Print side | Luk vindue

Ikke mere plads på iCloud - har jeg iCloud?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Cloud Services
Forumbeskrivelse: Her kan du diskutere forskellige cloud services. F.eks. Dropbox, Bitcasa, Onedrive, Evernote osv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143050
Udskrevet den: 04-Maj-2024 kl. 01:47


Emne: Ikke mere plads på iCloud - har jeg iCloud?
Skrevet af: Thorvald
Emne: Ikke mere plads på iCloud - har jeg iCloud?
Skrevet den: 02-November-2015 kl. 06:25
Hej.

Jeg har set at min kone af og til får en mail om at der ikke er så meget plads tilbage på iCloud. Det er i og for sig ok, da hun har iPhone og iPad. Jeg tror dog ikke hun bruger iCloud (vi har ikke været aktive omkring det i hvert fald). Men nu har jeg også fået en sådan mail - jeg vidste ikke jeg havde iCloud og da slet ikke at jeg bruger den - jeg har ikke nogen Apple ting. Hvordan sletter man dette iCloud?


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.



Svar:
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 02-November-2015 kl. 09:12
Tror du ikke bare at det er en phishing mail.

Aldrig klikke på links i mail. Benyt i stedet den indgang til hjemmesiden som man plejer ved at skrive den direkte i browseren.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 02-November-2015 kl. 09:19
Tænkte også på at det måske bare er spam. Det gør jeg altid (går direkte ind på den pågældende hjemmeside ved selv at skrive webadressen). Jeg trykker aldrig på links i mails, med mindre jeg er sikker.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 02-November-2015 kl. 09:27
Du kan tjekke iCloud i "Indstillinger"->"iCloud". Herunder kan du også se hvad pladsen bruges til. iCloud bruges jo hvis du laver backup, dvs. hvis du skal kunne genindlæse indstillinger på en ny enhed.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-November-2015 kl. 09:59
Ja du har iCloud! Det er på dine enheder, med mindre det fravælges, og er en del af conveniens pakken ved at have Apple enheder


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 02-November-2015 kl. 10:02
Jeg har ikke, fordi jeg har ikke nogen Apple dimser.   Wink

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-November-2015 kl. 11:10
Mente selvfølgelig at enhver der har i-dimser, automatisk har iCloud


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 02-November-2015 kl. 11:31
Wink

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 02-November-2015 kl. 17:36
du holder musen over det pågældende link på en pc/mac. Sandsynligheden er meget stor for at at der i linket står noget i retning af /WP-xxxxxxx/ og at det så er ensbetydende med at det er spam mails.

Såfremt din kone på et tidspunkt har sagt ja til at lave backup på icloud (kommer LET som en del af en opdatering af ios!!!) ja så uploader den jo alle billeder til icloud. Ser man sig ikke for så er det ting der mere eller mindre bliver slået til automatisk hver eneste gang der opdateres ios. Så man kan hamrende let komme til at angive at der skal tages backup ud i skyen.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 02-November-2015 kl. 18:02
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Du kan tjekke iCloud i "Indstillinger"->"iCloud". Herunder kan du også se hvad pladsen bruges til.


Bedste råd i denne tråd!


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-November-2015 kl. 18:14
Ja Pia Kjærsgaard


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 02-November-2015 kl. 22:41
Spam mails er ikke farlige, det er usoliciteret e-mail.

Phishing er derimod en metode som ønsker at appellere til brugeren og derved få personen til at udføre en handling, som ofte resulterer i installation af malware eller tyveri af persondata.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 06:31
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

du holder musen over det pågældende link på en pc/mac. Sandsynligheden er meget stor for at at der i linket står noget i retning af /WP-xxxxxxx/ og at det så er ensbetydende med at det er spam mails.
......

Der står: https://setup.icloud.com/email/prefs/storage?path=STORAGE_AND_BACKUP/CHANGE_STORAGE_PLAN



-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 12:32
Læs Torbens indlæg en gang til og gør som der står.......

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 12:44
Ja, ja - men det er to forskellige ting: De e-mails der kommer til mig og så hvad min kone har af æble-dimser.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 14:24
Kunne det tænkes, at din e-mail adresse er indtastet som sekundær adresse på hendes iCloud?


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Kunne det tænkes, at din e-mail adresse er indtastet som sekundær adresse på hendes iCloud?

Det er måske en mulighed. Apple kontoen som vi bruger på hendes i-dimser, er oprettet på min e-mail adresse. Bruger iCloud Apple konto e-mailen??


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 14:42
Det er derfor du også får disse mails.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 14:44

Det er sikkert som Google, hvor gmail giver adgang til andre Google services, Drive, fotos og andet.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Apple kontoen som vi bruger på hendes i-dimser, er oprettet på min e-mail adresse.


Sikken en frækhed af Apple at sende en besked om en Apple konto, til den mailadresse kontoen er oprettet med!

Klaus :-)

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Apple kontoen som vi bruger på hendes i-dimser, er oprettet på min e-mail adresse.


Sikken en frækhed af Apple at sende en besked om en Apple konto, til den mailadresse kontoen er oprettet med!

Klaus :-)

Tja måske - men jeg regnede ikke umiddelbart med at iCloud brugte Apple kontoen. Som du sikkert ved eller har regnet ud, interesserer jeg mig noget særligt ikke for i-dimser.


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 16:03
I har jo oprettet en iCloud-konto, og I har sikkert også slået backup til, hvilket nu fylder op.

Gør nu, hvad Torben skriver.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 18:37
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

I har jo oprettet en iCloud-konto, og I har sikkert også slået backup til, hvilket nu fylder op.

Gør nu, hvad Torben skriver.

Ja, ja, ja, ja, ja, ja......... Som jeg siger troede jeg først e-mailene på min computer og de pop-up beskeder der af og til kommer på hendes computer var to forskellige ting!!!


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 18:42
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

I har jo oprettet en iCloud-konto, og I har sikkert også slået backup til, hvilket nu fylder op.

Gør nu, hvad Torben skriver.

Jeg har ikke oprettet en iCloud konto. Jeg har i hvert fald forsøgt at undgå det, når telefonerne m.v. er blevet sat op.


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 19:13
Ok - det forstod jeg ikke lige helt. Jeg tjekkede de to iPads - der er iCloud slået fra. Og jeg kan i øvrigt også se dér at iCloud bruger min e-mail adresse. På den ene iPad kunne jeg også se at det primært (udelukkende?) er hendes iPhone, der bruger iCloud med 4,7 GB ud af de 5 GB. Men hvis jeg så i hendes iCloud indstillinger på hendes iPhone vil slå alt fra, der har med iCloud at gøre, bliver jeg advaret om at fotos og noter f.eks. bliver slettet på hendes iPhone - det forstod jeg ikke lige helt.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Beanie
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 19:26
Få dig en Nokia 3210


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Få dig en Nokia 3210

Jeg har en Nokia X3-02.5. Den bedste telefon der findes. I hvert fald den bedste telefon jeg har haft. Jeg har også haft en Nokia Lumia 930, men den kunne jeg ikke lide. Jo lidt - men den røg til fordel for X3'eren fordi den var for stor og tung og fordi jeg ikke har behov for en smartphone. Men bortset fra det så er din kommentar ret fræk - men ja, jeg foretrækker Nokia.  Big smile


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

I har jo oprettet en iCloud-konto, og I har sikkert også slået backup til, hvilket nu fylder op.

Gør nu, hvad Torben skriver.


Jeg har ikke oprettet en iCloud konto./DIV]


Jo du har. Den har næppe oprettet sig selv.

Det bliver man spurgt om under opsætning.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ok - det forstod jeg ikke lige helt. Jeg tjekkede de to iPads - der er iCloud slået fra. Og jeg kan i øvrigt også se dér at iCloud bruger min e-mail adresse. På den ene iPad kunne jeg også se at det primært (udelukkende?) er hendes iPhone, der bruger iCloud med 4,7 GB ud af de 5 GB. Men hvis jeg så i hendes iCloud indstillinger på hendes iPhone vil slå alt fra, der har med iCloud at gøre, bliver jeg advaret om at fotos og noter f.eks. bliver slettet på hendes iPhone - det forstod jeg ikke lige helt.


Under iCloud på iPhonen har I sikkert slået til at Noter kan gemmes i iCloud, og derudover er iCloud Fotobibliotek måske slået til.

Tjek om hun har noter og få dem kopieret over lokalt på iPhonen. Kører hun iOS 9.1, er der i Indstillinger > Noter en knap til at slå lokal konto til.

Mht. fotos, så bliver du spurgt om du vil hente fotos ned, når Fotobibliotek deaktiveres.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Jo lidt - men den røg til fordel for X3'eren fordi den var for stor og tung og fordi jeg ikke har behov for en smartphone


Men det har konen tilsyneladende, så måske hun skulle have lov til at bruge den som sådan en - altså en lommecomputer.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 21:05
Sæt hendes iPhone til den PC som I vil have billederne gemt på.

Gå herefter ind i indstillinger -> iCloud, og slå det fra. I indstillinger har jeg yderligere slået Deling Af Fotos via wifi TIL.

Dvs. billeder taget med iPhone/iPad automatisk kommer over i min Mac Book. Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre med en PC.

Istedet for iCloud har jeg en ext HD, som via Timemachine klarer backup af ALT fra Mac'en.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 04-November-2015 kl. 06:56
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ok - det forstod jeg ikke lige helt. Jeg tjekkede de to iPads - der er iCloud slået fra. Og jeg kan i øvrigt også se dér at iCloud bruger min e-mail adresse. På den ene iPad kunne jeg også se at det primært (udelukkende?) er hendes iPhone, der bruger iCloud med 4,7 GB ud af de 5 GB. Men hvis jeg så i hendes iCloud indstillinger på hendes iPhone vil slå alt fra, der har med iCloud at gøre, bliver jeg advaret om at fotos og noter f.eks. bliver slettet på hendes iPhone - det forstod jeg ikke lige helt.


Under iCloud på iPhonen har I sikkert slået til at Noter kan gemmes i iCloud, og derudover er iCloud Fotobibliotek måske slået til. Ja, jeg kunne se at Noter og Fotobibliotek var sat til.

Tjek om hun har noter og få dem kopieret over lokalt på iPhonen. Kører hun iOS 9.1, er der i Indstillinger > Noter en knap til at slå lokal konto til. Hvad mener du med "kopiere lokalt over på iPhonen? Hvis hun har noter har hun skrevet dem på iPhonen - dvs. hvis hun har noter, så er de på iPhonen.

Mht. fotos, så bliver du spurgt om du vil hente fotos ned, når Fotobibliotek deaktiveres. Hvorfor skulle fotos hentes ned? Hvis der ligger fotos på iCloud, hvad der jo nok gør, så er det jo fordi de kommer fra iPhonen.

Men vil det siger at når den advarer om at den sletter f.eks. noter eller fotos fra iPhonen, når man slår iCloud fra - så er det faktisk misvisende? Den sletter indholdet på iCloud, ikke på iPhone??


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 04-November-2015 kl. 06:58
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

I har jo oprettet en iCloud-konto, og I har sikkert også slået backup til, hvilket nu fylder op.

Gør nu, hvad Torben skriver.


Jeg har ikke oprettet en iCloud konto./DIV]


Jo du har. Den har næppe oprettet sig selv.

Det bliver man spurgt om under opsætning.

Ja, det lagde jeg mærke til igår da jeg lavede software opdatering på de to iPads - men der springer jeg simpelthen de der iCloud trin over. Og det gør vi også på iPhone - men der er jo nok sket det at måske første gang vi satte telefonen op, så har vi nok ikke vidst så meget om det og så bare slået iCloud til.


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 04-November-2015 kl. 07:06
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Sæt hendes iPhone til den PC som I vil have billederne gemt på.

Gå herefter ind i indstillinger -> iCloud, og slå det fra. I indstillinger har jeg yderligere slået Deling Af Fotos via wifi TIL.

Dvs. billeder taget med iPhone/iPad automatisk kommer over i min Mac Book. Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre med en PC.

Istedet for iCloud har jeg en ext HD, som via Timemachine klarer backup af ALT fra Mac'en.

iPhonen bliver af og til sat til computeren, og f.eks. billeder synkroniseret med computeren vha. iTunes. Så computeren bruges grundlæggende som backup af iPhonen. Samtidigt så tager vi også billeder med almindeligt kamera - og nogle af de billeder kopierer hun så også over på iPhonen, fordi hun gerne vil have dem der også. Så det er jo fint nok. Det eneste vi mangler lidt er at hun skulle have en ekstern HDD sat til sin computer, for kontinuerlig backup af den ligesom jeg har, plus evt. online backup af computeren som jeg også har. Men det har vi ikke råd til lige nu, efter at firmaet som jeg arbejdede for gik konkurs i slutningen af august. Så det må blive en anden gang. Men grundlæggende så har vi backup af iPhonen - i hvert fald fotos og den slags. Jeg ved så ikke rigtigt om iTunes også tager backup af kontakter, men det mener jeg den gør hvis man sætter den til at lave en komplet sikkerhedskopi.


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 04-November-2015 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Men vil det siger at når den advarer om at den sletter f.eks. noter eller fotos fra iPhonen, når man slår iCloud fra - så er det faktisk misvisende? Den sletter indholdet på iCloud, ikke på iPhone??


Hvis jeg slår Fotbibliotek fra på min, bliver jeg spurgt om den skal downloade billederne først.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 04-November-2015 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Men vil det siger at når den advarer om at den sletter f.eks. noter eller fotos fra iPhonen, når man slår iCloud fra - så er det faktisk misvisende? Den sletter indholdet på iCloud, ikke på iPhone??


Hvis jeg slår Fotbibliotek fra på min, bliver jeg spurgt om den skal downloade billederne først.

Hmmmm - på hendes sagde den et eller andet om at billederne bliver slettet - og umiddelbart forstod jeg det som at de bliver slettet fra iPhonen, selvom det lyder lidt ulogisk.


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 04-November-2015 kl. 10:40
Hvis iPhonen er sat til at bevare billeder i fuld kvalitet, er de allerede på iPhonen, så derfor får du nok ikke valgmuligheden.

Det er i iCloud, at de slettes. Så vidt jeg husker bliver de der i 30 dage, hvis du fortryder.



Print side | Luk vindue