Print side | Luk vindue

B&W DM17 Info/Renover

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=138846
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 18:18


Emne: B&W DM17 Info/Renover
Skrevet af: Jegergrim
Emne: B&W DM17 Info/Renover
Skrevet den: 01-Marts-2015 kl. 13:53
Overvejer at købe noget billigt, hvad ville i mene denne er værd?
http://www.dba.dk/hoejttaler-bw-dm17-pass/id-1013959432/ - http://www.dba.dk/hoejttaler-bw-dm17-pass/id-1013959432/



Svar:
Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 01-Marts-2015 kl. 14:17
Den er klart de 1200 kr værd. De sælges normalt for 2.000, nogen prøver 3.000, men den går ikke.

Diskanten stammer fra B&W's berømte DM7, som var topmodellen år tilbage.
Basserne er 7" og flytter ikke alverdens luft, så regn ikke med et ordenligt bas brag for det får du ikke. Det er heller ikke en højttaler der spiller overdrevent højt, men jeg vil nok mene at den kan spille højt nok til en fest i en 25 m2 stue - med mindre det er et metal party.

Delefilteret er ganske stort 24 dB/okt både på bas og diskant og der er et sikringskredsløb der burde redde højttaleren, hvis der spilles for højt, men nogle defekte DM17'er er da set så stol ikke blindt på det.

Diskanten alene sælges for 500 kr, brugt, og de lyder særdeles godt den dag i dag, hvis de er i topform.

Hvis du kikker på B&W'er fra 600 serien, så vil jeg sige du får en bedre højttaler i DM17 end i 600, 601 og 602 serierne.

-------------
mvh Infinity


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 01-Marts-2015 kl. 14:27
Det er jo lillebror'n til mine DM7 ;-)

Du kan forvente en meget velspillende højttaler. Men den kræver sikkert noget saft og kraft af forstærkeren ligesom sin storebror. Jeg er oppe i 2 x 190 watt med min surroundforstærker, og det kræves for at DM7 folder sig ud og lyder så også helt fantastisk.


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 01-Marts-2015 kl. 16:58
Super, jeg har en aftale med sælger om at afhente imorgen :)

Fik i kigget på billederne af diskanten, ser alt i orden ud?


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 01-Marts-2015 kl. 17:13
På mine er der et frontgitter på diskanten foruden trådkuplen. Men det kan være den er udeladt på de her, som jeg tror er nyere end mine.


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 01-Marts-2015 kl. 18:51
Skriver lige tilbage når jeg får afhentet dem, og evt. yderligere billeder - de skal renoveres ihvertfald, som et begynder projekt (første) :)


Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 01-Marts-2015 kl. 19:11
Der mangler et gitter lige foran domen og tjek lige op gummi ophænget i basserne er i orden, det ene ser ret dårligt ud og så skal du selvfølgelig ikke købe højttaleren. Det er meget svært at få erstatningsenheder!

-------------
mvh Infinity


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 01-Marts-2015 kl. 20:07
Mange tak for det, havde ikke lige lagt mærke til dem. Er det disse du henvender til?
 - jeg må lige være obs. på det når jeg får kigget på dem imorgen



Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 01-Marts-2015 kl. 20:19
Jep, er de defekte er det et no go!

-------------
mvh Infinity


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 01-Marts-2015 kl. 20:26
Hvordan ved jeg om de er defekte eller ej? Han fortalte mig de spilede til en fest helt fint 3 år siden, og ellers har stået ubrugt siden - må den gerne være slatten eller skal den holde sig selv 100%?



Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 01-Marts-2015 kl. 21:12
Gummiophænget skal være helt og regelmæssigt og sidde fast på membranen uden fejl. Ellers har højttalerne lidt overlast. På mine DM7, der er over 25 år ser gummiet ud som nyt.

Du kan prøve at trykke på membranen med flad hånd og lytte efter mislyde når den bevæger sig ind og ud. Der må ikke være nogen lyd, for så er svingspolen deform af forkert brug og overbelasning.


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 01-Marts-2015 kl. 21:16
okay, tak for hjælpen,
vender tilbage efter at få set på dem


Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 03-Marts-2015 kl. 20:05
Hvordan gik det, annoncen er ikke længere på DBA?

-------------
mvh Infinity


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 03-Marts-2015 kl. 21:10
Hej igen, undskyld det sene svar, har haft travlt med arbejdet - jeg købte dem, og fik taget billeder her idag. Umiddelbart følte jeg ikke at plastikken var løst, i de rød-markerede felter fra tidligere svar. Selve enhederne så og føltes helt fine og jeg fik lov til at lytte kort til højtalerne for at sikre mig de rent talt fungerede.

Jeg var lidt ivrig på ét af tweetersne - endte med at halvt løsne/ødelægge coveret på den. Jeg må lige se om jeg ikke kan fikse den, når jeg engang starter renoveringen på dem :) 

Udover tweeteren (selvbeskadiget), var den eneste fejl jeg umiddelbart fandt, en "løs" forsikring på et af højtalerne hvilket kan ses på et af billederne - det burde kunne klares med lidt lim?

Her er albummet til de billeder jeg hurtigt fik taget;
http://imgur.com/a/Sd2tJ

Planen med højtaleren er til start renovering udenpå, med slibning og ny farve/lak, og yderligere få ændret kapacitatore (hvilken jeg læste mig frem til var en god idé) - den sidste del kræver dog først at jeg får øvet mig på noget yderligere lodning :)


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 03-Marts-2015 kl. 21:13
De røde felter fra tidligere svar, så ud til at være fra fabrikken, fremfor brugsslid - ihvertfald af hvad jeg kunne mærke mig frem til med fingeren, det så ikke "brugt ud" - jeg tager nogle bedre billederne imorgen.

Har du eventuelt lidt hjælp til afmontering af tweeteren? Ville være taknemmelig, det er ikke nemt at finde info om disse højtalere længere :D

Redigér: Fik lige sat hyperlink til linket.
http://imgur.com/a/Sd2tJ - http://imgur.com/a/Sd2tJ


Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 03-Marts-2015 kl. 23:05
Du tager bassen (ledningerne kan tages af) og det skumgummi der udgør dæmpematerialet ud og i toppen går der en skrue fra diskanten ned i højttalen. Brug en lille skiftenøgle til at løsne møtrikken. Det er ikke svært, og der er en samlemuffe på ledningen så du skal ikke lodde.

Delefilteret tager du ud ved at løsne de 4 skruer i bunden, her er der en del ledninger, fx til lysdioden i bunden, det er vigtigt du får dem sat rigtigt på igen!!!, ledningerne til stikkene bagpå kan ikke umiddelbart tages af men den sorte plastik box kan tages ud og drejes og puttes ind i højttaleren. Det er også ganske nemt.
Sværest er det at få delefilteret fysisk ud af kassen, der er ikke mange millimeter at give af!

Når du har taget delefilteret ud er der en stikbox på midten af printet og den kan du tage af, så er delefilteret fri for alle ledninger.

Du kan finde servicemanualen her:    http://bwgroupsupport.com/manuals/service - http://bwgroupsupport.com/manuals/service

Accepter vilkårne og søg på DM17.

Tillykke med købet!

-------------
mvh Infinity


Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 03-Marts-2015 kl. 23:12
Øv servicemanualen lå der ikke alligevel.... :-(


-------------
mvh Infinity


Skrevet af: larsne
Skrevet den: 04-Marts-2015 kl. 10:30
Vær opmærksom på at diskanternes dome har en coating som kan være mere eller mindre opløst. Det betyder at den ikke længere er lufttæt og dens output er meget begrænset. Hvis højttalerne spiller ens er der formentlig ikke noget i vejen, men hvis der er forskel i de højere toner, så kan det være årsagen.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 04-Marts-2015 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af larsne larsne skrev:

Vær opmærksom på at diskanternes dome har en coating som kan være mere eller mindre opløst. Det betyder at den ikke længere er lufttæt og dens output er meget begrænset. Hvis højttalerne spiller ens er der formentlig ikke noget i vejen, men hvis der er forskel i de højere toner, så kan det være årsagen.

Okay! Det fik mig da lige til at lette på grillen der sidder på diskanterne. Kunne nu ikke se ret meget andet end støv, da man ikke kan tage den af uden at afmontere hele diskanten.


Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 04-Marts-2015 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af larsne larsne skrev:

Vær opmærksom på at diskanternes dome har en coating som kan være mere eller mindre opløst. Det betyder at den ikke længere er lufttæt og dens output er meget begrænset. Hvis højttalerne spiller ens er der formentlig ikke noget i vejen, men hvis der er forskel i de højere toner, så kan det være årsagen.


Hvis diskantens dome ikke er i kontakt med luften kan den jo ikke flytte luft! Så det forstår jeg ikke noget af.

Selvfølgelig skal den lidt åbne diskant klemmes sammen igen så der ikke kommer skidt og snavs ned i svingspolen, er indeholder olie og derfor får skidtet til at klæbe fast.

-------------
mvh Infinity


Skrevet af: larsne
Skrevet den: 04-Marts-2015 kl. 11:54
Det jeg mener er at dome'en er fabrikeret af en slags tekstil stof som så efterfølgende er coatet så den er lufttæt, hvis ikke den blev det ville der stort set ikke komme lyd fra den. Det der så sker i takt med alderen på visse af de ældre b&w diskanter, er at den originale coating forsvinder, og man skal rense det resterende af og give den et nyt coat, folk har brugt shellac eller pva lim fortyndet med vand. Der skal en så tynd coating på som muligt, hvis man efter hver omgang coating lige holder dome'en op mod lyset når det er tørt, skal den være så tæt at lys ikke slipper igennem. Et alternativ er at montere en frisk membran - videoen viser en diskant fra DM7, men princippet er det samme https://www.youtube.com/watch?v=uOd8RlBuhY4


Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 04-Marts-2015 kl. 14:17
OK Det er jo ganske interessant, men jeg kommer aldrig til at skifte domen på mine DM17'ner og CDM1'er, det er jeg ikke dygtig nok til.

-------------
mvh Infinity


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 09-Marts-2015 kl. 21:29
Jeg har endelig fået købt en loddestation og noget sandpapir, samt fået højtalerne skilt ad - nu mangler jeg at finde nogle nye kondensatorer - nogle med bud på nyere bedre kondensatorer og nye spoler? Jeg fik læst mig frem til at de vidst ikke skulle være de bedste... og at et skift gav markant bedre lyd.

Rediger: Umiddelbart ser domen komplet lufttæt ud, men er i tvivl om limen omkring voice-coilen er i fin stand? Samt synes jeg der er noget hvidt omkring magneten --- Tager lige nogle billeder, så jeg kan få noget feedback :)


Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 09-Marts-2015 kl. 21:50
Du kan købe alle de kvalitets komponenter, du har råd til her:

http://frequence-shop.dk/hifi/4-delefilter-komponenter/ - Frequence Shop

Men det er noget af en misforståelse hvis du køber en billig brugt højttaler og så skifter delefilterkomponenterne for 2-3 gange prisen på højttaleren. Det skal passe sammen. Så jeg ville nok ikke gribe det an som du er på vej til, men nøjes med at forbedre, hvis der er behov for det.

Spoler plejer ikke at kunne slides op, så de ældes ikke.

-------------
mvh Infinity


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 09-Marts-2015 kl. 22:01
Det er godt råd, tror jeg vil slappe lidt af og starte med at renovere kabinettet og de små billige kondensatorer, samt fastgøre den løse sikring.

Her er nogle nye billeder, samt nogle relateret til mit tidligere spørgsmål :)

http://imgur.com/a/ykfKZ - http://imgur.com/a/ykfKZ

Rediger: Glemte at tilføje disse PDF filer af Specificationer og DM17 Brochure jeg fandt på  http://bwgroupsupport.com/manuals/bw-archive - http://bwgroupsupport.com/manuals/bw-archive

http://www.filedropper.com/dm17brochure - http://www.filedropper.com/dm17brochure
http://www.filedropper.com/dm17specifications - http://www.filedropper.com/dm17specifications


Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 09-Marts-2015 kl. 22:22
Ud fra billederne kan jeg ikke se o diskanten fejler noget, jeg kan ikke se nogen fejl, men billeder kan lyve.

De hvide 4,7 uF kondensatorer ser uoriginale ud, alle mine er bege-brun, som nogle af dine også er.

De grå 500 uF kondensatorer ser også uoriginale ud. Dem kan du forbedre ved at parallel forbinde en god 10 uF hen over den (forbedre højfrekvent egenskaberne) eller du kan vælge at kortslutte den helt, så får du lidt mere dybbas, til gengæld er risikoen for at brænde basenheden MEGET større.


-------------
mvh Infinity


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 09-Marts-2015 kl. 22:46
Hvilken årgang er din fra? Kan læse på printkortet min er fra 29. Februar 1984 (muligvis en tidligere revision af printkort, hvor årgang 1985 har en forbedret revision)

Jeg fandt et billede af en fra 26. Marts 1985 - lidt over et års forskel.

Det ser ud til at passe meget godt med din beskrivelse

Tilføjer mit, til sammenligning:


Skrevet af: Jever
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 07:51
Noget af et projekt du har gang i der, ud fra almindelig nysgerrighed hvad endte du med at give for de B&W?

Med mindre det er fordi du har fået dem smidt i nakken, eller det er med "vilje" du har købt højtalere der skal total renoveres, fordi du syntes det er sjovt, eller din hobby, så kan det være dyrt sparede 800 kr.  :O)


Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 08:35
Hvor har du fundet det øverste billede? - Det stemmer ganske fint overens med hvordan jeg husker mit delefilter print.

Men misforstå mig ikke, der er intet dårligt ved dine hvide 4,7 uF kondensatorer, de er nok præcis ligeså gode som de bege-brune. Vigtigt er at det er folie kondensatorer og spændingen er høj.

500 uF kondensatoren ser nu original ud, det er jo samme type.

Jeg kan ikke huske datoen for mit delefilter.

-------------
mvh Infinity


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 11:12
@Jever Det var en spontant interesse indenfor hovedtelefoner, højtalere og generelt hifi/lyd. Også fandt jeg disse højtalere jeg gav 1200 for, og tænkte det kunne være et fint fritidsprojekt og starte på, og dermed også allokeret lidt af økonomien til dét - det skal dog nævnes jeg helst vil holde det så lavt nede som muligt og tager gerne imod hjælp Tongue. Jeg ved ikke om jeg kan sige det er en hobby endnu, da jeg generelt primært interesserer mig indenfor IT og computer-halløj.

@Infinity Jeg fandt billede på google efter lidt søgen. Hvordan finder jeg ud af om det er folie kondensatorer og høj spænding? Jeg tager lige nogle bedre billeder - regner med at hive den ud af kabinettet senere idag. 
Jeg går ud fra at det er 1985 og deropefter du ellers har fat i selv, da de første modeller ser ud til at have brugt lidt dele hist og pist. Min idé var til start at udskifte de billere dele på printkortet og se hvilken effekt det ville have på højtalerne - min nuværende recievever, jeg fandt på loftet ser gammel og billig ud. Jeg ved umiddelbart ikke om man ville kunne høre forskel med den, dog regner jeg med at investere i en mellemgod reciever når jeg får råd.
Kan du markere på billedet hvordan du tænkte med hensyn til dette "...De grå 500 uF kondensatorer ser også uoriginale ud. Dem kan du forbedre ved at parallel forbinde en god 10 uF hen over den (forbedre højfrekvent egenskaberne) "




Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 11:25
Lige til info: Bestykningen af delefilter er nøje udmålt til bedste performance. Selv tykkelsen af intern ledningsføring har betydning. En ven købte et par brugte DM7 lige som mine, men sælger havde modificeret intern ledningsføring med tykkere kabler. Men væk var den åbne og detaljerede lyd, som er kendetegnende for højttaleren.


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 16:30
Nu har jeg ikke det største viden på området, men tykkere ledningner giver højere resistens ikke sandt? Eller kan kvaliteten af ledningen have en modsigende effekt?

Redigér: Har din ven yderligere moddet højtalerne siden og hørt nogen forskel?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af Jegergrim Jegergrim skrev:

Nu har jeg ikke det største viden på området, men tykkere ledningner giver højere resistens ikke sandt?


Nej, lavere modstand.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 18:19
Oprindeligt skrevet af Jegergrim Jegergrim skrev:

@Infinity Jeg fandt billede på google efter lidt søgen. Hvordan finder jeg ud af om det er folie kondensatorer og høj spænding? Jeg tager lige nogle bedre billeder - regner med at hive den ud af kabinettet senere idag. 
<span ="Apple-tab-span" style="white-space:pre">     </span>Jeg går ud fra at det er 1985 og deropefter du ellers har fat i selv, da de første modeller ser ud til at have brugt lidt dele hist og pist. Min idé var til start at udskifte de billere dele på printkortet og se hvilken effekt det ville have på højtalerne - min nuværende recievever, jeg fandt på loftet ser gammel og billig ud. Jeg ved umiddelbart ikke om man ville kunne høre forskel med den, dog regner jeg med at investere i en mellemgod reciever når jeg får råd.
<span style="line-height: 16.7999992370605px;"><span ="Apple-tab-span" style="white-space:pre">     </span>Kan du markere på billedet hvordan du tænkte med hensyn til dette "...</span><span style="line-height: 16.7999992370605px; : rgb254, 254, 254;">De grå 500 uF kondensatorer ser også uoriginale ud. Dem kan du forbedre ved at parallel forbinde en god 10 uF hen over den (forbedre højfrekvent egenskaberne)</span><span style="line-height: 16.7999992370605px; : rgb254, 254, 254;"> "</span>




De hvide og de beige-brune er begge folie kondensatorer og sikkert lige gode. De er begge 100 volt, det står på dem.

Du kortslutter 500 uF kondensatoren ved at forbinde de to terminaler med et stykke ledning. Første gang du gør det kan det slå en gnist. Det vil nok være bedre at lodde ledningen af den ene terminal og sætte den på den anden terminal, så har du bypasset den i stedet med samme resultat. Men det er ikke noget jeg vil anbefale!!!!

I stedet vil jeg anbefale at du sætter en kondensator - IKKE en elektrolyt, ej heller selv om den er bipolar - parallelt over terminalerne. 500 uF'en sidder i serie med bashøjttaleren, og det er aldrig rigtigt godt at sætte en elektrolyt kondensator ind i signalvejen!
Hvis du parallel forbinder en folie kondensator på 10 uF til 25 uF (jo større jo bedre) så slipper du uden om elektrolyt kondensatorens dårlige egenskaber ved høje frekvenser. Men det er dyrt!

-------------
mvh Infinity


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af Jegergrim Jegergrim skrev:


Nu har jeg ikke det største viden på området, men tykkere ledningner giver højere resistens ikke sandt? Eller kan kvaliteten af ledningen have en modsigende effekt?

Redigér: Har din ven yderligere moddet højtalerne siden og hørt nogen forskel?

Han skiftede interne ledninger til samme tykkelse som i mine, og opnåede at få højttalerne til at spille som de var tiltænkt.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 22:29
Placebo....

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 11-Marts-2015 kl. 10:43
Mistede den lidt; Først forstod jeg det som om at de tykke interne ledninger ændrede lyden negativt, og nu forstår jeg det som at det var en positiv ændring (dog ikke original DM7 lyd) Confused

Angående ledning tykkelse - er det altid ikke bedst med tynde ledninger, med hensyn til lydkvalitet og resistens?


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Marts-2015 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af Jegergrim Jegergrim skrev:

Mistede den lidt; Først forstod jeg det som om at de tykke interne ledninger ændrede lyden negativt, og nu forstår jeg det som at det var en positiv ændring (dog ikke original DM7 lyd) Confused

Angående ledning tykkelse - er det altid ikke bedst med tynde ledninger, med hensyn til lydkvalitet og resistens?

De tykke ledninger blev skiftet til nogle i samme tykkelse som de originale. Og herefter spillede højttaleren som den skulle.


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 11-Marts-2015 kl. 11:07
Super, det var det jeg fiskede efter - nu hvor den spillede som den gjorde med fabriks kablerne, var der en deciderer forskel på lyden? Umiddelbart er det nemmere at skifte kablerne til start starte med, fremfor de andre ting jeg har i tankerne :)


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Marts-2015 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af Jegergrim Jegergrim skrev:

Super, det var det jeg fiskede efter - nu hvor den spillede som den gjorde med fabriks kablerne, var der en deciderer forskel på lyden? Umiddelbart er det nemmere at skifte kablerne til start starte med, fremfor de andre ting jeg har i tankerne :)

Ja det gjorde den. Vi havde jo mine som reference, og vennens spillede nøjagtig ligesom mine efter ændringen.


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 11-Marts-2015 kl. 11:14
Nu spørger jeg mange spørgsmålBig smile Men kender du/nogen noget til en gammel sag som denne Phillips HTS3500S (DVD-Reciever), hvilket jeg fandt på loftet? Tænker på det om det overhovedet er en midlertidig løsning indtil jeg får fat i noget andet, eller om den slet ikke kan bruges.

Redigér: Jeg regner ihvertfald nu med at få ændret kablerne til start (efter selve kabinet renoveringen er trådt igennem :)


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Marts-2015 kl. 11:17
Pas! Den kender jeg ikke.


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 11-Marts-2015 kl. 11:28
Jeg må tage chancen og vente til højtalerne engang er sat i stand, har kun en enkelt B&W M1 Højtaler, som test PT og et gammelt billigt 5.1 surround system fra LG (LHS-55TBW)



Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 11-Marts-2015 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af Jegergrim Jegergrim skrev:


Angående ledning tykkelse - er det altid ikke bedst med tynde ledninger, med hensyn til lydkvalitet og resistens?


Nej, tykke kabler er normalt bedre end tyndekabler! Et kort kabel er normalt bedre end et langt kabel!
Kablerne i DM17 er uhyggelige tynde, og der kan godt være noget at hente i at sætte dem op til 0,75 mm2 eller meget mere. Men som Kampus skriver, så er tingene afstemt til hinanden og der er ikke garanti for at et bedre kabel også giver et bedre resultat.

Mine DM17'ners forrige ejer havde en "Elektronik-ekspert-ven" som havde fjernet tilslutningsterminalerne og sat et Monster kabel - uden for højttaleren var det 2,5 cm i diameter, og for at få ledningerne ind i højttalerne fjernede han altså terminalerne og loddet kablet direkte på molex soklen på delefilterprintet. Da der efterfølgende bliver revet lidt i kablet osv så nu sidder molex soklen løs... En anden ting, højttaleren er jo en trykkammer højttaler (lukket kabinet) men hullerne hvor ledningerne kom ind var for store, altså ikke længere et lukket kabinet.
Ydermere havde denne "Elektronik-ekspert-ven" kortsluttet 500 uF kondensatoren og sikringskredsløbet. Resultat: Da jeg købte højttaleren var den ene bas brændt af (det fik jeg oplyst).
De højttalere havde haft det bedre hvis denne "Elektronik-ekspert-ven" havde vidst hvad han lavede ved højttalerne.

Jeg kender ikke din DVD receiver.

-------------
mvh Infinity


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 11-Marts-2015 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Oprindeligt skrevet af Jegergrim Jegergrim skrev:


Angående ledning tykkelse - er det altid ikke bedst med tynde ledninger, med hensyn til lydkvalitet og resistens?


Nej, tykke kabler er normalt bedre end tyndekabler! Et kort kabel er normalt bedre end et langt kabel!
Kablerne i DM17 er uhyggelige tynde, og der kan godt være noget at hente i at sætte dem op til 0,75 mm2 eller meget mere. Men som Kampus skriver, så er tingene afstemt til hinanden og der er ikke garanti for at et bedre kabel også giver et bedre resultat.

Mine DM17'ners forrige ejer havde en "Elektronik-ekspert-ven" som havde fjernet tilslutningsterminalerne og sat et Monster kabel - uden for højttaleren var det 2,5 cm i diameter, og for at få ledningerne ind i højttalerne fjernede han altså terminalerne og loddet kablet direkte på molex soklen på delefilterprintet. Da der efterfølgende bliver revet lidt i kablet osv så nu sidder molex soklen løs... En anden ting, højttaleren er jo en trykkammer højttaler (lukket kabinet) men hullerne hvor ledningerne kom ind var for store, altså ikke længere et lukket kabinet.
Ydermere havde denne "Elektronik-ekspert-ven" kortsluttet 500 uF kondensatoren og sikringskredsløbet. Resultat: Da jeg købte højttaleren var den ene bas brændt af (det fik jeg oplyst).
De højttalere havde haft det bedre hvis denne "Elektronik-ekspert-ven" havde vidst hvad han lavede ved højttalerne.

Jeg kender ikke din DVD receiver.

Trist med det kabinetDead Jeg håber sandelig også at du gav meget lidt for den med de defekter. Nu ved jeg ikke hvor meget du bruger højtaleren, men kunne du muligvis ikke fylde hullet ud med noget diverse, og samtidig af-lodde kablet, dermed lave en knude stor nok til hullet for at lette trykket på selve molexen - også self. lodde kablet på igen?

Jeg er en smule i tvivl om hvilket kabel jeg ender med at bruge, men går ud fra at jeg starter med noget relativt tyndt inden i selve kabinettet (semi-kvalitet) og ser om det ikke er fint, og dernæst noget tykt udenpå imellem terminalerne og recieveren. Kablerne kommer til at være relativt korte til start, og self. skiftet ud hvis mit behov for distance ændrer sig.

Du fik vel ikke prøvet dem med anderledes kabler?

Nu er dette relateret til alle andre osse - bruger i noget bestemt tin til hifi lodning?


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 11-Marts-2015 kl. 16:05
Jeg bliver faktisk lidt nødt til at spørge dette - Forsikrings LED'en på fronten - kan den tages af? indefra ser den således ud, og umiddelbart urykkelig (lim?)


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 11-Marts-2015 kl. 17:57
Det viste sig at være en skrue bag logo'et :)


Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 11-Marts-2015 kl. 18:29
Jeg har kun mine DM17'ner stående som et renoveringsprojekt. Hvis jeg ser en billig bas så køber jeg den og sætter den i.

Men det er ikke en højttaler jeg bruger i dagligdagen.

Jeg har et tilsvarende CDM1 renoverings projekt. Her er det den ene diskant der er gået, men de to basser spiller som de skal.

Har jeg lyst kunne jeg således lave et sæt højttalere med DM17 diskanterne og CDM1 basserne og en center med CDM1 diskanten og DM17 bassen. Men så nemt er livet ikke og man kan ikke bare tage noget fra den ene og sætte i den anden... Det bliver ikke godt.

Når nu jeg er ved det har jeg et sæt DM4'er uden basser og masser af basser fra diverse centerhøjttalere.. Det kan godt ende med et DM4 mk II med 2 5½" basser pr højttaler (i stedet for en 8"), men pt er behovet der ikke.
Det er bare noget samler mani, og noget køb/salgs talent, for jo jeg har købt mine DM17'ner (og sågar også CDM1'erne) langt billigere end dine DM17'ner.

-------------
mvh Infinity


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 12-Marts-2015 kl. 11:16
Ja okay, forståetligt nok, nu hvor du har en masse liggende at du lige venter til delene bliver spottet - men hvis du engang gik igang med at renovere dem, ville jeg være interesseret i projektet, evt. starte en tråd om dét :)

Hvordan lyder CDM1'ere i forhold til disse DM17'ere fra standard uden modding? Og hvad gav du for dine DM17'er og CDM1'ere taget i betrækning skaderne?

Til alle andre - tråden blev mere til et Q/A end jeg havde regnet med desværre, men jeg vil samtidig også prøve at holde den opdateret med nogle billeder/fremskridt, selvom det er et helt begynder-projekt :)


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

 
De tykke ledninger blev skiftet til nogle i samme tykkelse som de originale. Og herefter spillede højttaleren som den skulle.

Jeg fandt frem til disse kabler
Interne;
http://www.av-cables.dk/hoejttalerkabel-10-m-rulle/hoejttalerkabel-ofc-2x1-50-mm2-10-m-2.html - http://www.av-cables.dk/hoejttalerkabel-10-m-rulle/hoejttalerkabel-ofc-2x1-50-mm2-10-m-2.html

Eksterne:
http://www.av-cables.dk/supra-hoejttalerkabel/supra-classic-2-5-hoejttalerkabel-pris-pr-meter.html - http://www.av-cables.dk/supra-hoejttalerkabel/supra-classic-2-5-hoejttalerkabel-pris-pr-meter.html

Ville du mene det interne er fint eller er det for langt fra de originale? Jeg har intet til at måle kablerne med, bortset fra en lineal (ca. 1.5mm?)

Er standard loddetin fint nok til arbejdet?
http://www.av-cables.dk/loddetin-2/loddetin-1-mm-100g.html
2% copper


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 18:04
Jeg har ikke erindring om den eksakte tykkelse af de originale. Ved bare at de var tynde, sikkert mindre end 0,75 (lysnetledning)


Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 19:52
Jeg tror de valgte kabler er ganske fine, men bryder mig ikke helt om Kampus' oplysninger om at bedre kabler kan give et dårligere resultat, men tror gerne på at det kan ske. Jeg synes dog du skal lave udskiftningen. Husk at ledningerne til bas og diskant skal være lange nok til at gå bag dæmpematerialet.

Du vil nok få et hyr med connectoren midt på delefilter printet, men der er en løsning. Coolerkit har løse Molex pins og en Pin remover. Conectoren er faktisk af samme type som førhen dominerede inde i computeren, blot 2 x 4 pin, hvor den ene pin ikke bruges.

Skal du købe andet computerudstyr så kik http://www.coolerkit.dk/shop/ac-ryan-molex-3123p.html?key=AR060&track=searchdbprodukter - hos Coolerkit.
Deres forsendelsesomkostninger er desværre lidt høje..

Måske Av-Cables har noget tilsvarende?!

-------------
mvh Infinity


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 20:40
Oprindeligt skrevet af Jegergrim Jegergrim skrev:

Ville du mene det interne er fint eller er det for langt fra de originale? Jeg har intet til at måle kablerne med, bortset fra en lineal (ca. 1.5mm?)


Hvis du mener at det er okay med "tyndsjaskede" kabler internt (som Kampus mener du skal bruge) så tager du en forlængerledning og bruger et par ledere derfra (de er typisk 0,75mm2).

Jeg ville nu bruge samme kabel som det højttalerkabel der går fra forstærker til højttaler (og her er 48 kr/m totalt overkill - vælg bare noget 2,5mm2 i den rette farve).

Angående loddetin, så findes der "fint loddetin", men det er fuldstændigt det samme rent elektrisk. Forvent heller ikke at B&W har brugt andet end almindeligt blyholdigt loddetin, da de byggede højttaleren.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 22:33
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Jeg tror de valgte kabler er ganske fine, men bryder mig ikke helt om Kampus' oplysninger om at bedre kabler kan give et dårligere resultat, men tror gerne på at det kan ske. Jeg synes dog du skal lave udskiftningen. Husk at ledningerne til bas og diskant skal være lange nok til at gå bag dæmpematerialet.

Du vil nok få et hyr med connectoren midt på delefilter printet, men der er en løsning. Coolerkit har løse Molex pins og en Pin remover. Conectoren er faktisk af samme type som førhen dominerede inde i computeren, blot 2 x 4 pin, hvor den ene pin ikke bruges.

Skal du købe andet computerudstyr så kik  http://www.coolerkit.dk/shop/ac-ryan-molex-3123p.html?key=AR060&track=searchdbprodukter - hos Coolerkit.
Deres forsendelsesomkostninger er desværre lidt høje..

Måske Av-Cables har noget tilsvarende?!
Ja, jeg tror det bliver rimelig stramt med 6x2.5mm2 lige i midten, men sørger for at kablerne bliver lange nok, ihvertfald målt af på de nuværende kabler. Jeg ser lige efter om jeg ikke har nogle molex liggende, da jeg har en masse ældre komputer kabler og lign. - kunne være jeg lige kunne hive nogle ubrugte pins ud og bruge dem i stedet - er dog sikker på jeg ikke har nogen pin remover. Man kunne vel også bare sætte de enkelt molex pins direkte på, uden hun-molex adaptoren? Ved ikke om de vil løsne/falde ud eventuelt fra vibrationerne...

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

 
Hvis du mener at det er okay med "tyndsjaskede" kabler internt (som Kampus mener du skal bruge) så tager du en forlængerledning og bruger et par ledere derfra (de er typisk 0,75mm2).

Jeg ville nu bruge samme kabel som det højttalerkabel der går fra forstærker til højttaler (og her er 48 kr/m totalt overkill - vælg bare noget 2,5mm2 i den rette farve).

Angående loddetin, så findes der "fint loddetin", men det er fuldstændigt det samme rent elektrisk. Forvent heller ikke at B&W har brugt andet end almindeligt blyholdigt loddetin, da de byggede højttaleren.
Klaus

Jeg tænkte nok det også var tilfældet, håber på at det ellers bare har været et enkelt tilfælde med de tynde kabler. Er nu i tvivl om jeg bør bruge 1.6mm2 eller 2.5mm2 internt og eksternt, henholdsvis 15 og 25kr for meteren. Har droppet de tynde kablerEmbarrassed

Jeg ender nok bare med at bestille helt almindelig loddetin, tak for info - der er en masse forskellige meninger på området :)



Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 22:50
Hvad er grunden til at betale 25 kroner meteren? Du kan få masser af fint kabel meget billigere, eksempelvis dette: http://www.av-cables.dk/hoejttalerkabel-10-m-rulle/hoejttalerkabel-cca-2x2-50-mm2-10-m-2.html - http://www.av-cables.dk/hoejttalerkabel-10-m-rulle/hoejttalerkabel-cca-2x2-50-mm2-10-m-2.html

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 23:01
Jeg læste mig ellers frem til at OFC kabler skulle være bedre end CCA, men  det er måske bare en myte? Bruger du selv CCA eller har ærfaring med begge dele?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 23:06
Jeg har masser af erfaring - også med folk der mener at de kan høre forskel på dyre og billige kabler. Jeg bruger selv begge dele, ikke mindst fordi jeg har kunnet komme til at købe begge dele til yderst fordelagtige priser (brugt).

En ting er kablets kobber (og er det overhovedet rigtigt at det er den ene eller den anden type kobber?), noget andre er hvor "lækkert" kablet ser ud..

Jeg har for øvrigt både hvidt og "kobberfarvet" kabel på lager, hvis du mangler en stump og bor i nærheden....


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 23:11
Bor desværre på fyn, men ellers tak for tilbuddet Wink.
Jeg tænkte mere iforhold til at det nemlig ikke er kobber i CCA, men primært aluminium... vil helst gerne have det 'billigste' indenfor ren kobber kabler


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 23:27
Du kan altid købe http://www.harald-nyborg.dk/p9545/hoejttalerkabel-2x2-50mm2-25m - http://www.harald-nyborg.dk/p9545/hoejttalerkabel-2x2-50mm2-25m eller http://www.av-cables.dk/Hoejttalerkabel-25-m-rulle/hoejttalerkabel-ofc-2x2-50-mm2-25-m.html - http://www.av-cables.dk/Hoejttalerkabel-25-m-rulle/hoejttalerkabel-ofc-2x2-50-mm2-25-m.html

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 23:47
http://www.av-cables.dk/Hoejttalerkabel-25-m-rulle/hoejttalerkabel-ofc-2x2-50-mm2-25-m.html - http://www.av-cables.dk/Hoejttalerkabel-25-m-rulle/hoejttalerkabel-ofc-2x2-50-mm2-25-m.html
Bestilte dette - meget god pris, 10kr/m. Var usikker på om Harald Nyborgs var af OFC kobber, så undlod at bestille det.

Der var alligevel godt med besparelse på linket, tak :)

Har du evt. også link til guldbelagte terminaler (billige), som erstatning til dem på DM 17'erne?



Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 05:48
Guldbelagte for at det skal se godt ud?

http://www.ebay.de/itm/One-Pair-4mm-binding-post-speaker-terminals-good-/371093765306?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5666e97cba - http://www.ebay.de/itm/One-Pair-4mm-binding-post-speaker-terminals-good-/371093765306?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5666e97cba

Eller

http://www.ebay.de/itm/One-Pair-4mm-banana-socket-terminals-stereo-speakers-good-/131282409747?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e910a9913 - http://www.ebay.de/itm/One-Pair-4mm-banana-socket-terminals-stereo-speakers-good-/131282409747?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e910a9913

De er nok pænere, men rent elektrisk er der ingen forskel til dem du har i dag.


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 12:04
Nemlig at det skulle se godt ud ;-) 

Er disse guldbelagte, eller kun guld-farvet?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 15:48
Gul-farvet som alt muligt andet.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 16:37
Jeg købte dem her:
http://www.ebay.co.uk/itm/321078750710 - "Guld"-stik
og det er helt OK. Forgyldte for at undgå korrosion med tiden, men mest bemærkelsesværdigt var det at jeg bestilte dem om søndagen og havde dem efterfølgende lørdag, total udgift incl porto kr 27,08

-------------
mvh Infinity


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 20:19
Fik bestilt begge dele for at prøve dem af, samt et par af disse
http://www.ebay.com/itm/161279180294?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT - http://www.ebay.com/itm/161279180294?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT



Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 21:30
Spidsen af de der Nakamichi stik er helt utroligt suveræn fantastisk god!
Spidsen - købt hos http://www.av-connection.dk/?ML=452 - AV-Connection.dk - er flere gange blevet anbefalet her i forummet.
Men det du køber dér, 4 stk. for ca. 35 kr. incl. porto er jo bedre stik til en meget billigere pris! Godt fundet, jeg bestiller selv nogle stykker.

Jeg ved ikke om du er vant til at bestille fra udlandet/eBay, men for en god orden skyld:
Køb uden for EU:
Køb for max 85 kr. ellers kan der komme moms på (told hvis du køber for mere end 1200 kr.). De 25% moms er ikke det værste (og det er ikke hver gang man bliver taget i tolden), men der kommer også et opkrævningsgebyr på 165 kr. på. Og så er det surt at have købt billig i udlandet.

Jeg skal have købt en 10-20 stykker af de Nakamichi bananer, det bliver i portioner af 8 stk., ikke 12 pga. moms ricikoen. Ahh, så ser jeg lige at der er , http://www.ebay.com/itm/14-Nakamichi-BFA-Banana-Plug-Connector-24K-0153845-USA-Design-Shipping/181648057917?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20131003132420%26meid%3Dd8c3515cc4c04a8985c907a301db5067%26pid%3D100005%26rk%3D4%26rkt%3D6%26sd%3D161279180294&rt=nc - 14 stk. til 83 kr. , de er bestilt.

Edit: Ordren blev annulleret, sælger ville ikke sende til Danmark :-(
Så bestilte jeg 8 stk. og bestiller 8 mere i morgen...

-------------
mvh Infinity


Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 21:47
Husk i øvrigt: Når et bananstik falder ud af højttaleren så rammer det altid det andet stik og forstærkeren bliver kortsluttet!
Derfor foretrækker jeg normalt banan spader til højttalere (og de stikker heller ikke ud, hvis højttaleren hænger på væggen).

-------------
mvh Infinity


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 22:28
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Husk i øvrigt: Når et bananstik falder ud af højttaleren så rammer det altid det andet stik og forstærkeren bliver kortsluttet!
Derfor foretrækker jeg normalt banan spader til højttalere (og de stikker heller ikke ud, hvis højttaleren hænger på væggen).

Det havde jeg faktisk ikke lige tænkt over. Jeg sørger for at de ikke sidder løst eller løsner sig for den sags skyld.

Har egentlig ikke selv ærfaring med bananstik, men håber da de er gode - valgte dem primært da de ikke krævede lodning. Har du ærfaringer med bananstik uden lodninger - om de løsner sig eller lign.?

Jeg ender nok også med at bestille nogle flere, og holder det selv også altid under 80kr :)


Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 23:07
I mit Surround setop benytter jeg disse fra https://www.avxperten.dk/bananstik/bananstik-han.asp - AvXperten.dk og har aldrig haft problemer med dem.

Jeg har også brugt en del af dem fra AV-Connection jeg har linket til og de er loddet på (standard loddetin) og de sidder skide godt fast. De falder ikke ud af sig selv. Og Nakamichi bananerne har samme spids, så de er helt sikkert også skide gode og 68 kr. for 8 stk. incl. porto, slå den AV-Connection! Nakamichi bananerne har dobbelt skrue, det sal nok holde, men tit ser man at skruehovederne går i stykker.

Der er nogen der tror bananstik altid giver en bedre forbindelse, men det skal man ikke bare tro. Bruger man stik/spader skal det være god kvalitet, ellers kan de gøre mere skade end gavn (her tænker jeg på bananer til en 5'er, eller de samme stik til det 10-dobbelte med et fint navn på.)

-------------
mvh Infinity


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Spidsen af de der Nakamichi stik er helt utroligt suveræn fantastisk god!


Nakamichi-klon-stik.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 20-Marts-2015 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Spidsen af de der Nakamichi stik er helt utroligt suveræn fantastisk god!


Nakamichi-klon-stik.

Klaus

Umiddelbart ser det ganske legit ud,
f.eks. ca. den samme model, som vi har haft bestilt fra kina " http://www.nakamichiplug.com/product-0534E.html - 0534E " koster 24 styk for 25 dollar, fra hjemmesiden 
http://www.nakamichiplug.com/product-0534E24.html - http://www.nakamichiplug.com/product-0534E24.html


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 21-Marts-2015 kl. 14:40
Nogen af jer der har erfaringer med messing med 18K guld bedækning indenfor stick/terminaler? Hvorfor bruger man ikke aluminium fremfor messing ind under guldet?
http://www.nakamichiplug.com/product-0520S04.html


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 24-Marts-2015 kl. 17:43
Hej igen,
Jeg har fundet en billig midlertidig forstærker til højtalerne, som snart er oppe at stå,
En NAD 3130 fra 1986, og som har stået nogle år i en kælder og derved ekstremt støvet/beskidt;
Er der nogen af jer som har forslag til en god metode at rengøre det på? Har på dette tidspunkt kun 99% Isopropyl Alkohol tilrådighed
3 billeder:  http://imgur.com/a/leijm - http://imgur.com/a/leijm





Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-Marts-2015 kl. 17:50
Støvsuger evt kombineret med trykluft ville hjælpe en del!

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 24-Marts-2015 kl. 18:00
Har en smule luft på dåse tilbage, hvilket jeg vil benytte mig af - ellers er det vel fint med Isopropyl alcohol - det er vel ikke for stærkt at komme på de diverse komponenter? 

Vil dog hole det fra de mekaniske bevægende dele såsom switches så det ikke fjerner smørremidlet.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-Marts-2015 kl. 19:40
Start med at støvsuge med en børste på støvsugeren. Isopropyl skal du kun bruge til at løsne fedt med.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 27-Marts-2015 kl. 12:09
Det viste sig enten at være kælder damp eller gammel cigaret røg/tjære, som havde klistret støvet fast - støvsugeren på maks hjalp ikke, så jeg brugte noget isopropyl og fjernede det nemt tilgængelige på overfladen, slut resultatet:

Jeg fandt dog et område på PCB'et der næsten var sort (bagsiden ser pæn ud, og umiddelbart ingen andre skader en brændt/sort PCB) - er det noget der skal gøres noget ved?:


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 29-Marts-2015 kl. 00:16
Hvad fejler den, siden du leder efter noget andet?

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 29-Marts-2015 kl. 11:13

Den ene B649A transistor overopheder 5-15mins efter at man hører musik, hvorefter det skratter kort og dernæst forsvinder lyden



Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 29-Marts-2015 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvad fejler den, siden du leder efter noget andet?

Klaus

Hej Klaus,
Jeg har fået tilbudt at købe en  Marantz PM7001ki for 500kr, jeg ville spørge om du havde en idé om denne forstærker er god nok (noget værd?), den skal køre med disse DM17'er og B&W M1'ere skiftevis. Det ligger lige op til højre benet da det er på afhentnings afstand.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 29-Marts-2015 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af Jegergrim Jegergrim skrev:

Den ene B649A transistor overopheder 5-15mins efter at man hører musik, hvorefter det skratter kort og dernæst forsvinder lyden


Termisk runaway, måske noget HF afkobling der er ved at dø, eller lytter i DC stabilliseringen. Sælg den videre som semidefekt, men smid den ikke ud, for så kommer jeg forbi en dag og henter den. Der er absolut intet odiøst i en 3130, den er bygget af standardkomponenter.....

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 29-Marts-2015 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Jegergrim Jegergrim skrev:

Den ene B649A transistor overopheder 5-15mins efter at man hører musik, hvorefter det skratter kort og dernæst forsvinder lyden


Termisk runaway, måske noget HF afkobling der er ved at dø, eller lytter i DC stabilliseringen. Sælg den videre som semidefekt, men smid den ikke ud, for så kommer jeg forbi en dag og henter den. Der er absolut intet odiøst i en 3130, den er bygget af standardkomponenter.....

Klaus

Jeg solgte den videre med alle defekterne beskrevet, som er.

Chance for noget input på Marantzen?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 29-Marts-2015 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af Jegergrim Jegergrim skrev:

Jeg har fået tilbudt at købe en  Marantz PM7001ki for 500kr, jeg ville spørge om du havde en idé om denne forstærker er god nok (noget værd?)


Det er en fin lille forstærker. Ikke et muskelbundt, men ganske okay.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Jegergrim
Skrevet den: 29-Marts-2015 kl. 14:48
Super, tror jeg vil snuppe den i stedet så, har nemlig ikke overskuet til at lede længe efter en forstærker :)



Print side | Luk vindue