Print side | Luk vindue

Forskel på kabler?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Tablets og telefoner
Forumbeskrivelse: Smartphones, mobiltelefoner, tablet computere mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143500
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 00:06


Emne: Forskel på kabler?
Skrevet af: daddyd
Emne: Forskel på kabler?
Skrevet den: 25-November-2015 kl. 22:06
Jeg har opdaget, at det ikke er ligegyldigt, hvilket kabel jeg bruger til at oplade min telefon og især tablet. Jeg har en sony z4 tablet og z3+ telefon, men har haft et par andre Android dimser før. Bruger jeg de originale opladere, men en anden ledning, så lader især min tablet meget langsommere end med den originale ledning.

Er det noget i andre oplever? Hvad skal jeg kigge efter, når jeg køber kabler og opladere?



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 25-November-2015 kl. 22:37

Hmm lyder lidt underligt, har flere ladere, og de kan sagtens bruges til at oplade både Tablet og Telefon, de yder det samme, og hvilket kabel der hører til hvilken har jeg ikke styr på mere, de opfører sig alle ens.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 25-November-2015 kl. 22:59
Min kæreste har samme problem med hendes LG optimus G telefon, hvor hun har skiftet kablet da det originale knækkede. Den lader exceptionelt langsomt nu. Bruger vi mit LG G2 kabel i hendes lader, så lader den normalt.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 25-November-2015 kl. 23:27
Der findes 3 forskellige typer kabler.
Det ene er et rent data kabel
Det andet er et opladerkabel som har en mostand imellem en eller flere ledere. Disse findes i mange forskellige versioner.
Det sidste er et specielt developer kabel, som der er instruktioner til på nettet hvordan man laver.

Hvis man er kommet til at tage et datakabel med på ferie, så kommer man til at have telefonen i laderen hele natten.
De specielle opladerkabler fortæller laderen at den gerne må levere mere strøm.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 26-November-2015 kl. 12:03
Jeg oplever det samme med de nogle af de billige kabler fra Kina.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 26-November-2015 kl. 12:22
Mon ikke de fleste kommer fra Kina


Skrevet af: Kasper Jensen
Skrevet den: 26-November-2015 kl. 13:28
Og længden af kablerne.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 26-November-2015 kl. 14:14
Det har som tidligere nævnt ikke noget med om kablet er fra Kina - der er flere forskellige typer kabler.

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 26-November-2015 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af daddyd daddyd skrev:

Jeg har opdaget, at det ikke er ligegyldigt, hvilket kabel jeg bruger til at oplade min telefon og især tablet. Jeg har en sony z4 tablet og z3+ telefon, men har haft et par andre Android dimser før. Bruger jeg de originale opladere, men en anden ledning, så lader især min tablet meget langsommere end med den originale ledning.

Er det noget i andre oplever? Hvad skal jeg kigge efter, når jeg køber kabler og opladere?


Ja, det problem både kender jeg og fandt løsningen på.

Opladerne:
Efterhånden som min kone og jeg flere og flere nye smartphones og tablets. Gik der virvar i hvad der stammede fra hvad, idet der bare med oplader var forskel på opladningshastighed. Jeg fik kigget godt og grund på adapterne sammen med een der kendte forskellen. Jeg satte mærkat på hvilke der kan bruges til de forskellige enheder.

Kablerne: også her var der forskel: Jeg ville have 5 m forlænger, men selv efter to forskellige afprøvningerne lykkedes det ikke at finde kabler, der kunne oplade som de der hørte til.

Løsning: Sorter oplader så de passer og forlæng fra oplader til til kontakt med alm. strømkabel. Sådan har jeg løst problemet.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 26-November-2015 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af daddyd daddyd skrev:

Jeg har opdaget, at det ikke er ligegyldigt, hvilket kabel jeg bruger til at oplade min telefon og især tablet. Jeg har en sony z4 tablet og z3+ telefon, men har haft et par andre Android dimser før. Bruger jeg de originale opladere, men en anden ledning, så lader især min tablet meget langsommere end med den originale ledning.

Er det noget i andre oplever? Hvad skal jeg kigge efter, når jeg køber kabler og opladere?


Ja, det problem både kender jeg og fandt løsningen på.

Opladerne:
Efterhånden som min kone og jeg fik flere og flere nye smartphones og tablets opstod der virvar i hvad der stammede fra hvad, idet der bare omkring opladerne var forskel på opladningshastighed. Jeg fik kigget godt og grund på adapterne sammen med een der kendte forskellen. Jeg satte mærkat på hvilke der kan bruges til de forskellige enheder.

Kablerne: også her var der forskel: Jeg ville have 5 m forlænger, men selv efter to forskellige afprøvningerne lykkedes det ikke at finde kabler, der kunne oplade som de der hørte til.

Løsning: Sorter oplader så de passer og forlæng fra oplader til til kontakt med alm. strømkabel. Sådan har jeg løst problemet.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: daddyd
Skrevet den: 26-November-2015 kl. 18:10
Jeg har rimeligt godt styr på hvilke opladere og hvilke kabler der hører sammen. Problemet er, at kablerne til de gode opladere er for korte.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 26-November-2015 kl. 18:30
Som sagt kan problemet nemt løses med almindelige elledninger. Av connectors kunne ikke løse det. Glæder mig til at få løsningen

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 26-November-2015 kl. 18:39
Det er ikke noget problem at bruge ledninger og opladere på kryds og tværs til iPhone og iPad. Det går bare langsommere at bruge iPhone opladeren til iPad. Og hurtigere at bruge iPad opladeren til iPhone.

Og har et billigt Kina kabel i dobbelt længde 1,5 m i bilen, fordi 12 v stikket er mellem sæderne. Og det fungerer fint!


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 26-November-2015 kl. 19:14
Ja, og det afhænger ikke om fabrikat. En Tablet bruger mere end en smartphone

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Henrik_45
Skrevet den: 26-November-2015 kl. 20:33
Til en wall plug lader med et USB Type-A stik kan man bruge hvilken som helst USB data kabel (Type-A til Micro-B) da modstanden mellem D+ or D- ledninger der indikerer at det er en dedikeret lader (DCP) sidder i wall plug adapteren.
Men problemet med at telefoner og tablets lader langsommere med et andet kabel i adapteren skyldes helt sikkert modtanden i VBUS og ground ledningen i USB kablet.

En wall plug adapter har en 5V udgangsspænding og et Lithium Ion batteri skal lades med en konstant strøm op til et niveau hvor ladningen går over til konstant spænding.
Niveauet for konstant spænding er for nyere typer Lithium Ion batterier 4.35V
Hvis der så ved konstant stømsladningen er et spændings tab i USB kablet der gør at ladestrømmen falder før batteri spændingen har nået konstant spændings niveauet så vil ladetiden blive væsentlig forøget.

Dette er også grunden til at USB org har defineret USB PD specifikationen som vil blive udbredt sammen med USB Type-C stikket.
En wall plug adapter der er USB PD kompatibel vil fra start levere 5V, men hvis telefonen også er USB PD kompatible, vil spændingen ved hjælp af PD kommunikationen kunne forhandles højere op og så bliver ladetiden kortere ved at ladestrømmen (CC target) kan forøges uden det går ud over konstant strømsladningen op til konstant spændings niveauet (CV Target). 


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 26-November-2015 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af daddyd daddyd skrev:

Jeg har opdaget, at det ikke er ligegyldigt, hvilket kabel jeg bruger til at oplade min telefon og især tablet. Jeg har en sony z4 tablet og z3+ telefon, men har haft et par andre Android dimser før. Bruger jeg de originale opladere, men en anden ledning, så lader især min tablet meget langsommere end med den originale ledning.

Er det noget i andre oplever?
Jeg har også prøvet det. Jeg har fået fat i en strømmåler der kan vise hvor meget strøm der gå, så kan de dårlige ledninger blive sorteret fra med det samme.


-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.



Print side | Luk vindue