Print side | Luk vindue

TEST: Bang & Olufsen Beolab 14

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: Bang & Olufsen
Forumbeskrivelse: For brugere af B&O-produkter
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=126952
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 08:35


Emne: TEST: Bang & Olufsen Beolab 14
Skrevet af: Lars
Emne: TEST: Bang & Olufsen Beolab 14
Skrevet den: 20-Oktober-2013 kl. 17:44
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=9896">
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=9896 - TEST: B&O Beolab 14 surroundsæt for alle
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=9896 - Citat: Beolab 14 er et harmonisk surroundsæt, hvor det hele går op i en større helhed.

Bang & Olufsen Beolab 14 er både stereo og surround for alle, her testet sammen med Beovision 11. Vi tager pulsen på hvad designerhøjttalerne fra B&O kan.
 
 
Debat herunder >>


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk



Svar:
Skrevet af: Mikmak1969
Skrevet den: 20-Oktober-2013 kl. 19:37
Spændende test i har lavet om dette sæt. 


Skrevet af: ehrnberg
Skrevet den: 21-Oktober-2013 kl. 19:56
Det er en rigtig fin test :) vil der være lydmæssige forskelle på 4.1 som i hørte, og så en 5.1? Centeren mister vel lidt når man går fra bv 11 og ned til en satellit.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 21-Oktober-2013 kl. 22:00
Oprindeligt skrevet af ehrnberg ehrnberg skrev:

Det er en rigtig fin test :) vil der være lydmæssige forskelle på 4.1 som i hørte, og så en 5.1? Centeren mister vel lidt når man går fra bv 11 og ned til en satellit.


Ja, det må der nødvendigvis være Smile

Men vi har kun haft 4.1-sættet til rådighed for denne anmeldelse, så det er ikke noget vi kunne teste.

  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: ehrnberg
Skrevet den: 21-Oktober-2013 kl. 22:55
Hej Lars, tak for svaret.
Det kunne være at de fra B&O's side havde givet informationer omring et evt lydtab ved tilslutning til et ikke B&O produkt :)

Men fed gennemgang, som matcher mit førstehåndsindtryk af 4.1 opsætningen, ligeledes med bv 11 som center.


Skrevet af: HQjben
Skrevet den: 24-Oktober-2013 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af ehrnberg ehrnberg skrev:

Det er en rigtig fin test :) vil der være lydmæssige forskelle på 4.1 som i hørte, og så en 5.1? Centeren mister vel lidt når man går fra bv 11 og ned til en satellit.


Ja, det må der nødvendigvis være Smile

Men vi har kun haft 4.1-sættet til rådighed for denne anmeldelse, så det er ikke noget vi kunne teste.

  /Lars

Hej Lars

Tak for en meget fyldestgørende anmeldelse af sættet fra B&O.

Jeg har et spørgsmål, jeg håber du, eller andre, kan besvare.
Hvis man gerne vil have dette setup som 5.1, men ikke har lyst (Læs: penegene) til at investere i et B&O tv på 55"+, er der så mulighed for at bruge en anden B&O HT som center. Jeg er nemlig nervøs for, specielt tale i film, vil være stærkt begrænset med et udelukkende "tallerken" setup.

Mvh
Rasmus


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 24-Oktober-2013 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af HQjben HQjben skrev:

Hvis man gerne vil have dette setup som 5.1, men ikke har lyst (Læs: penegene) til at investere i et B&O tv på 55"+, er der så mulighed for at bruge en anden B&O HT som center. Jeg er nemlig nervøs for, specielt tale i film, vil være stærkt begrænset med et udelukkende "tallerken" setup.


Bang & Olufsen er normalt aktive (med indbygget forstærker) og satellitterne her er passive, styret af den DSP (lyd-processor) der sidder i subwooferen.

Så jeg ville give det et go med deres 5.1 sæt, og beholde den centerhøjttaler de leverer.

  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: HQjben
Skrevet den: 24-Oktober-2013 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:


Bang & Olufsen er normalt aktive (med indbygget forstærker) og satellitterne her er passive, styret af den DSP (lyd-processor) der sidder i subwooferen.

Så jeg ville give det et go med deres 5.1 sæt, og beholde den centerhøjttaler de leverer.

  /Lars

Okay, jeg må forbi en en B&O forhandler en af dagene og give dem et lyt. Men der er (i teorien) frit slag til valg af center?


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 24-Oktober-2013 kl. 23:19
Oprindeligt skrevet af HQjben HQjben skrev:

Okay, jeg må forbi en en B&O forhandler en af dagene og give dem et lyt. Men der er (i teorien) frit slag til valg af center?
 
Nej, i teorien er du låst til det sæt B&O af Beolab 14 som tilbyder.
 
Sættet benytter passive højttalere der styres præcist af subwooferen.
 
Resten af B&O-højttalerne er aktive, og kan ikke tilsluttes subwooferen her.
 
  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: HQjben
Skrevet den: 25-Oktober-2013 kl. 08:43
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af HQjben HQjben skrev:

Okay, jeg må forbi en en B&O forhandler en af dagene og give dem et lyt. Men der er (i teorien) frit slag til valg af center?
 
Nej, i teorien er du låst til det sæt B&O af Beolab 14 som tilbyder.
 
Sættet benytter passive højttalere der styres præcist af subwooferen.
 
Resten af B&O-højttalerne er aktive, og kan ikke tilsluttes subwooferen her.
 
  /Lars

Lad mig præcisere :-) En hver anden passiv HT, i teorien vel at mærke.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 25-Oktober-2013 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af HQjben HQjben skrev:

Lad mig præcisere :-) En hver anden passiv HT, i teorien vel at mærke.
 
Nej, det er jo det jeg prøver at forklare Smile
 
Det spiller som et aktivt højttaler-sæt, hvor en DSP (digital signal processor) styrer hvilke frekvenser, i hvilken volumen, der går til de enkelte højttalere.
 
Denne DSP kompenserer bl.a. også for højttaler-enhedernes eventuelle unøjagtigheder i forhold til at gengive frekvenserne liniært.
 
Altså hvis højttaler-enheden i satellitten har et dyk ved 10 Khz, så har B&O justeret så der sendes mere 10 Kz ud til satellitten.
 
Så man kan ikke bare rive satellitten ud, og sætte en anden passiv højttaler ind. Det vil virke ja, i forhold til at den spiller, men det vil sandsynligvis ikke lyde rigtigt. Hvor skævt det vil være, vil afhænge af hvor meget DSP'en kompenserer for i satellitterne.
 
  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 25-Oktober-2013 kl. 10:28
fem identiske højtalere hele vejen rundt er uden tvivl det optimale. En centerhøjtaler er ikke skabt til specielt at levere dialog. Vi er bare flasket op med at en centerhøjtaler er anderledes end de andre højtalere. Men det er mere et spørgsmål om form end om funktion. Med andre ord. Hvis tallerkenhøjtaleren performer som front og surround. Så vil den også performe som center.
personlig vil jeg hellere have identiske højtalere hele vejen rundt ( men især de tre foreste ) end en på papiret bedre center , som ikke er identisk med de andre

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: noxity
Skrevet den: 14-November-2013 kl. 09:33
Jeg har netop købt et sæt Beolab 14-4. De er tilsluttet et Beoplay V1. Jeg oplever dog at højtalerne suser. Både når de indgår i en højtalergruppe og når de ikke gør. Hvis jeg f.eks. kun udsender signal til fronthøjtalerne, så suser baghøjtalerne stadig.
Man skal ret tæt på højtalerne før at det er hørbart, ca. 0,5m.

Er det noget du også oplevede da du testede sættet?


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 14-November-2013 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af noxity noxity skrev:

Jeg har netop købt et sæt Beolab 14-4. De er tilsluttet et Beoplay V1. Jeg oplever dog at højtalerne suser. Både når de indgår i en højtalergruppe og når de ikke gør. Hvis jeg f.eks. kun udsender signal til fronthøjtalerne, så suser baghøjtalerne stadig.
Man skal ret tæt på højtalerne før at det er hørbart, ca. 0,5m.

Er det noget du også oplevede da du testede sættet?


Nej, der var ingen støj her.

Jeg har før, i anden sammenhæng, oplevet at B&O-højttalere kan suse hvis kablet var dårligt / forkert type.

Hvilke kabler benytter du imellem BeoPlay V1 og BeoLab 14 subwoofer. Er det B&Os egne?

/Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: noxity
Skrevet den: 14-November-2013 kl. 11:17
Har købt mine Powerlink (RJ45-RJ45) kabler hos SoundsHeavenly.co.uk. Der burde ikke være problemer med kvaliteten af disse.

Selvom jeg fjerner Powerlink kablet mellem V1 og input til baghøjtalerne i Beolab14, så suser de bagerste højtalere stadig. I dette tilfælde bør de jo slet ikke få noget signal. Var af den opfattelse at de højtalere der ikke er i brug (ved f.eks. 2.1 output fra TV) automatisk slukkes. Subben producerer altså tilsyneladende et signal (støj) selvom den ikke får noget input.   


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 28-Februar-2014 kl. 17:25
Jeg overvejer meget at købe et 2.1 sæt til stuen men synes ikke det er så godt beskrevet i deres manual hvad mulighederne er for tilslutning.

Lad os sige jeg har en DAC med to RCA outputs. HVad har jeg af muligheder for at tilslutte denne til B&O systemet? Jeg antager, at subben godt kan finde ud af bass management når den modtager et stereo signal? 



Skrevet af: noxity
Skrevet den: 28-Februar-2014 kl. 20:59
Ved at de fremstiller et kabel som går direkte fra Subben og ind i Mini-jack stikket som er på de fleste TV.
Så der bør også være et kabel som går direkte ud i to RCA.

Edit:
Dette gør sig selvfølgelig kun gældende for 2.1 sættet!


-------------
Beoplay V1, Beolab 14.4, Beoplay A9, ATV3



Print side | Luk vindue