Print side | Luk vindue

Skærmet netværkskabel - hvad gør skærmen?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Netværk
Forumbeskrivelse: Netværk i hjemmet og på farten
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134949
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 19:11


Emne: Skærmet netværkskabel - hvad gør skærmen?
Skrevet af: Samsung_M
Emne: Skærmet netværkskabel - hvad gør skærmen?
Skrevet den: 18-September-2014 kl. 22:31
Kære recordere

Jeg har indkøbt en lille "gadget" til, at tjekke om et givet netværkskabel er monteret ens i begge ender - enheden sender et signal ud der få en diode til at tænde på den rigtige position såfremt det hele er monteret korrekt.

Jeg har tjekket både skærmede og uskærmede kabler.

De skærmede kabler giver - modsat de uskærmede - anledning til signal på den sidste diode (se billedet nedenfor) "G" (sikkert for "ground"). Skærmen antager jeg, er forbundet via RJ45-stikets kant som er af metal (markeret med rød cirkel).

Men hvad gør et skærmet kabel som et uskærmet kabel ikke gør?

-- Og hvad sker der, hvis et netværk "blandes" med skærmede og uskærmede kabler - jeg tænker - kan det giver ekstra støj - og bør man reelt undgå denne blanding?

-- Det er - så vidt jeg kan se - langt fra alt konsumer udstyr der i selve RJ45 stikket har en metalkant - så bliver er der vel reelt intet der er skærmet (hvis blot ét enkelt led ikke er det)?

Det testede kabel som sidder i testeren er i øvrigt et CAT.7 kabel fra DELTACO.



På forhånd tak for svar.

Vh

Christian



Svar:
Skrevet af: Samsung_M
Skrevet den: 18-September-2014 kl. 22:38
Spørgsmålet kan suppleres med:

* Mister den ekstra skærm i et skærmet netværkskabel sin funktion såfremt det ikke er monteret i begge ender? (altså i den metalramme der er om RJ45 stikket)


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 18-September-2014 kl. 23:25
Hvis du kun kører med noget af dit udstyr skærmet og jordet,så har du større risiko for at der løber en fejlstrøm via skærmen og derved brænder dit udstyr af.

Det er mest industri instalationer med meget støjende udstyr eller tempest sikre anlæg til militæret, som effektivt benytter skærmet kabel.
IHC installationer mener jeg også foreskriver det. Men det er vidst mest for at kunne køre antennesignaler igennem samme kabler.

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Wolff
Skrevet den: 19-September-2014 kl. 09:50
Skærm og EMC generelt er noget der deler vandene...  Min mening omkring det er at hvis man undlader at skærme i den ene ender laver du i princippet en antenne for støjen. 

Min erfaring er dog ikke på netværksområdet men derimod analog signaler i industrien.


Skrevet af: Benjamin7
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 10:08
Hej

Hvis det skal virke ordenlig så skal du bruge "STP" kabler når du køre med IHC basis, net og hvad de alle sammen nu her... der er virkelig målbar samt du kan se se forskelde på en 15 m streng når det er med og ude.

Så er der også noget POE udstyr som bruger skærmen. (Strøm via netkabel, eks IP kamera, access point)




-------------
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 10:44
Lige for at præcisere så bruger PoE ikke skærmen. Bare så der ikke er forvirring herom. Til netværks installationer er der ingen effekt med et skærmet kabel måske ved 10gbit over lange afstande men ellers ikke. Derimod hvis du skal have andre signaler i feks antenne eller analoge signaler som lyd eller billede kan det have en fordel som i ihc.


Skrevet af: cjoens
Skrevet den: 14-Oktober-2014 kl. 18:42

Det er ganske rigtigt et emne der kan dele vandene, så jeg vil med det samme fraskrive mig enhver autoritet.

Men da jeg gik på automatikmekanikerskole, og det har iøvrigt intet med biler at gøre, der lærte vi at skærmede kabler kun bør have skærmen forbundet i den ene ende. Dette for at undgå at introducere groundloops som er en alvorlig støjkilde.

Er skærmen forbundet til en ordentlig jordforbindelse i den ene ende er der ingen risiko for at den fugerer som antenne men vil derimod skærme for støj (faraday princippet).


STP kabler bør ligeledes kun være jordforbundet i den ene ende, men det er sandsynligvis uden betydning da det nok kun er professionelt udstyr der rent faktisk har noget forbundet til den nævnte jord (spekulation fra min side)

UTP kabler er som udgangspunkt ganske modstandsdygtige over for støj da de ledere der bruges parvis er snoet om hinanden hele vejen og indstrålet støj giver samme forstyrrelse i begge og filtreres dermed fra (det er en del af designet og foregår i alt ethernet udstyr).


Min holdning er at det er fuldstændig ligegyldigt i en hjemme installation om du bruger STP eller UTP, og jeg ville ikke være det mindste bekymret ved at blande dem.



Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 17-Oktober-2014 kl. 00:37
Hvordan vil du bære dig ad med kun at forbinde skærmen i den ene ende på professionelt netværksudstyr?



-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 17-Oktober-2014 kl. 07:35
Ja jeg kan se det deler vandene.
 
En skærmet installatin skal kun bruges i støjfyldt industrimilijø eller hvor det er foreskrevet af andre grunde (militær, IHC net, flexcabling, CAT7) de andre grunde er "næsten" altid for at eliminere udstråling fra selve netværkskablet og dermed crosstalk, støj på andet udstyr FRA netværkskablet eller aflytning. Crosstalk er når frekvenserne i kablet bliver så høje at de stråler ud fra de enkelte par og kan "fanges" af de andre par i kablet og skabe forstyrrelser og nedsat hastighed.
 
IHC net og Flexcabling er designet til antennesignaler med meget høje frekvenser og i CAT 7 og op er selve overførselsfrekvensen så høj at det skaber crosstalk.
 
En RIGTIG udført skærmet installation er ikke sårbar over for støj, ej heller for jordsjløjfer da alle konnekteringspukter er jordet. Det være sig porte i switche OG selve konnektoren i rackskabet, ALLE rackskabe. Det gør at de eventuelle strømme der bliver induceret i installationen bliver koblet til jord inden de når netværksudstyret som sidder på korte patchkabler i ikke støjfyldt milijø.
 
Næsten alle fejl på netværksudstyr i skærmede installationer sker PGA. manglende jordforbindelser eller deciderede fejlsituationer hvor andet udstyr fejler (det ville også ske i uskærmet netværk).
 
Man blander ikke STP og UTP da det vil kunne opfange og føre en støj fra støjende til ikke støjfyldt milijø og skabe store/større forstyrrelser.
 
Så altså en rigtig udført skærmet installation giver visse fordele, men det kræver væsentligt mere af installatøren.
 
Mvh BS


-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: cjoens
Skrevet den: 17-Oktober-2014 kl. 17:30
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Hvordan vil du bære dig ad med kun at forbinde skærmen i den ene ende på professionelt netværksudstyr?


Jeg er ikke installatør, så hvad de gør i praksis kan jeg ikke sige. Men professionelle installationer er ikke plug and play, de kræver planlægning og tegninger.

Enten er skærmen kun forbundet i rackskabet, alle patchpaneler undervejs har ingen stelforbindelse på eth-kablet.

Eller man bruger en fælles jord i hele installationen.

I det meste hjemme udstyr er skærmen i hvertfald ikke forbundet til jord, da alle kommercielle produkter kommer med en brick-powersupply som forsynes med fase og nul og ingen jord.

Og derfor tror jeg heller ikke det gør nogen som helst forskel om du bruger STP ellet UTP hjemme og om du blander dem.


Men det kunne da være rart med et svar fra nogen der rent fakisk projekterer professionelle installationer .... der må da være nogen derude ;-)



Skrevet af: svsommer
Skrevet den: 15-November-2014 kl. 09:55
Hej
Jeg kan se der er delte meninger om netværkskabel.
men jeg skal bruge noget kabel til poe ipkamera hvad skal det være?
og i forbindelse med de vil jeg skifte mine cat5 til et godt fremtid sikkert kabel hvad skal jeg vælge der?

-------------
Mvh
Svsommer


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 15-November-2014 kl. 10:46
Brug Cat6 uden skærm. PoE har ikke noget med skærmen at gøre.


Skrevet af: svsommer
Skrevet den: 16-November-2014 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Brug Cat6 uden skærm. PoE har ikke noget med skærmen at gøre.
hvorfor sige 
Benjamin 
Så er der også noget POE udstyr som bruger skærmen. (Strøm via netkabel, eks IP kamera, access point)


-------------
Mvh
Svsommer


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 16-November-2014 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

Hej
Jeg kan se der er delte meninger om netværkskabel.
men jeg skal bruge noget kabel til poe ipkamera hvad skal det være?
og i forbindelse med de vil jeg skifte mine cat5 til et godt fremtid sikkert kabel hvad skal jeg vælge der?
Hvis du allerede har trukket cat5e kabel, så ville jeg ikke begynde at ændre det. Med nyt kabel vil jeg trække cat6 uskærmet, medmindre det skal bruges til specielle ting som tv signaler.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: nAlen
Skrevet den: 16-November-2014 kl. 11:06
et Ipkamera med PoE bruger bare det ene lederpar i kablet som forsyning til kameraet - Skærmen har intet med det at gøre...

Et ganske almindeligt Cat6 er rigeligt til dit behov (medmindre kabeltrækket er meget langt (over 80-90 meter)




Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 16-November-2014 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Brug Cat6 uden skærm. PoE har ikke noget med skærmen at gøre.
hvorfor sige 
Benjamin 
Så er der også noget POE udstyr som bruger skærmen. (Strøm via netkabel, eks IP kamera, access point)

Det kan jeg ikke fortælle dig hvorfor han gør. Men jeg kan fortælle at det ikke passer. 


Skrevet af: Benjamin7
Skrevet den: 16-November-2014 kl. 12:53
Hej igen

Jeg har bare arbejdet med nået video overvågning, hvor der var en Poe standart som kunne bruge skærmen, og derved kunne man have varme i kameraet. mener at den brugte 4 leder på "+" og skærmen som minus eller sådan nået... Men det kan da være jeg husker forkert.. men kan da lige svinge forbi en af dagene og tjekke om jeg husker forkert, men er sku ret sikker.


Anyway, til dit eget forbrug derhjemme skal du ikke tænke så meget over STP installation, med mindre du vælger IHC Net.

-------------
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup


Skrevet af: svsommer
Skrevet den: 16-November-2014 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

Hej
Jeg kan se der er delte meninger om netværkskabel.
men jeg skal bruge noget kabel til poe ipkamera hvad skal det være?
og i forbindelse med de vil jeg skifte mine cat5 til et godt fremtid sikkert kabel hvad skal jeg vælge der?
Hvis du allerede har trukket cat5e kabel, så ville jeg ikke begynde at ændre det. Med nyt kabel vil jeg trække cat6 uskærmet, medmindre det skal bruges til specielle ting som tv signaler.
ja nu ved jeg ikke lige hvad du mener med tv signal.
Men jeg 4 mediacent der streamer fra en netværks server med hd tuner  


-------------
Mvh
Svsommer


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 16-November-2014 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

Hej
Jeg kan se der er delte meninger om netværkskabel.
men jeg skal bruge noget kabel til poe ipkamera hvad skal det være?
og i forbindelse med de vil jeg skifte mine cat5 til et godt fremtid sikkert kabel hvad skal jeg vælge der?
Hvis du allerede har trukket cat5e kabel, så ville jeg ikke begynde at ændre det. Med nyt kabel vil jeg trække cat6 uskærmet, medmindre det skal bruges til specielle ting som tv signaler.
ja nu ved jeg ikke lige hvad du mener med tv signal.
Men jeg 4 mediacent der streamer fra en netværks server med hd tuner  

Som benjamin skriver, så skal eksempelvis et IHC net have skærmede kabler og det er fordi den kan sende et antennesignal til tv igennem.

Det har intet med ip at gøre, da ip kamera benytter sig af netværk interface


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: svsommer
Skrevet den: 21-November-2014 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

Hej
Jeg kan se der er delte meninger om netværkskabel.
men jeg skal bruge noget kabel til poe ipkamera hvad skal det være?
og i forbindelse med de vil jeg skifte mine cat5 til et godt fremtid sikkert kabel hvad skal jeg vælge der?

Hvis du allerede har trukket cat5e kabel, så ville jeg ikke begynde at ændre det. Med nyt kabel vil jeg trække cat6 uskærmet, medmindre det skal bruges til specielle ting som tv signaler.

det med jeg vil skifte det cat5 kabel er fordi det ikke kan komme op på 1gb.
hvis nu jeg vælger et http://www.ebay.de/itm/Ligawo-Netzwerk-Kabel-Verlegekabel-Cat7-WEISS-100m-Ring-S-FTP-1200MHz-/361103407129?pt=DE_Computing_Ethernetkabel_RJ_45_8P8C_&hash=item541370b819 - cat7
frem for et http://www.ebay.de/itm/0-18-m-Goobay-CAT6-Verlegekabel-100m-Spule-grau-4x2xAWG23-1-solid-LAN-DSL-/271561163604?pt=Elektroversorgungen&hash=item3f3a4e8354 - cat6
så for jeg vel ikke behov for nyt kabel langt ud i fremtiden?
og vil der være noget negativt i at vælge et skærmet kabel?

-------------
Mvh
Svsommer


Skrevet af: TBK
Skrevet den: 22-November-2014 kl. 00:38
10GBASE-T (netværkskort, kabel og switch) som kræver Cat7/Cat6a kabler er dyre end en fiber løsning (netværkskort, fiber kabel, switch og transceivers).

Hvis du skal havde fremtidssikret kabling, så skal du kigge på en fiber løsning (OS2 eller OM4).
Fiber lænke hastigheden (1/10/40/100 Gib/s) kan skalere ved at skifte transceiversne.

Cat6 kan nok bedst betale sig for dig.


Skrevet af: svsommer
Skrevet den: 22-November-2014 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af TBK TBK skrev:

<span ="st">10GBASE-T (netværkskort, kabel og switch) som kræver Cat7/Cat6a kabler</span> er dyre end en fiber løsning (netværkskort, fiber kabel, switch og transceivers).

Hvis du skal havde fremtidssikret kabling, så skal du kigge på en fiber løsning (OS2 eller OM4).
Fiber lænke hastigheden (1/10/40/100 Gib/s) kan skalere ved at skifte transceiversne.

Cat6 kan nok bedst betale sig for dig.

nu siger du nok bedst betale sig jeg vil gerne sikre mig jeg ikke har nogle begrænsning på mit hjemme netværk og vil gerne offer lidt ekstra.
hvad med båndbredden hvor meget betyder det?

-------------
Mvh
Svsommer


Skrevet af: TBK
Skrevet den: 22-November-2014 kl. 14:22

Der er to parametre som betyder mest for et netværk. Den første og mest vigtige er latency (tiden det tager for en pakke at rejse gennem dit netværk) og den anden er båndbrede (hvor mange sport vejen har, og dermed hvor mange biler der kan køre parallelt).

De fleste hjemmenetværk vil i meget få tilfælde ramme bredbåndsloftet for en 1 Gib/s (1024 bit) ~ 128 MiB/s infrastruktur, det sker som regel ved fil overførsler fra en maskine til en anden.

Ved almindelig brug (gaming, streaming, internet surfen...) kommer man ikke i nærheden, det er dog her at latency er super vigtigt, da det har betydning for oplevelsen af hvor "langsomt" eller "hurtigt" pakkerne ankommer.

Jeg ved ikke hvordan dit LAN er opbygget, men her er et par tips:
1. Så simple som mulig netværks opbygning, undgå at daisychain switch på switch.
2. Træk kabler til "stationært udstyr".
3. Invester i en god router og hvis den ikke har nok porte, så anskaf en god switch.
4. Tjek at dine kabler ikke er beskadiget (knæk, moste, stikkene er intakte...), da det skaber støj på kablerne og dermed forsage netværks forstyrrelser.
5. Et godt WLAN især i større huse kræver et eller flere dedikerede Access Points som er placeret de rigtige steder. For at finde stederne APerne skal placeres, så bliver man nød til at sætte dem op midlertidigt og foretage målinger med et software som inSSIDer eller mere avanceret software som http://www.metageek.net/products/ekahauss/ - Ekahau .



Skrevet af: svsommer
Skrevet den: 22-November-2014 kl. 14:48
Oprindeligt skrevet af TBK TBK skrev:

<!--if gte mso 9>
<o:OfficeSettings>
<o:AllowPNG/>
</o:OfficeSettings>
<!-->

<p ="Msonormal">Der er to parametre som betyder mest for et netværk. Den
første og mest vigtige er latency (tiden det tager for en pakke at rejse gennem
dit netværk) og den anden er båndbrede (hvor mange sport vejen har, og dermed
hvor mange biler der kan køre parallelt).



De fleste hjemmenetværk vil i meget få tilfælde ramme bredbåndsloftet for en 1
Gib/s (1024 bit) ~ 128 MiB/s infrastruktur, det sker som regel ved fil
overførsler fra en maskine til en anden.



Ved almindelig brug (gaming, streaming, internet surfen...) kommer man ikke i
nærheden, det er dog her at latency er super vigtigt, da det har betydning for
oplevelsen af hvor "langsomt" eller "hurtigt" pakkerne
ankommer.



Jeg ved ikke hvordan dit LAN er opbygget, men her er et par tips:

1. Så simple som mulig netværks opbygning, undgå at daisychain switch på
switch.

2. Træk kabler til "stationært udstyr".

3. Invester i en god router og hvis den ikke har nok porte, så anskaf en god
switch.

4. Tjek at dine kabler ikke er beskadiget (knæk, moste, stikkene er
intakte...), da det skaber støj på kablerne og dermed forsage netværks
forstyrrelser.

5. Et godt WLAN især i større huse kræver et eller flere dedikerede Access
Points som er placeret de rigtige steder. For at finde stederne APerne skal
placeres, så bliver man nød til at sætte dem op midlertidigt og foretage
målinger med et software som inSSIDer eller mere avanceret software som http://www.metageek.net/products/ekahauss/ - Ekahau .


tak for din forklaring TBK når vi er flere der benytter netværkstuner her så begynder der at komme stilbilleder er det så fordi der er mangl på båndbrede?

-------------
Mvh
Svsommer


Skrevet af: TBK
Skrevet den: 22-November-2014 kl. 16:23
Det er muligt, de kan også skyldes forstyrrelser. Det er svært at sige uden at vide mere om dit udstyr, kabling og setup.

Hvad har du af TV kilde(r)?
Hvem har lavet netværkstuneren og hvilken model har du?
Hvilke kabler anvender du (CatX) og hvor lange er kablerne?
Er alle alle enhederne direkte sat til i tuneren?
Køre alle "TVene" IP TV streams eller konvertere du det tilbage til DVB-C/T/S?
Opstår problemet med stillbillede når flere bare flere enheder er tilsluttet eller først når X antal er tændt?


Skrevet af: svsommer
Skrevet den: 22-November-2014 kl. 16:25
HeHe

-------------
Mvh
Svsommer


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 23-November-2014 kl. 01:31
Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

Hej
Jeg kan se der er delte meninger om netværkskabel.
men jeg skal bruge noget kabel til poe ipkamera hvad skal det være?
og i forbindelse med de vil jeg skifte mine cat5 til et godt fremtid sikkert kabel hvad skal jeg vælge der?

Hvis du allerede har trukket cat5e kabel, så ville jeg ikke begynde at ændre det. Med nyt kabel vil jeg trække cat6 uskærmet, medmindre det skal bruges til specielle ting som tv signaler.

det med jeg vil skifte det cat5 kabel er fordi det ikke kan komme op på 1gb.
hvis nu jeg vælger et http://www.ebay.de/itm/Ligawo-Netzwerk-Kabel-Verlegekabel-Cat7-WEISS-100m-Ring-S-FTP-1200MHz-/361103407129?pt=DE_Computing_Ethernetkabel_RJ_45_8P8C_&hash=item541370b819 - cat7
frem for et http://www.ebay.de/itm/0-18-m-Goobay-CAT6-Verlegekabel-100m-Spule-grau-4x2xAWG23-1-solid-LAN-DSL-/271561163604?pt=Elektroversorgungen&hash=item3f3a4e8354 - cat6
så for jeg vel ikke behov for nyt kabel langt ud i fremtiden?
og vil der være noget negativt i at vælge et skærmet kabel?

Hvis du i forvejen har cat5e i dit hjemmenetværk, så vil du med næsten 100% sikkerhed ikke mærke nogen forskel ved skift til cat7, såfremt du kun benytter dine kabler til ethernet netværksudstyr.
Hvis du selv vælger at trække cat7, så vil du til gengæld næsten med garanti lave en installationsfejl, som gør at dit netværk ikke kunne certificeres som cat7. Der er strenge tolerancer mht. Bukning af kabler og påsætning af stik.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: svsommer
Skrevet den: 23-November-2014 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

Hej
Jeg kan se der er delte meninger om netværkskabel.
men jeg skal bruge noget kabel til poe ipkamera hvad skal det være?
og i forbindelse med de vil jeg skifte mine cat5 til et godt fremtid sikkert kabel hvad skal jeg vælge der?

Hvis du allerede har trukket cat5e kabel, så ville jeg ikke begynde at ændre det. Med nyt kabel vil jeg trække cat6 uskærmet, medmindre det skal bruges til specielle ting som tv signaler.

det med jeg vil skifte det cat5 kabel er fordi det ikke kan komme op på 1gb.
hvis nu jeg vælger et http://www.ebay.de/itm/Ligawo-Netzwerk-Kabel-Verlegekabel-Cat7-WEISS-100m-Ring-S-FTP-1200MHz-/361103407129?pt=DE_Computing_Ethernetkabel_RJ_45_8P8C_&hash=item541370b819 - cat7
frem for et http://www.ebay.de/itm/0-18-m-Goobay-CAT6-Verlegekabel-100m-Spule-grau-4x2xAWG23-1-solid-LAN-DSL-/271561163604?pt=Elektroversorgungen&hash=item3f3a4e8354 - cat6
så for jeg vel ikke behov for nyt kabel langt ud i fremtiden?
og vil der være noget negativt i at vælge et skærmet kabel?


Hvis du i forvejen har cat5e i dit hjemmenetværk, så vil du med næsten 100% sikkerhed ikke mærke nogen forskel ved skift til cat7, såfremt du kun benytter dine kabler til ethernet netværksudstyr.
Hvis du selv vælger at trække cat7, så vil du til gengæld næsten med garanti lave en installationsfejl, som gør at dit netværk ikke kunne certificeres som cat7. Der er strenge tolerancer mht. Bukning af kabler og påsætning af stik.

jep du siger i min nu værne installation.
jeg skal jo i gang med at trække nye kabler og vil samtid skifte nogle nuværende i forbindelse med det.
jeg vil ikke trække et cat5 igen hvis fremtiden siger jeg har behov for en bedre løsning.
vil det sige jeg kun har behov for cat7 vis jeg vil føre et hdmi signal igennem kabel?

-------------
Mvh
Svsommer



Print side | Luk vindue