Print side | Luk vindue

Ulovlig streaming på nettet

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135891
Udskrevet den: 06-Maj-2024 kl. 07:55


Emne: Ulovlig streaming på nettet
Skrevet af: tokewith
Emne: Ulovlig streaming på nettet
Skrevet den: 29-Oktober-2014 kl. 17:04
Hej Recordere

Jeg hedder Toke og jeg læser journalistik på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Jeg er ved at skrive en artikel om ulovlig streaming af TV, serier og film på nettet. Som konkret case har jeg Danmarks største ulovlige hjemmeside (jeg vælger ikke at skrive navnet, da jeg tror, at jeg overtræder nogle forumregler, men lad os bare sige, at navnet rimer på "Bobby") og jeg kunne rigtig godt tænke mig at snakke med nogen, der bruger den side.

Jeg har interviewet en af dem, der har været med til at starte side op. Samtidig har jeg interviewet Rettighedsalliancen og Stop Nordic.

Det jeg skal bruge er en, der er bruger af ulovlige sider til at se TV.
Lige nu er der ikke nogen, der er blevet dømt som bruger, så der er ikke noget juridisk at frygte.

Mine spørgsmål kommer til at dreje sig om, hvorfor man vælger det ulovlige, hvilke tanker man gør sig om det, hvad man mener om emnet og hvorfor man tror, det er blevet så stort.

Det skal helst foregå face-to-face, så det er optimalt, hvis i er fra Aarhus eller omegn, da jeg selv bor der.

Mvh

Toke

EDIT: I er velkomne til at sende en PM.



Svar:
Skrevet af: therazz
Skrevet den: 29-Oktober-2014 kl. 17:24
lobby ? mobby ? coppy ? :-)


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 29-Oktober-2014 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af therazz therazz skrev:

lobby ? mobby ? coppy ? :-)

Ja, jeg kan heller ikke regne den ud, så så populær kan den heller ikke være. Har da hørt om andre, men ikke en der rimer på det.


-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 29-Oktober-2014 kl. 19:33
Floppi


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 29-Oktober-2014 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Floppi


Du kommer det nærmere og nærmere. Hørte først om siden i søndags, så jeg mener heller ikke den er særlig kendt.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Bruger udmeldt 34
Skrevet den: 29-Oktober-2014 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af tokewith tokewith skrev:


Mine spørgsmål kommer til at dreje sig om, hvorfor man vælger det ulovlige, hvilke tanker man gør sig om det, hvad man mener om emnet og hvorfor man tror, det er blevet så stort.



Svaret er da åbentlyst - der er ikke et lovligt alternativ tilgængeligt - eller prisen på det lovlige alternativ er for høj i forhold til produktets oplevede værdi for brugeren.

Vi har været igennem hele den mølle med musikmarkedet - og hvad skete der, da spotify, wimp, youmusic osv begyndte at tilbyde musikstreaming til en rimelig pris? Jo, musikkopiering fordampede og findes nu kun i det omgang, musikken ikke er tilgængelig på streaming eller køb online, og i fattigere områder af verden, hvor lovlige alternativer stadig er for dyre.

Samme ting vil ske med tv. Så længe der ikke er et lovligt alternativ tilgængeligt, vil folk finde en nem måde at få adgang til deres forbrug på. Og lige så snart et lovligt alternativ er til stede - hvilket det ikke er i øjeblikket - vil den ikke-betalte kopiering stoppe.


Skrevet af: tokewith
Skrevet den: 30-Oktober-2014 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af AndreasMo AndreasMo skrev:

Oprindeligt skrevet af tokewith tokewith skrev:


Mine spørgsmål kommer til at dreje sig om, hvorfor man vælger det ulovlige, hvilke tanker man gør sig om det, hvad man mener om emnet og hvorfor man tror, det er blevet så stort.



Svaret er da åbentlyst - der er ikke et lovligt alternativ tilgængeligt - eller prisen på det lovlige alternativ er for høj i forhold til produktets oplevede værdi for brugeren.

Vi har været igennem hele den mølle med musikmarkedet - og hvad skete der, da spotify, wimp, youmusic osv begyndte at tilbyde musikstreaming til en rimelig pris? Jo, musikkopiering fordampede og findes nu kun i det omgang, musikken ikke er tilgængelig på streaming eller køb online, og i fattigere områder af verden, hvor lovlige alternativer stadig er for dyre.

Samme ting vil ske med tv. Så længe der ikke er et lovligt alternativ tilgængeligt, vil folk finde en nem måde at få adgang til deres forbrug på. Og lige så snart et lovligt alternativ er til stede - hvilket det ikke er i øjeblikket - vil den ikke-betalte kopiering stoppe.

Det er lige præcis det, jeg gerne ville have fortalt ansigt til ansigt ;-)

Men jo, det er Floppi, og siden har ufatteligt mange unikke besøg om måneden, så ukendt vil jeg ikke kalde den.


Skrevet af: Treated
Skrevet den: 30-Oktober-2014 kl. 16:41
toke svaret er da heller ikke så svært, vi betaler jo ca 2500 i licens om året, samtidig med hvis vi vil have lidt forskellige tv kanaler skal vi også lige smide ca 5-6000 om året for det.

Hvad får man for det? masser af genudsendelser og dumihovedet tv. Se tv i dag er pisse dyrt og så skal vi os tvinges til at have en masse lorte kanaler :)


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=91668&title=treateds-hjemmebio-nu-med-sonos-playbar - Min hjemmebio


Skrevet af: JaAndersen
Skrevet den: 30-Oktober-2014 kl. 18:08
Det er vel samme som tilbage i de "gode gamle" TV1000 dage og D2mac / brænding af kort med hex filer osv

Ak ja, det vækker minder - ikke at jeg gjorde noget, men jeg havde en fjern fætter der kendte en der vidste hvem der kunne sådan noget Wink

Man "stjæler" jo ikke noget ved at se en film online uden betaling - der forsvinder ikke noget fysisk, så der er ikke noget at forholde sig til 

Giver de andre ret - da musikstreaming blev "almindeligt" stoppede alt (næsten) musikpirateri

Vi bruger Telmore musik herhjemme - det virker super, så gider jeg ikke hente en torrent, brænde en cd (der så bliver ridset osv) blot for at finde ud af at jeg istedet for Rammsteins nyeste har fået Rasmus Seebach i en latterlig lav kvalitet

Netflix tror jeg også har stoppet meget pirateri - ikke at de har det nyeste, men tit mangler man jo bare lidt underholdning og så finder man en film der

Vi har droppet den store pakke ved antenneforeningen (ser ikke sport) og gider ikke en film på tv3 på 90 minutter skal tage 270 min pga reklamer :-)


Skrevet af: JaAndersen
Skrevet den: 30-Oktober-2014 kl. 18:11
Var lige et smut forbi Floppi siden (aldrig hørt om den)

Rendte listen med kanaler igennem - og sidder tilbage med følelsen, det er fin nok - men ikke noget jeg gider se (selvom der er rigtig mange kanaler at vælge imellem)

Deres film side var pt ude af drift...


Skrevet af: Ulrikwich
Skrevet den: 30-Oktober-2014 kl. 19:39
Havde heller aldrig hørt om den - tjekkede den lige ud.

Nu skal jeg tilfældigvis flytte til Asien om to uger, og så det kunne køres på XBMC. Testede og det funger på en RaspPi med netop XBMC. Det er jo genialt for mig nu!


Skrevet af: Niller55
Skrevet den: 30-Oktober-2014 kl. 20:15
På xbmc bruger du staael når du er i udlandet


Skrevet af: Ulrikwich
Skrevet den: 30-Oktober-2014 kl. 20:24
Super - det skal jeg lige kigge på! Tak.


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 31-Oktober-2014 kl. 08:17
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Man "stjæler" jo ikke noget ved at se en film online uden betaling - der forsvinder ikke noget fysisk, så der er ikke noget at forholde sig til 
Der forsvinder den indtægt filmselskaber, screenwriters, skuespillere og mange andre skal bruge for at lave næste film. På sigt betyder det, at filmskaberne ikke længere tør kaste sig ud i store og eksotiske satsninger, der bliver satset på det sikre og det billige, nu hvor de ikke lige kan være sikre på ordentlige indtægter. De manuskriptforfattere der tidligere kunne leve af at skrive manuskripter bliver nu nødt til at tage arbejde ved siden af for at få hverdagen til at hænge sammen = de har dårligere tid til at skrive ordentlige manuskripter.

Det er bestemt ikke for at lyde frelst, mit mel i posen er heller ikke 100% rent, men det er en naiv holdning at tro der ikke forsvinder noget bare fordi det stjålne ikke er fysisk. Hvis der er kunstnere der laver noget du synes er fedt, så er du nødt til at være med til at sponsere dem, ellers har de ikke råd til at lave mere af det du synes er fedt.


Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 31-Oktober-2014 kl. 08:37
Omvendt kunne man så sige, at hvis ikke skuespillerne skulle have 20-30 millioner for at være med i en film, så kunne udlejningsprisen på filmen måske falde fra 45kr til 15-20kr og så ville JEG i hvert fald leje flere film ;-)

(ok groft eksempel but you get my point)


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 31-Oktober-2014 kl. 09:32
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Omvendt kunne man så sige, at hvis ikke skuespillerne skulle have 20-30 millioner for at være med i en film, så kunne udlejningsprisen på filmen måske falde fra 45kr til 15-20kr og så ville JEG i hvert fald leje flere film ;-)

(ok groft eksempel but you get my point)


Ja det er jo nok også det der falder mange for brystet, så ser du en Lars Ulrich bitche, mens han har en formue, som få mennekser kommer i nærheden af, der skal være en sammenhæng mellem produktet og prisen. det er der ikke ved musik / Film pga. for mange fortjeneste led / ekstreme penge til kunstnere.

Personligt har tilgængelighed for mig altid været et issue...

I dag er jeg Spotify medlem, alle mine spil er fra STEAM (et par på origin) og Viaplay klarer det meste af tv kigning, da det rent faktisk er en service jeg kan tage med mig, og viser det jeg skal bruge.

En ting der kunne få mig til at snyde lidt, er f.eks. Formel 1, forskellen med at regions oplåse BBC Iplayeren som jeg faktisk mener er lovlig, eller at se det på TV3plus som jeg har betalt adgang til, er at jeg er fri for at se 100vis af reklamer vist MIDT i racet + kvaliteten af kommentatorer på BBC er 100x bedre, med en kanal der ikke er til rådighed i DK.. + de fordeler formel 1 mellem Sky og BBC mener jeg, eller er det ITV.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 31-Oktober-2014 kl. 10:02
Og oven i hatten , er film blevet lige så meget ramt af Loudness war , som musik. JEG syntes i hvertfald at det er surt at bruge 150-200,- på en bluray , hvor der er tydeligt compression og fovrængning.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 31-Oktober-2014 kl. 19:48
Nu er der jo mere i prisen end lige hvad skuespillere og musikere får. 

Musikere tjener idag forbløffende lidt på at udgive musik, størsteparten af deres indtægter kommer fra koncerterne har jeg ladet mig fortælle. Og så er der dem der har skrevet den tekst og musik musikerne fremfører, de kan ikke supplere deres indtægter ved at afholde koncerter. 

Indenfor filmverden er der skuespillere der tjener gode penge, de dør nok ikke lige af sult her med det første, men hvad med alle dem bag ved? Manuskriptforfattere, grafikere, de musikere der skaber baggrundsmusikken i filmen, den unge skuespiller med sin første statistrolle osv. osv. osv. 

Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

(ok groft eksempel but you get my point)
Nej, det gør jeg ikke og du misser også min. 

Det er ufatteligt kortsigtet at stjæle musik og film bare fordi Lars Ulrich og Brat Pitt har millioner nok, der er et hav af andre mennesker/små tandhjul der også er afhængige af indtægterne og uden de indtægter er de nødt til at finde andet arbejde = udbud, variation og kreativitet forsvinder.


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 31-Oktober-2014 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Der forsvinder den indtægt filmselskaber, screenwriters, skuespillere og mange andre skal bruge for at lave næste film. På sigt betyder det, at filmskaberne ikke længere tør kaste sig ud i store og eksotiske satsninger, der bliver satset på det sikre og det billige, nu hvor de ikke lige kan være sikre på ordentlige indtægter. De manuskriptforfattere der tidligere kunne leve af at skrive manuskripter bliver nu nødt til at tage arbejde ved siden af for at få hverdagen til at hænge sammen = de har dårligere tid til at skrive ordentlige manuskripter.

Det er bestemt ikke for at lyde frelst, mit mel i posen er heller ikke 100% rent, men det er en naiv holdning at tro der ikke forsvinder noget bare fordi det stjålne ikke er fysisk. Hvis der er kunstnere der laver noget du synes er fedt, så er du nødt til at være med til at sponsere dem, ellers har de ikke råd til at lave mere af det du synes er fedt.
Derfor er det stadig ikke tyveri. Ej heller bliver det retsligt behandlet som sådan. Det er tilmed noget der vedrører civilret og IKKE strafferet, som tyveri gør. Dvs. at du ikke engang får en plet på straffeattesten.
Derfor kan det på ingen måder sidestilles med tyveri. Men derfor er det stadig forkert. Det er slet ikke det, det handler om. Men lad være med at sammenligne det med tyveri.

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Nu er der jo mere i prisen end lige hvad skuespillere og musikere får. 

Musikere tjener idag forbløffende lidt på at udgive musik, størsteparten af deres indtægter kommer fra koncerterne har jeg ladet mig fortælle. Og så er der dem der har skrevet den tekst og musik musikerne fremfører, de kan ikke supplere deres indtægter ved at afholde koncerter. 

Indenfor filmverden er der skuespillere der tjener gode penge, de dør nok ikke lige af sult her med det første, men hvad med alle dem bag ved? Manuskriptforfattere, grafikere, de musikere der skaber baggrundsmusikken i filmen, den unge skuespiller med sin første statistrolle osv. osv. osv. 

Det er ufatteligt kortsigtet at stjæle musik og film bare fordi Lars Ulrich og Brat Pitt har millioner nok, der er et hav af andre mennesker/små tandhjul der også er afhængige af indtægterne og uden de indtægter er de nødt til at finde andet arbejde = udbud, variation og kreativitet forsvinder.
Det er korrekt, at musikere ofte tjener de bedste penge ved koncerter. Sådan har det altid været. Og hvis du nu hører andet end samlebåndspop, så ville sangskriveren også være en del af bandet. Dvs at han også får løn som fortjent. Producere bliver betalt direkte af bandet under optagelser og mastering, så de skal som sådan ikke have penge gennem indtjeningen af albummet. Men det virker til, at du har den samme opfattelse som alle dem der vil være popstjerne. De tror absolut at alle der er noget ved musikken, fortjener at blive millionære. Det er muligt, men ikke uden at ofre sved blod og tårer så. Folk der tror, at de bare kan se på pengene vælte ind ved ren pladesalg, er sgu naive (eller pladebosser). Sådan fungerer den rigtige verden nu engang ikke.
Og sjovt nok, så hører du kun brok over streamingtjenesterne fra kunstnere og pladeselskaber, der er vant til at skovle penge ind i hobetal. Det kommer sjovt nok ikke fra den "almindelige" musiker. De ved sgu godt, at de skal på turnéer rundt omkring, for at tjene til dagen og vejen.


-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 01-November-2014 kl. 07:46
Er klar over, at der naturligvis også bliver brugt mange penge på den øvrige del af en filmproduktion. Men det var da et sted, man kunne spare lidt trodsalt. Synes det er grotesk med størrelsen på de lønninger, nogle skuespillere kræver for at være med i en film. Det overgåes IMO kun af fodboldstjerners lønkrav.


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 01-November-2014 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Det er korrekt, at musikere ofte tjener de bedste penge ved koncerter. Sådan har det altid været. Og hvis du nu hører andet end samlebåndspop, så ville sangskriveren også være en del af bandet. Dvs at han også får løn som fortjent. 
Jeg tror du vil blive overrasket over hvor ofte komponist og sangskriver ikke er en del af bandet, ikke kun indenfor samlebåndspop, men også indenfor alle andre genrer og blandt etablerede stjerner. Problemet er, at det er meget lidt synligt, du er nødt til at nærstudere credits for de individuelle musiknumre for at opdage om det er bandet selv der står for musik og lyrik eller om de blot fremfører noget skrevet af andre - og let's face it, de fleste der suger en kopi ser aldrig det med småt og opdager derfor heller ikke at det er ikke er bandet selv der har skrevet tingene.

Der findes naturligvis også bands med "singer-songwriter" tradition der laver det hele selv og kun optræder med egen musik og tekst, men selv indenfor de bands er det ikke unormalt at de også producerer til andre kunstnere, musik og tekst der ikke lige matcher deres eget repetoire, som derfor lånes ud til andre kunstnere.

For nu at starte et sted, så har fx. Tom Jones haft et mylder af hits gennem det sidste halve århundrede, men har mig bekendt ikke skrevet hverken musik eller lyrik til et eneste af dem.

Elton John skriver selv det meste af sin musik, men hovedparten af hans tekster skrives af Bernie Taupin.

Så er der folk som Prince og Stevie Wonder der har komponeret en milliard numre til alle mellem himmel og jord, men kun selv optræder med en promille af dem.

..og nu kan du selvfølgelig med rette sige, at dem der har leveret hits til Tom Jones og Elton John garanteret allerede har millionerne hjemme, ligesom Prince og Stevie Wonder garanteret heller ikke mangler noget, men der er masser af andre komponister og tekstforfattere der leverer til langt mindre kunstnere og har brug for indtægten fra royalties for at få hverdagen til at hænge sammen.

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Men det virker til, at du har den samme opfattelse som alle dem der vil være popstjerne. De tror absolut at alle der er noget ved musikken, fortjener at blive millionære.
Næh, jeg siger bare, at hvis 1000 mennesker synes dit nye album er så fedt at de gerne vil have et eksemplar så fortjener du at få en indtægt fra salget af 1000 album. 


Skrevet af: bruger udmeldt 27
Skrevet den: 22-November-2014 kl. 22:25
Floppi eksisterer ikke længere Wink


Skrevet af: bleed_blue
Skrevet den: 23-November-2014 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:

Floppi eksisterer ikke længere Wink

Nogle af bagmændene fik besøg af ordensmagten. Mon ikke de får sig et ordentligt rap over fingrene af de danske indholdsleverandører på tv markedet?


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 24-November-2014 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Er klar over, at der naturligvis også bliver brugt mange penge på den øvrige del af en filmproduktion. Men det var da et sted, man kunne spare lidt trodsalt. Synes det er grotesk med størrelsen på de lønninger, nogle skuespillere kræver for at være med i en film. Det overgåes IMO kun af fodboldstjerners lønkrav.

Ikke engang det er harmoniseret.
Nye film i dag har en nogenlunde fast pris, uanset hvad de har kostet at producere. Det i sig selv fortæller, at nogen laver en bevidst skævvridning. Og når man gør det, så skaber man samtidig en mulig konflikt med andre.
En film der har kostet 100mill at producere, den burde jo koste tilsvarende mere end en film der kun har kostet 10mill at producere. For os forbrugere, så er det ragende ligegyldigt om pengene er brugt til specifikke skuespillere eller andet. Det er kun på den lange bane, at skuespillerprisen er interessant. Eksempelvis vil der være nogen der gerne vil betale lidt mere for en film med Harrison Ford, selvom den produktionsmæssig kun har kostet 1/10 del af en anden film med Harrison Ford. Men det bliver svært at forholde sig ordentligt til det, når begge dele koster forbrugeren det samme. Endnu værre når det så er film med fuldstændig ligegyldige/ukendte navne, som bliver solgt for samme pris, som film med kendte navne. Hvor denne "harmonisering" ligger, det skal jeg ikke kunne sige. Men den er der, og den giver problemer.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 24-November-2014 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Er klar over, at der naturligvis også bliver brugt mange penge på den øvrige del af en filmproduktion. Men det var da et sted, man kunne spare lidt trodsalt. Synes det er grotesk med størrelsen på de lønninger, nogle skuespillere kræver for at være med i en film. Det overgåes IMO kun af fodboldstjerners lønkrav.

Ikke engang det er harmoniseret.
Nye film i dag har en nogenlunde fast pris, uanset hvad de har kostet at producere. Det i sig selv fortæller, at nogen laver en bevidst skævvridning. Og når man gør det, så skaber man samtidig en mulig konflikt med andre.
En film der har kostet 100mill at producere, den burde jo koste tilsvarende mere end en film der kun har kostet 10mill at producere. For os forbrugere, så er det ragende ligegyldigt om pengene er brugt til specifikke skuespillere eller andet. Det er kun på den lange bane, at skuespillerprisen er interessant. Eksempelvis vil der være nogen der gerne vil betale lidt mere for en film med Harrison Ford, selvom den produktionsmæssig kun har kostet 1/10 del af en anden film med Harrison Ford. Men det bliver svært at forholde sig ordentligt til det, når begge dele koster forbrugeren det samme. Endnu værre når det så er film med fuldstændig ligegyldige/ukendte navne, som bliver solgt for samme pris, som film med kendte navne. Hvor denne "harmonisering" ligger, det skal jeg ikke kunne sige. Men den er der, og den giver problemer.

Det er et dårligt argument. De store dyre film bliver jo kun til noget fordi der er folk der satser på at investere i dem. hvis der ikke er "en bevidst skævvridning" af priserne, så ville starwars jo være latterligt dyr at se i biffen eller købe på blu-ray... og hvem ville investere i et produkt med en meget højere slutpris.

Der findes i øvrigt en masse billige dvd-skiver i tiger..


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 24-November-2014 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det er et dårligt argument. De store dyre film bliver jo kun til noget fordi der er folk der satser på at investere i dem. hvis der ikke er "en bevidst skævvridning" af priserne, så ville starwars jo være latterligt dyr at se i biffen eller købe på blu-ray... og hvem ville investere i et produkt med en meget højere slutpris.

Det er sjovt at se, at du kun når frem til, at de dyrt produceret film skulle blive latterlige dyre. Har du overvejet den mulighed, at det kunne være de billigere producerede film, der burde være latterlige billigere, for nu at bruge dine egne ord?

Min pointe er, at der er ingen harmoni imellem produktionsprisen og salgsprisen, når man ser på produktionsomkostninger for film/udsendelser generelt. Så selvom det måske er et tab, hvergang en "pirat" ser en film/udsendelse ulovligt, så kan tabet ikke gøres op på samme måde.
Selve handlingen (ulovlig streaming/hentning af film/udsendelse) skal have en pris. Det er jo ulovligheden i sig selv, og koster som regel en bøde. Men tabet, som der omtales i denne debat, bør gøres op ud fra de reelle omkostninger og tidspunktet.

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Der findes i øvrigt en masse billige dvd-skiver i tiger..

På udgivelsestidpunktet koster de som regel det samme. Ligesom når du går i biografen. Så koster en stor-film også nærmest det samme, som en lille produktion. Dermed ikke sagt, at der ikke kan være undtagelser. Men som hovedregel ligger de på samme priser.
Efterhånden som en film/udsendelse har været på markedet et stykke tid, så KAN prisen falde. Men prisen for at kopiere/se den ulovligt, den er det samme. Dvs. på den måde holder den sin pris.

I forsikringsverden, hvis vi skal sammenligne og skævvride det tilsvarende, så svare det til, at din nyindkøbte bil holder prisen hele vejen igennem dens leve alder. Det kan du godt se, det er næppe en god forretning, for forsikringsselskaberne.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bladerunner
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 10:43
Jamen lad os bare blive i bil analogien.

Hvis du bliver snuppet i at køre rundt i en bil som du ikke har betalt registreringsafgift af bliver bøden 2 x registreringsafgift af nybilsprisen.

Så jeg stemmer for at bøderne for piratkopiering fordobles for at matche denne praksis Tongue


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af Bladerunner Bladerunner skrev:

Jamen lad os bare blive i bil analogien.

Hvis du bliver snuppet i at køre rundt i en bil som du ikke har betalt registreringsafgift af bliver bøden 2 x registreringsafgift af nybilsprisen.

Så jeg stemmer for at bøderne for piratkopiering fordobles for at matche denne praksis Tongue

Vi kan da fortsætte endnu mere i biler.
En Jaguar salgspris er næppe den samme som en Toyota Yaris. Begge er biler, men det er to forskellige biler.

En starwars film og en low-budget film (tilfældigt navn udeladt) er også begge film. De koster det samme, i udsalgspris.

Det er det jeg mener med, at der er ikke nogen harmoni imellem produktions omkostninger og udsalgspriser. 
Men hvis man harmoner udsalgspriserne, så en low-budget film eksempelvis var tilsvarende billigere end en starwars film, så kunne man også harmonere priserne ved kopiering tilsvarende.
Eksempel: 
Udsalgspris starwars: 150,-
Udsalgspris low-budget: 100,- 

Kopiering starwars: 150 x 2 = 300,-
Kopiering low-budget: 100 x 2 = 200,-

Bøden er derimod den samme i og med strafhandlingen er ens, uanset om du kopiere en starwars eller en low-budget film. 

Og så kan man lave en hulens masse nuancer i dette.
En film der har været på markedet længe, måske sågar udsendt på TV. Skal den så også koste det samme, hvis man vælger at kopiere den? Det er her at tiden og nedskrivning er samlignlige med biler, igen. En bil der har flere år på tælleren/årgang, som fx bliver stjålet, den får du heller ikke ny pris for, af forsikringen. Skal filmselskaberne så have "ny pris" i erstatning, hvis en gammel film kopieres?



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Jørgensen
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 11:44
Nu skal man vel heller ikke glemme, at film, der indtjener meget, er med til at finansiere film, der måske ellers ikke ville være blevet til noget.

Derudover falder film ret hurtigt i pris, så vil man ikke give samme pris i biografen for en populær film kontra en smal film, kan der jo bare ventes nogen tid. Så skal markedskræfterne nok afgøre, hvilke film man nærmest får smidt i nakken, mens andre kan holde prisen på et højere niveau.

Samlet synes jeg ikke, at der er noget forkert i at betale samme pris for to film i biografen uanset produktionspris. At vi så har høje billetpriser herhjemme, er en anden sag.

Mvh. Jørgensen



Print side | Luk vindue