Print side | Luk vindue

Boxer kvalitet (bitrate) efter omlægning ??

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=146168
Udskrevet den: 18-April-2024 kl. 18:54


Emne: Boxer kvalitet (bitrate) efter omlægning ??
Skrevet af: Moulder
Emne: Boxer kvalitet (bitrate) efter omlægning ??
Skrevet den: 12-April-2016 kl. 13:42
Efter Boxers kanalomlægning i sidste uge, er der blevet tilføjet flere HD kanaler, og TV2 lokalkanalerne er blevet opdateret til HD.

Vi bor i TV midt/vest området, og før omlægningen/opdateringen, så vi TV2 på den kanal hvor Lorry sender, og når vi skulle se regional tv nyheder, skulle vi over på TV midt/vest kanalen, for at få udsendelserne i HD.

Efter opdateringen, er det TV2 midt/vest vi ser det hele på, men synes kvaliteten er faldet betragtelig i den forbindelse, selvom de siger kanalen er opgraderet til HD.

Er der nogen der ved, om bitraten er forskellig på de forskellige regionale kanaler ??
Vi har ikke længere mulighed for at vælge de øvrige regionale TV2 kanaler..

Jeg synes faktisk også at alle andre kanaler er faldet i kvalitet  :(( 

Mvh
Per


-------------
Mvh

Moulder



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 12-April-2016 kl. 17:26

Boxer har intet at gøre med de Regionale TV2 kanaler, og de har været i HD meget længe.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 12-April-2016 kl. 18:50
Jeg har ikke bemærket fald i kvalitet.

De første par dage var der lidt knas med billeder der hoppede lidt og små frys.

Det er nu forsvundet.

Jeg modtager fra Hove og Gladsaxe.


Skrevet af: HTPC
Skrevet den: 12-April-2016 kl. 20:23

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Boxer har intet at gøre med de Regionale TV2 kanaler, og de har været i HD meget længe.

Det er ikke selve de selvstændige regionale TV2 kanaler han snakker om. Men TV2 hovedkanalen, som sender regionalprogrammer hver dag fra 19:30-20:00 og igen hver aften efter 22-nyhederne og sporten.

Før omlægningen blev TV2 hovekanalen kun sendt med TV2-Lorry som regional-indhold, dette blev sendt i hele landet. Desuden sendte de også TV2 hovekanelen med det regionale indhold til den region du modtog i på en anden programplads, men denne kanal blev kun sendt i SD.

Eksempel i TV MidtVest område som han nævner blev TV2 kanalen sendt på følgende to programpladser:
2: TV2 i HD med Lorry som regional-indhold.
10: TV2 i SD med TV MidtVest som regional-indhold

Dvs. hvis man ville se TV2 i HD skulle man gå til programplads 10, men hvis man så ville se regional-nyhederne fra sin egen region skulle man skifte over til programplads 2 kl. 19:30 og kl. 22:27 og så tilbage til 10 igen for at se TV2 i HD.

Det var der mange der ikke gad så de så altid bare TV2 i SD på programplads 2. Nogle var slet ikke klar over at den ene var i SD og den anden i HD.

Dem der bor i Lorrys regionalområde har ikke skulle forholde sig til dette problem.

Efter Boxer kanalomlægningen 5. april er TV2 HD kanalen på programplads 2 ikke længere med Lorry som regional-indhold (med mindre du modtager fra Lorrys område), men med din egen region. TV2 på programplads 10 er så helt udgået, hvilket har givet mere plads til andre kanaler.

Så nu bliver TV2 kun sendt i HD i modsætning til før hvor den blev sendt i både SD og HD, med hver deres regional-indhold.



Skrevet af: HTPC
Skrevet den: 12-April-2016 kl. 20:24
dobbeltpost slet gerne.


Skrevet af: Moulder
Skrevet den: 12-April-2016 kl. 22:57
HTPC
Det er præcis spot on, det var den formulering jeg ledte efter Wink

Og det er som sagt, som om at kvaliteten på TV2 hovedkanalen er faldet efter dette skift..
Når der er regionale nyheder, synes jeg faktisk kvaliteten er bedre.. Giver det mening ??

Kan de have skruet ned for bitraten, for at få plads til de ekstra HD kanaler der er dukket op ??
Det ligner en blanding imellem SD og HD Unhappy


-------------
Mvh

Moulder


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 12-April-2016 kl. 23:53
Det bliver nok svært at finde nogen ved Boxer der vil indrømme at kvaliteten er blevet dårligere.


Skrevet af: nesager
Skrevet den: 13-April-2016 kl. 08:22
Hej.
Havde lidt problemer de første par dage,med en lidt svingende kvalitet,men synes det køre fint nu.
Har dog en del udfald på tekst Tv siden omlægningen.
Modtager fra Videbæk senderen.
Mvh.


Skrevet af: Moulder
Skrevet den: 13-April-2016 kl. 08:49
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Hej.
Havde lidt problemer de første par dage,med en lidt svingende kvalitet,men synes det køre fint nu.
Har dog en del udfald på tekst Tv siden omlægningen.
Modtager fra Videbæk senderen.
Mvh.

Det er også Videbæk senderen jeg modtager fra..
Igår aftes var jeg lige ved at tro det var blevet bedre, indtil jeg opdagede at det var regionale nyheder jeg så.. Da "Natholdet" startede efterfølgende, synes jeg kvaliteten faldt igen Ouch


-------------
Mvh

Moulder


Skrevet af: nesager
Skrevet den: 13-April-2016 kl. 09:21
Oprindeligt skrevet af Moulder Moulder skrev:

Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Hej.
Havde lidt problemer de første par dage,med en lidt svingende kvalitet,men synes det køre fint nu.
Har dog en del udfald på tekst Tv siden omlægningen.
Modtager fra Videbæk senderen.
Mvh.


Det er også Videbæk senderen jeg modtager fra..
Igår aftes var jeg lige ved at tro det var blevet bedre, indtil jeg opdagede at det var regionale nyheder jeg så.. Da "Natholdet" startede efterfølgende, synes jeg kvaliteten faldt igen Ouch


Hej. Har du problemer. med tekst tv.
mvh


Skrevet af: Moulder
Skrevet den: 13-April-2016 kl. 10:13
hmm.. Tekst Tv knappen på min fjernbetj. er nok den eneste knap jeg aldrig har trykket på Wink
Men jeg har lige bladret igennem nogle sider, og det virkede fint..

Hvilket problem skulle der være ??


-------------
Mvh

Moulder


Skrevet af: nesager
Skrevet den: 13-April-2016 kl. 10:20
Det forsvinder helt en gang i mellem


Skrevet af: Moulder
Skrevet den: 13-April-2016 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Det forsvinder helt en gang i mellem

Ser ikke ud til at jeg har det problem..

Men jeg er sgu træt af at billedekvaliteten er faldet Confused
Sønnen kom hjem idag, og han ser det også ret tydeligt, og lagde mærke til det med det samme..

Jeg vil prøve at ringe til Boxer imorgen, men jeg er næsten klar over hvad de vil svare Ouch


-------------
Mvh

Moulder


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 13-April-2016 kl. 22:55
Kan det være problem med opskalering?

Altså en boks der kun giver SD ud og dit tv der skalerer op.

Hvordan modtager du?


Skrevet af: Moulder
Skrevet den: 14-April-2016 kl. 08:10
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Kan det være problem med opskalering?

Altså en boks der kun giver SD ud og dit tv der skalerer op.

Hvordan modtager du?

TV'et er et Panasonic CXC 725, og jeg bruger et Boxer TVmodul og indstikskort.
Signalstyrken er helt i top, og da jeg fik antennen monteret lige før jul, var montøren rigtig godt tilfreds med sendestyrken, da vi har helt frit udsyn imod sendemasten..

Jeg sad og så fodbold på TV3+ igår aftes, og det er heller ikke så skarpt som det plejer at være..
Generelt er det sådan, at når der vises nærbilleder, så ser det egentlig fint ud, men med det samme der kommer lidt dybde i billedet, bliver det lidt fnidret at se på..

Det er svært at forklare, men når der feks. er vejrudsigt, og man ser værten stå foran skærmkortet, så er den afstand der er hen til værten, nok til at det ses tydeligt, at han det ikke står helt skarpt som det plejer..
Det samme gør sig gældende i fodbold på feks. TV3+..
Når spillerne løber længst væk fra kameraet, bliver de så fnidrede, at man ikke kan se hvem det er, og ikke kan se rygnummeret.. 
Jeg plejer stort set at kunne se hvad tilskuerne på modsatte tribune laver Confused


-------------
Mvh

Moulder


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 14-April-2016 kl. 10:17
Det lyder mystisk.

Jeg er spændt på at høre hvad Boxer svarer.


Skrevet af: Moulder
Skrevet den: 14-April-2016 kl. 12:18
Har haft en lang snak med deres "tekniker" som fortalte at han i bund og grund var ligeglad med om han så SD eller HD tv, forskellen var ikke så stor at det gjorde ham noget Confused
Men det var hans personlige holdning.. 

Han rådspurgte en tekniker med mere viden, og kunne oplyse at der ikke er pillet ved opløsning, bitrate osv..
Men hvorfor mit billede så er blevt fnidret i kanterne, det må stå hen i det uvisse.. Disapprove

Overvejer nu om jeg skal springe på Canal Digital, deres billedekvalitet siges at være bedre..


-------------
Mvh

Moulder


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 14-April-2016 kl. 12:48
Har du slået alt hvad der hedder billedforbedrende og støjreducernde kredsløb fra?

Det kan nemlig ødelægge alle billeder.


Skrevet af: Moulder
Skrevet den: 15-April-2016 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Har du slået alt hvad der hedder billedforbedrende og støjreducernde kredsløb fra?

Det kan nemlig ødelægge alle billeder.

Ja, alt er slået fra..


-------------
Mvh

Moulder



Print side | Luk vindue