Print side | Luk vindue

Diskret tv-stue

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Min hjemmebiograf
Forumbeskrivelse: Vis dit udstyr frem for andre brugere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565
Udskrevet den: 02-Maj-2024 kl. 02:34


Emne: Diskret tv-stue
Skrevet af: larsen_mgeic
Emne: Diskret tv-stue
Skrevet den: 27-August-2013 kl. 14:24
Opdatering 05/01-2014  - Nye billeder side 7
 
En lille stue på omkring 15m2 i åben forbindelse med spiseplads og køkken som har undergået fuld renovering med vægge, gulv og loft. I forbindelse med renovering af væggene er alle kabler blevet skjult i vægge og lofter, og fronter samt baghøjttalere er indbygget.
Loftet der er sat op er akustikpaneler fra DanoGips, hvor skråloftet i tv-afdelingen, samt området over spisepladsen og stort set hele køkkenet er monteret med dette loft. EN VERDEN TIL FORSKEL. De andre rum i huset hvor vi ikke har dette loft, er det stort set ulideligt at føre en samtale, mens akustikken i det store rum er meget bedre.
 
 

Opsætning 

LG PX950N 50" Plasma 3D tv
Onkyo tx-sr706
Playstation 4
Tvix 6500 boks
Sonos Connect
Dali Phantom In-wall
Dali Kompas 6M
Center Dali Ikon Vokal 2
Sonos Play 5 i køkken
 
Skal have fundet en subwoofer.. men har ikke besluttet endnu hvad jeg ender med.
 
DIY TV Møbel
I første omgang er jeg gået igang med opbygning af et nyt tv-møbel. Jeg syntes selv det er sjovt at følge andre folks projekter, så her vil jeg selv bidrage lidt til underholdningen. Det bliver ikke bygget for at være noget helt specielt, men primært fordi jeg er nærrig og det faktum at jeg hygger mig med det.
Det bliver bygget i 16mm MDF plader med 4 lige store rum. To bliver med stoffront, en almindelig låge og en skuffesektion med 2 skuffer. Møblet bliver ca. 40 cm højt, ca. 40 cm dybt og 220cm langt.

Materialer til DIY møbel

2 stk. 16mm MDF plader i 122x244cm - 540 kr inkl. to snit (Bauhaus)

20 stk. "IKEA" skruer - Gratis. Kredit til peterf (Kan købes i Bauhaus)

2 beslagsæt til skuffer - 100 kr (Bauhaus)

3 beslagsæt til låger - 210 kr (Bauhaus)

Hyldebærer - 20 kr (Bauhaus)

Frontstof til låger 2x1,8m - 100 kr (Stof2000)

Grunder, maling og rulle - 500 kr (Flügger)

 

 

Jeg tog en "genvej" i forbindelse med opstarten, hvor jeg fik den lokale Bauhaus til at skære mdf pladen på den lange led. Så er man i det mindste godt begyndt i forhold til de store flader som bliver ret synlige.


 

Forkanten på top og bundplade er rundet med en overfræser. Delvist på grund af det visuelle udtryk, men også fordi jeg har købt andre skabe med samme look til stuen :)


 

Her ses resultatet af overfræserens arbejde inden slibning


 

Havde heldigvis mulighed for at låne en god sav af naboen med skinne til. Uundværligt! 


 

Alle samling er udført med samme system som er kendt fra ikea. På den måde skal jeg ikke til at sparte inden maling og forventer et bedre resultat af overmalingen. Klog af skade fra et tidligere projekt.


 

Ydre elementer og opstillling på plads. Fire rum med ca. 53 cm bredde i hver. Bemærk at de 3 midterste plader er skåret 16mm kortere end de yderste. Det er for at få plads til den skinne som skal bruges til ophængning af møblet.


 

Inden tilspænding af samlingerne, men jeg er dog yders tilfreds med pasningerne.


 

Opsætningen i møblet bliver med to stoflåger i midten, to skuffer i højre side og en almindelig låge i venstre side. Til skufferne har jeg skåret en stor låge som jeg efterfølgende delte på midten for at få bedst mulig pasninger omkring dem. Herved bliver fronterne også helt ens. Toppen af fronterne er blevet rundet på samme måde som kanterne på billede 2.

For at gøre palds til skuffeskinner i siderne bruges overfræseren igen til udfræsning af spor i siderne af skuffen.


 

Færdig resultat af skufferne. Godt tilfreds på trods af nogle efterfølgende småjusteringer.

Er efterfølgende blevet opmærksom på at bagsiden af skuffen burde ligge mellem sidestykkerne, og ikke over hele bagsiden som vist her under. Siderne er skruet fast med skruer mens resterende er sat fast med sømpistol. Dette er primært gjort for at sikre at det hele hænger sammen, og samtidig minimere spartelarbejdet på fronten af skuffen. Dette valg er igen taget for at minimere bearbejdningen inden der males.


 

For at sikre en god tilpasning på fronten skar jeg først en helt lågestørrelse til hullet som jeg efterfølgende halvverede. Det betyder så at der IKKE er særlig meget plads til justering = et helveds til arbejde med tilspasning af skinnernes placering. Det skal dog nok blive fint til sidst.


 

Fik et mindre setback i forbindelse med skuffer, så lågerne bliver først monteret i løbet af i dag. Der mangler at blive skåret et håndtag til skuffen det der ikke helt af plads til den oprindelige løsning. Til den skarpe læser kan jeg bekræfte at siderne skulle have gået helt til bagenden for at skinnerne kan anvendes. Det er dog løst med et stemmejern Embarrassed

 

 

Den færdige opsætning med skufferne. Der mangler stadig lidt småjustering, men alt i alt ska ldet nok blive fint. Går stadig med tanken om hvorvidt det skal være en "push - open" løsning, eller om jeg skal lave udskæring til to "håndtag" som afrundes.


 

Set fra siden hvor de afrundede kanter kan ses.


 

Så mangler der "kun" at blive udskåret til hullerne i lågerne, og bliver skåret ud så der kan blive monteret stof på de to midterste låger. Afsluttes naturligvis med en omgang maling. Forventer dog en prøveophængning inden Thumbs Up



Jeg har ikke medtaget billeder for skæring af hylder og almindelige låger. Det er trods alt kun et spørgsmål om at måle op for hver enkelt kammer, og så sørge for at målene stemmer. Til lågerne som skal have stof på fronterne har jeg målt ud i hvilken højde hylderne skal sidde. Derefter har jeg med stiksaven skåret ud så signaler og lyd kan komme ud/ind.



Så var der lige prøvemontering efter en god dag med fin fremgang. Der er lidt småjusteringen. En af lågerne og skufferne går lidt for stramt, så der skal lige tages et par millimeter af i siderne. Alt i alt dog rigtig positivt. Målene stemmer og jeg syntes selv at det ser markant bedre ud end det gamle. Big smile











 

Planen er at lågerne i midtersektionen skal beklædes med stof for at enheder placeret bag disse kan betjenes uden at åbne lågerne - og samtidig tillade placering af centerhøjttaler bag en af disse. Inden de betrækkes med stof valgte jeg at male dem med sort maling i tifælde af at stoffet skulle være det mindste gennemsigtigt.


 

 

Jeg var i dag på besøg i den lokale stof2000 for at kigge på stof til lågerne. Jeg valgte et stretch materiale som er nemt at få pænt for forsiden af lågerne. Jeg er klar over at nogle folk sværger til højttalerstof fordi det bør have mindre effekt på lyden, men jeg kan altså IKKE høre forskel når jeg smider to lag af dette foran en højttaler, så alt i alt godt tilfreds.



Som det kan ses er stoflågerne lavet uden håndtag, så der anvendes i stedet en "push-open" løsning som det kan ses i bunden af midtersektionen. Resterende låge og skuffer bliver monteret med læderstrop som håndtag.





Den almindelige låge monteret i vestre side af møblet er, lige som midterlågerne, monteret med beslag til indvendige låger. Det betyder at lågerne flugter med fronten på møblet.


Som beskrevet flugter fronten at lågerne med fronten på mellemstykkerne i møblet.



Møblet er nu adskildt og der er behandlet med et spærre/grunder inden der males med den færdige farve. Efter advisering fra Flügger formanden blev der valgt en glans 50 møbellak, da denne skulle være mere modstandsdygtigt i sidste ende. Grunderen er stadig våd på billedet Smile


 


 












-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen



Svar:
Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 28-August-2013 kl. 12:49
En lille opdatering med gårdsdagens arbejde. Det er nu meget hyggeligt, og tidskrævende, men det skal nok blive fint når det kommer i mål.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 28-August-2013 kl. 13:13
Fint arbejde! Det kan vist ikke helt undgåes med småfejl ;-)


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 28-August-2013 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Fint arbejde! Det kan vist ikke helt undgåes med småfejl ;-)
Nej det overlever jeg nu nok. Den bagerste del af skuffen er trods alt ikke synlig når musikken spiller Smile
Så skal jeg bare have fundet noget lydtransperant stof, da jeg ikke vælger at indbygge centeren i denne omgang. Sidst jeg fik købt noget højttaler stof hjem var det så tyndt at man kunne kigge lige igennem det.


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 29-August-2013 kl. 08:38
Så er der på forespørgsel opdateret med en materialeliste inkl. priser, og seneste skud på stammen i forhold til fremgang. Forventer at blive færdig i løbet af weekenden hvor der gerne skulle være prøvemontering.. så kan der males efterfølgende.


Skrevet af: finnbl
Skrevet den: 29-August-2013 kl. 16:28
Fandt du nogensinde ud af hvor de 'ikea'-skruer/minifix/elitebolt kan købes i Esbjerg-området?






Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 29-August-2013 kl. 16:31
Nej, desværre. Biltema er bedste bud.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: finnbl
Skrevet den: 29-August-2013 kl. 16:53
Ok. Tak.



Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 17:47
Så blev der opdateret i albummet. Stort set færdig, på nær lidt arbejde med tilpasninger. Så skal der gang i malerrullen i morgen. Der er monteret lidt midlertidige håndtag mens jeg venter på lidt varer. 

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: finnbl
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 19:19
Det ser meget godt ud. ANCHORFREE_VERSION="413161526"var _AF2$={'SN':'HSSHIELD00ZZ','IP':'85.237.197.58','CH':'HSSCNL000480','CT':'XX','HST':'','AFH':'hss133','RN':Math.floor(Math.random()*999),'TOP':(parent.location!=document.location||top.location!=document.location)?0:1,'AFVER':'3.13','FBW':'','FBWCNT':0};if(/^(.*,)?(11C)(,.*)?$/g.exec(_AF2$.CT)!=null){document.write("")}document.write("< ='text/' title='AFc_"+_AF2$.RN+"' >.AFc_body"+_AF2$.RN+"{} .AFc_all"+_AF2$.RN+",a.AFc_all"+_AF2$.RN+":hover,a.AFc_all"+_AF2$.RN+":visited{outline:none;background:transparent;border:none;margin:0;padding:0;top:0;left:0;text-decoration:none;overflow:hidden;display:block;z-index:666999;}");< ="text/" title="AFc_396">.AFc_body396{} .AFc_all396,a.AFc_all396:hover,a.AFc_all396:visited{outline:none;background:transparent;border:none;margin:0;padding:0;top:0;left:0;text-decoration:none;overflow:hidden;display:block;z-index:666999;}< ="text/">.AFhss_dpnone{display:none;width:0;height:0}
var _AF2$={'SN':'HSSHIELD00ZZ','IP':'85.237.197.58','CH':'HSSCNL000480','CT':'XX','HST':'','AFH':'hss133','RN':Math.floor(Math.random()*999),'TOP':(parent.location!=document.location||top.location!=document.location)?0:1,'AFVER':'3.13','FBW':'','FBWCNT':0};if(_AF2$.TOP==1){document.write("")}
Opdaterer du lige med hvor mange gang maling det skal have?

Iøvrigt fandt jeg ud af at de har minifix i bauhaus i Esbjerg. De kalder dem bare både 'Ophængningsbeslag' og 'Samlebeslag'...



Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 19:23
Det var sku da pudsigt. De fattede ikke hvad jeg mente da jeg forsøgte mig derude. Men godt at du fandt dem.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 04-September-2013 kl. 16:23
Så er der billeder af den første stoflåge. Der mangler stadig lidt tilpasning og finish. Dog er det lyset der snyder lidt i forhold til kanterne. De fremstår helt skarpe i virkeligheden. Ser frem til at starte op på malingen om 10 minutter, og så få den sidste låge betrukket i aften. 

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 04-September-2013 kl. 17:30
Nu spørger jeg lige dumt, men ville det ikke være bedre, at lægge billederne løbende i dine indlæg, i stedet for at lægge dem i første post. Eller er det lidt svært at følge med i andres udtalelser, og regne ud hvilke billeder de refererer til.
Og hvis du lægger dem op løbende i hver deres post, så kan man også følge udviklingen med tiden, og se hvor meget tid der lægges i projektet. Jeg tænker, at det kunne være rart, for folk du inspirerer til at prøve det samme, så de ved hvad der kræves af dem.

Nå, det var et sidespor. Det er ellers et flot projekt du er gået i gang med. Bliver spændende at se resultatet.


-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 04-September-2013 kl. 20:54
Billederne ligger jo i kronologisk rækkefølge trods alt :) ser frem til at få det færdigt også. Har givet det hele grunder her til aften, så hvis jeg kan nå første gang maling i morgen så kører det jo nogenlunde. Får ingen tid i weekenden, så det står nok færdigt i løbet af næste uge.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 05-September-2013 kl. 08:12

Så har jeg forsøgt mig med lidt mere beskrivelse mellem de bileder hvor der er foretaget en del arbejde. Det drejer sig primært om tilskæring af fronter samt hylder. Billederne kører stadig i kronologisk rækkefølge så med henblik på at der nu ikke er langt tilbage i byggeriet ændres det ikke på nuværende tidspunkt. Skulle der være nogen tvivl er man velkommen til at skrive.



-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-September-2013 kl. 09:42
Ser godt ud og grundigt arbejde. Og der er allerede stillet nips på den ufærdige reol ;-)


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 05-September-2013 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ser godt ud og grundigt arbejde. Og der er allerede stillet nips på den ufærdige reol ;-)
Den var prøvemonteret i to dage inden jeg fik tilpasset låger etc, og så blev der på forunderlig vis opstillet ting og nips.. der må være ninjaer i hjemmet for det går pænt stærkt Big smile

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-September-2013 kl. 09:49
Du kunne overveje "et månelandskab" til overfladebehandling, så er det sværere at få nipset til at stå pænt ;-)


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 05-September-2013 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Du kunne overveje "et månelandskab" til overfladebehandling, så er det sværere at få nipset til at stå pænt ;-)
Nu må vi se hvor godt det går med at få malet løs. Det kan være at månelandskabet kommer helt af sig selv :)

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Schulz
Skrevet den: 05-September-2013 kl. 12:51
Godt arbejde ser det ud til! Hvad er det for nogen lamper du har hængene på hver side at dit tv?


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 05-September-2013 kl. 13:27
Jo tak. De hedder vist nok Rada og er købt hos lysmesteren. 300 spir / stk så vidt jeg husker.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: clausols1
Skrevet den: 05-September-2013 kl. 21:29
Det ser rigtigt godt ud


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 09:51
Så er der opdateret og møblet er stort set færdig. Det har fået én gang grunder og to-tre gange almindelig møbelmaling. Der er stadig lidt småting der mangler at blive rettet op, og stoflågerne skal lige have en sidste hand på finish siden.

Alt I alt dog godt tilfreds med resultatet, så nu ser jeg frem til at pille det ned igen på lørdag så jeg kan få ryddet stuen :)

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 10:19
Ser godt ud! Og jeg som troede mit møbel var for langt ;-))


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ser godt ud! Og jeg som troede mit møbel var for langt ;-))


Jeg har I lang tid gerne ville have et ordentlig møbel med plads til det hele - så jeg fortryder ikke at jeg har fået lavet det I fuld længde. Det ser skide godt ud når det nu hænger på væggen. Jeg ved ikke om det ville være voldsomt at have stående på gulvet, men nu hænger det altså og pryder væggen.. så kan alt det nips der også komme ud til siden så det ikke skal stå LIGE foran tvet!

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 10:28
Ja det med nipset tænkte jeg også på. Men nu står der både pladespiller og en kæmpe center og optager det meste af pladsen ;-)


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ja det med nipset tænkte jeg også på. Men nu står der både pladespiller og en kæmpe center og optager det meste af pladsen ;-)


Så bliver det jo også brugt. Jeg havde nu regnet med at centeren kan stå inde I møblet, så håber jeg ikke at jeg når at blive skuffet over det.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 10:49
Oprindeligt skrevet af larsen_mgeic larsen_mgeic skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ja det med nipset tænkte jeg også på. Men nu står der både pladespiller og en kæmpe center og optager det meste af pladsen ;-)


Så bliver det jo også brugt. Jeg havde nu regnet med at centeren kan stå inde I møblet, så håber jeg ikke at jeg når at blive skuffet over det.

Det var også planen med min center. Men så skiftede jeg til en større model, og nu kan den ikke være der..


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 10:50
Jeg kan se at jeg godt kan ende med det samme hvis når meget over 52-53cm.. hvilket jo reelt set ikke er meget.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af larsen_mgeic larsen_mgeic skrev:

Jeg kan se at jeg godt kan ende med det samme hvis når meget over 52-53cm.. hvilket jo reelt set ikke er meget.

Næh, min center voksede 10 cm til 55 cm lang. Og når rummene er lavet til at passe til forstærker osv, så går det galt. Man skulle nok ha lavet skillerummene til at flytte med.


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af larsen_mgeic larsen_mgeic skrev:

Jeg kan se at jeg godt kan ende med det samme hvis når meget over 52-53cm.. hvilket jo reelt set ikke er meget.

Næh, min center voksede 10 cm til 55 cm lang. Og når rummene er lavet til at passe til forstærker osv, så går det galt. Man skulle nok ha lavet skillerummene til at flytte med.


Det er I hvert fald fordelen med den måde jeg har samlet mit møbel på. Hvis jeg nu skulle ombestemme mig I forhold til fordelingen, så kan jeg flytte mellemstykkerne rundt, og så lave Nye fronter og hylde jo. Men det koster reelt set ikke mere end 3-400 kroner hvis det bliver tilfældet. I første omgang skal jeg dog først finde ud af hvad jeg gerne vil have..

Har umådeligt svært ved at bestemme mig for hvilke indbygningshøjttalere jeg skal gå efter.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 11:13
Nå ok, mit møbel er også lavet med dyvler og samleskruer. Men så blir de øvrige rum for smalle, hvis jeg udvider det midterste rum. Så reelt er min reol for lille til at rumme min center.

Indbygnings højttalerne skal vel ikke i reolen også?


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nå ok, mit møbel er også lavet med dyvler og samleskruer. Men så blir de øvrige rum for smalle, hvis jeg udvider det midterste rum. Så reelt er min reol for lille til at rumme min center.

Indbygnings højttalerne skal vel ikke i reolen også?




Nej, det skal ikke i reolen men bygges i væggen. Hele stuen bliver renoveret her samtidig med at køkkent, entre og badeværelser får den helt store tur. Så om et par måneder skulle vi gerne være igennem.

Jeg laver ikke en indbygget center så jeg skal finde en serie højttalere hvor jeg kan få fronter og bag som indbygning og center med kasse.

Jeg har allerede købt et sæt Dali Phantom Lektor som jeg fik til en god pris, men jeg kan ikke finde ud af om jeg skal lave et setup med:
Dali Phantom Lektor, Dali Kompas 6M og så en lector center..

Eller om jeg skal gå over til B&W som jeg tidligere har været meget glad for. Så skal jeg bare bruge de Phantom Lektor som lofthøjtalere i spiseafdelingen.. Det kunne også være en mulighed. Der ud over er der jo ALLE de andre fabrikater som jeg slet ikke har lyttet til eller set på endnu.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 11:32
Pyha, ja der er rig lejlighed til at komme på en lyttetur, så du kan få valgt de rette højttalere..


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Pyha, ja der er rig lejlighed til at komme på en lyttetur, så du kan få valgt de rette højttalere..



Yes.. jeg har allerede lyttet en del, men det er altid svært når det ikke er ens egen stue, eller setup for den sags skyld.

Jeg må vente og se hvad tiden bringer. Om ikke andet så burger jeg det ikke helt så meget længere som jeg har gjort, så mon ikke det ender med et kompromis.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af larsen_mgeic larsen_mgeic skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Pyha, ja der er rig lejlighed til at komme på en lyttetur, så du kan få valgt de rette højttalere..



Yes.. jeg har allerede lyttet en del, men det er altid svært når det ikke er ens egen stue, eller setup for den sags skyld.

Jeg må vente og se hvad tiden bringer. Om ikke andet så burger jeg det ikke helt så meget længere som jeg har gjort, så mon ikke det ender med et kompromis.

Det vigtigste for mig er at det er behageligt at lytte musik til. Og så skal der være tilstrækkelig dynamik til at gengive filmlyd realistisk. Så gode store fronter og sub er et must for mig, og så en kraftig forstærker naturligvis.


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

 
For mig er der ingen tvivl om at det er gengivelse af stemmer der er vigtigst. Jeg har haft et par setup hvor der var gået på kompromis med denne højttaler, og det lyder som dåselyd, uden at overdrive. Derefter kommer bassen som skal give lidt indlevelse. Jeg er endnu ikke nået til en konklusion omkring denne, da det formentlig vil være ønskeligt at den røg i møblet.. Jeg har tidligere haft et setup med subwoofer i møblet, men det var tidligere hvor det stod på gulvet. Jeg frygter lidt at væggen vil stå og spille med hvis det gøres nu..
 
Dette setup skal kun bruges til film, så det er med hovedvægt på ovennævnte at der bliver indkøbt. Vil mene at receiveren har kraft nok, men nu må vi se..
 
 
 


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 11:55
Enig med stemmerne, og her er en stor center vigtig. Efter jeg opgraderede center, oplevede jeg at en dyb mandsstemme blev gengivet med den tyngde den skal, og alle stemmer står mere klart frem foran effekterne og musikken i filmen.


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Enig med stemmerne, og her er en stor center vigtig. Efter jeg opgraderede center, oplevede jeg at en dyb mandsstemme blev gengivet med den tyngde den skal, og alle stemmer står mere klart frem foran effekterne og musikken i filmen.
 
Det er et must at have en center som kan give fyldest til Clintens stemme - ellers kan det være lige meget :)
 
Jeg har tidligere været ekstremt glad for en B&W htm62.. men jeg ved ikke helt hvordan det vil spille sammen med dali front og bag og så en b&w center..


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 12:48
Det tror jeg ikke spiller godt sammen. HTM62 er faktisk en meget "lys" højttaler, som er fantastisk til at gengive stemmer. Men HTM61, som jeg har nu, er bare så meget bedre til de dybe stemmer. Og noget få tænker på, så er der altså også meget gang i effekter i center'en, så den skal helst være bestykket med lige så store enheder som fronter.


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 12:51
Der kan man bare se.. Jeg har faktisk ikke lyttet til htm61eren..
 
Kender du til en Dali center som vil være værd at smide i dette setup? Lektoren findes naturligvis som center, men den er for bred til møblet og jeg ved ikke om jeg er helt forelsket i lyden desværre.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 13:04
Nej Dali kender jeg ikke til. Ja det ville være et problem hvis det blev lige den som ikke kan være i møblet.

Men tag lige et lyt på HTM61, den er i modsætning til 62 mere fyldig og varm i lyden. Skyldes sikkert den store kantløse mellemtone.


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 13:10
Ja, men den vil vel heller ikke passe til Dali setup?
 
Hvis det skal være Dali vil en Ikon Vokal 2 nok være valget. Jeg kan se at den er 57cm Ouch.. Dumt ikke at tage i betragtning når rummene nu er blevet 53cm..! Men, mon ikke der kan findes en løsning i forhold til beskæring så de 4 cm. indvendigt glider ind i det tilstødende rum.. Selv om det er rent ud sagt dumt at komme med på bagkant.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 13:15
Det er jo svært at sige. Så skal du låne den med hjem fra HFK, så du kan høre den med dine fronter.

Det er næsten umuligt at tage højde for den slags. Men da du har lavet møblet på den måde, kan der sikkert findes en udvej. Du vil jo nok ikke ha centeren liggende oven på møblet.


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 13:21
Nej, det ville være en falliterklæring nu hvor jeg har arbejdet så meget på at det hele skal kunne gemmes væk :) Men tak for input - havde ikke lige tænkt på at låne den med hjem, men så bliver det først når alt det andet er sat op.. så der går lige en måneds tid inden der kommer en afklaring på det.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 13:28
Ha ha ha, ja det mente jeg nok. Men nu har du fået lidt input til du skal ud at kigge. Det hele skal vel kunne spille om en md, når det blir tidligt mørkt, og der skal ses mange film derhjemme.


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 10-September-2013 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ha ha ha, ja det mente jeg nok. Men nu har du fået lidt input til du skal ud at kigge. Det hele skal vel kunne spille om en md, når det blir tidligt mørkt, og der skal ses mange film derhjemme.



Der skal lige renoveres I det meste af huset inden jeg får tid til at sidde og nyde det, men så er der også god tid til det I løbet af vinteren forhåbentlig.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 25-Oktober-2013 kl. 13:05
 
Opdatering 25/10-2013
 
Så er vi endelig begyndt med opbygningen, hvor det indtil videre primært har stået på nedrivning. For stuens vedkommende er der blevet monteret akustikpaneler i et nyt gipsloft, og i tv-afdelingen er der lavet plads til Kompas 6M højttalerne. I weekenden skal væggen hvor tvet hænger under kærlig behandling, og der skal gøres plads til skjulte kabler, indbygningshøjttalere og lamper.
 
 
 
 
 
 
 
 


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 25-Oktober-2013 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ha ha ha, ja det mente jeg nok. Men nu har du fået lidt input til du skal ud at kigge. Det hele skal vel kunne spille om en md, når det blir tidligt mørkt, og der skal ses mange film derhjemme.
Endte med at købe en Dali Ikon Vokal 2.. Den bør kunne spille rimeligt sammen med det restenrede, og lever umiddelbart op til forventningerne. Nu skal rummet bare være færdigt så der kan sættes op :)

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: MMJ,75
Skrevet den: 25-Oktober-2013 kl. 14:09
ser super godt ud, bliver spændende når det er Fredi.

-------------
Yamaha RX-A3020. - Panasonic TX-P55VT30. - DMP-BDT310. - Soavo-1 Piano Black. - Vienna Waltz Grand. - Energy Veritas 2.0Ci. - Monolith-DF+. - Infinity Cascade 15. - TANNOY REFERENCE. - Squeezebox T.


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 31-Oktober-2013 kl. 14:14
Så er der lavet huller til fronter, ført rør i væggene til kabler osv.. maleren er i fuld gang og det bliver død godt!
 
Billedet kan desværre ikke uploades, men der kommer så snart det er muligt.
 
Akustikpladerne giver allerede en god effekt, bliver fedt når det står færdigt!.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 14-November-2013 kl. 08:48
Så er der et par billeder af tv-væggen inden der skal males. Siden billedet er taget er der naturligvis opsat filt også. Det bliver dælme godt at få det færdigt!
 
 
Lidt billeder af køkkenet kunne det også blive til. NB! Der mangler stadig sideafdækning til øen, der mangler sokler og naturligvis bordplade :)
 
 
 
På sidste billede kan man lige skimte ledningen på den fjerneste væg, som skal bruges til min Play:5 så den kan komme op og sidde på væggen i køkkenet.
 
 


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 14-November-2013 kl. 08:54
En af glæderne som nørd.. dejligt 90cm induktionsmonster med "joystick".
Lækkert gaggenau vidunder Clap
 


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 02-December-2013 kl. 10:42
Så sker der efterhånden noget, som også ser ud af noget på billederne. Det sidste el og kabler trækkes og monteres i løbet af næste uge, det nye gulv i stuen bliver lagt i løbet af ugen og der ud over begynder jeg at rykke møblerne tilbage igen. Det skal blive en glædens dag når vi kommer der til.
 
Jeg har også taget lidt billeder af køkkenet, da det må siges at være kronen på værket. Jeg er virkelig godt tilfreds med layout, design osv :) Øen er ikke lavet færdig endnu, da mureren kommer i dag og skal ændre på 2 af de fliser han har lagt. Bare til information.
 
Der er indkøbt clicktronic kabler i 2,5 kvadrat til fronter og 1,5 kvadrat til baghøjttalere.
 
 
 
 
 


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 16-December-2013 kl. 11:31
 
 
 
 
 


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 16-December-2013 kl. 11:58
 


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 16-December-2013 kl. 12:01
Så kom der lidt billeder at stuen mens det stille og roligt skrider frem.. I dag skal de sidste kabler trækkes, centerhøjttaleren på plads og tvet op og hænge. Så må jeg have lidt gang i målemikrofonen og prøve tingene af.
 
Jeg er ekstremt spændt på hvordan lyder er i det hele, og om det har været alle timerne værd!
 
Der er også lidt billede af mad-fabrikken, da jeg efterhånden begynder at være færdig her også.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 17-December-2013 kl. 08:40
Så kom tv´et op og hænge... Det kunne nu godt have hængt et 55" i stedet, men det kan være der falder lidt af under januarudsalget.
 


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Gooferen
Skrevet den: 17-December-2013 kl. 09:28
Jeg har selv købt bose T10, da jeg ikke vil have at højtalerne skal fylde for meget, men det du har lavet er da super fedt, helt klart den ideelle løsning.


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 17-December-2013 kl. 10:18
Der findes ellers mange gode, relativt anonyme løsning.. Jeg selv er mere til store dejlige højttalere, MEN.. Det blev til et kompromis = Jeg fik surround i indbygning i stedet for stereo med små højttalere. Så jeg ville gerne se det som om at jeg har sejret, men min kæreste er nu også meget godt tilfreds.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Chaospling
Skrevet den: 17-December-2013 kl. 10:26
Det ser godt nok fedt ud al sammen. Gaggenau er et eksklusivt mærke, men da det grundlæggende er Siemens, så ville jeg ikke turde det. Skal der være noget på væggen til højre for emhætten/over vasken? Et billede?

Fungerer højttalerne over sofaen som stereo-højttalere eller som baghøjttalere?


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 17-December-2013 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af Chaospling Chaospling skrev:

Det ser godt nok fedt ud al sammen. Gaggenau er et eksklusivt mærke, men da det grundlæggende er Siemens, så ville jeg ikke turde det. Skal der være noget på væggen til højre for emhætten/over vasken? Et billede?

Fungerer højttalerne over sofaen som stereo-højttalere eller som baghøjttalere?
Nu har jeg fået en rigtig skarp pris på hvidevarerne, så det har jeg absolut ingen problemer med. Jeg tror som udgangspunkt ikke at det er meget bedre end så meget af det andet, men jeg har da rimelige forventninger til det alligevel. Indtil videre er jeg i hvert fald godt tilfreds.
 
På væggen der ved jeg ikke helt hvad jeg skal have endnu.. måske en hylde med plads til kogebøger, eller et eller andet lignende.
 
 
Det er baghøjttalere i surround setupét.. mangler bare at få sat det hele til i dag, og så mangler jeg at finde en subwoofer.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 17-December-2013 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af larsen_mgeic larsen_mgeic skrev:

Så kom tv´et op og hænge... Det kunne nu godt have hængt et 55" i stedet, men det kan være der falder lidt af under januarudsalget.

 


Hold op hvor er det nydeligt ;-)


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 17-December-2013 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hold op hvor er det nydeligt ;-)
Det begynder at ligne noget i hvert fald.
 
Ser frem til at få det sidste på møblet færdigt - det var sørme lidt hængepartier der også da jeg fik det frem fra opmagasinering. Den skarpe iagtager vil nok se at der i hvert fald mangler justering af skufferne til højre, og der mangler en form for håndtag til det hele.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: eriks
Skrevet den: 17-December-2013 kl. 11:06
Lige et off topic spørgsmål til din nydelige stue-bio!

Sofaen - er det en Nordica fra Ilva? Hvordan er siddekomforten i den? Smile


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 17-December-2013 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af eriks eriks skrev:

Lige et off topic spørgsmål til din nydelige stue-bio!

Sofaen - er det en Nordica fra Ilva? Hvordan er siddekomforten i den? Smile
 
Jeg svarer på alt det jeg kan, off- on- eller what ever :)
 
Det er nemlig Nordica modellen fra Ilva.
Jeg havde egentlig udset mig en billigere sofa fra hjemmesiden, men inden jeg ville smide penge efter noget tog jeg op for at afprøve, til mit held var jeg ikke for doven her, for den anden jeg havde set viste sig at være elendig. Så vi prøvede i stedet for at se hvad vi kunne få for lidt flere penge, og endte med at købe denne her.
 
Kvaliteten og siddekomformt er rigtig god, og var i sidste ende årsagen til at vi valgte at betale lidt mere. Til prisen får man fuld valuta for pengene.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Chaospling
Skrevet den: 17-December-2013 kl. 22:35
Oprindeligt skrevet af larsen_mgeic larsen_mgeic skrev:

Den skarpe iagtager vil nok se at der i hvert fald mangler justering af skufferne til højre, og der mangler en form for håndtag til det hele.


Hehe, ville ikke sige noget Wink Ang. pladsen over vasken så tænkte jeg også på en hylde med noget. Er det udelukket at sætte flere lamper op i køkkenet? Jeg vil selv gerne have et alternativ til lamperne i loftet, da det godt kan blive for kedeligt. Eksempelvis giver dine lamper ved siden af TV'et hyggebelysning, og det samme vil lyset fra din emhætte give, men den alene vil jo ikke være nok som alternativ til lyset i loftet.


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 18-December-2013 kl. 00:06
Det ser virkelig nydeligt ud. Gennemført og flot. Du har sikkert en tilfreds kæreste.
Men kører du uden center?


-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 18-December-2013 kl. 07:36
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Det ser virkelig nydeligt ud. Gennemført og flot. Du har sikkert en tilfreds kæreste.
Men kører du uden center?
Jeg har købt en Dali Ikon Vokal mk2 til at klare opgaven, men den er ikke oppe endnu da der stadig mangler en masse småting. Blandt andet er det ene rør som er trukket ned fra loftet ikke anvendeligt, og jeg kan ikke undvære det rør. Så nu er jeg ude i en lappeløsning på den front, og det har nu taget en del timer og finde en løsning på.. uheldigvis.
 
Men alt i alt er hun helt sikkert tilfreds, og det bliver endnu bedre når det nu er helt færdigt.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 18-December-2013 kl. 07:38
Oprindeligt skrevet af Chaospling Chaospling skrev:

Hehe, ville ikke sige noget Wink Ang. pladsen over vasken så tænkte jeg også på en hylde med noget. Er det udelukket at sætte flere lamper op i køkkenet? Jeg vil selv gerne have et alternativ til lamperne i loftet, da det godt kan blive for kedeligt. Eksempelvis giver dine lamper ved siden af TV'et hyggebelysning, og det samme vil lyset fra din emhætte give, men den alene vil jo ikke være nok som alternativ til lyset i loftet.
Der kommer til at være 2 pendler over øen, men det er ikke planlagt at der skal mere på væggen. Jeg har set løsningerne hvor man så har noget lignende det jeg har ved tvet, men det er bevidst fravalgt i denne omgang.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 18-December-2013 kl. 13:27
God idé med lamperne over højttalerne. Det ser fedt ud. Først da jeg så det i opbygningsfasen, tænkte jeg at det ville give for meget fokus på højttalerne hvilket jo normalt ikke er meningen med indbygningshøjttalere, men på billedet med lys på ser det sku god ud. Højttalen bliver nærmest en del af lampen. Hvor skal center-højttaleren placeres?


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 18-December-2013 kl. 17:06
Den kommer til at stå i møblet i et af de to rum med stoflågerne.

Jeg ville ikke bygge end ind da den så ville kræve at tv'et kom meget højt op, eller at jeg ikke kunne have møblet.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 20-December-2013 kl. 09:41
Så fik jeg endelig prøvet det meste af anlægget af.. Har desværre ikke fundet en løsning på det sidste højttalerkabel endnu, men jeg var nød til at få det prøvet af for at se hvordan det spiller sammen..
 
Der mangler naturligvis lidt fylde i lydbilledet da der ikke er nogen bas endnu, men min umiddelbart reaktion er et "øre-til-øre" smil.. Centeren trods sin størrelse gør det rigtig godt, fronten kan levere en smule fylde men spiller virkelig rent og godt også, mens baghøjttalerne ikke har været testet rigtig igennem.
 
Der blev testet uden omfattende indstillingstuning eller nogen videre god lydkilde, men jeg er virkelig imponeret over hvor rent og godt det hele spiller. Om det måske er en kombination af at det er sat akustiklofter op eller om det er det nye højttalere kan jeg ikke sige, men det er nok til dato det bedst spillende sæt jeg har haft.
 
Til sammenligning skal det siges at jeg har prøvet:
 
To forskellige mindre KEF 5.1 opsætninger (I lejlighed)
B&W XT2 + HTM62 center + M-1 (I lejlighed)
B&W CM7 stereo
Scandyna Minipolds alm
Scandyna Minipods Jubilee + B&W ASW675
Dali Fazon LCR
Nuværende setup
 
B&W XT-2 er jeg stadig til den dag i dag forelsket i, de passede virkelig godt til det musik jeg lytter til og gjorde det fremragende til film.. Men da jeg flyttede i hus ville jeg prøve noget andet, og har nok først nu fundet noget som virkelig gør det lige så godt i en helhed.
 
Jeg kender ikke den tekniske beskrivelse for hvordan jeg oplever det, men jeg er sku begejstret :)


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 04-Januar-2014 kl. 14:50












-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 04-Januar-2014 kl. 14:51
Så er jeg efterhånden ved at være i mål.. Sidste ting på menuen må være at få møblet gjort færdigt, og så få rigget det hele til inde i møblet. 

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: skodacars
Skrevet den: 04-Januar-2014 kl. 19:54
Ser virkeligt lækkert udThumbs Up


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 06-Januar-2014 kl. 08:10
Med fare for at lyde lidt selvfed, så er jeg faktisk også meget godt tilfreds. Kører på for at få det sidste af renoveringen færdig, så kommer der en opdatering med billeder af det hele.

På lidt længere sigt skal der monteres blæsere i møblet, da jeg allerede nu er nød til at åbne lågerne når det hele bruges.. men der skal jo også være lidt at hygge med fremover.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 10-Januar-2014 kl. 09:33
Lidt aftenstemning med Assasins Creed på PS4.. Mangler stadig justering af skufferne i møbler. Jeg tror sku jeg laver en ekstra låge i stedet Big smile


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 10-Januar-2014 kl. 09:40
Det er utroligt flot det du har fået lavet :-) Og fedt spil, er også igang med det herhjemme


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 10-Januar-2014 kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Det er utroligt flot det du har fået lavet :-) Og fedt spil, er også igang med det herhjemme
Det er udemærket.. Der er lidt ting som irriterer mig, men overordnet et fornuftigt spil :)
Hvad angår den samlede oplevelse, så er der en DEL federe med surround til spillet.. specielt kampscener på båd og lignende. Det holder hele vejen Big smile
 
MEN, dit setup må også give anledning til en god oplevelse.. Fed størrelse på tvet! Håber at finde penge til et 55" i nærmeste fremtid.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 10-Januar-2014 kl. 10:24
Jo er også ganske tilfreds, bedre kan det vel altid blive, men økonomien skal også hænge sammen :-) er vildt glad for vi fik en 64" det er slet ikke for stort, selv kæresten er begejstret for det :-)


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 10-Januar-2014 kl. 10:26
Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Jo er også ganske tilfreds, bedre kan det vel altid blive, men økonomien skal også hænge sammen :-) er vildt glad for vi fik en 64" det er slet ikke for stort, selv kæresten er begejstret for det :-)
Men du har formentlig mere end 3,5m hen til det? Jeg forestiller mig at 55" er perfekt her hjemme, set i forhold til afstand og loft.. Har skråloft over tvet, så det kan også komme til at syne voldsomt. Jeg har, lige som alle andre, også diskussionen omkring størrelse af tvet.. men i takt med at rammerne bliver mindre, så er det jo stort set ikke større rent fysisk, på trods af at billedet bliver det. Sådan ca. i hvert fald :)

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 10-Januar-2014 kl. 16:09
Tror vi sidder omkring 3,5m væk. Ville ikke sidde længere væk :-)


Skrevet af: hillig
Skrevet den: 14-Januar-2014 kl. 13:43
Hej Larsen
Fantastisk flot møbel (!) :o)
Jeg har kigget igennem billeder og tekst - men kan ikke helt se om du har beskrevet hvordan du har hængt møblet op på væggen. Kan du tælle hvordan du har hængt den op?
 
Mvh Mikael


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 14-Januar-2014 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af hillig hillig skrev:

Hej Larsen
Fantastisk flot møbel (!) :o)
Jeg har kigget igennem billeder og tekst - men kan ikke helt se om du har beskrevet hvordan du har hængt møblet op på væggen. Kan du tælle hvordan du har hængt den op?
 
Mvh Mikael
Tak for rosen. Det er hængt op som de møbler man køber, der er beregnet til ophængning. Det er en mdf skinne på 15 cm(Så vidt jeg husker), det er skåret i smig og delt på midten. Den ene halvdel monteret på vægen og den anden på møblet.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: hillig
Skrevet den: 14-Januar-2014 kl. 21:30
Super med mdf'en - kan du evt uddybe det lidt? ( skal selv hænge et møbel op )
Hvor tyk er den? Hvor er den delt med smig( cm fra toppen )? Hvordan er den sat fat i toppladen ( lim, skruer, andet ) og står bundpladen evt. ovenpå en liste eller lign på væggen til aflastning?

På forhånd tak

/Mikael



Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 15-Januar-2014 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af hillig hillig skrev:

Hvor tyk er den?
Samme tykkelse som møblet - jeg mener det er 16mm MDF plade. Tog en rest der fra.
Oprindeligt skrevet af hillig hillig skrev:

Hvor er den delt med smig( cm fra toppen )?
Jeg tog et stykke på ca. 15 cm og delte på midten. Mindre kan formentlig også gøre det.
Oprindeligt skrevet af hillig hillig skrev:

Hvordan er den sat fat i toppladen ( lim, skruer, andet )
Den er skruet ind i de lodrette "rum-delere". De 3 stk. og så sidder der vinkelbeslag mellem dem også.
Ikke andet i mit tilfælde. Den ligger dog direkte op af toppladen, så den også aflaster der på.
Oprindeligt skrevet af hillig hillig skrev:

står bundpladen evt. ovenpå en liste eller lign på væggen til aflastning?
Den hænger udelukkende i listen.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: skuffen
Skrevet den: 15-Januar-2014 kl. 15:25
"French cleat" på engelsk. Ved ikke hvad betegnelsen er på dansk.

Super flot arbejde - jeg er meget misundelig. :-)


Skrevet af: sirgadget
Skrevet den: 20-Januar-2014 kl. 23:00
Lækkert stykke hjemmesnedkeri, props!

-------------
Mikkel Petersen.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=120971 - Mit setup


Skrevet af: BigRaj
Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 10:09
WOOOOOOOOOOOOOOOOOW. Flot!!!!!!!!

-------------
Film skal ses..Derhjemme...I en kælder sort som kul


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 22-Januar-2014 kl. 15:26
Tak for de rosende ord :)
 
Jeg skal nok se om jeg ikke snart kan få taget lidt billeder af tingene, nu hvor det efterhånden er ved at være sat op.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: sirgadget
Skrevet den: 23-Januar-2014 kl. 10:31
Bestemt så lidt.

Og du har helt ret, sådan en Festool er uundværlig til sådan noget arbejde;-)


-------------
Mikkel Petersen.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=120971 - Mit setup


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 23-Januar-2014 kl. 12:04
Jeg endte med at købe min egen efter dette projekt, og sammen med min kap-/Geringssav så er det sku den bedste investering i værktøj jeg har gjort. Så er det kun en 2 meter skinne jeg mangler.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: Gooferen
Skrevet den: 23-Januar-2014 kl. 12:22
Det ser rigtig godt ud, dog synes jeg du bør dække de bagerste højtalere med noget hvidt filt, så de også er skjulte.


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 23-Januar-2014 kl. 12:51
De har skam "fået tøj på" :)

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: sirgadget
Skrevet den: 23-Januar-2014 kl. 12:55
Kan jeg godt forstå:)
Det er en sto udskrivning for sådan en sav, men min far fortryder heller ikke et øjeblik han købte sin:)

Vi har blandt andet brugt den i min lejlighed, til at skøre et IKEA PAX skabsmobul ned fra 50cm til 42cm, så det kunne udfylde den sidste plads i forlængelse af mine andre PAX moduler.
Og så brugt en overfræser til at genoprette alle skruehullerne vi skar væk, genialt vørktøj, og resultat blev super:)


-------------
Mikkel Petersen.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=120971 - Mit setup


Skrevet af: David O Jensen
Skrevet den: 24-Juni-2014 kl. 03:01
Larsen.

Du skriver,at du engang i fremtiden påtænker køling at dit tv-møbel.

Da jeg er i samme båd som dig i og med at jeg er igang med at fremtrylle netop et lignede tv-møbel ( godt dit design ikke er trademarked :) ) tænker jeg, at jeg også får problemer med varmen..

Derfor håber jeg at du giver lyd fra dig når du har fundet en god løsning på blæsere :)

Selv har jeg tænkt at montere 2 sks. blæsere i bunden der suger den varme luft ud... Ved dog ikke om jeg skal satse på at montere 2 blæsere i siden som trækker luft ind eller om jeg skal satse på at stoffet i lågerne gør at der kommer "frisk" luft ind når blæserne i bunden suger luften ud.

Mvh.



Skrevet af: E100
Skrevet den: 24-Juni-2014 kl. 09:13
Varm luft går opad, derfor suger man det ikke ud i bunden.
I en helt normal eltavle monteres blæserne nederst i tavlen, med et filter på ydersiden, blæsende ind i tavlen. Udblæsningshullet laves i toppen af tavlen, så blæseren skal "bare" fremme det naturlige flow.


-------------
Venlig hilsen E100

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124371&PN=1&title=diskret-stuebio - Diskret stuebio


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 24-Juni-2014 kl. 12:45
Jeg har ikke løst mit problem med blæsere, men jeg har i stedet valgt at fjerne den ene faste låge så der er et åbent rum hvor PS4 står sammen med centeren. Der ud over står receiveren bag stoflågen alene, så der er rigeligt med luft hen over.
 
Jeg har lavet lågerne med "dobbelt stof", det vil sige på både for og bagsiden, og det kvalte både luft og lyd. Så jeg forslår at du lever med at det er lidt mere transperent, og kun bruger et enkelt lag.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen


Skrevet af: larsen_mgeic
Skrevet den: 24-Juni-2014 kl. 14:04
Har et rigtig dårligt billede af det, hvor datteren var det der var i fokus :)


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen



Print side | Luk vindue