Print side | Luk vindue

Dæmpeplader

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Min hjemmebiograf
Forumbeskrivelse: Vis dit udstyr frem for andre brugere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=129718
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 13:27


Emne: Dæmpeplader
Skrevet af: Dichael
Emne: Dæmpeplader
Skrevet den: 23-Januar-2014 kl. 20:09
Jeg har en hjemmebio, hvor der er trægulv, vandskurede vægge og listelofter.

Mit rum bekræfter reglen om, at alt pænt, er en lydmæssig skod-løsning

På sigt vil jeg have Troldtekt op, men til den tid skal det være sort.....jeg tror bare ikke, at resten af familien vil have et sort loft, da rummet i de næste år også er vores stue!

Derfor er et kompromis, at hænge nogele dæmpeplader op og Alpha akustik laver nogen, men kan man ikke lave dem selv?
Jeg har set en hel del løsninger, bestående af en ramme, glasuld og noget matchende stof udenom.

En ting bekymrer mig, men det ser jeg ud til at være alene om: jeg vil f... ikke have glasuld i min stue. Det er kun et stykke porøst stof imellem mig og 50mm glasuld, eller Rockwool. Man kan også få noget papiruld, men ikke som bats....kun granulat. Det kunne ellers være en løsning.

Jeg kan ikke gennemskue, om det er vigtigt, at lyden har "frit udsyn" gennem isoleringen.
Sagt med andre ord: kan man lægge et lag dampspærre mellem isoleringen og stoffet, eller ødelægger det hele ideen?

Hvs man kan det, er det jo bare med at komme i byggemarkedet efter pinde og isolering, efterfulgt af en tur i Stof 2000 !

Jeg er meget modtagelig over for ideer og inputs.

Mvh. Michael



Svar:
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 23-Januar-2014 kl. 20:16
Ingen dampspær.
Jeg har selv brugt Rockwool i mit rum. Jeg tog selv kontakt med rockwool. Og de sagde at så længe at der ikke er ventileret , er det ikke noget problem.
Brug decomolton fra eks Preibe sceneteknik...billigt og pænt. Og beregnet til formålet. Troldtek loft er jo også åben. Så jeg tror ikke at forskellen på det og en stofløsning, er så forskelligt. JEG vil under ingen omstændigheder bruge glasuld. Jeg har haft rockwool batt i mit rum, i over 2 år. Og det har på ingen måder givet , bare det der ligner problemer.
Så kom du bare igang ;-)

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: db89
Skrevet den: 23-Januar-2014 kl. 20:20
Du kan også bruge "æggebakkeskum" hvis det bare er for at dæmpe de højere frekvenser. Har jeg selv gjort.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net


Skrevet af: Dichael
Skrevet den: 23-Januar-2014 kl. 20:20
Jeg er ikke meget for det......

Hvad har du gjort? 50 mm almindelige bats og beklædt med molton på undersiden....that's it?
Man kunne jo lukke oversiden med plast....


Skrevet af: Dichael
Skrevet den: 23-Januar-2014 kl. 20:21
Hvad er æggebakkeskum?



Skrevet af: db89
Skrevet den: 23-Januar-2014 kl. 20:27
Det grålige skum der blandt andet ses brugt i lydstudier.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 23-Januar-2014 kl. 20:32
Han tror det er lavet af æggebakker :-O. Nej det er faconen fra bunden af æggebakker, bare lavet i skummateriale.


Skrevet af: Dichael
Skrevet den: 23-Januar-2014 kl. 20:34
Så så....jeg er med


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 23-Januar-2014 kl. 20:47
jeg har netop lavet akustik paneler til bagvæggen i min hjemmebio som du ka se i min tråd her:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=113062&PID=1144227

pris ca 600,- ( træ , rockwoll bats, stof )

det bedste tweak jeg har lavet..!


Skrevet af: Dichael
Skrevet den: 23-Januar-2014 kl. 20:56
Det ser fint ud og dem kan jeg også sagtens lave.

Eneste anke er stadig, at jeg stritter imod ideen med at have isoleringsmateriale indendør, uden at det er adskilt af en dampspærre....men jeg kommer nok til at indse, at det er sådan, det kommer til at blive.


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 23-Januar-2014 kl. 21:01
Så længe der er stof hele vejen rundt ( også på bagsiden ) så burde det ikke udgøre nogen fare.


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 23-Januar-2014 kl. 21:02
25 - 35% af væggene i min bio er mineral uld bag molton, heller ingen problemer her..

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: Dichael
Skrevet den: 23-Januar-2014 kl. 21:10
Det er ikke en joke, men hvad med en billig dyne?

Den har lav densitet og kunne måske være en løsning?


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 23-Januar-2014 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af Dichael Dichael skrev:

Det ser fint ud og dem kan jeg også sagtens lave.

Eneste anke er stadig, at jeg stritter imod ideen med at have isoleringsmateriale indendør, uden at det er adskilt af en dampspærre....men jeg kommer nok til at indse, at det er sådan, det kommer til at blive.


Hvis du sætter troldtek loft op , med rockwool op , er der heller ingen dampspær imellem troldtek og rockwool.



-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: Dichael
Skrevet den: 23-Januar-2014 kl. 21:23
Troldtekt giver to muligheder:
Den ene er transparant, og monteres op imod lægter og dampspærre.
Den anden (som jeg til den tid vælger) er med isolering, direkte bagpå. Den isolering er beklædt.


Skrevet af: fausing
Skrevet den: 24-Januar-2014 kl. 06:20
Isolering direkte bagved troldtekt skal du som flere andre ikke være nervøs for giver problemer. :) Hvorfor ikke montere troldtekt nu, for så at male det sort, når den tid kommer? :) Mvh. Fausing


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 24-Januar-2014 kl. 08:21
Oprindeligt skrevet af Dichael Dichael skrev:

Det ser fint ud og dem kan jeg også sagtens lave.

Eneste anke er stadig, at jeg stritter imod ideen med at have isoleringsmateriale indendør, uden at det er adskilt af en dampspærre....men jeg kommer nok til at indse, at det er sådan, det kommer til at blive.
Hvorfor den store frygt for rockwool/glasuld? Hvis du er i et rum som f.eks. har akustiklofter, er det jo hele loftet der er én stor rockwool/glasuld overflade. Så længe du ikke går rundt og slår på det, er der ingen issues.
Køb evt. terrænbatts som er langt hårdere end de normale rockwool batts man kender og så er der intet der smuldrer.

Et alternativ er Vicoustics og Auralex som benytter skum.


Skrevet af: Dichael
Skrevet den: 24-Januar-2014 kl. 18:52
Jeg har læst en del DIY-artikler og der anvnenderr man et lag pladevat mellem Rockwool og stoffet. Det skulle fjerne risikoen for støvpartikler.....der er andre, der er lige så hysteriske som mig :-)
 
Så derfor lysner projektet.
 
Hvad er jeres erfaring med tykkelse af Rockwool, samt typen af Rockwool?
Jeg havde egentlig tænkt mig, at montere nogle absorberer i loftet, som skal fjerne den "ringen", der er i min stue. Samtidig vil jeg montere dem på det sted i loftet, hvor første reflektionerne fra fronhøjttalerne er.
 
Hvad er jeres erfaring?
 
Mvh. Michael


Skrevet af: power
Skrevet den: 24-Januar-2014 kl. 19:24
Jeg vil ikke undvære dampspær. Jeg har også troltekt loft men har benyttet den tyndeste folie til dampspær. Så skulle der ingen problemer være.


Skrevet af: Denraretiger
Skrevet den: 24-Januar-2014 kl. 19:42
Din frygt for Rockwool/Glasuld er lidt overdrevet. De glastråde/stentråde bliver siddende i måtterne så længe de er pakket ind i stof og man ikke går og slår på dem som skrevet tidligere. Ang. dampspærre ødelægger det en stor del af effekten på pladerne som du også selv skriver tidligere.

Lige ang. Æggebakker skal det siges at det var æggebakker der blev brugt rundt omkring i mange amatør studio tidligere.



http://www.sumopix.com/da/lyddampning


Skrevet af: Dichael
Skrevet den: 24-Januar-2014 kl. 20:07
Power: jeg er helt enig. Jeg tror ikke, at nogen kan finde på, at montere Troldtekt (den uden rockwool limet bagpå) uden dampspærre.
Nu er det jo ikke Troldtekt, jeg skal have denne gang, men når det sker, bliver det med følgende "laminering": 300mm isolering, dampspærre, lægter og til sidst Troldtekt med isolering limet direkte bagpå.
Isoleringen, der er limet bagpå pladerne er forseglet.

Men nu skal jeg jo "bare" lave nogle dæmpeplader, der skal være pæne og sunde og som skal sidde på mit loft for en tid.


Skrevet af: Denraretiger
Skrevet den: 24-Januar-2014 kl. 20:55
Forstår ikke det med dampspærre, det vel kun fordi det loft mod tag du skal have isoleret i samme omgang, ellers bør man ikke have dampspærre mellem opvarmede rum.

Ang. Batts kan du få træfiber batts. Virkeligt behageligt "naturmateriale".Har selv mit loft og vægge fyldt med skidtet.

http://traefiberisolering.dk/feelingwood-isoleringsmatter/



Skrevet af: fausing
Skrevet den: 24-Januar-2014 kl. 21:30
Enten er trådstarter skolelærer, eller også nægter han at lytte til dem der ved bedre af andre grunde. :D
Din frygt er MEGET overdreven, men lav konstruktionen som du vil. Du bliver så bare det klogere når du IKKE opnår optimal effekt, samt risikerer at lave noget rigtig gris med en forkert placeret dampspærre. Men det ved du nok alt om, så al-vidende du er på byggeri. Fausing


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=110385 - Min Hjemmebio
Hjemmebio - NAD T775HD - CM1 - CMC - CWM800 - ASW2500 + Buttkicker LFE
Stereo setup - NAD C372 - DALI 850


Skrevet af: Dichael
Skrevet den: 24-Januar-2014 kl. 21:53
Rolig nu.

Bortset fra, at jeg har lavet førstesal på mit hus, så ved jeg ingenting om byggeri.....j

Jeg var desværre ikke klog nok til at blive skolelærer.
Mine nye bedste venner her i Forum har overbevist mig om, at jeg er hysterisk. Alligevel ser det der papirhalløj spændende ud, synes jeg.

Tak for inputs



Print side | Luk vindue