Print side | Luk vindue

Skaarups ATMOS bio

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Min hjemmebiograf
Forumbeskrivelse: Vis dit udstyr frem for andre brugere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=144485
Udskrevet den: 26-April-2024 kl. 06:24


Emne: Skaarups ATMOS bio
Skrevet af: JakobSkaarup
Emne: Skaarups ATMOS bio
Skrevet den: 13-Januar-2016 kl. 20:49
Indlægget er den 4/12 blevet opdateret i forhold til udstyr. Nye billeder på side 4Smile

Så blev det endelig min tur til at skulle igang med et dedikeret rum. De sidste mange år har jeg boet i lejlighed og har derfor måtte dyrke min hjemme bio hobby inde i stuen, og det har ikke altid været til fruens udelte begejstring. Derfor er det en befrielse at det rækkehus som vi købte i sommeren 14 endelig er ved at stå færdig og at vi flytter ind den 1/3. 

Da jeg længe har vist at jeg ville få et dedikeret rum har jeg derfor brugt det sidste år på at købe udstyr. Udstyret er primært købt brugt. Nedenfor kan i se mit nuværende gear.

Mit grej består pt af: 
Receiver: MARANTX 7703 *Opdateret*
Effektforstærker: 2 x 7 kanals Atlantic technology A2000 *Opdateret*
Front højtaler: 3 stk MKsound S-150 MK-1
Bag og surround højtaler: 4 stk MKsound SS-150 
Loft højtaler: 4 stk MKsound K7
Subwoofer: 2stk DIY Earthquake Supernova 15" *Opdateret*
Sub amp: Behringer INUKE 3000DSP *Opdateret*
Projektor: JVC X30
Lærred: 120" 16:9 Elitescreen EZ frame AcousticPRO 4K *Opdateret*
Bluray: OPPO 103D
Mediecenter: NVIDIA Shield 16GB *Opdateret*
Remote: Philips pronto 9300 og 9600
Kalibrering: REW *Opdateret*


I huset har vi lagt 2 rum sammen og jeg får derfor "hele" 17m2 at boltre mig på Smile Ambitionen er at lave en fed hjemme biograf som vi kommer til at bruge som vores tv stue. Den almindelig daglig stue bliver indrettet med samtale og hygge for øje, og bliver derfor ikke centreret omkring et TV, hvilket jeg synes er skønt.  

Rummet er desværre ikke helt optimalt til en hjemme bio, men man må tag hvad man kan få. 
Rummet har følgende mål:
Længde: 4,74 meter
Bredde kort led: 3,11 meter
Bredde lang led: 3,94 meter
Højde: 2,40 meter efter montering af akustik loft. 

Min plan har hele tiden været at spille op i mod den bredde ende, da det ville give mig mulighed for at lave en væg med plads til rack i venstre side. Men efter flere snakke i forbindelse med demoer hos brugere herinde fra er jeg blevet i tvivl, måske det ville være bedre at spille den anden vej?

 Nedenfor kan i se hvordan jeg umiddelbart havde forestillet mig at mit setup skal være. Jeg har dog også overvejet at ændre setuppet, og i stedet lave en løsning alla den dr Gonzo har hvor lærredet svæver på et fritstående skelet. 


I forhold til akustikken vil der blive monteret et Knauf akustik loft, det bliver magen til det som bliver monteret på de 2 øvrige etager. Vores tømrer som er vant til at bygge studier monteret loftet ved først at opsætte 100mm rock uld, derefter kommer der 50mm luft og så afslutter han med akustik pladerne. Det er ikke en mulighed med eksempelvis Rockfon da vi muligvis får behov for at konvertere biografen på et senere tidspunkt til værelser, og i den proces vil det være rart ikke at skulle lave nye lofter. Det er et kompromis, men det har jeg det fint med. Loftet bliver hvidt i hele huset, men i biografen vil jeg male det i en mørk farve, hvilken farve har jeg ikke lagt mig fast på endnu. Min tømrer bygger også 2 basstraps som vil blive monteret i modsatte ende end lærredet. For at dæmpe bagvæggen bag lærredet har jeg tænkt mig at op klistre Rockfon plader. Som afslutning kommer der selvfølgelig gulvtæppe på gulvet. 

Hvad tænker i om ovenstående? Er det helt ved siden af?

Når jeg kommer i gang med selve bygge processen er min ambition at holde jer så meget opdateret som muligt, dels for at skabe noget inspiration, men også for at kunne få gode råd med på vejen. 

Jeg glæder mig til at komme igang Big smileEmbarrassedTongue



Svar:
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 13-Januar-2016 kl. 21:03
tjek evt min bio tråd. Mit rum minder på mange måder om dit. Mit er bare smallere. Du kan sagtens få god lyd og billede. jeg vil dog glemme to rækker. Og holde mig til een. Ellers et spændene projekt :-)

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: Vilstrup
Skrevet den: 13-Januar-2016 kl. 23:25
Lækkert setup. Velkommen i M&K klubben:-)

Spændende projekt du er i gang med, bliver sjovt at følge med på side linien :-)

-------------
Mvh.

Vilstrup
----------------
http://forum.recordere.dk/topic111765_post1131572.html#1131572" rel="nofollow - Min Hjemmebio - MK Sound S150 System


Skrevet af: Zuppe
Skrevet den: 14-Januar-2016 kl. 00:17
Det skal nok blive lækkert.. Det bliver spændene at følge med i.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107585&PN=2&title=endnu-en-stue-incl-div-diy-projekter - Min Stue/Kælder Projekt


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 14-Januar-2016 kl. 07:19
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

tjek evt min bio tråd. Mit rum minder på mange måder om dit. Mit er bare smallere. Du kan sagtens få god lyd og billede. jeg vil dog glemme to rækker. Og holde mig til een. Ellers et spændene projekt :-)
Vil rigtig gerne have plads til 4 personer i biffen. Hvis jeg kun vælger en række vil 4 sæder resultere i at de yderste næsten sidder helt ud imod væggene..... hmm det skal lige overvejes Smile


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 14-Januar-2016 kl. 07:26
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:


Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

tjek evt min bio tråd. Mit rum minder på mange måder om dit. Mit er bare smallere. Du kan sagtens få god lyd og billede. jeg vil dog glemme to rækker. Og holde mig til een. Ellers et spændene projekt :-)

Vil rigtig gerne have plads til 4 personer i biffen. Hvis jeg kun vælger en række vil 4 sæder resultere i at de yderste næsten sidder helt ud imod væggene..... hmm det skal lige overvejes Smile


i sådan et lille rum variere bassen helt vild. I mit rum er bassen bare 30 cm længere bag i rummet , helt og aldeles anderledes. Jo tættere på bagvæggen man kommer. Jo værre bliver det . Til gengæld variere bassen ikke særlig meget sideværts. Det er bare noget man skal have med i sine tanker. God lyd på 2 rækker er en umulighed...i sådan et lille rum. Det vil kræve subs i alle 4 hjørner. Hvilket pladsen ikke umiddelbart er til

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 14-Januar-2016 kl. 07:28
Ja det er en udfordring kan jeg godt se, vi kommer bare ret ofte til at have brug for 4 pladser, så det er næsten et kardinalpunkt for mig. Ville det så være bedre at lave det på en række? 4 stole på én række vil jo også betyde at man ikke kan lave en sweetspot stol, da sweetspottet vil blive placeret i mellem de 2 midterste stole. 


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 14-Januar-2016 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Ja det er en udfordring kan jeg godt se, vi kommer bare ret ofte til at have brug for 4 pladser, så det er næsten et kardinalpunkt for mig. Ville det så være bedre at lave det på en række? 4 stole på én række vil jo også betyde at man ikke kan lave en sweetspot stol, da sweetspottet vil blive placeret i mellem de 2 midterste stole. 


Det er en vurderingssag. der er mange herinde som ikke har en midterplads. Thek evt denne her tråd. han er gået fra to rækker til en. På trods af at have en sub bagest i rummet , er han glad for at han gjorde det. Der er heller ikke nogen center plads

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119336&title=hercules-theater




-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 15-Januar-2016 kl. 12:30
Kan se der linkes til min tråd :) Jeg gik igennem samme process som dig og ville meget gerne have to rækker (og mit rum er endda en del større end dit).

Mit råd i disse størrelser er, at designe alt ud fra at have én optimal række. Dvs. placering af højttalere, lærred, stole etc og hvis man derefter har plads til en ekstra række, kan man smide den ind uden at tænke på hvordan det lyder dér.

Har man et rum på 8x5m kan man begynde at se på optimal performance på begge rækker, men jeg har svært ved at se en løsning hvor begge rækker er optimale i vores små rum.


Skrevet af: André S
Skrevet den: 15-Januar-2016 kl. 13:03
Det kommer sku til og blive en lækker bio det der.!!
Hvad synes du om dine K7 til loftet?


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 15-Januar-2016 kl. 16:32
Jeg tror så småt i er ved at få mig overbevidst om at satse på én række. Så må jeg finde en løsning på at have 4 pladser på de godt 3 meter i bredden, det må kunne lade sig gøre, vil dog gerne have at man kan komme om bag ved uden at skulle kravle over en af stolene :) 

Ville det give mening at brygge en screenwall til fronterne, og så have subben til at stå udenfor væggen? Har set CSN gøre det i en bio han har bygget. Hvis subben skal med ind i væggen vil det betyde at jeg ikke kan få så stort et lærred som jeg ønsker?

Angående de K7 så spiller de i dag stereo i mit midlertidige stue setup og jeg synes de lyder godt. Det er Streckers gamle og min oplevelse af dem i hans bif var at de gjorde det fortrinligt, de blender rigtig fint ind med det øvrige M&K


Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 15-Januar-2016 kl. 17:52
Det ser rigtig godt ud!!
Er selv næsten færdig med min bio. Den er os kun 3.65m i bredden og ville gerne have 4 pladser men kan ikke se hvordan det skal kunne lade sig gøre uden de yderste pladser har side højtalerne li i øret :)

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 13-Februar-2016 kl. 18:43
Hvilken maling kan anbefales til vægge og loft? Jeg vil ikke male det sort, men meget gerne en grå nuance uden for meget reflektion


Skrevet af: Ole_M
Skrevet den: 13-Februar-2016 kl. 18:55
Du skal bare finde en refleksfri maling i den farve du vil ha. B&J har jeg brugt - det er kvalitetsmaling. 


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 13-Februar-2016 kl. 18:58
Fedt, tak for hurtig respons :) Jeg må få bestilt nogle farve prøver hjem så


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 09:03
Så fik jeg endelig hentet mit fremtidige lærred til hjemme biffen. 

Der er som sagt tale om et Elite Screen EZframe lærred i 110" med deres AcousticPro UHD dug. Dugen er valgt da de anmeldelser jeg har læst rundt omkring ser fornuftige ud, samt at prisen er god. 

Efter selv at have ejet 5 forskellige lærreder i forskellige prisklasser, og efter hvad jeg har set rundt omkring af alt lige fra dyre AT duge fra Screen Research og Stewart til lærreder lavet af stræklagner kan jeg ikke retfærdiggøre overfor mig selv at bruge 18-20K på et lærred. 

Jeg har dog alligevel valgt at købe et rigtig lærred da jeg gerne vil betale for at få en ramme med velour, og at jeg godt synes jeg har kunne set lidt struktur på enkelte af de lærreder jeg har set som var lavet med stof og lignende. 

I skal ikke snydes for et billede af kassen


I slutningen af marts håber jeg på at jeg kan tage min hjemmebio i brug, ventetiden er næsten ikke til at holde ud Big smile


Skrevet af: Akapappa
Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 14:40
Hvem kan det tænkes de 2 sidste siddepladser er reserveret til? er det til kammeraterne, eller et par unger? I sidste tilfælde vil de jo være væsentligt lettere at tilfredsstille akustisk.. :) Der ville man måske kunne have et har gode sækkestole el.?



Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 15:25
Det er til kammeraterne når de er forbi, så slipper ikke så let :) Men til forskel fra tegningen ender jeg med 4 stole på en række


Skrevet af: Ole_M
Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 15:56
Hvilke stole køber du?


Skrevet af: Just Curious
Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 16:03
Hvad med at overveje en god dyb blød 4 prs. sofa og puff til fødderne i stedet for de evindelige Jysk mekaniske "on/off" stole man bare får ondt i R.... af efter 30 min. Cry fordelen er naturligvis at du i 75% af tiden alligevel kun er dig selv i biffen og 50% af den resterende tid har kæresten ell. vennerne med til at se film og når man nu har muligheden for at ligge behageligt ned, er det lidt ærgerligt du ikke tar det med i overvejelserne - tro mig - det er det næste på min todo liste udskift af stole til sofaer.. Tongue

-------------
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 16:08
Det er langt lettere at overtale kæresten til lige præcis den film du gerne vil se, når man kan smide "Vi kan ligge og putte mens vi ser filmen" ind i ligningen. :) Sofa gør, at rummet ikke ser så bio-agtigt ud, men til tømmermændssøndage og film med kæresten, vinder sofaen klart over stole. 


Skrevet af: jan203
Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 16:13
Men filmen bliver så sjældent set færdig!!!

-------------
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.


Skrevet af: Just Curious
Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af jan203 jan203 skrev:

Men filmen bliver så sjældent set færdig!!!

samme "fare" har du med stolene forskellen er bare at du ikke føler dig radbrækket efter filmluren Pinch


-------------
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W


Skrevet af: Ole_M
Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 16:27
Jysk stolene sidder mand kanon godt i.. Så det med at få ondt i røven, er vist en anden sammenhæng Smile


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 16:58
Det er alt sammen gode indputs, og tanken har også strejfet mig at vælge en sofa istedet. Jeg er bare bange for at specielt kæresten falder i søvn med det samme og det betyder uden tvivl at volumen så skal ned haha :)

Jeg har prøvet de omtalte Jysk stole ved flere lejligheder og min oplevelse er at det til prisen er den stol som jeg har siddet bedst i, så jeg er ikke nervøs for komforten selv ved hel aftens film. 


Skrevet af: Just Curious
Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 18:30
Ja Ja I får jeres (u)bekvemme stole i fred ! men kom ikke her og piv når i finder ud af at man får hvad man betaler for Big smile Big smile 

Det der Lærred du har købt dig Skaarup ! må man spørge hvad det har kostet dig og hvor du fik det fra ?


-------------
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 19:00
Jeg har købt lærredet hos Komplett da det var billigst der.  jeg har så købt den lydtransparante dug direkte hos Elitescreens i Tyskland da man ikke kunne få det som en samlet pakke hos nogle forhandleren. Jeg har derfor en alm 110" dug i overskud som formodentlig kommer til salg når vi er flyttet
Prisen endte på i alt godt 6000,- 

Her er der et link til dn tyske webshop
http://www.shop-elitescreens.eu/en/special-fabric-frame-screens/acoustic-fabric/380/acoustic-pro-4k-zr110wh1-a4k?c=97 - http://www.shop-elitescreens.eu/en/special-fabric-frame-screens/acoustic-fabric/380/acoustic-pro-4k-zr110wh1-a4k?c=97

Og her et link til selve AT dugen på deres hjemmeside
http://www.elitescreens.com/products/acoustic-screens/2215-acousticprouhd-2#2-features - http://www.elitescreens.com/products/acoustic-screens/2215-acousticprouhd-2#2-features


Skrevet af: Just Curious
Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 19:40
Super - mange tak for info - 

-------------
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W


Skrevet af: Just Curious
Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 19:51
jeg faldt over denne her stolerække ved ikke om den har været oppe herinde før, måske det var noget ?

http://www.vidaxl.dk/p/240962/luksus-hjemme-biograf-hvilestol-sofa-3-saeder-i-trae-hvid - https://www.vidaxl.dk/p/240962/luksus-hjemme-biograf-hvilestol-sofa-3-saeder-i-trae-hvid


-------------
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W


Skrevet af: Ole_M
Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 19:55
Det er måske ikke lige så smart i en mørk dedikeret bio Smile Men flotte er de da, indtil man spilder en cola i dem.. Synes også der er mange fede stole inde biografstole.dk....men de er bare rigtig dyre
kan især godt li dem med køleboks. Det må altså være rart. Og for mit eget vedkommende kunne godt tænke mig dem i stof i stedet for læder


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Det er alt sammen gode indputs, og tanken har også strejfet mig at vælge en sofa istedet. Jeg er bare bange for at specielt kæresten falder i søvn med det samme og det betyder uden tvivl at volumen så skal ned haha :)

Jeg har prøvet de omtalte Jysk stole ved flere lejligheder og min oplevelse er at det til prisen er den stol som jeg har siddet bedst i, så jeg er ikke nervøs for komforten selv ved hel aftens film. 

På tilbud i denne uge:
http://www.davidsenshop.dk/pi/Cannes-biografsofa_1738688_74682.aspx - http://www.davidsenshop.dk/pi/Cannes-biografsofa_1738688_74682.aspx




Skrevet af: jonlanghoff
Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 22:22
Er sikker på at det bliver et fedt rum! Jeg glæder mig selv til dén dag jeg har et værelse i overskud! :P

Med hensyn til retningen af bio'en, så ville jeg helt sikkert gøre som du viser på tegningen, da det af hensyn til akustikken altid anbefales at spille "på langs" af rummet.

Derudover, har du så overvejet at få lukket det lille "indhug" ved indgangen med en gipsvæg, således at rummet bliver symmetrisk? - Igen, af akustiske hensyn.

M.v.h. Jon


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 22:33
Jeg har sådan nogle her, de er i stof....Bredden er 75 cm. 
De kan dreje, og nakkestøtten kan justeres.







-------------
Ning


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Det er alt sammen gode indputs, og tanken har også strejfet mig at vælge en sofa istedet. Jeg er bare bange for at specielt kæresten falder i søvn med det samme og det betyder uden tvivl at volumen så skal ned haha :)

Jeg har prøvet de omtalte Jysk stole ved flere lejligheder og min oplevelse er at det til prisen er den stol som jeg har siddet bedst i, så jeg er ikke nervøs for komforten selv ved hel aftens film. 


På tilbud i denne uge:
http://www.davidsenshop.dk/pi/Cannes-biografsofa_1738688_74682.aspx - http://www.davidsenshop.dk/pi/Cannes-biografsofa_1738688_74682.aspx



Har du aktier i den der Davidsen butik? Du anbefaler dem alle steder


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 01-Marts-2016 kl. 07:12
Så er det i dag vi overtager vores nye hus og jeg dermed kan komme igang med bioen. 

Der er sket lidt mere på udstyrs fronten i og med at jeg har fået solgt min Velodyne SPL 1200 og istedet har fået en MK350MKII. På sigt håber jeg at få fat i endnu en sub. 

Jeg har også fået købt netværk til huset og jeg er endt med en Ubiquiti PRO router, samt dertilhørende AP til at et ordentlig WIFI. 

Stay tuned for more updates. 


Skrevet af: Zuppe
Skrevet den: 01-Marts-2016 kl. 08:22
Det er en dejlig følelse, at få overdraget nøglerne.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107585&PN=2&title=endnu-en-stue-incl-div-diy-projekter - Min Stue/Kælder Projekt


Skrevet af: Just Curious
Skrevet den: 11-April-2016 kl. 17:52
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Så er det i dag vi overtager vores nye hus og jeg dermed kan komme igang med bioen. 

Stay tuned for more updates. 


Hva så Jakob har du fået gang i bio projektet eller er du blevet ramt af de barske realiteter med renoveringer af alle de andre rum og indkøb af indbo til resten af huset,- før man overhovedet tør kikke i retning af lokalet til hjemmebioen Smile


-------------
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 11-April-2016 kl. 21:09
Det var et nyt hus, så ikke noget med renovering af de andre rum :)

Men jeg er faktisk blevet næsten færdig med bioen, mangler gardiner og så noget Philips Hue. Skal nok lige få taget nogle gode billeder og få lagt dem op her på sittet. 


Skrevet af: Just Curious
Skrevet den: 13-April-2016 kl. 21:21
Fedt med nyt (heldige asen) så timerne ikke bliver ædt i endeløse væg malerier -
 
Personligt så absolut HADER jeg at male vægge Dead  gudskelov har jeg en kone som er en ørn til det, ja selv biorummet malede hun over af 4 omgange - hun er bare en "darling" Thumbs Up men så kommer vi heller ikke ind på hvad det kostede mig i den anden ende...

Super du er ved at være i mål med bioen - bliver spændende med billeder og rum udmålinger.


-------------
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W


Skrevet af: Tingkaer
Skrevet den: 03-December-2016 kl. 23:24
Det må vist snart være på tide med nogle billeder? 😁


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 04-December-2016 kl. 08:24
Det har du da fuldstændig ret i, forsøger at få taget nogle i dag :)


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 04-December-2016 kl. 11:18
Så fik jeg endelig taget nogle billeder. Jeg er ikke helt færdig i biffen endnu, der er stadig lidt kabler som der skal styr på og så skal jeg have opsat ordentlige mørklægnings gardiner som kører i skinner. Lige pt har jeg almindelige rullegardiner og det dur ikke. Jeg har også været igang med at skifte lidt imellem 3 og 4 stole i rækken, da 3 stole givet én centret plads hvilket er nice. 

En kæmpe stor tak til Strecker skal lyde for hans hjælp med en masse spørgsmål, samt tålmodig hjælp med kalibrering af anlægget. Det er blevet super godt Clap












Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 04-December-2016 kl. 12:22
Pisse fedt! 👍
Og super når man kan hjælpe hinanden - så 👍👍 til Jesper.

M.v.h.


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 04-December-2016 kl. 14:10
Tak Henrik.

Det var og er nemlig pisse fedt at Strecker er så hjælpsom :)




Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 04-December-2016 kl. 15:29
Super fedt! Især det kompromisløse loft.

Den ekstra effektforstærker, er det pga. Atmos? For din Denon kan jo ellers sagtens spille det rum op.



-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 04-December-2016 kl. 15:43
Tak Jacobe

Effektforstærkeren er påkrævet for at kunne køre med 4 atmos kanaler, denonen løber simpelthen tør for forstærker kanaler.

Loftet er det samme som er sat op i resten af huset, det er en daglig fornøjelse at have akustik lofter over det hele.


Skrevet af: Tingkaer
Skrevet den: 04-December-2016 kl. 15:53
Tak for billederne - det ser super ud!
Må jeg spørge hvorfor du har valgt en 7 kanals effektforstærker i stedet for en 2 kanals?


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 04-December-2016 kl. 15:56
Du kan måske samle dit svar til mig og Tinkaer i et indlæg, for det hænger lidt sammen, tror jeg:

jeg har ikke sat mig ind i Atmos, men jeg kan se at din Denon har 11 højttalertilslutninger, men kun 9 kanaler? Det forstår jeg ikke helt!


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 04-December-2016 kl. 16:20
Ekstra til Zone2 måske?

M.v.h.


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 04-December-2016 kl. 16:32
Ja den har kun 9 forstærker kanaler, så i opsætningen vælger man sin routing. Det er så derfor at man skal bruge en effekt forstærker for at kunne køre 7.2.4 ATmos. Hvis man kan nøjes med 5.2.4 kan forstærkeren godt klare det. Grunden til at jeg valgte en 7 kanals var dels fordi den var billigt til salg på DBA og så at det er rart at have nogle ekstra kanaler. Det er jo lige op over at ATMOS giver mulighed for 6 loft kanaler


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 04-December-2016 kl. 19:39
Det er fandme blevet godt Jakob..!!


Skrevet af: Ole_M
Skrevet den: 05-December-2016 kl. 00:26
Ser godt ud Jakob. Dejligt at se mine gamle MK 150 sat ordentlig op :)


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 05-December-2016 kl. 07:03
Fedt setup!


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 05-December-2016 kl. 09:14
Mange tak alle sammen, de MK 150 gør det fantastisk :)

Jeg oplever at lyse stemmer, vil skyde på omkring 2-3Khz har en tendens til at skære lidt i ørene. Min umiddelbare ide er at det kan være nogle refleksioner fra sidevæggen i højre side inden vinduet, samt i modsatte side. Hvad siger de kloge hoveder?


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 05-December-2016 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Jeg oplever at lyse stemmer, vil skyde på omkring 2-3Khz har en tendens til at skære lidt i ørene. Min umiddelbare ide er at det kan være nogle refleksioner fra sidevæggen i højre side inden vinduet, samt i modsatte side.

Overhovedet ikke utænkeligt. Tænk på, at det er et meget lille rum at spille meget højt i. Jeg har efterhånden bygget en del speakerbokse, og alle stemmens frekvensområder har sine udfordringer. Udover loftet og de to basstraps i hjørnerne (som i øvrigt ser lidt små ud - hvad er de lavet af?), har du så noget som helst på væggene? Hvor stort et mellemrum har du mellem lærred og højttalere?


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 05-December-2016 kl. 14:03
Hele væggen bag lærredet er beklædt med Rockfon industrial black. 

Bass traps er bygget efter de foreskrifter som findes her: http://www.customaudiodesigns.co.uk/basstrap-basic-design-principles.html

Jeg vil tro at jeg har cirka 5 cm imellem lærred og højtaller front. Lærredet er med black backing. 


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 14-August-2017 kl. 14:07
Så er der sket lidt i biffen igen, jeg har derfor opdateret indlæg #1 med det nye udstyr. Som de fleste har set har jeg solgt lidt ud og ind er der istedet kommet følgende. 

MARANTZ 7703 
Atlantic Technology A2000 forstærker, så nu har jeg 2 af dem. Det er en 7 kanals forstærker på 2000 watt
2 stk 15" Earthquake Supernova DIY subs
1 stk Behring INUKE3000DSP forstærker til at drive subberne. 

Jeg har samtidig været igang med at hænge molton op, så nu er der molton i begge sider. Dette har primært haft det formål at mørklægge 100% og det har det gjort til UG. Udover det har det også hjulpet på de reflektioner som jeg havde i rummet, dette var en kærkommen sidegevinst. 

Efter sådan en opgradering er man nød til at kalibrere igen og endnu en gang var jeg så heldig at Strecker tilbød sin hjælp med at kalibrere. Nedenfor kan i se et billede af det endelige resultat. Behringer ampen er ikke verdens fedeste amp, hvorfor den blandt andet ruller af ved 20hz, det er sådan de har bygget ampen og det er not cool. I midt tilfælde dog,  går det nok da jeg har naboer at tænke på. 

På de nye Marantz har de skiftet til den nye Audyssey version hvor man bruger en app til at justere med efterfølgende. Generelt så var vi enige om at den gør det ganske OK, dog kan det på ingen måder stå alene og specielt i subområdet er man nød til at måle efter og manuelt justere delay ind for at få en flot kurve. Vi lavede ligeledes manuelle justeringer i DSP´en som er indbygget i sub amp. Vi prøvede at lave de samme justeringer direkte i Audyssey appen, men vi kunne ved efterfølgende kontrol målinger konstatere at de boost vi havde lavet i appen ikke slog igennem......virkelig sløjt. 

Nå, nok snak, her er kurven som vi endte med, den er vist med 1/6 smoothing. (Beklager billedkvaliteten, det er et screenshot som ellers kun vores mor kan lave det) 

En kæmpe tak til Strecker for endnu en gang at hjælpe til med at få det hele kalibreret ind.






Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-August-2017 kl. 14:44
Tak for den melding! Jeg har endnu ikke købt app'en til min Marantz 7011, da Apple ikke godtog mit gamle Visakort med udløb 08 17


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 14-August-2017 kl. 15:44
Appen er fin at have, det er lækkert og man kan mange fine ting i den. Men jeg er ikke imponeret at man kan hæve 60hz 4DB i appen, uploade det til receiveren og efterfølgende ikke kan måle nogen forskel overhovedet.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-August-2017 kl. 16:07
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Appen er fin at have, det er lækkert og man kan mange fine ting i den. Men jeg er ikke imponeret at man kan hæve 60hz 4DB i appen, uploade det til receiveren og efterfølgende ikke kan måle nogen forskel overhovedet.

Ja det lyder mystisk. Ved hvilken delefrekvens arbejder Sub?


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 14-August-2017 kl. 16:49
120 hz


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-August-2017 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

120 hz

Der arbejder min under 80 Hz, tidligere under 50 Hz på Pioneer SR


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 14-August-2017 kl. 19:47
Det er en frekvens vi manuelt satte, Audyssey anbefaling var helt i skoven på det punkt. Ville blandt andet køre min MK 150 fronter som full range


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-August-2017 kl. 20:34
Kører slet ikke med Audyssey, men har manuelt EQ tweaket fronterne, som recieveren tillader. De øvrige højttalere skulle kunne EQ tweakes vha app'en?


Skrevet af: Zuppe
Skrevet den: 14-August-2017 kl. 21:41
Du kan sætte nogle filtre ind i din inuke for at få den til at gå dybere.
%20" rel="nofollow - http://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/1461489-how-extend-high-pass-filter-below-20hz-dcx2496.html#/topics/1461489

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107585&PN=2&title=endnu-en-stue-incl-div-diy-projekter - Min Stue/Kælder Projekt


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 14-August-2017 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af Zuppe Zuppe skrev:

Du kan sætte nogle filtre ind i din inuke for at få den til at gå dybere.
%20" rel="nofollow - http://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/1461489-how-extend-high-pass-filter-below-20hz-dcx2496.html#/topics/1461489


Super tip!! Jeg var dog nødt til at copy/paste linket for at komme ind på siden, måske dette link virker bedre?

http://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/1461489-how-extend-high-pass-filter-below-20hz-dcx2496.html#/topics/1461489" rel="nofollow - http://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/1461489-how-extend-high-pass-filter-below-20hz-dcx2496.html#/topics/1461489


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Zuppe
Skrevet den: 15-August-2017 kl. 05:51
Jo det virker godt nok bedre dit link. Jeg ved ikke lige hvad der gik galt med linket.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107585&PN=2&title=endnu-en-stue-incl-div-diy-projekter - Min Stue/Kælder Projekt



Print side | Luk vindue