Print side | Luk vindue

Redigeringsprogram til A1 foto

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Digital Foto
Forumbeskrivelse: Foto med digital kamera, digital spejlrefleks, tilbehør mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=123576
Udskrevet den: 28-Maj-2024 kl. 10:34


Emne: Redigeringsprogram til A1 foto
Skrevet af: aerik
Emne: Redigeringsprogram til A1 foto
Skrevet den: 05-Juni-2013 kl. 20:22
Hej,

Skal have samlet tre billeder til et billede ala http://watermarked.cutcaster.com/cutcaster-photo-100530549-Floral-Storyboard-with-three-Frames.jpg - det her dog skal det være i en kvalitet der ka printes i A1.
Det er en engangs foreststilling. Så ønsker ikke at købe et program.

Nogen gode ideer :)



Svar:
Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 05-Juni-2013 kl. 20:33
Har du kigget på Gimp?

-------------
Mvh Jesper


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 05-Juni-2013 kl. 20:33
Ja, synes desværre det gik ud over mine evner/tålmodighed


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 05-Juni-2013 kl. 21:40
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Ja, synes desværre det gik ud over mine evner/tålmodighed


Så må du jo betale nogle for at lave det for dig. Søg på grafisk arbejde, nemprint, kopicenter el. lign., så finder du nogle der kan lave det for dig.

Vi er nogle, der har været igennem en lang uddannelse, for at kunne lave den slags.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 05-Juni-2013 kl. 21:47
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Ja, synes desværre det gik ud over mine evner/tålmodighed


Så må du jo betale nogle for at lave det for dig. Søg på grafisk arbejde, nemprint, kopicenter el. lign., så finder du nogle der kan lave det for dig.

Vi er nogle, der har været igennem en lang uddannelse, for at kunne lave den slags.



Bliver måske enden af det. Er en løsning jeg har brugt meget da jeg havde firma. Men det her er ment som en prank overfor en veninde, og ikke reklame eller lignende, hvorfor jeg havde håbet det kunne gøres nemt, og billigt, SU'en skulle jo helst bruges på havregryn ;)


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 05-Juni-2013 kl. 21:51
Hvis du får de samme som skal printe det til at sætte det op, behøver det ikke blive dyrt.
Nogle kopicentre har også pc'er med grafiske programmer, så du kan lave det selv. Men det kræver at du kan finde ud af det.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 05-Juni-2013 kl. 21:58
Det var selvfølgelig en mulighed.. Havde jeg slet ikke overvejet muligheden for :)

Jeg takker!


Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 06-Juni-2013 kl. 07:37
Du kan hente photoshop i en prøveudgave du kan bruge i 30 dage - det er en fuld version.Det samme gælder i øvrigt de andre adobe programmer.

Alternativt: Hvis du har de færdige billeder og baggrunden de skal op på (i en rimelig opløsning (eventuelt som vektor-grafik) kan jeg godt gøre det for dig (det bør ikke tage mange minutter - send lige en PM) - har ikke rigtigt tid til selv at skulle finde baggrund

/ask


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 06-Juni-2013 kl. 14:02
Hej Jacob, mange tak for tilbudet. Photoshop var lige det program jeg manglede, så alt kører nu :)


Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 06-Juni-2013 kl. 17:18
Godt du fik det til at spille.

/ask


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 06-Juni-2013 kl. 17:42
Det var overraskende nemt at gå til.

Nu må jeg på jagt efter en licens til fornuftigt brug, så jeg kan lære at lave lidt redigering af billeder, til når den bette kommer til verdenen :)


Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 06-Juni-2013 kl. 20:18
Prøv eventuelt at kig på photoshop elements, det er lidt begrænset i forhold til photoshop CS, men det er også noget billigere.

Alternativt bør du også kigge på lightroom. Der er ikke så meget redigering af små detaljer i billeder, men bredere workflow og "fremkaldelse" af billeder - Det fungerer rigtigt god, og jeg har stort set ikke rørt PS siden jeg fik anskaffet det.

/ask


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 06-Juni-2013 kl. 20:53
Vil give mig i kast med at prøve alle prøveversionerne ad, og se hvad der falder i min smag :)


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 06-Juni-2013 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Prøv eventuelt at kig på photoshop elements, det er lidt begrænset i forhold til photoshop CS, men det er også noget billigere.

Alternativt bør du også kigge på lightroom. Der er ikke så meget redigering af små detaljer i billeder, men bredere workflow og "fremkaldelse" af billeder - Det fungerer rigtigt god, og jeg har stort set ikke rørt PS siden jeg fik anskaffet det.

/ask


Helt enig. Elements er fint, hvis man ikke skal lave CMYK billeder. Jeg bruger også Lightroom, og det er vel 50/50 Lightroom 4 og Photoshop CS6.

Studerende får ca. 80% rabat på de professionelle programmer.




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 06-Juni-2013 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Prøv eventuelt at kig på photoshop elements, det er lidt begrænset i forhold til photoshop CS, men det er også noget billigere.

Alternativt bør du også kigge på lightroom. Der er ikke så meget redigering af små detaljer i billeder, men bredere workflow og "fremkaldelse" af billeder - Det fungerer rigtigt god, og jeg har stort set ikke rørt PS siden jeg fik anskaffet det.

/ask


Helt enig. Elements er fint, hvis man ikke skal lave CMYK billeder. Jeg bruger også Lightroom, og det er vel 50/50 Lightroom 4 og Photoshop CS6.

Studerende får ca. 80% rabat på de professionelle programmer.




Efter som jeg ikke engang ved hvad CMYK billeder erkel jeg det nok ikke.

Det jeg primært skal, er at fjerne skønshedsfejl i billedet, og enkelte effekter, som at lade det blå pandebånd være det eneste der ikke er sort hvid osv.

Det med de 80% lyder lækkert, skal bestemt kigget på. Tak for hintet


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 06-Juni-2013 kl. 23:22
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Prøv eventuelt at kig på photoshop elements, det er lidt begrænset i forhold til photoshop CS, men det er også noget billigere.

Alternativt bør du også kigge på lightroom. Der er ikke så meget redigering af små detaljer i billeder, men bredere workflow og "fremkaldelse" af billeder - Det fungerer rigtigt god, og jeg har stort set ikke rørt PS siden jeg fik anskaffet det.

/ask


Helt enig. Elements er fint, hvis man ikke skal lave CMYK billeder. Jeg bruger også Lightroom, og det er vel 50/50 Lightroom 4 og Photoshop CS6.

Studerende får ca. 80% rabat på de professionelle programmer.




Måske mig der er træt, men kan kun finde omkring 15% rabat på studielicenser. Hvor har du set de 80, hvis du kan huske det?


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 07-Juni-2013 kl. 12:18
Ville anbefale dig at prøve kræfter med GIMP igen. 

Jeg har tidligere brugt Photoshop, men er for nærig til at betale, så begyndte at bruge GIMP i stedet. Indlæringskurven er en smule mere stejl, men når man først er kommet igang er der efter min mening ikke den store forskel. 


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 07-Juni-2013 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Ville anbefale dig at prøve kræfter med GIMP igen. 

Jeg har tidligere brugt Photoshop, men er for nærig til at betale, så begyndte at bruge GIMP i stedet. Indlæringskurven er en smule mere stejl, men når man først er kommet igang er der efter min mening ikke den store forskel. 


Nu er der flere, også i bekendtskabskredsen der foreslår jeg prøver gimp igen, måske jeg skal prøve..

Photoshop tog bare kun fem minutter at komme igang med, hvor jeg har kæmpet med gimp i flere dage.

Mon nuværende computer har det så også hårdt med at trække gimp, måske det bare er manglende tålmodighed der bærer skylden.


Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 07-Juni-2013 kl. 13:53
Kunne du evt. få fat i en gammel XP-smadrespand, som har Microsoft Works ombord? Denne programpakke har nemlig et hammergodt billedbehandlingsprogram, som fint kan anvendes til formålet.Smile


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 07-Juni-2013 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Kunne du evt. få fat i en gammel XP-smadrespand, som har Microsoft Works ombord? Denne programpakke har nemlig et hammergodt billedbehandlingsprogram, som fint kan anvendes til formålet.Smile


Det er en gammel xp smadrekasse, med 1 gb ram, 1,6 single core processor osv :)

Og har vidst en works i kælderen, var ikke klar over man kunne bruge den :)


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 07-Juni-2013 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Prøv eventuelt at kig på photoshop elements, det er lidt begrænset i forhold til photoshop CS, men det er også noget billigere.

Alternativt bør du også kigge på lightroom. Der er ikke så meget redigering af små detaljer i billeder, men bredere workflow og "fremkaldelse" af billeder - Det fungerer rigtigt god, og jeg har stort set ikke rørt PS siden jeg fik anskaffet det.

/ask


Helt enig. Elements er fint, hvis man ikke skal lave CMYK billeder. Jeg bruger også Lightroom, og det er vel 50/50 Lightroom 4 og Photoshop CS6.

Studerende får ca. 80% rabat på de professionelle programmer.




Måske mig der er træt, men kan kun finde omkring 15% rabat på studielicenser. Hvor har du set de 80, hvis du kan huske det?

CS6 Design & Web Suite Premium koster 4400 kr. i studenterversion og 20.000 kr. i normal licens. Photoshop alene koster 2200 i stuedielicens og 7300 i normal licens.

Husk dog, at studielicensen ikke må bruges til kommercielt brug, dvs. du må ikke sælge noget af det du laver og den må ikke bruges i firma-øjemed.

Se flere priser her:
http://www.adobe.com/dk/products/catalog/cs6._sl_id-contentfilter_sl_catalog_sl_education_sl_creativesuite6.edu.html - http://www.adobe.com/dk/products/catalog/cs6._sl_id-contentfilter_sl_catalog_sl_education_sl_creativesuite6.edu.html

Priserne er blevet højere for studielicenserne. Da jeg var studerende kostede en Web Premium omkring 2200 kr.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 07-Juni-2013 kl. 14:16
Alm. priser:
http://www.adobe.com/dk/products/catalog/cs6._sl_id-contentfilter_sl_catalog_sl_software_sl_creativesuite6.html - https://www.adobe.com/dk/products/catalog/cs6._sl_id-contentfilter_sl_catalog_sl_software_sl_creativesuite6.html

Studerende:
http://www.adobe.com/dk/products/catalog/cs6._sl_id-contentfilter_sl_catalog_sl_education_sl_creativesuite6.edu.html - https://www.adobe.com/dk/products/catalog/cs6._sl_id-contentfilter_sl_catalog_sl_education_sl_creativesuite6.edu.html

CS6 design standard koster 3.185,70 eller 13.751,40
Det er så ikke helt 80% rabat.


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 07-Juni-2013 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Kunne du evt. få fat i en gammel XP-smadrespand, som har Microsoft Works ombord? Denne programpakke har nemlig et hammergodt billedbehandlingsprogram, som fint kan anvendes til formålet.Smile


Det er en gammel xp smadrekasse, med 1 gb ram, 1,6 single core processor osv :)

Og har vidst en works i kælderen, var ikke klar over man kunne bruge den :)


Fint! Daf en tur i kælderen og få Works op i lyset igen - og når du så gemmer billedet, så gem det i første omgang som PNG+ så du gemmer alle "lagene" til senere brug. Når du så er klar til at gemme det som JPG-billede, så klikker du på "Save as..." Og gemmer det som JPG. Programmet advarer dig så om, at når du gemmer som JPG, at du så ikke senere kan flytte rundt på lagene, men efter at have gemt JPG'en, klikker du OK, eller Yes i advarselsdialogen, og lukker blot programmet. Du vil herefter alligevel kunne få lov til at åbne PNG-billedet og igen flytte rundt på lagene. 


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 07-Juni-2013 kl. 14:19
Jeg takker for linksne. Jeg rendte ind i, at den kun kunne købes på abonnement. Må have været virker træt i går. Jeg går i krig med at prøve alle de programmer i har henvist til.



Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 07-Juni-2013 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Jeg takker for linksne. Jeg rendte ind i, at den kun kunne købes på abonnement. Må have været virker træt i går. Jeg går i krig med at prøve alle de programmer i har henvist til.


Det var lidt besværligt at finde studenterpriser på programmerne uden at det bliver abonnement. men se ovenfor.




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 07-Juni-2013 kl. 15:19
Ja, de går ret hårdt på med deres cloud-services og abonnementer. Det tog mig også lige en 5-6 klik før jeg fandt CS6 i normal licens.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 07-Juni-2013 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Ja, de går ret hårdt på med deres cloud-services og abonnementer. Det tog mig også lige en 5-6 klik før jeg fandt CS6 i normal licens.

Ja, du var hurtigere end mig :-)




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 07-Juni-2013 kl. 15:30
Hvis man har en lovlig licens til CS2 må man downloade og bruge disse:
http://www.adobe.com/downloads/cs2_downloads/index.html - http://www.adobe.com/downloads/cs2_downloads/index.html




-------------
Venlig hilsen
KB



Print side | Luk vindue