Print side | Luk vindue

Input til opfriskning af bio i kælder

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Min hjemmebiograf
Forumbeskrivelse: Vis dit udstyr frem for andre brugere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=141373
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 11:44


Emne: Input til opfriskning af bio i kælder
Skrevet af: Narkhaj
Emne: Input til opfriskning af bio i kælder
Skrevet den: 28-Juli-2015 kl. 16:04
Skal igang med opfrisking af bio i kælder, og kunne godt bruge lidt input.

Den bedere halvdel er godt træt af de store højttalere på gulvet så de skulle gerne skiftes til nogle som kan side på vægen og her er jeg helt blank med hvad der er af muligheder ;-(
Døren er lidt af et problem og håber derfor på en væg løsning hvis ellers det gider ok resultat

Har kigget på http://tapeconnection.dk/product/mk-sound-mp7-4209/
Men aner ikke om de er store nok 30m2

Har omkring 10-15k til højttalere og ny forstæker, så må projektor og lærred vente et par måneder ;-)

Projecktor er pt en in78 af ældre dato ;-(

Ny sofa, bord og av møble er ikke med i de 15k

Kom frisk med ideer :-)

Optegning af rum. X marks the current speakers.

Der er kun 205 til loft hvilket også giver lidt udfording.



Uskarpt billede af hvorn det pt ser ud...





Svar:
Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 28-Juli-2015 kl. 17:44
Jeg ville starte med følgende
- Male rummet sort, alternativt gråt. Det vil forbedre billedkvaliteten voldsomt. 
- Få alustikbehandlet rummet, guldtæppe på. Bygge nogle batts til væggene, evt basstraps. Du kan også købe færdige løsninger
- Flytte centeren så langt op som muligt.
- Køb en god brugt subwoofer. Det ser ikke ud til at du har en, det vil virkelig give dig et løft.
- Hvis der stadig er penge i budgettet, så køb en god brugt receiver.  

De ovennævnte ting vil i min optik give dig langt mere "bang for the buck" end du får ud at købe en nogle nye højtalere og en ny receiver. 


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 28-Juli-2015 kl. 18:13
Drop nyt udstyr. Køb i stedet et tykt gulvtæppe, og noget mørkt maling. Er der penge tilbage kan du købe/lave bass traps til dine store nøgne vægge. Et sådan indgreb vil både giver bedre lyd og billede. Rummet ligner et sandt ekko-inferno, og det kan nyt udstyr ikke afhjælpe.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893&PN=1&title=3rd-row-cinema-mixing-studio-billeder-p-side-1 - Min hjemmebio - 3rd Row Cinema


Skrevet af: Dichael
Skrevet den: 28-Juli-2015 kl. 18:54
Jeg kunne ikke være mere enig!


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 28-Juli-2015 kl. 19:47
Hopper lige med på vognen.

Drop det nye grej og brug mønterne på en mørk maling til væg og loft.
Et par pakker rockwool bats,sort stof og trælister så du kan bygge nogle akustik paneler .
og til sidst et lækkert gulvtæppe.

Du kunne også overveje at bygge en væg op for enden med et akustisk transparent lærred, og så smide højttalerne om bag ved.

Disse tiltag vil ikke kun gøre underværker for lyd og billede, men også give meget mere hygge til rummet.

Dit rum har de perfekte dimensioner til at blive en super bio, men det kræver at du i første omgang tænker på rummet fremfor udstyr.



Skrevet af: mh67
Skrevet den: 29-Juli-2015 kl. 11:34
Hvad med at skift din bedre halvdel ud Big smile. Jeg har en meget forstående kone, som ikke
blander sig i antal og størrelse på højtaler. 




Skrevet af: Troelsfilm
Skrevet den: 29-Juli-2015 kl. 13:16
@mh67

Er det ligefrem et forslag om at bytte ;-)


Skrevet af: Allanbp
Skrevet den: 29-Juli-2015 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af mh67 mh67 skrev:

Hvad med at skift din bedre halvdel ud Big smile. Jeg har en meget forstående kone, som ikke
blander sig i antal og størrelse på højtaler. 




Er hun da til salg?


Skrevet af: mh67
Skrevet den: 29-Juli-2015 kl. 14:38
Min kone er ikke til salg. Selv om tanken frister lidt.
Men læser tit om kvinder, som bestemmer alt om indretning, hvilken størrelse og farve
højtaler og komponenter skal ha´.
Jeg er glad for jeg stadig har lidt indflydelse.



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 29-Juli-2015 kl. 15:01
Hvad med at flytte billedet ned i den anden ende, og sætte sofaen tættere på billedet? Det ser jo mini-agtigt ud der, og det er da besværligt at døren smækker op i højttaleren.

Ellers er jeg helt enig med tidligere anbefalinger om at male rummet koksgrå og få lavet noget lyddæmpning på vægge og gulv.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 29-Juli-2015 kl. 15:03
Nå, jeg havde ikke set det med vinduerne... Men jeg mene stadigvæk, at du skal sidde tættere på billedet. 95" er i forvejen undervældende til en dedikeret hjemmebio.


Skrevet af: Narkhaj
Skrevet den: 29-Juli-2015 kl. 16:55
Tak for de mange svar. Maling og lyddæmpning er allerede en del af planen. Skal bare lige have valgt højttalere først.
Døren er problemet og de store gulv højttalere skal flyttes rundt hver gang man skal ind og ud. Ikke noget konen er vild med.
Så skal have fundet nogle nye eller brugte.
Overvejdewat flytte døren et par meter. Men der er skabe på den anden side af væggen og konen var ikke vild med ideen.


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 29-Juli-2015 kl. 17:10
Hvad med at vende bio, så du spiller den anden vej? Blend de 2 vinduer af, evt bare med noget scene molton?


Skrevet af: mh67
Skrevet den: 29-Juli-2015 kl. 20:20
Et rulle lærred foran dine vinduer, kunne også være en mulighed. Så får du højtalerne ned
I den anden ende.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 08:20
Du har potentiale for en af de fedeste biografer herinde med det rum! Virkelig gode mål (På nær loftshøjden selvfølgelig Smile).

Hvad har du af budget til opfriskninger? Hvis jeg var dig, ville jeg vende det hele om så alt udstyret er nede ved vinduerne og få bygget en falsk væg og montere et AT-lærred. Dvs. lærred er "flush" med væggen og højttalerne vil stå inde bagved. Så får du også centerhøjttaleren væk fra gulvet, som er noget nær den dårligste placering du overhovedet kan have.

Noget ala dette:  http://www.theaterdesignnw.com/wp-content/uploads/2012/06/Seattle-THX-Select-plus-Home-Theater-Fabric-Screenwall.jpg - http://www.theaterdesignnw.com/wp-content/uploads/2012/06/Seattle-THX-Select-plus-Home-Theater-Fabric-Screenwall.jpg

Som andre også skriver: Få styr på akustikken som en del af projektet også. 


Skrevet af: Narkhaj
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 09:28
Kan ikke fjerne vinduerne. De er også flugt vej og damen er ikke enig.
Vil male lærred væg sort og resten lys grå.
Nogle der har ide om Nogle gode farve koder til flugger maling.
Bygger nogle akustik paneler til væggene hvis jeg elles kan finde nogle gode vejledninger.
Tror det bliver jamo d500 på et senere tidspunkt. Synes de ser fine ud og lette at sætte på væg


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 09:33
Så flytter du døren og skabene på den anden side af væggen, uanset om konen er vild med ideen. Du kommer jo ingen vegne hvis hun skal bestemme


Skrevet af: Narkhaj
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 09:48
Kampus,ja det er klart en mulighed. Men det er en bærende væg, så der skal en bærebjælke over døren og alt det skidt. Orker næsten ikke og konen er ikke lige til at danse med.
Efter en masse overtalelse og et Rolex ur, har jeg stort set frie hænder så længe jeg ikke ændre på hus 😤


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 10:29
Ok, så bibeholder du åbningen og laver en skydedør istedet. Hvad er det der er skåret ud i loftet over døren?


Skrevet af: Narkhaj
Skrevet den: 04-August-2015 kl. 14:11
Er endelig gået igang. Eftersom der var lidt salpeter udtræk rundt omkring skulle der fjernes væv og spartles op igen. Havde vand skade (kloak vand) for et par år siden og tror ikke væggene var gennemtøret inden de blev fikset.
Anyway siden er der lagt omfangsdræn, platon og isoleret udefra ;-)

Døren bliver hvor den er ;-( det var ikke til diskussion men i det mindste hjælper konen med at male trods hun mener det bliver alt for mørkt hehe. Vægge og loft bliver neutral grå med glans 5 og projector væg antracit grå glans 5 






Skrevet af: Narkhaj
Skrevet den: 05-September-2015 kl. 19:38
Så er der blevet købt lidt ind.
Gik lidt i stå da terrassen og nogle læmure skulle fjernes ;-)

Jamo 500 5.0
SVS pb 1000
Denon avr4100w
Ny sofa

Bruger pt de gamle jamo classic 6 som bag i 7.1 setup.
Tog en krig med opsætning af audyssey xt32, men hjælp voldsomt på subben.
Bliver godt med noget lyddæmping og envt. nogle basstraps

Indtil videre et kæmpe løft i lyden.

Mangler kabelbakker og få lavet nogle akustikpaneler til vægge. Billeder kommer når jeg er kommet lidt længere, rodder pt en del med ledninger


Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 05-September-2015 kl. 21:03
Dette har jeg på fornemmelsen af der bliver en god bio. Lækkert stort rum og spændene højttaler valg.

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse


Skrevet af: MulleB
Skrevet den: 05-September-2015 kl. 21:44
Det skal du nok blive glad for.
Du får en rum som mange vil være misundelig på


Skrevet af: heine-olesen
Skrevet den: 09-September-2015 kl. 06:42
Bliver så godt :)
Men du har samme problem som mig med kun 2 meter til loft.
Mit rum se ud som dit pt .... Venter på at få troldtex hjem tror der går en mdr endnu :(


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 18-September-2015 kl. 21:16
Godt valg med de D500, dem skal du nok blive glad for, har dem selv :-)
Kan døren evt vendes så den lukker op ud mod gangen eller hvad der er udenfor? men det betyder jo selvfølgelig ikke så meget når du nu har fået jamo d500.


-------------
Ning


Skrevet af: Mr. Duck
Skrevet den: 29-December-2015 kl. 01:07
Håber du er kommet godt videre med dit bio-projekt? :-)


Skrevet af: 47oo
Skrevet den: 29-December-2015 kl. 09:21
Jeg har købt det her sæt
http://www.av-connection.dk/?PGr=4423
Og jeg er 100% tilfreds med lyder og især subben som jeg kan mørke helt op i ryggen. Uden at nogen højtaler lider overbelastning

Derud over vil jeg også anbefale en Benq W1070+ er virkelig overrasket over billede kvaliteten/skarphed og så har den et rigtig godt sort niveau især hvis du kan mørkelægge rummet 100% og callibrer den i smart eco mode.
Og så fungere 3D virkelig godt 👍
Mine venner siger efter de har set 3D hos mig så
Kan biografen slet ikke følge da skarpheden og dybden i aktiv 3D gør det helt virkeligt og så det imponerende når man i detaile kan se nakkehårene 👍


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 27-Januar-2016 kl. 17:38
IMHO - hvis man har valgt at indrette hjemmebiograf i et dedikeret rum, så er der fandme ikke noget, der hedder "WAF"!!!

-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 27-Januar-2016 kl. 17:47
Jacobe: Selvfølgelig er der det. For mange mennesker er dét at have et dedikeret rum netop at få det hele til at ligne en million. At kunne skjule alt og få en rigtig biograffornemmelse. Prøv at se på hjemnebiografer i USA - der handler det meget om det visuelle.


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 27-Januar-2016 kl. 17:53
Jonas, det er formodentlig ikke konen, som har dikteret indretningen af den slags home cinemas du nævner.



-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)



Print side | Luk vindue