Print side | Luk vindue

Mobil eller gps

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Navigation og CarFi
Forumbeskrivelse: GPS navigation, bilradio, anlæg, TV og DVD til bilen
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143568
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 09:56


Emne: Mobil eller gps
Skrevet af: nesager
Emne: Mobil eller gps
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 14:23
Hej.
Hvad bruger i til GPS .
Bruger i mobilen og hvis ja hvilken kort bruger i.
Eller er der bedst at bruge en " rigtig" GPS.
Mvh.



Svar:
Skrevet af: jesperKBH
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 14:32
Jeg bruger "here" på mobilen. Det er gratis og man kan downloade maps hjemmefra når man er på ferie så det også virker uden dyr udlandsdata.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 16:09
Jeg har haft topmodeller fra både Garmin og Tomtom.

Jeg vil klart anbefale en Tomtom 5100 eller 6100 som begge er ens, hvis man ser bort fra skærmstørrelsen.




-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 16:13
Navigon på iPad.

Det er fedt......



Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 16:48
Da jeg skulle ha en GPS til bilen, tænkte jeg at de 1000-1500kr var bedre at smide i en smartphone, og så samle alle funktionerne i den. Det har vist sig at være en god beslutning for 4 år siden.

På den anden side er GPS'er blevet så billige og med lifetime opdatering, så ville nok vælge anderledes i dag.


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 17:44
Hvis du "kun" kører i DK kan mobil gå. Hvis du skal ud i Europa er GPS klart at foretrække. Køb en TT 5100 eller 6100 med lifetime kort og trafikdata via mobilnettet. Det virker :-)

Mvh BS

-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 18:49
Jeg har indbygget navigation i min nye VW Up! (Garmin/Navigon) men har tidligere haft to TomToms.

Der findes forskellige gratis navigationsapps til (Android) smartphones, men ingen af dem er ligeså gode som https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tomtom.gplay.navapp - TomTom GO appen, der koster et rimeligt beløb for ubegrænsede kilometer per måned; man kan bruge appen gratis op til 75km per måned med det eller de kort man vælger, så det er nok til at få erfaring med om det er noget man vil betale for. Det koster Kr 159 for ét år eller Kr 349 for tre år. Jeg købte selv et tre års abonnement og brugte appen, da jeg skule køre i udlandet i en anden bil uden indbygget navigation.


-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414


Skrevet af: nesager
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 19:19
Hej allesammen.
Mange tak for jeres svar,der jo mange muligheder.
Det er ikke noget jeg bruger så tit,så jeg tror jeg vil prøve en mobil løsning..
Mvh.
Ps.Kunne godt tænke mig en indbygget navigation,men har ikke muligheden i den bil jeg har pt.


Skrevet af: jbl
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 20:33
Jeg har navigation i bilen, men jeg bruger faktisk hellere navigationen i Google Maps på min mobil...


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 20:35
Der er lidt for og imod på det hele.

Jeg havde en dedikeret gps på et tidspunkt, finfin garmin dims, men da den ikke havde fast opkobling kunne den ikke tage højde for trafiksituationen og den slags. 

Jeg har brugt google maps på android i lang tid, fungerer rigtigt godt men kræver en dataforbindelse. Man KAN godt downloade kortstumper offline, men det er bøvlet og du kan ikke bare hente hele Danmark som kort. Til gengæld er den god til at holde øje med den nuværende trafiksituation og kan guide dig udenom de værste trafikpropper. På en tur fra Roskilde til Sønderborg brugte jeg ca. 20 mb data, så selv om den kræver dataopkobling er det meget begrænset hvor meget der downloades.

Nu har jeg så en windows phone med Here som navigation. Det eneste positive jeg kan sige om Here er at man kan hente et komplet Danmarkskort ned og undvære at bruge data under kørslen, hold fast hvor er resten bare crap. Du får fx. ikke lov at vælge alternative ruter og de ruter den vælger er temmeligt håbløse. 

Personligt foretrækker jeg android og google maps.


Skrevet af: nesager
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 20:58
Hej.
Tror jeg vil prøve google maps,jeg har en Samsung S 4 Mini vil den kunne klare opgaven ?
Mvh.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 21:09
Jeg har en Garmin, som jeg købte i Elgiganten, d Power åbnede til ca. 500 kr inkl. livstids kort opdatering.

Dertil har jeg så købt en App på mobilen, så jeg modtager trafik oplysninger, samt hastigheder fra andre billigster med Garmin via Appen på Garminen.

Dette virker rigtig godt sammen.

Eneste ulempe, er at man har behov for data og dermed roaming, hvis man vil bruge det i udlandet.


Skrevet af: nesager
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 08:33
Hej.
Tror jeg prøver den her,det kan ikke gå helt galt. http://www.elgiganten.dk/product/mobil-gps/gps-outdoor/TTSTART25ELM/tomtom-start-25-m-europa-gps-lifetime;pgid=S.VSmYLpJRhSRpeZFNXxwF220000u3qi6bSh - http://www.elgiganten.dk/product/mobil-gps/gps-outdoor/TTSTART25ELM/tomtom-start-25-m-europa-gps-lifetime;pgid=S.VSmYLpJRhSRpeZFNXxwF220000u3qi6bSh


Skrevet af: Jever
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 08:43
Jeg syntes du skal overveje at købe en model med Live Trafik.
Det er meget rart at have opdateret trafik informationer med i rute planlægningen.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 08:52
Hvis man vælger de billigste modeller, så er det bedre at benytte den på mobiltelefonen

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: nesager
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Jeg syntes du skal overveje at købe en model med Live Trafik.
Det er meget rart at have opdateret trafik informationer med i rute planlægningen.


Har hørt mange sige at Live Trafik ikke virker ,men måske det blevet bedre ?
Mvh.



Skrevet af: nesager
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Hvis man vælger de billigste modeller, så er det bedre at benytte den på mobiltelefonen


Hej
Med den jeg henviser til har jeg vel altid en opdateret kort,og skal dermed ikke bruge data på mobilen.
Mvh.


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 09:48
En mobilløsning er super . Skærmen på smartphones er oppe i en brugbar størrelse, og man kan skifte bil ,cykel osv . En købt løsning til smartphonen med lokalt lagret kort ER bedre på både kort og funktioner end de gratis , og kan så samtidigt bruges gratis i udlandet . Jeg har selv valgt Navigon på grund af dens "vognbaneassistent" , og tilkøbt 4 årlige kortopdateringer - men TOMTOM og Garmin er sikkert lige så gode. Som en anden nævner kan jeg også frit smide løsningen over på min Ipad . .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 11:07
Jeg har kørt med Navigon i min iPhone i mange år nu, og er faktisk godt tilfreds med det.
Tænk dog på at GPS suger MEGET strøm fra en telefon, og den bliver varm - specielt hvis den sidder i forrunden. Derfor er montage foran luftdyser faktisk nødvendig hvis du skal en tur sydpå i varmen......
En telefon holder ikke til mange timers intensiv brug af GPS før batteriet er tømt.

Men ellers er GPS vel efterhånden kommet så langt ned i pris (og størrelse) med både lifrtime kort opdateringer og live trafik at det burde være det man går efter.



-------------


Skrevet af: Jever
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 11:24
Jeg bruger TomTom GO på min Android ned Live Traffic, og det virker fint.
Jeg bruger Navigon  på min IPhone, og der er jeg ikke helt så sikker på at deres Live Traffic virker rigtig godt.


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Hej.
Hvad bruger i til GPS .
Bruger i mobilen og hvis ja hvilken kort bruger i.
Eller er der bedst at bruge en " rigtig" GPS.
Mvh.
Hvis du har en Android mobil, er det bedste du kan få mht. navigation helt klart TomTom Go appen. Den fungerer rigtig godt mht. søgning og især ruteberegning.
Selve appen er gratis, du vælger selv hvilke kort du ønsker at have installeret, dvs. ingen data trafik undervejs.

Uden betaling kan man så bruge Tomtoms Live Traffic, som er den absolut bedste til at levere info om køer o.l., op til 75km pr måned.
Hvis du ønsker ubegrænset trafik info, koster det ca. 150kr om året (350 for 3 år).


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: nesager
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Jeg har kørt med Navigon i min iPhone i mange år nu, og er faktisk godt tilfreds med det.
Tænk dog på at GPS suger MEGET strøm fra en telefon, og den bliver varm - specielt hvis den sidder i forrunden. Derfor er montage foran luftdyser faktisk nødvendig hvis du skal en tur sydpå i varmen......
En telefon holder ikke til mange timers intensiv brug af GPS før batteriet er tømt.

Men ellers er GPS vel efterhånden kommet så langt ned i pris (og størrelse) med både lifrtime kort opdateringer og live trafik at det burde være det man går efter.



Hej.
Tak for dit svar,det ikke fordi det er noget jeg bruger ret tit.
Men som du selv skriver er det også det med varmen,og det er vel ikke særlig godt til en mobil.
Så en " rigtig " gps er vel den mest optimale løsning.
Mvh.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 11:58
Ved ikke hvordan min nye iP 6S klarer varmen, men har aldrig bemærket noget på iP 4S, som så også. Sidder i en luftkanal holder.


Skrevet af: nesager
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ved ikke hvordan min nye iP 6S klarer varmen, men har aldrig bemærket noget på iP 4S, som så også. Sidder i en luftkanal holder.


Hej.
Bruger du aldrig gps når det er koldt i vejret,og er det så ikke en problem at have den monteret i en luftkanal ?
Mvh.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 12:44
Bruger og har brugt Google Map i flere år nu. Jeg gider ikke rode med en dedikeret GPS selov jeg har en Tomtom, da mit behov ikke er specielt stort. Google Map føre mig til de adresser jeg skal, fortæller mig om trafiksituationen osv.. Har svært ved at se jeg skal bruge ret meget andet herhjemme.
Eneste ulempe er at det kræver data kommunikation, og dermed er man afhængig af teleselskab. Men det er meget længe siden jeg har haft problemer med det. Tror sidst jeg havde det, det var på Samsø i sommeren 2013, fordi selskabet 3 ikke synes at dække den ø overhovedet, dengang. 
Har du Android og dit behov begrænset, så ville jeg slet ikke investere i en dedikeret GPS.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Bruger og har brugt Google Map i flere år nu. Jeg gider ikke rode med en dedikeret GPS selov jeg har en Tomtom, da mit behov ikke er specielt stort. Google Map føre mig til de adresser jeg skal, fortæller mig om trafiksituationen osv.. Har svært ved at se jeg skal bruge ret meget andet herhjemme.
Eneste ulempe er at det kræver data kommunikation, og dermed er man afhængig af teleselskab. Men det er meget længe siden jeg har haft problemer med det. Tror sidst jeg havde det, det var på Samsø i sommeren 2013, fordi selskabet 3 ikke synes at dække den ø overhovedet, dengang. 
Har du Android og dit behov begrænset, så ville jeg slet ikke investere i en dedikeret GPS.
 
Enig, bortset fra at jeg synes Tomtoms Go app fungerer bedre til navigation end Google Maps.
Om man ønsker at betale 150,-/år for en bedre trafik service, må man selv vurdere.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: nesager
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 13:05
@ Kandersen.
Jeg har Android,en Samsung S 4 Mini, men som der blev skrevet tilbage i tråden,at en mobil vil blive meget varm,var nok en ting som kunne få mig til at vælge en " rigtig " gps.
Hvad er din erfaring med varme.
Mvh.
Ps. Så derfor min interesse for den fra Elgiganten,men kan forstå på flere at den mangler flere ting.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Enig, bortset fra at jeg synes Tomtoms Go app fungerer bedre til navigation end Google Maps.

På hvad måde bedre? (virker mere overbevisende, hvis der følger en forklaring med Wink).





-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

@ Kandersen.
Jeg har Android,en Samsung S 4 Mini, men som der blev skrevet tilbage i tråden,at en mobil vil blive meget varm,var nok en ting som kunne få mig til at vælge en " rigtig " gps.
Hvad er din erfaring med varme.
Mvh.
Ps. Så derfor min interesse for den fra Elgiganten,men kan forstå på flere at den mangler flere ting.

Selvfølgelig bliver den varm. Mobil telefoner bliver varme, som hvis du havde brugt kameraet i stedet, eller hvis du sad og spillede på den. Men de er jo ligesom bygget til det. Og hvis de ikke kan holde til det, så er det producenten der skal have det at vide. 
Jeg har brugt Google Maps med 3 forskellige Android telefoner, alle bliver varme, men ingen har udvist problemer pga det. Sony ARC, Galaxy SIII (4G/LTE) og senest en Xperia Z3 compact. 

Rent principielt mener jeg det er et grotesk problem, at man i dette herrens år stadigvæk stiger ind i en ny bil med 2/flere enheder, der oftest kan det samme (til formålet). Smartphones er i manges verden deres "hjerne" i dag, (og for nogle den eneste de har LOL). Det giver ikke meget mening, at man har to eller flere enheder med i en bil, der reelt kan det samme, men skal bruge en specifik/"fast monteret" enhed i bilen, for at kunne transportere sig fra A - B og samtidig kunne kommunikere.

Det havde været langt bedre, nemmere og billigere, om nye biler havde en standard holder og interface, (docking) hvori man sætter sit smartphone, og vupti, så er alt integreret, inkl evt. touch-skærme der er monteret i bilen. Og man kan alt derfra, fx navigere, afspille musik, film høre/se opdateringer.. Ja alt hvad smartphonen kan. Bilen har samtidig forbindelse udaftil (for hvem der har brug for det) og evt. kan bilens datalog hives ud, så man fx kan få data ud om næste service eftersyn, bilens tilstand eller andet spændende info.
Det eneste forbrugeren behøver, det er at sætte sin mobil i et tilpas egnet interface/stik/holder/dock/whatever. Og så ellers koncentrere sig om at køre fra A til B.
I realiteten behøvede man ikke sætte den i en holder/stik, men det gør man slår to fluer med et smæk. Dels behøver man ikke slås med trådløs ustabilitet, og dernæst man man oplade sig mobil (hjerne) samtidig.

Husk på, nyere smartphones overgår langt hvad en dedikeret GPS kan på hardware siden. Så det er ikke fordi mobilen kommer på overarbejde. 

Måske det kommer en gang i fremtiden, hvis altså lige man får producenterne (både bil og mobil producenter) til at tænke i standarder og integreret løsninger! Der er løsninger i dag der ligner lidt, men synes ikke rigtig de udnytter mulighederne ordentlig, plus at de alle kommer med en hardware i bilen, som nærmest forsøger at leve uden en smartphone. En fastmonteret GPS løsning i nye biler koster oftest en mindre bondegård. Mener det kostede lige godt 7000,- til min Renault. Jeg synes ikke det er prisen værd, og synes det som sagt er komplet idiotisk, når min "hjerne" ligger/sidder lige ved siden af, og kan det samme og voldsomt meget mere end det.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Enig, bortset fra at jeg synes Tomtoms Go app fungerer bedre til navigation end Google Maps.

På hvad måde bedre? (virker mere overbevisende, hvis der følger en forklaring med Wink).


Hvad jeg mener er bedre:
- selve kortvisningen
- søgefunktionerne
- hastighed i app'en
- ruterne

Generelt er den mere designet som et vejvisningsprodukt baseret på kort, hvor Google Maps er et kortprodukt som har fået tilføjet vejvisningsmuligheder.

- endeligt slår Tomtoms Live Traffic Googles med mange længder, men er til gengæld en betalingsydelse.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Måske det kommer en gang i fremtiden, hvis altså lige man får producenterne (både bil og mobil producenter) til at tænke i standarder og integreret løsninger! Der er løsninger i dag der ligner lidt, men synes ikke rigtig de udnytter mulighederne ordentlig, plus at de alle kommer med en hardware i bilen, som nærmest forsøger at leve uden en smartphone. En fastmonteret GPS løsning i nye biler koster oftest en mindre bondegård. Mener det kostede lige godt 7000,- til min Renault. Jeg synes ikke det er prisen værd, og synes det som sagt er komplet idiotisk, når min "hjerne" ligger/sidder lige ved siden af, og kan det samme og voldsomt meget mere end det.
Er det ikke Apple CarPlay og Android Auto du beskriver her ?


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Steffen32
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 14:46
En Android phone med sd card og HERE navigation. Så har du en fin GPS. Med data forbindelse kan der også installeres Fartkontrol.nu, som kan alarmere ved politi kontrol, ulykker og kø m.m.



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

]Er det ikke Apple CarPlay og Android Auto du beskriver her ?

Yeps, det meste af det. Eneste forskel, det er to forskellige standarder, som mig bekendt ikke kan køre sammen. Dvs. du kan ikke tage en Android ind i en Car play bil, og omvendt, så vidt jeg forstår.
Bilen burde være "neutral" og køre med det som forbrugeren nu engang sætter i den. 

Dernæst så mener jeg at det stadigvæk kan udvides endnu mere med andet end blot navigation og sms/tale. Men det er klart den rigtige retning.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

 
- selve kortvisningen


Den ser ikke så "fancy" ud som en 3D på en dedikeret GPS. Men det er vel tydeligt nok på en Google Map?
 
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:


- søgefunktionerne

Google er din ven. Bedre søgemaskine fåes vel ikke?

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:


- hastighed i app'en

Denne synes jeg langt overgår enhver dedikeret GPS. Men det er klart, at det er afhængig af mobilen.

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:


- ruterne


Er det samme, synes jeg.

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Generelt er den mere designet som et vejvisningsprodukt baseret på kort, hvor Google Maps er et kortprodukt som har fået tilføjet vejvisningsmuligheder.

- endeligt slår Tomtoms Live Traffic Googles med mange længder, men er til gengæld en betalingsydelse.

Der hvor jeg bevæger mig mest, der synes jeg egentlig at Google har været  langt hurtigere opdateret, end min gamle Tomtom, som forøvrigt brugte TCM. Ja jeg ved det, den er ældre. Nyere live trafic kræver også mobil abb. så vidt jeg husker, og så er man jo lige vidt, da de får informationerne fra samme sted. (Trafik info).

Fordelen er, at man med en dedikeret GPS oftest får mulighed for (eller den vælger selv) at vælge alternative ruter, såfremt man ryger ind i trafik og trafiksituationen ændre sig. Google knokler bare derud af med den rute man har valgt. Men trafikændringer får man at vide via Google i form af tidsangivelse.

Taget i betragtning af, at Google er gratis - Så skal man have et rimeligt tilpas brug for disse ting, hvis man skal retfærdiggøre en dedikeret GPS. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

 
- selve kortvisningen


Den ser ikke så "fancy" ud som en 3D på en dedikeret GPS. Men det er vel tydeligt nok på en Google Map?
Det har ikke noget med "fancy" 3D at gøre, jeg synes den virker langt bedre designet.
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:


- søgefunktionerne

Google er din ven. Bedre søgemaskine fåes vel ikke?
Jo faktisk :)
Jeg har brugt begge og synes at Tomtoms fungerer bedre på flere måder.
F.eks. ved søgning efter campingpladser på ferien. Hvis man starter med at skrive "camping" kan man vælge det som kategori og søgning er derefter kun i den kategori.
Det er også muligt at søge efter f.eks. rastepladser fremadrettet på den eksisterende rute, kan Google Maps det (har ikke prøvet) ?
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:


- hastighed i app'en

Denne synes jeg langt overgår enhver dedikeret GPS. Men det er klart, at det er afhængig af mobilen.
Nu skriver jeg om Tomtom app på Android, ikke en dedikeret GPS enhed.
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:


- ruterne

Er det samme, synes jeg.
Så bør du nok sammenligne noget mere, Tomtom er en del bedre.
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Generelt er den mere designet som et vejvisningsprodukt baseret på kort, hvor Google Maps er et kortprodukt som har fået tilføjet vejvisningsmuligheder.

- endeligt slår Tomtoms Live Traffic Googles med mange længder, men er til gengæld en betalingsydelse.

Der hvor jeg bevæger mig mest, der synes jeg egentlig at Google har været  langt hurtigere opdateret, end min gamle Tomtom, som forøvrigt brugte TCM. Ja jeg ved det, den er ældre. Nyere live trafic kræver også mobil abb. så vidt jeg husker, og så er man jo lige vidt, da de får informationerne fra samme sted. (Trafik info).
TMC er dybt forældet og har været det i årevis, det er derfor Tomtom har lavet deres egen service,  som ikke bruges af andre.
Igen, jeg skriver om app'en, dvs. du har din dataforbindelse klar. Man kan i øvrigt købe dedikerede GPS enheder med indbygget SIM kort, som virker i hele Europa. Det er planlagt at kortopdateringer i fremtiden skubbes ud via denne, så man ikke længere behøver at tilslutte den til en computer.
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Fordelen er, at man med en dedikeret GPS oftest får mulighed for (eller den vælger selv) at vælge alternative ruter, såfremt man ryger ind i trafik og trafiksituationen ændre sig. Google knokler bare derud af med den rute man har valgt. Men trafikændringer får man at vide via Google i form af tidsangivelse.
En Tomtom (app eller GPS) vil komme med en besked, hvis der er forsinkelser på ruten, hvor det kan er hurtigere at køre en anden vej. Du vælger så selv, om du vil acceptere alternativet.
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Taget i betragtning af, at Google er gratis - Så skal man have et rimeligt tilpas brug for disse ting, hvis man skal retfærdiggøre en dedikeret GPS. 
Enig.
Men Tomtom Go app + 150,-/år er i mine øjne en rigtig god pris for den bedste løsning (efter min mening)


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Der er lidt for og imod på det hele.

Jeg havde en dedikeret gps på et tidspunkt, finfin garmin dims, men da den ikke havde fast opkobling kunne den ikke tage højde for trafiksituationen og den slags. 

Jeg har brugt google maps på android i lang tid, fungerer rigtigt godt men kræver en dataforbindelse. Man KAN godt downloade kortstumper offline, men det er bøvlet og du kan ikke bare hente hele Danmark som kort. Til gengæld er den god til at holde øje med den nuværende trafiksituation og kan guide dig udenom de værste trafikpropper. På en tur fra Roskilde til Sønderborg brugte jeg ca. 20 mb data, så selv om den kræver dataopkobling er det meget begrænset hvor meget der downloades.

Nu har jeg så en windows phone med Here som navigation. Det eneste positive jeg kan sige om Here er at man kan hente et komplet Danmarkskort ned og undvære at bruge data under kørslen, hold fast hvor er resten bare crap. Du får fx. ikke lov at vælge alternative ruter og de ruter den vælger er temmeligt håbløse. 

Personligt foretrækker jeg android og google maps.


Here maps på windows har jeg også haft problemer med. Det er super at man kan hente et helt land, men hvor er det dog lamt at bruge nogle gange. Har været ude for at skulle bruge det som fodgænger/cyklist, som man kan vælge i menuen, men så kunne appen ikke finde nogen rute over hovedet. Så måtte jeg sætte den til bilist, hvorefter den insisterede på at jeg -skulle- køre på en vej som hverken cykler eller fodgængere måtte benytte. Grrr!

Og mens jeg husker det: Here kan heller ikke voice navigere i fodgænger mode. Hvorfor dog ikke?!


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:


]Er det ikke Apple CarPlay og Android Auto du beskriver her ?


Yeps, det meste af det. Eneste forskel, det er to forskellige standarder, som mig bekendt ikke kan køre sammen. Dvs. du kan ikke tage en Android ind i en Car play bil, og omvendt, så vidt jeg forstår.


Selvfølgelig kan du det. Stort set alle bilmærker vil understøtte begge platforme.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Jeg syntes du skal overveje at købe en model med Live Trafik.
Det er meget rart at have opdateret trafik informationer med i rute planlægningen.


Har hørt mange sige at Live Trafik ikke virker ,men måske det blevet bedre ?
Mvh.
Jeg har kørt med Garmins 3D traffic, Google Traffic og Tomtom Live traffic.

Garmin synes jeg slet ikke virker særligt godt, sammenlignet med de andre.

Google klarer sig hæderligt, men har ikke alle de små veje med og den er ikke altid præcis nok.

Tomtom Live traffic er absolut toppen af poppen.
Men det er også en dyr løsning.

Køber man en Tomtom GO 5100 eller 6100, så får man kortopdateringer, Live traffic og fotofælder i hele enhedens levetid.
Grunden til at den er så dyr, er fordi der sidder et GSM modul i enheden, som står for at udveksle data omkring trafikken. Det virker så overalt i Europa i hele enhedens levetid.
Man skal ingenting gøre, andet end at køre bil.
Jeg bruger ikke selv noget fancy 3D map, det er efter min mening ikke derfor man skal købe så dyr en GPS. Men kører man langt og bruger man ofte en GPS, så er det bare bedre med en rigtig enhed.

Hvis du ikke bruger en GPS så meget, så vil jeg anbefale mobiltelefon, frem for at købe en billig GPS enhed, da de bare giver en dårlig oplevelse.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:


]Er det ikke Apple CarPlay og Android Auto du beskriver her ?


Yeps, det meste af det. Eneste forskel, det er to forskellige standarder, som mig bekendt ikke kan køre sammen. Dvs. du kan ikke tage en Android ind i en Car play bil, og omvendt, så vidt jeg forstår.


Selvfølgelig kan du det. Stort set alle bilmærker vil understøtte begge platforme.

Pointen er, hvis du har købt en bil med fx apple Carplay, virker den så med en Android, eller er du nødt til at holde dig til Apple?
Som jeg læser det, så kan du ikke umiddelbart skifte, hvis du skifter mobil platform. Og alle brugere af bilen er nødt til at have samme platform.
Jeg kan i hvertfald ikke umiddelbart læse mig til, at systemerne er neutrale på den måde. Det er et enten eller, når man køber ny bil. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 16:54
Ja, enheden i bilen vil for de fleste mærkers vedkommende understøtte både CarPlay og Android Auto.

Bemærk dog, at udbredelsen pt. ikke er ret stor, men det er bl.a. til stede i den nye Opel Astra.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Nu skriver jeg om Tomtom app på Android, ikke en dedikeret GPS enhed.

Ahh okay. Det misforstod jeg.

Der kender jeg kun til Navigon og Krak. Brugte Navigon på min Samsung tablet for et par år siden. Det fungerede fint, men var sløvt som bare fanden. Og en tur til tyskland gav problemer med dataforbindelsen. Men den virkede.
Krak er håbløst, efter min mening. Alt for mange fejl og nedbrud.

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

 TMC er dybt forældet og har været det i årevis, det er derfor Tomtom har lavet deres egen service,  som ikke bruges af andre.
Igen, jeg skriver om app'en, dvs. du har din dataforbindelse klar.

Yep, er jeg klar over nu Wink

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

 Men Tomtom Go app + 150,-/år er i mine øjne en rigtig god pris for den bedste løsning (efter min mening)

Er villig til at give den et forsøg. Jeg gider dog ikke betale for at teste den. Har betalt rigeligt til Tomtom med min gamle GO 520, som egentlig virker, men batteriet er færdigt. Og så er den gabende langsom. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Ja, enheden i bilen vil for de fleste mærkers vedkommende understøtte både CarPlay og Android Auto.

Bemærk dog, at udbredelsen pt. ikke er ret stor, men det er bl.a. til stede i den nye Opel Astra.

Kan du vise mig hvor det står. For jeg kan simpelthen ikke finde det nogen steder.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 17:05
http://www.opel.dk/koretojer/opel-program/personbiler/new-astra-hatchback/index.html#connectivity - http://www.opel.dk/koretojer/opel-program/personbiler/new-astra-hatchback/index.html#connectivity

Og det gælder hele GM-gruppen. VW kommer til det, Mazda kommer til det, og mange, mange flere. Det er efterhånden meget lang tid siden, at de forskellige mærker meldte disse ting ud.

Det var kun i starten, hvor enkelte mærker meldte ud, at de kun satsede på den ene af dem.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

http://www.opel.dk/koretojer/opel-program/personbiler/new-astra-hatchback/index.html#connectivity - http://www.opel.dk/koretojer/opel-program/personbiler/new-astra-hatchback/index.html#connectivity

Og det gælder hele GM-gruppen. VW kommer til det, Mazda kommer til det, og mange, mange flere. Det er efterhånden meget lang tid siden, at de forskellige mærker meldte disse ting ud.

Det var kun i starten, hvor enkelte mærker meldte ud, at de kun satsede på den ene af dem.

Det er IntelliLink du er tale om, ikk?
Det er vist foreløbig kun GM gruppen og Opel som gider omtale det ved et hurtigt opslag på Google.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 17:15
GM er pt. en af de få producenter, hvor det er implementeret, men det kommer også til de andre mærker.

2016 VW'erne kommer også med understøttelse for begge, og til nogle mærker kommer der softwareopdateringer, der tilføjer support.


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 17:57
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

 Men Tomtom Go app + 150,-/år er i mine øjne en rigtig god pris for den bedste løsning (efter min mening)

Er villig til at give den et forsøg. Jeg gider dog ikke betale for at teste den. Har betalt rigeligt til Tomtom med min gamle GO 520, som egentlig virker, men batteriet er færdigt. Og så er den gabende langsom. 
Det er netop det smarte ved de gratis 75km hver måned (for Live Traffic, navigationen virker altid), det giver en god chance for at afprøve den.

Jeg brugte selv app'en på sommerferien i år, det blev til ca. 20MB data i løbet af 3 uger og knap 6.000km, hvilket jeg synes er beskedent.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Det er netop det smarte ved de gratis 75km hver måned (for Live Traffic, navigationen virker altid), det giver en god chance for at afprøve den.

Begrænsningen på 75km gratis per måned for TomTom GO appen gælder for navigation, ikke kun for Live Traffic.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tomtom.gplay.navapp - https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tomtom.gplay.navapp

FREE MILES
Download TomTom GO Mobile and drive with the app for a fixed number of free miles every month. Upgrade to Unlimited Navigation to drive without miles restriction. Select from a one year or three year subscription, depending on your driving needs.



-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414


Skrevet af: brisk
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 20:17
Jeg har for 3 mdr skrottet alle firmaets gps til fordel for Nokia here.
Det virker rigtig godt og jeg kan sende lokationener direkte til vores montøre.


Skrevet af: nesager
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 21:34
Hej.
Jeg har nu prøvet at Here,men jeg kan ikke installere den, den skriver at Here vil blive indstalleret i løbet af en øjeblik, men så sker der ikke mere.
Hvad er det jeg gør fejl,og er der andre der har prøvet det samme.??
Det en Samsung S 4 Mini
Mvh.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

GM er pt. en af de få producenter, hvor det er implementeret, men det kommer også til de andre mærker.

2016 VW'erne kommer også med understøttelse for begge, og til nogle mærker kommer der softwareopdateringer, der tilføjer support.

Jeg tror jeg vil se det før jeg rigtig tror det. Det lyder næsten for utroligt. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 21:57
Prøv at genstarte telefonen. Har et par gange oplevet "klumper" i leveringen fra playstore.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Det er netop det smarte ved de gratis 75km hver måned (for Live Traffic, navigationen virker altid), det giver en god chance for at afprøve den.

Jeg testede den da jeg kørte hjem fra arbejde i dag, (fra Amager til Køge). Og jeg må sige at det funger da temmelig godt og hurtigt på min z3 compact. Selv sammen med min bluetooth forbindelse i bilen, og music fra mobilen til radioen. 
Men jeg mangler endnu at udfordre den rigtigt ved nye veje ( den havde den nye afkørsel med i Solrød syd/Ølsømagle), og ikke mindst når der opstår problemer i trafikken. Den havde lidt meldinger om trafik vel sammenfletningen ved Solrød Syd, men det var ikke andet end 2 minutter.

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

 Jeg brugte selv app'en på sommerferien i år, det blev til ca. 20MB data i løbet af 3 uger og knap 6.000km, hvilket jeg synes er beskedent.

Jeg er ikke nervøs for data mængden. En normal smartphone bruger har vel sjældent under 5GB om måneden. 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 01-December-2015 kl. 15:27
Bruger også here til mobilen.
selvom jeg har integreret navigation i bilen.

here kan bruges i offline mode også.. Brugte den på Mallorca i sommers. fungerer fint.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 01-December-2015 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

GM er pt. en af de få producenter, hvor det er implementeret, men det kommer også til de andre mærker.

2016 VW'erne kommer også med understøttelse for begge, og til nogle mærker kommer der softwareopdateringer, der tilføjer support.


Jeg tror jeg vil se det før jeg rigtig tror det. Det lyder næsten for utroligt. 


Hvorfor lyder det utroligt?

Der er intet teknisk besværligt at understøtte begge.

Reelt er der ikke mange bilmærker, der selv laver deres head units - de laves af eksterne partnere, som sagtens kan lave for flere mærker.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 02-December-2015 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

GM er pt. en af de få producenter, hvor det er implementeret, men det kommer også til de andre mærker.

2016 VW'erne kommer også med understøttelse for begge, og til nogle mærker kommer der softwareopdateringer, der tilføjer support.


Jeg tror jeg vil se det før jeg rigtig tror det. Det lyder næsten for utroligt. 


Hvorfor lyder det utroligt?

Der er intet teknisk besværligt at understøtte begge.

Reelt er der ikke mange bilmærker, der selv laver deres head units - de laves af eksterne partnere, som sagtens kan lave for flere mærker.

Når det er sagt, så er A/V i biler faktisk omfattet af temmelig lidt standard og enormt meget besvær. Ikke mindst designet er en hæmsko for udskiftning. Har man så oven i dette et display/skærm, og ratstyring, så begynder det først at blive vanskeligt, og man skal ud på 3. parts markedet for at finde adaptorer/stik/convertere osv.. I nogle tilfælde er det nærmest helt umuligt.

Men man kan sætte folk af på månen og udstyr af på mars. Men udskifte en Audio enhed i en bil, det overgår raketvidenskab!

Fik du pointen, og hvorfor jeg ville synes det er utroligt? Wink



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 02-December-2015 kl. 17:08
Hvorfor blander du pludselig udskiftning af hardware ind i det her?



Print side | Luk vindue