Print side | Luk vindue

Ombyttet TV - Hvad er mine rettigheder?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=131607
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 18:12


Emne: Ombyttet TV - Hvad er mine rettigheder?
Skrevet af: Ham_Der_Hansen
Emne: Ombyttet TV - Hvad er mine rettigheder?
Skrevet den: 08-April-2014 kl. 15:43
Jeg er lidt i tvivl om, hvad mine rettigheder som forbruger er.

Sagen kort fortalt.

Køber i november 2012 et nyt tv.

Februar 2014 oplever jeg striber og skygger på tv'et, som bliver fejlmeldt. Der kommer en teknikker ud og skifter panel, men nyt panel fejler forsat og der er er også pixelfejl i det nye panel.

Februar forsat, servicepatner og kundecenter for tv-mærket vælger at skrotte tv'et og tilbyde mig nyt tv, godt nok anden model - da nuværende er udgået. Takker ja tak og får i marts måned ombyttet til nyt tv. Efterlyser i denne forbindelse kvittering/garanti bevis for nyt tv. April måned får jeg oplyst at garantien er uændret og følger det oprindelige køb.

Jeg er usikker på om dette er korrekt jf. mine forbrugerettigheder eller om jeg skal have ny garantiperiode på 2 år?

Håber på kyndig råd og vejledning

På forhånd tak

Hansen



Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 08-April-2014 kl. 15:47
Jeg fik ombyttet min iPhone efter et år pga defekt højttaler. Fik en kvittering med hvor det fremgår at der er fornyet 2 års reklamation


Skrevet af: Jakabov
Skrevet den: 08-April-2014 kl. 15:48
Nyt produkt, ny reklamationsret. 


Skrevet af: Ham_Der_Hansen
Skrevet den: 08-April-2014 kl. 15:59
Det er også min opfattelse, så nu vil jeg forfatte et lille brev og sende det til dem.


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 08-April-2014 kl. 16:00
Ja, du har krav på ny reklamationsret når hele produktet byttes. Havde du fået skiftet en del i tv'et havde du fået ny reklamationsret på den del, og fortsat med den gamle på resten af udstyret.

Forlang en kvittering med dato for modtagelse af det nye produkt.

Jeg er lidt nysgerrig i at høre hvem det er der prøver at omgå din ret?!


Skrevet af: tobiasl
Skrevet den: 08-April-2014 kl. 16:01
har du sport efter garantien ? for det kan vil godt være sådan så for der er jo forskel på garantien og
raklemasionrat så kan være i har talt forbi hinanden  


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 08-April-2014 kl. 16:06
Oprindeligt skrevet af tobiasl tobiasl skrev:

har du sport efter <span style=": rgb250, 250, 250;">garantien ? for det kan vil godt være sådan så for der er jo forskel på </span><span style=": rgb250, 250, 250;">garantien og
raklemasionrat så kan være i har talt forbi hinanden  </span>


Ja, garanti er noget ekstra. Reklamationsret kan de ikke komme ud over.

http://taenk.dk/gode-raad/garanti-og-reklamationsret


Skrevet af: db89
Skrevet den: 08-April-2014 kl. 16:08
Det er forhandleren som skal give reklamationsretten, ikke producenten, så hiv fat i forhandleren. Jeg tør så ikke sige om det kan skade dine rettigheder at du selv har løst problemet med producenten i stedet for at lade det køre gennem forhandleren.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net


Skrevet af: Ham_Der_Hansen
Skrevet den: 08-April-2014 kl. 16:54
Nu har jeg mailet lidt frem og tilbage med dem, og vi har vist talt lidt forbi hinanden. De prøver ikke at omgå reklamationsretten, så det er jo godt nok - her er deres svar:

Det er helt korrekt at selve garantien følger det oprindelige køb, hvilket vil sige fra dit tidligere TV.
Dog bliver din reklamationsret fornyet med to år på dit ombyttede fjernsyn.

Det er i bund og grund samme procedure for disse to ting, forskellen er dog at ved garantien er det os, som skal bevise det ikke er en fejl på TV'et, hvor ved reklamationsretten er det kunden (dig) som skal bevise der er en fejl på tv'et.

DB89 det er købt indirekte ved producenten


Skrevet af: tbj2803
Skrevet den: 08-April-2014 kl. 17:09
Eksempel,

Du køber et samsung i elgiganten til 10k. Efter 1 år kan de ikke rep det og elgiganten vælger at give dig et nyt. Det oprindelige samsung tv forhandles ikke mere, hvorfor du får et sony som koster 8k. Her har du krav på, at dit nye sony har 2 års reklamationsret OG at du får diff. på de 2k cash i hånden.. :)

At det er købt indirekte ved en producent burde vel ikke betyde noget - tror jeg.


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 08-April-2014 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af tbj2803 tbj2803 skrev:

Her har du krav på, at dit nye sony har 2 års reklamationsret

Ja
Oprindeligt skrevet af tbj2803 tbj2803 skrev:

OG at du får diff. på de 2k cash i hånden.. :)

Nej.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 08-April-2014 kl. 19:01
Oprindeligt skrevet af Ham_Der_Hansen Ham_Der_Hansen skrev:

Nu har jeg mailet lidt frem og tilbage med dem, og vi har vist talt lidt forbi hinanden. De prøver ikke at omgå reklamationsretten, så det er jo godt nok - her er deres svar:

Det er helt korrekt at selve garantien følger det oprindelige køb, hvilket vil sige fra dit tidligere TV.
Dog bliver din reklamationsret fornyet med to år på dit ombyttede fjernsyn.

Det er i bund og grund samme procedure for disse to ting, forskellen er dog at ved garantien er det os, som skal bevise det ikke er en fejl på TV'et, hvor ved reklamationsretten er det kunden (dig) som skal bevise der er en fejl på tv'et.

DB89 det er købt indirekte ved producenten

Det er så heller ikke korrekt. Du har krav på 2 års reklamationsret, hvor det første halve år er forhandler der har bevisbyrden.


Skrevet af: Ham_Der_Hansen
Skrevet den: 08-April-2014 kl. 20:53
Det er godt at vide, hvis der nu mod forventning skulle ske noget


Skrevet af: Masterbrew
Skrevet den: 09-April-2014 kl. 08:42
Citér
Oprindeligt skrevet af tbj2803 tbj2803 skrev:

OG at du får diff. på de 2k cash i hånden.. :)

Nej.

Hvorfor ikke? 


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 09-April-2014 kl. 09:21
Oprindeligt skrevet af Masterbrew Masterbrew skrev:


Citér
Oprindeligt skrevet af tbj2803 tbj2803 skrev:

OG at du får diff. på de 2k cash i hånden.. :)

Nej.


Hvorfor ikke? 



Fordi loven vis bare foreskriver, at du skal have et tilsvarende tv med samme specifikationer eller bedre. Da udviklingen går hurtigt i den verden, og prisen hurtigt falder kan man ikke bruge det med at få penge retur til meget. Med mindre du kan påvise at der er noget helt unikt ved dit tv, som ingen andre på markedet kan tilbyde.

Det kan sammenlignes med, når der er et tv til salg privat, og det blive oplyst at det kostede 20.000 kr. i 2010. Det kan man ikke bruge til ret meget, da du nok kan få et der er bedre til den halve pris nu.


Skrevet af: Masterbrew
Skrevet den: 09-April-2014 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Oprindeligt skrevet af Masterbrew Masterbrew skrev:


Citér
Oprindeligt skrevet af tbj2803 tbj2803 skrev:

OG at du får diff. på de 2k cash i hånden.. :)

Nej.


Hvorfor ikke? 



Fordi loven vis bare foreskriver, at du skal have et tilsvarende tv med samme specifikationer eller bedre. Da udviklingen går hurtigt i den verden, og prisen hurtigt falder kan man ikke bruge det med at få penge retur til meget. Med mindre du kan påvise at der er noget helt unikt ved dit tv, som ingen andre på markedet kan tilbyde.

Det kan sammenlignes med, når der er et tv til salg privat, og det blive oplyst at det kostede 20.000 kr. i 2010. Det kan man ikke bruge til ret meget, da du nok kan få et der er bedre til den halve pris nu.

OK, men der er jo bare en million specifikationer at tage udgangspunkt i. Det ville være unfair hvis butikken f.eks. kun matchede størrelse og opløsning. Dit gamle TV var 50" og 1080p, derfor får du nu et andet TV der også er 50" og 1080p, uanset at det så er grimmere, dårligere farver, osv. osv. 

Hvor meget mulighed har forbrugeren for at argumentere imod hvis han ikke mener kvaliteten er matchet?


Skrevet af: Among
Skrevet den: 09-April-2014 kl. 11:01
@Masterbrew

Det er klart, at forhandleren ikke bare må udvælge to tilfældige specifikationer, der matcher, hvis tv'et i sin helhed fremstår ringere.

Det er ikke så meget anderledes end andre steder i vores retssamfund. Hvis forbrugeren mener, at det nye tv er af en ringere beskaffenhed end det første, så må han jo argumentere for sin sag, evt. med hjælp fra en jurist/advokat. Eller han kan klage til Forbrugerklagenævnet.


Skrevet af: tbj2803
Skrevet den: 09-April-2014 kl. 12:24
Loven foreskriver at du skal have den samme vare ved omlevering:

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fejl-eller-mangel-ved-varen/Ombytning-hvad-er-det?tc=EB392ADFE77B4366834024CFB52533DC

"Den nye vare, du får leveret, skal være magen til den, du købte. Det vil sige samme farve, samme model, samme funktioner – helt magen til."

I mit eksempel (og for den sags skyld trådstarters eksempel) ombyttes der ikke til præcis den samme vare (der sker ikke omlevering). Istedet bliver/burde det oprindelige køb ophæves, køber skal have alle penge tilbage og kan så købe et nyt produkt.
I praksis sker der dog det, at sælger tager røven på kunden ved netop at sige: vi kan desværre ikke rep. dit tv, men du kan få et helt nyt et med 2 års reklamationsret uden du skal betale en krone. (kunden bliver ikke informeret om, at han har muligheden for at få alle pengene tilbage, men bare at han kan få et sprit nyt tv). Da priser på elektronik oftest er faldet så vil det nye tv sandsynligvis koste mindre (et lign. tv i samme kvalitet) - her retter sælgeren bare prisen op på det nye tv så prisen på det oprindelige tv stemmer overens med prisen på det nye tv. (her skulle kunden naturligvis have haft udbetalt diff.)

Her er der lidt mere læse stof:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/mangelsbefoejelser?tc=2F263CD4584F4162825E9C834FBBFD5B


Det som nævnes tidligere i tråden omkring at et tilsvarende tv skal have lignende specs ved ombytning er i forbindelse med forsikringssager og er en helt anden sag.!


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-April-2014 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af tbj2803 tbj2803 skrev:

Istedet bliver/burde det oprindelige køb ophæves, køber skal have alle penge tilbage og kan så købe et nyt produkt.

Nej... Med mindre forhandleren giver en udvidet garanti mod værdiforringelse, så skal kunden kun have det beløb tilbage, som et tilsvarende produkt kan købes til lige nu - både hvis det er i opadgående og nedadgående retning fra den originale pris kunden har betalt.

Du kan ikke købe et super-duper-4K-ultra-HD til 40.000 når det kommer, og så 2 år efter forvente at få 40.000 tilbagebetalt, hvis det går i stykker under reklamationsretten og ikke kan repareres. Du vil så få måske 10.000 (eller hvad et 2 år gammelt, tilsvarende Ultra-HD fjernsyn koster på det tidspunkt). Er det i mellemtiden steget til 50.000 så er det det, du skal have...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: tbj2803
Skrevet den: 09-April-2014 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af tbj2803 tbj2803 skrev:

Istedet bliver/burde det oprindelige køb ophæves, køber skal have alle penge tilbage og kan så købe et nyt produkt.

Nej... Med mindre forhandleren giver en udvidet garanti mod værdiforringelse, så skal kunden kun have det beløb tilbage, som et tilsvarende produkt kan købes til lige nu - både hvis det er i opadgående og nedadgående retning fra den originale pris kunden har betalt.

Du kan ikke købe et super-duper-4K-ultra-HD til 40.000 når det kommer, og så 2 år efter forvente at få 40.000 tilbagebetalt, hvis det går i stykker under reklamationsretten og ikke kan repareres. Du vil så få måske 10.000 (eller hvad et 2 år gammelt, tilsvarende Ultra-HD fjernsyn koster på det tidspunkt). Er det i mellemtiden steget til 50.000 så er det det, du skal have...


Hvis man ønsker at følge den gældende lovgivning i danmark så er det du skriver forkert. Køber jeg et super-duper-4K-ultra-HD til 40.000,- kr. og butikken vælger at godtage ophævelse af købet efter 1,5 år så skal jeg have alle mine 40.000 kr retur.!

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fejl-eller-mangel-ved-varen/Ophaeve-koebet-hvad-er-det?tc=EB392ADFE77B4366834024CFB52533DC - http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fejl-eller-mangel-ved-varen/Ophaeve-koebet-hvad-er-det?tc=EB392ADFE77B4366834024CFB52533DC

"Det beløb, du har krav på, er det, du i sin tid betalte for varen, og ikke det, varen koster på det tidspunkt, hvor købet ophæves."

"Hvis varen fx i mellemtiden er kommet på udsalg, skal du have den fulde pris tilbagebetalt og ikke kun udsalgsprisen."

Hvis du er uenig så kom med dokumentation der underbygger din udtalelse :)


Skrevet af: tbj2803
Skrevet den: 09-April-2014 kl. 14:07
Nu siger jeg ikke Tænk har 100% styr på alt hvad de siger og skriver, men de underbygger det jeg skriver:

http://taenk.dk/gode-raad/25-forkerte-paastande-om-koebeloven - http://taenk.dk/gode-raad/25-forkerte-paastande-om-koebeloven

Punkt nr 21:

"Hvis min defekte genstand skal byttes, skal det som udgangspunkt være til en identisk model. Kan det ikke lade sig gøre at skaffe en model, som stemmer overens med købsaftalen, og kan forhandleren ikke reparere min genstand, har jeg krav på at få mine penge tilbage.

Det står mig frit for, om jeg vil tage imod en forhandlers tilbud om at bytte til en anden model. Men er den nye model billigere end den oprindelige, skal jeg have differencen udbetalt.

Jeg kan også aftale med forhandleren, at vi bytter til en dyrere model. Hvis forhandleren ikke vil dække differencen i prisen, må jeg acceptere at betale forskellen selv."



Skrevet af: mortenstryhn
Skrevet den: 09-April-2014 kl. 14:08
Præcis!

En anden måde at sige/skrive det på er, at hvis du f.eks. har købt et Panasonic TV model TX-50VT30 for knap to år siden og nu skal have et nyt under garantien, vil det mest naturlige være at forhandleren giver dig modellen TX-50VT60, da det er en nyere version af samme TV. At den pågældende serie er faldet eller steget i pris er ikke relevant!


Skrevet af: Among
Skrevet den: 09-April-2014 kl. 14:19

Forbrug.dk er ikke altid helt præcis i deres redegørelser, og der mangler væsentlige nuancer, når det kommer til ombytningsbeføjelsen. Dette bekræftes endda af en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet (det vender jeg tilbage til).

Man skal huske på, at Forbrug.dk er et forsøg på at formidle reglerne på en måde, så selv hr. og fru. Danmark kan forstå dem. Man misser dog væsentlige pointer i lovgivningen, hvis man læser Forbrug.dk alt for bogstaveligt.

Udgangspunktet for ombytningen er selvsagt købeloven, nærmere bestemt § 78, stk. 1, nr. 2 der lyder:

”2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),”

Bemærk at købeloven ikke noget sted definerer, hvad der i øvrigt skal til, for at en ombyttet vare ”stemmer overens med aftalen” (der stilles intet krav om modelnummer, specifikationer, farver osv.).

Spørgsmålet opstår derfor: Hvad skal der i praksis til, for at den ombyttede vare ”stemmer overens med aftalen”?

Til besvarelsen af dette spørgsmål bliver man nødt til at kigge andre steder end i købeloven, idet købeloven ikke giver os svar på ovenstående. Købeloven definerer ikke aftalens indhold. Det sted, hvor man finder svaret, er i aftaleloven og i den almindelige aftaleret. Det vil være for omfattende at gå ind i en redegørelse af hele aftaleretten i Danmark, men hovedpointen er imidlertid også kun, at en aftale kan variere ganske meget, alt efter hvem der køber og på hvilken baggrund. Lad mig herved opstille et par eksempler:

Hvis et ældre pensionistpar kommer ind i Elgiganten og efterspørger et nyt tv, ”der skal være flot” og have ”det der nye HD”, så er det disse forhold, der vil være centrale i den aftale, der bliver indgået mellem parret og Elgiganten.

Hvis der dagen efter kommer en tv-nørd ind og køber det præcist samme tv, men køber det, fordi det har fire HDMI-indgange, 200 Hz-motion og internetopkobling, så vil det være disse forhold, der definerer aftalens indhold.

Hvis der så, efter et par måneder, viser sig en fejl ved tv'et, og forhandleren tilbyder ombytning af tv'et, til et der kun har tre HDMI-indgange, vil tv-nørdens retsstilling umiddelbart være bedre end pensionistparrets, idet et nyt tv med kun tre HDMI-indgange ikke ”stemmer overens med aftalen” - han gjorde jo ekspedienten opmærksom på, at han bl.a. var interesseret i et tv med fire HDMI-indgange. Alt andet lige vil en ombytning derfor være udelukket i tv-nørdens tilfælde, og han vil have krav på en ”hævelse af købet”, hvilket indbefatter tilbagebetaling af købesummen.

Er det derimod parret, der afslår ombytningen med henvisning til antallet af HDMI-indgangene, vil de umiddelbart stå betydeligt svagere, idet antallet af HDMI-indgange aldrig har haft betydning for deres købsaftale med forhandleren.

Med andre ord er det altså uhyggeligt svært at generalisere på dette område, idet en købsaftale kan variere endda ret så meget fra kunde til kunde. Der er altid tale om en konkret vurdering. Dette kommer bl.a. til udtryk i en af Forbrugerklagenævnets afgørelser ( http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/ny-dvd?tc=21A3F8F257894930928B22B4AF5ACDE9 - http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/ny-dvd?tc=21A3F8F257894930928B22B4AF5ACDE9 ), hvor klagenævnets afgørelse netop blev begrundet således:

”Da hjemmebiografsystemet skal indgå som en del af møblementet i klagerens hjem, lægger nævnets flertal (fire nævnsmedlemmer) vægt på, at det tilbudte hjemmebiografsystem afviger fra det oprindelige hjemmebiografsystem i udseendet. Nævnsmedlemmerne lægger desuden vægt på, at den medfølgende DVD-afspiller til det tilbudte hjemmebiografsystem ikke har samme tekniske specifikationer som den medfølgende DVD-afspiller til det oprindelige hjemmebiografsystem, idet DVD-afspilleren ikke kan afspille visse typer diske, som den oprindelige afspiller kan afspille.”

”På denne baggrund er det nævnets opfattelse, at indklagede ikke har tilbudt omlevering med et hjemmebiografsystem, som stemmer overens med aftalen, jf. købeloven § 78, stk. 1, nr. 2, og at klageren derfor er berettiget til at hæve købet, jf. købelovens § 78, stk. 1, jf. § 78, stk. 3.”

Bemærk hvordan der er flere forhold, der indgår i vurderingen, og at det er disse, der ved en samlet vurdering, hindrer ombytningen.

Det er klart, at et forhold som farven nok vil være af afgørende betydning i det fleste tilfælde og vægte ret voldsomt ved enhver vurdering. Modsat kan man ikke forvente, at et modelnummer i sig selv vil være udslagsgivende, da de fleste mennesker principielt er ligeglade med modelnummeret, hvis produktet i øvrigt matcher ens præferencer. Alle disse nuancer får Forbrug.dk selvsagt ikke med i deres ”forsimplede” redegørelse.



Skrevet af: Byteman2
Skrevet den: 09-April-2014 kl. 15:40
Som der også står hos Forbrug på det tidligere link:
"Sælgeren kan afvise dit ønske om at ophæve købet, hvis han i stedet tilbyder dig valget mellem afhjælpning og omlevering."
Det er nok de færreste sælgerer der vælger at returnere det oprindelige købsbeløb


Skrevet af: dpny
Skrevet den: 09-April-2014 kl. 16:11
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Forbrug.dk er ikke altid helt præcis i deres redegørelser, og der mangler væsentlige nuancer, når det kommer til ombytningsbeføjelsen. Dette bekræftes endda af en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet (det vender jeg tilbage til).

Man skal huske på, at Forbrug.dk er et forsøg på at formidle reglerne på en måde, så selv hr. og fru. Danmark kan forstå dem. Man misser dog væsentlige pointer i lovgivningen, hvis man læser Forbrug.dk alt for bogstaveligt.

Udgangspunktet for ombytningen er selvsagt købeloven, nærmere bestemt § 78, stk. 1, nr. 2 der lyder:

”2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),”

Bemærk at købeloven ikke noget sted definerer, hvad der i øvrigt skal til, for at en ombyttet vare ”stemmer overens med aftalen” (der stilles intet krav om modelnummer, specifikationer, farver osv.).

Spørgsmålet opstår derfor: Hvad skal der i praksis til, for at den ombyttede vare ”stemmer overens med aftalen”?

Til besvarelsen af dette spørgsmål bliver man nødt til at kigge andre steder end i købeloven, idet købeloven ikke giver os svar på ovenstående. Købeloven definerer ikke aftalens indhold. Det sted, hvor man finder svaret, er i aftaleloven og i den almindelige aftaleret. Det vil være for omfattende at gå ind i en redegørelse af hele aftaleretten i Danmark, men hovedpointen er imidlertid også kun, at en aftale kan variere ganske meget, alt efter hvem der køber og på hvilken baggrund. Lad mig herved opstille et par eksempler:

Hvis et ældre pensionistpar kommer ind i Elgiganten og efterspørger et nyt tv, ”der skal være flot” og have ”det der nye HD”, så er det disse forhold, der vil være centrale i den aftale, der bliver indgået mellem parret og Elgiganten.

Hvis der dagen efter kommer en tv-nørd ind og køber det præcist samme tv, men køber det, fordi det har fire HDMI-indgange, 200 Hz-motion og internetopkobling, så vil det være disse forhold, der definerer aftalens indhold.

Hvis der så, efter et par måneder, viser sig en fejl ved tv'et, og forhandleren tilbyder ombytning af tv'et, til et der kun har tre HDMI-indgange, vil tv-nørdens retsstilling umiddelbart være bedre end pensionistparrets, idet et nyt tv med kun tre HDMI-indgange ikke ”stemmer overens med aftalen” - han gjorde jo ekspedienten opmærksom på, at han bl.a. var interesseret i et tv med fire HDMI-indgange. Alt andet lige vil en ombytning derfor være udelukket i tv-nørdens tilfælde, og han vil have krav på en ”hævelse af købet”, hvilket indbefatter tilbagebetaling af købesummen.

Er det derimod parret, der afslår ombytningen med henvisning til antallet af HDMI-indgangene, vil de umiddelbart stå betydeligt svagere, idet antallet af HDMI-indgange aldrig har haft betydning for deres købsaftale med forhandleren.

Med andre ord er det altså uhyggeligt svært at generalisere på dette område, idet en købsaftale kan variere endda ret så meget fra kunde til kunde. Der er altid tale om en konkret vurdering. Dette kommer bl.a. til udtryk i en af Forbrugerklagenævnets afgørelser ( http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/ny-dvd?tc=21A3F8F257894930928B22B4AF5ACDE9 - http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/ny-dvd?tc=21A3F8F257894930928B22B4AF5ACDE9 ), hvor klagenævnets afgørelse netop blev begrundet således:

”Da hjemmebiografsystemet skal indgå som en del af møblementet i klagerens hjem, lægger nævnets flertal (fire nævnsmedlemmer) vægt på, at det tilbudte hjemmebiografsystem afviger fra det oprindelige hjemmebiografsystem i udseendet. Nævnsmedlemmerne lægger desuden vægt på, at den medfølgende DVD-afspiller til det tilbudte hjemmebiografsystem ikke har samme tekniske specifikationer som den medfølgende DVD-afspiller til det oprindelige hjemmebiografsystem, idet DVD-afspilleren ikke kan afspille visse typer diske, som den oprindelige afspiller kan afspille.”

”På denne baggrund er det nævnets opfattelse, at indklagede ikke har tilbudt omlevering med et hjemmebiografsystem, som stemmer overens med aftalen, jf. købeloven § 78, stk. 1, nr. 2, og at klageren derfor er berettiget til at hæve købet, jf. købelovens § 78, stk. 1, jf. § 78, stk. 3.”

Bemærk hvordan der er flere forhold, der indgår i vurderingen, og at det er disse, der ved en samlet vurdering, hindrer ombytningen.

Det er klart, at et forhold som farven nok vil være af afgørende betydning i det fleste tilfælde og vægte ret voldsomt ved enhver vurdering. Modsat kan man ikke forvente, at et modelnummer i sig selv vil være udslagsgivende, da de fleste mennesker principielt er ligeglade med modelnummeret, hvis produktet i øvrigt matcher ens præferencer. Alle disse nuancer får Forbrug.dk selvsagt ikke med i deres ”forsimplede” redegørelse.


 
Udover at det muligvis er rigtigt i princippet er det jo ikke noget der kan bruges til ret meget i praksis. Der er da ingen der kan huske, eller dokumentere, hvad begrundelsen var for at vælge en bestemt model over en anden. Det står jo ikke nogen steder at hr Hansen lagde vægt på at apparatet var sort og hr Nielsen lagde vægt på at der var indbygget Netflix. Der er da heller ikke sikkert at de begrundelser i det hele taget har været drøftet. Hvad nu hvis kunden er kommet ind fra gaden og har sagt: Jeg vil gerne have lige det der! Jeg tager det med med det samme! Har han så slet ingen rettigheder i forhold til hvad der ombyttes til? Eller er han reelt bedre stillet fordi forhandleren ikke kan pege på to/tre egenskaber, da intet blev nævnt da handlen blev indgået. Hvad med handler hvor der slet ikke er nogen egentlig kommunikation, som ved internethandel?


Skrevet af: Masterbrew
Skrevet den: 09-April-2014 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:


Udover at det muligvis er rigtigt i princippet er det jo ikke noget der kan bruges til ret meget i praksis. Der er da ingen der kan huske, eller dokumentere, hvad begrundelsen var for at vælge en bestemt model over en anden. Det står jo ikke nogen steder at hr Hansen lagde vægt på at apparatet var sort og hr Nielsen lagde vægt på at der var indbygget Netflix. Der er da heller ikke sikkert at de begrundelser i det hele taget har været drøftet. Hvad nu hvis kunden er kommet ind fra gaden og har sagt: Jeg vil gerne have lige det der! Jeg tager det med med det samme! Har han så slet ingen rettigheder i forhold til hvad der ombyttes til? Eller er han reelt bedre stillet fordi forhandleren ikke kan pege på to/tre egenskaber, da intet blev nævnt da handlen blev indgået. Hvad med handler hvor der slet ikke er nogen egentlig kommunikation, som ved internethandel?

Enig. Det virker da også til at sagen blev afgjort ud fra købers argumenter a posteriori. 

Det var ikke nævnt at køber havde gjort sælger opmærksom på de krav til indretning og DVD-maskine specifikationer i købssituationen.


Skrevet af: tbj2803
Skrevet den: 09-April-2014 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Forbrug.dk er ikke altid helt præcis i deres redegørelser, og der mangler væsentlige nuancer, når det kommer til ombytningsbeføjelsen. Dette bekræftes endda af en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet (det vender jeg tilbage til).

Man skal huske på, at Forbrug.dk er et forsøg på at formidle reglerne på en måde, så selv hr. og fru. Danmark kan forstå dem. Man misser dog væsentlige pointer i lovgivningen, hvis man læser Forbrug.dk alt for bogstaveligt.

Udgangspunktet for ombytningen er selvsagt købeloven, nærmere bestemt § 78, stk. 1, nr. 2 der lyder:

”2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),”

Bemærk at købeloven ikke noget sted definerer, hvad der i øvrigt skal til, for at en ombyttet vare ”stemmer overens med aftalen” (der stilles intet krav om modelnummer, specifikationer, farver osv.).

Spørgsmålet opstår derfor: Hvad skal der i praksis til, for at den ombyttede vare ”stemmer overens med aftalen”?

Til besvarelsen af dette spørgsmål bliver man nødt til at kigge andre steder end i købeloven, idet købeloven ikke giver os svar på ovenstående. Købeloven definerer ikke aftalens indhold. Det sted, hvor man finder svaret, er i aftaleloven og i den almindelige aftaleret. Det vil være for omfattende at gå ind i en redegørelse af hele aftaleretten i Danmark, men hovedpointen er imidlertid også kun, at en aftale kan variere ganske meget, alt efter hvem der køber og på hvilken baggrund. Lad mig herved opstille et par eksempler:

Hvis et ældre pensionistpar kommer ind i Elgiganten og efterspørger et nyt tv, ”der skal være flot” og have ”det der nye HD”, så er det disse forhold, der vil være centrale i den aftale, der bliver indgået mellem parret og Elgiganten.

Hvis der dagen efter kommer en tv-nørd ind og køber det præcist samme tv, men køber det, fordi det har fire HDMI-indgange, 200 Hz-motion og internetopkobling, så vil det være disse forhold, der definerer aftalens indhold.

Hvis der så, efter et par måneder, viser sig en fejl ved tv'et, og forhandleren tilbyder ombytning af tv'et, til et der kun har tre HDMI-indgange, vil tv-nørdens retsstilling umiddelbart være bedre end pensionistparrets, idet et nyt tv med kun tre HDMI-indgange ikke ”stemmer overens med aftalen” - han gjorde jo ekspedienten opmærksom på, at han bl.a. var interesseret i et tv med fire HDMI-indgange. Alt andet lige vil en ombytning derfor være udelukket i tv-nørdens tilfælde, og han vil have krav på en ”hævelse af købet”, hvilket indbefatter tilbagebetaling af købesummen.

Er det derimod parret, der afslår ombytningen med henvisning til antallet af HDMI-indgangene, vil de umiddelbart stå betydeligt svagere, idet antallet af HDMI-indgange aldrig har haft betydning for deres købsaftale med forhandleren.

Med andre ord er det altså uhyggeligt svært at generalisere på dette område, idet en købsaftale kan variere endda ret så meget fra kunde til kunde. Der er altid tale om en konkret vurdering. Dette kommer bl.a. til udtryk i en af Forbrugerklagenævnets afgørelser ( http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/ny-dvd?tc=21A3F8F257894930928B22B4AF5ACDE9 - http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/ny-dvd?tc=21A3F8F257894930928B22B4AF5ACDE9 ), hvor klagenævnets afgørelse netop blev begrundet således:

”Da hjemmebiografsystemet skal indgå som en del af møblementet i klagerens hjem, lægger nævnets flertal (fire nævnsmedlemmer) vægt på, at det tilbudte hjemmebiografsystem afviger fra det oprindelige hjemmebiografsystem i udseendet. Nævnsmedlemmerne lægger desuden vægt på, at den medfølgende DVD-afspiller til det tilbudte hjemmebiografsystem ikke har samme tekniske specifikationer som den medfølgende DVD-afspiller til det oprindelige hjemmebiografsystem, idet DVD-afspilleren ikke kan afspille visse typer diske, som den oprindelige afspiller kan afspille.”

”På denne baggrund er det nævnets opfattelse, at indklagede ikke har tilbudt omlevering med et hjemmebiografsystem, som stemmer overens med aftalen, jf. købeloven § 78, stk. 1, nr. 2, og at klageren derfor er berettiget til at hæve købet, jf. købelovens § 78, stk. 1, jf. § 78, stk. 3.”

Bemærk hvordan der er flere forhold, der indgår i vurderingen, og at det er disse, der ved en samlet vurdering, hindrer ombytningen.

Det er klart, at et forhold som farven nok vil være af afgørende betydning i det fleste tilfælde og vægte ret voldsomt ved enhver vurdering. Modsat kan man ikke forvente, at et modelnummer i sig selv vil være udslagsgivende, da de fleste mennesker principielt er ligeglade med modelnummeret, hvis produktet i øvrigt matcher ens præferencer. Alle disse nuancer får Forbrug.dk selvsagt ikke med i deres ”forsimplede” redegørelse.


 
Udover at det muligvis er rigtigt i princippet er det jo ikke noget der kan bruges til ret meget i praksis. Der er da ingen der kan huske, eller dokumentere, hvad begrundelsen var for at vælge en bestemt model over en anden. Det står jo ikke nogen steder at hr Hansen lagde vægt på at apparatet var sort og hr Nielsen lagde vægt på at der var indbygget Netflix. Der er da heller ikke sikkert at de begrundelser i det hele taget har været drøftet. Hvad nu hvis kunden er kommet ind fra gaden og har sagt: Jeg vil gerne have lige det der! Jeg tager det med med det samme! Har han så slet ingen rettigheder i forhold til hvad der ombyttes til? Eller er han reelt bedre stillet fordi forhandleren ikke kan pege på to/tre egenskaber, da intet blev nævnt da handlen blev indgået. Hvad med handler hvor der slet ikke er nogen egentlig kommunikation, som ved internethandel?


Among: Jeg er helt enig i det du skriver, men som dpny også pointerer så er det teoretisk. I praksis fungerer det ikke så nemt.
Men er vi enige om, at hvis forhandleren vælger at ophæve købte så skal alle pengene retur?


Skrevet af: Among
Skrevet den: 09-April-2014 kl. 20:37
Det er bestemt mere end bare teori. Hvis forhandleren insisterer på, at omlevering er sket i overensstemmelsen med aftalen (som det var tilfældet i den nævnte afgørelse - ellers var det jo aldrig blevet til en klagesag ved Forbrugerklagenævnet), så vil det jo nødvendigvis komme til en juridisk diskussion, og i sidste ende en retssag, hvor alle forhold skal tages i betragtning. Hold nu for øje, at det, jeg opstillede, blot var eksempler for at understrege en pointe, nemlig at ikke alle købsaftaler skal behandles ens rent juridisk. Mens den konkrete modeltype fx kan være af afgørende betydning for en køber, kan den specifikke modeltype være af mere irrelevant betydning for en anden. Og det kan være afgørende!

Ja, det kan godt være, at det er svært at huske, hvad der blev sagt, da aftalen blev indgået, men det bliver det ikke mindre uvæsentligt af - hvis det ellers har stor betydning, hvad der blev sagt. Og ja, det kan til tider være svært at argumentere for sin sag, men det er så her, hvor man må anskaffe sig en god jurist, der er i stand til at formulere nogle tungtvejende argumenter.

Min anke er, at Forbrug.dk får det til at lyde som om, at hvis der er tale om en ombytningsmodel, der ikke er 100 % identisk, så vil forbrugeren altid pr. definition have krav på hævning af købet. Det kan man imidlertid bestemt ikke være sikker på, da "opfyldelse af aftalen" afhænger af den konkrete situation. Som advokat for forhandleren ville jeg således argumentere for, at modeltypen ikke kan have været afgørende for aftalens opfyldelse, mens jeg som advokat for forbrugeren naturligvis ville argumentere for det modsatte. Sådan er det.

Og jo, hvis der er tale om et køb, der hæves, så skal hele købesummen tilbagebetaltes. Jeg har aldrig hørt om, at en forhandler må fradrage et beløb, fordi der tilfældigvis er tale om et produkt, der er faldet i markedsværdi. Når man hæver et køb, så skal hver parts ydelse gå tilbage. Køberen skal tilbagelevere tv'et, og forhandleren skal tilbagebetale købesummen - de skal med andre ord stilles som om, købsaftalen aldrig var indgået.

Købeloven giver ganske vist mulighed for, at forhandleren kan give afslag i prisen ved mangler, men dette medfører netop, at købet ikke hæves. I denne situation beholder køberen således tv'et.


Skrevet af: Mr. Laursen
Skrevet den: 09-April-2014 kl. 21:37
Det fleste butikker vil idag udstede et gavekort på det oprindelige beløb hvorefter kunden frit kan vælge et nyt produkt efter eget ønske til den oprindelige salgspris. Det er i hvert fald det jeg selv har oplevet hos elgiganten, humac og andre.

-------------
Mvh. Mark
Bio:
NAD T777, 2x B&W DM604-S3,1xB&W CMC, 2x B&W DM601 S3, 2x B&W DS6S3, 1x Dali Concept Sub., Pioneer BDP-LX
AppleTv

Stue:
Samsung UE55HU6900U, NAD C356BEE + sonos con, 2 B&W CM1 + ASW 608



Print side | Luk vindue