Print side | Luk vindue

SSD disk - Du har hørt det før, men mangler hjælp!

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=141380
Udskrevet den: 30-April-2024 kl. 08:50


Emne: SSD disk - Du har hørt det før, men mangler hjælp!
Skrevet af: ladiesman217
Emne: SSD disk - Du har hørt det før, men mangler hjælp!
Skrevet den: 28-Juli-2015 kl. 21:57
Hej,

Ja, efter jeg har arbejdet en del med en laptop hvori der sidder en SSD, så er min gode gamle stationære godt nok blevet langsom! Derfor har jeg valgt at budgettere med en SSD disk på 256GB, men hvilken SSD disk kan jeg vælge, jeg vil nemlig gerne være 100 % sikker på at den passer til min anden hardware, og hvilken skal jeg vælge?

Min computer har følgende komponenter installeret:

  • CPU: Intel i5-3450 @ 3.10GHz 
  • Bundkort: http://www.asus.com/Motherboards/P8H61MX_R20/ - ASUS P8H61-MX R2.0
  • Ram: Kingston HYPER-X 1.600MHz (2x 4GB)
  • Grafikkort: GeForce GTX 660
  • OS: Windows 7 Pro x64

Jeg har hørt godt om http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/samsung-850-evo-mz-75e250-250-gb-id-9025412.aspx - Samsung 850 EVO , men jeg har slet ikke styr på om den er god, og passer den overhovedet til mit bundkort, som jo er fra 2012 (vidst nok).

  1. Jeg leder efter en SSD på omkring de 250 kr. til maks 800-1.000 kr. som kan passe i mit ASUS bundkort (se link ovenover) og som passer til min computer.
  2. Passer SSD'en ind i alle kabinetter, eller skal der købes noget så den kan hænges op. Jeg har jo ikke en 2.5" i mit kabinet, men er ret sikker på der sidder en af de større SATA diske der i. Den er jo fra 2012.
  3. Er det noget med at når jeg får købt en SSD disk, så skal den TRIMMES, eller skal de ikke det længere?


-------------
          



Svar:
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 28-Juli-2015 kl. 22:15
Samsung evo 850 eller sandisk. Sandisk har en prisbillig ultra ii som fungerer særdeles fortrinligt, men har også en lidt dyrere model der hedder extreme.

En SSD kommer i dag typisk i 7mm tykkelse, så de skulle passe i samtlige slots hvor der er plads til 2,5" diske. så du skal have en lille ramme til den så den kan sidde i, men i nogle kabinetter er der faktisk plads til at man bare kan skrue den fast direkte i et af de trays man sætter diske i. Du kan jo eksempelvis åbne maskinen og tage et af dem ud og tjekke om der ikke er huller i bunden af dem.
og nej du skal IKKE trimme noget som helst. det er et udtryk for SSD'ens måde at lave garbagecollection på i forbindelse med operativsystemet.


Skrevet af: bleed_blue
Skrevet den: 28-Juli-2015 kl. 22:19
Dit bundkort ser ud til kun at have anden generations sata (3Gb), men det vil stadigvæk være en markant forbedring. Så på den måde passer det sammen.

Hvis ikke der er et 2,5" slot i dit kabinet, skal du have en lille skinne, som fx %20 - https://www.komplett.dk/adapter-harddisk-25-til-35/103373 .

Om du skal have trimm aktiveret, kan jeg simpelt hen ikke huske længere. Det må andre svare på.


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 28-Juli-2015 kl. 22:50
Tak for svar I to. Men vil det sige at begge Samsung EVO 850 og Sandisk kan passe i mit bundkort? Eller hvad er det du mener helt præcist bleed_blue?

Ang. TRIM så læste jeg bare lige denne artikel fra 1. december 2014, hvor de skriver det er vigtigt at trimme, men det er måske outdated.
http://www.computerworld.dk/art/232589/guide-saadan-faar-du-det-maksimale-ud-af-en-ssd-paa-din-computer - http://www.computerworld.dk/art/232589/guide-saadan-faar-du-det-maksimale-ud-af-en-ssd-paa-din-computer


-------------
          


Skrevet af: bleed_blue
Skrevet den: 29-Juli-2015 kl. 06:37
Ja, din nye ssd vil helt sikkert fungere med dit bundkort. Du vil bare ikke kunne udnytte hele den potentielle hastighed, som den tilbyder pga den lidt ældre sata generation i dit bundkort.

Jeg har i øvrigt selv kørt med en ssd på sata 3gb i en stationær med windows7. Ift en hdd er det en markant forbedring, så go for it.

Jeg har hørt om andre, der slet ikke sætter ssd'en i skinner i kabinettet, da det ikke rigtig er nødvendigt. Modsat en hdd udbikler den ikke varme, og har derfor ikke brug for et luftflow rundt omkring den. Nogle lader den ligge i bunden af kabinettet, mens andre taper den til kabinetvæggene.


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 29-Juli-2015 kl. 21:47
Okay mange tak for svar. Selvom du siger at jeg ikke vil kunne udnytte hele hastigheden, så gør jeg det sgu alligevel. Prøver at købe sådan en fætter.

Men vil du anbefale Sandisk eller Samsung EVO eller en helt tredje?




-------------
          


Skrevet af: bleed_blue
Skrevet den: 29-Juli-2015 kl. 22:10
Når jeg læser diverse (Mac) forums og folk taler om at opgradere til ssd, så er det som regel den Samsung Evo, der bliver anbefalet, så den ville jeg ikke tøve med at gå efter.

Når det er sagt, så tror jeg faktisk, der er en Sandisk ssd i min iMac. Det kan dog ikke helt sammenlignes, da den er forbundet via pci, og dér er der knald på.

Du vil ikke fortryde opgraderingen, og vil sikkert aldrig kunne leve med en hdd som systemdisk igen


Skrevet af: azrael
Skrevet den: 29-Juli-2015 kl. 22:12
Ville helt klart kigge på Samsung 850 Evo. Omvendt vil jeg klart anbefale at holde sig fra Samsung 840, medmindre det er 840 Pro.

850 Evo bruger såkaldt TLC NAND, der gemmer 3 bits per celle (TLC = triple level cell). Det er normalt noget jeg ville oponere imod pga. holdbarhed, men kombinationen af TLC og Samsungs 3D eller V-NAND ser ud til at være "the winning combination". Når vi snakker "budget drev", så er 850 Evo helt klart den bedste disk. Dog ville jeg nok gå efter 500 GB versionen i dag. Det er det nye "sweet spot" og jeg tror, at du vil ærgre dig senere, hvis du kun køber en 250 GB disk.

At dit motherboard kun kan klare SATA 3 Gbps og ikke 6 Gbps mærker du ikke så meget til i praksis.


-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 29-Juli-2015 kl. 22:21
Tak for det. Så er det helt klart EVO 850 jeg kigger på. Men av, hvis jeg skal op og have 500GB så er det næsten en fordobling af pris, og det kan sgu mærkes på low budget lige pt., men hvis jeg kommer til at ærgre mig, så er det selvfølgelig også ærgerligt.

Hmm. 150GB ekstra er jo også en "slat".


-------------
          


Skrevet af: azrael
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 01:05
Ja, det er selvfølgelig en god ekstra slat oven i, men jeg tror som sagt, at du vil ærgre dig senere. Du skal også huske på, at man typisk ikke partitionerer omkr. 15-20% af disken. Dette kaldes for over provisioning og giver ekstra performance fordi disken altid har friske blokke at tage af, samt længere holdbarhed (ud over det du får ved V-NAND).

-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 07:59
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Ville helt klart kigge på Samsung 850 Evo. Omvendt vil jeg klart anbefale at holde sig fra Samsung 840, medmindre det er 840 Pro.

850 Evo bruger såkaldt TLC NAND, der gemmer 3 bits per celle (TLC = triple level cell). Det er normalt noget jeg ville oponere imod pga. holdbarhed, men kombinationen af TLC og Samsungs 3D eller V-NAND ser ud til at være "the winning combination". Når vi snakker "budget drev", så er 850 Evo helt klart den bedste disk. Dog ville jeg nok gå efter 500 GB versionen i dag. Det er det nye "sweet spot" og jeg tror, at du vil ærgre dig senere, hvis du kun køber en 250 GB disk.

At dit motherboard kun kan klare SATA 3 Gbps og ikke 6 Gbps mærker du ikke så meget til i praksis.



V-NAND (Samsungs betegnelse for 3D NAND) er ikke i sig selv en kvalitet, der forbedrer holdbarheden ved TLC.

Grunden til, at Samsung kan yde 5 års garanti på 850 EVO (TLC) og 10 års garanti på 850 Pro (MLC) er, at 3D-teknologien giver plads til at cellerne kan være meget større uden at det går ud over kapaciteten, dvs. der er plads til flere bits per pakke.

840 EVO (TLC - ej 3D): 19nm
850 EVO (TLC - V-NAND/3D): 40nm
850 Pro (MLC - V-NAND/3D): 40nm

Mht. performance: 2D TLC kan alt andet lige ikke konkurrere med 2D MLC men 3D TLC kan som regel matche 2D MLC.

Der findes adskillige 2D SSD'er med TLC ned til 19nm. Den mere robuste MLC går helt ned til 16nm. Jeg ville nok ikke selv røre MLC under 20nm eller de langt større TLC som kun findes i 3D-udgaver.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 08:07
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Tak for det. Så er det helt klart EVO 850 jeg kigger på. Men av, hvis jeg skal op og have 500GB så er det næsten en fordobling af pris, og det kan sgu mærkes på low budget lige pt., men hvis jeg kommer til at ærgre mig, så er det selvfølgelig også ærgerligt.

Hmm. 150GB ekstra er jo også en "slat".


Du mister vel ikke din gamle HDD fordi du sætter en SSD i maskinen?

250GB (eller 220-230GB efter overprovisioning) er rigeligt til operativsystemet og de hyppigst benyttede programmer og data.

Din video- og musiksamling kan så ligge på HDD'en efter du har flyttet det øvrige.



Skrevet af: hansie
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 08:12
Nemlig. der er ingen grund til at have foto, musik og andre filer liggende på ssd

Er der plads i kabinettet så ha begge diske i brug. og ssd som styresystem og installationer af programmer.


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 09:25
Det var det jeg tænkte. Så det må være planen at bruge den gamle disk som lager.

Jeg kan forstå jeg skal installere Windows 10 og aktivere før jeg sætter den nye SSD i, sådan min produktnøgle kan blive skrevet ned i mit bundkort?

-------------
          


Skrevet af: azrael
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 17:43
Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Ville helt klart kigge på Samsung 850 Evo. Omvendt vil jeg klart anbefale at holde sig fra Samsung 840, medmindre det er 840 Pro.

850 Evo bruger såkaldt TLC NAND, der gemmer 3 bits per celle (TLC = triple level cell). Det er normalt noget jeg ville oponere imod pga. holdbarhed, men kombinationen af TLC og Samsungs 3D eller V-NAND ser ud til at være "the winning combination". Når vi snakker "budget drev", så er 850 Evo helt klart den bedste disk. Dog ville jeg nok gå efter 500 GB versionen i dag. Det er det nye "sweet spot" og jeg tror, at du vil ærgre dig senere, hvis du kun køber en 250 GB disk.

At dit motherboard kun kan klare SATA 3 Gbps og ikke 6 Gbps mærker du ikke så meget til i praksis.



V-NAND (Samsungs betegnelse for 3D NAND) er ikke i sig selv en kvalitet, der forbedrer holdbarheden ved TLC.

Grunden til, at Samsung kan yde 5 års garanti på 850 EVO (TLC) og 10 års garanti på 850 Pro (MLC) er, at 3D-teknologien giver plads til at cellerne kan være meget større uden at det går ud over kapaciteten, dvs. der er plads til flere bits per pakke.

840 EVO (TLC - ej 3D): 19nm
850 EVO (TLC - V-NAND/3D): 40nm
850 Pro (MLC - V-NAND/3D): 40nm

Mht. performance: 2D TLC kan alt andet lige ikke konkurrere med 2D MLC men 3D TLC kan som regel matche 2D MLC.

Der findes adskillige 2D SSD'er med TLC ned til 19nm. Den mere robuste MLC går helt ned til 16nm. Jeg ville nok ikke selv røre MLC under 20nm eller de langt større TLC som kun findes i 3D-udgaver.

Jeg ved helt præcist, hvad V-NAND er og hvad det ikke er, men jeg mente ikke, at der var behov for at mudre diskussionen til med en masse ligegyldige tekniske detaljer. Til gengæld forstår jeg ikke denne del af din kommentar:
"Jeg ville nok ikke selv røre ... de langt større TLC som kun findes i 3D-udgaver."
Der er tale om samme type V-NAND, hvad enten du køber en 120 GB, 250 GB, 500 GB eller en 1 TB 850 Evo. Det er blot antallet af chips, der er forskellen (og hvilken controller der anvendes). 2 TB varianten anvender samme strukturstørrelse (40 nm), men får angiveligt nogle lag mere "i højden". Mon ikke den nye type snart retrofittes til de mindre diske.

Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Det var det jeg tænkte. Så det må være planen at bruge den gamle disk som lager.

Jeg kan forstå jeg skal installere Windows 10 og aktivere før jeg sætter den nye SSD i, sådan min produktnøgle kan blive skrevet ned i mit bundkort?

I tilfælde af, at du vil installere Windows 10 (Har du prøvet det? Ellers ville du nok ikke have så travlt! Wink), så skal du først *opgradere* fra en eksisterende Windows 7 eller 8.1. Senere kan du så lave en clean install. Præcis hvordan Microsoft senere kan genkende en legal ny installation vides p.t. ikke, men jeg forestiller mig, at et "fingeraftryk" af din hardware gemmes et eller andet sted (givetvis på en server hos Microsoft). Bemærk, at hvis du opgraderer en retail version af Windows 7/8, så kan du senere stå ringere licensmæssigt end før fordi den nye Windows 10 licens kun gælder den aktuelle hardware.


-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 19:26
@azrael:

Når jeg skriver "de langt større 3D TLC" mener jeg størrelsen på cellerne, hvilket i dette tilfælde betyder 40nm i stedet for de 19-21nm man sædvanligvis ser ved 2D TLC i dag. "Langt større TLC" har i denne sammenhæng intet at gøre med den samlede SSD's kapacitet.

Jeg finder ikke, at det mudrer diskussionen at pointere årsagen til at 3D TLC = godt og 2D TLC = skidt.

Man kunne sagtens fremstille en 2D TLC SSD med samme holdbarhed som Samsungs 3D TLC, men det ville kræve for flere chips for den samme kapacitet eller resultere i lavere kapacitet med det samme antal chips.

Igen: Efter man i flere år har fået at vide, at man skal holde sig fra TLC er det ikke at mudre diskussion at forklare, hvorfor TLC pludseligt er blevet acceptabelt når det er Samsung 850 EVO vi taler om.

Det, jeg måske kan frygte en smule, er, at man med tiden og i jagten på stadig større kapaciteter eller lavere priser på de samme kapaciteter vil begynde at producere 3D SSD'er med en langt mindre cellestørrelse. Så er vi jo lige vidt. Men det er ikke det, diskussionen drejer sig om lige her og nu.


Skrevet af: azrael
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 19:59
Fair nok. Smile

Det var nu, hvorfor du *ikke* ville røre TLC med større strukturstørrelse, der undrede mig. Og det virker nu også, som om du mente det modsatte. Altså: MLC > 20 nm == godt, TLC med V-NAND >= 40 nm == godt.

Det korte af det lange er i al fald, at man roligt kan anbefale Samsungs 850 Evo serie, selvom den er TLC-baseret. Personligt venter jeg på, at 1 TB versionen falder noget mere, så jeg kan skifte min gamle WD Black 1 TB ud med en sådan. Smile


-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 20:12
azrael: Jeg har nu ikke travlt, men jeg ville bare høre hvordan det hænger sammen. Jeg har dog lige clean installed Windows 10 på min bærbare computer som var købt med Windows 8.1. Der opdaterede jeg først 8.1 til 10 og da det var installeret og aktiveret, så lavede jeg et USB-drev med en Windows 10 ISO og bootede op fra den. Da jeg så havde installeret Windows 10 igen (som clean) så koblede jeg maskinen til internettet, så så var Windows 10 aktiveret igen. Så den må gemme et eller andet i BIOS eller noget, hvor den kan registrere at den har været aktiveret før?

Mit Windows 7 er jeg ikke sikker på om er retail eller ej, hvordan tjekker jeg lige det?


-------------
          


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 20:30
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Fair nok. Smile

Det var nu, hvorfor du *ikke* ville røre TLC med større strukturstørrelse, der undrede mig. Og det virker nu også, som om du mente det modsatte. Altså: MLC > 20 nm == godt, TLC med V-NAND >= 40 nm == godt.

Det korte af det lange er i al fald, at man roligt kan anbefale Samsungs 850 Evo serie, selvom den er TLC-baseret. Personligt venter jeg på, at 1 TB versionen falder noget mere, så jeg kan skifte min gamle WD Black 1 TB ud med en sådan. Smile



Hvis holdbarheden skal være den samme kræver TLC større celler end MLC. Jeg kan vist ikke koge det længere ned. Håber det udrydder eventuelle misforståelser.

Jeg kører selv med en 1TB Samsung 850 Pro som systemdrev. Kan varmt anbefales og den fås i dag til ca. 3.900 kr. Billigt!

Jeg har for nyligt udskiftet min (meget gamle) 1TB WD Black med en 2TB WD Green for at få mere dataplads og - vigtigere endnu - slippe for støjen fra WD Black. En ny WD Green er omtrent lige så hurtig som en gammel WD Black. Man skal blot nørde lidt for at ændre på IntelliPark-indstillingen (5 minutter i stedet for 8 sekunder), hvis man vil benytte en WD Green i en desktop men det skal blot gøres een gang og så fungerer det fremover.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 20:58
så vidt jeg ved har MS absolut ikke adgang til nogen som helst mulighed for at skrive i bios, men hvis man booter en usb med linux og kigger i DISK værktøjet finder man ud af der er mere  en end partition. En af dem hedder blandt andet EFI. - og der lægges data i som udgangspunkt. Hvis man efterfølgende køber en ny SSD og sætter i så skulle den teknisk set ikke kunne aktiveres igen, men skal blankt erkende jeg ikke ligefrem har prøvet noget af den slags.

hvad angår det som Azrael og GlobulusDK "skændes" om, så har det bare absolut INGEN betydning for hr og fru DK. - Der er ingen almindelige brugere der vil kunne presse en SSD ud i yderpunkter og stresse den så meget at det ene eller andet vil have nogen som helst betydning for den daglige brug.

Som nørd har man lov at have sine holdninger og nogle flueknepper funktionaliteter fordi de tror det har en reel betydning i daglig brug. Det har det bare ikke. - en Enterprise SSD kan klare op til et par fulde genskrivninger per dag i 5 år. - en desktop class ganske vist noget mindre, men hvor mange kører 50gb gennem disken hver dag i 5 år? Det er sg ikke mange der gør det når de fleste bruger det som OS disk og derved kun skriver større mængder data en gang i mellem.
Det eneste man skal passe lidt på med i SSD'ere i dag er at man ikke skal købe alt for billigt. Det er primært kontrolleren  som styrer data's lagring og læsning som har de helt store udfordringer, og i de helt billige er performance virkelig sucky. i Gamle dage var der en del problemer med holdbarheden og en hel del fejl i firmwares som kunne lave kunster, men det bliver hele tiden bedre og bedre (dog vil den med firmware altid være et problem. Det kommer altid an på hvor gode programmørerne de har ansat er!)


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 21:15
Tak for det claus_jac. Uden at træde nogle over tæerne, så er jeg stoppet med at læse hvad de to skriver om, for jeg forstår det ganske simpelthen ikke

Angående det med om den skriver til BIOS eller ej, så ved jeg ikke hvad den gør, men jeg har læst at du godt kan skifte harddisk, og stadig kan installere Windows 10, men der i mod kan du ikke skifte bundkort efter et år hvis du har en retail version af Windows 7/8, så noget kunne tyde på at det er bundkortet der styrer det og ikke harddisken?

Nu lige til sidst: Hvorfor installere Windows 10 fremfor at køre videre med 8.1? Er det så meget bedre?




-------------
          


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 21:25
Jeg bruger min maskine ca. 2.500 timer om året og skriver(!) dagligt 15-20GB per dag, så du må have mig undskyldt, hvis jeg går højt op i pålidelighed. Der er trods alt en grund til, at de er på markedet og jeg har på intet tidspunkt inddraget enterprise-modeller i diskussionen.

Apple har også for nyligt (2013, tror jeg det var) haft problemer med visse MacBook Air-modeller fordi de benyttede upålidelige SSD'er fra Toshiba i stedet for nogle fra Samsung. Det store SSD-lotteri, når man køber Apple. Ikke at forveksle med det store panel-lotteri. Så det er bestemt også noget, der har betydning for den almindelige forbruger med et mere almindeligt brugsmønster end jeg har.

Enig i, at fejl i firmwaren nok er en større risiko mod ens data end cellernes størrelse men sidstnævnte har også en indflydelse på performance. Dog næppe noget af betydning hvis man alligevel ikke har en SATA-III controller i sin maskine.


Skrevet af: azrael
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Uden at træde nogle over tæerne, så er jeg stoppet med at læse hvad de to skriver om, for jeg forstår det ganske simpelthen ikke

Det var netop derfor jeg ikke ville mudre diskussionen til med detaljer. Wink
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Nu lige til sidst: Hvorfor installere Windows 10 fremfor at køre videre med 8.1? Er det så meget bedre?

Personligt synes jeg ikke, at Windows 10 har meget at byde over Windows 8.1. Det skulle da lige være DirectX 12, men der går nok rum tid inden der kommer "DX12 only" spil. Jeg tror for øvrigt stadig, at der gemmes et fingeraftryk af din pcs hardware på en server hos Microsoft, hvilket styrer om Windows 10 er aktiveret eller ej. Tvivler ligesom claus_jac også stærkt på, at der gemmes noget i flash, selvom det er en gangbar metode.


-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 22:00
Fint nok, men I kan komme med så meget tech-talk I vil, for nu er jeg indstillet på at købe den 850 EVO SSD, og sådan bliver det

Jamen så gider jeg ikke have travlt med Windows 10. Det er også fint nok for mig lige at se tiden an, og der går vel lang tid inden Windows 7 og 8.1 bliver nedlagt ligesom XP først gjorde for nyligt. Jeg er faktisk fint nok tilfreds med 8.1.


-------------
          


Skrevet af: Brianigenigen
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 10:03
Er nu sikker på, at der ikke bliver skrevet noget til MB eller noget andet hardware under installationen. Der bliver kigger på dit MB part og ser nummer. Som jo vil ændre sig, hvis du skifter bundkort :) 

Plejer at bruge Toms Hardware til at checke computer dele

Her er det nyeste om SSD'er 
http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-recommendation-benchmark,3269.html



Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 11:12
Men nu skifter jeg ikke lige bundkortet i en bærbar, så det er ligegyldigt. Det eneste jeg skifter er en harddisk, og det har jeg sikret mig at jeg godt kan, uden at få problemer med fremtidige Windows installationer.

-------------
          



Print side | Luk vindue