skrevet den: 15-Juni-2012 kl. 19:44
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af helljohn helljohn skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af helljohn helljohn skrev:

...men så ville jeg vælge samme mærke som reciever da mix kan give en mærkelig lyd Tongue
Arrrrh, det er vist ikke helt korrekt forstået Smile 

Mix du bare løs af effekt/receiver. Jeg ville dog starte ud med, at rykke sub tættere på sofaen hvis det kan lade sig gøre i stuens indretning. Det vil være en gratis upgrade til at starte med.

Har du hørt en koncert med multi kanals lyd med onkyo lyd i center og bag og nad lyd i fronte det lyder mærkeligt,skal du mixe så brug reciever som forforstærker(heller ikke nogen god løsning) og køb en 5 kanals effekt med noget kraft iLOL
Ahh, troede du mente, at hvis man havde en Onkyo receiver måtte man kun bruge Onkyo amps til den. Det er klart at foretrække, at effektforstærkere er identiske ja.

Hvorfor er det ikek en god idé at bruge receiver som forforstærker? Det er da en udemærket idé.

Ja kan da sagtens bruges men en god forforstærker med gode dacs være en bedre løsning til en god effekt forstærker.


-------------
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x


Skrevet af: LarsSB
Skrevet den: 03-Juli-2012 kl. 00:10
Oprindeligt skrevet af bimmer19 bimmer19 skrev:

Jeg har power nok til og trække det hele synes jeg selv men mangler de store brag mm.  :)


Hej, mon ikke du skulle kigge dig om efter nogle kraftigere subs/ højtalere?

Jeg selv har Cerwin Vega m 18" bas, selv ved lave niveauer, føles de klart langt hurtigere end 15 / 12" enheder (ren og skær fysik).
Så hvor små enheder giver en "slask", giver en 18" et langt hurtigere smæk. Hvis kabinet-størrelsen er til det, vil du også kunne få langt dybere bas der kan mærkes, end hvad små enheder kan klare.

mvh Lars


-------------
mvh Lars S



Print side | Luk vindue