Print side | Luk vindue

Jack's Bio/stereo - Meridian (Update 15.09.2015)

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Min hjemmebiograf
Forumbeskrivelse: Vis dit udstyr frem for andre brugere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=130857
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 18:26


Emne: Jack's Bio/stereo - Meridian (Update 15.09.2015)
Skrevet af: JackD84
Emne: Jack's Bio/stereo - Meridian (Update 15.09.2015)
Skrevet den: 09-Marts-2014 kl. 01:21

TongueVelkommen til Jack's bio/stereo trådTongue

Jeg tænkte det var på tide, jeg fik en tråd her på Recordere. I mit setup prioriterer jeg film og musik lige højt. Interessen startede da jeg boede hjemme, hvor min fars gamle anlæg gik i arv. Derefter er produkterne udskiftet flere gange, da jeg boede hjemme og nu hvor jeg bor i egen lejlighed.


Jeg er faldet over Meridian med dertil hørende aktive højttalere. Det spiller dejligt homogent, naturligt, dynamisk, luftigt, med en let varme og med et godt 3D perspektiv trods det beskedne rum og dæmpning.


For store højttaler der skal dæmpes for meget under 250 Hz. er noget skidt, da for stejl Q i de lave frekvenser.

Mine peaks på subwooferne er heldigvis værst omkring 30-35Hz ik så skidt (Tænk på pistolskud osv. i film)

Subwooferne spiller kun med under 35 Hz. ved musikafspilning. Det er kun nogle orgler der går så langt ned i godt komponeret og korrekt indspillet klassisk musik. Subwooferne spiller aligevel kun med når der lyttes et lille udvalg musik.

Højttalere og subwoofere er der to forskellige kaliberinger til. En til musik og en til film på min G68ADV. (Processor/ DAC)

Min frekvensgang fra 250Hz og ned på musikafspilning, er næsten helt perfekt. Mit rum booster omkring 35Hz ikke helt skidt for laveste oktaver på musik, men heller ikke helt skidt til film som nævnt.

Selvfølgelig kunne der tænkes lidt mere afstand til lytteposition og ikke så klemte højttalere, her snakker vi rum og og generalt perspektiv.

Heldigvis er der mulighed  for korrektion på G68ADV.

Derudover har jeg et setup nummer to, der står hos mine forældre i gæsteværelset. Det er nu solgt.

Mit anlæg står på et Atacama Pro XL Rack og fire VM Acoustics https://www.google.dk/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=k_zd18-NQqTCAM&tbnid=9n5pWVJZx_ALjM:&ved=0CAMQjhw&url=https%3A%2F%2Fwww.hifiklubben.dk%2FProducts%2Fvm-acoustics-s0-5-hylde-2457%2F&ei=fbwbU-blIOHnywOX94HAAQ&bvm=bv.62578216,d.bGQ&psig=AFQjCNGTAyzAa_fF4BFyz6RpnYMP6S3p-A&ust=1394413051372867" rel="nofollow - Alle højttalere står på, Black Galaxy
, granit sten. Centeren ligger på en Revel Stander fyldt op med Atabites fra Atacama. (Det samme som Bly Kugler)

Valhalla Feeds er derudover sat under, center højttaleren, med korrekt vægt, for korrekt afkobling mellem center og stander. Det er lavet således den er flydende på fast underlag, koblet helt fra gulv og vinklet i forhold til refleksioner fra gulv og loft. Standeren står på spikes i sko på en Black Galaxy granit flise.

Følgende udstyr er i mit setup p.t


  • Strøm renser: Monster Power HTS 2600
  • Processor: Meridian G68 ADV
  • CD/DVD afspiller: Meridian G98DH (Opgraderet med G96 Board hos Meridian)
  • HDMI audio/video processor: Meridian HD621
  • Netværksafspiller musik: Meridian MC200
  • USB DAC: Meridian Explorer
  • Blu-Ray Afspiller: Oppo BDP-93
  • Medie Afspiller: Dune 3D Base HD
  • Apple TV3
  • DVD Afspiller: Pioneer LX-50 (SACD/DVD-Audio)
  • Konsol Primær: PS4
  • Konsol Sekundær: PS3 (Gammel version, kan stadig gå i Nostalgi mode)
  • PC
  • Joypad med medfølgende CD, så der kan games Commadore/Amiga spil (Nostalgi)

Pladespiller

  • Acoustic Signature ECO (Med fin seperat motor og remdrevet og ekstern strømforsygning)
  • Arm Jelco SA-250
  • Benz MC200 Gold Pick Up
  • Oayide PA-2075 LDR tonearmskabel
  • Thorens Stabilizer pladestrammer
  • Blue Horizon Record Mat plademåtte
  • RIAA: Primare R20
  • Supra Sword Signalkabel mellem RIAA og Meridian G68



Tilbehør pladespiller:
  • Dr. Feickert Protractor
  • Dr. Feickert Platterspeed 7'' test record
  • Pladevægt
  • Pladelod på 100 gram. til at kalibrere vægt
  • Rund vatterpas (Kvalitets)
  • Thorens Rensesæt


DSP Aktive Højttalere:

  • Front: Meridian DSP5000.2 [24bit/96kHz version]
  • Center: Meridian DSP5200
  • Surround: Meridian DSP3100
  • Subwoofere: 2 stk. Infinity Cascade 15 subwoofere

Dæmpning/afkobling

  • Front højttalere står på Black Galaxy 
  • Center står på Revel Stander fyldt op med Atabites på Black Galaxy med Valhalla Feeds under
  • Under div. apparater Foculpods og under et enkelt Valhalla Feeds
  • Pladespiller Apollo WT1(Står på væg vattertilpasset rack med spikes og stabil kraftigere glas plade fra glassmed + Atacama kugleleje fødder)


Kabler:

  • Signal kabler mellem Meridian Apparater: Meridian Digital Blue Connect 
  • Alle Kabler til aktive højttalere og subwoofer: MIT One Wire + Y-splitter Subwoofer
  • TV kabler: MIT One Wire
  • Comms Kabler: Monster Mikrofon kabel
  • HDMI: Supra og et enkelt Inakustik
  • Netværkskabler: Inakustik 
  • USB A-B Mini kabel mellem Computer > Explorer: QED Performance
  • Optisk A-Mini-B kabel mellem Explorer > Meridian G68ADV: QED Performance
  • Toslink Kabel mellem AppTV og Meridian Processor G68: VDC Toslink kabel med fra Van Damme
  • Supra Sword RIAA > Pladespiller


Strøm Kabler og skinne + Galvanisk adskillere

  • Strømskinner Supra
  • Isotek EVO3 MiniMira til TV og Meridian HD621 (God til at dæmpe RFI audio og på video, hele 40%)
  • Strømskinne: Netværk ældre Supra strømskinne med fast Schuko stik (Udemærket til Netværk med mere)
  • MIT Isolate og Supra Galvaniske adskiller


Netværk-Server.

  • QNAP 453 Pro 8GB Ram
  • D'Link DES-1210 52 
  • ReadyNAS [Med Seagate 4 stk. Seagate Barracuda 3TB harddiske]
  • Netværksharddisk: Western Digital - My Book World Edition 500 GB 
  • D- Link DGS-1100-24 (24-port 10/100/1000 Base-T Smart gigabit Switc)
  • D-Link DAP-1520 - Forlænger til trådløst netværk - 802.11ac


Div. Udstyr:

Com.

  • Wireless Touchpad fra Logitech
  • Tastatur: Logitech K-810
  • Logitech G27
  • Radioshack
  • Opticon Barcode Scanner

Lagring.

  • WD 320 GB HD til lagring af Blu-Ray live på Oppo BDP93
  • 64GB Kingston Data Traveler til Dune HD Base 3D

Div. elektriske apparater til hjemmebioen

  • Popcorn maskine
  • Senseo ( Med 2 stk. Coffee Duck til almindelige bønner)
  • Kaffekværner
  • Vinkøler

Computer Højttalere

  • Focal XS 2.1


Transportabel højttaler:

  • Bose roommate


Airplay Højttaler:

Fin byggekvalitet, elendig betjening ud over Airplay. Købt men returneret af mange årsager.

  • Marantz Consolette (Returneret)
  • Bluetooth enhed: QED Uplay (Afbestilt)


Høretelefoner m.m:

Setup 1 med Bluetooth
  • Jabra Revo Stereo Corded Over Ear hovedtelefoner (Iphone)

 Setup 2 med primær og sekundær
  • DAC: NUforce Icon Mobile
  • Kabel mellem telefon og DAC: FIIO L3
  • Hovedtelefon Primær: Sandstrøm Over-ear Premium Headphones støjreduktions teknologi
  • Hovedtelefon Sekundær: Audio Technica ATH-E55

Udstyr der ikke bliver brugt


  • JBL L40 (Sjældent model set i Danmark, med stander og originalt skumophæng og i min stand)
  • Kabler: Kimber Select, MIT One Wire kabel + Y-splittere, Aqvox USB kabel, Nordost signal kabel + højttaler kabel + div. andre kabler.
  • Akryl plademåtte
  • : Meridian 505

Fremtidig nær fremtid opgradering

  1. Kabler til HDMAX og HDMI konverter
  2. Fase tester til tjeckning af fase på stik uden jord
  3. Ohm meter i god kvalitet.
  4. 10 meter Supra kabel
  5. (Skriv en PM hvis i har et helt stykke liggende eller andet kvalitet ala. Audioquest)
  6. Wattgate Apperat stik 

Fremtid opgradering på ubestemt tid

  • Nyere Meridian udstyr (Det kan altid blive bedre)


Udstyr jeg har ejet


  1. Densen B150 integreret forstærker og B410+ CD-afspiller
  2. Meridian DSP 5000 MK II (Eminent Lille Højttaler
  3. Meridian G55 (Eminent 5 kanals effektforstærker
  4. Gamut PHI5
  5. Bell Canto USB DAC (Fin lille USB - SPIDIF konverter)
  6. System Audio SA205
  7. JBL L100
  8. Pioneer LX81
  9. Abrahamsen A-DAC (Utrolig lækker, lille sag, men lyden ikke videre fantastisk, men til prisen okay.
  10. NAD S100, NAD S200
  11. Vienna Acoustics Strauss (Lød godt, elendige enheder, dygtig konstruktør)
  12. Copland CD Afspiller
  13. Harman Kardon AVR 8500, DVD25 + 4 kanals effektforstærker fra samme serie.
  14. Forforstærker og effekt: NAD S100 og S200 (Kram, nok noget af det bedste NAD har lavet, det eneste jeg har villet eje)
  15. Classe CD afspiller [kram] (Fortrudt solgt, HDCD afspiller)
  16. JBL L100 (Godt og billigt)
  17. JBL Tik (Kram meget ala dårlig udgave af REVEL)
  18. System Audio 205 (Ok til Prisen)
  19. Audio Pro Sub (Hidsig, men ikke god tør stram bas)

  1. Pioneer LX-81 (Kram, synd det er solgt til Onkyo den afdeling)
  2. Mark Levinson No.331 (Kram, noget af det bedste fra ML til at komme til for penge, ladebanken skal være skiftet, så er det fedt til brugt prisen idag)
  3. Meridian G57 (FED FED forstærker til prisen, ikke på højde med ML)
  4. M&K S-150 THX Surround Loudspeaker System (Dyrt, men skidt)
  5. Dynaudio Audience 82 med D28 Diskant (Virkelig kram til prisen)
  6. Dynaudio Audience 42C (Kram som baghøjttalere i surround, ellers god reol højttaler)
  7. Velodyne DD12 (Dyrt, men skidt)
  8. Abrahamsen A-DAC (Billig, mest anvendelig som Computer DAC til højttalere drevet af forstærker)
  9. Revel C30 (Kram, men ikke særlig pænt)
  10. Supra Sword Højttaler kabel. (Dårligste kabel i Supra Sword serien)
  11. Tara RSC Prime balanceret og almindelig RCA (Ok standard RCA, ikke mere, til middel udstyr)
  12. Integreret Forstærker: Densen B-150 med integreret RIAA modul.
  13. CD Afspiller: Densen B-410+
  14. Højttalere Gamut : PHI5
  15. Akai Pladespiller
  16. Signal kabel: Kimber Timbre med WBT Stik
  17. Højttaler: Kimber 8TC
  18. Jumpers: Nordost
  19. Effektforstærker: Meridian G55
  20. DAC: Bel Canto USB Link inc. digital kabel


En lille kommentar

Starter med en påstand. Folk går efterhånden for meget op i forskellige lydformater som Atmos, og glemmer hvor lidt film der er mastered i formaterne. Kræver det et godt tilpasset rum og plads, hvis det skal gennemføres?

Jeg forsøger selv at gøre det så simpelt som muligt, hellere færre gode højtalere med god opløsning end 7.3.2 med dårlig processing og lavere opløsning til følge.

Jeg har selv bygget et anlæg op jeg synes der lyder godt til at formidle min reference omkring lyden, billedet, stemningen og forsøger at komme så tæt på min reference som muligt. Jeg er selv kun omkring 30 +-, hverken ung eller gammel og er ikke millionær og heller ik akustiker, jeg har bare en passion for musik, film. Kort sagt afspilning af medier.

Det handler jo egentlig i bund og grund om, vi kan lide film og musik. Vi vil gerne have det bedste ud af det.

Jeg har valgt at købe ny pladespiller, da min opfattelse er at ældre musik, der er masteret til et medie og skåret, er svært at overføre til cd mediet eller redigeret til afspilning på compute.  Der ændres  på grundmaterialet og lyden kunstneren har tiltænkt, bliver et sandkorn i Sahara. Det ældre musik, der er lavet til vinyl, lyder bedst på mediet som det er tiltænkt uden redigering.

Mange af de nye cd skiver, digitale filer er remastered, med dårlig lyd til følge, prøv fx. at høre Born To Run med Bruce Springsteen på vinyl og lyt til musikken. Det er anderledes end på cd, i ved hvad jeg mener, hvis i selv har gjort jer samme erfaringer. Det kan høres selv om min Pick Up p.t ikke er tilspillet. Jeg synes det lyder klasser bedre, da det er det oprindelige materiale og ikke en mand, der har valgt hvordan det skal lyde for mig. Det handler om at finde sin egen lyd, dermed ikke sagt alt er sort og hvidt, det er sigende flere gamle indspilninger, er optaget bedre end udstyr kunne formidle det på det tidspunkt, det er opdaget senere.

Opløsning synes jeg desuden der er nemmere at opnå med de rette løsninger end det rette udstyr. Hvis du ikke kan høre forskel på dit anlæg med små tiltag, har du højst sandsynligt ''høreskade'', en skærm, RFI støj, ukorrekt fase, forkert impedans på kabler osv. der gør dine opgraderinger ikke giver pote eller et umuligt rum, hvor intet forbedrer, de ting, der skyldes rummets indflydelse uanset møblering. Jeg taler af erfaring da jeg bygger mit langsomt op og har lært meget af et defekt produkt, der har påvirket min signal vej. Nu høres selv små optimeringer, forbedringer.

Opløsning er ikke en hidsig detaljeret diskant der pensler det hele ud i pap, det  er  i min optik,  et roligt lydbillede, med luft imellem instrumenter.

Med en reference er det nemmere, at komme dertil, hvor det vi tilsigter efter. Det må jo alt andet være at komme tættere på musikeren eller filmen.

Musik, film hvor der er kælet for indspilningen og masteret er overført korrekt til mediet og tilpasset det medie det er lagt på under bedste forhold, som CD, DVD, SACD, HDCD, DVD-Audio eller Blu-ray eller vinyl, har lige så meget at sige, som  elementær fysiske love der ikke er taget hensyn til, som korrekt impedans på kabler eller andet.

Selv et fuldt digital anlæg er ikke bedre end overførslen til analog, hvor enheder bevægelse påvirker luften der bliver sat  i svingninger fra enhederne der er monteret i højttaleren.

Korrekt tilkobling eller afkobling af højttaler er desuden alt afgørende. Det gøres i form af afkobling/tilkobling til flise eller gulv.

Et PCM lydspor er mindst ligeså godt som DTS-Master Audio på Blu-Ray. Afspilleren, skal bare håndtere signalet korrekt og sende det videre til dit udstyr.

Det er skræmmende at producenter af film og de få koncerter eller indspilning af film ikke udnytter muligheden 96kHz på deres lydspor på mediet, det har også noget at sige for opløsningen, selv om det er 24 Bit, Det er utroligt de ikke udnytter bedre, hvad der er muligt inden for det format de anvender.

Forbruger bliver vildledt af producenter, forum brugere og forhandlere, der ikke har styr på basale grundbegreber inden for fysikkens love.

Synes generelt industrien og forum brugere, skal vågne op, når de rådgiver unge, der ender med smadret pick-up eller ''bare'' forkert fase, ved brug af schuko stik. Eller i værste fald, forkert montering af fase, nul, jord eller en skærm der er forbundet i begge ender og ikke kun apparat siden. Hurtigt ind, hurtigt, ud er ofte tendensen, hvis der ikke købes, ved forhandlere, der går op i at kunden, for det bedste ud af sit nye tilkøbte produkt,

Der er  ingen der kommer og siger undskyld efter et råd kan have været med til at ødeægge evt. din pickup der skulle holde 10 år, ved at der er brugt opløsningsmiddel, der opløser lim og gør gummi ophænget mørt, hvis væsken til fx. at rense tonehoveder på bund bruges til rensning af pick up.

Heldigvis er det ikke gået så galt for mig, nu hvor opløsningsmidlet kun har været i nærheden af den gamle pick-up.

Det er ingen klandring til nogen, bestemt, vi er kun mennesker. Det er i bund og grund sit eget ansvar hvad der findes af løsninger på egne problemer. Oplysningerne skal søges det rigtige sted, og inden der er styr på grundbegreber, handles der i blinde.

Et lille surt opstød fra en der har gjort sig sine egne erfaringer.

Jeg har fået tilsendt læsestof af en ældre, herre, der har været i branchen i lang tid. Om jeg læser det, selvfølgelig. Det er jo min hobby og ikke mit ''arbejde''. God høflig betjening uden pegefingre, og et par fif, har fået mig på rette spor til at få en bedre forståelse mit mål. Der er mange veje, i denne verden der kan vælges. En klog mand sagde, ''det eneste vi er sikre på er vi skal herfra'', men derfor kan vi jo godt blive klogere på vejen og tage den mest direkte vej, til vores mål, som for mig, inden for min hobby, er timer, hvor der nydes musik og film, og derfor må det selvfølgelig godt lyde samtidig, nu hvor jeg bruger tid på det og penge på det.

Søg informationer og oplysning de rigtige steder og hav den sunde fornuft med og en reference du sigter samt et mål.

Min reference er en klassik koncert i en koncertsal, med god akustik og instrumenter gengivet uden forstærkning

Og husk musikken, filmen og ikke bare teknikken. Det er ikke så vigtigt hvornår anslaget på et instrument finder sted på indspilningen, men hvordan anlægget formidler det og ikke mindst din opfattelse af det. Lyder det godt i dine ører og du er tilfreds, så er det godt nok eller spørg musikeren i stedet eller ''Jørgen'', hvis navn står på de mange plader hvad det handler om. Musik/film og underholdning.

Nogle opdager for sent i deres passion og hobby, at de selv har et ansvar. Det er meget sjovere, at se, end at handle i blinde, kend grundreglerne og du har et begreb om hvad der skal gøres eller få kyndig vejledning hos en forhandler og derefter nyd musikken, filmen, som alt andet i livet og musik og film der er dårligt produceret hvor det ender med et produkt, der ikke er kælet for og har fået de bedste betingelser, er som et barn uden opdragelse.

Loudness War, nej tak, musikerne og skuespillere har fortjent en værdig producering fra pladeselskabers og filmselskabernes side.

Spørg Peter Lyngdorf, fra Hifi-klubben, selvom jeg mener aktie majoriteten i Hifi-klubben bestemmer for meget, selv om klubben går ind for deres nye motto er ''Farvel til dåselyd'' 

Dermed IKKE sagt min vej og prioriteringer er den rigtige måde at nå dertil, men jeg bliver klogere på vejen mod mit mål der et at nyde musikken, filmen og ikke mindst livet imens.




-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse



Svar:
Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 09-Marts-2014 kl. 01:21
Jack's Tidligere Bio/Stereo Setup

Her ses mine 3 bio stole. Det er reclinere, der kan lægges bagud, hvor der kommer en fodskammel op. Man kan ane to spande til snoller. I dem står 2 vin kølere der også passer til de fleste 1,5 l. sodavand.

Bio Stole

Anlæget

Mit anlæg står på to stk. basis moduler, fra Atacama Pro XL med tilhørende hylder. Glashylderne er afkoblet fra racket, med kugleleje, der er i to skåle.
Basis modulernes fire ben, står på spikes samt hver hyldesektion. Basis modulernes spikes, står på absorberende sko, fra Atacama.




Meridian G68ADV + Meridian G98DH + Meridian HD 621

Først kort om Meridian

Meridian har designet og udviklet highend produkter, inden for audio og video i klassen highend, i mere end 35 år.

Allen Boothroyd, Co-Founder & Design Director.

De er mest kendt for deres aktive systemer, de fører et bredt produkts sortiment.


Meridian System
 
De produkter jeg har i mit system, fra Meridian, består af en surroundsound processor, CD/DVD afspiller og en HDMI Audio Processor og en Meridian Explorer.

Firmware og konfigurationer uploades med RS-232 kabel og deres konfiguration program.

Aktive højttalere


Meridian DSP5200 (Master)
Meridian DSP5000 (Left Slave)
Meridian DSP5000 (Right Slave)
Meridian DSP3100 (Left Rear Slave)
Meridian DSP3100 (Right Rear Slave)

Meridian Patch Box 511

Systemet er bygget op, således at signalet holdes digitalt, helt ud til højttaleren, hvor digital analog konverteringen sker.

Meridian benytter deres eget patenterede MHR (Meridian High Resolution). Dette gøres for at opnå den maksimale båndbredde uden tab.

Dette vil sige der går 3 stk. multi channel digital coax kabler til at danne 5.1 kanals surroundsound system.

De er delt op i

Digital L/R
Digital C/LFE
Digital L/R Right Rear
Digital L/R Side (Hvis man har en 861 v.6 ellere nyere surroundsound Processor)

Billede og lyd er holdt hver for sig, for at opretholde de bedste betingelser.

Meridian G98DH sender lyden via MHR til Surroundsound Processoren og sender billedet videre til Meridian HD621 HDMI Audio Processoren.

Ved andre HDMI kilder er det lidt anderledes, men princippet er det samme.

Her kommer signalet ind som LPCM hvor den adskiller lyd og billede. Lyden bliver sendt videre via MHR til Surround Processoren.

Billedet sendes videre til TV via HDMI.

Fra G68ADV > G98DH > HD621 Er der forbundet et comms kabel. Dette bruges til at kommunikere mellem de tre produkter.



Hvordan kommer signalet så ud til højttaleren.

Dette gøres med Digital Coax kablet forbindelse. Forbindelsen er ligeldes delt op i 3 signaler, der hver indeholder information til to højttalere. Det går et coax kabel til input på første højttaler og output videre til næste højttaler. Centeren er altid master.

Meridian DSP5200 > Meridian Aktiv DSP Subwoofer

DSP 5000 Left > DSP5000 Right

DSP 3100 Left > DSP3100 Right



Comms kabel til højttalere

Fra Meridian Surround Processoren går et comms kabel til center som er master, der går videre til Patch box 511. Hvor der går kabel til:

DSP5000 Left > DSP5000 Right
DSP3100 Left > DSP3100 Right













Meridian G68 ADV

Meridianen har mange muligheder for tilslutninger, både Optisk, Coax, Analog. Der er også analog ud til højttalere og triggere der kan justeres i mV. outout. Desuden er der Component input og skalering, ligeledes i G98DH CD/DVD afspilleren.

Alle audio signaler kan upsamples til 88.2 kHz og video til 96 kHz.





Meridian G98DH





Meridian HD 621

6 stk. HDMI input, 1 HDMI Out og Meridian MHR





Remote til Meridian



Til kalibrering benyttes en Radioshack

Den forbindes til Surround Processoren, mens RS-232 kabel, er forbundet til PC



Dune HD Base 3D

Virkelig lækker medie afspiller fra Dune. Håndterer de fleste formater. Jeg har eksponerer Yadis til, et
Kingston 64GB USB 3.0 Data Traveler 100 G3 USB stik,  som der eksponeres til.



Jeg har to Supra strømkabler til at ligge jeg ikke bruger. Dune'n vil blive født med, et af disse, med Furutech Schuko og Watt-Gate apparat-stik, med isat adaptor til Figure 8.

Inakustik Premium LAN-Kabel og HDMI.



Meridian 505

Står og samler støv.




Pladespiller

  • Acoustic Signature ECO (Med fin seperat motor og remdrevet og ekstern strømforsygning)
  • Arm Jelco SA-250
  • Benz MC200 Gold Pick Up
  • Oayide PA-2075 LDR tonearmskabel
  • Thorens Stabilizer pladestrammer
  • Thorens Rensesæt
  • Blue Horizon Record Mat plademåtte
  • RIAA: Primare R20
  • Supra Sword Signalkabel mellem RIAA og Meridian G68


















Tilbehør





Primare R20 RIAA









Apple Tv3



Meridian Explorer



Oppo BDP 93

Fremragende lyd og billede.



Harddisk til lagring af Blu-ray Live



PS3



Pioneer LX-50



Monster Power HTS 2600

Stabiliser strømmen og renser den for dyk og peaks.



Bagside

Her ses diverse strømkabler + DIY MIT One Wire TV og FM kabler.




Den grå boks er en Jacob Jensen Powerpoint.

Kablet er skiftet til et skærmet.



Router, NAS-Server, Netværksharddisk og switch.

Jeg har forbundet Routeren til min switch og
bruger kun skærmede cat6 kabler. NAS-Serveren er sat i switch'en og kabler kører derfra til mine produkter. Det er den eneste rigtige måde at gøre det på, da trafikken ikke skal igennem ruteren på denne måde.



Logitech tastatur og Touchpad.

Samt Opticon streg kodeskanner

Bruges til at lægge film ind i Movie Collector. Er langt bagud i dette arbejde, da filmsamlingen hele tiden bliver større.
 


Højttalerne

Fronthøjttalere: Meridian, DSP5000 MKII 24/96
Center: DSP5200 24/96

TV: Panasonic TH-50PZ700EA.

Centeren står på Revel stander. Den er vinklet således at reflektioner fra gulv og luft minimeres.

De tre højttalere står på Black Galaxy 50 mm. granit flise.

Billedet på Tv'et er overraskende godt af et ældre plasma tv. Ved at kalibrere mit tv, med en Monster Kalibrerings Disc, er billedets gengivelse blevet meget naturligt. Jeg synes en del andre nye tv, har for meget knald på farverne og har en tendens til at se kunstigt ud. Synes på mange tv at det ligner glansbilleder.



Isotek EVO3 MiniMira er strømskinnen under tv'et.



I hjørnet er det lavet en absorber i flexibatts med troldtekt foran.





I baggrunden kan man se en, Supra MD06EU, strømskinne med Supra kabel og diverse stik til de aktive højttalere. Til bag højttalerne ligger der også en skinne, hvor der er ført strøm til de aktive højttalere. Kablet er Supra Lorad 2.5









Trods deres beskedne størrelse, leverer de mindre modeller af, Meridians højttalere, et dynamisk lydbillede i hele frekvens området. De går overraskende dybt og bliver ikke presset. som mange andre højttalere, selv ved høje lydtryk, er der overskud til pludselige transienter. Højttaleren har et godt greb om enhederne, det skyldes de tre inviduelle 75 Watt forstærkere, der sidder efter delefilteret. De har en stram tør bas og mellemtonen er naturlig og diskanten detaljeret uden at være hård og kantet. Nedre mellemtone til bas er delt fint, dog har jeg hørt bedre, men det var på grej i million klassen for et stereo setup. Det var Mark Levinson's udstyr i deres dyre ende på Revel højttalere. Den prisleje mit anlæg lægger i synes jeg det gør det godt.
Jeg er meget imponeret over, hvordan de små ting i musikken bliver angivet fx. som anslaget af instrumenter kan høres. Dybe mandestemmer leveres overbevisende. Fx. Leonard Cohen stemme går så dybt og leveres med en dynamik jeg ikke har hørt, på andet udstyr, jeg har ejet, uden det går ud over harmonien i lydbilledet. Deres spillestil er meget letflydende og luftigt, de lyder ikke på noget tidspunkt anstrengt på nogen måde. Dybden i lydbilledet er  god, men ligesom med højden af lydbilledet, trækker placeringen af højtalerne, noget af 3D perspektivet væk. Instrumenter og stemmer kan sagtens fornemmes og placeres. De ting vi snakker om er små detaljer. Højttalerne er meget ærlige, de spiller kilden som den er uden at ligge til eller fra. De har den typiske engelske lyd. Dette er min subjektive mening.

Jeg spiller for det meste i en indstilling kaldet trifield. Her spiller fronterne og centeren fuld frekvens og varetager bassen. Hvor derimod surround højtalerne spiller fra 3kHz og ned.

Meridian Matrix Display. Det er designet så det altid lyser med samme lydstyrke, dette gøres ved en variabel spænding.



Dette viser enhederne på den ene af mine Infinity Cascade 15 subwoofere. Det er Revel enheder.

Mit system kan styre 3 subwoofere uafhængige af hinanden.



MIT kabel med MIT Y splitter på sub. Brugt på alle aktive højttalere.


 

Dynaudio beslag til hver af surround højttalerne.



Venstre Meridian DSP 3100 højttaler



Højre Meridian DSP 3100 højttaler



Absorber i loft over lyttepostion






-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 09-Marts-2014 kl. 01:21
Billeder Setup 2


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 09-Marts-2014 kl. 01:21
Focal EX 2.1

Jeg har valgt en diskret løsning til computer højttalere til min stationære, valget falgt på Focal EX 2.1. Det er et system med to satellit højttalere og en subwoofer. I min bog gør de det sublimt. De har et overraskende stort 3D lydbillede, man kan placere stemmer og de har godt punch. Detaljeringsgraden er ikke så stort som højttalere i den dyrere ende, men det kan man heller ikke forvente til prisen. Det er jo disse ting der koster, luft og perspektiv.

Venstre højttaler

Focal EX 2.1

Højre højttaler

I denne højttaler er der indbygget DAC og docking station til ipod. Der sidder en fjernbetjening, der er magnetisk, så den kan sidde fast på stykket af metal på højttaleren.

Focal EX 2.1

Subwoofer

Der står på Black Galaxy granitsten, for at give en fastre bas. Enheden sidder i bunden og der sidder en akustisk ventil på bagsiden.

Subwoofer

Overvejer lidt om man skal ud at anskaffe sig et USB kabel til et par hundrede kroner.

Bose
Roommate.

I samme ombæring kan jeg lige så godt vise, de transportable højttalere jeg ejer. Normalt går jeg ikke ind for Bose, men fandt denne højttaler til en attraktiv pris, jeg ikke kunne sige nej til.

Der er vel ikke så meget at sige om den. Jeg bruger en, Nuforce DAC, til afspilning fra både telefon og computer. Denne ville blive omtalt i forum indlæget nedenunder, head-fi.

Bose Roommate

Bose Roommate

Bose Roommate


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 09-Marts-2014 kl. 01:22
Mit Head-Fi

Jeg har ikke de store erfaringer inden for Head-Fi, men synes nu alligevel jeg er sluppet godt fra det, prisen taget i betragtning. Sandstrøm høretelefonerne har en god basgengivelse, de går ned til 20 Hz. og er behagelige at lytte til. Der er lidt mere af alt i forhold til Audio Technica.
  • Nuforce DAC
  • FIOO
  • Sandstrøm Headphone (Primær)
  • Audio Technica ATH_ES55 (Sekundær)
  • Inakustik Premium mini-jack kabel







Skrevet af: luv.dk
Skrevet den: 09-Marts-2014 kl. 10:46
Billeder tak :-)


-------------
Livet er skønt.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 09-Marts-2014 kl. 11:36
Ja tak, virker som om at du er seriøs udi stereo - så billeder - nemligLOL

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: siccio
Skrevet den: 09-Marts-2014 kl. 17:18
Har haft fornøjelsen af at lytte til Meridian nogle gange, spiller super og deres højttalere er virkeligt gode, men også pebrede især 7000 serien uha, men spiller fedt, og aktive højttalere skal ikke undervurderes.


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 12-Marts-2014 kl. 21:12
DIY Projekt MIT One Wire

Jeg har lavet en del MIT Kabler, både til subwoofere og TV og Radio

Det er Coax Kabel, hvor man af-isolerer med et stykke værktøj og skruer stikkene på.












Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 12-Marts-2014 kl. 21:29
DIY Projekt Supra/Atlas

Dette projekt var med, Supra IFSL, analogt signal kabel og Atlas phono stik. De er loddet og der er sat hvid nylon fletstrømpe omkring dem.







Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 12-Marts-2014 kl. 21:36
Billeder af højttalere bliver uploadet snarest muligt til Setup 1.

Setup 2 må vente.


Skrevet af: Bravo
Skrevet den: 13-Marts-2014 kl. 11:16
Når jeg så ser på mit eget så føler jeg mig lidt....Clown

Men der der, det er satme gennemført! Clap


Skrevet af: technology
Skrevet den: 13-Marts-2014 kl. 11:30
også ligner mit anlæg jo et Schneider anlæg i plast fra start 90erne.
virklig flot. Måske lige et par kabel kanaler men virkelig flot.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124089&title=technologys-stuebio - Min stuebio


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 13-Marts-2014 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

Når jeg så ser på mit eget så føler jeg mig lidt....Clown

Men der der, det er satme gennemført! Clap


Takker, ja, er os godt tilfreds nu mangler jeg bare en MC200, en ny pladespiller og den nye model af højttalerne Smile


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 13-Marts-2014 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af technology technology skrev:

også ligner mit anlæg jo et Schneider anlæg i plast fra start 90erne.
virklig flot. Måske lige et par kabel kanaler men virkelig flot.


Takker Smile

Kablerne er skjult efter bedste evne. Det vil ikke se pænt ud med kabel kanaler. De er ikke så synlige som det ser ud til på billederne, de er taget vandret lige ind på. Når man sidder eller står, er de ikke så i øjne faldene.

Men ja, der er mange apparater og ledninger så helt fri, bliver man nok ikke. Nogle af kablerne der går på tværs er lidt korte, da jeg gradvis har opgraderet og fundet kablerne billigt på nettet.


Skrevet af: MulleB
Skrevet den: 14-Marts-2014 kl. 23:05
Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige, så du får bare et Wow


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 17-Marts-2014 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige, så du får bare et Wow


Takker Wink


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 27-Marts-2014 kl. 13:00
Så afventer man en Meridian MC200 fra Meridian Thumbs Up


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 28-Marts-2014 kl. 21:21
Så røg der os lige en Ipad 4 Retina 64 GB i kurven, til at styre musik med Meridians App og til at have med på farten Thumbs Up


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 29-Marts-2014 kl. 10:34
Er den ikke udgået? Pas på ikke at betale for meget for 4'eren. Den skal være 800 kr billigere end en tilsvarende Air.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 29-Marts-2014 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Er den ikke udgået? Pas på ikke at betale for meget for 4'eren. Den skal være 800 kr billigere end en tilsvarende Air.
Nej, 2'eren er røget ud, til fordel for 4'eren som den nye "billige"  model :-)


-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 29-Marts-2014 kl. 11:57
Hej Torben

Tak for nostitsen. Jeg købte den til den pris du nævner med rabat.



Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 04-April-2014 kl. 21:52
Meridian MC200

I skrivene stund spiller Meridian MC200, den kom den glad postmand med idag. De hurtige indtryk er at den nye enhed spiller selv bedre end CD/DVD afspilleren fra Meridian. Dejligt åben, luftigt med den kendte varme Meridian lyd uden at miste detaljer. I forhold til Meridian Explorer er der lidt mere af alting og ikke tendens til lyttetræthed. Lyden er mere homogen. Bassen er der heller ikke noget at sætte fingre på og lille trommen kan levere et skræmmende attack, der kan mærkes i brystkassen.

Indtil jeg får lagt billeder op, må i nøjes med et jeg har tyvstjålet fra nettet.

Jeg blev selv overrakset over størrelsen af afspilleren. Jeg havde troet den var mindre. Fineshen er helt i top, rigtig lækker enhed, med Meridians kendte design fra G' serien med alu sidder. Den står vandret, da man derfor kan spare blæseren, den er stort set lydløs.

Ipad'en valgte jeg at levere tilbage.




Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 05-April-2014 kl. 17:50
Så afventer man en Snow Cone Maker, i sammme mærke som min popcorn maskine.

Der skulle vel ikke være nogle derude, der ved, hvor man kan købe noget billigt væske til sådan en?





Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 30-Maj-2014 kl. 16:25
Så er der lagt billeder ind af højttalere i, Jack's Bio/Stereo Setup, på side 1. indlæg nummer 2


Skrevet af: MMJ,75
Skrevet den: 18-Juni-2014 kl. 00:05
Ser super ud .
Lige som de andre forum du er på    .

-------------
Yamaha RX-A3020. - Panasonic TX-P55VT30. - DMP-BDT310. - Soavo-1 Piano Black. - Vienna Waltz Grand. - Energy Veritas 2.0Ci. - Monolith-DF+. - Infinity Cascade 15. - TANNOY REFERENCE. - Squeezebox T.


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 30-November-2014 kl. 14:14
Så blev der handlet lidt på Black Friday.

Det blev til 18 Blu-Ray film og Stars Wars boksen med alle filmene og Spartacus alle sæsonger ligeledes på Blu-Ray.

En Marantz Consolette + Qed Uplay

Er lidt spændt på denne Airplay højttaler.

En WD 3 TB Green intern harddisk til Dune afspilleren.

2 LED lommelygter

Billeder bliver lagt op senere Thumbs Up



Skrevet af: helljohn
Skrevet den: 30-November-2014 kl. 16:26
Bliver helt i godt humør af at se dit setup Smile

Virkeligt fedt grej og så har jeg selv haft sådan en pladespiller Thumbs Up


-------------
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 01-December-2014 kl. 23:47
Oprindeligt skrevet af helljohn helljohn skrev:

Bliver helt i godt humør af at se dit setup Smile

Virkeligt fedt grej og så har jeg selv haft sådan en pladespiller Thumbs Up


Jo tak, jeg skam også selv godt tilfreds. Der er et par opgraderinger der skal laves, det har dog lange udsigter Smile

Ja, pladespilleren er fin nok men den skal engang skiftes ud, da den ikke er på højde med resten af udstyret.

Først prioriterer jeg en NAS-Server mere fra Qnap til mit musik osv. Meridian har været så venlige at de kun har lavet plugin på udvalgte servere fra Qnap. Det er ikke optimalt.



Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 02-December-2014 kl. 00:09
Har fået installeret et internt drev på 3TB i Dune HD Base 3D afspilleren med succe'. Det gik forholdsvis nemt. Jeg kan ikke anbefale at der eksponeres til USB stik fra yaDis når der anvendes intern harddisk, det gav lidt problemer. Jeg fik dog forbindelse til den igen, ved både at fjerne USB stik og den interne harddisk efter at have taget hovedafbryderen bagpå. Startede op og satte den i standby indsatte harddisk og lavede en ny eksponering til den interne harddisk.

Lidt info omkring at sætte internt drev i Dune Base HD 3D:

Jeg fik det op at køre til aften, så der skal lige testes og nørdes lidt mere før jeg kan give grønt lys for denne fremgangsmåde virker. Jeg har desuden et NAS-Server jeg har koblet til gennem SMB.

Hvis andre lejer med ideen til intern harddisk skal der vælges et drev der ikke generer meget varme.

Jeg anvender selv en WD Green 3TB. Lavt strømforbrug, lav drift temperatur og til at komme til for penge.

Skrev på en på et engelsk forum, han havde haft held med 4TB som han formaterede til NTFS på computeren. Ved dog ikke om han havde styr på om Dunen så den som en 3TB harddisk eller 4TB harddisk.

Læste os på en side, at den understøttede op til 3TB som der kunne købes installeret. Dyre 800 kr. ekstra for at de sætter et drev i og formaterer det til NTSF i afspilleren.

Den interne harddisk sættes i mens afspilleren er i hovedmenu. Harddisken dukker op, der trykkes på enter og vælges formater til NTSF.

Anbefales at eksponere til det interne drev.



Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 17-December-2014 kl. 14:10
Marantz Consolette leveret tilbage. Virkede ikke efter hensigten.


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 17-December-2014 kl. 14:41
undskyld jeg spørger Jack, hvorfor leverede du din Marantz tilbage..

Jeg var ved at købe en A2 B&O til konen, og købte denne Marantz på tilbud hos Hififreaks.

Omend den lige skulle have hevet MAX volumen ned, så synes jeg faktisk den spiller ok af en 2200krŽs dock (har den nogensinde været 7-8 k værd.. NEJ) den er 100% stabil på wifi, og airplay, og netradio funker bare..

eneste problem var jeg slog wifi tingen fra i sleep, da den var lun og brugte 7.5watt i standby, nu bruger den 0.1 watt og er kold..

Jeg er bare nysgerrig om du har nogle oplevelser, som jeg skal have tjekket efter..

Dog er det kun en dock til børneværelset konen bruger, når hun sidder derinde.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 17-December-2014 kl. 21:03
Den kunne ikke betjenes via deres app, jeg var nødsaget til at bruge fjernebetjeningen. Det var egentlig hoved årsagen. Jeg fandt dog en smart løsning at afspille i programmet foobar gennem Apple TV til Consoletten. Kvaliteten er i top. Jeg ville også gerne have haft mulighed for at afspille flac filer fra min NA's server. Fandt kun løsningen beskrevet ovenfor udover gennem USB stik. Måske har jeg ikke læst ordentligt på lektionen.


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 17-December-2014 kl. 21:46
det var da wierd...

deres App kører vi fint på... dog fungere den bedst til netradio / styring af Internet radio.

dog synes jeg Airplay er lettere, jeg har ikke leget med aflæsning af FLAC fra netværk, prøvede formaterne på USB fungerede fint..

Afspilleren blev også 100x bedre efter update.

Men okay omend den skulle være higher end, så ser jeg ikke meget værdi i flacfiler i den, konen bruger normalt spotify... og netradio.

jeg var bare lidt chokeret første gang hun lige gav den halv volumen i airplay det var der jeg bestemte mig for at låse volumen VÆSENTLIGT lavere, den kan godt nok overspille sine enheder, slår heldigvis fra.

Ikke køn, synd de ikke havde den i hvid, men må indrømme jeg har faktisk vænnet mig til udseendet... men forstår dig da godt, det er ikke en "sonos" oplevelse, i navigering af filer. men prøvede en A2 som folk roser til skyerne side by side, og den spiller godt nok vagt i forhold til Marentzen.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 18-December-2014 kl. 01:46
Ja, underligt. Det med App'en. Læste flere på nettet. En hel del havde problemer med det. Når jeg skiftede på fjernbetjeningen, skiftede den i app'en. Den kunne bare ikke betjenes via app. Firmware opdateringen ville den heller ikke installere. Den blev sat i gang men kom aldrig videre, prøvede talrige gange og lod den stå i lang tid. Meget længere end den halve time, de skriver det tager.

Ja, jeg fik den i hvid. Jeg synes nu ik den var grim i hvid som jeg fik den bestilt i. Lidt sjovt design, men som du siger vender man sig til det, jeg synes især det buede træ på bagsiden var flot og i en lækker finish.

Til 2300 kr. synes jeg er en fair pris. Super du er tilfreds med den😀

Jeg har en ældre Boose Roomate der er fint til at tage med sig, i sommerhus osv. og er mere praktisk i størrelse. Det største minus er den ikke er trådløs, men en Bluetooth enhed kan jo købes.


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 24-December-2014 kl. 00:20
Jeg købte en PS4 i Bilka til 2500 kr. Det må jeg sige der er en god pris Thumbs Up

Watch Dogs fik jeg i speciel edition til 269 kr. i Elgiganten.

Jeg havde egentlig forventet at der var et større spring fra PS3 til PS4 grafik mæssig. Mon ikke dette gradvist bliver bedre, som vi så ved PS3, når de får styr på at udnytte dens potentiale fuldt ud.

En ting jeg undrer mig over er at, Sony, ikke har valgt at jorde konsollen, for at minimere støj.  Det er simpelthen at sprænge over hvor gærdet er lavest, Sony.

Hvis der ses bort fra disse ting, synes jeg nu alligevel det er et godt produkt. Pris kontra ydelse er høj, man får ikke meget PC for de penge.

Det nye interface fungerer ret godt og virker gennemtænkt ved første øjekast. Kontrolleren dertil er også ret lækker og ligger desuden godt i hånden.

Det er alt i alt et fedt produkt, som jeg er spændt på hvad det har at byde på i fremover. Big smile


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 08-Februar-2015 kl. 20:12
Så er jeg med Iphone 5S lidt tilbehør og der er bestilt Knosti pladerenser og L' Art De Son pladerensThumbs Up



Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 20-Februar-2015 kl. 09:04
Så er der kommet lidt sager hjem, af det der er bestilt.

Så mangler jeg at få fat i en Meridian HD MAX 421-

Forklaring kommer senere.


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 23-Februar-2015 kl. 16:07
Så er der snart ny pladespiller med pick up på vej Tongue


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 23-Februar-2015 kl. 17:40
Og med nyt hovedtelefoner, tv boks, og PCTV til at optage, smider billeder op engang ved lejlighed



Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 04-Marts-2015 kl. 09:34
Lidt info af køb først:

Jabra Revo Stereo Corded Over Ear hovedtelefoner.

Sagem DT 90 HD (Til Gratis DR Kanaler)

Hauppage HDTV PCTV (Til at optage på computer over Windows Media Center)

MIT F 5 4 stk. Connector (Har MIT RG59 Kabel liggende)


Pladespiller
:

Acoustic Signature ECO (Med fin seperat motor)

Arm Jelco SA-250

Benz MC200 Gold Pick Up

Oayide PA-2075 LDR tonearmskabel

Thorens Stabilizer pladestrammer

Blue Horizon Record Mat plademåtte


Tilbehør:

Dr. Feickert Protractor

Dr. Feickert Platterspeed 7'' test record

Pladevægt

Pladelod på 100 gram. til at kalibrere vægt

Rund vatterpas


Fremtidig denne uge:

Muligvis Rensesæt fra Thorens og væske til at rense pick up nål med.


Fremtidig.

En groundisolator fra MIT til Ethernet kabel


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 04-Marts-2015 kl. 09:35
Desuden er der installeret en

D- Link DGS-1100-24

(24-port 10/100/1000 Base-T Smart gigabit Switc)

D-Link DAP-1520 - Forlænger til trådløst netværk - 802.11ac


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 04-Marts-2015 kl. 09:37
Der er jord i D-Link Switchen, så der skal købes en MIT Ground Isolator til Ethernet kabel, der skal rende fra stikket fra kablet internetforbindelse til router.


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 04-Marts-2015 kl. 09:47
Det meste er hurtigt sat op, af pladespiller, der skal rykkes lidt rundt på nogle ting, så billeder må i vente af, af det lækre sager.

Kan sige lyden fra vinyl nu er mildest talt imponerende. Nu får de fine lp'er en værdig gengivelse, med musik der er tiltænkt vinyl.

De gamle Bruce Springsteen blandt andet. Lækkert at høre Born To Run, meget bedre lyd end på CD, det samme med Black Sabbath og de andre der er til at komme til for penge. Tim Christensen på dobblet LP, i speciel udgivelse er bare kræs for øregangene, hvor han spiller, http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCMQFjAA&url=http%3A%2F%2Fda.wikipedia.org%2Fwiki%2FPaul_McCartney&ei=Ycb2VP-8LYXYPY2dgNgF&usg=AFQjCNEJ2cwC0rkk-8sxOE6MmIfdZbcJSQ&sig2=CfqOdgCank0288brvoJyzA&bvm=bv.87519884,d.ZWU - Paul McCartney - live fra Vega i København. Fantastisk stemning for øvrigt på pladen.


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 04-Marts-2015 kl. 09:53
Hjemmbio er ikke alt, god stereo gengivelse integreret i et, er sagen LOL


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 04-Marts-2015 kl. 09:56
Og tak til Poul, fra Audiviosion, i Skive for god service igen og for at justere pladespillerClap


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 05-Marts-2015 kl. 23:38
Så er der arrangeret køb af en Meridian HD MAX 421 og CYP AU-11SA HDMI Repeater with Audio Decoder

Der sker lidt af hvert på det sidste, har slet ikke tid til at ligge billeder op af det dejlige musik og ændringer i set up'et


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 05-Marts-2015 kl. 23:40
30 timer tilspilning på pick-up, det bliver vasket plader og pladetallerkenen drejer derud af + de andre justeringer og optimeringer  Thumbs Up


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 06-Marts-2015 kl. 01:07
Isotek EVO 3 MiniMira til at dæmpe RFI på billede med 40% og 30% på audio




-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Marts-2015 kl. 09:30
Der skal da lægges billeder op, alt andet er uforskammet med anskaffelsen af så lækkert udstyr Tongue


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 06-Marts-2015 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der skal da lægges billeder op, alt andet er uforskammet med anskaffelsen af så lækkert udstyr Tongue


Takker, det er en stor process. Jeg har et mål, det bedste udstyr til færrest penge. Altid rart med kommentarer omkring sin store passion, men der skal jo også være tid til at nyde anlægget LOL

Der skal lige være ordentlig pæn kabel føring igen.

Smider måske billeder op af pladespiller og ekstra udstyr og mit lille DIY værksted


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 06-Marts-2015 kl. 11:06
Ændret udstyr liste på side 1 og et lille opstød godt gemt i indlæg 1 LOL

Pas på i unge mennesker i bliver skræmt Approve


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 06-Marts-2015 kl. 11:11
Kunne være spændene med kommentarer omkring en lille kommentar i første indlæg Tongue


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 23-April-2015 kl. 19:49

Pladespiller

Pladespilleren står på, en tyk plas plade fra glas plade fra glassmed, afkoblet med spikes, til et Apollo WT1 rack.
  • Acoustic Signature ECO (Med fin seperat motor og remdrevet og ekstern strømforsygning)
  • Arm Jelco SA-250
  • Benz MC200 Gold Pick Up
  • Oayide PA-2075 LDR tonearmskabel
  • Thorens Stabilizer pladestrammer
  • Thorens Rensesæt
  • Blue Horizon Record Mat plademåtte
  • RIAA: Primare R20
  • Supra Sword Signalkabel mellem RIAA og Meridian G68

Pladespilleren spiller himmelsk. Det er virkelig kræds for ørgegangene og den er kompromiløs opbygget.




















Virkelig fed pladestrammer fra Thorens, bygget op med lejer og oringe omkring aksel.






-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 23-April-2015 kl. 19:57
Der er sket lidt på kabelfronten. De er kommet i kabelbakke. Det giver mere ro i det visuelle udtryk. Den nye stikdåse der ses er en Isotek EVO3 MiniMira. Det giver et mere roligt billede på tv og har strammet gevaldigt op på lyden i anlæget. Det gør en himmel til forskel. Der må have rendt en masse, RFI, ned i Supra strømskinnen før, hvor kablet fra tv fik sin strøm, der har forplantet sig i de andre højttalere. Lyden er i hvert fald markant strammet op.








-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 23-April-2015 kl. 20:07
Absorberen der sad bag center er blevet flyttet op i loft. Det har givet et mere roligt lydbillede. Det hele er faldet lidt mere på plads og blevet mere klart og åbent. Det skyldes sikkert resonanser mellem gulv og loft, der bliver minimeret i lytteposition.

Det har bidraget til jeg har kunne hæve lydniveauet på subberne. Der er  må have været nogle meget grimme resonanser der har boostet nogle af de dybe oktaver.






-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 17-Maj-2015 kl. 16:52
Så er serverrack ankommet og blæserstyring, så mangler jeg strømforsygning og blæsere. Blæsere bestilt hos Debuzy, så håber ikke der går lang tid med levering. Læste lidt anmeldelser efter køb, ikke videre positive, så håber ikke projektet trækker i langdrag.

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 15-Juni-2015 kl. 11:56
Satme et fedt gennemført anlæg du har dig! Gad man nok godt og høre en dag. Jeg er blevet træt af hifiklubbens arrangementer, når det man har derhjemme lyder bedre
Jeg er også selv kombineret stereo/bio mand, nok i omkring 80/20% forhold. Så dit anlæg er nok noget af det mest interessante jeg har set herinde. Jeg er selv lige gået over til aktiv deling på mine fronter, så jeg ved også hvor meget det kan forvandle en højttaler.
Jeg tænker at nu må næste skridt for mig, være og forbedre alle de "små" ting som du har gjort til UG, mht forbedring af kabler, minimering af støj osv. Men troen på kabler har aldrig været stor, men måske oplevelsen af et så gennemført setup som dit, ville kunne få mig på andre tanker...hmm måske, who knows


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 15-Juni-2015 kl. 16:28
Mange tak. Jeg er såmænd også ved at være rimelig tilpas. Har kig på andre fronthøjttalere, hvem ved, måske kommer der nyt igen. Big smile

Ja, musik skal også lyde ordentligt og så gør det ikke noget filmene lyder der hen ad. Desværre har jeg stadig periodevis støj, måske det kommer fra strømværket. Det kan være der er DC på nettet. Ja, aktiv deling er heller ikke at kimse af. Mit anlæg er født aktiv, hvis det kan siges sådan.

Skærmet kabler inkluderet netkabel er en god ide og strømrenser. Jeg bruger en Supra selv til NAS-server jeg har i overskud.

Jeg vil sige prisen på et kabel er ikke afgørende for at det er godt, det skal være ordenligt bygget og kvalitet. Jeg har gjort mig nogle gode handler i forhold til kabler og er yderst tilfreds.

Hvis der ikke kan høres forskel gør det jo ikke så meget i ens setup. Jeg har bildt mig ind jeg kan LOL

Du er velkommen til en lyt en dag.


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 16-Juni-2015 kl. 10:30
Det lyder fedt Jack! Det kunne være meget spændende. Jeg er fra Viborg egnen.
Jeg har også lidt susen fra diskanterne hvis man klistrer øret op af dome'en. Den ene side værre end den anden, med nogle underlige bib lyde, rislen/hvislende. Skal lige have eksperimenteret lidt, for og finde frem til kilden. Men bruger stadig en surround receiver som forforstærker, og har nu også fået en en minidsp box ind i kæden, for og lave de aktive delefiltre. Gætter på at de 2 er med til og lave lidt støj.


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 18-Juni-2015 kl. 00:31
Det lyder meget sandsynligt. Håber du finder støj kilden. Ja, nogle surround receivere er ganske gedigne lydformidler. Hvilken receiver har du?

Vi kan sagtens finde en dag, jeg tager godt nok på ferie i weekenden, og de næste to uger frem, men du skal være så velkommen Big smile  

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 24-Juni-2015 kl. 18:00
Det er en Pioneer SC-LX75, med et par Rotel effekt blokke bagefter. Så LX75'eren trækker Center og surrounds, og Rotel rmb-1565 klarer diskant og mellemtone i fronter, og Rotel rb-1572 tager basserne i fronter. Der er slået så meget fra som muligt i Pioneer'en inklusiv rumkorrektionen. Det kører jeg fra pc af i stedet. Men der er brugt billige kabler næsten hele vejen igennem, og standard stikdåser osv. Kun subwoofer kablerne er der blevet brugt lidt knaster på, da de er en 10-12m lange og jeg havde problemer med brum før i tiden. Det brum har jeg så sidenhen fået igen, efter jeg monterede en buttkicker, der får strøm fra samme stikdåse som den ene subwoofer. Tyder på det Buttkicker forstærkeren der sender noget tilbage i nettet eller noget. Billig skrammel :-)

EDIT:
Buttkicker brum problemet er løst, vendte stikket til strømforsyningen en halv omgang, hvorfor havde jeg ikke prøvet det noget før :-)


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 11-August-2015 kl. 22:12
Beklager det sene svar. Jeg har selv haft en Pioneer LX81. Fed reciever du har. De lyder knaldgodt de Pioneer. Har du forsøgt ikke at have butkickeren i samme stikdåse som andet udstyr

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 11-August-2015 kl. 22:13
Så er der bestilt kabler igen og en ny stikdåse, billeder og info kommer en af dagene

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 23-August-2015 kl. 20:13
Så landede en Isotek EVO3 Polaris. Den er sat til alle mine videkilder. Til alle der ikke har et ordentligt RFI filter i deres stikdåse, skulle prøve dette på mine video kilder. Hold da op et roligt og klart billede det giver. Det gør en forskel, er selv ret overrasket, over dette. Utroligt, hvad en lille stikdåse kan gøre ved støj på billedet. Det lyder lidt af, det skal han jo skrive, nu hvor han har investeret. Men nej, det kan ses.

Fik ikke taget billeder af den, så billedet er tyv stjålet fra nettet. Den ligger godt gemt væk, så billeder er uden for kameraets rækkevide.




-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 23-August-2015 kl. 20:16
Der er desuden bestilt en QNAP 353 Pro NAS-server. Lækker lille sag. Harddiske må vente. Det kan være der lander en ny højttaler, i nærmeste fremtid. Ikke dårligt, hvis handlen går i orden. 81 kg. rent ondskab og det gør jo ikke noget, de lyder godt samtidig.

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 29-August-2015 kl. 13:37
Der er kommet ny blæser i min Dune. Det blev en Noctua, dejligt, at der ikke rigtig høres blæsestøj.

Jeg har fået sat Meridian 421 op og Zyp. Kablerne der er valgt at bruge er overskud af Supra HDMI og så er der købt Inakustik Premium HDMI og Optisk kabel.

Valget faldt på optisk kabel faldt på Inakustik, da det skulle være fiber lysleder kabel. Gummi mørner med tiden.

Det var godt jeg valgte, at købe et Remote Eye, til 421 enheden. Der kunne ikke trækkes comms kabel, da den valgte at tage kablet, der skulle gå til min Meridian 621 video/audio processor.

Jeg har konfigureret hvilket input, den skal vælge på Meridian 421 video switch, når jeg trykker på input, på en valgt enhed, på min Meridian Remote og IR modtager skiftet input, samtidig med at optisk indgang skiftes til på processor.

Apple TV har jeg forbundet til G68ADV, med et fiber optisk kabel fra Inakustik Premium kabel, for at lave kortest mulige signal vej.

Det var lidt af en opgave at finde en løsning, så det hele sker automatisk, ved tryk på input på remote, nu hvor jeg ikke havde lagt mærke til den tog, comms kabel fra min video/audio processor.

Jeg synes selv det er en fed løsning, jeg har fundet, men kompliceret

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 07-September-2015 kl. 23:52
Så er der smidt lidt til salg på recordere. Utroligt så meget grej, jeg har stående rundt omkring Shocked

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 14-September-2015 kl. 15:21
Så er projektet færdig med en lille fiks plade, til at tilte min center højttaler.

Pladen passer. Ser fedt ud, som om højttaleren svæver. Jeg skal have leget lidt med vinkler da den er justerbar. Der vil blive postet billeder, af det færdige resultat. Er glad for det passede, da det er en kompliceret løsning, men det tegner godt, med lidt musik lytning i trifield, selvom jeg ofte foretrækker rent stereo.

Skal have smækket en film, på og hører, hvordan det lyder, med min nuværende justering af hvor meget den tilter. Tongue


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 15-September-2015 kl. 15:13




DIY: Center hylde med variabel tiltning.

Det har givet den forventede effekt. Lyden kommer fra skærmen og bedre integration med surroundsound højtalerne. Det virker mere naturligt, hvordan lyden udfolder sig omkring en. Lyden er mere frigjort.

Det høres især på Saving Private Ryan scenen hvor de indtager bunkeren, med en granat der bliver kastet, det kommer som tiltænkt eksplosion og hen over hovedet af en.

Det lyder mere naturligt og stemmer er placeret rigtigt.

Tog lidt tid at komme med en løsning.

Hylde er 2x18mm MDF der er limet sammen, spatlet med letvægtspartel, slebet, grundet, slebet og malet med højglans.

 Jeg synes det ser fedt ud at hylde og center svæver.


Et billede forfra. Her ses tiltningen.






Tiltningen justeres ved at skrue på gevindet.

Pads undersænket i hylden, hvor spike spids går op i.
















-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 15-September-2015 kl. 17:19
Endelig lykkedes det med Windows 10 upload picassa.

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 15-September-2015 kl. 17:35
Der er nok drastiske opgradering af højttalere i nærmeste fremtid.

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 16-September-2015 kl. 19:44
Jeg hørte lidt af en cd på min LX50. Det er stor forskel på analog udgang og via hdmi til 621 processor. Vil sige lyden er klasser bedre og ærgrer mig over jeg ikke har en SACD eller DVD-Audio skive. Det er meget bedre at lade signalet gå videre og lade signalet gå til video/audio processoren. Det undrer mig ikke, da den er meget kraftigere end LX50 DA konvertering og signalet holdes digitalt. Jeg blev lidt nysgerrig og nu med ændringerne var der en HDMI indgang ledig og det skulle afprøves. Den gør underværker den processor. Det er alt andet end forældet Meridian. Rart at de tilpasser sig og finder en løsning i stedet for det hver gang hedder nyt udstyr. Jeg er lidt spændt på om deres reference processorer kommer med DTS X.

Jeg må dog indrømme at det tiltaler mig lidt de nye lydformater, men der er ikke mange film i Atmos og vil hellere have fære men gode produkter. Det bliver hurtigt dyrt og jeg synes det går lidt op i teknik og i kraft af at der skal flere højttalere og flere effekter falder kvaliteten ofte på de enkelte ting i kæden. Jeg har personlig selv ikke mulighed for korrekt opstilling af højttalere til Atmos og savner det ikke må jeg indrømme.

P.S Det skal lige sige, jeg stadig ikke har hørt Atmos i en hjemmebio min reference er den lokale bio der er kåret til Danmarks bedste. Jeg synes det lyder anstrengt og sammenklemt i biffen ved Level 7 forestillinger og savner lidt den naturtro gengivelse ved tale. Jeg må dog indrømme det er lidt imponerende hvordan lyden kan køre rundt men synes opgraderingerne går lidt for meget op teknik og mere, end at få en naturlig gengivelse. Det er nok lidt et spørgsmål om smag og referencer for hvad god lyd er.


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 17-September-2015 kl. 08:59
Jeg syntes sjældent at biografer og hjemme bif's med "filmhøjttalere" leverer naturtro gengivelse ved tale. Det er varmt/sprødt og lettere pumpet, dog ofte på en behagelig måde. Tror der er mange som forbinder dette med ægte "biograf lyd", men naturtro er det ikke.


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 17-September-2015 kl. 09:16
Ja, du har nok ret, tænker det samme. Jeg hører en del musik og tænker det måske er forklaringen som du er inde på. At et anlæg der kan gengive musik, har en anden klang end den lokale biograf. Jeg har også læst at der tages højde i biografer generelt at der deles anderledes for at kunne levere et større lydtryk. Tænker på det måske er derfor jeg synes at lydsporet mangler fylde i center og LR.

Tænker det er det der ændrer på fylden gør det mere sammenklemt at mere af bassen ryger til LFE sporet og måske, en påstand at det er mixet anderledes.

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 17-September-2015 kl. 10:22
Gad vide om det kan være forklaringen på en film som Age Of Ultron som der heftig er blevet debatteret. Hvis der sammenlignes æbler og pærer. Har ikke selv set den endnu hvis den ikke var udgivet? Hvis det er et Mix til biografen der er rippet. Ville egentlig ikke have lagt indlægget op og besluttede mig sidst til jeg ikke gad diskutere i debatten der ville komme og folk nok ville tolke indlægget som ordens politi og det nok mere var på plads i min egen tråd.

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 18-September-2015 kl. 13:46
Så er jeg blevet et sæt DSP55000 rigere og et sæt DSP3100 med originale beslag. Så er der til zone 2. Tror mine DSP5000 ryger til salg og beholder de nye 3100, til soveværelset.

14.000 kr. for dem i mint stand er yderst rimeligt vil jeg mene


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 19-September-2015 kl. 18:00
I næste uge kommer Poul fra Audiovision med måle udstyr osv. og vi går tingene igennem. Bliver dejligt at få afklaret tingene om jeg har et evt. problem med støj.Smile


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 27-September-2015 kl. 17:09
Kan allerede sige nu jeg er en lykkelig ejer af de DSP5500, selvom det bliver trist at komme af med de DSP5000 

De var nu gode højttalere, men de må desværre videre.

Alle faser vender rigtigt og alle lamper er nu i separeret gruppe. Tak til Poul for god service. Vi målte varierende DC spænding fra 1,3v til hele 5,6v DC over 4 timer.

Det ender med en DC blocker hvor der føres udtage videre til alle strømskinner.

Irriterende men den periodiske dårlige lyd, den vil jeg af med.

En, DC blocker, blokerer alt DC til produkterne og ikke den anden vej. Det virker kun en vej og den skulle ikke være dynamik begrænsende overhovedet.

Gode produkter koster men er bedre end et dårligt, der kun forværrer. Mindre er godt, mere er ofte i ringere kvalitet og ønsker ikke et problem, bliver til endnu et problem uden noget er løst.


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 09:36
Slettet dobbelt indlæg


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 09:39
Så er der sat zone 2 til med DSP 3100 aktive højttalere i soveværelse. Med DIY MIT RG59 kabel og industri skærmet installationskabel hvor Monster Power nu bruges til computer, højttalere o.s.v.

Vil skrive lidt mere fyldestgørende ved lejlighed. Jeg er også ved at lave DIY hylder til DVD'er til oppe under loftet og jeg har lavet 3 kasser med hjul under til DVD. Der vil blive sat LED lys op.

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 10:31
I næste uge får jeg en mere Supra galvanisk adskiller. Ny stabil 12v strømforsyning til min Sagemcom boxer box og skal prøve med gode tilsvarende antennestik tilsvarende mit gode MIT kabel.

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 15:21
For et stykke tid siden fik jeg tilsendt en Meridian 421 MAX og en CYP HDMI til HDMI audio repeater og audio decoder.

421 fra Meridian. Der er dansk strømforsyning til skal ikke nyde noget af noget der ikke er godkendt og CE mærket



Her ses HDMI indgange og en udgang til TV





-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 15:30
Min Dune, Apple TV 3, PS3, PS4 >> Meridian 421

Alle er forbundet med optisk til processor for at galvanisk adskille. Det ene fra min Dune er fiberoptisk. De andre bliver udskiftet snart.

Både TV og Radio er der Supra Galvanisk adskillelse sat ind.

Til tv'et skal der også bruges en diber optisk kabel. Gider ikke bruger penge på dem med gummi leder der mørner og skal have ordentlige stik. Det er dumt at anvende noget der mekanisk set ikke holder over tid.

Jeg får en 12v universal DC Adaptor, til at fjerne DC der bliver genereret i den nuværende strømforsyning.

Mit tv er sat i anden strøm gruppe det har hjulpet en del og at alle lamper er forbundet til separat gruppe.

Jeg har fået sat LED op og der bliver strøm også forbundet til lampe udtag.

  


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 15:41
Ved tryk på fjernbetjening skifter 421 processor til rigtig HDMI input. Det har jeg sat op i et Meridian konfiguration program og der vælges rigtig indgang i processor til optisk indgang.

Denne fine boks skal bruges til computer på sigt med HDMI ind i tv og optisk i anlæg. Har overvejet flere HDMI indgange og overvejer en billig løsning med HDMI splitter, men gider ikke bøvlet for at se TV og flere kabler. Kommer måske med tiden en 421 boks mere LOL

Billede af CYP jeg ikke benytter









-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 04-Oktober-2015 kl. 12:07
Tyvstjålet fra nettet, mine er i Piano sort og med det gamle display, jeg egentlig synes er pænere og er en 24 bit model, 81 kg stykket. To 8'' basser og er aktive. De gengiver en lyd jeg kun har hørt bedre på Revel topmodel og Mark Levinson spitzen klasse. De gengiver alt naturtro, min veninde sagde, det lyder jo som om musikerne står foran os. Det er det der gør hobbyen sjov.






-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 04-Oktober-2015 kl. 13:13
De ser spændende ud! Er de engelske?


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 04-Oktober-2015 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

De ser spændende ud! Er de engelske?


Citerer fra samme spørgsmål på hifi4all. Det er det samme svar på samme spørgsmål Wink

Det er Meridian DSP5500. 2 8''' tommer basser. 3 vejs aktive. Svarer til en Meridian DSP7200 i dag. 81 kg. Kan gengive ned til 30Hz. Spiller fantastisk åbent og det er virkelig kram. Hvis du kender B&W svarer det til deres top model for almindelige mennesker, hvor DSP5000 er modellen en tak under. Der er en fantastisk højttaler også. Det er englansk svar på B&O gjort på den rigtige måde, hvor alt know how ligger i eget firma. Bouart Stuart er grundlægger og et geni. Han har opfundet et lydformat der sikkert kommer til at anvendes til streaming på tidal og var hvis grundlægger for DVD formatet, mener jeg at have læst. De er aktive og gengiver alt musik ved realistisk lydtryk. DSP 5000 er ikke dårlige, men det her er klassen over, der er highend. Forstærker og DAC sidder i højttaleren. Ligesom DSP5000. Mark Levinson arbejder på det samme og Dynaudio har lanceret højttalere der minder om det. Selvom deres nye aktive gulvhøjttalere ikke kan gengive klaver. Grundlæggeren af Meridian arbejder på at gengive musik realistisk uden at farve lyden ud fra hvad der er muligt.


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 04-Oktober-2015 kl. 14:13
Disse højttalere har jeg også ejet.






-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 04-Oktober-2015 kl. 14:35
Jeg har ejet B&W i 26 år, og forundres stadig over hvor godt de spiller. Jeg kunne bare se at Meridian minder en del om B&W. Er de billigere eller dyrere end tilsvarende B&W?


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 04-Oktober-2015 kl. 14:50
De er mere neutrale end B&W vil egentlig hellere sammenligne dem med Revel topmodellerne. De er også mere neutrale i bassen. Har kun hørt B&W nye CM serie med aludiskant horn. De er dyrere den nye model 7200. Mine højttaler er 5500 modellen. DSP 7200 koster 275.000kr for 7200SE med beryllium diskant og lidt andet er ændret.

Tror du kan finde en prisliste på dem fra år 2000. De er med aktiv forstærkning mine højttalere. Delefilteret kan man sige sidder foran forstærkeren, modsat andre højttalere

Meridian var forud, det som fx. Dynaudio vil kalde nyskabende i år 2015.

Har ejet Dynaudio 82 med D28 diskant. Fantastisk højttaler sammen med Mark Levinson 331 og den processor jeg har. Havde samme klangbalance bare ikke lige så godt afstemt og detaljeret.

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 04-Oktober-2015 kl. 17:21
Aktive højttalere FTW 👍 De ser kanon lækre ud!


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 04-Oktober-2015 kl. 17:35
Hvilke Revel har du hørt? Jeg hørte deres topmodel i New York med ML monoblokkene (klasse d'erne). Stereo setups imponerer mig normalt ikke da det ikke rigtigt interesserer mig, men den demo gjorde mig overrasket. Meget imponerende. Jeg hørte Meridian i Bangkok engang (aner ikke hvilken model) og synes det var en del mere 'poleret' end Revel. Som om det manglede lidt Attack og kant, men det var meget behageligt at lytte til.


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 04-Oktober-2015 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvilke Revel har du hørt? Jeg hørte deres topmodel i New York med ML monoblokkene (klasse d'erne). Stereo setups imponerer mig normalt ikke da det ikke rigtigt interesserer mig, men den demo gjorde mig overrasket. Meget imponerende. Jeg hørte Meridian i Bangkok engang (aner ikke hvilken model) og synes det var en del mere 'poleret' end Revel. Som om det manglede lidt Attack og kant, men det var meget behageligt at lytte til.


Det var ved forhandler Salon 4 vejs, på dyrt Mark Levinson. Det var lidt mere adskillelse mellem instrumenter, mere luft, men klangbalancen var den samme. Du skal sammenlige med DSP8000 og deres top model til stereo og M600 eller mener jeg den hedder, ellers er det ikke rimeligt og sammenligne set up til flere millioner med noget til 'sølle' kvart million. Har stadig til gode at høre det bedste Meridian har at byde på med deres DSP8000 Mark 2, men ved jeg ikke bliver skuffet. Det er rigtigt Meridian er behageligt at lytte til. Det er den rolige naturlige spillestil der tiltrækker mig, der er dejligt luftigt, detaljeret og homogen, som virkeligheden. Prøv at tage til klassisk koncert og du vil høre det gengiver det naturligt. Men Mark Levinson og Revel er da os et drømme setup, selvom jeg hellere vil eje, den tunge klasse fra Meridian, da jeg har mulighed for surround. Det er der ikke andre der tilbyder end Primare og det er klasser under. Deres nye RIAA er noget skrammel, selvom den gamle holder. Den går da i hvert fald ikke i stykker.

Det næste i mit pladspiller setup bliver en Acoustic Signature strømforsyning og deres RIAA. Ellers bliver det EAR eller Avid. Gider ikke noget der ikke lyder naturligt.


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 04-Oktober-2015 kl. 17:50
Har fået strømforsyning til mit TV boks. Den vejer et ondt krig i forhold til det skrammel der fulgte med. Jeg har lånt phase testeren af Poul, så jeg kan bestemme det sidste i huset, gør det selv på køkken produkterne. Den sættes i stik kontakt enden. Den er præcis og finder den rigtige fase. Sådan en fætter skal jeg have købt engang.


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 04-Oktober-2015 kl. 20:14
En skam vores højttalere er så tunge. Ellers ville jeg gerne høre dem op imod hinanden.


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 04-Oktober-2015 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

En skam vores højttalere er så tunge. Ellers ville jeg gerne høre dem op imod hinanden.


Ja, det kunne være skægt, jeg løftede den lige da kablet til displayet er faldet ud, er sendt til værksted, for at blive sat i igen, hold kæft de er tunge at løfte på, forhandleren var lige at hente dem. Hvilken model har du nu? Wink


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 04-Oktober-2015 kl. 22:14
Disse:
http://www.xtzsound.eu/product/divine-100-49

Som jeg deler aktivt med miniDSP 10x10. Dirac står for korrektion af enhederne. Og så bliver de trukket af nogle Rotel klasse D. Syntes de spiller genialt. Men har heller ikke hørt så meget andet high end grej.


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 05-Oktober-2015 kl. 08:58
Jeg kender Meridian særdeles godt. Har selv haft en cd afspiller. og min svigerfar har et komplet system med DSP 5000 + center. Dsp 3200 til surround dsp 2500 sub. Og en G61r + hdsmi 621 boks.
JEG syntes at det spiller meget åben - varmt - detaljeret - lidt rund bas, hvilket er med til at give dem en lækkert smooth sound. De har absolut INGEN tendens til at være skarpe...uden at de mangler detaljer.
Meridian er den type produkter der kravler under huden på en. Det er bare lækkert.
Hvis jeg ikke havde et analog setup i stuen ( det er konens :-)) så havde jeg købt dine DSP 5000 du har til salg. Latterlig lav pris , i forhold til performance.
Til film foretrækker JEG dog en noget mere kontrolleret lyd.....med mere kant. Jeg er klart til Horn og kompressions driver :-)

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 05-Oktober-2015 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Disse:
http://www.xtzsound.eu/product/divine-100-49

Som jeg deler aktivt med miniDSP 10x10. Dirac står for korrektion af enhederne. Og så bliver de trukket af nogle Rotel klasse D. Syntes de spiller genialt. Men har heller ikke hørt så meget andet high end grej.


Hold da op, de ser fine ud. Anede ikke XTZ lavede så fine højttalere. De ser lækre ud Tongue


-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse



Print side | Luk vindue