Print side | Luk vindue

Input til ny Bærbar

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=123982
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 15:14


Emne: Input til ny Bærbar
Skrevet af: Thomas K
Emne: Input til ny Bærbar
Skrevet den: 25-Juni-2013 kl. 08:38

Hej

Jeg ved godt at Recordere måske ikke er det rigtige sted at spørge om nedenstående, men jeg tænkte at der måske alligevel er nogle "teknik nørder" der ved hvad man skal vælge. 

Jeg skal ud og købe mig en ny bærbar. Problemet er at jeg ikke præcist ved hvad jeg skal kigge efter. Derfor spørger jeg her. Først mine ønsker:

Full HD skærm

Intel processor(i3,i5 eller i7?)

8GB Ram(Ikke et ultimativt krav)

Fornuftig batteritid

Pc'en skal primært bruges til at surfe, skrive mails, ol. men det kunne være rart hvis man også kan spille på den(Ok grafikkort) og se video/film på den. Jeg plejer at medbringe min PC på ferie, så ungerne kan se film i flyveren, hvorfor batteriet skal kunne holde til det.

Budgettet er omkring 5-7000 kr. Kan det lade sig gøre?? Har i evt. nogle bud

Thomas 



-------------
---------------------

Thomas K



Svar:
Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 25-Juni-2013 kl. 08:59
Personlig har jeg valgt Levovo T-serien. Vi bruger pt. T420S på arbejde, så jeg har en dock stående til den. Så da min datter skulle have en var det naturligt at finde en som passede i docken. En 15" er efter min mening for stor hvis de skal slæbe rundt på den og have den med i skole, så jeg fandt en 3 uger gammel T430 på DBA til 4.100,- (nyest generation af I5 med 8GB ram og modellen med 1600x900). Der er 3 års on-site garanti på den. Grunden til at prisen var så lav var at Nordic IT i Hillerød lige havde haft oprydningssalg, så han havde ikke givet mere end knap 4600,- for den, men ville i grunden heller have en MacBook.
Der har vist også været et par T420 til salg her på sitet indenfor den sidste måned.


-------------


Skrevet af: Roland
Skrevet den: 25-Juni-2013 kl. 10:41
Kig evt. hos http://www.mm-vision.dk - mm-vision.dk som har nogle udemærkde bærbare til dit brug.
Evt. ville deres Vision G-Series G3569 være et bud. Den har bl.a. i5 cpu (IvyBridge), 8GB dualchannel ram, SSD, Full HD 1920x1200 skærm, Gforce GF740M grakkort (+ intel HD4000)
Der er ikke installeret bloatware, som der er på de de fleste mærkevare produkter.
Kig evt også hos www.laptopworld.dk, som tester og anbefaler forskellige bærbarer. Bl.a. nogle af mm-vision's produkter.


-------------
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks


Skrevet af: Flmr77
Skrevet den: 26-Juni-2013 kl. 07:52

Ville kigge mm-vision / Lenovo/  Asus`s bærbare

Men ville da nok også kaste et kig på Laptopworld eks. og udvælge nogle modeller man kunne se nærmere på i en butik,
 
Mht. mulig bloatware ( meget brugt af mærkevare producenterne) ville jeg stort set som det første når jeg kom ind af døren, lave en clean install af styresystemet for at slippe for det.
(reducerer så også ressource trækket på den bærbare, efterlader ikke dvs. program stumper som trialware efterlader)
 
 


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 26-Juni-2013 kl. 09:54
Glem Lenovo! T-modellerne er "business" modeller, og ikke beregnet på spil. Og deres øvrige modeller er meget plastik, ligesom deres service STINKER! - Jeg taler af bitter erfaring!

Mit bud er en ASUS.

M.v.h.


Skrevet af: csell
Skrevet den: 26-Juni-2013 kl. 11:32

Hej Thomas K.

Når du hat fundet nogle kandidater syntes jeg du skal checke dem på

http://www.notebookcheck.net - http://www.notebookcheck.net som er en af de bedste sider der findes.

De laver meget kritiske anmeldelser, ikke for at hænge nogle bærbare ud. Men det er på den måde
de kan differentiere måske meget ens enheder.

Til nogle bærbare kan man få batterier med 'buler'. Når man tager et standard batteri modul og så
gør det dobbelt så tykt ( så det buler ud ned under den bærbare ) kan man få næsten den 
dobbelte kapacitet. Et ekstra batteri af denne type, kunne måske klare jeres flyvninger.

Hilsen Carsten.



Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 26-Juni-2013 kl. 12:37
Mit bud er også ASUS, hvis det skal være Windows. 
Jeg var ikke klar over at Lenovos service var blevet så dårlig.

Ellers en Mac:
http://www.apple.com/dk/macbook-air/ - http://www.apple.com/dk/macbook-air/
9 timer batteritid på en 11" til 7.799,-



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Thomas K
Skrevet den: 27-Juni-2013 kl. 19:41
Jeg takker for inputene. Jeg håbede jeg fik nogle links til PC'ere jeg kunne vælge imellem, men jeg har da fået noget at arbejde med. Forresten, hvad med Samsung. Er de ok eller skal man holde sig fra dem?

Thomas


-------------
---------------------

Thomas K


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 27-Juni-2013 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af Thomas K Thomas K skrev:

Jeg takker for inputene. Jeg håbede jeg fik nogle links til PC'ere jeg kunne vælge imellem, men jeg har da fået noget at arbejde med. Forresten, hvad med Samsung. Er de ok eller skal man holde sig fra dem?

Thomas

Hvis du ender med at vælge ASUS, så kig på http://www.komplett.dk - www.komplett.dk og vælg én der passer til prisen. Komplett har glimrende service, og priserne er i den lave ende.





-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 27-Juni-2013 kl. 20:13
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Glem Lenovo! T-modellerne er "business" modeller, og ikke beregnet på spil. Og deres øvrige modeller er meget plastik, ligesom deres service STINKER! - Jeg taler af bitter erfaring!

Mit bud er en ASUS.

M.v.h.

Lenovo's service fejler absolut ingenting - taler af erfaring med en T61 som kører på sit sjette år!


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 27-Juni-2013 kl. 20:38
Steve.
 
Jeg fik nok ikke penslet det ud: T-modeller er business -modeller, og har premium service - den leveres af Lenovo. Men de er ikke de bedste til spil.
Andre modeller derimod er slet ikke samme kvalitet, og servicen stinker! "Servicen" leveres af Medion i DK.
 
Håber at det derved er gjort forståelig?
 
M.v.h.


Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 27-Juni-2013 kl. 21:32
Er du sikker på det også gælder for deres R og X-modeller? Jeg synes ikke jeg har hørt noget dårligt om dem.. kun deres low-end bærbare, som er en skændsel for brandet.


Skrevet af: Thomas K
Skrevet den: 27-Juni-2013 kl. 21:52
Jeg kom til at tænke på om det er nødvendigt med en Full HD skærm, eller om det er overgjort. Jeg syntes nemlig ikke det er super nemt at finde en bærbar med FULL HD opløsning, og samtidig holder budgettet.




-------------
---------------------

Thomas K


Skrevet af: csell
Skrevet den: 27-Juni-2013 kl. 22:29
Hej Thomas K.

Jeg prøvede at lave en fritekst søgning på '1920'
og fandt ca 35 bærbare under 7000 kr:

http://www.edbpriser.dk/computer/baerbar.aspx?qft=1920&qt=Fql - http://www.edbpriser.dk/computer/baerbar.aspx?qft=1920&qt=Fql

Så jeg ser det mere som, at du skal lave et valg af hvad du prioriterer højst.

Hilsen Carsten.






Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 28-Juni-2013 kl. 00:27
For at gå i en helt anden retning vil jeg nævne MacBook Air.
Prisen for mindste model er dog 7.800 så lidt over dit budget.
Samtidigt er det for den lille 11" model men du har ikke nævnt krav til skærmstørrelse.
Det er en i5 cpu, 4gb ram og 128gb SSD harddisk.
Den nye model har 12 (!!!) timers batteritid, så der burde du være dækket ind.
Byggekvalitetsmæssigt er det noget helt andet end alle de plastik pc'er som man ofte ser.

Umiddelbart ser jeg den dog non som en outsider for dig pga pris og skærmstørrelse (som jo er pga prisen).
Synes dog stadig den bør overvejes da det er en helt anden følelse end at sidde med en plastik computer. Og ja, den slags er der nogen som prioriterer - sådan kan vi jo nogengange være forskellige ;-)


Skrevet af: nbu001
Skrevet den: 28-Juni-2013 kl. 04:48
Enig i at MacBook Air er en ustyrligt lækker lille sag - problemet i min optik er bare at 11" er for småt og at 13" også er lige i underkanten. Har selv en MacBook Pro 15", men her prisen jo så også oppe i et helt andet leje. Det var så bare lige mine betragtninger :)

-------------
           


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 28-Juni-2013 kl. 07:04
Jeg er enig i at 11" er ret lille, men netop fordi den er så ustyrligt lækker som du selv skriver, så synes jeg ihvertfald at OP bør kigge en enkelt eller 2 gange.
Han nævner også at den skal med på ferie samt at batteritiden er en faktor, hvilket leder mig til at tro at den skal være relativt mobil og haves med forskellige steder hen - og er er en MacBook er altså uovertruffen i forhold til praktisk lille størrelse og vægt.


Skrevet af: MATRIX
Skrevet den: 28-Juni-2013 kl. 16:37
Jeg vil aldrig købe en bærbar uden FullHD


Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 28-Juni-2013 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Jeg er enig i at 11" er ret lille, men netop fordi den er så ustyrligt lækker som du selv skriver, så synes jeg ihvertfald at OP bør kigge en enkelt eller 2 gange.
Han nævner også at den skal med på ferie samt at batteritiden er en faktor, hvilket leder mig til at tro at den skal være relativt mobil og haves med forskellige steder hen - og er er en MacBook er altså uovertruffen i forhold til praktisk lille størrelse og vægt.

11" er ikke en bærbar men en tablet.. hvis jeg var OP ville jeg absolut ikke gå under 13" og helst ikke under 15.. Er man seriøs bruger af sin PC til at arbejde vil man dagligt fortryde at købe en pc med så lille en skærm.

Dertil, når den er over hans budget ville jeg ikke anbefale ham den.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 28-Juni-2013 kl. 19:42
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:


Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Jeg er enig i at 11" er ret lille, men netop fordi den er så ustyrligt lækker som du selv skriver, så synes jeg ihvertfald at OP bør kigge en enkelt eller 2 gange.
Han nævner også at den skal med på ferie samt at batteritiden er en faktor, hvilket leder mig til at tro at den skal være relativt mobil og haves med forskellige steder hen - og er er en MacBook er altså uovertruffen i forhold til praktisk lille størrelse og vægt.


11" er ikke en bærbar men en tablet.. hvis jeg var OP ville jeg absolut ikke gå under 13" og helst ikke under 15.. Er man seriøs bruger af sin PC til at arbejde vil man dagligt fortryde at købe en pc med så lille en skærm.

Dertil, når den er over hans budget ville jeg ikke anbefale ham den.


11" er en fin bærbar. Det er 13" også. Hvis man seriøst skal bruge en pc til arbejde, får man den udleveret af sin arbejdsgiver.

Den bærbare OP vil købe skal netop ikke bruges til arbejde, men surf, mail og ferie. Der passer en Macbook Air fint. Den kan fås indenfor budgettet i Elgiganten, men jeg er i tvivl om det er sidste nye model. Ellers er det 700 kr. over budgettet, men det er hurtigt sparet på software, da en Apple kan bruges som den er.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 28-Juni-2013 kl. 19:53
Jeg ville absolut ikke bruge 11" til at skrive mails og surfe.. halvdelen af ens skærm vil jo være fyldt med rekvalmer og lign. 

800 kroner er 11,5% over budgettet.. det er alligevel en del.

Jeg ville undersøge markedet for en Lenovo som skrevet før. Bare vælg en T-serie så er man klædt godt på. 



Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 28-Juni-2013 kl. 19:57
Der er da ingen reklamer, når man skriver mails. Og i browseren fylder rekvalmerna da mere, jo større skærmen er

-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: spawn
Skrevet den: 28-Juni-2013 kl. 20:02
Glemmer i ikke at OP også nævner at den gerne må have grafik til at kunne trække lidt spil - det er som jeg læser det ikke bare en surf og mail pc - i det lys er en Macbook Air vel ikke egnet. Derudover er jeg enig i at 11" simpelthen er for lille.

Men lad os høre lidt mere fra OP hvilke ønsker der har prioritet, og hvilke der måske ikke har...det er trods alt ham der skal købe den  Wink 


-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 28-Juni-2013 kl. 20:15
Der er også Fujitsu Lifebook, som laver lette bærbare. De er lidt dyrere end ASUS, men ret gode, synes jeg. Den sidste jeg havde, var købt med Windows XP, og kører stadig hos ham jeg solgte den til.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 28-Juni-2013 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Glemmer i ikke at OP også nævner at den gerne må have grafik til at kunne trække lidt spil - det er som jeg læser det ikke bare en surf og mail pc - i det lys er en Macbook Air vel ikke egnet. Derudover er jeg enig i at 11" simpelthen er for lille.

Men lad os høre lidt mere fra OP hvilke ønsker der har prioritet, og hvilke der måske ikke har...det er trods alt ham der skal købe den  Wink 


Det kommer lige netop an på hvilke spil, det drejer sig om. Men til 5-7000 kr. er det vel begrænset hvor kraftig grafikkort der er indbygget. Og det går igen ud over batteritiden, hvis der er kraftige grafikkort i.




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Thomas K
Skrevet den: 28-Juni-2013 kl. 21:05
Hej allesammen

Sikke spændende min tråd er ved at blive. Mit primære behov ifbm. køb af en ny pc er klart at sidde i stuen sammen med familien, når jeg læser mine mails, og læser spændende tråde her på siden. Det hænder også at jeg skal lave en powerpoint præsentation til en forening. Der ud over har jeg 1, max 2 gange om året, når økonomien tillader det, ønsket om at fylde pc'en med film og medbringe den på ferie. Det er klart de primære opgave en ny bærbar skal løse. Når det så er sagt vil jeg gerne have en FullHD skærm da jeg syntes det er rart at kunne overse de ting jeg laver. Mht. til at spille på den, er det klart en "nice to have" ting. Jeg har idag en stationær med et GTX560 kort som nok kunne løse den del af behovet.

Så for at summere op så er mitbehov vel en pc der har en fornuftig cpu, et fornuftigt grafikkort evt. Intel HD 4000, en FullHD skærm, samt 8GB ram. Umiddelbart tiltaler en 13 eller 15" skærm mig mest.

Thomas


-------------
---------------------

Thomas K


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 28-Juni-2013 kl. 21:31
13 og 15" - så er Apple no go indenfor dit budget.
Kig på ASUS, der er flere muligheder indenfor din pris.
Måske Fujitsu, men de er måske for dyre for dig.

Kan du læse teksten på en FullHD skærm på 15"?, jeg kan ikke, men bruger også briller. Jeg synes tekst på skærmen bliver uskarp, hvis man ikke bruger skærmens native opløsning. Derfor synes jeg FullHD bliver for småt under 17".



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: renep
Skrevet den: 28-Juni-2013 kl. 22:33
Hvis du kan strække dit budget en smule ser den nye Sony Vaio Pro 13 interessant ud.


Skrevet af: Losty
Skrevet den: 29-Juni-2013 kl. 08:45
Jeg har lige købt den her igår, og er indtil videre super tilfreds med den. Mit krav var også en forholdsvis hurtig maskine med en god full HD skærm. Til en god pris selvfølgelig :) 

Toshiba satellite P50-11J til 5499,- i elgiganten. Kan muligvis findes lidt billigere på nettet. 


Skrevet af: csell
Skrevet den: 29-Juni-2013 kl. 10:34

Hej.

Jeg syntes at den Losty har købt eller en lignende må være interessant:

http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablet-hardware/barbar-computer/SATP5011J/toshiba-satellite-15-6-barbar-computer-solv - http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablet-hardware/barbar-computer/SATP5011J/toshiba-satellite-15-6-barbar-computer-solv

Den har en af de nye Haswell Cpu'er som bruger mindre strøm end Ivy Bridge
og har Intel HD Graphics 4600 grafik som er bedre end Intel HD 4000.

Det er en helt ny model, men jeg læser at den i andre lande også kommer med 2GB GeForce GT 740M:

http://www.zdnet.com/toshiba-launches-haswell-powered-notebooks-and-tegra-4-based-tablets-7000016400/ - http://www.zdnet.com/toshiba-launches-haswell-powered-notebooks-and-tegra-4-based-tablets-7000016400/

Ellers tror jeg at der hen over sommeren kommer flere med Haswell cpu og Intel HD 4600. 

Hilsen Carsten.



Skrevet af: Thomas K
Skrevet den: 29-Juni-2013 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af Losty Losty skrev:

Jeg har lige købt den her igår, og er indtil videre super tilfreds med den. Mit krav var også en forholdsvis hurtig maskine med en god full HD skærm. Til en god pris selvfølgelig :) 

Toshiba satellite P50-11J til 5499,- i elgiganten. Kan muligvis findes lidt billigere på nettet. 

Hej Losty

Det var måske en interressant pc, men hvor længe holder den strøm? Jeg kan se at den "kun" har et 4 cellet batteri.

Thomas


-------------
---------------------

Thomas K


Skrevet af: Losty
Skrevet den: 29-Juni-2013 kl. 12:55
Ja, tror desværre ikke at batteri tiden er voldsomt imponerende.. men det gør heller ikke så meget for mit vedkommende, da jeg primært bruger den fra sofa'en af :) Den siger omkring 5 timer når man trækker stikket fra fuldt opladet. Men i virkeligheden er det nok nærmere omrkring 3-4 timer vil jeg tro, hvis man altså bruger computeren (musik, video, spil osv).


Skrevet af: csell
Skrevet den: 29-Juni-2013 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af Thomas K Thomas K skrev:

  hvor længe holder den strøm? Jeg kan se at den "kun" har et 4 cellet batteri.
Thomas 

Hej.

Har du overvejet et ekstra batteri?

Carsten.


Skrevet af: Thomas K
Skrevet den: 29-Juni-2013 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomas K Thomas K skrev:

  hvor længe holder den strøm? Jeg kan se at den "kun" har et 4 cellet batteri.
Thomas 

Hej.

Har du overvejet et ekstra batteri?

Carsten.

Det havde været smart, hvis altså man kunne skifte batteriet på pc'en

Thomas


-------------
---------------------

Thomas K


Skrevet af: Roland
Skrevet den: 30-Juni-2013 kl. 01:02
For lige at vende tilbage til MM-Vision's bærbare, så kunne denne http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&type=notevision&menu=notebook&varenr=702750010&gruppe=visionnotebook - Vision B-Series B3565 15,6'' være en oplagt mulighed.
Udover at den er ultratynd (25mm tyk) og har et lækkert stilrent udseende -
så sidder der en rigtig Mobil Intel i5 el. i7 cpu (3.gen) i - ikke standard ULV versionerne, som er langsommere) 
8GB Kingston Dual Channel ram, Intel HD 4000 (IvyBridge) grafik, Samsung 840 120GB SSD
15,6'' FullHD IPS skærm (som bruger mindre strøm end alm. lcd skærme m/TN panel)
6-cell Li-Ion high-end battery (62.16WH) (6-7 timer ved alm. brug) Intel 300Mbps Trådløst N kort.
Den passer ind i dit budget og jeg tør godt sige, at du får en super hurtig, stillig og godt ydende bærbar, der er samlet udelukkende af kvalitets hardware komponenter. 


-------------
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks


Skrevet af: Wolff
Skrevet den: 30-Juni-2013 kl. 09:12
Jeg er rigtig glad for Asus' S56cm.
i5, 8GB ram, nvidia 635m, 500gb hdd +24GB SSD. Fornuftig størrelse og batteritid.
Jeg smed en Samsung 830 SSD i den, og nu flyver den bare :)



Print side | Luk vindue