Print side | Luk vindue

Skal vi gå tilbage til 4/3 format på DR?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135698
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 11:14


Emne: Skal vi gå tilbage til 4/3 format på DR?
Skrevet af: Cyberguyen
Emne: Skal vi gå tilbage til 4/3 format på DR?
Skrevet den: 21-Oktober-2014 kl. 20:08
Det er desværre ikke kun lyd som Danmarks Radio ikke kan finde ud af at beherske. Thumbs Down

Man må næsten antage at DR i jagten på at spare penge har fyret deres kompetente medarbejdere for at ansætte personer uden erfaring indenfor lyd og billede.

Nu har jeg næsten dagligt i nogle måneder måtte trækkes med forkert format på 16/9 udsendelser. Jeg kan ikke forstå at selv uvidende personer kan se at formatet er forkert, men teknikerne hos DR vælger ikke at rette det.

Skal vi virkelig tilbage til 4/3 formatet igen for at DR kan finde ud af at sende korrekt?

Det er ikke i forbrugernes ende at problemet skal løses.
Jeg antager at de fleste ikke har et magisk tv, som kan flytte på indlagte undetekster udenfor 16/9 formatet.

Herunder vises 3 eksempler i HD og SD, hvor DR har lagt et 16/9 format ind som 4/3 format letterboks og efterfølgende igen udsendt det på 16/9 format med tekster udenfor billedet.
De har tilmed valgt at hive i nogle af billederne, så aspektet imellem højde og bredde er forkert.

På mit 50 tommer tv giver det beskårede område kun et 36 tommer billede. Ouch








-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-Oktober-2014 kl. 20:15

Sådan går det, når der sendes 16:9 fra 4:3 tiden, det laver de ikke om på, for så skulle de jo købe udsendelsen igen i det rigtige format. Uha da da.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: SandSand
Skrevet den: 21-Oktober-2014 kl. 20:21
En del programmer fra dengang 16:9 lige var begyndt at komme frem er kun gemt i det format, med faste undertekster. Det er dybt tåbeligt.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 21-Oktober-2014 kl. 20:25
Det øverste billede er ikke fra 4/3 tiden.

Hvorfor kan DR ikke lave zoom på et letterboxed 4/3 format som selv de billigste afspillere og tv på markedet kan?

Når de kan lave upscale til HD, hvorfor kan de så ikke beskære korrekt?

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-Oktober-2014 kl. 20:42

 
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Det øverste billede er ikke fra 4/3 tiden.


 Så er det sikkert leveret til dem i det format.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 21-Oktober-2014 kl. 20:49
Findes der HD 4/3 formater?

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 21-Oktober-2014 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Findes der HD 4/3 formater?

Der findes SD 4:3 opskaleret til HD.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 21-Oktober-2014 kl. 21:13
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:


Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Findes der HD 4/3 formater?


Der findes SD 4:3 opskaleret til HD.

Men så er 4/3 formatet vel også ændret. Kunne de så ikke i samme omgang beskære formatet?

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-Oktober-2014 kl. 21:30

Hvad tror du.? Det må da være op til dem der ser det hvad de vil gøre. Jeg gør 1 af 2, når der stødes på et sådan lorteformat, og det er enten se noget andet eller slukke. Får jeg ved et uheld optaget noget der ser sådan ud, så slettes det øjeblikkeligt.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 23-Oktober-2014 kl. 11:33
Er der slet ikke nogen herinde foruden jeg selv som er chikaneret af problemet?

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 23-Oktober-2014 kl. 11:40
Det er SD udsendelser, som i forvejen er skaleret op til HD, og du vil så skalere dem yderligere?

Mig generer det sådan set på samme måde som s/h materiale - det er materiale af ældre dato.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 23-Oktober-2014 kl. 13:07
DR 2 sender da ikke i HD format.

Det generer mig at jeg får et 36 tommer billede, som kunne have haft været 50 tommer.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Redman
Skrevet den: 23-Oktober-2014 kl. 13:52
Men hvis de skalerer det yderligere vil det jo ligne lort.

Dog er jeg enig i at det er irriterende.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 23-Oktober-2014 kl. 14:34
Man har da i 7 år eller mere da set SD tv på 50 tommer. Hvorfor skal man pludselig ikke kunne det?

DR har for 3 år siden godt kunne sende materiale i SD og man har kunne vise det i fuldskærm på sit HD tv, men det kan man ikke nu.

Der bliver jo rask væk opskaleret til HD på alle HD kanalerne, hvorfor må man så lige pludseligt ikke vise et/ letteboks format i 16/9 format?


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 23-Oktober-2014 kl. 14:40
Det må du jo klage over til din TV-fabrikant. Der er intet (teknisk) til hinder for, at dit TV skulle kunne zoome ind på et 16:9 billede i en 4:3 PillarBox (hvad enten denne 4:3 PillarBox er i 16:9 Anamorphic eller 16:9 HD). At dit TV ikke kan gøre det er ikke DRs skyld. Min Panasonic recorder kan fint gøre dette (i hvert fald på HD kanaler - har ikke lige prøvet på SD-kanaler), så det kan sagtens lade sig gøre.

DR skal ikke begynde at zoome ting før de sender det ud, og skal kun skalere ting, når der skiftes opløsning (SD <-> HD), så det dermed er nødvendigt.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 23-Oktober-2014 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det må du jo klage over til din TV-fabrikant. Der er intet (teknisk) til hinder for, at dit TV skulle kunne zoome ind på et 16:9 billede i en 4:3 PillarBox (hvad enten denne 4:3 PillarBox er i 16:9 Anamorphic eller 16:9 HD). At dit TV ikke kan gøre det er ikke DRs skyld. Min Panasonic recorder kan fint gøre dette (i hvert fald på HD kanaler - har ikke lige prøvet på SD-kanaler), så det kan sagtens lade sig gøre.

DR skal ikke begynde at zoome ting før de sender det ud, og skal kun skalere ting, når der skiftes opløsning (SD <-> HD), så det dermed er nødvendigt.

Men du mister jo teksten!


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 23-Oktober-2014 kl. 14:47
Ok - dit tv kan godt...

Jeg har testet på Sony, Pioneer nogle supermarkeds tv og de har problemer med at zoome på et 16/9 signal.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: martin_skov
Skrevet den: 23-Oktober-2014 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Er der slet ikke nogen herinde foruden jeg selv som er chikaneret af problemet?


Jo, jeg synes også det er træls at se på. Jeg forstår ikke at de ikke kan få det til at fylde hele 16:9-billedet.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 23-Oktober-2014 kl. 18:19
Jamen. Det er købt i letterbox så ville det være dumt at skalere det mere, da det går ud over billed kvaliteten


Skrevet af: larsvj
Skrevet den: 24-Oktober-2014 kl. 10:15
Ved indbrændte Undertekster kan man ikke zoome på 16:9 uden de ryger ud i bunden af billedet, hvis det var DVB subs. kan man zoome, men en del TV kan ikke håndtere DVB subs rigtig, derfor indbrændte tekster. DR har valgt en løsning for os - lidt ligesom med 5.1 lyden der forsvandt...

-------------
* Sony KDL-46WE5W * OPPO BDP-83SE * YouSee Boxe * Yamaha RX-A1010 *
* Center: D A T HjemmeFusk * Front: Beolab 3 * Bag: JBL One *


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-Oktober-2014 kl. 13:14
DR kører kun med indlejrede tekster på gamle film, ikke nye.......


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 24-Oktober-2014 kl. 13:37

Det er nok muligt, men ikke på Kabel TV, der kan de desværre ikke fjernes.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E



Print side | Luk vindue