Print side | Luk vindue

Receiver til Sony KDL-40EX500

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=141300
Udskrevet den: 08-Maj-2024 kl. 23:00


Emne: Receiver til Sony KDL-40EX500
Skrevet af: skraa
Emne: Receiver til Sony KDL-40EX500
Skrevet den: 23-Juli-2015 kl. 13:52
Jeg har fået fingre i et par  http://www.hifiengine.com/manual_library/dali/202.shtml - Dali 202 højtalere, som jeg gerne vil have sat til et Sony KDL-40EX500 TV, har læst en hel masse om AV receivers, ARC, HDMI-CEC, osv. osv. og er mildest talt forvirret over hvad mine muligheder er.

Det ville være optimalt med en løsning hvor alt ekstraudstyr (en chromecast og en raspberry pi) er sat til fjernsynets HDMI porte og fjernsynets eksisterende fjernbetjening bruges til alt, dvs. navigation, skift mellem hdmi inputs og volumen op/ned, mute, osv.

Så vidt jeg forstår kan dette ikke lade sig gøre med et optisk kabel (label: "DIGITAL AUDIO OUT - OPTICAL" i TV manualen). Da volumenkontrol her skal udføres af enten en ekstra fjernbetjening eller en universal-fjernbetjening.

Jeg har derimod læst at det kan klares vha. en AV receiver der forbindes via. HDMI port 1, som er markeret med "ARC" bagpå mit fjernsyn (foto: https://i.imgur.com/0m8TEiL.jpg - https://i.imgur.com/0m8TEiL.jpg ). Er dette korrekt forstået?

Jeg kan desuden ikke finde noget om ARC (Audio Return Channel) i TVets manual, men der står derimod en hel del om Bravia Sync, som jeg går ud fra er Sony's branding af denne funktionalitet? Jeg går ud fra ARC er understøttet når der står ARC ved siden af HDMI1.

Og sidst men ikke mindst, hvilken receiver bør jeg købe? Jeg har haft kig på en Sony STR-DH550, da jeg tænkte der er størst sandsynlighed for at en Sony receiver vil virke bedst med et Sony TV. Kan den det jeg efterspørger? Den virker meget stor, især set i lyset af at jeg kun skal bruge 2 højtalere (stereo), har ikke kunne finde en lille stereo receiver med HDMI, findes de?





Svar:
Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 23-Juli-2015 kl. 13:57
Hej,

Jeg har selv et 55ex500, og har prøvet Onkyo, Yamaha, Pioneer og nu Marantz, alle har virket med ARC via HDMI 1 (mener det er HDMI1. Så forstærker tænder sammen med TV'et og når jeg skruer op og ned for TV'et skruere forstærker op og ned.


Skrevet af: skraa
Skrevet den: 23-Juli-2015 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Jeg har selv et 55ex500, og har prøvet Onkyo, Yamaha, Pioneer og nu Marantz, alle har virket med ARC via HDMI 1 (mener det er HDMI1. Så forstærker tænder sammen med TV'et og når jeg skruer op og ned for TV'et skruere forstærker op og ned.


Det lyder dælme godt! :) Jeg kan se 55EX500 også er listet i den manual jeg kigger i (som også dækker over 40EX500)!

Og virker det også med lyd fra dimser sat til andre HDMI stik på TVet, og "apps" på TVet (youtube osv.)? Eller benytter du receiveren til at skifte mellem HDMI inputs?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 23-Juli-2015 kl. 14:26

Det normale når man har en SR, så sluttes det hele til den, så billede fra f.eks en BD/DVD afspiller går videre derfra til TVet.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: skraa
Skrevet den: 23-Juli-2015 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Det normale når man har en SR, så sluttes det hele til den, så billede fra f.eks en BD/DVD afspiller går videre derfra til TVet.


Ja det har jeg også læst mange steder, men vil gerne undgå det hvis overhovedet muligt, så vi kan blive ved med at benytte TVets fjernbetjening. Iflg. http://www.cnet.com/news/what-is-audio-return-channel-arc/ - cnet kan det godt lade sig gøre.:

Citér
Another way this is great is if you have multiple sources (Blu-ray, cable box, Roku), but only one input on your sound bar. With ARC, you can connect everything to the TV, and the TV will send audio down an HDMI cable to the sound bar. No extra cables needed (i.e. an optical cable).


Her er der tale om en sound bar, men går ud fra det også gælder for en receiver med ARC.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 23-Juli-2015 kl. 14:43

Det som TV Remoten kan styre, vil den fortsat kunne, samt at den via CEC kan styre volumen på Reciver, og også via CEC tænde og slukke for Reciver når TV tændes og slukkes.
Recivere i dag har HDMI In til flere enheder, BD/DVD, Game, Mediaplayer, STB og andet, så derfor tilsluttes alle enheder dertil.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: skraa
Skrevet den: 23-Juli-2015 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Recivere i dag har HDMI In til flere enheder, BD/DVD, Game, Mediaplayer, STB og andet, så derfor tilsluttes alle enheder dertil.


Kan man også (vha. CEC) skifte HDMI input på receiveren via. TVets fjernbetjening? Så man ikke først skal skifte til HDMI1 på TV fjernbetjeningen, for derefter at skulle skifte HDMI inputs på receiverens fjernbetjening?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 23-Juli-2015 kl. 15:07

Det kan man ikke, enhederne skifter til deres Input automatisk når de tændes, hvis de har CEC og funktionen er aktiveret. Så hvis du tænder f.eks din BD player, så er Reciver stillet til at modtage lyd derfra.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 23-Juli-2015 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Hej,

Jeg har selv et 55ex500, og har prøvet Onkyo, Yamaha, Pioneer og nu Marantz, alle har virket med ARC via HDMI 1 (mener det er HDMI1. Så forstærker tænder sammen med TV'et og når jeg skruer op og ned for TV'et skruere forstærker op og ned.


Den betjening du taler om, har intet med ARC at gøre!
ARC (Audio Return Channel) er udelukkende TV-lyd retur til receiveren, gennem HDMI-kablet....

M.v.h.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 23-Juli-2015 kl. 15:36

Ja, det er en kombination mellem ARC og CEC, det øvrige styres med CEC i enhederne.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: skraa
Skrevet den: 23-Juli-2015 kl. 15:56
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Ja, det er en kombination mellem ARC og CEC, det øvrige styres med CEC i enhederne.


Rart at få afklaret det :)

Dvs. jeg kan tilslutte
  • AV receiveren i HDMI-1 (ARC) på TVet
  • Chromecasten i HDMI-2 på TVet
  • Raspberry Pi i HDMI-3 på TVet

Og bruge TV remoten til

  • At skifte mellem HDMI inputs
  • At styre volumen på AV receiveren, uanset hvilken HDMI port der benyttes på TVet (når jeg f.eks. ser indhold fra Chromecast eller Raspberry pi)

Eller er det forkert forstået?




Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 23-Juli-2015 kl. 16:45
Ja alt lyd går til receiver. Nu du kun har 2 højttalere har du ikke problemer med at tv kun sender Dolby digital viderer og ikke Dts. Fx har jeg min PS3 til receiveren, den kan tændes via sync menu tasten. Jeg vælger PS3 og receiver skifter til den rigtige port osv, også tv'et :)


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 23-Juli-2015 kl. 17:29
Og du vil også kunne tænde/slukke receiveren, sammen med TV'et...

M.v.h.


Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 23-Juli-2015 kl. 17:32
Den gør den automatisk.


Skrevet af: skraa
Skrevet den: 03-August-2015 kl. 08:57
Kan melde at Sony STR-DH550 receiveren virker fortrinligt med Sony KDL-40EX500 TVet.

Den er sat til HDMI1 (ARC) og virker fint med 2 højtalere. Receiveren tænder og slukker når TVet tændes/slukkes og lyd fra Chromecast og Raspberry pi, som er sluttet til HDMI 2 og 3 på TVet, virker også fint med receiveren. Der kan også skrues op/ned for lyden og mutes, ved at benytte TVets fjernbetjening.


Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 03-August-2015 kl. 12:06
Super :)



Print side | Luk vindue