Print side | Luk vindue

Ændre en højtaler med 1 ekstra bas ?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=132106
Udskrevet den: 23-Maj-2024 kl. 21:28


Emne: Ændre en højtaler med 1 ekstra bas ?
Skrevet af: mbm1
Emne: Ændre en højtaler med 1 ekstra bas ?
Skrevet den: 01-Maj-2014 kl. 23:29
Har købte nogle cerwin Vega v12f. Jeg synes der er alt for meget diskant i forhold til bas.
Tænkte på at bygge et nyt kabinet i MDF og så sætte en 12" bas yderligere i. Kan jeg det og hvordan skal det gøres?
Der er tit andre cv højtalere til salg på DBA som jeg kunne nappe 12" fra. Eller kan jeg evt købe nogle enheder som kunne passes ind sammen med ?



Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 17
Skrevet den: 02-Maj-2014 kl. 00:09
Så skal du lave et kabinet der er præcis dobbelt så stort og have samme antal porte i i samme længde, eller i hvert fald beregne nyt portareal udfra dem der sidder i dem du har.
Og basenehden skal selvfølgelig være fra en v12f.

Der til skal du lave et delefilter (lavpas) og så skal du have en forstærker der godt kan li at spille i lave impedanser, som meget nemt kommer i nærheden af 2-3 ohm med 2 Cerwin Vega basenheder i parallel Wink


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 02-Maj-2014 kl. 01:41
Hvis du alligevel skal ud i at købe en hel højtaler, så kunne du jo bare pille diskenten fra i den.

Nu er "for meget diskant" et vidt begreb. Har du tænkt på at dæmpe diskanten istedet for. Det kan eventuelt gøres med et stykke elektronik foran.

Hvad har du foran af elektronik og har du prøvet at flytte højtaleren over i et hjørne.

Inden at du kaster dig ud i det helt store højtaler bygge projekt, burde du undersøge nærmer hvad du vil ændre frekvenskrurven til. Prøv med en surround receiver foran, de kan som regel ændre på fregvensgangen.

-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 02-Maj-2014 kl. 08:07
Jamen jeg købte CV i håb om jeg fik bas.
Måske er jeg farvet i min opfattelse hvordan det skal lyse, da jeg i mit stue-anlæg har nogle reol højtalere og en sub på (se nederst).
Synes mit stue-anlæg spiller overlegent de CVér.. Der er en præcis og dyb bas og blødt og behagelig i de øvre frekvenser. Jeg føler det spiller langt højere end CVérne, men det er nok fordi jeg ikke h´kan holde ud at spille så højt på vegaerne fordi de spiller alt for skingert. Det gør næsten ondt i ørerne når der spilles højt uden man mærker bassen. 

Så først tænkte jeg på sub til vegarne, men tænker så måske at ombygge højtaleren til at have 2x12" basser. Det ville måske være den billigeste/bedste løsning.

Jeg har haft min surround reciever på, men hvad mener du den kunne gøre ved lyden?
Normalt piller jeg slet ikke ved sådan noget. Har aldrig synes det var nødvendigt. 

p.t. har jeg intet foran til at justere lyden. Kun effekt (t.amp e800) 


Skrevet af: whazz
Skrevet den: 02-Maj-2014 kl. 08:36
Jeg tror ikke problemet er højtaleren, men din effkt, for d jeg hørte et sæt v12f med en t.amp ta2400, var der ikke en skinger diskant, og der var satme hug på bassen.. tror simpelthen ikk du har nok power bag, så prøv da en anden effekt.. for med lille forstærker bliver bassen meget udret og upræcis og dkanten iriterende


Skrevet af: Bruger udmeldt 17
Skrevet den: 02-Maj-2014 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af whazz whazz skrev:

Jeg tror ikke problemet er højtaleren, men din effkt, for d jeg hørte et sæt v12f med en t.amp ta2400, var der ikke en skinger diskant, og der var satme hug på bassen.. tror simpelthen ikk du har nok power bag, så prøv da en anden effekt.. for med lille forstærker bliver bassen meget udret og upræcis og dkanten iriterende

350 watt i 8 ohm  500 watt i 4 ohm bør være mere end rigeligt til de C/V.


t.amp ta2400 er kendt for at være lukket i lyden i toppen, måske derfor spiller netop den rimeligt på de C/V.

Jeg ville uden tvivl sælge de C/V og købe et sæt der opfylder ønskerne i stedet for at ombygge eller bygge på dem (Med subwoofere osv)



Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 02-Maj-2014 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Oprindeligt skrevet af whazz whazz skrev:

Jeg tror ikke problemet er højtaleren, men din effkt, for d jeg hørte et sæt v12f med en t.amp ta2400, var der ikke en skinger diskant, og der var satme hug på bassen.. tror simpelthen ikk du har nok power bag, så prøv da en anden effekt.. for med lille forstærker bliver bassen meget udret og upræcis og dkanten iriterende

350 watt i 8 ohm  500 watt i 4 ohm bør være mere end rigeligt til de C/V.


t.amp ta2400 er kendt for at være lukket i lyden i toppen, måske derfor spiller netop den rimeligt på de C/V.

Jeg ville uden tvivl sælge de C/V og købe et sæt der opfylder ønskerne i stedet for at ombygge eller bygge på dem (Med subwoofere osv)


Ja for lidt power. den tror jeg ikke på-- altså det er jo nogle billige pap-højtalere til hjemmebrug. at de skulle fodres med mere en vildere PA amp. end 2x350W 8 ohm. No way. Forstærkeren kommer aldrig over 60% volumen.

Ja jeg tror også jeg kigger videre på andre højtalere måske. Men også svært når det ikke skal koste noget. Det var derfor jeg tænkte på noget om-/udbygning.

Men spørgsmålet er jo om en anden højtaler går mig tilfreds. Måske er jeg blevet vant til lyd med subwoofer.

eks. fås CV højtalere jo også med 2 basser i.. De må vel være helt anderledes afstemt mht top og bund. De giver vel væsentlig mere bas?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 02-Maj-2014 kl. 13:16
Den subwoofer du er vant til at spille med, hvor stort et rum står den i og hvor stort et rum står dine CV'er i?

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 02-Maj-2014 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Den subwoofer du er vant til at spille med, hvor stort et rum står den i og hvor stort et rum står dine CV'er i?

Klaus

samme størrelse rum.

Men det der undrer mig at at diskant og bas ikke virker afstemt (Til min smag).

Eks. ved alm musik hvor der er vokal og høje toner, kan bassen slet ikke høres/mærkes pga jeg ikke kan skrue højt nok op fordi det bliver ekstremt højt i diskanten.

Det er kun ved house-musik hvor der er en hård, tung basgang uden højfrekvente toner jeg virkelig kan give den gas/volumen, og så er der da også mærkbar bund :)


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 02-Maj-2014 kl. 14:07
Du har vidst bare brug foren equalizer.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 17
Skrevet den: 02-Maj-2014 kl. 14:08
Du har ikke fået lavet den lille fejl, at + og - vender modsat af hinanden på højttalerne ?

Altså at + går til + og minus til minus på den ene højttaler, men modsat på den anden ?

For så udligner basserne hinanden og resultatet er næsten ingen bas i forhold til mellemtone og diskant.

Prøv at dreje balancen helt til den ene side og hør om der så kommer mere bas........ Gør der det, så vender + & - sikkert forkert på den ene højttaler

Hvis der er mere bas når du drejer balancen helt til den ene side, men kablerne sidder som de skal, så tjek at "Bridge/stereo/parallel" står på stereo


Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 02-Maj-2014 kl. 20:02
Alt står som det skal


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 03-Maj-2014 kl. 00:45
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Så skal du lave et kabinet der er præcis dobbelt så stort og have samme antal porte i i samme længde, eller i hvert fald beregne nyt portareal udfra dem der sidder i dem du har.
Og basenehden skal selvfølgelig være fra en v12f.

Der til skal du lave et delefilter (lavpas) og så skal du have en forstærker der godt kan li at spille i lave impedanser, som meget nemt kommer i nærheden af 2-3 ohm med 2 Cerwin Vega basenheder i parallel Wink

Du er inde på noget af det rigtige Wink 
Han skal da "bare" bygge 3 kasser pr. side!
Serie / paralle koble det hele tilbage til nominel impedans igen....
Så er der vundet 2 gange dobbelt op på membran og samme effekt = 3db + 3db= 6db, hvis matematik ikke svigter i de senere natte timer.

Smile


-------------
.....


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 03-Maj-2014 kl. 01:15
6dB, eller det samme som at sætte dem over i et hjørne

60% volume er i de fleste tilfælde lig med overstyring.

Har du ikke en mobil du kan bruge som afspiller, der er jo EQ i nu om stunder.

-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 03-Maj-2014 kl. 01:20
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

6dB, eller det samme som at sætte dem over i et hjørne

60% volume er i de fleste tilfælde lig med overstyring.

Har du ikke en mobil du kan bruge som afspiller, der er jo EQ i nu om stunder.

De skal alle sammen stå der inde LOL


-------------
.....


Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 07-Maj-2014 kl. 09:31
Der er tit gamle 15" CV højtalere på DBA:
http://www.dba.dk/hoejttaler-cerwin-vega/id-1007715278/
Ville jeg kunne benytte bas-enhederne og delefilteret og så bygge 2 nye baskabinetter og montere bas og delefilter i uden mellemtone og diskant enhed?
Eller skal der et andet delefilter i som deler dybere end det indbyggede?
  


Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 09-Maj-2014 kl. 21:40
Nu prøvede jeg lige at køre ud fra min surround med sub out til min effektforstærker for at se om den kunne fungere som subwoofer forstærker. Jeg er lidt i tvivl med kablingen. Det eneste der kan mig lyd igennem var da jeg satte effektforstærkeren til mono og koblede 1 højtaler op som sådan. Men volumen var meget lav selvom jeg skruede op på max på effektforstærkeren og sub volumen var sat til max på surround recieveren.
Min ide er at køre sub out (enkelt phono) fra surround og så til begge kanaler (XLR eller Jack) på effektforstærkeren. For derfor at få lyd til begge kanaler så jeg kan køre med 2 subwoofere.
Kan dette lade sig gøre?
Og hvorfor var volumen så lav ved ovennævnte forsøg. Er en rigtigt subwoofer forstærker opbygget anderledes med noget gain. Eller var det kablingen den var gal med?


Skrevet af: db89
Skrevet den: 11-Maj-2014 kl. 02:22
Hvorfor volumen var så lav kan der være mange grunde til. Hvor meget skruede du op på receiveren på main volume? Hvad satte du delefrekvensen til sub-udgangen til? Hvis delefrekvensen var ret lav og dine højttalere ikke går ret dybt i frekvens kan det være grunden. Samtidigt vil det også afhænge af musikken eller hvad du har brugt. Derudover er der også lige udfordringen med at blande hi-fi og pa-udstyr.


-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net


Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 11-Maj-2014 kl. 08:18
Volumen blev skruet en del op, på et niveau der burde være rigeligt hvis det skulle spille sammen med nogle andre højtalere.
Delefrekvensen ligger på 90 hz.
Tænker du det at benytte en power-amp som forstærker ikke er optimalt? Hvor i ligger forskellen?


Skrevet af: db89
Skrevet den: 11-Maj-2014 kl. 10:55
Som der blev talt om i en af dine andre tråde så er der forskel på hvor kraftigt signal hi-fi og pa udstyr er designet til at bruge på indgangene. Derfor du kan justere gain bagpå din effekt forstærker.
Men som før nævnt så kræver det at musikken har lyd under de 90Hz og at højttaleren kan gå dybt nok i frekvens.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net


Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 11-Maj-2014 kl. 11:52
Det er jeg med på.
Men hvis jeg køre out på main er signalet fint nok.
Så umiddelbart måtte signalstyrken vel være ens om det var til front, center, surround eller sub?



Print side | Luk vindue