Print side | Luk vindue

Problemer med Kanal 4 på Panasonic-optager

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Recordere (optagere)
Forumbeskrivelse: Spørgsmål og debat om optagere (video)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=144786
Udskrevet den: 03-Maj-2024 kl. 07:08


Emne: Problemer med Kanal 4 på Panasonic-optager
Skrevet af: dhbn
Emne: Problemer med Kanal 4 på Panasonic-optager
Skrevet den: 29-Januar-2016 kl. 19:48
Hej

Jeg vil spørge, om nogen har et godt råd eller en løsning på mit problem. Jeg har for nylig købt en Panasonic DMR-BCT 950, og jeg er generelt glad for den. Men på en enkelt kanal - Kanal 4 - "hakker" optagelserne. Det viser sig ved, at ca. hvert. 5.-20- sekund fryser billedet, eller billedet bliver sort, i ca. et sekund, hvorefter det optagede program fortsætter. Længere optagelser (film) bliver opdelt i flere optagelser af varierende længde. Jeg har prøvet at køre frem og tilbage over de problematiske steder med slowmotion, og programmerne er optaget på den måde. Det er altså ikke kun afspilningen, der er noget galt med. Og det sker kun ved optagelse, ikke når jeg ser programmet via optageren.

Jeg har læst et par andre tråde her i forummet med tilsvarende problemer, og derfor kan jeg med det samme fortælle følgende:

Jeg har Yousee's store pakke (ingen betalingskanaler, ingen kanalkort). Optageren kan jo kun tage digitale kanaler, så det er de digitale kanler, der er tale om. De er installeret med standardindstillinger og netværks-id 100. Som land valgte jeg Schweiz som anbefalet her i forummet. Jeg har kun installeret gratis kanaler (op til kanalnummer 64).

Antennekablet fra stikket i væggen er tilsluttet direkte til Panasonic'en (ingen andre apparater foran i "kabelkæden").

Panasonic'en angiver signalstyrken og signalkvaliteten som 100 % - også når jeg observerer den i længere tid.

De andre 3 programmer på samme frekvens (TV3+, 6'eren og Canal 9) kan optages og afspilles uden problemer. Det samme gælder alle andre kanaler, jeg har forsøgt at optage.

Jeg kan se, at flere andre brugere har haft samme problem, også kun med Kanal 4, og ingen har tilsyneladende fundet en løsning. Et regulært mysterium, med andre ord! Forslag modtages med taknemmelighed.

Hilsen
Dennis



Svar:
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 29-Januar-2016 kl. 20:11
De andre brugere har så vidt jeg husker også Panasonic recordere, så noget kunne tyde på at kombinationen mellem Panasonic og Yousee's udgave af Kanal 4 ikke er nogen god cocktail. Har du forhørt dig hos Panasonic og Yousee?

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 29-Januar-2016 kl. 21:26
Kunne lyde som om youSee har et problem, de skal kigge på...

M.v.h.


Skrevet af: sirgadget
Skrevet den: 29-Januar-2016 kl. 22:38
Hej.


Jeg kan ikke udtale mig om det er relateret.

Men jeg ved helt konkret der har været problemer med de streams som SBS sender ud for Kanal 5.

Der var en periode hvor der var noget galt med noget framebuffering, der gjorde at der hver x sekun kom et frame ind midt i streamen som ikke hørte til dér. Altså et frame der allerede havde været vist nogle sekunder tidligere. Det var tydeligst når der blev skitet fra reklamer til udsendelsen. Jeg opdagede det mens jeg så Big Bang Theory derhjemme, og først frygtede jeg det var mit TV (BeoVison 7-55 MKII med DVB-HD modul og Yousee som udbyder). Men en uges tid senere så jeg præcis den samme opførsel hos mine forældre, der har et Sony KDL-NX725 med Canal Digital som udbyder og modtaget via den interne DVB-S(2) tuner.
Derfor kunne jeg altså konstatere at denne fejl stammede helt tilbage fra Discovery SBS selv, og ikke hverken udbyderne eller fjernsynene. Jeg har ikke set kanalen i noget tid, så ved ikke problemet stadig er der.

Min pointe med dette er, at det kan være noget der måske stammer helt tilbage Discovery SBS, der gør ét eller andet funky, som lige præcis Panasonic ikke kan lide, og altså ikke nødvendigvis er hverken Yousee eller Panasonics skyld.


-------------
Mikkel Petersen.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=120971 - Mit setup


Skrevet af: azrael
Skrevet den: 30-Januar-2016 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af sirgadget sirgadget skrev:

Hej.


Jeg kan ikke udtale mig om det er relateret.

Men jeg ved helt konkret der har været problemer med de streams som SBS sender ud for Kanal 5.

Der var en periode hvor der var noget galt med noget framebuffering, der gjorde at der hver x sekun kom et frame ind midt i streamen som ikke hørte til dér. Altså et frame der allerede havde været vist nogle sekunder tidligere. Det var tydeligst når der blev skitet fra reklamer til udsendelsen. Jeg opdagede det mens jeg så Big Bang Theory derhjemme, og først frygtede jeg det var mit TV (BeoVison 7-55 MKII med DVB-HD modul og Yousee som udbyder). Men en uges tid senere så jeg præcis den samme opførsel hos mine forældre, der har et Sony KDL-NX725 med Canal Digital som udbyder og modtaget via den interne DVB-S(2) tuner.
Derfor kunne jeg altså konstatere at denne fejl stammede helt tilbage fra Discovery SBS selv, og ikke hverken udbyderne eller fjernsynene. Jeg har ikke set kanalen i noget tid, så ved ikke problemet stadig er der.

Min pointe med dette er, at det kan være noget der måske stammer helt tilbage Discovery SBS, der gør ét eller andet funky, som lige præcis Panasonic ikke kan lide, og altså ikke nødvendigvis er hverken Yousee eller Panasonics skyld.

Jeg kan helt klart huske det du henviser til. Det er dog ved at være et godt stykke tid siden, at det er sket (i al fald her). Vi har Stofa og har umiddelbart ingen problemer med at optage fra Kanal 4, så sent som i aftes. Det behøver dog ikke at betyde så meget.

Mit bud er, at det alligevel snarere går galt i youSees ende. Der var et tidspunkt, hvor Stofa havde gjort noget ved transportstrømmen ved nogle kanaler, som betød, at man slet ikke kunne optage dem. Recorderen (BCT820) stod som om den optog, men intet blev gemt og efterfølgende stod optagelse som en fejloptagelse.


-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson


Skrevet af: dhbn
Skrevet den: 30-Januar-2016 kl. 22:52
Hej sirgadget og azrael

Tak for svarene - det lyder meget interessant. Jeg kan godt følge argumentet for, hvorfor problemet dengang måtte stamme fra SBS (og hvorfor det denne gang måske snarere er hos Yousee, eftersom azrael ikke oplever problemet via Stofa), men hvordan fandt I ud af, at problemet skyldtes framebuffering? Jeg aner ikke, hvad det er, og det lyder, som om man skal have en del teknisk indsigt og kunne måle på signalet for at spotte det? Jeg spørger, fordi jeg vil prøve at kontakte SBS og/eller Yousee, og så er det jo godt at kunne forklare, hvorfor jeg fremsætter en så konkret "teori" over for dem!

azrael, har du tilfældigvis også en Pana 950, så fraværet af problemet hos dig ikke skyldes, at du bruger en anden model med en anden firmware?

Som altid mange tak for jeres bidrag!


Skrevet af: sirgadget
Skrevet den: 01-Februar-2016 kl. 08:57
@azrael Okay, ja så giver jeg dig ret i det nok er Yousee der screwer tingene. Ak, hvorfor skal noget så simpelt være så svært?Det ville være så meget nemmere hvis man altid kunne vide sig sikker på det var den rå transport stream fra kilden der røg videre, så tv udbyderen altid var fuldstændig transparent.

@dhbn Mht. at jeg kom frem til det var en framebuffer fejl, så var det bare simpel logik. Jeg lavede ingen dybe analyser af det, eller fik SBS til at bekræfte det. Men alt tydede på der var tale om det, grundet problemets natur. Og det faktum at jeg så problemet videreført på mindst to udbydere.


-------------
Mikkel Petersen.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=120971 - Mit setup


Skrevet af: azrael
Skrevet den: 01-Februar-2016 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af dhbn dhbn skrev:

Hej sirgadget og azrael

<SNIP>
azrael, har du tilfældigvis også en Pana 950, så fraværet af problemet hos dig ikke skyldes, at du bruger en anden model med en anden firmware?

Som altid mange tak for jeres bidrag!

Oprindeligt skrevet af sirgadget sirgadget skrev:

@azrael Okay, ja så giver jeg dig ret i det nok er Yousee der screwer tingene. Ak, hvorfor skal noget så simpelt være så svært?Det ville være så meget nemmere hvis man altid kunne vide sig sikker på det var den rå transport stream fra kilden der røg videre, så tv udbyderen altid var fuldstændig transparent.
<SNIP>

Jeg/vi har godt nok tre Panasonic recordere, men ingen af dem er en BCT950 (eller 940 for den sags skyld). Den gang Kanal 5 havde problemet med forkert indsatte frames havde det ingen indflydelse på optagelsen. Det så bare lidt mærkeligt ud.

Hvad optagelser angår, så var der som sagt kun problemer den gang Stofa pillede i transportstrømmen. Det er de så heldigvis holdt op med, men jeg må erkende, at hver gang der ændres noget i kanalsammensætningen, så frygter jeg det værste og laver et par sekunders testoptagelse på hver kanal.


-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson


Skrevet af: dhbn
Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 20:15
Hej alle

Hermed en opdatering vedr. mine problemer med at optage Kanal 4 på min Pana 950. Efter input fra et par brugere her i tråden valgte jeg for en uges tid siden at skrive til Yousee for at spørge, om nogle af deres teknikere/ingeniører kunne se på problemet. Jeg skrev en venlig og udførlig mail, hvor jeg forklarede alle de problemløsningstrin, jeg selv har foretaget, ligesom jeg henviste til flere tråde her på forummet, som beskriver problemet - dels for at begrunde min henvendelse og mistanken om, at problemet ligger hos Yousee, dels for at give Yousees teknikere så mange oplysninger som muligt. Efter et par dage modtog jeg en lodret afvisning fra Yousee, hvor en medarbejder dybest set skrev, at det gad de da ikke bruge tid på (min omskrivning...). Jeg skrev tilbage, at jeg synes, deres holdning var skuffende og mindede om de gode, gamle statsmonopol-KTAS-dage og bad dem genoverveje. Den mail har jeg ikke fået svar på...

Så skrev jeg i stedet til SBS (nu Discovery Networks), som jo er selskabet bag bl.a. Kanal 4. De fik samme oplysninger, som jeg havde sendt til Yousee. Efter kort tid fik jeg et meget venligt svar, hvor en medarbejder fortalte, at hun straks ville sætte deres teknikere i London på sagen! Hun skriver videre: "... at vi leverer alle vores kanaler inkl. Kanal 4 til YouSee som HDSDI fuld ukomprimeret video og enkoder slet ingen af signalerne selv. Det er helt samme signal som til andre danske distributører. De har mistanke om at der er et problem i YouSee’s enkodning af kanalen, og vil nu kontakte dem for at finde ud af  hvordan de encoder Kanal 4 i forhold til de andre kanaler." Og så lover hun, at jeg vil høre nærmere.

Så alle er tilsyneladende enige om, at problemet ligger hos Yousee - samme Yousee, som i deres svar nærmest var overraskede over, at en kunde kunne tro, at de gad yde kundeservice! Mens SBS var venlige og imødekommende og nu vil forsøge at få Yousee til at finde ud af, hvad de gør ved Kanal 4-signalet. Det gør jo en helt glad inden i, og forhåbentlig kan SBS få Yousee til at gøre det, som Yousee ikke gider gøre for deres betalende kunder...

Jeg vil holde jer opdateret om, hvad der sker i sagen. Husk at sende venlig karma til SBS/Discovery Networks! :-)


Skrevet af: maybe
Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 23:28
Det var et flot stykke arbejde, dhbn. Tak for din store indsats.

Reaktionen fra YouSee kommer ikke som nogen overraskelse !!!! Vi sender lykke-tanker til SBS/Discovery...
Mvh


Skrevet af: Kupit
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 16:51
Jeg vil bare slutte mig til koret. Jeg har en BCT730, jeg havde optaget udsendelsen om Frede og Mary forleden og her var netop de hakker, der bliver beskrevet. Ellers er det sjældent jeg ser kanal 4.
Meget tyder altså på, at det er YouSee, der er den skyldige. "Dejligt" at opleve, at de holder ligegyldighedsfanen højt, nu hvor de skal til at overtage alle privatkunder fra TDC.

Mojn


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af dhbn dhbn skrev:

Hej alle

Hermed en opdatering vedr. mine problemer med at optage Kanal 4 på min Pana 950. Efter input fra et par brugere her i tråden valgte jeg for en uges tid siden at skrive til Yousee for at spørge, om nogle af deres teknikere/ingeniører kunne se på problemet. Jeg skrev en venlig og udførlig mail, hvor jeg forklarede alle de problemløsningstrin, jeg selv har foretaget, ligesom jeg henviste til flere tråde her på forummet, som beskriver problemet - dels for at begrunde min henvendelse og mistanken om, at problemet ligger hos Yousee, dels for at give Yousees teknikere så mange oplysninger som muligt. Efter et par dage modtog jeg en lodret afvisning fra Yousee, hvor en medarbejder dybest set skrev, at det gad de da ikke bruge tid på (min omskrivning...). Jeg skrev tilbage, at jeg synes, deres holdning var skuffende og mindede om de gode, gamle statsmonopol-KTAS-dage og bad dem genoverveje. Den mail har jeg ikke fået svar på...

Så skrev jeg i stedet til SBS (nu Discovery Networks), som jo er selskabet bag bl.a. Kanal 4. De fik samme oplysninger, som jeg havde sendt til Yousee. Efter kort tid fik jeg et meget venligt svar, hvor en medarbejder fortalte, at hun straks ville sætte deres teknikere i London på sagen! Hun skriver videre: "... at vi leverer alle vores kanaler inkl. Kanal 4 til YouSee som HDSDI fuld ukomprimeret video og enkoder slet ingen af signalerne selv. Det er helt samme signal som til andre danske distributører. De har mistanke om at der er et problem i YouSee’s enkodning af kanalen, og vil nu kontakte dem for at finde ud af  hvordan de encoder Kanal 4 i forhold til de andre kanaler." Og så lover hun, at jeg vil høre nærmere.

Så alle er tilsyneladende enige om, at problemet ligger hos Yousee - samme Yousee, som i deres svar nærmest var overraskede over, at en kunde kunne tro, at de gad yde kundeservice! Mens SBS var venlige og imødekommende og nu vil forsøge at få Yousee til at finde ud af, hvad de gør ved Kanal 4-signalet. Det gør jo en helt glad inden i, og forhåbentlig kan SBS få Yousee til at gøre det, som Yousee ikke gider gøre for deres betalende kunder...

Jeg vil holde jer opdateret om, hvad der sker i sagen. Husk at sende venlig karma til SBS/Discovery Networks! :-)

Der var problemer med et par andre kanaler, som ikke kunne optage ordentlig for et par år siden, og dengang skrev jeg på Yousee´s facebook side, og der var rigtig god service, og hvor problemet blev taget op, og i løbet af et par dage, var det også løst. Så du har nok, haft fat i en forkert medarbejder. Eventuelt skriv det på Facebook. De tager det mange gange, lidt mere alvorligt der.


-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: dhbn
Skrevet den: 21-Februar-2016 kl. 21:40
Hej alle

Problemet er forsvundet fra Kanal 4 hos mig! Er der andre, der kan konstatere det samme? Jeg har ikke fået et endeligt svar fra Discovery Networks (SBS). De er i gang med at undersøge det og har måske rettet noget (eller fået Yousee til at rette noget), men jeg har ikke fået det endelige svar tilbage fra dem. Jeg har skrevet til den person, jeg kommunikerer med, og fortalt, at problemet lader til at være forsvundet, men at jeg stadig gerne vil høre, om det er Discovery, der har ændret noget. Det er jo lidt spændende, om Discovery selv har løst problemet eller fået Yousee til det, især i lyset af Yousees meget uklædelige uvilje til at gøre noget som helst.

Hvad Yousee angår, så kan jeg da lige fortælle jer, hvordan min kommunikation med dem går. Som jeg skrev sidst, havde deres kundeservice lodret nægtet overhovedet at undersøge sagen, og jeg havde skrevet tilbage og bedt dem genoverveje. Den mail har jeg nu fået svar på - fra Yousees klageafdeling! For den medarbejder, jeg skrev til i kundeservicen, var åbenbart blevet så fornærmet over, at jeg sammenlignede Yousee med KTAS i statsmonopol-dagene, at hun havde valgt at betragte det som en klage fra min side og derfor videresendt min henvendelse til deres klageafdeling! Helt godnat, hvis I spørger mig... klageafdelingen skrev så i øvrigt, at de ikke kunne gøre mere, for eftersom der kun var fejl på Kanal 4 og ikke på de andre 3 kanaler, der sendes på samme frekvens, måtte problemet ligge i min Panasonic-optager. Det er jo komplet ulogisk og uden forbindelse til den tekniske virkelighed, og jeg skrev tilbage, om det så betyder, at Yousee fremover vil afvise alle fejlmeldinger, der kun berører 1 tv-kanal i stedet for alle de 3-4 stykker, der altid ligger sammen på en frekvens. De skrev også, at hvis jeg var uenig i afgørelsen, kunne jeg klage til Teleankenævnet. Hertil svarede jeg, at i stedet for hele tiden at eskalere min henvendelse til nye klageinstanser, ville et være meget nemmere for både dem og mig, hvis de bare undersøgte problemet og gav mig et svar - hvilket var det eneste, jeg bad om oprindeligt! Nå, men det har de ikke svaret på endnu!

Flemming, jeg er en af de tilsyneladende meget få, der ikke har Facebook, så dit udmærkede forslag duer desværre ikke! Ellers tak for forslaget. Jeg tror, du har fuldstændig ret i, at de er mere forsigtige med at blive "outet" som anti-servicemindede på Facebook, hvor alle kan følge med.

Men som sagt hører jeg gerne tilbagemeldinger fra jer andre, der også har haft problemet - er det også forsvundet hos jer?


Skrevet af: maybe
Skrevet den: 27-Februar-2016 kl. 12:16
Hej dhbn.
Så siger vi HURRA - din mission lykkedes. Nu er alle problemer på kanal 4 forsvundet som dug for solen.

Endnu engang TAK for dit store arbejde og din tilbagemelding. Jeg var ikke opmærksom på, at problemet var blevet løst, da jeg overhovedet ikke havde lyst til at optage/se på alt det flimmer.

Flot indsats!
Mvh


Skrevet af: sokken
Skrevet den: 28-November-2016 kl. 23:13
Jeg har fået samme problem med bbc Earth. Har i også det



Print side | Luk vindue