Print side | Luk vindue

Billede og lyd ude af sync - men ikke som normalt?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=145141
Udskrevet den: 06-Maj-2024 kl. 06:45


Emne: Billede og lyd ude af sync - men ikke som normalt?
Skrevet af: KopZ
Emne: Billede og lyd ude af sync - men ikke som normalt?
Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 23:27
Hej folkens.

Jeg har et problem med min surround, når jeg ser ting fra fx Netflix og Blockbuster og andre tjenester via Chromecast. Lyden er nemlig en anelse (millisekund) ude af sync med billedet på TV,

MEN: Det er lidt den omvendte verden i forhold til de problematikker, jeg ofte ser, når jeg googler "Out of sync" på nettet. Her har de fleste nemlig det problem, at lyden er lidt foran billedet, hvilket så kan klares med audio-delay funktionen på visse receivere - herunder min Sony. Problemet i mit tilfælde er bare, at billedet er en anelse foran lyden, og delay kan kun foretages på lyden - ikke billedet. 

Jeg har faktisk brug for, at lyden kan rykkes lidt "foran" - ikke tilbage, så det dermed passer bedre med billedet. Det er meget, meget lidt, men nok til at det er et irritationsmoment. Jeg ser lige læben bevæge sig hurtigt på billedet, inden stemmen kommer ud af højttalerne.

Nogen, som har en løsning på dette problem? Jeg har selv tænkt, at det kunne skyldes, at mine kabler ikke var lange nok til baghøjttalerne, og jeg derfor har "forlænget" kablerne med muffer. Men kablet til centerhøjttaleren er ikke forlænget, og det er jo primært omkring stemmeføring, jeg oplever problemet. 

Ser frem til, om der kan foretages en "fremrykkelse" af lyd på en eller anden måde - i stedet for delay af selvsamme, som er den åbenlyst eneste mulighed på receiveren. Confused

/K
Wink






Svar:
Skrevet af: Flash!
Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 01:16
Du er sikker på at der ikke allerede er noget delay på der skal slås fra? Det er i hver fald ikke kablerne. Udbredelseshastigheden i et kabel nærmer sig lysets hastighed, så hvis det er kort nok til at der kan komme et billede eller ly igennem så er du helt sikker på at det ikke er det :-)


Skrevet af: KopZ
Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 01:52
Yes - der er ingen delay. Indstillingen på receiver står på 0. Jeg kan så  som eneste mulighed vælge at delaye lyden med millisekunder, men det vil jo bare forsinke den endnu mere i forhold til billedet som det er nu. 

Det, jeg søger, er reelt at kunne bevæge curseren den anden vej på delay-skalaen - altså mod venstre om "foran 0" (reelt det modsatte af delay - ved ikke hvad det hedder), så lyden kommer et hak hurtigere end nu og dermed bliver synkrom med billedet, der er meget lidt foran.

Når jeg søger på troubleshooting-tråde på google, så er svarene altid kun omkring at lyden er let foran blledet - i det tilfælde vil lyd-delay funktionen på receiveren virke, men jeg søger jo præcis det modsatte :-s 


Skrevet af: ClausJ
Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 07:50
Når du finder en metode til at femskynde lyden, så sig lige til.......det tror jeg der er penge i

-------------
Sony Bravia KD-55X8505B, Samsung 3126, Pioneer VSX-922, Pioneer BDP-150, Mission 733, Mission 732, Jamo Center 100, B&W AS2 Sub


Skrevet af: Flash!
Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af KopZ KopZ skrev:

Yes - der er ingen delay. Indstillingen på receiver står på 0. Jeg kan så  som eneste mulighed vælge at delaye lyden med millisekunder, men det vil jo bare forsinke den endnu mere i forhold til billedet som det er nu. 

Det, jeg søger, er reelt at kunne bevæge curseren den anden vej på delay-skalaen - altså mod venstre om "foran 0" (reelt det modsatte af delay - ved ikke hvad det hedder), så lyden kommer et hak hurtigere end nu og dermed bliver synkrom med billedet, der er meget lidt foran.

Når jeg søger på troubleshooting-tråde på google, så er svarene altid kun omkring at lyden er let foran blledet - i det tilfælde vil lyd-delay funktionen på receiveren virke, men jeg søger jo præcis det modsatte :-s 


Jeg forstår godt hvad du gerne vil. Det er ikke sikkert at det kun er i receiveren der er indstillinger. Det kan der også være i dit TV. Hvis der er auto lip synk, så slå det fra. Du kan også prøve at sætte TVet over i en anden billedeindstilling, da mængden af processering kan ændre på hvor længe skærmen er om at vise billedet.


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 13:09
Bare lige for at skyde den med "pengemaskinen" i sænk, så kan LG's 2015-modeller godt forsinke billedet og dermed kompensere lyden i den anden retning, så det er der nok ikke penge i mere. Deres "Delay"-funktion i TV'ene kan køre både op og ned.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: KopZ
Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 22:08
Tak for jeres bud, gutter. Men jeg tror ikke, der er auto lip sync i mit TV. Der er heller ingen problemer ved surrounden når jeg ser BluRay, almindeligt TV eller streamer fra visse kilder. Det er primært Netflix og Blockbuster via Chromecast. Derfor tænker jeg, at det ikke kan skyldes billedindstillingerne og processering, idet problemet kun opstår ved stream fra chromecast (og kun fra visse kilder).

Er det så chromecastens skyld? Eller iPad'en jeg streamer fra? Vides ikke, men det er sgu svært at lave om på. Derfor søgte jeg, at jeg - når problemet opstod - kunne rykke lyd lidt foran billede og ikke omvendt (som normal sound delay kun giver mulighed for).

Nå - jeg må vist bare æde, at problemet næppe kan løses :-s


Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af KopZ KopZ skrev:

Tak for jeres bud, gutter. Men jeg tror ikke, der er auto lip sync i mit TV. Der er heller ingen problemer ved surrounden når jeg ser BluRay, almindeligt TV eller streamer fra visse kilder. Det er primært Netflix og Blockbuster via Chromecast. Derfor tænker jeg, at det ikke kan skyldes billedindstillingerne og processering, idet problemet kun opstår ved stream fra chromecast (og kun fra visse kilder).

Er det så chromecastens skyld? Eller iPad'en jeg streamer fra? Vides ikke, men det er sgu svært at lave om på. Derfor søgte jeg, at jeg - når problemet opstod - kunne rykke lyd lidt foran billede og ikke omvendt (som normal sound delay kun giver mulighed for).

Nå - jeg må vist bare æde, at problemet næppe kan løses :-s

Men check nu lige alligevel at der ikke er nogle indstillinger i TV'er der driller.
Mange tv indstilles individuelt for hver indgang, så der kan sagtens være noget der er anderledes på indgangen hvor Chromecast'en er tilsluttet end på de andre.

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: KopZ
Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 22:31
Michael - mit Samsung TV (fire år gammelt) har "kun" to HDMI indgange. Den ene sidder min recorder til (men det kan sgu snart være lige meget, da den er analog og dermed ikke længere virker). Og chromecasten sidder til den anden. Hvad vil du så foreslå? At jeg bytter om på HDMI stikkene eventuelt?

Jeg ved ikke, hvad jeg ellers kan gøre. Jeg er ikke lige så meget inde i, om man på TV kan regulere billedindstillinger for hver indgang - kan man mon det? Jeg troede kun det var for "TV'et generelt" at man kunne regulere den slags 


Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af KopZ KopZ skrev:

Michael - mit Samsung TV (fire år gammelt) har "kun" to HDMI indgange. Den ene sidder min recorder til (men det kan sgu snart være lige meget, da den er analog og dermed ikke længere virker). Og chromecasten sidder til den anden. Hvad vil du så foreslå? At jeg bytter om på HDMI stikkene eventuelt?

Jeg ved ikke, hvad jeg ellers kan gøre. Jeg er ikke lige så meget inde i, om man på TV kan regulere billedindstillinger for hver indgang - kan man mon det? Jeg troede kun det var for "TV'et generelt" at man kunne regulere den slags 

Hvordan ser du Bluray og streamer som du lige skrev der ikke var problemer med?

Gå over på den HDMI indgang din chromecast sidder i, og kig indstillingerne igennem.
Måske du finder noget der er værd, at forsøge at ændre, for om det virker.

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: KopZ
Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 22:52
BluRay er indbygget i min receiver og det kører uden lip sync problemer. Når jeg ser almindeligt TV og kører det ned i surround-amlægget via optisk kabel (enten som Dolby Digital eller DTS Neo6 ved MPEG-kanaler) er der heller ikke problemer. 

Når jeg kører chromecast fra app på iPad (især Netflix) - mit TV er ikke et smart-tv - så er der den lille forsinkelse på lyd i forhold til stemmen. Meget lidt. Men nok til at det generer. Jeg ved ikke, om det kan være fordi jeg kører DTS Neo6 lyd på chromecasten, men det er nødvendigt, for det virker ikke til at Netflix udsender deres ting i Dolby Digital, men derimod MPEG-format.

Når jeg går i indstillinger på TV'et og ser oversigten over indgange (PC, USB, Scart, HDMI 1 og HDMI 2 m.v) så har jeg kun én mulighed og det er at trykke på "pil til højre". Når jeg gør det, så går den bare ind på den indgang, jeg har valgt. Jeg ser ikke nogen muligheder for at ændre indstillingerne på den valgte indgang - ej heller når jeg er i de generelle indstillinger for henholdvis lyd og billede i "menu" på TV'et.

Har du et trick eller viden på området? Det er et ganske normalt Samsung 50" TV - husker ikke lige modelnavnet, men menuerne på Samsung fjernsyn minder næsten altid om hinanden.  Og nej - jeg er ikke speciel nørd på området, som du kan høre :-D





Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 23:13
Oprindeligt skrevet af KopZ KopZ skrev:

BluRay er indbygget i min receiver og det kører uden lip sync problemer. Når jeg ser almindeligt TV og kører det ned i surround-amlægget via optisk kabel (enten som Dolby Digital eller DTS Neo6 ved MPEG-kanaler) er der heller ikke problemer. 

Når jeg kører chromecast fra app på iPad (især Netflix) - mit TV er ikke et smart-tv - så er der den lille forsinkelse på lyd i forhold til stemmen. Meget lidt. Men nok til at det generer. Jeg ved ikke, om det kan være fordi jeg kører DTS Neo6 lyd på chromecasten, men det er nødvendigt, for det virker ikke til at Netflix udsender deres ting i Dolby Digital, men derimod MPEG-format.

Når jeg går i indstillinger på TV'et og ser oversigten over indgange (PC, USB, Scart, HDMI 1 og HDMI 2 m.v) så har jeg kun én mulighed og det er at trykke på "pil til højre". Når jeg gør det, så går den bare ind på den indgang, jeg har valgt. Jeg ser ikke nogen muligheder for at ændre indstillingerne på den valgte indgang - ej heller når jeg er i de generelle indstillinger for henholdvis lyd og billede i "menu" på TV'et.

Har du et trick eller viden på området? Det er et ganske normalt Samsung 50" TV - husker ikke lige modelnavnet, men menuerne på Samsung fjernsyn minder næsten altid om hinanden.  Og nej - jeg er ikke speciel nørd på området, som du kan høre :-D


Kender ikke noget til Samsung, men de "generelle indstillinger" for lyd og billede, kan godt pege forskellige steder hen (som umiddelbart ser ens ud), alt efter hvilken indgang du står på.

Bluray er indbygget i din receiver, men hvordan er receiveren så forbundet til tv'et?
Hvis du kun har to HDMI porte, og den ene bruges til en analog recorder(??) og den anden til Chromecast, så mangler jeg lige at gennemskue, hvordan receiveren er tilsluttet dit tv.


Mvh Michael




-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 23:20
Det er sådan at billedindstillinger kan foretages for hver enkelt indgang. Så når du er på indgangen til den hdmi din chromecast er sat til, kan der foretages indstillinger som kun vedrører den. Og her kan der være forskel på billedbehandlingstiden alt efter hvilket du vælger, cinema, normal, dynamisk, og hvad de nu hedder på dit TV. Prøv det!


Skrevet af: KopZ
Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 23:23
Det er også mig, der vrøvler. Der er naturligvis tre HDMI-indgange.

Den ene sidder receiveren/BluRay i
Den anden sidder min analoge harddisc-recorder i
Den tredje sidder chromecast i.

Men hold kæft mand, jeg er en kegle. Dit trick virkede. Altså det med at indstillingerne kunne være forskellige fra indgang til indgang. Jeg gik ind på TV-lydindstillinger, mens jeg var på chromecasten, og hvad fanden ser jeg der? Den er indstillet til audio-delay på 50 millisekunder. Jeg har ikke før været opmærksom på, at indstillingnerne gjaldt pr indgang og ikke generelt for alle tilslutninger. Undrer mig over, hvorfor den står sådan indstillet. Jeg har i hvert fald ikke gjort det.

Problem solved - tusind tak for indput ;D (Og tilgiv at jeg åbenbart er en uvidende idiot) :-D


Skrevet af: KopZ
Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 23:24
Det er også mig, der vrøvler. Der er naturligvis tre HDMI-indgange.

Den ene sidder receiveren/BluRay i
Den anden sidder min analoge harddisc-recorder i
Den tredje sidder chromecast i.

Men hold kæft mand, jeg er en kegle. Dit trick virkede. Altså det med at indstillingerne kunne være forskellige fra indgang til indgang. Jeg gik ind på TV-lydindstillinger, mens jeg var på chromecasten, og hvad fanden ser jeg der? Den er indstillet til audio-delay på 50 millisekunder. Jeg har ikke før været opmærksom på, at indstillingnerne gjaldt pr indgang og ikke generelt for alle tilslutninger. Undrer mig over, hvorfor den står sådan indstillet. Jeg har i hvert fald ikke gjort det.

Problem solved - tusind tak for indput ;D (Og tilgiv at jeg åbenbart er en uvidende idiot) :-D


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 23:24
Godt så! En fejl 40 har vi alle prøvet


Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af KopZ KopZ skrev:

Det er også mig, der vrøvler. Der er naturligvis tre HDMI-indgange.

Den ene sidder receiveren/BluRay i
Den anden sidder min analoge harddisc-recorder i
Den tredje sidder chromecast i.

Men hold kæft mand, jeg er en kegle. Dit trick virkede. Altså det med at indstillingerne kunne være forskellige fra indgang til indgang. Jeg gik ind på TV-lydindstillinger, mens jeg var på chromecasten, og hvad fanden ser jeg der? Den er indstillet til audio-delay på 50 millisekunder. Jeg har ikke før været opmærksom på, at indstillingnerne gjaldt pr indgang og ikke generelt for alle tilslutninger. Undrer mig over, hvorfor den står sådan indstillet. Jeg har i hvert fald ikke gjort det.

Problem solved - tusind tak for indput ;D (Og tilgiv at jeg åbenbart er en uvidende idiot) :-D

Det hjalp, at få tingene gentaget lidt. ;-)
Nu kan du trygt gå iseng, velvindende, at du lærte lidt idag.

Imorgen kan du så kigge nærmere på, om der er andre ting i billede- og lydindstillingerne, som du havde indstillet "til perfektion", men kun for den ene indgang, og ikke de andre. :-)

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite



Print side | Luk vindue