Print side | Luk vindue

hjælp til planlægning

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Min hjemmebiograf
Forumbeskrivelse: Vis dit udstyr frem for andre brugere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=141142
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 15:37


Emne: hjælp til planlægning
Skrevet af: emilc
Emne: hjælp til planlægning
Skrevet den: 10-Juli-2015 kl. 18:47
Hej alle, så er det min tur til at lave et"MAN CAVE", men har lige brug for noget indput.

rummet ser såleds ud 
så mit spørgsmål er hvor stort lærret kan jeg smide ind og så havde jeg tænkt mig 2 rækker siddepladser. og tænkte på at fræse højtaler kablerne i væggen. men hvor skal de placeres og hvilke kabler skal jeg bruge til det.



Svar:
Skrevet af: Eeyore
Skrevet den: 10-Juli-2015 kl. 19:11
Lige et par indledende spørgsmål.

1) Hvad har du tænkt dig at gøre med vinduer og døre?
2) Hvad er vægge, gulv og loft lavet af?
3) Hvor mange højtalere vil du bruge?


Skrevet af: emilc
Skrevet den: 11-Juli-2015 kl. 08:58
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Lige et par indledende spørgsmål.

1) Hvad har du tænkt dig at gøre med vinduer og døre?
2) Hvad er vægge, gulv og loft lavet af?
3) Hvor mange højtalere vil du bruge?

Det ene vindue (på højre side) overvejer jeg at murer op.
dørene kan jeg ikke gøre noget ved da øverst venstre dør er trapper op til stuen
døren under den er til lille krybberum, og så har vi bad/toilet og dernæst bryggers/ vaskerum.
døren på højre side med vinduet er så jeg kan komme ind/ ud fra kælderen.

nogle af væggene er af beton andre murersten med pus, gulvet er af beton med noget der ligner epoxy.
loftet er af gasbeton (tror nok det hedder) og højden er ca 220.

jeg havde tænkt 5.1, da jeg ikke kan se hvordan jeg ellers skulle placer højtalerne, men hvis du/i mener jeg kan komme højere op så hvorfor ikke :)


Skrevet af: emilc
Skrevet den: 19-Juli-2015 kl. 16:04
Any1 please help. Skal nemlig til at gå igang nu hvor jeg snart har sommerferie


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 20-Juli-2015 kl. 08:44
Jeg er ikke den rette til lærred størrelse.

Lad endelig være med at mure et vindue til. Du kan komme galt afsted med hensyn til flugt veje. Du kan sagtens blænde af med mørklægningsgardinder og noget kraftigt stof. På den måde får du også en dæmpning af lyden.

Jeg vil helt klart holde mig til en 5.1 da det er lettest at tune ind. Har endnu til gode at høre et hjemme surround med flere højttalere der lyder bedre.



Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 20-Juli-2015 kl. 09:02
Lærred størrelse kommer helt an på hvor lang væk projektoren sidder og hvilken projektor du vælger.

På hvilken væg vil du placere lærred..??

Og når du nu laver et dedikeret rum går du selvfølgelig all in med et 7.2.4 Atmos setup..!!!

At Mufti ikke har hørt et setup med flere en 5 højttalere der lød godt, betyder bare han har været de forkerte steder..!


Skrevet af: emilc
Skrevet den: 20-Juli-2015 kl. 09:11
Havde tænkt mig at lærret skulle være på væggen med mål 393,5 så man havde det store vindue bag sig.. Og efter at havde set andre bio her på siden og andre på nettet er jeg gået fra 16:9 til scope da det hel klar ser bedre ud. Men med hensyn til surround, hvordan kan jeg få mere end 5.1 og samtidig have 2 rækker sidde pladser?


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 20-Juli-2015 kl. 09:21
Fornuftigt valg med Scope lærred.!
Jeg tænker at et 110-120" ville passe fint.
Vil du zoome eller køre med anamorphisk linse.?

Det er altid et kompromis med 2 rækker i en hjemmebio, så kalibrer ind så den ene række er sweetspot og så må den anden række "nøjes".

Her er lidt guidelines til højttalerplaceringer.

http://www.dolby.com/us/en/guide/dolby-atmos-speaker-setup/7-1-4-setups.html - dolby Atmos speaker layout



Skrevet af: emilc
Skrevet den: 20-Juli-2015 kl. 09:28
Men hvordan ville du placer højtalerne nu hvor du har en del erfaring :).


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 20-Juli-2015 kl. 09:34
Jeg har placeret efter forskrifterne, og det giver klart det bedste resultat.


Skrevet af: emilc
Skrevet den: 20-Juli-2015 kl. 09:43
jeg havde forstillet mig at siddepladserne skulle placer såleds, men så kan jeg ikke helt se hvordan 7.1.4 skulle placer.
siddepladser


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 20-Juli-2015 kl. 09:49
Oprindeligt skrevet af emilc emilc skrev:

Men hvordan ville du placer højtalerne nu hvor du har en del erfaring :).

 
Det ville nok være en god ide hvis du viste hvor du havde tænkt dig siddepladserne skulle være.
 
EDIT: OK. Jeg tror du skal prøve at tegne møblerne ind i målestok. Det ser meget snævert ud.


Skrevet af: emilc
Skrevet den: 20-Juli-2015 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:




Oprindeligt skrevet af emilc emilc skrev:

Men hvordan ville du placer højtalerne nu hvor du har en del erfaring :).

 
Det ville nok være en god ide hvis du viste hvor du havde tænkt dig siddepladserne skulle være.
 
EDIT: OK. Jeg tror du skal prøve at tegne møblerne ind i målestok. Det ser meget snævert ud.





Hvilken program kan du anbefale til at lave målestok og som er pærelet har prøvet sketchup men det sku meget svært


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 20-Juli-2015 kl. 11:03
LOL. Jeg er totalt Old school, så jeg laver sådan noget med blyant og papir. Har kigget et par gange efter noget men opgav at finde noget der både var nemt og fleksibelt.


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 20-Juli-2015 kl. 19:53
http://www.roomsketcher.dk/

Det er et link til et utrolig let 3D indretningsprogram. Jeg har selv brugt det til mit rum. Prøv det, det er super simpelt.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 21-Juli-2015 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Lærred størrelse kommer helt an på hvor lang væk projektoren sidder og hvilken projektor du vælger.

På hvilken væg vil du placere lærred..??

Og når du nu laver et dedikeret rum går du selvfølgelig all in med et 7.2.4 Atmos setup..!!!

At Mufti ikke har hørt et setup med flere en 5 højttalere der lød godt, betyder bare han har været de forkerte steder..!
Eller at folk stadig tror på kejserens nye klæder. ;-)


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 21-Juli-2015 kl. 11:38
Det var da en træls udtalelse..
Kejserens nye klæder kan du bruge i kabelsnak eller anden hokus pokus.
Men du kan sgu ikke bruge den i dette sammenhæng hvor man fysisk placerer flere højttalere i rummet.

Hvis du ikke har hørt et godt 7.1 eller Atmos setup, så har du ikke været de rigtige steder...
Det er faktum..!!!

Det som du har lyttet til har sikkert bare været klasket tilfældigt op uden korrektion og akustike tiltag.

Du kigger bare her forbi Amager hvis du vil lytte til noget ordentligt.


Skrevet af: emilc
Skrevet den: 21-Juli-2015 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

http://www.roomsketcher.dk/

Det er et link til et utrolig let 3D indretningsprogram. Jeg har selv brugt det til mit rum. Prøv det, det er super simpelt.

Tak for linket, så har jeg prøvet at designe rummet, men det er lidt ærgerligt at der ikke er mål fra den ene sofa til den anden sofa osv.


Skrevet af: emilc
Skrevet den: 29-Juli-2015 kl. 23:33
Stadig ingen? Jeg har under en uge tilbage til ferien starter. Vil heller ha at det bliver gjort rigtigt og godt første gang. Da alle kabler til lyd lys og strøm skal fræses i væggen.


Skrevet af: Bitz^^
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 07:49
Først spændende projekt jeg skal selv i gang med et større et af slagsene som kommer til at tage noget tid.

Ang. lærred ville jeg sige som Strecker 110"-120" (personligt nok 120")  Men er du i tvivl ville jeg mærke det op på vægen og tage en stol med ned i kælderen placere den hvor dit sweet spot skal være også vudere ud fra din personlige mening om det er for stort eller lille til dig.

Placering af HT ville jeg også følge anvisninger på nettet. Afhængig af hvilket udstyr du har og vil bruge.

Ang. projekter placering ville jeg tænkte støj og placering kontra hvor stort et billede den kan levere (om den sidder lige oven over hovedet på en) hvis dette er tilfældet ville jeg nok tænkte placering af møbler osv. skulle frem eller tilbage men der jo ikke andet for en du må lege lidt med det og laver dig en ordentlig tegning og tænke tingene rigtig godt igennem og self. spørge folk til råds med input alt efter hvilke spørgsmål der dukker op under undervejs.

Men tænkt akustik når du går igang med rummet så det bliver bedst fra start ( Det bliver også min store udfordring jeg har læst rigtig meget på nettet og gør det meget tit ring evt. og høre på noget akustisk luft plader osv.) Jeg kan kun fortælle fra den stue vi har nu så har akustik sindsygt meget og sige i forhold til lydbillede. Thumbs Up


-------------
Receiver: ONKYO TX-NR609
JAMO D500 5.2
SUB 660 x 2
Afspiller: PS3/Samsung blu-ray BD-D5100
Projekter: BenQ W700+



Print side | Luk vindue