Print side | Luk vindue

Hvorfor sonos?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=139048
Udskrevet den: 19-April-2024 kl. 20:14


Emne: Hvorfor sonos?
Skrevet af: Bromberg5
Emne: Hvorfor sonos?
Skrevet den: 09-Marts-2015 kl. 20:43
Fruen i huset har idag for første gang nogensinde, lavet en forespørgsel ift hi-fi. Hun har været ved en veninde der har sonos i stue og køkken. Det var smart og brugervenligt syntes hun og undrede sig over aldrig nævnt det.
HM hm hm. Jeg tænker sonos connect i den sammenhæng, da jeg ikke ønsker deres højtalere.

Men jeg har aldrig rigtig sat mig ind i sonos. Hvorfor er det smart? Hvorfor bruger man ikke bare AirPlay?

Vi har spotify i huset og spotify connect på min yama a830. Her er jeg godt tilfreds med at min mini ipad er hooked op på yamahaen og der er musik med det samme. Der skal ikke vælges output eller noget. Det vil jeg ikke undvære.

Jeg kan forstå at sonos faktisk indeholder fleres app's, heri telmore musik, som fruen faktisk har i sit abonnement.

Vil hun med sonos connect blot kunne åbne telmore musik og anlæg så selv finder output?

Hvorfor bør man ellers vælge sonos?



Svar:
Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 09-Marts-2015 kl. 20:58
Sonos kan rigtig meget, afhængig af hvilken enhed man vælger kan de lidt mere eller mindre (hvad angår tilslutninger osv.) inde i SELVE Sonos? der får du adgang til TuneIN Radio som standard, og alle mulige musik apps (de kan ses her:  http://www.sonos.com/en-dk/streaming-music - http://www.sonos.com/en-dk/streaming-music )
Og der kan du bla. sætte Spotify op så du streamer direkte på din sonos enhed, og blot bruger din smartphone som en fjernbetjening.. med flere sonos enheder kan du bla. få samme musiknummer i alle rum (forskydelsen eller forsinkelsen om man vil af musikken er så minimal på sonos i forhold til andre konkurenter at man næsten ikke kan hører det!) og her kan du så lytte med forskellige lydniveauer, eller endda lytte til forskellige numre i forskellige rum (gælder også flere musik kilder)

med de nye opdateringer slipper man helt for sonos bridge/boost som tidligere har været påkrævet hvis man ville kører trådløst, og ikke havde mindst EEN sonos enhed sat til med netværkskabel.

Hvad bør du vælge? det kommer helt an på hvad du har i tankerne af opsætning, hvor og hvad de skal bruges til.. stuen? Sonos Connect til en allerede installeret amp. kontor, værelser eller andet? Sonos Play serien afhængig af den størrelse man finder nødvendig (børneværelser? der kunne Connect AMP være en mulighed med dedikerede højtalere sat til)


-------------
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 09-Marts-2015 kl. 21:05
Min tanke om et sonos setup ku være således:
En connect til min yamaha (tænker det skal være connect der skal tilsluttes)
Sonos appen har som du linker til flere app's i sig bla tune in.
Jeg tænker det er her fruen syntes det er smart.
Således at jeg fra sonos appen har adgang til tune in(radio). Spotify. Måske ttelmore, som jeg kan læse understøttes.
Ikke mindst mit iTunes bibliotek som faktisk aldrig bruges mere.

Mulighed for at udbygge med sonos 3 til børneværelset.

Er det rigtigt forstået at det kan sættes op sådan?

Vil sonos appen kunne tænde for yamaha receiveren? Så man kun skal bruge sonos appen?


Skrevet af: Bitnissen
Skrevet den: 09-Marts-2015 kl. 21:15
Jeg har også Sonos (2 kontorer, køkken og stue).

Det fungerer rigigt ot er er nemt, som din kone også har opdaget.

TuneIn, som nævnes i ovenstående mail er netradio og podcasts fra radiostationer, også DR og mange af deres udsendelser.

Jeg oplever INGEN forsinkelser mellem rummene, når de spille det samme, prøv det med 2 DAB-radioer!

Jeg har haft Spotify, hvor man nemt kan vælge musik til flere rum (samme musik eller forskellige numre), dog via Sonos interface og IKKE Spotifys, hvilken ikke var et problem her. Jeg kunne dog ikke bruge min spotify på andre enheder, da Sonos hele tiden snuppede den, og Spotify kun tillader én logon ad gangen. Det er 2 år siden nu, ved ikke om det er rettet.

Jeg gik i stedet over til TDC-play, som fungerer upåklageligt.

Airplay kan jo kun streame til én enhed, så det kan du ikke få til flere rum.

Sonos har dog en tåbelig løsning på det problem, som de ikke selv ser noget problem i. Man køber "bare" en Apple Airport Express og tilslutter den til en Sonos enhed med Line-in (S5, Connect, Connect-Amp), men så kan kan også streame til ét eller flere rum.

Sonos Line-In kan nemlig vælges fra alle Sonos enheder, og ikke kun den enhed som musik-kilden er forbundet til.

Sonos er dyrt og ukompatibelt med alle andre Streaming Højtallere, så er du startet på Sonos, fortsætter du bare.

Konkurennterne er ikke et hak bedre her, de er symbolsk billigere, men lige så låst, så INGEN mix af Denon, Samsung, Sonos mv. Når du har valgt "side", er du låst!!!

Sonos har flot support, jeg havde en udgået remote, der døde efter 1,5 år tror jeg. Jeg lavede en case, hvor de kun skulle bruge serienr. efter et par genoplivningsinstrukser, som ikke virkede. byttede de den uden beregning eller porto! Jeg fik en label pr. PDF, som jeg skulle printe og klistre på den kasse jeg returnerede remoten i, og kontakte GLS (tror jeg), som kom og hentede pakken, og efter 14 dage kom en ny. 



Skrevet af: Bitnissen
Skrevet den: 09-Marts-2015 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Min tanke om et sonos setup ku være således:
En connect til min yamaha (tænker det skal være connect der skal tilsluttes)
Sonos appen har som du linker til flere app's i sig bla tune in.
Jeg tænker det er her fruen syntes det er smart.
Således at jeg fra sonos appen har adgang til tune in(radio). Spotify. Måske ttelmore, som jeg kan læse understøttes.
Ikke mindst mit iTunes bibliotek som faktisk aldrig bruges mere.

Mulighed for at udbygge med sonos 3 til børneværelset.

Er det rigtigt forstået at det kan sættes op sådan?

Vil sonos appen kunne tænde for yamaha receiveren? Så man kun skal bruge sonos appen?

Ja, det burde virke.

iTunes virker kun fra en tændt computer, ikke et NAS-share

Sonos kan IKKE tænde din yamaha... 




Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 09-Marts-2015 kl. 21:19
Undskyld jeg hijacker tråden. Kan Sonos afspille forskellige numre fra Spotify på samme tid med kun een Spotify konto?

Mvh BS


-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: dumb
Skrevet den: 09-Marts-2015 kl. 21:28
Ja, sonos kan godt spille forskelligt fra én spotify konto

-------------
TV: 60" Sharp LE636
Projektor: Sony HW55ES
Lærred: 110" HiViLux motoriseret
Front/Center: Paradigm MilleniaOne
Bag: S/A Talent
Sub 1: XTZ 10.16
Sub 2: Velodyne SPL-800i
Receiver: Yamaha RX-A3030


Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 13:26
Er super fan af Sonos! Bruger Deezer, TuneIn, Soundcloud og Hype Machine i 5 rum. IMO er der ingen anden løsning der fungere så godt, og slet ikke noget AirPlay til een enhed. 

Da jeg fik SONOS to til rum, fungeret resten af min lejlighed bare ikke før den var dækket helt ind med lyd. 


-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!


Skrevet af: beamer
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 14:08
Har brugt sonos i flere år tilkoblet mit stereoanlæg. Har yousee kabelTV og tdc adsl. Jeg bruger TDCPlay med sonos. Det er blevet i bedre kvalitet efterhånden, og kan vel konkurrere med Spotify. Sonos kræver Spotify Premium abonnement, som koster, - så det bruger jeg ikke. TDCPlay (som må være tilgængeligt med Telmore også) har virkelig meget musik. Jeg laver forskellige playlister indenfor forskellige genrer, men man kan også søge op albums og sange, som man lyster. Jeg har også prøvet Tunein internet radio. Det er også sjovt. Man kan jo opsøge alt: afrikansk musikradio, f.eks.
Betjeningen via apps fungerer glimrende. På android, IOS eller windows.


Skrevet af: Bconrad
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 14:16
'Airplay kan jo kun streame til én enhed, så det kan du ikke få til flere rum.'

Hvis man kører airplay fra en computer, så kan man godt få det samme nummer til at spille i flere rum samtidig. Dog kan man ikke afspille forskellige numre.




Skrevet af: MortenKnudsen
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 14:45
Har i slutningen af sidste år skiftet over til Sonos. Har ikke set mig tilbage siden :-)



Skrevet af: Steffen32
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 15:27
Fik en demo af Harmon Kardon. Virker umiddelbart bedre end Airplay og er tilmed billigere end Sonos (Deres connectløsning) - du kunne da tjekke det ud, inden køb.


Skrevet af: Bitnissen
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Undskyld jeg hijacker tråden. Kan Sonos afspille forskellige numre fra Spotify på samme tid med kun een Spotify konto?

Mvh BS

Ja, det kunne jeg for 1-2 år siden da jeg havde Spotify, til genggæld kunne jeg kun bruge kontoen på Sonos, da jeg konstant blev koblet af på min telefon.. Men det er måske løst nu?


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af Bitnissen Bitnissen skrev:

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Undskyld jeg hijacker tråden. Kan Sonos afspille forskellige numre fra Spotify på samme tid med kun een Spotify konto?

Mvh BS

Ja, det kunne jeg for 1-2 år siden da jeg havde Spotify, til genggæld kunne jeg kun bruge kontoen på Sonos, da jeg konstant blev koblet af på min telefon.. Men det er måske løst nu?
Jeg har læst op på emnet da det kunne være en dealbreaker for mig. Det ser ud som om det stadigt er gældende. Jeg syntes at Sonos er for dyrt (har squeezebox i dag). Jeg vil dog lige prøve om et familieabonnement til +50/100,- kan lave 2-3 streams på Squeezebox og så sammenligne hvor mange måndeder der går inden en udskiftning til Sonos evt. er betalt :-D

Mvh BS


-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Jeg tænker det er her fruen syntes det er smart.
Måske burde du spørge hende hvad det var hun fandt smart, måske var det bare det at veninden havde højttalere i loftet der var det smarte?

Jeg har været sådan lidt on/off i forhold til Sonos og dets "smarthed" gennem tiderne..

Jeg har et gammeldags stereosetup med en klassisk forstærker og og et par fede stereohøjttalere. Den eneste "feature" er at forstærkeren har IR fjernbetjening til lydstyrken. 

Jeg købte en Sonos Connect som dengang hed en ZP90 og koblede analogt til. Smart at have hele den rippede cd samling til rådighed uden at skulle fedte med skiver. Mindre smart at skulle bruge en ipod touch (jeg stortset altid havde glemt at lade op) til at vælge musikken og bagefter en IR remote til at styre lydstyrken.  Jeg kunne godt have styret lydstyrken på sonos'en, men så ville jeg ikke have samme lydniveau som på mine øvrige kilder.

Da jeg fik smartphone blev det en anelse smartere, idet jeg nu havde en gadget med strøm på batteriet i stedet for den ipod touch jeg havde glemt at smide i laderen. Det var dog stadigt bøvlet i forhold til det med lydstyrke på den infrarøde fjernbetjening.

Så gik min ZP90 hen og døde og jeg sendte den til rep hos hifiklubben. I ugerne mens den var væk koblede jeg en bærbar + dac permanent til anlægget, jeg havde en gammel netbook der kunne dedikeres til formålet, det var egentlig ret fedt selv om det var mere "manuelt" uden smarte apps til fjernstyring og den slags. 

Hifiklubben besluttede at jeg skulle have en ny ZP90'er i ombytning. Jeg spurgte om jeg kunne få pengene retur i stedet da jeg faktisk varret tilfreds med min netbook opsætning, men det kunne jeg ikke..

Jeg fik senere brug for netbook'en til noget andet og pakkede den nye ZP90'er ud og satte til. I mellemtiden havde jeg fået tablet til sofabordet og det bragte lidt nyt liv til sonos'en, men armene er stadig ikke helt oppe..

På plus siden er det stadig fedt at have hele musiksamlingen + spotify klar uden at skulle fedte med skiver. På minus siden er det stadig bøvlet at skulle styre volumen et sted og musik et andet. Sonos er sandsynligvis federe hvis man bare overgiver sig til 100% sonos, det er bare ikke der jeg er.

Som fodnote til Bschmidt, spotify her på min pc ryger på pause hvis jeg starter afspilning af spotify på min sonos, så der er kun musik ET sted. Jeg har spotify premium.


Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 19:40
Jeg har valgt Denon Heos, da man der har mulighed for at afspille musik fra USB. Så behøver jeg ikke andre enheder tændt og heller ikke et musik abonnement.

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 19:42
Helt som her strand :-) pause eller hop i playlisten hvis 2 streams startes samtidigt. Det kan man på Sonos (men kun ved Sonos-økosystemet. Startes en stream på en pc samtidigt stopper den ene stream også) det ville også være fint da der så skulle en sonos på hvert værelse, så er der fed musik til alle i hjemmet for en 100 mand om måneden.
 
Det jeg vil undersøge er om et Spotify familie abonnement åbner for to eller tre samtidige streams. Så ville det muligvis kunne bruges med Squeezebox også. Men nu koster det så 150 eller 200 pr. Måned. Det giver 600-1200 i merudgift pr år og en udskiftning til Sonos vil tage mindst 10år at tjene sig hjem :-/
 
Jeg syntes godt nok det er dyrt :-( jeg kan godt forstå i ikke ser jer tilbage for i kunne jo få øje på regningen :-D
 
Mvh BS


-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 21:07
Når nu du siger familie, så kunne jeg godt forestille mig visse udfordringer med sonos i hele huset og et par teenagere - så er der gangsterrap til hele familien fordi knægten er tosset over at skulle sætte sin tallerken i opvaskeren og et øjeblik senere bestiller tøsen Jodlebirge for fuld hammer på brormands værelse fordi han er en nar..


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 10-Marts-2015 kl. 21:19
så er det vist ikke et størrere problem mht til familien.

Om sonos er dyrt, nej synes jeg egentligt ikke.
Du får et super brugervenligt system der holder og bliver opdateret i mange år.

Hvor længe tror i at tilsvarende LG, Samsung, Philips systemer bliver supporteret ?

Jeg startede selv med squezebox, men det var pænt ustabilt. Så hellere købe et produkt som bare virker.


Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 11-Marts-2015 kl. 08:39
Så lad dog være med at give  de to unger en sonos, hvis de ikke kan håndterer det! ... 

Hvis man vil nakke sonos, skal man nok kunne finde på noget.. 



-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!


Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 11-Marts-2015 kl. 09:08
Har også Sonos...
Eneste grund til jeg hoppede på Sonos var at komme op i bedre lydkvalitet fra Yousee musik.
Ellers har jeg været fuldt tilfreds med Airplay.


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 11-Marts-2015 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

Så lad dog være med at give  de to unger en sonos, hvis de ikke kan håndterer det! ... 

Hvis man vil nakke sonos, skal man nok kunne finde på noget.. 
Jeg er ikke ude på at nakke noget som helst, men når nu der bliver spurgt til sonos' fortræffeligheder må det være fair game at gøre opmærksom på mulige problemstillinger. 


Skrevet af: meta
Skrevet den: 11-Marts-2015 kl. 18:26
Jeg er vild med Sonos. Har haft det i snart 10 år. Det virker med minimal opsætning. Skal ikke rode med bøvlet opsætning og betjeningen er let og ligetil. Det bliver løbende opdateret med nye funktioner og min z80 virker stadig upåklageligt. Har siden tilføjet flere Play:1 og Play:5'ere, som spiller i diverse rum.
Jeg kan ikke andet end at anbefale Sonos, hvis man vil have noget holdbart, som er let at betjene for både os kvinder og børn ;-)


-------------
+ 70 positive handler!


Skrevet af: Bitnissen
Skrevet den: 11-Marts-2015 kl. 19:32
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

så er det vist ikke et størrere problem mht til familien.

Om sonos er dyrt, nej synes jeg egentligt ikke.
Du får et super brugervenligt system der holder og bliver opdateret i mange år.

Hvor længe tror i at tilsvarende LG, Samsung, Philips systemer bliver supporteret ?

Jeg startede selv med squezebox, men det var pænt ustabilt. Så hellere købe et produkt som bare virker.

Jo, Sonos er dyrt, når står og skal købe det. Men Jeg har jo måtte sande at jeg har været rigtig glad for det i flere år. Også da min remote gik i stykker, fordi den blev byttet uden omkostninger (heller ikke fragt)

Og ja, det opdateres løbende, hvilken de ovennævnte mærker ikke forstår.

Hidtige konkurrenter er alle bukket under, så du ikke længere kan købe til et nyt rum: Linksys, Squeezebox. Tiden må vise hvordan det går de nye "Sonos killere"...

Noget helt andet er at konkurrence er sundt, så jeg hilser konkurenterne velkommen, for ellers kommer der heller ikke noget nyt fra Sonos....






Skrevet af: McNeil
Skrevet den: 12-Marts-2015 kl. 07:43
Var også mere til mit NAD anlæg og B&W højtalere, men så fik jeg mig et sæt play 5. De stod og spillede det første halve års tid i vores nye lejlighed. Så fik jeg sat anlægget op igen, og må nok sande, at jeg savner det at kunne styre det hele fra mobil eller tablet. Alle cd'er er lagt over i flac, og volumen er ikke så høj længere at det er nødvendigt. Så nu er anlægget sgu røget til salg. Selvom kæresten mener det er synd, da jeg er glad for det, så mener synes jeg faktisk at Sonos er smartere.


Skrevet af: Insaniac
Skrevet den: 17-Marts-2015 kl. 09:23
Jeg har et AppleTV som kører XBMC, der er tilsluttet min Synology DS107+. 
Ville det fungere hvis jeg købte Sonos Soundbar, tilsluttede den med en optisk splitter til mit TV og mit Apple TV? Er der noget, som jeg skal være særlig opmærksom på udover det ikke understøtter DTS?

Jeg overvejer nemlig at sælge mit Dali system for at købe Sonos Soundbar + 2 x Play:3 + sub + Play:1 på badeværelset i på kontoret. 


Skrevet af: wezi
Skrevet den: 17-Marts-2015 kl. 17:33
Kan du ikke bare sætte din AppleTV til at sende lyden over HDMI, så modtager dit tv lyd fra atv den vej og sender det videre til playbar?

Sådan ville jeg i alt fald sætte det op, har aldrig haft appletv men har lavet et par Playbar opsætninger gennem tiden..


-------------
MvH Daniel


Skrevet af: Mikael nielsen
Skrevet den: 17-Marts-2015 kl. 19:04
Har en NAD 275. Tilsluttet en sonos connect. Spiller bare super Når jeg starter appen i sonos starter forstærkern op og spiller bare der ud af.


Skrevet af: Insaniac
Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af wezi wezi skrev:

Kan du ikke bare sætte din AppleTV til at sende lyden over HDMI, så modtager dit tv lyd fra atv den vej og sender det videre til playbar?


Der er bare mange fjernsyn, som ikke formår at videresender 5.1 lyd via optisk, så du ender op med virtual 5.1 istedet for real. 



Print side | Luk vindue