Print side | Luk vindue

Elgiganten prøver at slippe for reklamation

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=142463
Udskrevet den: 04-Maj-2024 kl. 13:04


Emne: Elgiganten prøver at slippe for reklamation
Skrevet af: mwthrane2
Emne: Elgiganten prøver at slippe for reklamation
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 09:42
Hej

Sagen er den, at min kæreste for 2 år og 3 mdr. siden købte et TV i elgiganten i Viby J. Et Sony KDL40R473ABAE. For 4 mdr. siden afleverede vi TV'et i elgiganten for det slukkede af sig selv. Nogle gange flere gange i træk, andre gange 1 gang. Det ville altid tænde igen, endten efter 3-4 sekunder, eller der kunne gå 12 timer. Man kunne ikke manuelt tænde det. Altså ret frustrerende. Fejllen er periodisk.

Vi fik TV'et tilbage med en seddel på klistret "Fejl ikke konstateret, firmware opdateret". Inden vi fik TV'et tilbage og sat op osv. var reklamationen udløbet, og fejlen er der naturligvis stadig.

Jeg har snakket med SONY, de siger jeg skal snakke med elgiganten.
Jeg ringer til elgiganten og de siger, at de ikke vil gøre noget, da reklamationen er udløbet. Selvom jeg har forklaret sagen.

Hvor står jeg her?
På forhånd tak.



Svar:
Skrevet af: sodaha
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 09:50

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerleksikon/reklamationefter2aar?tc=968E1F1EF2D94DBEA14F0DC536E49013 - http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerleksikon/reklamationefter2aar?tc=968E1F1EF2D94DBEA14F0DC536E49013

 

 

Reklamationsret efter to år

 
Artikel

Når reklamationsfristen er udløbet, er sælgeren ikke længere forpligtet til at tage sig af nye fejl, der først opstår efter udløbet af fristen. Hvis du allerede har reklameret over en fejl inden for 2 års fristen, kan du reklamere igen, hvis samme fejl senere skulle vise sig - også selvom 2 års fristen nu er udløbet.

Den situation kan fx opstå, hvis sælger har repareret varen efter reglerne i købeloven, men reparationen ikke har været god nok, så fejlen viser sig igen nogen tid senere.

I princippet kan du reklamere indtil 3 år efter, du første gang klagede over fejlen. Du skal kunne bevise, at det er samme fejl, der er opstået igen. Hvis fejlen først viser sig igen på et tidspunkt, hvor varen er slidt op ved naturligt slid, kan du ikke klage.

 

Ny reklamationsret ved ombytning

Hvis sælger derimod har ombyttet varen, løber der fra ombytningsdagen en ny 2 års reklamationsfrist for nye fejl, som viser sig inden 2 år efter ombytningen.

http://www.forbrug.dk/Raad-og-rettigheder -



Skrevet af: Hother
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 09:54
Som hovedregel er der garanti på en udført garanti/reklamations reparation. Elgiganten bør tage TV´et til gen-reparation med henvisning til, at I allerede indefor reklamationsfristens udløb havde TV´et til reparation for samme fejl.

At man dengang ikke kunne finde en fejl mener jeg ikke kan begrunde en afvisning fra Elgiganten.  


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: mwthrane2
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 10:07
Tak. Jeg har sendt en mail til elgiganten med reference til hvad i har skrevet. Lad og se om piben ændrer lyd nu.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 10:19
Som jeg kan forstå, så har de haft tv'et til reparation i henved 3 måneder uden at finde fejlen. den tid mener jeg ikke bare man kan save af reklamationen, da tv'et jo ikke har været brugbart i den tid.

Har i haft et låne tv imens?

I værste fald kan fejlen skyldes fejl i el installationerne. Men det burde være nemt at teste ved at flytte tv'et til en anden bolig.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: mwthrane2
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 10:23
Hej

TV'et har de ikke haft i 3 mdr. Men vi har haft meget andet at lave og der har ikke været tid til at være inde med det. Uanset, så havde reklmationen været udløbet. Det gjorde den vist 2 dage efter vi have fået det tilbage.

TV'et har faktisk flyttet bolig i mellem tiden.


Skrevet af: Steffen32
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 13:27
Hvis i sylter reklamationen i 2 - 3 mdr. er det vel et tegn på, at fejlen ikke er væsenlig. Så var i nok kommet lidt før. Jeg har selv haft elektronik forretning, og det var lidt træls, når folk først gad reagere kort for reklamationsretten udløb, da man som butik så selv kom til at hænge på udgiften til udbedring af fejl. Især når fejlen havde været der i lang tid. Før i tiden kunne man ofte finde klausuler i handelsbetingelserne, der gjorde opmærksom på, at fejlen skulle anmeldes så hurtigt som muligt. Så jeg siger bare - at jeg på en måde godt kan forstå, at de slår sig i tøjlerne :)



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 13:47
Den er lidt kryptisk den her. 
Fejlen er periodisk. Og den bliver ikke konstateret ved det første forsøg. Imellemtiden udløber reklamationsretten, hvorefter fejlen stadigvæk bliver konstateret.

Jeg har et lidt akavet forhold til den her sag som den fremlægges. Ikke mindst fordi man på forhånd ved, at der er tale om en periodisk fejl.  Så et spørgsmål der melder sig er,
1. Hvor ofte sker fejlen ca. i dage imellem?
2. Hvor længe har forhandleren haft TVét under "overvågning"?

Disse to ting skulle gerne være nogenlunde sammenhængende. Ellers har forhandleren lavet en brøler, efter min mening.

Når i så får TVét retur - Hvornår konstatere i så fejlen påny? Og reagere i ud fra det, eller venter i, pga travlhed, (som jeg egentlig har forståelse for, da det ikke altid er lige optimalt med en reklamationssag).
Man bør dog under alle omstændigheder gøre forhandleren klart med det samme, at fejlen stadigvæk er til stede, specielt når man ved at tidsfristen er lige om hjørnet. Så kan man efterfølgende aftale, hvornår der er tid til at se på det. Den tid kan efter min mening godt være ude over reklamationsrettens tid, da fejlen er konstateret inde for tidsrummet. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: mwthrane2
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 14:19
Som skrevet skiftede TV'et bolig, det gjorde vi også. TV'et var slet ikke sat til i det tidsrum. Der brugte vi et andet. Det er ikke første priotet at sætte et soveværelses tv til når vi flytter..

Det kan ske flere gange om dagen, nogen gange sker det slet ikke. De havde vel tv'et 2-3 uger. Men for at opdage fejlen skal de jo sidde og glo på det. Det tvivler jeg virkelig på deres teknikere får penge for.



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af mwthrane2 mwthrane2 skrev:

Som skrevet skiftede TV'et bolig, det gjorde vi også. TV'et var slet ikke sat til i det tidsrum. Der brugte vi et andet. Det er ikke første priotet at sætte et soveværelses tv til når vi flytter..

Forståligt - Men omvendt er i oppe imod en tid der presser jer, eller rettere reklamationsretten på jeres TV. 

Oprindeligt skrevet af mwthrane2 mwthrane2 skrev:

 Det kan ske flere gange om dagen, nogen gange sker det slet ikke.

Tror du misforstår - Jeg spurgte ind til, hvor mange dage der evt går imellem fejlen. 

Oprindeligt skrevet af mwthrane2 mwthrane2 skrev:

De havde vel tv'et 2-3 uger. Men for at opdage fejlen skal de jo sidde og glo på det. Det tvivler jeg virkelig på deres teknikere får penge for.


Det er som sådan uvedkommende.. Det er deres afgørelse. Enten afsætter de den nødvendige tid der skal til, eller så tager de chancen. At tage chancen er ikke ens betydende med, at fejlen ikke er der.
Hvis du du herover havde svaret, at der kunne gå 4 uger imellem fejlen, så er 2-3 uger hos en tekniker ikke passende.. Hvis det derimod er 2-3 dage mellem fejlen, så kunne man godt argumentere og "frikende" forhandleren, når de har haft tvet i 2-3 uger. Periodiske fejl er altså en satan at have med at gøre.
Det var derfor det var vigtigt, hvor mange dage der kunne gå imellem fejlen. 

Jeg kan ikke lige mindes en lign sag, og hvad udfaldet er blevet af en sådan. Som jeg startede med, så er den noget kryptisk, for som Hother skrev, så er en fejl opstået i reklamationsretten også en fejl efter tiden er udløbet, hvis ikke den er udbedret.. Men hvis tiden udløber pga. forbrugerens "velvilje" (lyder måske ikke helt korrekt i dine øre, men det er sådan det er for udenforstående), så er jeg lidt i tvivl om du reelt har en god sag.
Jeg vil dog omvendt sige, at en forhandler kan omvendt udnytte og misbruge dette, og det er bestemt heller ikke meningen.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 14:30
Lige en sidekommentar.
Er det ikke noget med, at indtil flere har haft samme problem med sony TV der tænder og slukker af sig selv? Måske er det en generel fejl?


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: mwthrane2
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 14:33
Nogle gange slukker og tænder det flere gange om dagen, nogen gange kan der gå en uge imellem.

JO! Hvis man googler det vrimler det frem med resultater.

"Forståligt - Men omvendt er i oppe imod en tid der presser jer, eller rettere reklamationsretten på jeres TV."
Da vi fik TV'et tilbage var reklamationen allerede udløbet..


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af mwthrane2 mwthrane2 skrev:

Nogle gange slukker og tænder det flere gange om dagen, nogen gange kan der gå en uge imellem.

JO! Hvis man googler det vrimler det frem med resultater.

Lige præcis den del ville jeg bruge, sammenholdt med at de fik det ind for samme fejl inden udløbet af reklamationsretten. 
Det bør være argument nok til, at de (forhandleren) tager sagen op påny.. evt kontakter de Sony for at høre om den fejl ER generel, og om Sony har et bud på et fix (hvis de ikke allerede er bekendt med det i forvejen). 
Som forbruger står du væsentlig bedre i sagen, når du kan fremvise noget der ligner en generel fejl. Så er tiden ikke længere så relevant, fordi du havde gjort opmærksom på det inden.

Oprindeligt skrevet af mwthrane2 mwthrane2 skrev:

Da vi fik TV'et tilbage var reklamationen allerede udløbet..

Jeg mener godt man kan argumentere med, at man ikke har tid i en periode til at tage sig af det. Men hvor meget tid er svær at sige - Det er en lidt atypisk situation, at et produkt der er anmeldt med fejl, ikke kommer i brug relativ kort tid efter, at fejlen skulle være udbedreret. Men der kan være omstændigheder, som du også nævner, der gør, at det ikke lige sker.
Omvendt er der ingen tvivl, en fejl før og stadigvæk samme fejl efter udløb af tiden, det bør ikke umiddelbart ændre noget. For så kan en forhandler jo blot undlade at gøre noget ved en fejl, første gang og efterfølgende argumentere med, at tiden er udløbet efterfølgende. Det er det jeg mente med misbrug. 

Problematikken er reelt, at de ingen fejl fandt første gang. Men her mener jeg den evt. generelle fejl må komme dig som forbruger til gavn, når/hvis det er samme fejl.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 19:52
.

-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

De er da totalt latterlige hos Elgiganten, Jeg skriver dette på deres Facebook. (Jeg vil gerne have lov til, at bestille den nye Mad Max på Blu-ray. Den kommer på Mandag, og ligger til 99kr i jeres reklame. Hvorfor kan den ikke forud bestilles til den pris?) Men når jeg har skrevet det, så går der ikke mange minutter, så er det fjernet igen. Det er sgu da for langt ude.



Undskyld Flemming, men hører ovenstående indlæg overhovedet til i denne tråd?

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 20:40
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

 

Undskyld Flemming, men hører ovenstående indlæg overhovedet til i denne tråd?

Flemming
Kunne være, at det var en fejlpost. Nok derfor, at den er slettet.Wink


-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: kennethbrdk
Skrevet den: 02-Oktober-2015 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Lige en sidekommentar.
Er det ikke noget med, at indtil flere har haft samme problem med sony TV der tænder og slukker af sig selv? Måske er det en generel fejl?


Jeg har/haft 3 sony modeller og har aldrig oplevet fænomenet og har en kammerat der har 2 sony tv og heller ikke oplevet fænomenet, men det er måske kun modellen der omtales, der skulle have det problem...


Skrevet af: mwthrane2
Skrevet den: 02-Oktober-2015 kl. 11:43
Det er naturligvis ikke alle modeller. Det siger lidt sig selv. Så tror jeg SONY havde haft et større problem.


Skrevet af: Dennis_m
Skrevet den: 03-Oktober-2015 kl. 08:44
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Som hovedregel er der garanti på en udført garanti/reklamations reparation. Elgiganten bør tage TV´et til gen-reparation med henvisning til, at I allerede indefor reklamationsfristens udløb havde TV´et til reparation for samme fejl.

At man dengang ikke kunne finde en fejl mener jeg ikke kan begrunde en afvisning fra Elgiganten.  

Ja det skal ihvertfald være på baggrund af at man har reklameret over fejlen inden de 2 år, men da testen (de har tilsyneladende ikke lavet afhjælpningsforsøg, da de jo ikke har konstateret fejlen) nok næppe har taget mere en max 3-4 uger. Er der alligevel gået noget tid inden der bliver reklameret igen.

Trådstarter: Kan du evt. Prøve at snakke med elgiganten om de kan tage tvet ind og få det testet af deres supporter i huset, og se om de kan konstatere fejlen, de screener alligevel en del af servicesagerne for at undgå at sende så mange på værksted med "ingen fejl konstateret" Det koster dem jo ikke noget, og hvis supporteren kan se fejlen kan de se at i har reklameret i rette tid, da værkstedet i så fald har lavet en fejl første gang da de ikke ku konstatere fejlen.

De koster minimum 7-800,- at sende et tv på værksted hvis der ikke er fejl på det, og siden Elgiganten ikke ku konstatere fejl da der blev reklameret indenfor de 2 år mener de jo selvfølgelig ikke at der er fejl på når det nu er præcis samme fejl igen efter reklamationsretten udløb.

Er de slet ikke til at snakke med er der nok ikke andre veje en forbrugerklagenævnet hvor der så skal en uvildig ind og teste tvet. 


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 03-Oktober-2015 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 
Problematikken er reelt, at de ingen fejl fandt første gang. Men her mener jeg den evt. generelle fejl må komme dig som forbruger til gavn, når/hvis det er samme fejl.

Det er vel fuldstændig ligegyldigt - som der er en der har svaret tidligere i tråden, så kan man reklamere igen hvis sammen fejl opstår, som man har klaget over før udløb af reklamationsretten.

Så er det ligegyldigt om Elgigaten har fundet fejlen eller ej...


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Dennis_m
Skrevet den: 03-Oktober-2015 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 
Problematikken er reelt, at de ingen fejl fandt første gang. Men her mener jeg den evt. generelle fejl må komme dig som forbruger til gavn, når/hvis det er samme fejl.

Det er vel fuldstændig ligegyldigt - som der er en der har svaret tidligere i tråden, så kan man reklamere igen hvis sammen fejl opstår, som man har klaget over før udløb af reklamationsretten.

Så er det ligegyldigt om Elgigaten har fundet fejlen eller ej...

Selvfølgelig kan man reklamere, det kan man altid, men de vil jo (som de har gjort da trådstarter henvendte sig) afvise reklamationen med henvisning til sidste gang fjernsynet var til reperation hvor der ikke var fejl på, og det derfor må være brugerfejl/3 parts software eller udefrakommende påvirkninger, der forårsager problemet.

Så er det jo op til trådstarter om han vil acceptere afvisningen, lave sag ved forbrugerklagenævnet eller forsøge at klage højere op (varehuschef, kundecenter, facebook etc.)

Man kan ikke tvinge dem til at sende den på værksted, de kan altid afvise en reklamation uden at sende den videre hvis de mener at det er berettiget.

Den arbejdsrapport du fik med sidst var det en arbejdsrapport fra Service center gruppen eller en Elgiganten Arbejdsrapport? (For at afklare om den har været på værksted eller om den kun er testet i butikken af supporter?)




Skrevet af: ThomasP
Skrevet den: 03-Oktober-2015 kl. 16:56
Periodiske fejl må være et mareridt for butikkerne. Men måske kan man selv hjælpe lidt:

Jeg har døjet med en periodisk fejl på et TV, der var købt i Føtex. TV kom tilbage fra reklamation med samme fejl (men uden regning eller andet brok). Næste gang fejlen opstod, lavede jeg en videooptagelsen med mobiltelefonen. Jeg lagde optagelsen på Youtube og gav ekspedienten i Føtex linket. Føtex behandlede reklamationen meget seriøst og reparerede fjernsynet, så problemet ikke er set siden.


Skrevet af: steen5
Skrevet den: 03-Oktober-2015 kl. 18:10
Sikker på det ikke er naboen der også har et Sony tv som slukker og tænder det?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 03-Oktober-2015 kl. 18:40

IR som går igennem en væg.!!? Det sker næppe. Tvivler også på at RF ville kunne gøre det.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 04-Oktober-2015 kl. 08:40
Mit gamle TV havde dn fejl, at billedet var helt sort når man tændte. Fejlen var periodisk. TV'et kom tilbage fra RMA uden fejl konstateret. Da jeg pakkde det op var fejlen der lige med det samme. Jeg valgte at videodokumentere det, hvor jeg forklarede hvordan det reagerede når jeg tændte det.
TV'et røg til RMA igen og de fik videoen med. De kunne derfor ikke argumentere, at fejlen ikke var der. Jeg fik pengene retur.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 04-Oktober-2015 kl. 08:55
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


IR som går igennem en væg.!!? Det sker næppe. Tvivler også på at RF ville kunne gøre det.

Jo RF går gennem vægge og har længere rækkevidde.


Skrevet af: mwthrane2
Skrevet den: 04-Oktober-2015 kl. 18:35
Så skulle naboen sidde gentagne gange og slukke tv'et? Og hvorfor skulle jeg så ikke kunne tænde det igen? OG naboen skulle have flyttet med? Stop nu..

Jeg vil prøve at fange det på video.

Status er pt. at jeg har skrevet en mail til dem og forklaret det igen. Jeg fik et svar tilbage at de ville kigge på sagen, men jeg har ikke hørt noget siden.


Skrevet af: mwthrane2
Skrevet den: 07-Oktober-2015 kl. 10:29
Jeg har stadig intet hørt fra elgiganten og har i dag rykket dem igen.


Skrevet af: mwthrane2
Skrevet den: 09-Oktober-2015 kl. 18:08
Elgiganten svarer ikke på mine spørgsmål. I løbet af weekenden ryger sagen videre til forbrugerklagenævnet.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 13:03
God ide! Den er værd at få afprøvet.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: steen5
Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 14:21
Svarede de i weekenden?


Skrevet af: mwthrane2
Skrevet den: 15-Oktober-2015 kl. 09:09
Hej

Nej, de har ikke svaret. Og jeg har oprettet en sag ved Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.


Skrevet af: mwthrane2
Skrevet den: 07-November-2015 kl. 11:40
Elgiganten har nu sagt ja til at jeg kan finde et nyt TV i deres butik. Efter henvendelse fra forbrugerklagenævnet. Ufatteligt man skal igennem det, og 100kr. man ikke får igen. Trist.



Print side | Luk vindue