Print side | Luk vindue

Varm Imac

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=136090
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 12:10


Emne: Varm Imac
Skrevet af: moose74
Emne: Varm Imac
Skrevet den: 07-November-2014 kl. 20:50
Efter opdateringen til yosemite på min imac anno 2009, synes jeg den til tider er meget varm, installerede smsFancontrol, den viste 93C og det eneste der køre er safari...

Har sat min fan i high speed, og den er nu nede på 78C



Forstår ikke lige hvorfor dustinhome.dk, æder alt den CPU, når jeg ikke er på siden ?

com.avast. daemon er et virus program der scanner alt lige pt. så den æder lidt.







-------------
tvix rocks !



Svar:
Skrevet af: Ukke
Skrevet den: 07-November-2014 kl. 23:19
Jeg er næsten sikker på, det er Adobe Flash som æder CPU-kraft. Prøv at afslutte Safari helt - evt en genstart.


Skrevet af: moose74
Skrevet den: 08-November-2014 kl. 07:04
Du har ret,,, safari for CPU 'n til at explodere, lukker eller en genstart af safari for den i ro,,,,, underligt, er det en Update fra Apple der skal ændre det ?

-------------
tvix rocks !


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 08-November-2014 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af moose74 moose74 skrev:

Du har ret,,, safari for CPU 'n til at explodere, lukker eller en genstart af safari for den i ro,,,,, underligt, er det en Update fra Apple der skal ændre det ?

Har Google Chrome samme problem?


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: moose74
Skrevet den: 09-November-2014 kl. 07:50
Firefox bruger 20-25CPU hvor safari ligger på 90 :-(, håber de snart får det rettet.

-------------
tvix rocks !


Skrevet af: Ukke
Skrevet den: 16-November-2014 kl. 13:07
Det er desværre Adobe Flash som er problemet.



Skrevet af: moose74
Skrevet den: 16-November-2014 kl. 16:54
Okay, hvad kan der gøres ved det ?

-------------
tvix rocks !


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 16-November-2014 kl. 20:17
Hvad hvis du kører Google Chrome som har Flash indbygget?

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 16-November-2014 kl. 20:52
Synes også min iMac 2011 bliver varm når jeg spiller, altså her i yosemite... Men problemet for mig er at den har været ned i et par måneder, så kan ikke engang huske om den blev så varm normalt, men synes egentlig at kunne huske da jeg spillede battlefield 3, at der blev den brandvarm oppe i venstre hjørne!

-------------
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 16-November-2014 kl. 22:15
En iMac er heller ikke bygget til krævende 3D grafik som eksempelvis spil. Dertil er dens kølesystem ikke gearet og derfor er det også begrænset med hvor kraftige grafikkort den kan leveres med.

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: moose74
Skrevet den: 19-November-2014 kl. 17:28
Citat : Det er desværre Adobe Flash som er problemet.


Hvad kan der gøres ved det, når det er safari man vil bruge ?, vente på adobe flash opdateres.


-------------
tvix rocks !


Skrevet af: moose74
Skrevet den: 19-November-2014 kl. 20:06



Ok se dette, safari køre, og CPUèn æder fra www.dustinhome.dk, selv om siden ikke er besøgt længe, og slet ikke er i min browser historie, hvad skal dette betyde... 

Har afinstallerert adobe flash, og instaleret det på ny, hjalp ikke, hved ikke hvor problemmet ligger, og som sagt er det kun! når safari bliver brugt, og efter min opdattering til OS X 10.10

Og macèn kom op på 88C i Temp.


-------------
tvix rocks !


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 11:01
Apple har længe haft et horn i siden på Adobe's Flash, så mon ikke det er med vilje.

Så kan vi forvente en eller anden spin fra Apples side om at de er ved at gå væk fra flash fordi de kører dårligt.

Det ædes ofte ukritisk hos størstedelen af macfolket.

Jeg ville ikke være så negativ omkring Apple, hvis de ville være ærlige og spille med åbne kort.
Men der er desværre for mange eksempler på at de forsøger at tige folk ihjel i stedet for at være konstruktive.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 11:25
Kan det ikke være Javascript i stedet for? 
Jeg har sat indstillingerne i Safari, så jeg skal spørges før der kører Flash på en side, og der er ikke flash på Dustinhome.dk.

Og jeg har også været ude for 2 processer, der løb løbsk. Jeg opdagede det ved at kunne køre blæserne.




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Langmack
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

En iMac er heller ikke bygget til krævende 3D grafik som eksempelvis spil. Dertil er dens kølesystem ikke gearet og derfor er det også begrænset med hvor kraftige grafikkort den kan leveres med.

Hvad er det for en omgang bullshit at fyre af?

Har haft en 27'' iMac 2009 og en 2014 model, som har kørt "tunge" 3D spil uden problemer.
Nuvel, sidder du +4 timer i BF4 med 2560x1440 i høj detaljegrad, så spinder blæseren yderligere op ihf. idle. Men stadigt aldrig højt eller generende.

Der sidder en GeForce 780GTX 4GB i min iMac - ja det er en "M" model, som du vil finde i en bærbare, men den gør det stadigt ganske fantastisk.

Summa summarum: En iMac er lige så "egnet" til spil som en gamer bærbar er.


-------------
LG OLED65C9 monteret på Beovision 7 gulvstander.
B&O Stage
Beoremote One


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 12:13
En gamer bærbar er også en nødløsning som gamer pc.
Så en iMac ville i såfald også være en nødløsning til gamer pc.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Larxox
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af moose74 moose74 skrev:




Ok se dette, safari køre, og CPUèn æder fra www.dustinhome.dk, selv om siden ikke er besøgt længe, og slet ikke er i min browser historie, hvad skal dette betyde... 

Har afinstallerert adobe flash, og instaleret det på ny, hjalp ikke, hved ikke hvor problemmet ligger, og som sagt er det kun! når safari bliver brugt, og efter min opdattering til OS X 10.10

Og macèn kom op på 88C i Temp.

Jeg har haft samme oplevelse med Safari der løb løbsk med Dustinhome der ikke svarede....
Og jeg havde heller ikke været på deres hjemmeside i lang tid. Kører også Yosemite
Så nu tjekker jeg "Aktivitetsovervågningen" når den arbejder for hårdt.

Synes det er mystisk!


-------------
Mvh. Lars
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25730&KW=Larxox&PN=0&TPN=1 - Larxox’s Hjemmebio


Skrevet af: Langmack
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

En gamer bærbar er også en nødløsning som gamer pc.
Så en iMac ville i såfald også være en nødløsning til gamer pc.

Det kan du jo mene om, hvad du vil.

Men at sige at en bærbar/iMac ikke kan bruges til gaming, er en påstand der står for egen regning.

Jeg ville aldrig anbefale en iMac, til en som efterspørger en 'gaming pc' - hovedsageligt grundet de manglende opgraderingsmuligheder.
Upåagtet af ovenstående, kan du _sagtens_ benytte en iMac til at spille på, uden du skal være bekymret om varme eller blæserstøj.


-------------
LG OLED65C9 monteret på Beovision 7 gulvstander.
B&O Stage
Beoremote One


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 14:17
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Apple har længe haft et horn i siden på Adobe's Flash, så mon ikke det er med vilje.

Så kan vi forvente en eller anden spin fra Apples side om at de er ved at gå væk fra flash fordi de kører dårligt.

Det ædes ofte ukritisk hos størstedelen af macfolket.

Jeg ville ikke være så negativ omkring Apple, hvis de ville være ærlige og spille med åbne kort.
Men der er desværre for mange eksempler på at de forsøger at tige folk ihjel i stedet for at være konstruktive.
Nu er det jo et velkendt faktum at flash er en gang klyt, uanset platformen.
Der er steder, hvor det er den rigtige løsning, men er mange steder brugt fordi "det plejer vi at bruge".



-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Apple har længe haft et horn i siden på Adobe's Flash, så mon ikke det er med vilje.

Så kan vi forvente en eller anden spin fra Apples side om at de er ved at gå væk fra flash fordi de kører dårligt.

Det ædes ofte ukritisk hos størstedelen af macfolket.

Jeg ville ikke være så negativ omkring Apple, hvis de ville være ærlige og spille med åbne kort.
Men der er desværre for mange eksempler på at de forsøger at tige folk ihjel i stedet for at være konstruktive.
Nu er det jo et velkendt faktum at flash er en gang klyt, uanset platformen.
Der er steder, hvor det er den rigtige løsning, men er mange steder brugt fordi "det plejer vi at bruge".


Helt enig!

Men det ændrer ikke på det faktum at problemet er koncentreret omkring Flash i Safari på Mac.
Der er ikke samme problem med Flash i Firefox på Mac.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: moose74
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 15:56
Ang. Flash, syntes ikke jeg havde problemmet i Mavericks, og overvejer at gå tilbage til mavericks

-------------
tvix rocks !


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af moose74 moose74 skrev:

Ang. Flash, syntes ikke jeg havde problemmet i Mavericks, og overvejer at gå tilbage til mavericks

Jeg tror ikke problemet er Flash. Jeg kunne ikke se noget Flash på dustinhome.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: sickchild
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 16:44
Jeg har haft problemet med Flash brugte alt for meget cpu på min macbook pro. Både med Maverick og Yosemite. Jeg har brugt click2flash udvidelsen for at stoppe problemet. 


Skrevet af: moose74
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 17:33
Har nu hentet click2flash, skal den bare installeres ? ingen steder man aktiver den ?





Update : Click2flash havde ingen virkning, safari blæser stadig CPU`n i overdrive.... 80C :-(


-------------
tvix rocks !


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af moose74 moose74 skrev:


Har nu hentet click2flash, skal den bare installeres ? ingen steder man aktiver den ?





Update : Click2flash havde ingen virkning, safari blæser stadig CPU`n i overdrive.... 80C :-(


Jeg skriver lige for 3. gang: jeg tror ikke det er Flash, der er problemet.


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: moose74
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 21:37
Er fastslået!

-------------
tvix rocks !


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 21:42
Oprindeligt skrevet af moose74 moose74 skrev:

Er fastslået!


Men der ER af og til noget, der får Safari til at bruge en masse CPU. Jeg holder øje med det, og skriver om det her næste gang, foruden det bliver rapporteret til Apple.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 21-November-2014 kl. 09:53
Der er flere årsager der kan få safari til at bruge alle cpu krafter. Du har sikkert prøvet at slette alt der vedrør safari, herunder din historie småkager m.m.  Men Fjern nu alt website data/ - Cleaning all website data, jeg køre selv US som sprog. Genstart safari.

Har du haft, eller måske begyndt på at downloade f.eks. xmbc?

Har du noget på maskinen der hedder Rapport " fra Trusteer" hvis ja, fjern det. Eller lign. tredje parts program/plugin?



-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Diamanten
Skrevet den: 24-November-2014 kl. 18:40
Jeg har præcis samme fænomen og har desuden set at det også er et problem i bla. Sverige.

Jeg har desuden bemærket en pudsig sammenhæng. Nemlig at når problemet opstår så sker det typisk at jeg bliver notificeret om at jeg skal installere Java Runtime Environment. Til trods for at jeg nu har installeret dette gentagne gange fortsætter jeg med at få samme notifikation. Der er ikke tale om en nyere version, men samme version hver gang. Når installationen er fuldført verificerer jeg og bliver bekræftet i at installationen var succesfuld.

 

Og her et screenshot fra aktivitets-overvågning, som viser hvor mange resourcer www.dustinhoome.dk bruger!



Jeg har forsøgt de mest gængse ting, men intet hjælper:
  • Slette ALT historik incl cookies
  • Genstart
  • Blokkere Java i Safari indstillinger
Det er som om dustinhome.dk selv bestemmer hvornår den vil starte op og det er ved at drive mig til vanvid. For en ordens skyld skal jeg måske lige pointere at jeg ikke har besøgt dustinhome.dk. Jeg har desuden bemærket at der altid kommer 2 identiske linier med dustinhome.dk. Og de fortsætter bare i en uendelighed indtil jeg lukker Safari ned. Typisk vælger jeg samtidig at slette al historik samt vælge genstart.

Håber der er nogle kvikke hoveder, som kan komme med nogle ideer....


Skrevet af: sickchild
Skrevet den: 24-November-2014 kl. 19:01
Kærestens macbook air fik samme pop op hele tiden. Googlede mig til at man skulle installere java version 6 også direkte fra apple hjemmeside. Og det har hjulpet den har ikke være der lige siden. Fulgte den her side.

http://fredericiana.com/2014/10/21/osx-yosemite-java-runtime-environment/ - http://fredericiana.com/2014/10/21/osx-yosemite-java-runtime-environment/


Skrevet af: Diamanten
Skrevet den: 24-November-2014 kl. 19:32
Tak for tippet Sickchild.... Java er nu installeret direkte fra Apple. Mon ikke det løser det ene problem. Så må tiden vise hvorvidt der er en sammenhæng, Smile


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 24-November-2014 kl. 21:30
Lige at bemærke at apple har sin egen Java og Oracle har ligeledes deres egen - Oracle er et web plugin og apple er det man kalder standalone. Du kan lukke ned for Apple SE 6 webstart ved at gå i terminalen.  

Se dette link: http://support.apple.com/en-us/HT202643





-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: moose74
Skrevet den: 24-November-2014 kl. 21:50
Køre med begge java nu, safari kørte fint 5 min, så tog helvede ved den:-), www.Dustinhome fik temp. Godt op mod de 80C

Træt af det her....



-------------
tvix rocks !


Skrevet af: Diamanten
Skrevet den: 24-November-2014 kl. 22:07
Jeg har fulgt begge råd ovenfor og indtil videre har min iMac kørt som en drøm og dustinhome har ikke været fremme. Jeg havde ellers besluttet at lægge Safari på is og bruge Chrome indtil problemet var løst. Men som sagt kører den fint indtil videre. 

PS jeg ved naturligvis stadig ikke om der er en sammenhæng mellem de to ting.... altså dustinhome fænomenet og den gentagen Java prompt!


Skrevet af: moose74
Skrevet den: 25-November-2014 kl. 05:23
Har du slettet en af java?, og hvilken

-------------
tvix rocks !


Skrevet af: moose74
Skrevet den: 25-November-2014 kl. 05:24
Har du slettet en af java ?, og hvilken

-------------
tvix rocks !


Skrevet af: Diamanten
Skrevet den: 25-November-2014 kl. 10:42
Jeg har blot fulgt linket fra Potter længere oppe i tråden:  http://support.apple.com/en-us/HT202643 - http://support.apple.com/en-us/HT202643

If, after installing Java for OS X 2014-001 and the latest version of Java 7 from Oracle, you want to disable Java 7 and re-enable the Apple-provided Java SE 6 web plug-in and Web Start functionality, follow these steps.


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 25-November-2014 kl. 11:05
At det er Dustinhome.dk der giver problemer lugter jo af, at det er en reklame på en side du besøger. Har Safari ikke en reklame-blocker der kan installeres?

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: moose74
Skrevet den: 25-November-2014 kl. 12:19
Har ADD Blok på, men vil prøver det med java via linket.

-------------
tvix rocks !


Skrevet af: Diamanten
Skrevet den: 25-November-2014 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

At det er Dustinhome.dk der giver problemer lugter jo af, at det er en reklame på en side du besøger. Har Safari ikke en reklame-blocker der kan installeres?

Jeg har aldrig besøgt Dustin.dk! Jeg kender dårligt til butikken udover at have set den i London. Jeg har aktiveret ALT hvad jeg kan af add blokkere samt pop up reklamer.... altså de muligheder som forefindes out of the box i OSX.

Men det er nu heller ikke min fornemmelse at det her har noget som helst med reklamer at gøre! Eksempelvis kommer der aldrig noget op i form af reklamer fra Dustin. Det er blot to processer som kører i baggrunden og som belaster CPU'erne omkring 100%. Og når først det sker så stopper det ikke igen. Efter jeg har fulgt de to råd fra side 3, har min maskine kørt som en drøm. Hverken dustinhome.dk eller Java installation reminders.

Iøvrigt bor jeg ikke engang i Danmark! Bemærk det er dustinhome.dk. Jeg har fundet et tilsvarende problem fra en svensker blot med dustinhome.se 


Skrevet af: moose74
Skrevet den: 25-November-2014 kl. 17:34
@Diamanten


Er det guiden her du har brugt ? http://support.apple.com/en-us/HT202643


-------------
tvix rocks !


Skrevet af: Diamanten
Skrevet den: 25-November-2014 kl. 18:58
Oprindeligt skrevet af moose74 moose74 skrev:

@Diamanten


Er det guiden her du har brugt ? http://support.apple.com/en-us/HT202643

Jeps... punkt 1 til 5. Vær opmærksom på at du ikke ser den fulde linie i tekst felterne. Jeg copy/pastede de 4 linier ind i terminal. Men husk lige at hente Apples Java først!  


Skrevet af: moose74
Skrevet den: 25-November-2014 kl. 19:45
@Diamanten


Super !

For første gang i mit iMac liv, ser min Java nu sådan her ud 



Før har det altid været Oracle Java der har været vist, men nu må vi se om det har virket.


Update : Dustinhome har lige vist sig og graderne er nu igen på vej op :-( FORFANDEN DAAngryAngryAngryAngry


-------------
tvix rocks !


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 11:10
Ligger Dustinhome i dine Topsites? 
Hvis forum.recordere.dk kommer ind i mine Topsites, så sker der noget, så Aktive emner opdateres, og jeg ikke kan se hvad jeg mangler at læse. 
Dvs. Safari rører ved de sider, der ligger i Topsites.


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: moose74
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 17:34
Efter instalation af apple`s Java, kan jeg ikke længere log på div. sider med NEM ID, Andre der er ude for det ?

-------------
tvix rocks !


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 17:45
Oprindeligt skrevet af moose74 moose74 skrev:

Efter instalation af apple`s Java, kan jeg ikke længere log på div. sider med NEM ID, Andre der er ude for det ?


Jeg har begge installeret, og kan ikke huske hvilken jeg installerede først. Men jeg skal bruge Java 6 pga. Adobe Illustrator.

-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: moose74
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 18:56
Okay, men status for mit vekommende er at Apple s java og oracle's har ikke hjulpet, wwwdustinhome kommer stadig lige pludselig,

-------------
tvix rocks !


Skrevet af: Diamanten
Skrevet den: 30-November-2014 kl. 14:43
Nå men så dukkede dustinhome frem igen med en overbelastet CPU til følge Angry Safari er hermed lagt på is til fordel for Chrome. Det er mig en gåde hvordan dustinhome pludselig kommer ind og lægger beslag på Safari!!! Jeg har som sagt ikke engang besøgt den famøse hjemmeside. Nu bliver det så spændende om det vitterligt relaterer sig udelukkende til Safari eller om problemet også dukker op i Chrome. Det lugter lidt af malware.... 


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 30-November-2014 kl. 15:01
Prøv AdwareMedic. 
http://www.adwaremedic.com/index.php - http://www.adwaremedic.com/index.php




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: moose74
Skrevet den: 30-November-2014 kl. 15:42
Nogen med samme problem, ingen løsning endnu ser det ud til.

https://discussions.apple.com/thread/6611674?start=0&tstart=0


-------------
tvix rocks !


Skrevet af: moose74
Skrevet den: 30-November-2014 kl. 15:47
NO Adware found her :-)

-------------
tvix rocks !


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 30-November-2014 kl. 21:26
hvad angår java fra apple, så er der en rigtig god årsag til at man ikke kan tilgå nemID sider med den. Den er nemlig ikke opdateret til nyeste version iforhold til Oracle. - Hvilket betyder at DanID's javacheck ikke tillader at køre applikationen. - godt vi efterhånden ikke skal bruge java overhovedet mere. Omkring årets udgang er hovedaktørerne gået på javascriptversionen igen



Print side | Luk vindue