Print side | Luk vindue

Fradrag på bilradioer reduceres med 40%

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=142614
Udskrevet den: 07-Maj-2024 kl. 15:09


Emne: Fradrag på bilradioer reduceres med 40%
Skrevet af: Kenneth.Wenzel
Emne: Fradrag på bilradioer reduceres med 40%
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 13:14
Så har regeringen i fredags [9. oktober 2015] sammen med DF, S og RV besluttet at reducere fradraget på bilradioer på kr. 1.000 med 40% i forbindelsen med en ny aftale om at indfase registreringsafgiften på elbiler i Danmark:
http://www.skm.dk/media/1265173/091015_aftaletekst_elbiler.pdf

Digital-radio tæller som ekstraudstyr
Mens det er relativt nemt og billigt at skifte transistorradioen hjemme på køkkenbordet, er det straks langt vanskeligere og ikke mindst dyrere at lave samme øvelse i bilen.

Årsagen er de danske bilafgifter. I Danmark gør den værdibaserede registreringsafgift en DAB-radio til et dyrt ekstraudstyr, som de fleste bilkøbere derfor fravælger, hvis de overhovedet fås til bilen.

Fradrag for Digital Radio & TV i biler
Jeg synes, at regeringen med deres forligspartner i stedet for at reducere fradraget for bilradio skulle omlægge og endda forhøje fradraget på kr. 1.000 til kun at gælde digital radio/TV udstyr med DAB+ og/eller DVB-T2 | T2 Lite i biler.

Herved vil fradraget være med til at fremme udbredelse af digital radio og tv teknologier i biler, samtidigt med, at staten fortsat i de næste fem år får den nødvendige ekstra indtægt i forbindelsen med indfase af registreringsafgiften på elbiler i Danmark.



Svar:
Skrevet af: dr_schlemer
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 13:47
De burde taget konsekvenser og sikre FM-båndets overlevelse, som de har det i Sverige.
http://www.svd.se/regeringen-stoppar-overgangen-till-dab-radio - http://www.svd.se/regeringen-stoppar-overgangen-till-dab-radio


-------------
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 15:34
Drop ideen om DAB det bliver aldrig aktuelt alligevel. FM båndet bør forblive ihvertfald indtil 3/4g er landsdækkende og hovedparten af lytterne er på Internet Radio.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 15:36
Det er vel egentlig kun i nogle få dyre bilmærker at DAB radioer fås standardmonteret. Når det er sagt, synes jeg det er et stort tilbageskridt for el-bil teknologien at lægge registreringafgift på, nu hvor el-bilerne ligner "rigtige biler" og har fået længere rækkevidde.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 16:00
Så dyr er min nye Honda da ikke, den er udstyret med DAB, wifi og alskens lir.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 16:18
Ok, den er sikkert dyrere end min Skoda :-p


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Når det er sagt, synes jeg det er et stort tilbageskridt for el-bil teknologien at lægge registreringafgift på, nu hvor el-bilerne ligner "rigtige biler" og har fået længere rækkevidde.


Når de nu er ved at ligne rigtige biler, er det vel også okay at der kommer afgift på. på samme vis som alle andre rigtige biler?

Jeg ville da godt have haft købt min benzinbil uden afgifter, den forurener ikke som en diesel eller elbil.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 18:37
Din bil forurener Klaus. Det gør en el-bil ikke, den kører på vindstrøm.


Skrevet af: Kenneth.Wenzel
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 18:54
@dr_schlemer & fiskerendk

Jeg er helt enig i, at målet kan ikke være, at Danmark skal fastholde en forældet digital radio teknologi som DAB, som ingen vil have, og hvor vi skal tvinge forbrugerne dertil ved at slukke for FM båndet, som i øvrigt ikke kan bruges til andre formål.

Til gengæld hvis vi skal have plads til flere radioer, bedre lyd og bedre dækning på en og samme tid, så er tiden kommet til, at vi bør diskutere hvilken digital radio standard, som er egnet til at opfylde disse kriterier.

Det mest oplagte vil være, at vi på et tidspunkt digitaliserer FM båndet med DRM+ standard og/eller sender digital radio med samme standard, som vi er begyndt at sende tv med; DVB-T2 og T2 Lite. Det kan enten være på en såkaldt T-DAB frekvens eller sammen med tv på en tv-frekvens i VHF III og/eller UHF bånd IV/V.

For at komme tilbage til, at Regeringen sammen med DF, S og RV har besluttet at reducere fradraget på bilradioer med 40%, så hænger det ikke sammen med den seneste  http://kum.dk/fileadmin/KUM/Documents/Nyheder%20og%20Presse/Pressemeddelelser/2015/Till%C3%A6gsaftale_-_om_ikke_at_slukke_for_FM_i_2019_men_at_f%C3%B8lge_udviklingen_og_g%C3%B8re_status_%C3%A5rligt.pdf - tillægsaftale til medieaftalen for 2015-2018 - om digital radio mv.  af 28. april 2015. 

"Aftaleparterne er enige om at følge udviklingen i radiolytningen på de forskellige platforme. Der gøres hvert efterår status, og når 50 procent af lytningen, herunder lytningen i biler, finder sted på digitale platforme, træffes der beslutning om tidspunktet for FM-sluk."

Det er på den baggrund, at jeg synes, at bilradio fradraget på 1.000 kr skulle ændres til et fradrag på In-car Entertainment udstyr som digital radio med DRM+, DAB+, T2 Lite og/eller internet radio i stedet for blot at blive reduceret med 40%. Alle biler i dag er født med en FM radio, uanset om der er et fradrag eller ej. 

#T2Lite #digitalradio


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 20:26
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Din bil forurener Klaus. Det gør en el-bil ikke, den kører på vindstrøm.


Tro på de, tro på det!

Jeg har arbejdet indenfor energisektoren med vindmøller og kender noget til strøm og fordeling af vindenergi.........


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 21:07
Der er kommet mange flere og større vindmøller siden du var aktiv.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/rekordaar-39-procent-af-elforbruget-er-nu-daekket-af-vindenergi


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 21:18
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Din bil forurener Klaus. Det gør en el-bil ikke, den kører på vindstrøm.
Ja og det skader slet ikke miljøet at udvinde en hel masse lithium for at kunne fylde sådan en elbil op med batterier og heldigvis ved vi jo fra bærbare og mobiltelefoner at batterier holder næsten evigt.. altså hvis evigt betyder et par år max.. Det er ret naivt at tro at elbiler ikke forurener.. 


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 21:52
Batterier genbruges så vidt jeg ved, hvis ellers de afleveres de rette steder efter de er udtjent. For at en elbil skal have en mindre CO2 udledning, skal strømmen være energirigtig.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/forsker-elbiler-kan-vaere-mere-forurenende-end-benzinbiler


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der er kommet mange flere og større vindmøller siden du var aktiv.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/rekordaar-39-procent-af-elforbruget-er-nu-daekket-af-vindenergi


Så en Tesla er tanket med 39% vindmøllestrøm, hvor kommer de sidste 61% så fra?


Så længe man ikke kan lagre energien fra vindmøllerne er vindmøller ren hippietankegang.
Den vindstille vinternat hvor der er pisse koldt og alle skal have ladet deres elbil op - hvor skal strømmen så komme fra?


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 22:03
Jeg syntes personligt det er trist at man fjerner afgiftfritagelsen fra el biler da det netop var det der gjorde det muligt at de kom på markedet da prisen ellers var for høj. Og jeg mener at Danmark skal ha råd til at gå forrest når vi snakker klima. Uagtet om lithium og strøm stadig er miljøskadeligt så tror jeg de færreste vil være uenige om at el bliver mere grønt som tiden går. Vind, sol, bølge osv. Måske en dag atom eller fusion. Men man kan ikke gå forrest hvis elbilen ikke kan konkurrere på prisen, og det kan de ikke med det nye tiltag og det er sørgeligt. Det handler i min optik i højgrad om at få folk væk fra store benzin sluggere og det gør man ved at sænke afgift på de miljøvenlige og hæve den på de andre. Jeg kører selv i bmw som kører under 10 på literen og det vil jeg jo nok blive ved med for dette giver i hvertfald ikke incitament til at skifte til en mere miljøvenlig en.


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 22:07
Men Klaus, 39% vind er vel stadig 39% bedre end alternativet? Og i den levetid bilen har vil procentdelen jo stige måske til 60-70%?


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Batterier genbruges så vidt jeg ved, hvis ellers de afleveres de rette steder efter de er udtjent. For at en elbil skal have en mindre CO2 udledning, skal strømmen være energirigtig.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/forsker-elbiler-kan-vaere-mere-forurenende-end-benzinbiler

1. Det udleder dobbelt så meget CO2 at fremstille en elbil, som det koster at producere en konventionel bil.
2. Du skal køre 123.000 km, inden CO2-besparelsen på at køre på strøm har udlignet produktionsudledningen.
3. Batterierne holder kun så og så mange opladninger. Og på de billigere elbiler vil en udskiftning af bilen, være billigere end udskiftning af batteripakken. På f.eks. en Nissan Leaf snakker man om, at batterierne vil kunne klare ca. 80.000 km. 
4. Den massive produktion af batterier til elbiler gør, at visse sjældne metaller opbruges i et skræmmende tempo. Visse metaller er vi nede på 15-20 års forbrug tilbage - som forbruget er nu.

Som Klaus skriver: Tro på det...

Elbiler er og bliver håbløse! lad os får nogle brintdrevne biler....

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af Kenneth.Wenzel Kenneth.Wenzel skrev:


Til gengæld hvis vi skal have plads til flere radioer, bedre lyd og bedre dækning på en og samme tid, så er tiden kommet til, at vi bør diskutere hvilken digital radio standard, som er egnet til at opfylde disse kriterier.


Hvis du med "flere radioer" mener flere radiokanaler, så hvorfor? Hvad i alverden skal vi med flere radiokanaler? Nej, det kører rigtig godt med FM. Og digital er ikke nødvendigvis lig med bedre lyd - tværtimod.

Oprindeligt skrevet af Kenneth.Wenzel Kenneth.Wenzel skrev:


Det er på den baggrund, at jeg synes, at bilradio fradraget på 1.000 kr skulle ændres til et fradrag på In-car Entertainment udstyr som digital radio med DRM+, DAB+, T2 Lite og/eller internet radio i stedet for blot at blive reduceret med 40%. Alle biler i dag er født med en FM radio, uanset om der er et fradrag eller ej.

#T2Lite #digitalradio


Det er klart at du synes det, eftersom det er det du arbejder med:
https://dk.linkedin.com/in/kennethwenzel - https://dk.linkedin.com/in/kennethwenzel

M.v.h.


Skrevet af: Tweaky
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 22:22
Hvis man tror at al den moderne teknologi hjælper miljøet, så tror man fejl.

http://inhabitat.com/chinas-massive-toxic-lake-will-make-you-question-buying-another-electronic-device/

En stor del af de sjældne jordarter bruges i batterier og vindmøller.

Hvis vi skal hjælpe miljøet, så skal man beholde benzinbilen og så holde den ved lige istedet for at skifte den ud. Det samme gælder resten af elektronikparken. Og ellers generelt sætte tempoet ned, både hvad angår indkøb privat og firmaers produktionsstørrelser.

Forblændede forbrugere og løgnagtige politikere er den største trussel mod miljøet.

Bortset fra det, så ja. Luk nu for DAB signalet og opkvalificer FM nettet. Lyden er bedre (hvis ellers udbyderne vil det) og det er betragteligt nemmere at håndterer når det kommer til både vedligehold af senere og modtagere.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 22:28
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Men Klaus, 39% vind er vel stadig 39% bedre end alternativet? Og i den levetid bilen har vil procentdelen jo stige måske til 60-70%?


Undskyld mig, men det er grinagtigt, at man mener at være "frelst", fordi vi måske har 39% vindmøllestrøm (eller 60% for den sags skyld), når vi taler dette lille lorteland. Det betyder ikke en fis for jordn, når resten af verden oplader i stort omfang med fossilt brændsel...

M.v.h.


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 22:30
Og Klaus det er jo netop lige præcis elbilerne der giver muligheden for at lagre vind energi ;) da de kan lade op på tidspunker med lavt forbrug og høj produktion af strøm. Strøm/vind som ellers ville gå til spilde eller sælges til udlandet.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 22:33
Arh come on! Hvis ikke der var gjort noget for at spare CO2, og med en mangedobling af strømforbrug kva alt det elektronik vi omgiver os med. Så VAR indlandsisen i Grønland smeltet nu.

Det bedste vi kan gøre er at lade være med at fremstille flere mobilos, tablets og computere, ringe på gl dags fastnet og skrive breve til hinanden igen. Og gøre som Klaus, at beholde bilen i mange mange år. Så batter regnskabet noget


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 22:36
Henrik jeg føler mig overhoved ikke frelst. Men hvis vi ikke gør noget med vores økonomiske mulighed så er der slet ingen der gør. Og det er trodsalt værre og hvorfor skulle Danmark ikke gå forrest, bare fordi de andre røvhuller ikke magter det. Jeg syntes feks også at man bør brand fortolde varer fra østen. Indtil de kan levere produktion på samme vilkår som som her i eu feks. Men det er nok bare mig.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Men Klaus, 39% vind er vel stadig 39% bedre end alternativet? Og i den levetid bilen har vil procentdelen jo stige måske til 60-70%?


Undskyld mig, men det er grinagtigt, at man mener at være "frelst", fordi vi måske har 39% vindmøllestrøm (eller 60% for den sags skyld), når vi taler dette lille lorteland. Det betyder ikke en fis for jordn, når resten af verden oplader i stort omfang med fossilt brændsel...

M.v.h.

dK går jo netop foran og viser Verden at det nytter noget. Selv Obama indser nu at der skal ydes en indsats. Og kineserne vil ha vores teknologi.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Batterier genbruges så vidt jeg ved, hvis ellers de afleveres de rette steder efter de er udtjent. For at en elbil skal have en mindre CO2 udledning, skal strømmen være energirigtig.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/forsker-elbiler-kan-vaere-mere-forurenende-end-benzinbiler

1. Det udleder dobbelt så meget CO2 at fremstille en elbil, som det koster at producere en konventionel bil.
2. Du skal køre 123.000 km, inden CO2-besparelsen på at køre på strøm har udlignet produktionsudledningen.
3. Batterierne holder kun så og så mange opladninger. Og på de billigere elbiler vil en udskiftning af bilen, være billigere end udskiftning af batteripakken. På f.eks. en Nissan Leaf snakker man om, at batterierne vil kunne klare ca. 80.000 km. 
4. Den massive produktion af batterier til elbiler gør, at visse sjældne metaller opbruges i et skræmmende tempo. Visse metaller er vi nede på 15-20 års forbrug tilbage - som forbruget er nu.

Som Klaus skriver: Tro på det...

Elbiler er og bliver håbløse! lad os får nogle brintdrevne biler....

M.v.h.

Hvor er de facts fra?

Og nejtak til brintbiler! De er højeksplosive! Det sparer selvfølgelig på sundhedsbudgettet, når et sammenstød resulterer i et kæmpehul i vejen


Skrevet af: Tweaky
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 22:46
Tag cyklen når det er muligt og genindfør bilfri søndag. Det batter mere al den snak om el vs benzinbil.


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 22:49
Tweaky det ene udelukker vel ikke det andet.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Men Klaus, 39% vind er vel stadig 39% bedre end alternativet? Og i den levetid bilen har vil procentdelen jo stige måske til 60-70%?


Prøv at lav lidt matematik.

39% af energien i elbilen, sviner 55-60 % mindre end benzin eller diesel.
61% af energien i elbilen, sviner 17-27% mere end benzin eller diesel.

Jeg prøver igen: så længe man ikke kan lagre energien, er det ligegyldigt. Stik os et atomkraftværk, her kan de variere effekten efter behov og gemme brændstoffet når der ikke er brug for det.



Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Tweaky
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 23:38
Nej det gør det ikke, men vi bruger al for megen tid på at diskuterer ting der ikke betyder ret meget.

De to største miljøsyndere er, overforbrug og overbefolkning. Sålænge ingen har lyst til at tage fat i de to ting, så er resten lidt omsonst.

Og batterier er på ingen måde miljøvenlige.

Et miljøvenligt træk fra politikerne, ville være at droppe DAB nettet og fremme brugen af FM. Derved spares der oceaner af elektronikaffald og gevinsten er bedre lyd til os borgere.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 10-Oktober-2015 kl. 23:40
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Og nejtak til brintbiler! De er højeksplosive![/IMG]


Ikke alle er enige med dig......

http://ing.dk/artikel/dansk-brintbilekspert-brint-er-ikke-farligere-end-benzin-132861


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 00:02
Lad os nu bare få en afgiftsnedsættelse på alle biler, og så sæt afgiften på elbiler til samme niveau som den nye lavere afgift.

I stedet kunne man sætte afgiften på brændstof op, så man i stedet for at betale for hvad man kører i, betaler for hvor meget man kører.

Hvis man vil beskytte folk med længere kørsel i forbindelse med job, kan man så sætte kørselsfradraget lidt op.

Det var i hvert tilfælde en måde at gøre tingene på.

Jeg har selv en af de der ikke særlig miljøvenlige benzinbiler der kun kører 11 Km/L på en god dag, og jeg ville ikke have noget imod f.eks. at betale 1,50 krone mere pr. L benzin.

Jeg gav 400.000,- for min GT86, og det piner mig en anelse at se at jeg i Tyskland kunne købe den samme bil for 180.000,- Confused

Jeg kunne få en DEL benzin for de penge Big smile


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 00:05
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

...
Stik os et atomkraftværk, her kan de variere effekten efter behov og gemme brændstoffet når der ikke er brug for det.

Klaus


Jeg er stort set enig med dig Klaus i den ret ringe livscyklus miljø-økonomi i de el-biler, vi indtil nu har set.

Men A-kraft (fision) er altså ikke ret hurtigt regulerbart på nogen økonomisk måde.
Det er typisk  egnet til grundlast.

Den særlige danske interesse i el-biler har i høj grad sin rod i  en lidt panisk:
"Hvad skal vi dog gøre, når det blæser meget mere end vi bruger el?".  
"Jo, vi kan lave automatik, der kan lade el-biler med overskuds-vind-strøm." . 
"Ju-hu, så er el-biler absolut gode og alt det med udviklingsstand,  pris,  omkostninger  og samfundsøkonomi er træls og indviklet, så det tænker vi ikke på"

Lars   Smile


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Men Klaus, 39% vind er vel stadig 39% bedre end alternativet? Og i den levetid bilen har vil procentdelen jo stige måske til 60-70%?


Prøv at lav lidt matematik.

39% af energien i elbilen, sviner 55-60 % mindre end benzin eller diesel. DET ER IKKE KORREKT, VINDENERGI ER CO2 NEUTRAL
61% af energien i elbilen, sviner 17-27% mere end benzin eller diesel. EL FREMSTILLET AF KUL OG OLIE MÅ SIDESTILLES MED BENZIN I CO2 REGNSKABET

Jeg prøver igen: så længe man ikke kan lagre energien, er det ligegyldigt. Stik os et atomkraftværk, her kan de variere effekten efter behov og gemme brændstoffet når der ikke er brug for det. DET ER JO DET MAN KAN I ELBILER. ATOMKRAFTVÆRKER GENERERER FARLIGT AFFALD DER SKAL HENLIGGE I 100 ÅR BESKYTTET MOD TERRORISTER OG ANDEN TRUSSEL



Klaus


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Nej det gør det ikke, men vi bruger al for megen tid på at diskuterer ting der ikke betyder ret meget.

De to største miljøsyndere er, overforbrug og overbefolkning. Sålænge ingen har lyst til at tage fat i de to ting, så er resten lidt omsonst.

Og batterier er på ingen måde miljøvenlige.

Et miljøvenligt træk fra politikerne, ville være at droppe DAB nettet og fremme brugen af FM. Derved spares der oceaner af elektronikaffald og gevinsten er bedre lyd til os borgere.

ENIG!


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:


Lad os nu bare få en afgiftsnedsættelse på alle biler, og så sæt afgiften på elbiler til samme niveau som den nye lavere afgift.

I stedet kunne man sætte afgiften på brændstof op, så man i stedet for at betale for hvad man kører i, betaler for hvor meget man kører.

Hvis man vil beskytte folk med længere kørsel i forbindelse med job, kan man så sætte kørselsfradraget lidt op.

Det var i hvert tilfælde en måde at gøre tingene på.

Jeg har selv en af de der ikke særlig miljøvenlige benzinbiler der kun kører 11 Km/L på en god dag, og jeg ville ikke have noget imod f.eks. at betale 1,50 krone mere pr. L benzin.

Jeg gav 400.000,- for min GT86, og det piner mig en anelse at se at jeg i Tyskland kunne købe den samme bil for 180.000,- Confused

Jeg kunne få en DEL benzin for de penge Big smile


Jeg ville foretrække en differencieret registreringsafgift på alle biler. De biler der sviner mindst skal være fri for afgift, og dem der sviner mest, skal betale fuld afgift. Benzinprisen ligger fint nu på ca 10 kr/l. Og få så gang i udbygning af skinnenet og nye tog.


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 09:38
Et problem med at bruge el til at drive elbiler er de mange gange energien skal transformeres undervejs. 

Lad os for eksemplet sige at vi har 10000 liter olie. 

Mulighed 1 er at hælde olien på en tankbil og køre den hjem til din lokale tankstation. Tankbilen bruger noget olie på opgaven, så der ender med at komme 9900 liter olie i tankstationens tank. Tankstationens tanke er ikke 100% tætte, så der ender med at være 9700 liter olie tilgængelig for dig som forbruger. Du kommer forbi og tanker din dieselbil med olien og ender med at kunne køre ca. 150.000 km på de 9700 liter olie hvis vi antager at din bil klarer en 15-16 km/liter.

Mulighed 2 er at sende de 10000 liter olie til et kraftværk for at få dem lavet om til strøm. Igen koster transporten lidt og der er også utætheder at tage højde for, så der bliver 9700 liter at brænde af i kraftværkets kedler. Kraftværkets kedler har en virkningsgrad der er mindre end 100% dvs. der mistes energi ved konverteringen til damp og der mistes energi igen ved at fodre dampen ind i turbinerne og der mistes energi igen fordi de generatorer turbinerne driver heller ikke er perfekte. Det udvundne strøm skal gennem en flok transformere for at lave den egnet til vores højspændingsnet, det giver igen et tab. Højspændingsnettet er heller ikke uden tab, det er bl.a. derfor fuglene ynder at varme fødder på vores luftledninger. Der transformeres et par gange mere inden strømmen når ud til forbrugeren, mere tab og endelig transformeres der yderligere en gang i elbilen for at få strømmen i batterierne - hvilket heller ikke er tabsfrit. Endelig er der endnu engang tab når strømmen i batterierne skal omdannes til rotation i elmotorerne. Det skulle overraske mig meget hvis du ender med at få mere end 50.000 km kørsel ud af din elbil på den el der produceres fra 10.000 liter olie.

For hver gang energi omformes er der tab, så jo færre gange der omformes, des bedre..

Nu kan man selvfølgelig hævde at med "gratis" og "forureningsfri" vind-, sol- og bølgekraftproduceret el er det lige meget at virkningsgraden bliver lav, vi producerer jo bare tre gange så meget energi for at kompensere for tabene - det er til dels rigtigt, men at udvide hele den infrastruktur til det tredobbelte er ikke specielt miljøvenligt.

Jeg har ikke noget imod vind- og solenergi som sådan, det er et skridt i rigtig retning. Den der med at grave fossil brændstof op ad jorden og slippe den CO2 fri der blev bundet af dyr og planter for millioner af år siden, det holder ikke i længden. 

Men der er en tredie mulighed, at dyrke fx. raps og roer og lave CO2 neutral rapsolie og ethanol til at fylde på vores biler. Skiftet fra diesel og benzindrift til rapsolie og ethanol er rørende simpelt, der skal ganske få modificeringer til i bilerne og hele distributionsnettet har vi allerede i forvejen. Teknisk set ligger den lige til højrebenet - den CO2 bilerne udleder er den samme CO2 rapsen og roerne bandt under opvækst året før.

Problemet er primært politisk. Hvis vi går den vej ender lande som Bulgarien og Rumænien som de nye "oliestater" og det er der ikke nødvendigvis politisk vilje til. Kapacitetsmæssigt er der også nogle udfordringer.

Jeg køber simpelthen ikke at elbilen er vores forureningsfri fremtid, konventionelle biler har en langt højere virkningsgrad, vi skal bare holde op med at tanke dem op på fossilt brændsel.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 09:51
Strandvasker@ Vil du dermed sige at landets ingeniører er helt galt afmarcheret med elektrificeringen af tognettet. For det er vel direkte sammenligneligt med elektrificering af bilparken?


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Prøv at lav lidt matematik.

39% af energien i elbilen, sviner 55-60 % mindre end benzin eller diesel.


DET ER IKKE KORREKT, VINDENERGI ER CO2 NEUTRAL


Aaahhhh....kom nu ind i kampen, Kampus! Du er godt nok en tand for blåøjet...

Der går min 9 mdr., før en vindmølle er CO2-neutral! Først skal møllens produktions-udledning "tjenes hjem".

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Strandvasker@ Vil du dermed sige at landets ingeniører er helt galt afmarcheret med elektrificeringen af tognettet. For det er vel direkte sammenligneligt med elektrificering af bilparken?


Nej, det har han vist ikke sagt...

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Prøv at lav lidt matematik.

39% af energien i elbilen, sviner 55-60 % mindre end benzin eller diesel.


DET ER IKKE KORREKT, VINDENERGI ER CO2 NEUTRAL


Aaahhhh....kom nu ind i kampen, Kampus! Du er godt nok en tand for blåøjet...

Der går min 9 mdr., før en vindmølle er CO2-neutral! Først skal møllens produktions-udledning "tjenes hjem".

M.v.h.

Hvis ikke der bygges en vindmølle, bygges en dampturbine - same shit mht CO2. Fordelen for arbejdspladser er at vindmøller bygger vi i DK, dampturbiner bygges i udlandet.

Kampen? Det drejer sig om en grøn fremtid for vores børn, altså en teknologisk opvejning af fordele og ulemper, ikke en kamp.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Strandvasker@ Vil du dermed sige at landets ingeniører er helt galt afmarcheret med elektrificeringen af tognettet. For det er vel direkte sammenligneligt med elektrificering af bilparken?


Nej, det har han vist ikke sagt...

M.v.h.

Lad ham svare for sig selv.


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 11:17
Strandvasker husk også at virkningsgraden på en forbrændingsmotor også er 20-30% lavere end nutidens dampturbiner det mangler du i dit regnskab. For om noget kan fuglene varme fødder på motorblokken ;)

Og Husk lige at det kræver noget mere end blot at pumpe olien op indtil det rammer din benzin tank.

En el bil har en virkningsgrad på ca 90% og de nye diesel motorer nærmer sig kun 30%.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

En el bil har en virkningsgrad på ca 90% og de nye diesel motorer nærmer sig kun 30%.


Iflg. min motorlære, er en benzinmotors virkningsgrad 30+%. En dieselmotor ligger på 40+%.

M.v.h.


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 11:34
Fordelen ved el er jo at man ikke er begrænset. Alle energi kilder kan laves om til el, men ingen kan laves fra el til olie eller kul. Dvs ligemeget hvad der sker i fremtiden vil alt kunne fortsætte uhindret og man er ikke afhængig af en oliepris der farer op og ned som en nytårsraket. Man bliver uafhængig af bananstater og deres krige, Rusland og deres gas.

Elbiler giver os netop muligheden får at lagre den energi som naturen selv kan producere. Noget som ellers ikke er en mulighed. Vi skal ikke bekymre os om at prisen på benzin stiger i morgen, da elprisen ligger mere stabilt for dig som forbruger. Det er rigtigt der er tab i el forsyning men det er der også i oliens vej til din bil.

Uanset hvad så mener jeg at el er den eneste rigtige totale energikilde i fremtiden. Både til opvarmning, transport, osv. Jeg bor feks i et energi A hus som er el opvarmet og det koster ca 350kr om måneden at varme det op.


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 11:40
Henrik, du har sikkert ret idag, det er også nogle år siden jeg har beskæftiget mig med dem.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

39% af energien i elbilen, sviner 55-60 % mindre end benzin eller diesel. DET ER IKKE KORREKT, VINDENERGI ER CO2 NEUTRAL
61% af energien i elbilen, sviner 17-27% mere end benzin eller diesel. EL FREMSTILLET AF KUL OG OLIE MÅ SIDESTILLES MED BENZIN I CO2 REGNSKABET


Nu er det ikke nogle tal jeg lige har grebet ud af luften, de kommer fra de to artikler du selv linkede til.


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:


Elbiler giver os netop muligheden får at lagre den energi som naturen selv kan producere.


Hvis det blæser når du er hjemme.........


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 12:48
Ja hvis og hvis min røv er spids. Men nu er det jo ikke når jeg er hjemme. Hvis 100% af bilparken var elbiler skulle der nok være en enkelt eller to der er hjemme eller lader op på jobbet når vinden blæser, solen skinner eller bølgerne bruser.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 13:17
Jeg henviser igen til den smukke frostklare vinternat, hvor det ikke blæser......her hjælper alle de gode intentioner ikke en hat, når vi er gået på vind og solkraft.
De nætter skal alle elbilerne også lades op - hvor kommer strømmen så fra?


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Strandvasker@ Vil du dermed sige at landets ingeniører er helt galt afmarcheret med elektrificeringen af tognettet. For det er vel direkte sammenligneligt med elektrificering af bilparken?


Nu ligger djævlen som bekendt i detaljen.

El-tog er ikke første generation, men på mange måde et ret mature produkt.  men el-tog har fx.
  • El-tog har mange økonomiske fordele over diesel.
  • El-tog er langt mere tilgængelige som (semi-) standard togsæt. 
  • El-tog har bedre egenskaber mht. start, stop og hastighed
  • El-tog kan genbruge bremse-strøm og er i øvrigt grønnere og mindre forurenende.
  • El-tog anvender ikke batterier -  dyre,tunge, lav kapacitet, dårlig grøn livscyklus, kort levetid.

Når de blev fravalgt i 1990'erne, var det vel en uhellig alliance mellem 'vi er så glade for IC3, de skal holde evigt' og Lykketofts problemer med at finde penge på finansloven og prognoserne for samme lov. Og så er der vist interne lobbygrupper indenfor DSB for og imod diesel.

Hvis batterier var billige, effektive og en 'genial teknologi', ville vi alle  købe elbiler på markedsvilkår.   Men det kræver udvikling, meget udvikling og indtil da er der ikke megen reelt 'grønt' i teknologien.

Lars    Smile



-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Samsung_M
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg henviser igen til den smukke frostklare vinternat, hvor det ikke blæser......her hjælper alle de gode intentioner ikke en hat, når vi er gået på vind og solkraft.
De nætter skal alle elbilerne også lades op - hvor kommer strømmen så fra?


Klaus


http://www.teslamotors.com/da_DK/powerwall - http://www.teslamotors.com/da_DK/powerwall


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af Samsung_M Samsung_M skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg henviser igen til den smukke frostklare vinternat, hvor det ikke blæser......her hjælper alle de gode intentioner ikke en hat, når vi er gået på vind og solkraft.
De nætter skal alle elbilerne også lades op - hvor kommer strømmen så fra?


Klaus


http://www.teslamotors.com/da_DK/powerwall - http://www.teslamotors.com/da_DK/powerwall

Genialt


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


De nætter skal alle elbilerne også lades op - hvor kommer strømmen så fra?

Klaus


Ja, men Nej, når du bruger ordet alle.   Mulighederne for at bruge smart elforbrug afhænger i høj grad af, hvor smart forbruget kan styres.   Det betyder også, at fx el-biler ikke er særligt gode uden en sådan ganske smart lade-teknologi.

For at det betyder noget, skal der også være mange el-biler - helst alle biler - før der er en betydende grøn virkning i selve ejertiden. 

Jeg har fx ikke kørt i min bil de seneste måske 40 timer, og vil helt sikkert ikke køre over 30-40 km/dag hele næste uge. Hvis el-biler nu bliver udviklet til en anstændig rækkevidde (fx 400-700 km), så kan min bil godt undvære opladning flere dage i den kommende uge, hvis  den bare er fx 1/2 ladet lige nu. 
Min og mange andres biler, vil således let kunne vente til solen skinner eller vinden blæser.

Bemærk, at en sådan lade-fleksibilitet både kræver 'smart' - som i 'meget smart' -  og en stor batteriekapacitet, så man kan udsætte ladning længere og ikke skal lynlade 2 gange til Nordjylland. 
 
Der er flere, der mener, at vi alle skal have vort private elforbrug smart reguleret.  Men de fleste bruger ikke meget el, der reelt kan flyttes til det blæser  bortset fra evt. el-biler, der skal lades.

Danmark har det problem at vi har en stor mølleproduktion, en god vind, og allerede udbyggede mølle-strøm.   Men vi kan ikke sælge nær nok til Tyskland pga. flaskehalse i  højspændingsnettet til Tyskland.   Nye El-kabler til Norge, Holland og planlagt til England skal bl.a. råde bod herpå.
Det er således langt fra alene el-bilernes  udledning af CO2, men mere mangel på begrundelse for mere mølle-strøm, der har fået fokus på el-biler.

Danmark kan meget let finde bedre  måder at bruge danskernes midler på end at købe en ikke færdig og 3-5 gange for dyr og dårlig teknologi fra udenlandske fabrikker.

Lars  Smile



-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Samsung_M Samsung_M skrev:



http://www.teslamotors.com/da_DK/powerwall - http://www.teslamotors.com/da_DK/powerwall

Genialt



Ja, det er smart, kender den udemærket godt.
Og energieffektiviteten i den er?

(De findes i forvejen lignende anlæg til forsyningsnettet, men der ufatteligt dyre i drift)


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 14:48
Energi effektiviteten må være ringere i olieproduktion. Bygning af olieplatforme, logistic mht personel døgnet rundt, fragtning af olie i tanker, forædlingen af olie inden den kan distribueres af energitunge lastbiler over det ganske land.


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 15:18
Strømmen kan stadig komme fra andre kilder som ikke er så Co2 belastende. Benzinen kan trodsalt kun komme fra en ting. Så alt i alt en bedre løsning. Og det kan jeg virkelig ikke forstå at folk kan være imod.

En liter benzin indeholder 9.1kw energi. Hvis vi så forudsætter at benzin bilen ifølge Henrik B har en virkningsgrad på 30% så svarer det til 2.73 kw som bliver overført med dagens pris på 10kr, 3,66kr/kw . Sammenlignet med elbilens 90% vil det være ca. 2,33kr/kw effekt.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Strømmen kan stadig komme fra andre kilder som ikke er så Co2 belastende.


Enig - atomkraft eksempelvis.
Vindmøller og solceller kan så være supplement.


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Samsung_M Samsung_M skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg henviser igen til den smukke frostklare vinternat, hvor det ikke blæser......her hjælper alle de gode intentioner ikke en hat, når vi er gået på vind og solkraft.
De nætter skal alle elbilerne også lades op - hvor kommer strømmen så fra?


Klaus


http://www.teslamotors.com/da_DK/powerwall - http://www.teslamotors.com/da_DK/powerwall

Genialt


Håbløst og unødvendigt!

M.v.h.


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

En el bil har en virkningsgrad på ca 90% og de nye diesel motorer nærmer sig kun 30%.


Iflg. min motorlære, er en benzinmotors virkningsgrad 30+%. En dieselmotor ligger på 40+%.

M.v.h.


Hvad er det for motorlære. Synes at huske at de tal jeg er blevet undervist i minder ret meget om dem Fiskeren er kommet med.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 17:49
Prøv at læse op på det, på nettet. Der er flere artikler, som bekræfter mine tal.

M.v.h.


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 18:36
Nu handler det rent faktisk også om lånt tid - oliekilderne er jo ikke uudtømmelige . .
Og så eksperimenteres der forøvrigt med at lagre vindenergi bla i kæmpe luftposer o.l

Mht bilradioer, så ser jeg ikke noget væsentligt problem, da kombinationen af smartphone,radio app og bluetooth er en fremragende løsning ( data afhængig )

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Tweaky
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 18:56
Smartphone, radio app og Bluetooth...hmm.

1. Der er stort set ingen dækning på min daglige tur-retur mellem Hobro og Randers. Cirka 55-60% af tiden kan jeg fange noget.

2. Siden hvornår er det blevet lovligt at fumle med sin smartphone for at skifte station ?

3. Hvilken app udbyder vil tillade at andre tvinger sig adgang til app'en for at sende trafikmeldinger, hvis jeg benytter en station der ikke har selvsamme meldinger ?

All in all, så er det en ubrugbar løsning.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Smartphone, radio app og Bluetooth...hmm.

1. Der er stort set ingen dækning på min daglige tur-retur mellem Hobro og Randers. Cirka 55-60% af tiden kan jeg fange noget.
.


Du kunne jo så vælge noget andet, end 3's ringe netværk!

M.v.h.


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 20:03
FM båndet er netop ikke eksisterende i det område du nævner , men er der heller ikke datadækning ?
Det er lovligt at tale til din smartphone, og Siri kan skifte station via tale på en Iphone .
Trafikmeldinger skal i så fald implementeres bedre .

Alt i alt en glimrende løsning i min hverdag - kører ca 50000 km i ny firmabil .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 20:11
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

FM båndet er netop ikke eksisterende i det område du nævner , men er der heller ikke datadækning ?


Jeg tror Jan taler om mobildækning!

Jeg har ingen problemer med FM-dækning, på den nævnte strækning. Så det må være din bils modtageforhold/radio, som er problemet.

M.v.h.


Skrevet af: Tweaky
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 22:24
Jeg benytter TDC og ja, der er stort set ingen mobildækning før jeg når halvvejs til Randers. Vi er nødsaget til at have fastnet telefon her to kilometer øst for Hobro for at kunne tale i telefon. Ikke at det genere mig voldsomt, da jeg som nævnt er glad for min FM radio i bilen og synes at lydkvaliteten på fastnettelefon er væsentlig bedre end på

FM dækningen er til gengæld fremragende både herhjemme og hele køreturen på job.

Mht. Siri, så mener du dermed, at jeg skal have min telefon med for at kunne høre radio i bilen ? Beklager, men det kommer ikke til at ske. Jeg ser ikke min mobil som en pacemaker med farveskærm.

Jeg ved godt mange sikkert synes jeg er gammeldags og reaktionær, men fred være med det. Sålænge man har travlt med kun at snakke om vækst og halvfærdige fremtidsløsninger, så undlader jeg at springe på den skrantende karrusel.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Jeg benytter TDC og ja, der er stort set ingen mobildækning før jeg når halvvejs til Randers.


Ok, så er det ikke netværket det er galt med - jeg benytter også TDC (Telmore), og har ingen problemer med dækningen på strækningen (E45). Så må det jo være din mobil, som kunne have bedre modtagelse...

M.v.h.


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 22:55
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Jeg benytter TDC og ja, der er stort set ingen mobildækning før jeg når halvvejs til Randers. ....

FM dækningen er til gengæld fremragende både herhjemme og hele køreturen på job.


TDC har fin dækning med 4G/LTE800  hele vejen fra Hobro til Randers.  Det har de andre selskaber ikke nødvendigvis (jeg tror ikke de har, men har ikke testet)

Men det er nok afgørende at man anvender en 4G/LTE800 telefon og ikke fx de første iPhone5 modeller, som kun understøtter LTE1800.  Det er nok også vigtigt, at bilen ikke er for radiotæt (fx ikke coatede ruder).
Men skal mobiltelefoner bruges til streaming i biler, skal man naturligvis have en tagantenne eller antenner i fx sidespejlene.


Hvilket selskab bruger du? og  hvilken telefon?

Lars  Smile


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:


TDC har fin dækning med 4G/LTE800  hele vejen fra Hobro til Randers.  Det har de andre selskaber ikke nødvendigvis (jeg tror ikke de har, men har ikke testet)


Teleno(r) har fuld dækning på den strækning - modsat så mange andre steder.

FM båndet (DR P3) virker også fint der, både fra Århus og lokalsenderen i Hobro.
Inde i Randers midtby er det noget helt andet, her er P3 ringe og har altid været det (Århus senderen gemmer sig bag Vorup og Kristrup og Hobro senderen har en lokalstation lige ved siden af sig der breder sig så voldsomt at den generer).

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Tweaky
Skrevet den: 11-Oktober-2015 kl. 23:58
Benytter som tidligerer nævnt TDC som selskab. Telefonen er en iPhone 5S.

Nu benytter jeg som regel hovedvejen til Randers, da det tager den samme tid og er mindre stressende. Det kan naturligvis betyde en hel del for dækningen. Der er konstante udfald indtil jeg er tæt ved Råsted.

Bilen er en standard Golf TSI 2009 model uden internetantenner på taget og serveradministration i bagagerummet.

Jeg har tidligere forsøgt at benytte internetradio på ruten, når fruen er med på turen og hun kan betjene telefonen, men vi har opgivet. Når jeg selv kører, så ligger telefonen i min taske, hvor den er på lydløs. Som sagt, så gider jeg ikke være afhængig af en telefon for at høre radio I bilen.

Kan man overhovedet få en original radio med internetmodtager til sådan en øse ?


Skrevet af: bleze
Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 09:37
Jeg ønsker eldrevne biler alene af den grund at jeg ikke ønsker at indånde partikler fra udstødning.
Batteri teknologi bliver 5-10% bedre år for år. Det kan man se på Tesla's fremgang. De startede på 60 kwh og leveres nu med 90 kwh batterier. Når Tesla's giga factories står klar vil jeg tro at dette fortsætter og priserne på batterierne vil falde.
Fremtiden tror jeg dog ikke ligger i hverken batterier eller vindmøller som selv efter mange 100 år stadig ikke er rentable og skal have massiv statsstøtte.
Fremtiden ligger i molten salt reactors som kan gøres så små at man kan have een i hjemmet. Disse kan køre på thorium eller endda gammel atomaffald. I starten kan de bruges til at drive huset samt lade elbilen. På sigt kan de måske laves så små at de kan bruges i bilen så man slipper for batteriet.
Danmark skal fjerne forbud for forskning og udvikling af molten salt reactors. Jeg har ingen problemer med forbudet mod eksisterede akraft som aldrig skulle have eksisteret.
Støt copenhagenatomics samt press din lokale politiker til at vågne op.


-------------
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af bleze bleze skrev:

Jeg ønsker eldrevne biler alene af den grund at jeg ikke ønsker at indånde partikler fra udstødning.


Så skal der bare videreudvikles på benzinmotoren - som ikke udleder partikler.

M.v.h.


Skrevet af: bleze
Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Så skal der bare videreudvikles på benzinmotoren - som ikke udleder partikler.

Efter mere end 100 år, hvordan synes du så selv det går med det?

Min 6 år gamle Skoda står til at skulle have nyt partikel filter. En udskrivning på 22000 kr. Eksisterende teknologi er pænt ringe selv efter så mange år.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 10:43
Nej, er der sliddele på din bil der skal skiftes?
Bremserne blev opfundet lidt efter motoren. Min 6 år gamle bil har kun kørt 137.000 km på første bremser. Hvorfor er det ikke blevet meget bedre på 100 år?

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: bleze
Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 10:46
Klaus, hvordan kom du fra udledning af partikler fra udstødning til udskiftning af bremser?


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af bleze bleze skrev:


Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Så skal der bare videreudvikles på benzinmotoren - som ikke udleder partikler.


Efter mere end 100 år, hvordan synes du så selv det går med det?

Min 6 år gamle Skoda står til at skulle have nyt partikel filter. En udskrivning på 22000 kr. Eksisterende teknologi er pænt ringe selv efter så mange år.


Som jeg skrev - benzin! Så skal der ikke skiftes partikelfilter, gløderør o.s.v.

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 11:06
Benzinbiler udleder også partikler.

http://ing.dk/artikel/chok-maling-ni-millioner-gift-partikler-i-hver-indanding-89419

http://www.dr.dk/nyheder/indland/fakta-her-er-de-farlige-gasser-og-partikler-i-luften


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 11:23
Oprindeligt skrevet af bleze bleze skrev:

Klaus, hvordan kom du fra udledning af partikler fra udstødning til udskiftning af bremser?


Sliddele på bil. Et partikelfilter på en bil der kører på "traktorbenzin" er en sliddel...

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Benzinbiler udleder også partikler.

http://ing.dk/artikel/chok-maling-ni-millioner-gift-partikler-i-hver-indanding-89419

http://www.dr.dk/nyheder/indland/fakta-her-er-de-farlige-gasser-og-partikler-i-luften

Øh nej Kampus, det gør de ikke! Og dine links siger intet om at de gør.
NoX-udledning er = partikler. Benzinbiler udleder ikke NoX'er...

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 11:45
Jo Henrik, vi har bare hørt mest om diesel partikler. Tro mig partiklerne findes i al forbrænding af olie/benzin, træ og kul.

http://www2.dmu.dk/Pub/MB14.pdf


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 11:49
Det er kun benzinmotorer som kører med (for) mager forbrænding = forbyd LEAN-motorer!

M.v.h.


Skrevet af: vclarke
Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 16:07
Den såkaldte dieseludlignsagift blev forhøjet for 2-3 år siden, for netop at finansiere afgiftsfritagelsen for elbiler. Hvorfor de penge ikke længere slår til (de kommer jo ind løbende), ved jeg ikke.

Brintbiler er fremtiden...

Huyndai er her allerede, Toyota (måske Honda) kommer næste år.



Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 13-Oktober-2015 kl. 07:41
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Strandvasker@ Vil du dermed sige at landets ingeniører er helt galt afmarcheret med elektrificeringen af tognettet. For det er vel direkte sammenligneligt med elektrificering af bilparken?
Hvis den sammenligning skal holde bør der vel hænges køreledninger op til elbilerne? Togene slipper for batterier fordi de er permanent "sat til stikkontakten".


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 13-Oktober-2015 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:

Den såkaldte dieseludlignsagift blev forhøjet for 2-3 år siden, for netop at finansiere afgiftsfritagelsen for elbiler. Hvorfor de penge ikke længere slår til (de kommer jo ind løbende), ved jeg ikke.

....
De penge kunne så rigeligt have finanseret fritagelsen, men nu ønsker de så at forhøje bidraget med 30mio - oveni de 730mio som ordningen allerede indbringer.........
 
http://www.business.dk/transport/regeringen-laegger-op-til-yderligere-skattesmaek-til-bilisterne - http://www.business.dk/transport/regeringen-laegger-op-til-yderligere-skattesmaek-til-bilisterne


-------------


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-Oktober-2015 kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Strandvasker@ Vil du dermed sige at landets ingeniører er helt galt afmarcheret med elektrificeringen af tognettet. For det er vel direkte sammenligneligt med elektrificering af bilparken?

Hvis den sammenligning skal holde bør der vel hænges køreledninger op til elbilerne? Togene slipper for batterier fordi de er permanent "sat til stikkontakten".

Ja ok, mener jeg har set en fremtidsvision for nogle år siden, hvor der var fræset "ledninger" ned i vejen, som bilerne fik strøm fra. Det var vist også førerløse biler



Print side | Luk vindue