Print side | Luk vindue

Akustik loft

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=113883
Udskrevet den: 14-Maj-2024 kl. 12:30


Emne: Akustik loft
Skrevet af: Sploink
Emne: Akustik loft
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 12:08
Hej.

I forbindelse med at min kæreste og jeg skal flytte i hus, vil jeg gerne have noget akustisk loft sat op.
Vi så på troldtekt plader i bauhaus igår, og min kæreste syntes ikke de var super pæne Smile  Jeg kan da godt lide udseenet på dem

Rockfon Mono har jeg set lidt på nettet om,  for det kommer jo til at ligne et helt alm gips loft, efter det er spatlet op og malet. Det lyder til det kun er professionelle som kan montere det, når man læser om det??  Eller er jeg gal på den.

Hvad er folks erfaringer med diverse produkter, Rockfon, Ecophon osv ?





Svar:
Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 12:27
Kan du ikke bare fortælle hende at alternativet til troldtekt er æggebakker i loftet. Så er den ide måske ikke så svært at sælge mere. :)

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 12:31
Troldtekt fåes i finere udgaver. Mon det er den fineste I har set på?Wink
http://www.troldtekt.dk/Erhverv/Produktfakta/Pladetyper.aspx - http://www.troldtekt.dk/Erhverv/Produktfakta/Pladetyper.aspx
 
Efter min mening kræver Troldtekt også en god lofthøjde for at være pænt.


Skrevet af: sani
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 13:04
der er troldtek der vil giver dig bedste akustik med isolering bag ved... dem du så i bauhuse er med grov struktur og er til garage,, der findes plader med  meget fine struktur også...
din kone kan siker ikke forestile sig hvorden vil der være med troldtek i løfttet.. 
er der hel nyt hus i skal byge  elller ???


-------------
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv


Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 13:12
Sploink - har selv Troldtekt i stue og køkkenet. Der er bare rart at opholde sig og helt anderledes end på værelserne hvor der er træloft. Om det er kønt ved jeg ikke men min kæreste mener der er et flot spil i pladerne...
 
Min nabo har et noget dyrere akustik loft i sin stue og det virker faktisk ikke så godt som Troldtekt...Bor i Frederikssund hvis du vil se/høre et Troldtekt loft i et rigtigt hus.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 13:27
Sani. Er helt sikkert den grove udgave vi så derude. Det er ikke nybyg hus Smile Er det gamle træloft vi vil have ned. 

SosFarum. 
Det lyder godt. Vi må ud i nogle andre bygge markeder og se om vi kan finde den fine udgave. Måske kunne det godt være man skulle kigge forbi en dag høre det Smile

Kunne forestille mig det også ser bedre ud med et helt loft, end når man bare har en plade i hånden.



Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 13:55
Der er også en Troldtekt udstilling hos Byggecentrum i Ballerup.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 14:24
Det lyder jo meget spændende med den udstilling. Der må vi ud. Så kan man også få inspiration fra de andre udstillere Smile
Tak for hintet


Skrevet af: sani
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 14:28
du skal klar ud samen med hinde og ser på hus med færtig lavet loft... (du kan evt tage ud og ser på nogen af de udstilings huse diverse byge firmer har evt euro-dan  osv..)
da vi fik byget vores nyt hus for ca 2-3 år siden var jeg ikke opmerksom på netop akustiken.. så den blev lavet med den minimalistiske stil med gips lofter høj til kip osv... der er nok en af de STØRSTE fej jeg har lavet ... akustiken er mega dårlig ... jeg kan slet ikke få gleder af min dyre ydstyr...
og jeg vil sikker  bliver nød at laver drastiske andtinge med loft ,, og der kommer til at koster kasse igen... samt masse svineri i nyt hus ...
så godt råd er tenk dig godt om og tag de diskutioner med konen som der skal tages...Wink


-------------
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 14:53
Ja eller DU får lov til at bestemme loftet, og HUN gulvet Wink


Skrevet af: Precious
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

så den blev lavet med den minimalistiske stil med gips lofter høj til kip osv... der er nok en af de STØRSTE fej jeg har lavet ... akustiken er mega dårlig ... jeg kan slet ikke få gleder af min dyre ydstyr...og jeg vil sikker  bliver nød at laver drastiske andtinge med loft ,, og der kommer til at koster kasse igen... samt masse svineri i nyt hus ...
så godt råd er tenk dig godt om og tag de diskutioner med konen som der skal tages...Wink


Brugte du blot normalt gips eller akustisk gips? Personligt skal jeg igang med samme projekt, og håber at det akustiske loft er okay til stue/hjemmebio.


Skrevet af: Calvin
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 21:33
Kan varmt anbefale dem der hedder Heradesign fine, fra HBC i Kastrup. De er ikke så grove i strukturen.

Vi har lige bygget nyt hus, og monteret dem i alle rum. Konen var ikke så begejstret da hun så dem første gang ( den grove udgave) men efter at have stået i et rum hos byggecentrum i Middelfart med disse plader monteret var hun solgt:)

Du skulle nu også hellere kigge hos diverse tømmerhandler, da de som regel kan gøre det noget billigere, også selv om de skal bestilles hjem.


Skrevet af: sani
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

så den blev lavet med den minimalistiske stil med gips lofter høj til kip osv... der er nok en af de STØRSTE fej jeg har lavet ... akustiken er mega dårlig ... jeg kan slet ikke få gleder af min dyre ydstyr...og jeg vil sikker  bliver nød at laver drastiske andtinge med loft ,, og der kommer til at koster kasse igen... samt masse svineri i nyt hus ...
så godt råd er tenk dig godt om og tag de diskutioner med konen som der skal tages...Wink


Brugte du blot normalt gips eller akustisk gips? Personligt skal jeg igang med samme projekt, og håber at det akustiske loft er okay til stue/hjemmebio.

der er to læg normal gips.. du kener der "bo bedere" stil super flot ,, men til akustiken i nyt hus Thumbs Down,,

hvis du med  akustisk gips mined den gips med huler i ,, så er der bedere and normal gips ,,, men slet ikke nok til hifi entusiast... problem med akustisk gips er at den har de "hylder " på ca 25-35 % er overfede og der er der hvor den virker men rasten af plader fungere som normal gips... fordel med troldtek er at den apsorbere lyd  nesten 100% over hele plades overflade ...

problem med troldtek er nok at ikke alle synes at den er flot nok (inklusiv mig selv) men nu er jeg blevet klogere og hvis jeg skule byge nyt hus igen så vil jeg vælger den hel klar...
jeg overvejer at andre på nogen af vores lofter i huset selvom der vil koste kasse nu....Angry


-------------
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 07-August-2012 kl. 10:01
Der findes løsninger fra Rockfon der er lige så effektive som Troldtek (og efter min mening noget pænere), men de vil så ikke se ud som en spartlet overflad. Man vil kunne se segmenterne, men på afstand synes det er ikke af meget. 

På min arbejdesplads er det meget udbredt både i forbindelse med kontorarealer og lydstudier/målerum, og fungerer rigtig godt.

En anden løsning kunne være at købe nogen terrrænbatts og beklæde dem med stof og så hænge dem op. Det er super effektivt, og man har stor indflydelse på udseeendet. 


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 07-August-2012 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Der findes løsninger fra Rockfon der er lige så effektive som Troldtek (og efter min mening noget pænere), men de vil så ikke se ud som en spartlet overflad. Man vil kunne se segmenterne, men på afstand synes det er ikke af meget. 

På min arbejdesplads er det meget udbredt både i forbindelse med kontorarealer og lydstudier/målerum, og fungerer rigtig godt.

En anden løsning kunne være at købe nogen terrrænbatts og beklæde dem med stof og så hænge dem op. Det er super effektivt, og man har stor indflydelse på udseeendet. 

Spændende. Hvilke Rockfon løsninger er det du nævner? Smile


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 15:06
Vi var ude og se udstillingen i Byggecentrum i Ballerup idag, og det ender nok med Troldtekt. Min kæreste kunne godt se fordelen ved det, og snakkede om at vi måske skulle have det i hele huset Smile
Så ingen ko på isen der Smile


Skrevet af: fausing
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Vi var ude og se udstillingen i Byggecentrum i Ballerup idag, og det ender nok med Troldtekt. Min kæreste kunne godt se fordelen ved det, og snakkede om at vi måske skulle have det i hele huset Smile
Så ingen ko på isen der Smile


Fornuftigt valg. Smile

Det kan jo også laves med en gips kant ud til ydervægge, og så TroldTekt imellem. Altså en såkaldt bordt. (ved ikke hvordan det staves Embarrassed)

Eller med egelister mellem hver plade.

Ja, mulighederne er uendelige, hvis man lige gør sig lidt tanker.
Det kan ihvertfald kun anbefales med akustik lofter, der er mange der fortryder de "bare" valgte gips gips gips gips gips og til sidst gips. Smile


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=110385 - Min Hjemmebio
Hjemmebio - NAD T775HD - CM1 - CMC - CWM800 - ASW2500 + Buttkicker LFE
Stereo setup - NAD C372 - DALI 850


Skrevet af: jj79
Skrevet den: 01-September-2012 kl. 14:38
Hey - liver lige lidt op i denne tråd igen, håber det er ok med trådstarterWink
 
Går selv i tanker om at træloftet skal udskiftes og har i den omgang kig på "HBC heradesign superfine" som jeg synes ligner troldtekt til forveksling, men til halvdelen af prisen...
 
Nogen der har erfaring med dette(her tænkes akustik) kontra troldtekt?


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 01-September-2012 kl. 15:13
Interessant hvis det har samme effekt til billigere pris Smile


Skrevet af: jj79
Skrevet den: 01-September-2012 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Interessant hvis det har samme effekt til billigere pris Smile
Det var jo også min tanke ja - har fundet ud af at 10-4 trælast fører dem begge - men stoler ikke helt på de sælgere derude - de har det med at fremhæve det de får bedst avance på - så vil gerne have lidt bruger erfaringer med i bagagen Wink


Skrevet af: fausing
Skrevet den: 01-September-2012 kl. 19:07
Hey hey.

Jeg har lige købt TroldTekt til 100 kr pr. plade incl moms.
Så det er langt fra halv pris. Wink

Men umiddelbart ligner det samme produkt ja.

Mvh. Rasmus


Skrevet af: jj79
Skrevet den: 01-September-2012 kl. 19:19
Oprindeligt skrevet af fausing fausing skrev:

Hey hey.

Jeg har lige købt TroldTekt til 100 kr pr. plade incl moms.
Så det er langt fra halv pris. Wink

Men umiddelbart ligner det samme produkt ja.

Mvh. Rasmus
Hey Rasmus
 
Okay - må jeg spørge hvor du har købt dem?
 
Har indtil videre kun tjekket i stark og her var de ikke lagerførende i ultrafin, så det var en skaffevare til 175kr pr m2 - dog kunne jeg få alm fin til 70kr pr m2 - ved ikk lige helt hvad det er pr plade men mon ikk en plade ca er 0,7 m2 iflg min fornemmelseBig smile


Skrevet af: fausing
Skrevet den: 01-September-2012 kl. 19:51
Det er ved Schultz i Svendborg jeg har købt.
Men det er langt fra Skanderborg kan jeg godt se Embarrassed
Men mon ikke der er en i nærheden af dig der forhandler dem andre end Stark.
 
Hvor meget skal du bruge?
 
Rasmus


Skrevet af: jj79
Skrevet den: 01-September-2012 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af fausing fausing skrev:

Det er ved Schultz i Svendborg jeg har købt.
Men det er langt fra Skanderborg kan jeg godt se Embarrassed
Men mon ikke der er en i nærheden af dig der forhandler dem andre end Stark.
 
Hvor meget skal du bruge?
 
Rasmus
Jo lige et stykke vej Big smile
 
Regner med at give xl og bygma et visit i den kommende uge, de står alle til at føre troldtekt, men er ikke sikker på om de er lagerførende i den ultrafine model - det kræves der inden jeg kan begynde at presse priser LOL
 
Havde regnet med at starte med stuen - så omkring 30 m2 i første omgang.


Skrevet af: fausing
Skrevet den: 01-September-2012 kl. 20:38
Oprindeligt skrevet af jj79 jj79 skrev:

Oprindeligt skrevet af fausing fausing skrev:

Det er ved Schultz i Svendborg jeg har købt.
Men det er langt fra Skanderborg kan jeg godt se Embarrassed
Men mon ikke der er en i nærheden af dig der forhandler dem andre end Stark.
 
Hvor meget skal du bruge?
 
Rasmus
Jo lige et stykke vej Big smile
 
Regner med at give xl og bygma et visit i den kommende uge, de står alle til at føre troldtekt, men er ikke sikker på om de er lagerførende i den ultrafine model - det kræves der inden jeg kan begynde at presse priser LOL
 
Havde regnet med at starte med stuen - så omkring 30 m2 i første omgang.
 
Ja prøv det. Bare hold på at du skal have det til 80 plus moms. Smile
Det kan de sagtens give dig dem til hvis du holder på ikke at give mere.


Skrevet af: jj79
Skrevet den: 01-September-2012 kl. 20:59

Det er også deromkring vi skal ned hvis det skal matche prisen på det andet, bare nogenlunde Tongue



Skrevet af: fausing
Skrevet den: 01-September-2012 kl. 21:45
Ja. Ellers ringer jeg til stark og får en god pris til dig. Wink


Skrevet af: michael79
Skrevet den: 02-September-2012 kl. 09:02
det kan godt være de ikke har det hjem det flest trølast handler kan få det hjem. så skulle man kunne stadit væk få en god pris. mere man køber det beder pris. eller så gider de ikke at handle med folk.


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 02-September-2012 kl. 09:53
Er der nogen som kender foskellen på troldtekt og så det træbeton de sælger i Jem&fix, sådan rent akustisk ?

Træbeton fra Jem&fix er noget billigere men virker også meget porøs, hvordan er det med Troldtekt ?


Skrevet af: michael79
Skrevet den: 02-September-2012 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Er der nogen som kender foskellen på troldtekt og så det træbeton de sælger i Jem&fix, sådan rent akustisk ?

Træbeton fra Jem&fix er noget billigere men virker også meget porøs, hvordan er det med Troldtekt ?
 
Hej holde jer fra det det fra jem og fix tro det er for løs.
visd du skal have en del så kan det være at du kan få det billiger på en tømrerhandle. nu er jeg selv håndværker det har sin for del.
 
hvordan det er med troldtekt det er for det meste god og fast ude i kanten kan som tider være lidt løs inde på pladen.


Skrevet af: larsstampe
Skrevet den: 02-September-2012 kl. 10:04
Hej
Står også i samme sitiuation . hus fra 2006 med gips og træls akustik både til musik og børn som leger/larmer og når man har gæster :(
 
Har også kigget på diverse produkter. men hvordan monterer i hvis i har gips i forvejen.
Skal det gamle ned ?
Kan det monteres under det eksisterende ? hva så med vægt og forskalning som man ikke kan se osv.
Og hvis i piller gips ned laver i så også ny forskalning som passer til de nye plade mål ?
 
Syntes der er mange overvejelser som ingen er helt sikker på .
 
mvh lars


-------------
Mvh
Lars


Skrevet af: michael79
Skrevet den: 02-September-2012 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af larsstampe larsstampe skrev:

Hej
Står også i samme sitiuation . hus fra 2006 med gips og træls akustik både til musik og børn som leger/larmer og når man har gæster :(
 
Har også kigget på diverse produkter. men hvordan monterer i hvis i har gips i forvejen.
Skal det gamle ned ?
Kan det monteres under det eksisterende ? hva så med vægt og forskalning som man ikke kan se osv.
Og hvis i piller gips ned laver i så også ny forskalning som passer til de nye plade mål ?
 
Syntes der er mange overvejelser som ingen er helt sikker på .
 
mvh lars
 
hej den bestet løsning er at tage det gammel ned. men så kan det være ind delling af det gammel forskælling passer nok ikke side vis. afstanden passer fra midt til midt er nok par 30 cm.
en anden måde er at sænke loften ned af men så skal du have loft højde nok til det så du kan få en lag rockuld i mellem. men det griber mere med sig el skal laves lidt om.
det med vægten af hænger over godt fat det få i spærer. lag på lag er ikke super godt. brændmand kan held ikke li det.
mvh en tømrersvend


Skrevet af: jj79
Skrevet den: 02-September-2012 kl. 10:56
Hey igen - til info har jeg lige været til momsfri søndag i Silvan, hvor jeg fik Troldtekt til 88kr pr plade - så valgte det sikre når vi kom ned i det prislejeWink


Skrevet af: fausing
Skrevet den: 02-September-2012 kl. 11:22
Super.Smile
Så skal jeg lige en tur på trælasten imorgen og have mine ned i den pris. Wink


Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 02-September-2012 kl. 11:36
Silvan har -20% på alt i dag

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input


Skrevet af: larsstampe
Skrevet den: 02-September-2012 kl. 18:34
Hej
 
Michael79. Tak for dit svar. Men fandt også dette efterfølgende
 
Hvad siger du/i til det . Det er jo alt lige noget nemmere
 
troltex på eksisterende gips
http://www.youtube.com/watch?v=lcol09OxzRY - http://www.youtube.com/watch?v=lcol09OxzRY
 


-------------
Mvh
Lars


Skrevet af: Jesper Keller
Skrevet den: 02-September-2012 kl. 19:54
Hej alle,

Ville man egentlig ikke bare kunne tilføje et nedsænket loft og så ligge noget dæmpende ind imellem nedsænket loft og selve loftet?


Skrevet af: renep
Skrevet den: 02-September-2012 kl. 20:25
Nej, hvis det nedsænkede loft ikke er porøst som et akustikloft, vil det hovedsageligt bare reflektere lyden.
Ellers ville gipsloftet også bare kunne betragtes som et nedsænket loft under loftsrummet med 300mm lyddæmpende isolering over Wink


Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 03-September-2012 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af larsstampe larsstampe skrev:

Hej
 
Michael79. Tak for dit svar. Men fandt også dette efterfølgende
 
Hvad siger du/i til det . Det er jo alt lige noget nemmere
 
troltex på eksisterende gips
http://www.youtube.com/watch?v=lcol09OxzRY - http://www.youtube.com/watch?v=lcol09OxzRY
 
Troldtekt + er da en mulighed men det giver kun mulighed for 18 eller 40mm isolering bag Troldtekt pladen. Det vil kun give en dæmpning i de højere frekvenser. Dette kan være fint nok i rum der "kun" skal bruges til at opholde sig, men til bio/musik rum ville en dæmpning i de lave frekvenser nok være at foretrække.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input


Skrevet af: sani
Skrevet den: 03-September-2012 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af SosFarum SosFarum skrev:

Oprindeligt skrevet af larsstampe larsstampe skrev:

Hej
 

Michael79. Tak for dit svar. Men fandt også dette efterfølgende

 

Hvad siger du/i til det . Det er jo alt lige noget nemmere

 

troltex på eksisterende gips

http://www.youtube.com/watch?v=lcol09OxzRY - http://www.youtube.com/watch?v=lcol09OxzRY

 


Troldtekt + er da en mulighed men det giver kun mulighed for 18 eller 40mm isolering bag Troldtekt pladen. Det vil kun give en dæmpning i de højere frekvenser. Dette kan være fint nok i rum der "kun" skal bruges til at opholde sig, men til bio/musik rum ville en dæmpning i de lave frekvenser nok være at foretrække.


Der komer and på hvad der er ovenpå de eksisterende lofter... Hjem hos mig er der ingen problemer med de dyber toner da de nem kommer igenem gips og havner i 350 mm loft isolering

-------------
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 03-September-2012 kl. 12:59
Der findes intet generelt svar på hvad der er bedst at gøre i et specifikt rum. Derfor giver det heller ikke mening at tale om hvad "man" bør gøre for sin akustik. Hvis "man" skal gøre noget, så er det at undersøge hvilket specifikt behov der er i det specifikke rum, og vælge den løsning der fungerer bedst i dén situation.
 
At Troldtekt er et dårligt materiale fordi det kun dæmper relativt høje frekvenser er en stor misforståelse, det er et super godt materiale, med nogle specifikke egenskaber, og det skal naturligvis kun bruges hvis man har behov for de specifikke egenskaber. Det gode ved Troldtekt er _netop_ at det er godt til høje frekvenser, mens effektiviteten af lavere frekvenser styres af hvad du har bagved. Troldtekt kan være _afsindigt_ godt i et hifi- eller bio-rum - men det skal som alle andre akustik-materialer bruges rigtigt. I virkeligheden er det langt mere vigtigt at bruge redskaberne rigtigt, end hvilke redskaber du bruger. Hvis du leder efter tynde plader der kan absorbere bas, så kommer du til at lede forgæves. Medmindre det er beton eller noget andet MEGET hårdt og tungt (som vil reflektere og ikke absorbere), så er de dybeste frekvenser ret ligeglade med hvilket materiale dit loft er lavet af (medmindre du smider resonatorer på loftet, og de vil stadig kun være effektive i et begrænset område).


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 03-September-2012 kl. 15:48
Er der egentligt forskel i egenskaberne på Troldtekt og Rockfon når vi snakker diskant? Her tænker jeg specielt i forhold til >4000hz samt performancevariation i forhold til "indgangsvinkel".


Skrevet af: sani
Skrevet den: 04-September-2012 kl. 00:00
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Er der egentligt forskel i egenskaberne på Troldtekt og Rockfon når vi snakker diskant? Her tænker jeg specielt i forhold til >4000hz samt performancevariation i forhold til "indgangsvinkel".

der findes mange rockfon plader og med mange absorberings koeficienter så der kommer and på hvilke en du vælger .. hvad der angå troldtek så er der tykelse  og  kg/m3 af isolering som du proper bag ved pladen der afgår resultat af absorbering 


-------------
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 04-September-2012 kl. 09:36
Det er altså ikke rigtigt, ved de høje frekvenser er det helt underordnet hvad der er bagved. Derfor er det også forkert at sige at troldtekt ikke virker uden noget bagved (det beviser min kælder!). Det virker ved højere frekvenser uanset hvad, lave frekvenser kræver plads bagved.

Jeg har ikke tal på de specifikke modeller, hvis jeg har brug for at lave præcise beregninger på det overlader jeg det til proffer på området.

-------------
Mvh Otto


Skrevet af: sani
Skrevet den: 04-September-2012 kl. 09:52
Hej Otto

Hvad er der høj frekvens i fag sprog snakker vi
125>
500>
1000>
2000>
4000>

Hvor er vi hene ?

-------------
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 04-September-2012 kl. 10:25
Her kan man se den simulerede effekt af forskellige tykkelser hård rockwool isolering. Lad være med at lægge noget særligt i de beregnede værdier. De kan kun bruge som en illustration af effekten af forskellige tykkelser rockwool og afstande til væggen.
 
Rød linje er med afstand bag ved rockwool absorberen.
Blå linje er rockwool direkte på væggen.
 
Det er ret tydeligt at der skal en hel del tykkelse til for at få det til at virke bare en lille smule i bassen. I diskanten og i mellemtonen kan man til gengæld klare sig med beherskede mængder.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 MVH
 


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 04-September-2012 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

Hej Otto

Hvad er der høj frekvens i fag sprog snakker vi
125>
500>
1000>
2000>
4000>

Hvor er vi hene ?
 
Findes der overhovedet nogen data for troldtekt? Jeg var inde på deres side i går og jeg kunne ærligt talt ikke finde dem.
 
EDIT: Der er lidt her:
 
http://www.troldtekt.dk/Erhverv/Om-akustik/Gode-toner-i-arkitekturen/Absorption.aspx - http://www.troldtekt.dk/Erhverv/Om-akustik/Gode-toner-i-arkitekturen/Absorption.aspx
 
MVH


Skrevet af: sani
Skrevet den: 04-September-2012 kl. 12:22
tvkatrofel hvilke type af rockwol er der brugt i de beregninger..da der findes mange.jeg skal i gang med at akustik behandle lofter i vores hus og vil hels dene gang rame den rigtig isolering imellem gips og troldtekt jeg har plads til ca 40mm isolering 

-------------
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 04-September-2012 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

tvkatrofel hvilke type af rockwol er der brugt i de beregninger..da der findes mange.jeg skal i gang med at akustik behandle lofter i vores hus og vil hels dene gang rame den rigtig isolering imellem gips og troldtekt jeg har plads til ca 40mm isolering 
Er det forstået korrekt, at du vil have gips mellem Troldtekt og isolering? Det lyder ikke som en god løsning i mine ører.

Mht. Rockwool, så er de typiske typer der bruges i Danmark Flexi A-Batts og Terrænbatts. Jeg ville holde mig til Flexi batts. 


Skrevet af: sani
Skrevet den: 04-September-2012 kl. 12:33
her er grafer ang troldtek absorbering med og uden isolering bag ved:
 


-------------
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv


Skrevet af: sani
Skrevet den: 04-September-2012 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

tvkatrofel hvilke type af rockwol er der brugt i de beregninger..da der findes mange.jeg skal i gang med at akustik behandle lofter i vores hus og vil hels dene gang rame den rigtig isolering imellem gips og troldtekt jeg har plads til ca 40mm isolering 
Er det forstået korrekt, at du vil have gips mellem Troldtekt og isolering? Det lyder ikke som en god løsning i mine ører.

Mht. Rockwool, så er de typiske typer der bruges i Danmark Flexi A-Batts og Terrænbatts. Jeg ville holde mig til Flexi batts. 
 
hej jonas .. nej jeg skal ikke have gips imelem... men da mine eksisterende lofter er af gips plus 350mm isolering ovenpå..
 
der jeg skal i krig med er der her
 
http://www.youtube.com/watch?v=lcol09OxzRY - http://www.youtube.com/watch?v=lcol09OxzRY
 
men jeg vil ikke bruge den plader som de har som alerede er med isolering på , jeg vil sevl i gang med at finde 40mm isolering som bedst ejner sig til opgave


-------------
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv


Skrevet af: sani
Skrevet den: 04-September-2012 kl. 12:40
flexi A bats er "kun" ca   36 kg/m3  tunge
terenbats produceres ikke mere de er erstatet med
pladde bats som er  ca 70 kg/m3
 
jeg er mega i tvivl om jeg kan nøjes med  flex A bats , vil helst bruge dem da de findes i 40 mm , hvor imod pladde bats er i 30mm og 50 mm


-------------
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 04-September-2012 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

tvkatrofel hvilke type af rockwol er der brugt i de beregninger..da der findes mange.jeg skal i gang med at akustik behandle lofter i vores hus og vil hels dene gang rame den rigtig isolering imellem gips og troldtekt jeg har plads til ca 40mm isolering 
 
Som sagt kan man ikke bruge beregningerne til at vise noget om et bestemt produkt. Jeg lavede dem bare for at vise hvor stor forskel der er på tynd og tyk absorbering. Nu skrev jeg ganske vist rockwool, men du skal bare forstå det som mineraluld i almindelighed. 
 
Det der er afgørende i for mineraluldens egenskaber i denne simulering (og sikkert også i virkeligheden) er uldens flowmodstand, her angiveit i rayls/m. Det svære er at finde ud hvilken flowmodstand roockwool i virkeligheden har, da det ikke er opgivet på deres hjemmeside. Jeg satte den til 10.000 rayls/m her, da det efter hvad jeg kan forstå ca. er en middelværdi som jeg har sjusset mig til passer omtrent med et tærrenbatt. Der er INGEN garanti for at jeg har sjusset rigtigt, men jeg er sikker på at man kan få de rigtige værdier hvis man henvender sig til teknisk afdeling hos rockwool.
 
MVH


Skrevet af: larsstampe
Skrevet den: 04-September-2012 kl. 20:14
Hej Sani
Tak for besked. Men jeg kan ikke svare dig da din postkasse er fyldt i recordere.dk
 
Jeg vil meget gerne høre om dit resultat mailto:stampe1@hotmail.com - stampe1@hotmail.com
mvh lars


-------------
Mvh
Lars


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 04-September-2012 kl. 22:41
Sani - hvis du virkelig ønsker at "ramme rigtigt" én gang for alle, så brug dog en professionel akustiker - det er altså ikke særligt dyrt. Se sådan her på det - hvis du nu skulle bygge din egen højttaler, ville du så forvente at opnå et perfekt resultat i andet forsøg? Forstå mig ret, jeg har intet imod DIY, men det er ikke en hurtig eller billig genvej, tværtimod.

Mht min udtalelse om høje frekvenser, så var det i lyset af Jonas' spørgsmål om over 4000 hz, og jeg indrømmer at jeg ikke overvejede muligheden for at lime troldtekt direkte på beton, hvilket måske var en fejl. Jeg vil undlade at komme med flere specifikke udtalelser, da det ikke er min ekspertise, udover at jeg præcist som med kalibrering vil sige at det bedste resultat kræver proffer - det er sjovt at lege med det selv hvis man har tid og råd, men hvis du gerne vil have en færdig løsning inden for overskuelig fremtid, så betal dig fra det. Jeg kender _ingen_ der har brugt en prof akustiker, som ikke siger at det er den bedste investering de har gjort.

-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 04-September-2012 kl. 23:14
Otto, hvad er "ikke særligt dyrt"? - det er lidt svært at forholde sig til når man ikke kender din reference. Man kan jo købe et helt anlæg til 20k som jo er få penge ift. en processor til 60k..


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 05-September-2012 kl. 07:06
Det afhænger jo af hvor meget man sætter ham til, men måling af dit rum og en rapport med foreslåede løsninger kan du få for 5-8000.-. Skal det være en decideret byggeplan i detaljer løber der selvfølgelig lidt på, men 20.000 når du næppe for rådgivning alene, medmindre du er i gang med at lave en THX certificeret bif.

Og så kan man jo vurdere prisen på sin hardware i den sammenhæng, i det lys at akustikken er den vigtigste faktor i anlægget.

-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Prospect
Skrevet den: 05-September-2012 kl. 09:33
Prøv at kig på  http://earmark.dk/privat/ - http://earmark.dk/privat/

De besigtiger gratis 


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 05-September-2012 kl. 09:39
Hvis man gerne vil bruge penge på akustik fra "proffer", vil jeg mene, at det er vigtigt at vælge nogle som har erfaring med biografer, studier eller lignende. Hvis der kommer én hjem, som normalt gør klasseværelser behagelige at være i, kan du være helt sikker på, at du vil have nogle issues hvis du bruger rummet som biograf.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 05-September-2012 kl. 09:46
Helt enig. Der er dog næppe nogen der KUN laver biografer (i danmark). AB akustik kan anbefales. VM akustik ligeså.

-------------
Mvh Otto


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 05-September-2012 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Sani - hvis du virkelig ønsker at "ramme rigtigt" én gang for alle, så brug dog en professionel akustiker - det er altså ikke særligt dyrt. Se sådan her på det - hvis du nu skulle bygge din egen højttaler, ville du så forvente at opnå et perfekt resultat i andet forsøg? Forstå mig ret, jeg har intet imod DIY, men det er ikke en hurtig eller billig genvej, tværtimod.


DIY mht akustik er efter min mening en meget billigere genvej. Det lyder som om du ikke har prøvet Smile

Hvis du går ind på lydmaskinen.dk kan du finde massser af eksempler på folk (incl mig selv) der har opnået professionelle resultater med rockwool og noget gå på mod. 

Selve løsningen er jo den samme de professionelle bruger nemlig porøse absorbenter. Om du selv laver/sætter op ændrer ikke på effekten. 

Det kan være en lidt langsommere proces, men en god strategi er at fylde absorption ind i rummet indtil man har opnået det ønskede resultat. 

Jeg forsøger ikke at negligere en akustikers kompetencer (det ville også gå ud over mig selv), men man kan altså komme langt på egen hånd. 

Som altid er det en god at undersøge emnet lidt på forhånd, og evt lave nogle basale målinger, men øret er ofte den bedste lydanalysator Wink


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 05-September-2012 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:


DIY mht akustik er efter min mening en meget billigere genvej. Det lyder som om du ikke har prøvet Smile
 
Det har jeg faktisk, men af nysgerrighed for at lære, ikke for at maksimere pris/ydelse. Men lad mig lige understrege at jeg kun tænker på rådgivnings- og beregningsdelen, der er naturligvis mange penge at spare ved at lave det fysiske arbejde selv.
 
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:


Selve løsningen er jo den samme de professionelle bruger nemlig porøse absorbenter. Om du selv laver/sætter op ændrer ikke på effekten. 
 
Det ændrer bestemt på effekten HVAD du sætter op og hvordan. Hvem siger løsningen er "porøse absorbenter"? Når jeg ser de tråde der findes på nettet, egentlig mest på Hifi4all men også andre steder, så kommer der ret ofte nogle MEGET tåbelige argumenter fra folk der helt tydeligt aldrig har prøvet at lege med akustik - f.eks. når folk siger at diffusion ikke virker, man skal bruge absorption (begge dele virker, men med meget forskellige resultater).
 
Min påstand er at der sker én af to ting for langt de fleste DIY'ere: 1: Man opnår et resultat der er bedre end dét man havde før, og så lever man i lykkelig uvidenhed om at det kunne være endnu bedre. Hvilket der som sådan ikke er noget galt i overhovedet, det er jo bedre end ikke at gøre noget. 2: Man opnår en forbedring, men opnår samtidig bevisthed om at man ikke er i mål, lærer af sine fejl, og starter groft sagt forfra og bygger en meget bedre løsning anden eller tredje gang - og det er hér budgettet som regel overstiger det det havde kostet at købe den professionelle løsning fra starten. Til gengæld kan man have det sjovt med det så længe.
 
Argumentet om at prof giver mere for pengene end DIY, gælder som sagt _kun_ hvis man vil have det bedst mulige slutresultat for pengene, ikke hvis vejen til resultatet er et mål i sig selv. Argumentet kommer som reaktion på at Sani udtaler at "denne gang skal det være lavet rigtigt" (cirka citat). Det bliver det ikke, hvis man bare går lidt på nettet og læser op på hvad "man" gør, i stedet for at finde ud af hvad der konkret skal gøres i det specifikke rum.
 
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:


Jeg forsøger ikke at negligere en akustikers kompetencer (det ville også gå ud over mig selv), men man kan altså komme langt på egen hånd. 
 
Det synes jeg heller ikke dét jeg siger udelukker at man gør. DIY er bedre end ikke at gøre noget, og det er klart at bund-niveauet rent prismæssigt ligger noget højere for pro-løsningen. Du kan lave DIY akustik for 2000,- hvis du vil, det kan du naturligvis ikke få en prof-løsning der kan konkurrere med. Men jeg vil påstå at langt de fleste mennesker er bedre stillet med 5000,- til rådgivning og 5000,- materialer, end 10.000,- materialer og internettet. Ganske enkelt fordi sandsynligheden for at du ender med at lave DIY løsningen mindst to gange er ret stor, hvis du vil opnå samme resultat.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 06-September-2012 kl. 11:07
Det kommer an på hvad du mener med at ramme rigtigt(?)

Tag nu fx koncertsalen i DR-byen. Ved tilblivelsen af den lavede man en skalamodel for at være på den sikre side, hvilke stort set ingen gør længere fordi det er alt for dyrt. Alligevel er man endt op med at blive kritiseret for at lyden er for deltaljeret og uden liv (personligt synes jeg den lyder fantastisk). Der er selvfølgelig ikke tale om en fejl, men et bevidst valg. Forskellen fra en koncertsal somme denne og en biograf er at man i biografen ikke er interesseret i af høre rummet. Dvs man kan ikke få for meget dæmpning. Hvis rummet samtidig skal bruges til andre formål fx dagligstue forholder det sig anderledes. 

Diffusion er fint til netop at difussere, men hvis det handler om kun biolyd, så vil en løsning med bredspektrede absorbenter på loft og vægge, og bastraps i hjørnerne, være en optimal løsning i langt de fleste tilfælde. Denne opgave vil de fleste kunne lave selv til ret få penge ved fx at beklæde terrænbats med stof, og skrue dem fast på vægge og lofter med lidt afstand til væggen. 






Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 06-September-2012 kl. 11:12
Kan man sætte eks. En plakat op på disse absorbanter eller vil det ødelægge virkningen for meget ?


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 06-September-2012 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Det kommer an på hvad du mener med at ramme rigtigt(?)

Tag nu fx koncertsalen i DR-byen. Ved tilblivelsen af den lavede man en skalamodel for at være på den sikre side, hvilke stort set ingen gør længere fordi det er alt for dyrt. Alligevel er man endt op med at blive kritiseret for at lyden er for deltaljeret og uden liv (personligt synes jeg den lyder fantastisk). Der er selvfølgelig ikke tale om en fejl, men et bevidst valg. Forskellen fra en koncertsal somme denne og en biograf er at man i biografen ikke er interesseret i af høre rummet. Dvs man kan ikke få for meget dæmpning. Hvis rummet samtidig skal bruges til andre formål fx dagligstue forholder det sig anderledes. 

Diffusion er fint til netop at difussere, men hvis det handler om kun biolyd, så vil en løsning med bredspektrede absorbenter på loft og vægge, og bastraps i hjørnerne, være en optimal løsning i langt de fleste tilfælde. Denne opgave vil de fleste kunne lave selv til ret få penge ved fx at beklæde terrænbats med stof, og skrue dem fast på vægge og lofter med lidt afstand til væggen. 
Lyden kan nu godt blive for død i en hjemmebiograf. Absorbering over det hele vil ikke være at foretrække - lyden vil være alt for kedelig og ja.. Død. Den fremgangsmåde er også farlig, da man 100% vil have helt skæv dæmpningsfordelen i forhold til frekvens. Derfor vil det være fordelagtigt at have noget i rummet som stadig holder liv i 500-20khz.

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Kan man sætte eks. En plakat op på disse absorbanter eller vil det ødelægge virkningen for meget ?
Jeg overvejer at bruge Sumopix og få printet nogle filmplakater på dem. De reflekterer lidt, men er langt bedre end så meget andet materiale. Skal dog have lavet nogle målinger på det inden for at se hvor slemt det er.


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 06-September-2012 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Kan man sætte eks. En plakat op på disse absorbanter eller vil det ødelægge virkningen for meget ?

En tommelfingerregel er at man skal kunne ånde igennem det materiale man beklæder sine absorbenter med. Er det ikke tilfældet vil den fungere som en membranabsorbent, men med ringe absorbering. 


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 06-September-2012 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:


Lyden kan nu godt blive for død i en hjemmebiograf. Absorbering over det hele vil ikke være at foretrække - lyden vil være alt for kedelig og ja.. Død. Den fremgangsmåde er også farlig, da man 100% vil have helt skæv dæmpningsfordelen i forhold til frekvens. Derfor vil det være fordelagtigt at have noget i rummet som stadig holder liv i 500-20khz.


Det afhænger også af  smag og behag. 

Personligt ville jeg foretrække et overdæmpet rum (jo mere dødt desto bedre), og så tune anlægget til det. Men igen smag og behag er forskellig Smile


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 06-September-2012 kl. 11:31
Siderne vil stadig være "åbne", men kan godt forstå din regel. Jeg tror jeg vil prøve alligevel.


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 06-September-2012 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Siderne vil stadig være "åbne", men kan godt forstå din regel. Jeg tror jeg vil prøve alligevel.

Jo, men absorberingsevnen aftager som funktion af vinklen, så siderne har næsten ingen effekt. Men prøv det bare Smile


Skrevet af: sani
Skrevet den: 06-September-2012 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Siderne vil stadig være "åbne", men kan godt forstå din regel. Jeg tror jeg vil prøve alligevel.

sidene vil ikke virker da der er ultra lile del af lyden der vil kune ramme dem ..


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 06-September-2012 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:


Lyden kan nu godt blive for død i en hjemmebiograf. Absorbering over det hele vil ikke være at foretrække - lyden vil være alt for kedelig og ja.. Død. Den fremgangsmåde er også farlig, da man 100% vil have helt skæv dæmpningsfordelen i forhold til frekvens. Derfor vil det være fordelagtigt at have noget i rummet som stadig holder liv i 500-20khz.


Det afhænger også af  smag og behag. 

Personligt ville jeg foretrække et overdæmpet rum (jo mere dødt desto bedre), og så tune anlægget til det. Men igen smag og behag er forskellig Smile
Jeg er personligt også selv til et overdæmpet rum, så vi er i bund og grund enige Smile Jeg påpeger blot, at det er vigtigt ikke at smide 2cm rockwool på væggene, da det helt sikkert vil give forkert balance som man ikke kan tune sig ud af. Skal man absorbere, skal det gøres ordentligt - under 10cm vil ikke være nok IMO.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-September-2012 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Det kommer an på hvad du mener med at ramme rigtigt(?)

Nej, det gør det faktisk ikke, pointen er jo netop at du med den professionelle akustiker selv kan bestemme hvad "rigtigt" er (eller følge hans rådgivning), og så regner han sig frem til hvad der skal til for at (tilnærmelsesvist) opnå dét, i stedet for at skyde i blinde.

Men et godt sted at starte er jo de gældende referencer for hvordan efterklangen i en biograf bør være... (forudsat at det er en hjemmebif man vil lave).

Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

 Tag nu fx koncertsalen i DR-byen. Ved tilblivelsen af den lavede man en skalamodel for at være på den sikre side, hvilke stort set ingen gør længere fordi det er alt for dyrt. Alligevel er man endt op med at blive kritiseret for at lyden er for deltaljeret og uden liv (personligt synes jeg den lyder fantastisk). Der er selvfølgelig ikke tale om en fejl, men et bevidst valg. Forskellen fra en koncertsal somme denne og en biograf er at man i biografen ikke er interesseret i af høre rummet. Dvs man kan ikke få for meget dæmpning. Hvis rummet samtidig skal bruges til andre formål fx dagligstue forholder det sig anderledes. 

Diffusion er fint til netop at difussere, men hvis det handler om kun biolyd, så vil en løsning med bredspektrede absorbenter på loft og vægge, og bastraps i hjørnerne, være en optimal løsning i langt de fleste tilfælde. Denne opgave vil de fleste kunne lave selv til ret få penge ved fx at beklæde terrænbats med stof, og skrue dem fast på vægge og lofter med lidt afstand til væggen. 


Lad os et kort øjeblik leve under antagelsen af at du har ret. Hvis en anden bruger så vil lave DIY-med-internet-fora-support løsningen, hvordan ved man så at det er lige præcist dig, og ikke f.eks. Jonas som modsiger dig, man skal stole på? Eller nogen af alle de andre klaphatte der skriver noget decideret vrøvl om ting de aldrig har prøvet i praksis, men fremfører det som om det er fakta?

Jeg er f.eks. lodret uenig med dig, man kan bestemt godt få for meget dæmpning, og det vil enhver professionel akustiker også fortælle dig. Og du kan IKKE! bare korrigere dig ud af for meget eller for lidt dæmpning med valget af udstyr. Efterklang og frekvensgang er to helt forskellige ting, du kan ikke opveje for lidt efterklang med lystklingende udstyr, lige så lidt som du kan opveje for lang efterklang med mørktklingende udstyr. Jeg synes i det hele taget at tankegangen er forkert - hvis du laver et godt rum, så bliver det meget NEMMERE at finde udstyr der fungerer godt i rummet. 

Når du siger at du foretrækker et lidt for dødt rum, hvilken efterklangstid taler vi så helt konkret om?

Men jeg vil gerne gentage, at hvis man er på ultra-lavbudget, og "bare" vil have en ok løsning der er bedre end ikke at gøre noget, så er det naturligvis bedre at GØRE noget end at lade være fordi man ikke har råd til proffen. Men hvis vi tager udgangspunkt i dit forslag hér om at pakke hele rummet ind, og så antager at nu afsætter vi f.eks. 10.000,- _ekstra_ til at lave en BEDRE løsning (som du forhåbentlig er enig med mig i findes), så er min påstand at de 10.000,- bl.a. skal bruges på en akustiker. Min påstand er fortsat, at hvis du tager dit terrænbats-rum og et gennemsnitligt 100.000,-s anlæg (som dem der er mange af her på siden), så vil du _ikke_ kunne lave en tilsvarende forbedring ved at investere 10.000,- ekstra i udstyr, som du vil få ved at hyre en akustiker (vel at mærke _før_ man sætter terræn-bats'ne op).

10.000,- er naturligvis mange penge hvis man har et lavbudget anlæg. Men hvis man har et anlæg i 100.000,-s klassen, så synes jeg personligt det er en helt forkert investering at købe noget som helst andet, før man har hyret en akustiker. Præcist på samme måde som at jeg mener at et billed-setup til over 10-15.000,- er en forkert investering uden en seriøs kalibrering.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-September-2012 kl. 12:27
Iøvrigt, så drejer tråden her sig jo specifikt om hvad der skal gøres ved loftet, og det var dét jeg udtalte mig ud fra. Det kan du ikke svare på, uden at vide hvordan gulv og vægge påvirker akustikken. Det er bestemt ikke lige meget om der er panorama-vinduer eller bogreoler på hele væggen, i forhold til hvad der skal gøres ved loftet. Der er ingen tvivl om at det er nemmere at opbygge et dedikeret rum fra bunden med god akustik. Men du kan altså ikke bare kyle terrænbats på loftet i et tilfældigt rum, og forvente at så er alt som det skal være.

-------------
Mvh Otto


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 06-September-2012 kl. 13:23
jeg har selv brugt en pro akustiker (studiedesign)som har lavet rigtig mange biografer , studier og spillesteder. mener han sagde at efterklangen bør være omkring 0.2 - 0.3 sek. men endnu vigtigere. efterklangen skal være rimlig ens fra top til bund. Jeg har aldrig set en pro hjemmebio , som ikke har benyttet diffusere i stor stil .

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 17-September-2012 kl. 14:03
En akustikerer er specelt god, hvis man skal have bygget hus fra grunden af. Så kan akustikeren ændre nogen ting før det er forsent.
Med de penge der lægges i hi-fi, kan det undre at akustik ikke har større priotet.
Da vi for en del år siden, udvidede huset, var der ikke penge til en arkitekt. Jeg tegnede selv tilbygningen. Jeg læste en masse bøger om akustik først og gjorde mine overvejelser. Lytterummet er blevet godt. Lidt overdæmpet; da jeg placere Rockfon Sonar i loftet og på forvæggen; men døjer heller ikke med stående bølger. Frekvensgangen er målt på mine højtalere og den var forbløffende flad. Jeg har nok været heldig. For tiden har jeg forbedret dæmpning i 1. reflekspunkt på sidevæg med Troldtex som forsøg. Materialet skal være tykkere så der skal ske nogle forbedringer med kraftigere dæmpning i 1. refleksionspunkt på sidevægge.
Jeg valgte, at have dampspærre 7,5 cm. inde i væggene og ikke som normalt lige bag gipsen. Gipsen er i to lag, da 1. lag skulle sluge bassen uheldigt. Har et lag gibs på loftet, hvilket var en fejl. Der er limet Rocfon Sonar direkte på gibsen.
En ting der er vigtig ved opførslen af et hus er at få parketgulv på strøer. Helst oliebehandlet. Rockwool imellem strøerne. Mine strøer er 10 cm. høje. Dæmper bassen bedre jo højere de er. Det er godt at gå på og det er godt for lyden.
Hvor skal man placere sin absorbation? Hvor skal man placere sine diffusere? Der kan man lære meget på nettet. Problemet er, at hvis man dæmper som man bør med max. dæmpning i første reflekpunkter på sidevæg osv. kan man måske ende med overdæmpning, hvis hele loftet er dæmpet. Her vil en arkitekt, der også er inde i hi-fi, være en stor hjælp.



Print side | Luk vindue