Print side | Luk vindue

Pioneer KRP-500A - problem

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Plasma TV
Forumbeskrivelse: Forum for Plasma TV (PDP)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=142216
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 23:56


Emne: Pioneer KRP-500A - problem
Skrevet af: speedbird
Emne: Pioneer KRP-500A - problem
Skrevet den: 17-September-2015 kl. 19:28
Kære forum

Mit ellers helt fantastisk Pio krp-500a er begyndt at vise svaghedstegn. Når jeg tænder det første gang på dagen - ingen problemer. Hvis jeg så slukker det og tænder det eks. 45 min senere, har vi balladen. Så vil det ikke tænde, dvs. medieboksen og skærmen tænder i et kort øjeblik, hvorefter medie boksen slukker igen(og dermed slukker skærmen også). Den blå lampe blinker 8 gange efterfulgt af en pause og blinker derefter 8 gange igen osv..

Når det er medieboksen der blinker, ligger fejlen i medieboksen og ikke i skærmen. 

Jeg har talt med Pioneer's servicecenter i Høje Tåstrup der "bare" vil have boksen ind. Den skal sendes til Assens da det er her man reparerer fjernsyn.

Er der mon nogen som kender en her i Københavns området som jeg kunne smutte forbi? Andre tips eller tricks jeg kan udføre med henblik på fejlsøgning?

Jeg håber virkelig ikke det bliver nødvendigt at skrotte dette vidunderlige fjernsyn :-)Disapprove

Mvh
Carsten



Svar:
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 20-September-2015 kl. 20:39
8 blink er en fejl i strømforsyningen.

Jeg fandt et engelsk indlæg hvor det beskrives, hvad der skal skiftes:
The fix is to replace a 1.8V regulator on the SCART A/V board, or to replace the entire A/V board assembly. Testing the regulator, when faulty, it outputs 0.01V, when working 1.79V (it's a 1.8V regulator). In the faulty state, a small amount of freeze spray will bring it back to life.

Her er en guide:
http://youtu.be/eZNAv0m5f7M - http://youtu.be/eZNAv0m5f7M
Jeg tænker at det er samme type board der bruges

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: speedbird
Skrevet den: 20-September-2015 kl. 21:41
Hej - mange tak for info. Vidste ikke at 8 blink var direkte relateret til strømforsyningen. 

I videoen blinker det blå lys på skærmen. Hos mig blinker det på media boksen. Måske er det samme fejl. Og samme type bundkort. Ved der kan skaffes reservedel til media boksen men de er rasende dyre. 
Jeg tror jeg vil undlade at starte på lodde arbejdet :-)

Vh Carsten


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 20-September-2015 kl. 22:14
Det er ikke en KRP de viser i videoen, så det vil være TVet der viser fejlen. Det er kun naturligt, at det er din boks, der blinker, da den holder på elektronikken.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: wads
Skrevet den: 02-Juni-2016 kl. 21:07
Hej fik du det lavet og hvad kostede det. Mit gør det samme nu.
Pft
Henrik


Skrevet af: runekc
Skrevet den: 02-Juni-2016 kl. 23:00
Oprindeligt skrevet af wads wads skrev:

Hej fik du det lavet og hvad kostede det. Mit gør det samme nu.
Pft
Henrik

Hej, jeg har en kammerat som har samme problem på hans og han sendte tv+boks til et Pioneer service center, han fik at vide at de ikke kunne lave det da reservedele ikke længere kunne skaffes, det endte med at han måtte købe et andet tv brugt for at få en "ny" boks.


Skrevet af: speedbird
Skrevet den: 03-Juni-2016 kl. 08:28
Hej Henrik

Er ked af at høre du har de samme problemer. Jeg har ikke repareret mit. Jeg købte et nyt 55 tommer Samsung. Men min gamle Pioneer har jeg stadig - jeg kan ikke få mig selv til at smide den ud :-(. 

Jeg har talt med Pioneer i Tyskland. De har service center i nærheden af München. Her fik jeg en længere snak med en gut de har serviceret netop disse fjernsyn. Hvis den blå lampe på medieboksen blinker( 8 gange) er det her fejlen ligger. Hvis lampen på skærmen blinker er der fejl i skærmen/panelet. Hvis sidst nævnte er tilfældet, er løbet kørt - desværre. Han sagde dog at det er yderst sjældent at der er problemer med skærmen. "Dass ist super kvalitet" - sagde han.

Carsten som han hed, fortalte at det sandsynligvis var bundkortet i medie boksen der skal skiftes. Inklusive forsendelse, nyt bundkort og arbejdsløn - ca. 2500-3000 dkr. Det vurderede jeg var for høj en pris - hvorfor jeg købte en ny skærm. 

Jeg har en kammerat der måske har en KRP-500a til salg. Hvis du ønsker det kan jeg kontakte ham for nærmere.

Alternativt skal vi gå sammen og undersøge mulighederne med Pioneer i Tyskland? Måske kan vi få en skarp pris hvis vi er 2? 

Mvh
Carsten




Skrevet af: wads
Skrevet den: 03-Juni-2016 kl. 10:58
hej Carsten
 
Jeg har også forhørt mig nede i Assens. de vil have både boks og panel derned. Det er jeg nu ikke sikker på, at jeg har lyst til.
 
Har fundet denne tråd. Kunne godt være, at jeg lige selv skulle prøve og måle lidt. Det kunne da også være, at jeg kunne finde på, at tage loddekolben frem, når der nu tilsyneladene ikke er nogen reparatør der har et Quickfix :)
 
Mvh
Henrik


Skrevet af: wads
Skrevet den: 03-Juni-2016 kl. 10:58
http://www.eevblog.com/forum/repair/pioneer-krp-500a-kuro-plasma-tv-with-krp-m01-media-receiver/" rel="nofollow - http://www.eevblog.com/forum/repair/pioneer-krp-500a-kuro-plasma-tv-with-krp-m01-media-receiver/


Skrevet af: speedbird
Skrevet den: 03-Juni-2016 kl. 11:02
ser meget interessant ud. Skal læse artiklen nærmere senere i dag. 

Jeg har læst at hvis man åbner mediaboksen kræver det special værktøj ellers er boksen "låst" og kan ikke anvendes efterfølgende. Noget du har hørt om?


Skrevet af: wads
Skrevet den: 03-Juni-2016 kl. 11:27
Ikke umiddelbart. Men jeg har lige hentet service manualen, så det står vel i den. Går dog lidt tid inden jeg kan få de 136 sider terpet igennem :)


Skrevet af: speedbird
Skrevet den: 03-Juni-2016 kl. 12:36
Hvor i DK bor du? 

Her på Frederiksberg kender jeg en elektronik mekaniker (hedder det stadig det?). Han reparerer gamle fjernsyn, forstærkere etc. Smutter forbi ham i dag og hører om ikke han kan lodde den nye chip på. Jeg har ikke selv udstyret til at foretage sådan en rep., hvorfor det er mere hensigtsmæssigt at betale ham for reparationen. Hvis man selv skiller boksen ad og udtager bundkortet, kan det ikke tage ham lang tid at skifte chippen.




Skrevet af: wads
Skrevet den: 03-Juni-2016 kl. 15:56
Jeg bor i Lunderskov, men kommer faktisk af og til over på de kanter


Skrevet af: speedbird
Skrevet den: 03-Juni-2016 kl. 16:08
jeg var forbi "smeden". Det er varmekolbe der skal bruges. Sådan en har jeg ikke men hvis vi kommer med bundkortet og den nye chip, skifter han dem for 50-100 kr. pr bundkort :-). Så kan det vist ikke betale sig at investere selv i udstyret.

Den nye chip koster omkring 4 euro + forsendelse. Hvis dette projekt kan redde min Pioneer skærm er det næsten for godt til at være sandt :-)






Skrevet af: runekc
Skrevet den: 03-Juni-2016 kl. 16:10
Oprindeligt skrevet af speedbird speedbird skrev:

jeg var forbi "smeden". Det er varmekolbe der skal bruges. Sådan en har jeg ikke men hvis vi kommer med bundkortet og den nye chip, skifter han dem for 50-100 kr. pr bundkort :-). Så kan det vist ikke betale sig at investere selv i udstyret.

Den nye chip koster omkring 4 euro + forsendelse. Hvis dette projekt kan redde min Pioneer skærm er det næsten for godt til at være sandt :-)




Hej, hvis du vil opdatere tråden når du fået boksen "reppet" om det var en success eller ej, så ville det være super nice :)


Skrevet af: speedbird
Skrevet den: 03-Juni-2016 kl. 16:11
Yes - I'll do :-)


Skrevet af: wads
Skrevet den: 03-Juni-2016 kl. 17:51
Så skal der bare lige findes ud af, at tage bundkortet ud. Det er vist også en opgave i sig selv :)


Skrevet af: speedbird
Skrevet den: 04-Juni-2016 kl. 10:22
Ja - det er ikke helt nemt. Som jeg skrev tidligere, har jeg hørt et eller andet sted, at det kræver et eller andet special værktøj til at resætte boksen efter den har været åbnet. 

Jeg tager en snak med Pioneer service center i Tyskland. De er meget hjælpsomme dernede.

Måske kan vi sætte os sammen og hjælpes ad. Jeg bygger selv mine PC'er så jeg ved godt hvilken vej skruetrækkeren skal vende LOL

Mvh
Carsten


Skrevet af: runekc
Skrevet den: 15-August-2016 kl. 00:42
Hejsa, noget nyt? Jeg har nu selv problemer med mit tv men det blinker både rødt og blåt.


Skrevet af: speedbird
Skrevet den: 15-August-2016 kl. 10:04
Hej

Desværre ikke nyt herfra. Jeg har hen over sommeren ikke haft tid til at åbne boksen etc.

Regner med at bestille chippen i løbet af de næste 14 dage. 

Hvis den både blinker rødt og blåt er det sandsynligvis mere end 1 fejl?

Mvh
Carsten




Skrevet af: wads
Skrevet den: 15-August-2016 kl. 14:05
Hej Carsten
 
Prøv lige og vent lidt. Har lige gang i en i Tarm, tror jeg ved mere om en 14 dages tid.
 
Speedbird, hvis den blinker rød og blå, så check lige, at dine stik på Displayport kablet er ok. Det sker ofte, at det er den det er galt med kan jeg forstå
 
Mvh
 
Wads


Skrevet af: speedbird
Skrevet den: 15-August-2016 kl. 14:38
Hej

Ok - jeg afventer mere info. Det lyder spændende.

Det var en anden bruger som havde røde og blå blink Smile Lyde meget plausibel med at de røde blink indikerer fejl på kablet

VH
Carsten




Skrevet af: runekc
Skrevet den: 29-November-2016 kl. 17:01
Hej, har lige købt et krp-600A hvor boksen blinker blå 8 gange, har fået en lokal radiomekaniker til at skifte 3 IC kredse som måske er problemet, ihvertfald har jeg læst på flere forums at de 3 komponenter kunne være problemet, andre skriver dog også at det ikke hjalp at få dem skiftet. Det koster 525,- af få dem skiftet. Jeg skriver igen når jeg ved mere :)


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 29-November-2016 kl. 18:49
Hvis I ikke får løst problemerne med jeres bokse, så aftager/køber jeg gerne en af jeres krp600a eller krp600aw skærme.


Skrevet af: speedbird
Skrevet den: 29-November-2016 kl. 19:53
Hej Rune

det lyder spændende. Må tilstå at mit eget projekt med at reparere min KRP 500A har ligget stille i alt for lang tid (synes fruen også Smile).

Glæder mig til at høre mere. Kan stadig ikke sende min skærm på affaldsdepotet. 

@wads - er der nyt fra din side?

Mvh
Carsten


Skrevet af: runekc
Skrevet den: 06-December-2016 kl. 20:56
Så fik jeg "printet" tilbage og jeg har lige nu tv'et kørende, tester det over de næste par dage og kommer så med en update, jeg fik at vide at boksen blinkede 8 gange da jeg købte den men afprøvede det ikke selv. Har fået de 3 IC kredse skiftet 525,-


Skrevet af: speedbird
Skrevet den: 07-December-2016 kl. 08:35
Det lyder spændende og lovende. Mon ikke reparations-scenariet er det samme hvis boksen blinker 6 gange?
Hvor har du købt de 3 IC kredse samt hvem har lavet udskiftningen? Ham/hende vil jeg besøge medbringende min Pio. Smile 


Skrevet af: runekc
Skrevet den: 07-December-2016 kl. 13:30
Ifølge service manualen så er fejlen med 6 blink ikke den samme som med 8 blink.
Du kan nemt finde komponenterne på nettet men jeg lod værkstedet bestille dem.
IC kredsen har følgene nummer : NJM2846DL3-18
Værkstedet ligger i Fredericia, hvor jeg selv bor og jeg havde selv afmonteret print kortet.
Ifølge service manualen så skulle 6 blink indikere en fejl på panelet og ikke boksen.




Skrevet af: speedbird
Skrevet den: 07-December-2016 kl. 13:43
Jeg var en smule hurtig - det er 8 gange min boks blinker. Jeg antager derfor at det er samme fejl som din. 
De 3 IC kredse du har skiftet er identiske?  
Kan du sende navnet på værkstedet via PM (eller herinde hvis det er ok).- Jeg er meget ofte i jylland og kan smutte forbi.
Tak for dine updates.
Mvh
Carsten 


Skrevet af: runekc
Skrevet den: 07-December-2016 kl. 13:47
Hej, ja de 3 IC'er er ens, som jeg har skrevet før så er det åbenbart ikke for alle at det virker men til den pris er man da nødt til at prøve :-)
Kan du selv afmontere printet?
Du skal iøvrigt snakkke med ham som hedder Jan.

Gandrups AV Teknik ApS

Røde Banke 111

Tlf. 75921510

Email:  mailto:info@gteknik.dk" rel="nofollow - info@gteknik.dk   

 

Telefon tid man-fra 9-17

Husk begrænset åbningstid i butikken man-fre 14-17. Ellers efter aftale.



Skrevet af: speedbird
Skrevet den: 07-December-2016 kl. 14:02
Tak for info vedr. Gandrups AV.

Medmindre der skal bruges special værktøj kan jeg selv afmontere printet.

IC kredsene kan i øvrigt købes her: http://www.etus-landgraf.com/index.php/component/virtuemart//pioneer/tv-plasma/krp-500a?oberkategorie=3&hilfskategorie=12&unterkategorie=2231

Billedkvaliteten på Pioneer skærmen gør, at jeg gerne forsøger mere end 1 gang :-)


Skrevet af: runekc
Skrevet den: 07-December-2016 kl. 14:06
Hold os opdateret mit kører iøvrigt stadig men den får lige et par dage mere inden jeg tør at konkludere noget.


Skrevet af: runekc
Skrevet den: 07-December-2016 kl. 14:29
forresten så sidder de 3 IC kredse på følgende pladser:

IC 4603
IC 4604
IC 4606 


Skrevet af: speedbird
Skrevet den: 07-December-2016 kl. 14:37
Tak for info.

Så er der bestilt 4 IC kredse hos butikken i Tyskland :-)


Skrevet af: speedbird
Skrevet den: 29-December-2016 kl. 11:27
Hej

Glædelig jul.

Jeg har netop modtaget 5 IC kredse fra en tysk webshop(de har bestilt dem hos Pioneer i Japan). 

Inden jeg går videre med projektet - har du tid til give os en status rapport?
Hvorfor skiftede du alle 3 kredse? 

Ønsker alle et godt nytår.

Mvh
Carsten


Skrevet af: runekc
Skrevet den: 29-December-2016 kl. 11:36
Hej, efter reperationen brugte jeg fjernsynet i små 14 dage hvor det kørte ca. 3-5 timer dagligt uden problemer (for at teste) og har nu solgt det til en ven, han bruger det dagligt og har endnu ingen problemer haft.
Jeg må derfor betegne reperationen som en succes.
Som jeg skrev tidligere er udskiftningen af disse IC'er ikke en garanti for at det så virker.

Min "inspiration" fik jeg fra denne blog: 
http://www.eevblog.com/forum/repair/pioneer-krp-500a-kuro-plasma-tv-with-krp-m01-media-receiver/

venlig hilsen

Rune

Godt nytår Smile 


Skrevet af: speedbird
Skrevet den: 29-December-2016 kl. 11:52
Hej Rune

Tak for feedback.

Jeg forventer at aflevere boksen kort efter nytår mhb. på udskiftning af de 3 IC kredse. Min lokale mek. får lov til at skille boksen -> bliver lidt dyrere end forventet men sådan er det Smile

Opdaterer forum når der er nyt.

Venlig hilsen

Carsten


Skrevet af: runekc
Skrevet den: 29-December-2016 kl. 11:55
Hej, spændende! Det er nu ikke så svært at skille den ad. Wink
Håber du får succes 

venlig hilsen

Rune



Print side | Luk vindue