Print side | Luk vindue

Teknikken bag 50i og 25i

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134885
Udskrevet den: 03-Maj-2024 kl. 14:39


Emne: Teknikken bag 50i og 25i
Skrevet af: ThomasP
Emne: Teknikken bag 50i og 25i
Skrevet den: 15-September-2014 kl. 20:37
Hej

Er der nogen, der kan forklare mig teknikken bag 50i og 25i på video?

I det gamle PAL-system var der 50 delbilleder (fields) hvert sekund på hver omkring 288 linjer. To delbilleder dannede tilsammen ét frame, men i nogle afspillere/redigeringssystemer var det muligt at se de enkelte fields for sig selv. Men billedet skiftede altså 50 gange i sekundet.

I 50p ser vi vel tilsvarende 50 billeder i sekundet, blot er billederne hver med langt flere linjer (typisk 720 eller 1080) og dermed helbilleder.

Men hvordan fungerer 25p? Skifter billedet her kun 25 gange i sekundet, eller bliver der lavet kunstige skift?

Og hvad med 50i? Er det ligesom med PAL-systemet 50 billeder med halv opløsning, som tilsammen danner 25 billeder i fuld opløsning? Og er det her muligt at trække et enkelt 1/50 af et sekund ud som enkelt billede?

Og endelig er der åbentbart også noget, der hedder 25i? Det kan da vel ikke være 25 halve billeder?

Jeg har forgæves søgt efter svar på Google, men spørgsmålet er muligvis for dumt eller specielt Wink

vh. Thomas



Svar:
Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 15-September-2014 kl. 20:52
https://www.youtube.com/watch?v=Avvh0iH2xSg


Skrevet af: ThomasP
Skrevet den: 15-September-2014 kl. 21:45
Tak. Det svarer på denne del af spørgsmålet: "Og hvad med 50i? Er det ligesom med PAL-systemet 50 billeder med halv opløsning, som tilsammen danner 25 billeder i fuld opløsning" JA

Er der nogen, der kan svare på resten?


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 16-September-2014 kl. 05:51
Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

Hej

Er der nogen, der kan forklare mig teknikken bag 50i og 25i på video?

I det gamle PAL-system var der 50 delbilleder (fields) hvert sekund på hver omkring 288 linjer. To delbilleder dannede tilsammen ét frame, men i nogle afspillere/redigeringssystemer var det muligt at se de enkelte fields for sig selv. Men billedet skiftede altså 50 gange i sekundet.

I 50p ser vi vel tilsvarende 50 billeder i sekundet, blot er billederne hver med langt flere linjer (typisk 720 eller 1080) og dermed helbilleder.

Men hvordan fungerer 25p? Skifter billedet her kun 25 gange i sekundet, eller bliver der lavet kunstige skift?
 
Billedet skifter 25 gange i sekundet, hvilket giver et let hakkende filmlook.

Og hvad med 50i? Er det ligesom med PAL-systemet 50 billeder med halv opløsning, som tilsammen danner 25 billeder i fuld opløsning? Og er det her muligt at trække et enkelt 1/50 af et sekund ud som enkelt billede?

Og endelig er der åbentbart også noget, der hedder 25i? Det kan da vel ikke være 25 halve billeder?
Så vidt jeg husker er forskellen mellem 25i og 50i således:
25i består af 50 halvbilleder der er ens.
50i består af 50 halvbilleder der er forskellige.
Jeg har forgæves søgt efter svar på Google, men spørgsmålet er muligvis for dumt eller specielt Wink

vh. Thomas


Skrevet af: ThomasP
Skrevet den: 16-September-2014 kl. 18:33
Tak for svarene!

Men hvad mener du med: 25i består af 50 halvbilleder der er ens. ?

Og er det her muligt at trække et enkelt 1/50 af et sekund ud som enkelt billede?



Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 16-September-2014 kl. 19:30
Den gamle tv norm med billedrør var en kanon der lavede halvdelen af linjerne i billedet og bagefter lavede den anden halvdel af samme billede.

De halve billeder kaldes fields og ses som et samlet billede.

Moderne teknik er pixel baseret og jeg mener at 50i er hele billeder der ses som et.

Skal man lave god slowmotion bruger man et High speed kamera der optager mere end 25 billeder i sekundet.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 16-September-2014 kl. 20:08
i'et betyder interlaced, det vil sige hver anden linje opdateres hver anden gang.
50i er 25 billeder hvert sekund, der "deles i to".

Så vidt jeg forstår det er 25i en misfortolkning af 50i.


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: ThomasP
Skrevet den: 16-September-2014 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af <br>Så vidt jeg forstår det er 25i en misfortolkning af 50i.<br><br>Klaus[/QUOTE
Så vidt jeg forstår det er 25i en misfortolkning af 50i.

Klaus[/QUOTE skrev:




Ja, så giver det mening: 25i og 50i er det samme. Og 25p giver et lidt f


Ja, så giver det mening: 25i og 50i er det samme. Og 25p giver et lidt filmagtigt billede, fordi billedet kun skifter 25 gange i sekundet. Hvis jeg har forstået det rigtigt, er det dog 25p (eller 30p), der er almindelig på internettet, bl.a. fordi progressive scan ser bedre ud på computerskærme (der i modsætning til tv-skærme ikke er lavet til at vide interlaced video).


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 17-September-2014 kl. 07:16
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

i'et betyder interlaced, det vil sige hver anden linje opdateres hver anden gang.
50i er 25 billeder hvert sekund, der "deles i to".

Så vidt jeg forstår det er 25i en misfortolkning af 50i.


Klaus
Du har helt ret.
 
Det er mig der blander nogle ting sammen.
 
For øvrigt giver det ingen mening at snakke om 25i og 50i.
 
Pal standarden er 25 billeder per sekund.
 
Opløsningen opgives i linjer typisk 576, 720, 1080.
 
576i er en opløsning på 576 linjer med 2 halvbilleder.
 
720p er en opløsning på 720 linjer bestående af hele billeder.
 
For øvrigt findes 720 kun i p.
 
 


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 17-September-2014 kl. 08:30
25i betegnelsen er "opfundet" af produktionsverdenen, og er en imho misvisende betegnelse, men det var nødvendigt med en ekstra. Forklaring følger:

50P: 50 progressive helbilleder per sekund. Det kræver nok ikke så meget forklaring.

25P: 25 progressive billeder per sekund. Rigtigt meget TV materiale er produceret som 25P. Konceptet er at workflowet arbejder med 25P, og så konverteres der til sende-formatet til sidst. Når 25P vises på et display, vil det som regel i praksis være konverteret til mindst 50P, dvs. hver frame vises  mindst to gange. I SD udsendelser bliver de 25 billeder "skilt ad" til 50i, og de-interlacingen i TV'et skal så "samle" de 50 halvbilleder til 25 helbilleder, som så i praksis vises min. to gange hver.

50i: 50 halvbilleder per sekund. Produktionsverdenen bruger ikke denne betegnelse da signalet oftest teknisk set ikke behandles som 50 halvbilleder, men som 25 helbilleder (se nedenfor). 50i angiver at signalet teknisk set er 50 halvbilleder, men det siger ikke noget om hvor de 50 halvbilleder kom fra.

25i: Produktionsverdenens betegnelse for hvad der i virkeligheden burde hedde 50i, nemlig 50 halvbilleder med tidsforskydning mellem hvert halvbillede. Navnet kommer af at signalbehandlingen i meget af produktionsleddet behandler det som 25P, men med et flag der fortæller at hver progressiv frame indeholder to interlace halvbilleder, der ikke skal vises samtidig. Dvs. når billedet afleveres fra produktionsleddet til distribution, skal 25P signalet "skilles ad" til interlace. Det er en væsentlig forskel, for hvis du bare tog det rå 25P signal fra produktionen og viste hver frame to gange, så ville du få "combing", dvs. takker i billedet dér hvor billedet har flyttet sig mellem de to halvbilleder. 25i er med andre ord en "kunstig" betegnelse for et signal der teknisk set er 25P, men reelt indeholder et 50i signal.

Håber det er forståeligt Smile



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 17-September-2014 kl. 08:33
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Du har helt ret.
 
Det er mig der blander nogle ting sammen.
 
For øvrigt giver det ingen mening at snakke om 25i og 50i.
 
Pal standarden er 25 billeder per sekund.
 
Opløsningen opgives i linjer typisk 576, 720, 1080.
 
576i er en opløsning på 576 linjer med 2 halvbilleder.
 

Lad mig gætte, du arbejder med film/tv produktion? Wink Jeg oplever at produktionsverdenen insisterer på at sige at PAL er 25 billeder per sekund, og dét er med til at skabe rigtigt meget af forvirringen. For at sige at PAL er 25 billeder per sekund er efter min mening misvisende. PAL er ganske rigtigt 25 helbilleder per sekund, men de helbilleder kan som nævnt ovenfor indeholde et signal der enten er optaget som 25 helbilleder, eller som 50 halvbilleder. Og dét er en temmeligt væsentlig forskel. Jeg synes det er misvisende at kalde et signal der er optaget som 50 distinkte halvbilleder per sekund, for "25 billeder per sekund".


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 17-September-2014 kl. 08:37
Jeg vil iøvrigt også påstå at det er dén misvisende betegnelse der er den direkte årsag til at de-interlacing af SD er svært. Hvis produktionsverdenen havde rigtigt fat i forskellen på 50i, 25P og det de kalder 25i, så ville materialet ikke indeholde de fejl i flag, kadencer osv. som skaber problemerne for de-interlacingen.

-------------
Mvh Otto


Skrevet af: ThomasP
Skrevet den: 17-September-2014 kl. 18:13
Mange tak for de grundige forklaringer - ikke mindst fra Otto!

Af mine oprindelige spørgsmål er der kun ét tilbage: Kan man "få fat i" et enkelt delbillede, hvis man optager i 50i? Det kunne fx handle om, at man gerne ville lave et still-billede af noget, som bevægede sig hurtigt, og derfor ikke var med i begge delbilleder/fields.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 18-September-2014 kl. 01:01
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg vil iøvrigt også påstå at det er dén misvisende betegnelse der er den direkte årsag til at de-interlacing af SD er svært. Hvis produktionsverdenen havde rigtigt fat i forskellen på 50i, 25P og det de kalder 25i, så ville materialet ikke indeholde de fejl i flag, kadencer osv. som skaber problemerne for de-interlacingen.
 
Nu sidder jeg tit med mange forskellige formater.
 
Eksempelvis kan fields vende forkert og de kan være svært at se når man sidder med en bærbar.(nærmest umulig)
 
Formater er en svær ting.



Print side | Luk vindue