Print side | Luk vindue

Raspberry Pi erfaringer

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Microsoft Media Center, MCE og HTPC
Forumbeskrivelse: Media Center (MCE) og Home Theatre PC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=115411
Udskrevet den: 18-Maj-2024 kl. 13:09


Emne: Raspberry Pi erfaringer
Skrevet af: Badsted
Emne: Raspberry Pi erfaringer
Skrevet den: 24-September-2012 kl. 15:51
Her kan vi dele vores erfaringer med

http://www.raspberrypi.org/ - http://www.raspberrypi.org/

Dansk side:  http://raspberrypi.dk/ - http://raspberrypi.dk/

Jeg fik min forleden dag og fik downloaded Raspbmc image til et 4 GB Sandisk SD kort jeg havde liggende.

Raspbmc kan hentes her:  http://www.raspbmc.com/ - http://www.raspbmc.com/

I dag har jeg modtaget mine licenser til VC-1 og MPEG2 og skal have dem tastet ind i aften.

Licenserne kan købes her:  http://www.raspberrypi.com/ - http://www.raspberrypi.com/

Jeg vil primært forsøge at få XBMC til at snakke sammen med min TVSERVER, så den kan vise .ts filer.

Mvh
Henrik Badsted



Svar:
Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 24-September-2012 kl. 18:02
Jeg har også lige modtaget min. Jeg bestilte i onsdags. Prisen blev kr. 325,85
Jeg bruger et SanDisk Ultra SDHC I 4GB kort (gav kr. 32,70 i Tesco)
Ind til videre får den strøm fra 2 USB porte på mit TV via et Y-kabel, men jeg har købt en http://www.ebay.com/itm/-/360488782323?item=360488782323&ViewItem=&ssPageName=ADME:L:OC:DE:3160 - 1,1A oplader til en HTC Wildfire G8 til kr. 16,51 . (et alternativt kunne være en iPad oplader som kan levere 2,1A og som også kan købes på eBay til under €3).
Pi'en kræver 7-800mA, så hvis man skal have tilsluttet yderligere udstyr kræver det en kraftig strømforsyning.

Jeg vil bruge den til RaspBMC så jeg kan streame 1080p, og HD optagelser fra eyeTV - det har min jailbreaket ATV2 problemer med.

Ifm RaspBMX skal den være tilsluttet til netværkskabel når den startes op første gang - den skal downloade en hel del - det tog vel 5-10min
TV'ets remote (G30) kan via VieraLink direkte bruges til at betjene RaspBMC.
Jeg er positivt overrasket over hvor hurtigt den booter sammenlignet med f.eks TViX og Xtreamer.


-------------


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 24-September-2012 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af Badsted Badsted skrev:

I dag har jeg modtaget mine licenser til VC-1 og MPEG2 og skal have dem tastet ind i aften.

Hvor får man den slags licenser henne?

Jeg skal også snart til at lege med hindbær, bestilte i onsdags, fik mail tirsdag om at den var afsendt og nu kan postmasd per så godt snart få fingeren ud og aflevere den (hindbær'en, ikke fingeren!) så jeg kan få nørdet..


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 24-September-2012 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Badsted Badsted skrev:

I dag har jeg modtaget mine licenser til VC-1 og MPEG2 og skal have dem tastet ind i aften.

Hvor får man den slags licenser henne?

Jeg skal også snart til at lege med hindbær, bestilte i onsdags, fik mail tirsdag om at den var afsendt og nu kan postmasd per så godt snart få fingeren ud og aflevere den (hindbær'en, ikke fingeren!) så jeg kan få nørdet..
På deres hjemmeside : http://www.raspberrypi.com/


-------------


Skrevet af: HepHey
Skrevet den: 24-September-2012 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Jeg har også lige modtaget min. Jeg bestilte i onsdags. Prisen blev kr. 325,85
Jeg bruger et SanDisk Ultra SDHC I 4GB kort (gav kr. 32,70 i Tesco)
Ind til videre får den strøm fra 2 USB porte på mit TV via et Y-kabel, men jeg har købt en http://www.ebay.com/itm/-/360488782323?item=360488782323&ViewItem=&ssPageName=ADME:L:OC:DE:3160 - 1,1A oplader til en HTC Wildfire G8 til kr. 16,51 . 
Pi'en kræver 7-800mA, så hvis man skal have tilsluttet yderligere udstry kræver det en kraftig strømforsyning.

Jeg vil bruge den til RaspBMC så jeg kan streame 1080p, og HD optagelser fra eyeTV - det har min jailbreaket ATV2 problemer med.

Ifm RaspBMX skal den være tilsluttet til netværkskabel når den startes op første gang - den skal downloade en hel del - det tog vel 5-10min
TV'ets remote (G30) kan via VieraLink direkte bruges til at betjene RaspBMC.
Jeg er positivt overrasket over hvor hurtigt den booter sammenlignet med f.eks TViX og Xtreamer.

Kan du ikke lige skrive tilbage hvordan det går med 1080P streaming og hvordan den køre i menu'erne for overvejer at skifte mit appel tv2 ud med sådan en for at den kan køre 1080P film :) 
syntes jeg har læst nogle steder at den skulle lagge lidt ved det men var vist kun på film over 20 GB eller sådan noget..


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 24-September-2012 kl. 20:25
Nu har jeg testet 3 forslellige systemer på min, XBian, openelec og RaspBMC og må sige med alt den positivitet jeg har læst om den på nettet er jeg sq lidt skuffet

jow herre gud den kan afspille mkv i 720p og har testet et par stykker i 1080p, men har så også til gængælt nogle tv caps i 1080i som hakker helt vildt, bd iso er umuligt (jeg kan ihvertfald ikke få det til at køre flydende) og så skal man fandme også betale extra for at få lov til at afspille en dvd film, hvad blir det næste, en chip kort læser så man skal stikke sin kreditkort ind i den og betale for bare at bruge den

ja den er billig, men når jeg ser på det på denne måde, en tærte, en kasse (for dem der har den lyst), en powersuply (for dem der ikke har en liggende), et hdmi kabel, ja så vil jeg sq heller smide en 300-500 kr oveni og købe en streamer i stedet for, men det er nok bare mig

ja så glemte jeg lige at man skal betale for at bruge mpeg2 og vc-1 hardware encoding


Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 24-September-2012 kl. 21:00
Lige modtaget min idag. Regner med at smide Raspbmc på min i morgen :-)

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie


Skrevet af: M-P-A
Skrevet den: 24-September-2012 kl. 21:23
Modtog min i Fredags og har lidt blandede følelser overfor den, menuer og updates af div library's tager en god del tid - og til tider tager den sig nogle lange tænkepauser hvor den fryser i 10-20 sekunder.

Hvis man skal køre raspbmc rimeligt flydende skal man helst ikke vælge en "view"-måde med meget fanart + skiftende baggrunde osv, det gør xbmc ret skrabet og lidt ærgeligt.

Forhåbentlig giver den nye kernel med turbo-mode lidt flere hestekræfter, ellers er det ikke noget for mig.


-------------
Samsung F7005 & Pana TH-42PX80E
Samsung 3126 + Netget 7700
HTPC Xbmc:
Intel 2100-T, 8Gb ram, 64Gb SSD, mini itx.

FilServer/
xpenology HP N54L, 8gb ram - 4x3TB WD Red


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 24-September-2012 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

..... og så skal man fandme også betale extra for at få lov til at afspille en dvd film, hvad blir det næste, en chip kort læser så man skal stikke sin kreditkort ind i den og betale for bare at bruge den
Det er kun rimeligt at du skal betale. Det er ikke en medieafspiller du har købt så hvorfor skulle det være betalt licens til alverdens codecs. Det er en minicomputer du har købt. Når du køber en decideret mediaafspiller så har producenten (med mindre det er kinesiske producenter) betalt denne licens for dig, og inkluderet denne i salgsprisen.
Organisationen bag Raspberry Pi er en non-profit.


-------------


Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 24-September-2012 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Nu har jeg testet 3 forslellige systemer på min, XBian, openelec og RaspBMC og må sige med alt den positivitet jeg har læst om den på nettet er jeg sq lidt skuffet

Jeg håber da ikke det er helt skidt nu da jeg også har investeret stort i denne "tærte" Wink

Er der nogen der har en oversigt over forskellen mellem de 3 udgaver, funktionalitet, stabilitet o.s.v?


-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music


Skrevet af: Badsted
Skrevet den: 24-September-2012 kl. 21:51
Den er rigtignok ikke så kraftig Smile

Jeg har nu indtastet mine licensnøgler og det har løst problemet med at den hakker ved afspilning af en BBC udsendelse fra DR1 (720p), men kun når jeg slår over på stereolyd.

Det tager desværre temmelig lang tid før den starter en afspilning, men det er muligvis mit netværk den er gal med. Min HD300 har dog ikke samme problem.

Jeg har hentet seneste version af Raspbmc (nightly build)

Jeg har ikke en 4theRecord server kørende endnu, det kræver, at jeg slukker for min SageTV server og det sker nok ikke lige med det første....

Jeg har installeret XBMC Remote på min iPhone og det spiller super, den reagerer med det samme og virker nem og ligetil.

Jeg opfatter den ikke som en mediastreamer, men mere som et stykke legetøj, der tilfældigvis kan hardwaredecode mediafiler, så jeg er endnu ikke skuffet :-)

Mvh
Henrik Badsted


Skrevet af: torbenrp
Skrevet den: 24-September-2012 kl. 21:59
Nogen der har erfaringer med PleXMBC og om det er muligt at logge ind på en MyPlex konto (så man fx kan placere en i sommerhuset og streame hertil uden at konfigurere VPN eller lign)?

PleXMBC skulle vel også give den fordel (hvis man i forvejen har en Plex server kørende), at der transcodes og sendes en H264 stream til PI'en som den bør kunne æde råt uansat om det er blueray rip eller et dvd rip etc?


Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 24-September-2012 kl. 23:22
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Nu har jeg testet 3 forslellige systemer på min, XBian, openelec og RaspBMC og må sige med alt den positivitet jeg har læst om den på nettet er jeg sq lidt skuffet

Jeg håber da ikke det er helt skidt nu da jeg også har investeret stort i denne "tærte" Wink

Er der nogen der har en oversigt over forskellen mellem de 3 udgaver, funktionalitet, stabilitet o.s.v?
Nå, jeg fandt lige selv http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=35&t=16319 - denne her som jeg synes beskriver det rimelig god.

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music


Skrevet af: Dami4200
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 13:18

Jeg overvejer at købe sådan et legetøj, men jeg er lidt itvivl om den kan klare mine behov..
- Jeg vil bruge den i soveværelset som medieafspiller, og derfor skal den kunne streame 1080p mkv filer med DTS lyd til mit tv..
Har ingen forstærker i soveværelset og mit tv kan ikke decode DTS..

Nogen som ved om RPi kan klare 1080p med DTS lyd ?



Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af Dami4200 Dami4200 skrev:

Jeg overvejer at købe sådan et legetøj, men jeg er lidt itvivl om den kan klare mine behov..
- Jeg vil bruge den i soveværelset som medieafspiller, og derfor skal den kunne streame 1080p mkv filer med DTS lyd til mit tv..
Har ingen forstærker i soveværelset og mit tv kan ikke decode DTS..

Nogen som ved om RPi kan klare 1080p med DTS lyd ?



øhh hvad ?

mener du ikke nærmere at den skal kunne down sample dts til noget dit tv kan forstå

ellers fatter jeg ikke en døjt af hvad det er du vil, for hvad skal du med dts lyd når hverken du har en forstærker eller dit tv kan decode det


Skrevet af: Dami4200
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Oprindeligt skrevet af Dami4200 Dami4200 skrev:

Jeg overvejer at købe sådan et legetøj, men jeg er lidt itvivl om den kan klare mine behov..
- Jeg vil bruge den i soveværelset som medieafspiller, og derfor skal den kunne streame 1080p mkv filer med DTS lyd til mit tv..
Har ingen forstærker i soveværelset og mit tv kan ikke decode DTS..

Nogen som ved om RPi kan klare 1080p med DTS lyd ?



øhh hvad ?

mener du ikke nærmere at den skal kunne down sample dts til noget dit tv kan forstå

ellers fatter jeg ikke en døjt af hvad det er du vil, for hvad skal du med dts lyd når hverken du har en forstærker eller dit tv kan decode det
 
Okay, kan godt se at jeg har skrevet det på en lidt kompliceret måde.
- Flere af mine film har kun DTS lyd, men så vidt jeg ved er RPi ikke ret glad for det, da den ikke har kræfter til at down sample det. (Efter hvad jeg har læst)
 
Mit spørgsmål er sådan set simpelt nok.
Kan jeg bruge RPi til, at se mine 1080p med DTS lyd i mit soveværelse?  


Skrevet af: Ulrikwich
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af Dami4200 Dami4200 skrev:

Jeg overvejer at købe sådan et legetøj, men jeg er lidt itvivl om den kan klare mine behov..
- Jeg vil bruge den i soveværelset som medieafspiller, og derfor skal den kunne streame 1080p mkv filer med DTS lyd til mit tv..
Har ingen forstærker i soveværelset og mit tv kan ikke decode DTS..

Nogen som ved om RPi kan klare 1080p med DTS lyd ?


Først og fremmest Dami4200 klik http://lmgtfy.com/?q=raspberry+pi+dts+ - HER - det var nemt ikke?

Umiddelbart tror jeg ikke den kan klare det, se link.

http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=35&t=13806 - Link

Det virker dog til at chippen understøtter hardware dekodning, man at der blot ikke er en licens til det endnu, men rasp pi teamet arbejder på at få den "compliance testet" så man kan få en licens, se link

http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=63&t=15546 - Link


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 13:57
Jeg har ikke fået testet det store endnu, men jeg tror at 1080p skal afspilles vis USB HDD - ikke LAN/Wifi.

-------------


Skrevet af: Psymon
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 16:10
Som jeg har læst mig til, opstår problemet med 1080p, som kim.t nævner, via lan/wifi, da den bruger for meget cpu på blot at hente data'en via netværket. Vil tro at det nye turboboost firmware vil give den nok krafter til at klare det, men har ikke modtaget min endnu (har bestilt via RS og de er røv sløve)


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Jeg har ikke fået testet det store endnu, men jeg tror at 1080p skal afspilles vis USB HDD - ikke LAN/Wifi.
Jeg har prøvet med en enkelt 1080p film via LAN, virker fint.

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 16:27
jeg har prøvet med en tv cap 1080p24 og dts 5.1 den kunne den ikke klare over lan

jeg har sågar som tidligre nævnt også 1080i tv caps som den ikke kan klare


så med mindre den nye turboboost ændre en del på preformance ryger den sq på lossepladsen


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 20:28
Har ingen problemer med at afspille 1080i optagelser fra DVB-C. De afspilles fint via LAN - det er dem jeg har problemer med på min ATV2.
Har lidt problemer med at skærmkalibreringen ryger - dvs. positionen på skærmen. Den skifter og kniber/strækker billedet i menuer så man ikke kan se det nederst/øverste af skærmen. 


-------------


Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 22:19
Den her nye turbo firmware, vil den kunne installeres, hvis man køre raspbmc på sin raspberry pi ? For så vil jeg prøve. Hvis jeg ellers kan finde en "How to" til hvordan man gør.

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie


Skrevet af: Badsted
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 22:23
Jeg har prøvet at overclocke min inde fra selve Raspbmc. Den ville ikke køre med fuld skrue, men 950 på CPU og 450 på GPU'en fungerer fint. Og man mærker det meget tydeligt både på menuerne og på den tid, det tager at loade en film via LAN.

Mvh


Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 22:40
Kan du hurtigt lige skrive hvordan du gør :-)?

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 22:43
lige en lille tekst taget fra raspbmc forside, så kom ikke og sig at i ikke er advaret hvis uheldet er ude

Raspbmc Release Candidate 5 is almost ready, however there appears to be an issue, potentially with the Raspberry Pi firmware, that causes SD card corruption on Turbo Modes. For this reason it has been decided to postpone the release until a resolution is sought.


Skrevet af: Badsted
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 22:56
Det er rigtig, hvad Hackerjac skriver, at der er issues, men det er jo beta software Wink

Du skal allerførst hente nightly build af Raspbmc. Dernæst kommer der nogle nye indstillinger inde i Raspbmc programmet i XBMC menu-linien.

Det er faktisk rasende enkelt :-)

Hvis den ikke vil starte og viser regnbueskærm, så har jeg taget kortet over i min Windows kværn og ændret på config.txt, der ligger i roden af den partition, der er læsbar fra Windows. Man må dog ikke editere i filen med alm. notepad, men skal bruge f.eks. Notepad++ eller lignende.

Mvh


Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 23:07
Dumt spørgsmål. Hvad betyder nightly build ?

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie


Skrevet af: Badsted
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 23:10
Det er det seneste 'bleeding-edge' build af Raspbmc, med andre ord, så bliver det ikke mere beta og test agtigt Tongue

Det er noget man kun skal bruge, hvis man ikke regner med at det virker ordentligt. Hvis det er stabilitet man går efter, så skal man tage de almindelige releases.

Hvis du går ind i programs menu punktet i Raspbmc, så giver det sig selv....

Mvh


Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 23:12
Så på et tidspunkt bliver den her "nightly build" officiel, når de får det til at køre ordentligt ?

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie


Skrevet af: Badsted
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 23:37
Yep, det er sikkert den, der ender med at blive RC5, som de skriver om....


Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 26-September-2012 kl. 06:57
Så venter jeg til den kommer :-)

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie


Skrevet af: frosty
Skrevet den: 26-September-2012 kl. 10:13
Købt Raspberry Pi hos Farnell  http://downloads.element14.com/raspberryPi1.html - http://downloads.element14.com/raspberryPi1.html
Jeg har ikke modtaget den endnu(går måske 2 uger), men jeg skal ikke bruge den alligevel.

Hvis der er nogen der er interesseret i en Raspberry Pi uåbnet til 300 kr. (ca. 324 kr. ny pris)
så må I gerne sende mig en PM, så giver jeg besked når jeg har modtaget den, det ville nok være bedst hvis det er en fra Aalborg området, men ellers så regner jeg med delt porto?


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=126486 - HTPC setup

Sony 50w656a, Samsung UE46F5005
Sony STR-DH800, 1x Dali blue C1000, 4x Apart mask6, Apart SUBA165


Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 27-September-2012 kl. 20:46
Nogen der har en idé til hvorfor den skal loade konstant når man ser dr podcast? Sidder på en 30 Mbit linie, så det burde være rigeligt.

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 28-September-2012 kl. 10:05
Fik leget lidt mere med den. Jeg fik afspillet en 7GB film fra NAS uden problemer - MIB3 blu-ray som var rippet og havde været igennem HandBrake.

En ting som irriterede mig var at jeg via min remote til TV'et ikke kunne få vist context menuen, og af en eller anden grund var RaspBMX interfacet altid i dansk selvom jeg skiftede over til Engelsk. Pi'en understøtter jo http://blog.pulse-eight.com/2012/08/01/libcec-1-8-0-a-firmware-upgrade-and-raspberry-pi-support/ - CEC protokollen (styring via HDMI kablet) som er implementeret via Pulse-eight's libCEC.
Jeg fandt ud af at det er nogle ting man kan konfigurere (under System->Settings->System->Input Devices->Peripherals + tryk ENTER).
Her står bla. at sprog skal den tage fra TV'ets sprog, og der står også hvordan boksen skal opfører sig når TV'et tændes og slukkes.
Men hvis man ønsker at mappe nogle funktioner fra XBMC til knapper på ens remote kan man gøre det ved at lave en fil der hedder remote.xml og placere den under /home/pi/.xbmc/userdata/keymaps/
Min remote.xml ser sådan ud :
<!-- Create the file using cyberduck (View -> Show Hidden files)
<!-- /home/pi/.xbmc/userdata/keymaps/remote.xml -->
<!-- Configuration file for driving CEClib remote -->

<keymap>
  <global>
    <remote>
      <green>Info</green>
      <yellow>ContextMenu</yellow>
      <blue>XBMC.ActivateWindow(Favourites)</blue>
    </remote>
  </global>
  <FullscreenVideo>
    <remote>
      <select>OSD</select>
      <green>Info</green>
      <yellow>CodecInfo</yellow>
      <blue>NextSubtitle</blue>
    </remote>
  </FullscreenVideo>
</keymap>

Så nu kan jeg få vist context menu'en ved at trykke på den gule knap på remoten, og info ved at trykke på den gule.



-------------


Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 30-September-2012 kl. 09:23
Skal man gøre noget for at få lyden til at virke fra mini jack udgangen ? Kan ikke få lyd ud ?

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 30-September-2012 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Skal man gøre noget for at få lyden til at virke fra mini jack udgangen ? Kan ikke få lyd ud ?
http://www.raspbmc.com/wiki/user/sound/ - http://www.raspbmc.com/wiki/user/sound/


-------------


Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 30-September-2012 kl. 17:56
Tak. Den skulle lige have en rebooter, så virkede det :-)

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 01-Oktober-2012 kl. 10:57
Hvordan opfører jeres RaspBMC sig når i spoler frem i en film (kapitel eller tid).
Nu kan jeg jo sammenligne med XBMC på ATV2 med den samme fil, og på RaspBMC. På ATV2 kan den godt finde ud af at vise hele billedet og fortsætte filmen, på RaspBMC bliver hele billedet gråt og bygges langsomt i løbet af nogle frames. Det virker som om der ikke er styr på GOP. Synes ikke jeg kan finde noget om problemet.


-------------


Skrevet af: zaboom
Skrevet den: 01-Oktober-2012 kl. 11:17
Så er release candidate 5 af RaspBMC frigivet http://www.raspbmc.com/ - http://www.raspbmc.com/

-------------
...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!


Skrevet af: huntiedk
Skrevet den: 01-Oktober-2012 kl. 13:57
Er der nogle af jer, der har været nørder nok til at prøve at lægge http://androidpi.wikia.com/wiki/Android_Pi_Wiki - android på PI'en ? Jeg har bestilt een, men har den stadig til gode i posten Smile
Håber, jeg med lidt "snedkren" kan få den til at spille TV direkte fra en HDhomerun, men vi må se...


-------------
Øst, vest, ::1 bedst


Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 01-Oktober-2012 kl. 19:03
Kim.t >> sådan gør det også på min pi. Og ikke alle film jeg kan spole i.

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 08-Oktober-2012 kl. 09:00
Oprindeligt skrevet af Badsted Badsted skrev:

I dag har jeg modtaget mine licenser til VC-1 og MPEG2 og skal have dem tastet ind i aften.

Jeg bestilte licenser den 26/9 og har stadig ikke modtaget dem og modigt nok sendte shoppen mig her i onsdags en opfordring til at prale med hvor tilfreds jeg er med handlen på sådan et vurderingssite. Jeg valgte dog i stedet at skrive til shoppen og spørge hvor mine keys bliver af, det har de ikke svaret på endnu.

Jeg har fået en mail med at min order is completed og link til hvor jeg kan downloade mine licenser, men det eneste jeg finder når jeg bruger linket er en pdf der fortæller hvordan jeg installerer licensen når engang den kommer. Jeg har refreshed browser så det ikke bare er noget cache der driller.

Jeg håber de snart reagerer, ellers må jeg jo benytte mig at lejligheden til at fortælle hvor "tilfreds" jeg er med handlen, hehe..


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 08-Oktober-2012 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:


Oprindeligt skrevet af Badsted Badsted skrev:

I dag har jeg modtaget mine licenser til VC-1 og MPEG2 og skal have dem tastet ind i aften.

Jeg bestilte licenser den 26/9 og har stadig ikke modtaget dem og modigt nok sendte shoppen mig her i onsdags en opfordring til at prale med hvor tilfreds jeg er med handlen på sådan et vurderingssite. Jeg valgte dog i stedet at skrive til shoppen og spørge hvor mine keys bliver af, det har de ikke svaret på endnu.

Jeg har fået en mail med at min order is completed og link til hvor jeg kan downloade mine licenser, men det eneste jeg finder når jeg bruger linket er en pdf der fortæller hvordan jeg installerer licensen når engang den kommer. Jeg har refreshed browser så det ikke bare er noget cache der driller.

Jeg håber de snart reagerer, ellers må jeg jo benytte mig at lejligheden til at fortælle hvor "tilfreds" jeg er med handlen, hehe..

Jeg bestilte mine d. 22/9 og fik dem i en mail, dagen efter.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 08-Oktober-2012 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Kim.t >> sådan gør det også på min pi. Og ikke alle film jeg kan spole i.
Fandt en tråd hvor der står at de ikke har implementeret den rigtige "Spole" funktions endnu. Så man rammer ikke en Keyframe når man spoler.

Og Mht. licens gik der ca. 4 timer fra jeg bestilte til jeg fik mailen med nøglerne.


-------------


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 08-Oktober-2012 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:


Jeg har fået en mail med at min order is completed og link til hvor jeg kan downloade mine licenser, men det eneste jeg finder når jeg bruger linket er en pdf der fortæller hvordan jeg installerer licensen når engang den kommer. Jeg har refreshed browser så det ikke bare er noget cache der driller.
Checket spammail?


-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 08-Oktober-2012 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:


Jeg har fået en mail med at min order is completed og link til hvor jeg kan downloade mine licenser, men det eneste jeg finder når jeg bruger linket er en pdf der fortæller hvordan jeg installerer licensen når engang den kommer. Jeg har refreshed browser så det ikke bare er noget cache der driller.
Checket spammail?

Jeps!


Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 08-Oktober-2012 kl. 19:50
Er jeg den eneste der er ked af rc5 udgaven af raspbmc? Håber virkelig ham Sam får fikset problemerne. Min pi er blevet utrolig langsom, og har det med at fryse i menuer. Rc4 virkede så meget bedre for mig.

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 08-Oktober-2012 kl. 20:16
Det gjorde min også oftere end rc4, men der kom da en automatisk opdatering d. 4 som afhjalp lidt. Overvejer at prøve OpenELEC eller XBian.
Ellers må man vente ind til den endelige version kommer.


-------------


Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 08-Oktober-2012 kl. 20:18
Ville ogsæ gerne prøve opelELEC, men har ikke en linux maskine, så jeg kan lave mit image til sd kortet.

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 08-Oktober-2012 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Ville ogsæ gerne prøve opelELEC, men har ikke en linux maskine, så jeg kan lave mit image til sd kortet.
Kan vel også gøres på en Windåse Wink:
http://squirrelhosting.co.uk/hosting-blog/hosting-blog-info.php?id=9 - http://squirrelhosting.co.uk/hosting-blog/hosting-blog-info.php?id=9
 
Mvh JørgenT


Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 08-Oktober-2012 kl. 21:37
Jørgen t > det må jeg prøve :-)

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie


Skrevet af: Jakabov
Skrevet den: 11-Oktober-2012 kl. 09:13
Jeg kører nyeste Raspian Wheezy på min model B og havde oprindeligt en drøm at den lille fyr skulle bruges til at se film i soveværelset, via kablet forbindelse til nas'en. I stuen fungerer den perfekt med fjernbetjeningen via CEC/Bravia Sync, fjernsynet er et 4 år gammelt KDL40WE5. I soveværelset har jeg et billigt Sony KDL32BX420 (1 år gammelt) og selvom det også har CEC/Bravia Sync får jeg keine respons, kan heller ikke aktivere/tænde Raspberry'en. Har prøvet med 3 forskellige kabler også, 3 forskellige som alle virker i stuen. 

Nogen gode forslag? Andre løsninger fra nogen som evt. også bruger den til noget lignende? 


Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 11-Oktober-2012 kl. 13:46
Prøv lige for sjov at ændre skærm opløsningen. Af en eller anden underlig grund virkede min fjernbetjening (til et ældre pana px80) ikke når jeg kørte 1080 p i RC4, men fint hvis jeg valgte 720. I RC5 virker det fint med 1080 på mit gamle Panasonic px80

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie


Skrevet af: Jakabov
Skrevet den: 11-Oktober-2012 kl. 13:59
Hmm det må lige prøves, kan godt overkomme at vandre mellem stuen og soveværelset lidt endnu. :-) 


Skrevet af: Jakabov
Skrevet den: 11-Oktober-2012 kl. 18:46
Det hjalp desværre, det er virkelig weird at det ikke virker på det billige fjernsyn. På Sony'et i stuen fungerer det perfekt. 


Skrevet af: Jakabov
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 10:01
Har nu prøvet med diverse ændringer i config.txt uden held. "Strømforsyningen" er en HTC mobil-lader, mener den er 5v - 1000mAH, så det skulle også være ok. Nyeste er dog at CEC genkender afspilleren/optageren, jeg får dog stadig intet signal. :-(


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 15-Oktober-2012 kl. 17:19
Jeg har også fået mig sådan en hindbærtærte, men jeg synes ikke rigtigt jeg kan få det til at fungere ordentligt. Jeg har indtil videre forsøgt med xbian, openelec og raspbmc og ikke fået nogen af dem til at fungere specielt godt.

For nu at være lidt konkret vil jeg beskrive mine oplevelser, og lægge ud med raspbmc.

Jeg installerede raspbmc 8/10-12, dvs. den er ca. en uge gammel. Når jeg går under system info i xbmc siger den XBMC 12.0-Alpha7 Git:unknown.
Jeg har købt MPEG-2 og VC-1 licens og installeret dem efter foreskrifterne.

Tærten var 2m19s om at starte op fra jeg gav den power til xbmc var klar til at reagere på mine tastetryk.

Jeg valgte System for at få info om build og den slags og den kvitterede med at bruge ca. et halvt minut fra jeg trykkede på System til den rent faktisk viste system seetings. Samme gentog sig da jeg trykkede på Video for at komme ind til filmsamlingen, noget der lignede et halvt minuts ingen reaktion indtil den endelig skiftede. Retfærdigvis skal siges at den klarede det på 5-6 sekunder anden gang jeg valgte System eller Video, det var kun første gang der var ekstra længe om det.

Generelt vil jeg dog sige at den er ufatteligt sløv i menuer og den slags. Jeg trykker Enter for at se en film og så sker der ikke en bjælde. 5-6 sekunder senere trykker jeg Enter igen fordi den måske overså trykket? 5-6 sekunder senere hakker jeg Enter en bunke gange og sørme så dukker den der lille snurreting op nede i hjørnet der viser at den laver noget.

Jeg forsøgte med nogle SD optagelser fra yousee, .ts formatet og de fungerede fint. Okay billede, ingen hakkeri og lyd og billede var fint i sync. Hvis jeg hoppede 10 minutter frem var der lige en 3-4 sekunder med underligt gråt "skyggebillede" billede indtil den refreshede og tingene så normale ud igen. Sandsynligvis et eller andet med at kompressionen kun overfører ændringer.

Til gengæld kunne jeg ikke få HD optagelser fra yousee til at fungere. Jeg fik intet billede og ingen lyd. Den reagerede på at spole frem og tilbage og den slags, så den var ikke gået død, der var bare ingen billede og lyd.

Tid til at prøve med et 1080p h264 klip af Serenity en eller anden engang postede her på recordere. Det virkede fint, fin lyd, fint billede, ingen hakkeri.

DVD rips både i iso og mkv virkede også fint.

Det ene bluray rip i .m2ts (hvad det så end betyder) virkede ikke, igen var der hverken lyd eller billede.

Alt i alt fin afspilning af de formater den afspillede, men jeg er absolut ikke klar til at leve med de megasløve menuer. I menuerne tager den jævnligt sådan nogle 10-15 sekunders blundere hvor der ikke sker en skid, med det resultat at jeg konsekvent blev utålmodig, trykkede ekstra og kom for langt når endelig den vågnede op til dåd.

Jeg har kun et enkelt ledigt SD kort så jeg vender tilbage med tilsvarende evalueringer af xbian og openelec når jeg har fået lagt det på kortet.


Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 15-Oktober-2012 kl. 21:19
Prøv lige med et andet sd kort. Jeg har læst flere steder, at det langt fra alle sd kort udgaver/modeller at den lille pi kan finde ud af. For så langsomt køre mit raspbmc i hvertfald ikke.

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 15-Oktober-2012 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Prøv lige med et andet sd kort. Jeg har læst flere steder, at det langt fra alle sd kort udgaver/modeller at den lille pi kan finde ud af. For så langsomt køre mit raspbmc i hvertfald ikke.

Okay, et par ekstra sd kort gør det nok også nemmere at skifte mellem konfigurationer.


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 26-Oktober-2012 kl. 06:09
Det handler vel om hvilken class kortet har. RaspBMC siger minimum class 4, men anbefaler class 6.

Jeg har dog selv nogle problemer med min RPI. Kører med nyeste RaspBMC, og kan ikke rigtig få den til at fungere ordentligt. Installation gik ganske smertefrit, men når den kommer ind i XBMC, opfører den sig underligt. For det første, har den det med at genstarte, hvis jeg roder i opsætningen. Og selvom den er tilsluttet kablet netværk, vil den ikke hente add ons og lign. Der sker ganske simpelt ikke noget. Ej heller kan jeg tilslutte Official XBMC remote hverken på Android eller iPad. CEC virker på mit Panasonic GT30, men ikke på mit Sony i soveværelset, hvor den skal bruges. Og den USB wifi-dongle jeg købte fra modmypi.com reagerer den slet ikke på.
Tror vist jeg skal prøve med Xbian i stedet for.

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 26-Oktober-2012 kl. 09:25
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Det handler vel om hvilken class kortet har. RaspBMC siger minimum class 4, men anbefaler class 6.

Jeg ved ikke lige om class har betydning, men det gjorde en stor forskel for mig at skifte sdkort. Jeg startede ud med et Kingston micro-sdhc, 4GB, class 4 kort i sådan en lille-til-stor konverter og det fungerede mildest talt ikke ret godt, store pauser i menuerne osv. som jeg beskrev på forrige side. Jeg indkøbte et Transcend sdhc kort (et af de "store", altså ikke microsd), 4 GB, class 4 og det speedede tingene enormt op. Det fungerer stadig ikke perfekt, men det nye sd kort har stortset elimineret problemerne med at den reagerer dårligt i menuerne.

Jeg købte også to Kingston sdhc (af de "store"), 4 GB, class 4 og smed hhv. xbian og openelec-rpi på, men har kun nået at teste xbian ret overfladisk. Igen var hastigheden i menuerne på xbian god på sdhc kortet mens jeg ikke var imponeret dengang jeg prøvede med xbian på microsdhc kort + konverter.

Jeg vil ikke gå så vidt som at konkludere at microsdhc + konverter generelt er noget bras, kun at lige netop mit konkrete micorsdhc og min konkrete konverter åbenbart er, samt at det ser ud til at valg af sdkort gør en forskel.. 


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 26-Oktober-2012 kl. 09:59
Jeg mener i starten at de sagde at de slet ikke understøttede microSD kort netop fordi de var for ustabile. Jeg bruger et SanDisk Ultra Class 6 4GB SDHC kort.
Generelt har RaspBMC kørt fint hos mig (har haft lånt min tilbageværende Pi ud til en kammerat - får den nok retur igen i morgen), men så længe der ikke er lave en "endelig" version af RaspBMC så må man godt nok sige at den er ustabil. Ting som virker i den ene version kører ikke i den næste osv.


-------------


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 26-Oktober-2012 kl. 19:24
Jeg bruger et 16GB SDHC Class 10 fra Kingston. Class 10 er nok overkill, men prisforskellen var sgu så lille at jeg ikke gad at nøjes. Men Class har i hvert fald noget at gøre med hvor flydende det kører, for det afgør jo hvor hurtigt der kan læses fra og skrives til kortet.

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: wideover
Skrevet den: 31-Oktober-2012 kl. 10:24
Jeg troede lige jeg havde luret hvordan man fik netflix på den. Nemlig med airplay. Men den smider kun lyden op.
 
Som jeg læser denne: https://discussions.apple.com/thread/4311339?start=0&tstart=0 - https://discussions.apple.com/thread/4311339?start=0&tstart=0
kan problemet være ios6 baseret. Er der én her, der ikke har opgraderet til ios6 der kan teste om det virker?


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 31-Oktober-2012 kl. 11:31
Øh Netflix App'en på min iPad1 og iPhone4 kan ikke sende via AirPlay - det skal vel være indbygget i App'en eller man skal køre IOS6 ?!

-------------


Skrevet af: wideover
Skrevet den: 31-Oktober-2012 kl. 14:27
Du starter en film, trykker 2 gange på homeknappen og swiper til højre, så får du airplay ikonet frem og kan vælge xbmc


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 31-Oktober-2012 kl. 15:06
Nååååååh - nej jeg får også kun lyd. 

-------------


Skrevet af: soren_b
Skrevet den: 16-Januar-2013 kl. 09:36
Hej 

Jeg tillader mig lige at spørge i denne tråd. Er der nogen som kender en IR reciever som vil virke med denne uden yderligere konfiguration. Evt. en dansk forhandler som sælger en? Jeg har googlet og googlet men kan ikke finde et entydigt svar!
Jeg har købt en Raspberry Pi type B med XBMC og vil gerne bruge den med min Harmony one Fjernbet.

På forhånd 1000 tak for jeres hjælpClap

/Søren


Skrevet af: Ulrikwich
Skrevet den: 16-Januar-2013 kl. 09:37
Hej Søren

Hvis du har et nyere TV med HDMI-CEC kan du styre rasp pi via tv med din Harmony.

/Ulrik


Skrevet af: soren_b
Skrevet den: 16-Januar-2013 kl. 09:59
Hej Ulrik.

Det er desværre ikke muligt pga. mit setupConfused
Jeg har godt læst om muligheden med cec men desværre

/Søren


Skrevet af: Ulrikwich
Skrevet den: 16-Januar-2013 kl. 14:08
Hej Søren

Ærgeligt med HDMI-CEC.

Mht. IR dongle så er det afhængigt af hvilket styresystem du kører, da det afhænger af om der er drivere med i det til den specifikke model. Nu ved jeg du skriver du bruger XBMC, men der er i hvert fald 3 forskellige måder at få det installeret på.

Har du styr på hvilket du kører på?

/Ulrik


Skrevet af: soren_b
Skrevet den: 16-Januar-2013 kl. 15:03
Hej igen

Tak for dine svar. 
Det glemte jeg helt at skrive. Den jeg har købt kører med XBMC Openelec. Det skal siges at jeg først forventer at modtage den på mandag men er ved at gøre klar til der skal leges:-)
Det vil være rigtig godt hvis den fungere med en stadard MCE modtager da jeg burde havde en sådan liggende - Et eller andet sted:-)

/Søren


Skrevet af: confused
Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 09:19
Hejsa

Så er jeg også hoppet med på vognen - og jeg er sgu lidt imponeret af hvad den bette kasse kan !

System :

- Pi vers. B
- USB stick :  8gb usb 2.0
- SD kort : 16gb Sandisk SDHC class 10 (30MB/s)
- PSU : laderen til min HTC Desire :-)

Formålet med boksen er at se om den kan bruges som en fornuftig klient i mit tv-server setup. 

Indtil videre har jeg den kørende med raspbmc og med ArgusTV klienten(pegende på ArgusTV, som henter signalet via MP TVServer) - det funker jo egentlig meget godt - har dog kun haft maskinen i 2 dage, så jeg har ikke nået så meget endnu.

Jeg har ikke købt nogen licenser, så jeg nøjes med mpeg4 indtil videre ;-)

Den er overclocket en smule - mener det endte med 900 ved cpu, og 450 ved gpu'en - den kører stadig med confluence standard skin.

Jeg glemte lige - det tv jeg har testet på, understøtter søreme også CEC - dejligt at jeg bare kan styre PI'en med tv'ets fjernbetjening Big smile



-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: Ulrikwich
Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af soren_b soren_b skrev:

Hej igen

Tak for dine svar. 
Det glemte jeg helt at skrive. Den jeg har købt kører med XBMC Openelec. Det skal siges at jeg først forventer at modtage den på mandag men er ved at gøre klar til der skal leges:-)
Det vil være rigtig godt hvis den fungere med en stadard MCE modtager da jeg burde havde en sådan liggende - Et eller andet sted:-)

/Søren
Hej Søren

Beklager jeg ikke lige fik svaret før, men her er en liste over de IR modtagere som med garanti er supporterede i openelec.
http://wiki.openelec.tv/index.php?title=Supported_Hardware
Jeg kan sige for mit eget vedkommende oplevede jeg at de usb ting jeg smed i bare virkede (wifi adapter og mus/tastatur).
Bare husk at reboote når du har puttet det i.

Ulrik


Skrevet af: ThomasP
Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 11:55
Efter at have haft min Raspberry Pi liggende i et halvt års tid gjorde jeg forleden et nyt forsøg, og nu kører det.

jeg har installeret Raspmc på et 4 GB Kingston microSD kort, og vores gamle Pana px80 er nu blevet til et "smart-tv" med direkte adgang til dr.nu, bonanza og tv2 news. Med kablet internet kører det 100% - med trådløs dongle kan udsendelsen gå i stå.

Jeg bruger en almindelig trådløs mus/tastatur (2,4 GhZ), og jeg synes, at musen er en rar form for fjernbetjening.

Udover Matator og Presselogen har jeg hygget mig med Smuglerne (som man nok skal være mindst 50 for at have hørt om:)


Skrevet af: Ulrikwich
Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

Efter at have haft min Raspberry Pi liggende i et halvt års tid gjorde jeg forleden et nyt forsøg, og nu kører det.

jeg har installeret Raspmc på et 4 GB Kingston microSD kort, og vores gamle Pana px80 er nu blevet til et "smart-tv" med direkte adgang til dr.nu, bonanza og tv2 news. Med kablet internet kører det 100% - med trådløs dongle kan udsendelsen gå i stå.

Jeg bruger en almindelig trådløs mus/tastatur (2,4 GhZ), og jeg synes, at musen er en rar form for fjernbetjening.

Udover Matator og Presselogen har jeg hygget mig med Smuglerne (som man nok skal være mindst 50 for at have hørt om:)
Hej Thomas

Hvis du har den tilsluttet et PX80 kan du vej hjælp af viera link styre din rasp med din tv fjernbetjening. Du skal bare aktivere CEC inde i indstillingerne på din rasp.

Ulrik


Skrevet af: DjonDjoe
Skrevet den: 21-Januar-2013 kl. 08:35
Er der en venlig sjæl der kan teste, om den i XBMC kan afspille .ts filer fra DR1 HD samt fra TV3+ HD, der jo kører 1080i? Jeg bruger DVBViewer og min ATV2 kan slet ikke afspille disse filer. Den sender blot lyden og ingen billede.


Skrevet af: soren_b
Skrevet den: 21-Januar-2013 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af Ulrikwich Ulrikwich skrev:

Oprindeligt skrevet af soren_b soren_b skrev:

Hej igen

Tak for dine svar. 
Det glemte jeg helt at skrive. Den jeg har købt kører med XBMC Openelec. Det skal siges at jeg først forventer at modtage den på mandag men er ved at gøre klar til der skal leges:-)
Det vil være rigtig godt hvis den fungere med en stadard MCE modtager da jeg burde havde en sådan liggende - Et eller andet sted:-)

/Søren
Hej Søren

Beklager jeg ikke lige fik svaret før, men her er en liste over de IR modtagere som med garanti er supporterede i openelec.
http://wiki.openelec.tv/index.php?title=Supported_Hardware
Jeg kan sige for mit eget vedkommende oplevede jeg at de usb ting jeg smed i bare virkede (wifi adapter og mus/tastatur).
Bare husk at reboote når du har puttet det i.

Ulrik

Hej igen

Mange tak for dit link. Det burde hjælpe mig en del mht. valget

Go' dag


Skrevet af: ThomasP
Skrevet den: 21-Januar-2013 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af Ulrikwich Ulrikwich skrev:

Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

Efter at have haft min Raspberry Pi liggende i et halvt års tid gjorde jeg forleden et nyt forsøg, og nu kører det.

jeg har installeret Raspmc på et 4 GB Kingston microSD kort, og vores gamle Pana px80 er nu blevet til et "smart-tv" med direkte adgang til dr.nu, bonanza og tv2 news. Med kablet internet kører det 100% - med trådløs dongle kan udsendelsen gå i stå.

Jeg bruger en almindelig trådløs mus/tastatur (2,4 GhZ), og jeg synes, at musen er en rar form for fjernbetjening.

Udover Matator og Presselogen har jeg hygget mig med Smuglerne (som man nok skal være mindst 50 for at have hørt om:)
Hej Thomas

Hvis du har den tilsluttet et PX80 kan du vej hjælp af viera link styre din rasp med din tv fjernbetjening. Du skal bare aktivere CEC inde i indstillingerne på din rasp.

Ulrik

Mange tak for tippet!

Jeg har fået det til at virke - og min kone er ret imponeret over, at vi bare kan sidde og vælge mellem de mange DR-serier.

vh. Thomas


Skrevet af: nenne
Skrevet den: 24-Januar-2013 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af DjonDjoe DjonDjoe skrev:

Er der en venlig sjæl der kan teste, om den i XBMC kan afspille .ts filer fra DR1 HD samt fra TV3+ HD, der jo kører 1080i? Jeg bruger DVBViewer og min ATV2 kan slet ikke afspille disse filer. Den sender blot lyden og ingen billede.

Jeg har DVBviewer og Raspbmc. Efter tilkøb af Mpeg2 licensen til ca. 15,- kan jeg afspille alle kanaler jeg har optaget i .ts format fra Yousee.
Havde (har) samme problem med min Atv2 jailbreaket med XBMC som dig.


Skrevet af: DjonDjoe
Skrevet den: 24-Januar-2013 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af nenne nenne skrev:

Oprindeligt skrevet af DjonDjoe DjonDjoe skrev:

Er der en venlig sjæl der kan teste, om den i XBMC kan afspille .ts filer fra DR1 HD samt fra TV3+ HD, der jo kører 1080i? Jeg bruger DVBViewer og min ATV2 kan slet ikke afspille disse filer. Den sender blot lyden og ingen billede.

Jeg har DVBviewer og Raspbmc. Efter tilkøb af Mpeg2 licensen til ca. 15,- kan jeg afspille alle kanaler jeg har optaget i .ts format fra Yousee.
Havde (har) samme problem med min Atv2 jailbreaket med XBMC som dig.


Og det gælder også HD kanaler og specielt TV3 + HD?


Skrevet af: soren_b
Skrevet den: 24-Januar-2013 kl. 14:10
Hej 

Jeg afspiller fint alle mine HD kanaler i XBMC via min raspberry. Dog bruger jeg VU+ adon så jeg tør ikke sige hvordan DVBviewer opføre sig. 
Til info har jeg også købt licensen. Om det virker uden tør jeg ikke sige

/Søren


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 24-Januar-2013 kl. 14:35
Hermed lidt om mine erfarringer med RPI og RASPBMC

Setup: RPI V2. Class 10 Sd-kort. USB3 Usb-stik hvor RASPBMC afvikles fra. SD-kort er kun til boot.
Jeg har et setup med en Synology med DVB-link-server installeret. DVB-link'en fanger mine Yousee kanaler via en HDHomerun.

RASPBMC kører ret hurtigt med ovenstående setup, den er hurtig i menuerne. Bruger DVB-link addon. SD-kanaler fra DVB-link-serveren virker men det tager en krig at loade dem, ligeledes tager det en krig af åbne EPG'en. HD-kanalerne tager naturligvis også en krig at loade og der er ofte udfald.

Alt i alt er DVB-Link-addon på RASPBMC ikke en brugerbar løsning, det er for langsomt.

Min RPI kører med standardindstillinger og jeg har købt mpeg-2 licensen.




Skrevet af: confused
Skrevet den: 27-Januar-2013 kl. 15:16
Jeg fatter ikke en fis !

Jeg har installeret ArgusTV på 2 forskellige pc'ere - fra den ene kan jeg sagtens streame kanalerne over til min PI - på den anden er der ikke hul igennem. Det eneste signal på at der er kontakt, er at ArgusTV begynder at streame den rigtige kanal, men der sker bare intet på min PI. Det samme gælder ved forsøg på at afspille en optagelse.

Jeg har installeret XBMC på 2 andre pc'ere og fra disse kan jeg sagtens få hul igennem til den pågældende ArgusTV server.

Firewall var naturligvis det første jeg checkede, og selvom jeg slår alt fra, er den fuldstændig ligeglad.

Min PI er koblet på mit LAN på samme vis som de andre enheder, så her burde heller ikke være nogen begrænsninger. For sjov byttede jeg lige rundt på et par porte i min switch for at se om der skulle være lavet noget underligt her. Ingen effekt...

What to do ? 


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 27-Januar-2013 kl. 17:33
Confused, lider af samme problem, ved ikke om det er win opdatering. Men min bærbar som jeg bruger til surf og test af forskellige ting, kan pludselig ikke få forbindelse til nogle andre ting herhjemme. Det eneste den kan se er recieveren. Angry

Har rodet med hjemmegrupper og alt muligt andet i nogle timer nu, lige lidt hjælper det!. Thumbs Down De 4 xbmc klienter er der ingen problemer med, fruens bærbar kan heller ingen forbindelse få til nogle af dem.


-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 27-Januar-2013 kl. 18:10
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Confused, lider af samme problem, ved ikke om det er win opdatering. Men min bærbar som jeg bruger til surf og test af forskellige ting, kan pludselig ikke få forbindelse til nogle andre ting herhjemme. Det eneste den kan se er recieveren. Angry

Har rodet med hjemmegrupper og alt muligt andet i nogle timer nu, lige lidt hjælper det!. Thumbs Down De 4 xbmc klienter er der ingen problemer med, fruens bærbar kan heller ingen forbindelse få til nogle af dem.
Hvad siger NET VIEW
og hvis den kan se de andre enheder hvad siger NET VIEW file://%5C%5CXXXX - \\XXXX (navnet på de PCer der er i gruppen)
 
 


-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 27-Januar-2013 kl. 19:31
Hvad mener du med NET View hvordan får man det frem? 

Begge computere siger der ikke findes nogle hjemmegrupper på netværket. Selvom jeg så forlader hjemmegruppe på begge og opretter kun på en. Så siger den anden det stadig og får slet ingen muligheder på noget tidspunkt for at deltage i en hjemmegruppe. Har kun mulighed for at oprette en.


-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.


Skrevet af: confused
Skrevet den: 27-Januar-2013 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Jeg fatter ikke en fis !

Jeg har installeret ArgusTV på 2 forskellige pc'ere - fra den ene kan jeg sagtens streame kanalerne over til min PI - på den anden er der ikke hul igennem. Det eneste signal på at der er kontakt, er at ArgusTV begynder at streame den rigtige kanal, men der sker bare intet på min PI. Det samme gælder ved forsøg på at afspille en optagelse.

Jeg har installeret XBMC på 2 andre pc'ere og fra disse kan jeg sagtens få hul igennem til den pågældende ArgusTV server.

Firewall var naturligvis det første jeg checkede, og selvom jeg slår alt fra, er den fuldstændig ligeglad.

Min PI er koblet på mit LAN på samme vis som de andre enheder, så her burde heller ikke være nogen begrænsninger. For sjov byttede jeg lige rundt på et par porte i min switch for at se om der skulle være lavet noget underligt her. Ingen effekt...

What to do ? 

Når der nu ikke var andre der gad løse alle mine problemer, måtte jeg jo selv.... Big smile

Det var simpelt hen fordi jeg ikke, i ArgusTv klienten i Raspmc, havde angivet brugernavn / password så jeg kunne nå de aktuelle windows shares til recordedTv, samt timeshift.

Nu ser alt ud til at funke - spændende at få det testet af for alvor Smile


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 27-Januar-2013 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Hvad mener du med NET View hvordan får man det frem? 

Begge computere siger der ikke findes nogle hjemmegrupper på netværket. Selvom jeg så forlader hjemmegruppe på begge og opretter kun på en. Så siger den anden det stadig og får slet ingen muligheder på noget tidspunkt for at deltage i en hjemmegruppe. Har kun mulighed for at oprette en.
Start
CMD
NET view osv.
Min erfaring: HOLD DIG FRA AT RODE MED HJEMMEGRUPPER! Det giver kun problemer. Forlad dig på at standard fungerer. Det har det gjort for mig i årevis


-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: calle3
Skrevet den: 03-Februar-2013 kl. 23:12
Jeg skal lige have svar på nogen spørgsmålørgsmål ørgsmål inden jeg køber sådan en pi:-P
-kan man med et hvilket som helst tv der understøtter cec bruge tvets fjernbetjeni
-skal man helst have tilsluttet lan eller er det godt nok over wifi-USB...
-xbmc og de danske addons fungere det ok
-jeg skal også kunne bruge den til at se DR kanaler.... Ikke nødvendigvis live.... Men bare DR nu.....
-er det muligt med tv2 programmer... Ikke nødvendigvis live.... Men nyheder der har været vist er ok

Pft ng

-------------
Dreambox 800 HD se
Dreambox 500 HD
Samsung Galaxy S3 :-)


Skrevet af: ThePulse
Skrevet den: 07-Februar-2013 kl. 11:31
Hej

Jeg har lavet en dansk guide til installation af raspbmc.

https://www.youtube.com/watch?v=WTuPnSElojo

Den er i 3 dele





Skrevet af: Benu
Skrevet den: 07-Februar-2013 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af ThePulse ThePulse skrev:

Hej

Jeg har lavet en dansk guide til installation af raspbmc.

https://www.youtube.com/watch?v=WTuPnSElojo

Den er i 3 dele




Fin og udførlig guide

Jeg har lige et spørgsmål, du har en USB key og trækker samtidig dine film via netværk, men ethernet og USB deler båndbredde, giver det ikke somme tider et problem og oplever du hastighedsforskel om der bliver brugt USB eller kun SD kort til at installere på? iøvrigt er USB vist USB 2.0




-------------
Den Ben


Skrevet af: ThePulse
Skrevet den: 07-Februar-2013 kl. 15:20
Citér
Fin og udførlig guide

Jeg har lige et spørgsmål, du har en USB key og trækker samtidig dine film via netværk, men ethernet og USB deler båndbredde, giver det ikke somme tider et problem og oplever du hastighedsforskel om der bliver brugt USB eller kun SD kort til at installere på? iøvrigt er USB vist USB 2.0


Tak for det :)

Videoen jeg viser i del 2/3 (tror jeg det er) er på 12.5 gb og den kører 100% flydende uden pauser - det dækker nok de flestes behov ;) Jeg har ikke nogen film der fylder mere, så kan ikke teste hvor store filer den rent faktisk kan spille!

Jeg nævner også i videoen at det er usb 2.0, men da jeg kun har givet 50,- for min usb 3.0 så skader det jo ikke ;)





Skrevet af: ThePulse
Skrevet den: 07-Februar-2013 kl. 15:26
Fandt lige en på 27gb, det magter den ikke med mit setup.
Jeg vil prøve med mit 8gb class 10 kort og se om den så kan spille den ( til sammenligning)



Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 07-Februar-2013 kl. 15:31
Tidligere havde jeg problemer med filer fra 8Gb og op. Jeg har dog ikke prøvet nyeste version.
Jeg har Ringenes herre liggende som rip - de fylder ca. 30Gb, og det magtede den ikke.


-------------


Skrevet af: Ulrikwich
Skrevet den: 07-Februar-2013 kl. 15:51
Jeg har afspillet en som fyldte 25 GB - det havde den ingen problemer med. Bitraten lå på 25mbit ca. Det var med et 4gb class 10 kort.


Skrevet af: ThePulse
Skrevet den: 07-Februar-2013 kl. 16:36
Jeg opdagede lige at min overclocking profil ved en fejl var havnet på normal.
Står overclocking til Normal magter ingen af setup´ene at spille filmen på 27gb.
Med overclocking sat til super spiller begge setups (ren SD og SD med USB pind) filmen 100% flydende.
Jeg må også sige at jeg efter frodo 12.0 IKKE kan se nogen forskel i menu system med det ene eller andet setup!


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 07-Februar-2013 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af ThePulse ThePulse skrev:

Jeg opdagede lige at min overclocking profil ved en fejl var havnet på normal.
Jeg må også sige at jeg efter frodo 12.0 IKKE kan se nogen forskel i menu system med det ene eller andet setup!


Og når du skriver "det ene eller andet", hvad mener du så?


Skrevet af: ThePulse
Skrevet den: 07-Februar-2013 kl. 17:43
Hej

Jeg mener at det med frodo 12.0 ser ud som om at det er ligegyldigt om man har installeret raspbmc på SD kort (class 10 kort) alene eller på SD kort og UDB pind (hvor sd kort kun bruges til at starte OS, som ligger på USB Pinden!
Jeg har dog ikke langtidstestet løsningen med SD kortet alene!

Se evt. mine youtube videoer!
http://www.youtube.com/watch?v=WTuPnSElojo (der er også en del 2 og 3)



Print side | Luk vindue