Print side | Luk vindue

Energiforbrug køleskab

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: Bruger til bruger
Forumbeskrivelse: Emner der ikke passer ind i de øvrige fora
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=146236
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 06:48


Emne: Energiforbrug køleskab
Skrevet af: Silentbob
Emne: Energiforbrug køleskab
Skrevet den: 16-April-2016 kl. 17:24
Har et lidt anderledes problemstilling.

Vi er ved at kigge på nyt køleskab og i den forbindelse er jeg lidt nysgerrig efter strømforbruget på vores nuværende. Men det har vist sig lidt mere bøvlet en forventet.

Det drejer sig om en Blomberg B-220 hca. Energiklasse A. Cirka 7 år gammel. 

Inde i køleskabet er der et klistermærke, hvor watt er sat til 60. Men i og med et køleskab ikke kører hele tiden aner jeg ikke hvordan man omregner til årlig kwh.

Jeg har prøvet at google efter svaret, men uden held og selvfølgelig har jeg smidt manualen ud.

Så tænkte der måske var en venlig sjæl her på forummet der:

 - Kunne oplyse en beregningsformel til årlig kwh

eller

 - Bruge sine Google mad skilz og finde svaret



-------------
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!



Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 16-April-2016 kl. 17:28
Elforbrug på et køleskab er en variabel størrelse afhængig af omgivende temp., hvor ofte det åbnes, og hvor mange varer der skal nedkøles. Sæt en måler på i en md, så har du noget at gå efter.


Skrevet af: mortenls
Skrevet den: 16-April-2016 kl. 17:43
Du kan vel bare slå op hvad et energi A køleskab må max bruge, og hvad et A+ max må bruge. Så tager du summen af de to og dividere med to, og så har du nogenlunde hvad dit køleskab bruger.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 16-April-2016 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Vi er ved at kigge på nyt køleskab og i den forbindelse er jeg lidt nysgerrig efter strømforbruget på vores nuværende. Men det har vist sig lidt mere bøvlet en forventet.

Det drejer sig om en Blomberg B-220 hca. Energiklasse A. Cirka 7 år gammel. 


Jeg forsøgte med mine skills.....
http://sparenergi.dk/forbruger/el/koel-og-frys/energimaerkning-af-koeleskabe-og-frysere" rel="nofollow - http://sparenergi.dk/forbruger/el/koel-og-frys/energimaerkning-af-koeleskabe-og-frysere

Du kender energiklassen og størrelsen, så er det bare at slå op i tabellen.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: BlueFox
Skrevet den: 16-April-2016 kl. 19:56
Oprindeligt skrevet af mortenls mortenls skrev:

Du kan vel bare slå op hvad et energi A køleskab må max bruge, og hvad et A+ max må bruge. Så tager du summen af de to og dividere med to, og så har du nogenlunde hvad dit køleskab bruger.

Det er helt forkert. Et 7 år gammelt køleskab bruger væsentligt mere energi end et nyt i samme energiklasse. Tætningslisterne er ikke længere tætte og måske er kompresseren blevet dårlig og kører hele tiden.
Energiforbruget kommer også an på køleskabets køleindstilling og hvis der er frostboks, så hvormeget der er i den og hvormeget der skal indfryses.

Desuden er opgivne målinger altid for optimistiske. Læs Forbrugerbladet Tænk.

Som Kampus skriver er en måling over længere tid løsningen. Alt andet er dårlige gæt.


-------------
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 16-April-2016 kl. 20:45
Må give BlueFox og Kampus ret, kun måling over længere tid vil give et brugbart billede.
En genial gadget som kan hjælpe dig meget er  http://www.smappee.com/" rel="nofollow - http://www.smappee.com/


Skrevet af: Flash!
Skrevet den: 16-April-2016 kl. 21:09
Enig med ridderen. Den eneste måde at finde ud af forbruget med nogen lunde nøjagtighed er at måle det. Nogle, hvis ikke alle, energimålere til stikkontakten har en record funktion der kan vise det akkumulerede forbrug over en periode.  Mål f.eks. over en uge og sammenlign med opgivelsen på en nyt. Det kan næppe betale sig at skifte med mindre det er meget energihungrende, men mål og regn selv på det Thumbs Up


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 16-April-2016 kl. 21:27
Det er fuldstændig rigtigt at man ikke kan stole på fabriksoplysningen på forbrug. Det er kun et par år siden at det blev afsløret at energimærkningen på køleskabe var helt hen i vejret

Som et kuriosum kan jeg fortælle jeg har sparet ca 80 - 100 kw i md ved at flytte fra et 22 år gammelt kølefrys skab og en ligeså gammel cirkulationspumpe, til et 10 år gammelt kølefrys og cirkulationspumpe


Skrevet af: mortenls
Skrevet den: 16-April-2016 kl. 22:03
Det er selvfølgelig klart, at det bedste ville være, at indkøbe en kWh måler. Men hvis man ikke gider det, så må man jo estimere sig frem til forbruget.

Istedet for at bruge penge på en kWh måler, så ville jeg nok bare købet et nyt skab. Et køleskab bruger dog ikke så meget energi, så besparelsen ville have været større ved køle/frys.


Skrevet af: Thomas Jensen
Skrevet den: 17-April-2016 kl. 05:19
Jeg har et Bosch A+++ køleskab og et Bosch A++ fryseskab begge 186 cm høje (nettokøl: 346 l), men da der blev skiftet fra ca. 7 år gamle enheder, der endda var mindre, faldt energiforbruget betydeligt fra samme periode og forblev tilsvarende lavt frem efter.

Det foresvæver mig, at det var mindst 300 kWh, men jeg er ikke helt sikker. Det var så for begge apparater tilsammen.

Edit: Jeg har lige tjekket hos Bosch, og der står:
Strømtilslutning: 90 W
Årsforbrug: 75 kWh
Del gælder køleskabet.

Det er i øvrigt 3 år gammelt nu.

-------------
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3


Skrevet af: BlueFox
Skrevet den: 17-April-2016 kl. 08:39
Oprindeligt skrevet af mortenls mortenls skrev:

Det er selvfølgelig klart, at det bedste ville være, at indkøbe en kWh måler. Men hvis man ikke gider det, så må man jo estimere sig frem til forbruget.

Istedet for at bruge penge på en kWh måler, så ville jeg nok bare købet et nyt skab. Et køleskab bruger dog ikke så meget energi, så besparelsen ville have været større ved køle/frys.

Ja hvorfor gide at købe en energi måler til hele 89 kroner, den kunne jo risikere at tjene sig selv hjem på ingen tid. 
http://www.harald-nyborg.dk/p1054/sartano-energimaaler-emd-3" rel="nofollow - http://www.harald-nyborg.dk/p1054/sartano-energimaaler-emd-3


-------------
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33


Skrevet af: Byteman2
Skrevet den: 17-April-2016 kl. 18:33
Gider man ikke bruge den beskedne sum kan målerne endda lånes gratis på biblioteket


Skrevet af: BlueFox
Skrevet den: 17-April-2016 kl. 21:41
Og hos el-selskaberne.



-------------
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33


Skrevet af: mortenls
Skrevet den: 17-April-2016 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af BlueFox BlueFox skrev:

Oprindeligt skrevet af mortenls mortenls skrev:

Det er selvfølgelig klart, at det bedste ville være, at indkøbe en kWh måler. Men hvis man ikke gider det, så må man jo estimere sig frem til forbruget.

Istedet for at bruge penge på en kWh måler, så ville jeg nok bare købet et nyt skab. Et køleskab bruger dog ikke så meget energi, så besparelsen ville have været større ved køle/frys.

Ja hvorfor gide at købe en energi måler til hele 89 kroner, den kunne jo risikere at tjene sig selv hjem på ingen tid. 
http://www.harald-nyborg.dk/p1054/sartano-energimaaler-emd-3" rel="nofollow - http://www.harald-nyborg.dk/p1054/sartano-energimaaler-emd-3


Kan det betale sig at samle mere information ind. MR=MC? Hvis jeg ved, at der er 90% change for at måleren fortæller mig, at det kan betale sig at skifte skabet. Er der så nogen grund til at bruge en time på at hente måleren, og så betale 89 kr. for denne.

Worse case er, at skabet ikke betaler sig ind, og dette koster mig 500 kr.
Best case er, at skabet betaler sig ind, og jeg spare 500 kr..

Lad os antage, at jeg køber måleren, og dette koster mig 250 kr. Jeg kan ved at købe måleren undgå worse case, og den forventede besparelse er da 0,9*500=50.

Det kan altså ikke betale sig at købe måleren. Man kan selvfølgelig analysere sig ihjel, men den gode analyst ved hvornår man skal stoppe.


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 18-April-2016 kl. 08:38
Kigger i på nyt køleskab ud fra at i kan spare penge på strøm eller fordi i alligevel skal have nyt?


Skrevet af: BlueFox
Skrevet den: 18-April-2016 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af mortenls mortenls skrev:

Oprindeligt skrevet af BlueFox BlueFox skrev:

Oprindeligt skrevet af mortenls mortenls skrev:

Det er selvfølgelig klart, at det bedste ville være, at indkøbe en kWh måler. Men hvis man ikke gider det, så må man jo estimere sig frem til forbruget.

Istedet for at bruge penge på en kWh måler, så ville jeg nok bare købet et nyt skab. Et køleskab bruger dog ikke så meget energi, så besparelsen ville have været større ved køle/frys.

Ja hvorfor gide at købe en energi måler til hele 89 kroner, den kunne jo risikere at tjene sig selv hjem på ingen tid. 
http://www.harald-nyborg.dk/p1054/sartano-energimaaler-emd-3" rel="nofollow - http://www.harald-nyborg.dk/p1054/sartano-energimaaler-emd-3


Kan det betale sig at samle mere information ind. MR=MC? Hvis jeg ved, at der er 90% change for at måleren fortæller mig, at det kan betale sig at skifte skabet. Er der så nogen grund til at bruge en time på at hente måleren, og så betale 89 kr. for denne.

Worse case er, at skabet ikke betaler sig ind, og dette koster mig 500 kr.
Best case er, at skabet betaler sig ind, og jeg spare 500 kr..

Lad os antage, at jeg køber måleren, og dette koster mig 250 kr. Jeg kan ved at købe måleren undgå worse case, og den forventede besparelse er da 0,9*500=50.

Det kan altså ikke betale sig at købe måleren. Man kan selvfølgelig analysere sig ihjel, men den gode analyst ved hvornår man skal stoppe.

Jeg ved ikke hvorfor du antager at måleren koster dig 250 kr, dels når jeg har linket til en der koster 89 kr, og dels når du har fået oplyst at du kan låne måleren på biblioteket eller hos el-selskabet gratis (mod depositum).

Dé har du mulighed for at lave noget analyse arbejde!


-------------
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33


Skrevet af: Elmand
Skrevet den: 18-April-2016 kl. 11:14
som andre har skrevet.- Hvorfor kikker du på et nyt køleskab ?   De fleste nye køleskabe bruger mindre strøm .- D.v.s  du kan spare 200-400 kr om året i forhold til det du har.
Det vil aldrig kunne betale sig at skifte et skab på grund af strømbesparelse. Er skabet defekt, så gå efter det mest økonomiske.
venlig hilsen
Kurt Espersen


Skrevet af: Silentbob
Skrevet den: 18-April-2016 kl. 12:10
Jeg siger mange tak for svarene.

Hvert øjeblik det skal være kommer vores barn nr. 2 og allerede nu syntes vi den gamle køleskab er alt for lille. Så behovet for en større køleskab bliver ikke mindre i fremtiden. Det er derfor vi kigger efter en ny. 

Jeg har så en lille tommelfingerregel ved køb af nye hvidevare, at forbruget (I dette tilfælde strøm) skal være mindre end den gamle. Vi køber aldrig nye hvidevare/elektronik blot for at reducere forbruget. Pengene tjenes alligevel næsten aldrig ind og miljøbelastningen i fremstillingen af det nye produkt er alligevel langt højre end vores besparelse. Men forbruget er en vigtig faktor når vi alligevel skal købe nyt. 

Det nye køleskab skal jo matche de resterende hvidevare (Læs: Metalfarvet) og en stor A+++ i metalfarvet står i 5000+ kr. Penge hænger ikke ligefrem på træerne hjemme hos os.  Den gamle er en medium størrelse energimærke A. Jeg er derfor interesseret i forbruget for at se om en ny stor med en energimærkning på "kun" A++ ville give en besparelse, da A++ er en del billigere.


-------------
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 18-April-2016 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Jeg siger mange tak for svarene.

Hvert øjeblik det skal være kommer vores barn nr. 2 og allerede nu syntes vi den gamle køleskab er alt for lille. Så behovet for en større køleskab bliver ikke mindre i fremtiden. Det er derfor vi kigger efter en ny. 

Jeg har så en lille tommelfingerregel ved køb af nye hvidevare, at forbruget (I dette tilfælde strøm) skal være mindre end den gamle. Vi køber aldrig nye hvidevare/elektronik blot for at reducere forbruget. Pengene tjenes alligevel næsten aldrig ind og miljøbelastningen i fremstillingen af det nye produkt er alligevel langt højre end vores besparelse. Men forbruget er en vigtig faktor når vi alligevel skal købe nyt. 

Det nye køleskab skal jo matche de resterende hvidevare (Læs: Metalfarvet) og en stor A+++ i metalfarvet står i 5000+ kr. Penge hænger ikke ligefrem på træerne hjemme hos os.  Den gamle er en medium størrelse energimærke A. Jeg er derfor interesseret i forbruget for at se om en ny stor men en energimærkning på "kun" A++ ville give en besparelse, da A++ er en del billigere.
 
Det vil nok ikke give en forskel du mærker fra A++ til A+++. Og slet ikke hvis A+++ er det dyrere. Så jeg ville gå efter det køleskab i bedst kan lide i forhold til design og indretning til den pris i kan betale.
Og bekymre jer mindre om man sparer 10kr om måneden fra ++ til +++. For den besparelse i kan få på det lavere forbrug kan i sandsynligvis ikke tjene hjem på den merudgift mellem ++ og +++.


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 18-April-2016 kl. 13:19
En måling er vel alligevel ubrugelig... - du sammenligner dit køleskabs faktiske forbrug (eller et estimat af det faktiske forbrug) med det teoretiske forbrug for et nyt... - en ulige sammenligning, der alligevel blot vil bekræfte at der kan spares i strømforbrug...
Med et og snart to børn, er der alligevel ikke tid til at gå så meget i detaljen fremover ;-)
#mortenls: MR=MC... - nu er trådstarter vel ikke just en profitmaksimerende virksomhed og det er ikke alle individer som prioriterer deres fritid efter mikroøkonomiske principper og afhængig af forholdet mellem fritid og penge så kan lysten/behovet til at nørde med mindre besparelser jo være større eller mindre.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-April-2016 kl. 14:30
Der er et parameter mere der også sparer strøm, nemlig "no frost" skab. Vi ved allesammen hvor træls det er at afrime fryseren. Og bare et lille lag is forhøjer el-forbruget.


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 18-April-2016 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der er et parameter mere der også sparer strøm, nemlig "no frost" skab. Vi ved allesammen hvor træls det er at afrime fryseren. Og bare et lille lag is forhøjer el-forbruget.
Det er så absolut den fedeste feature - vi udskiftede fryseren sidste år og den nye var med no-frost - fedt at slippe for dét trælse job!


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-April-2016 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der er et parameter mere der også sparer strøm, nemlig "no frost" skab. Vi ved allesammen hvor træls det er at afrime fryseren. Og bare et lille lag is forhøjer el-forbruget.
Det er så absolut den fedeste feature - vi udskiftede fryseren sidste år og den nye var med no-frost - fedt at slippe for dét trælse job!

Ja og det mest trælse. Man skulle også slippe for isdannelse inden i poserne med pølser, grønt og kød osv


Skrevet af: Brianigenigen
Skrevet den: 19-April-2016 kl. 10:00
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er fuldstændig rigtigt at man ikke kan stole på fabriksoplysningen på forbrug. Det er kun et par år siden at det blev afsløret at energimærkningen på køleskabe var helt hen i vejret

Som et kuriosum kan jeg fortælle jeg har sparet ca 80 - 100 kw i md ved at flytte fra et 22 år gammelt kølefrys skab og en ligeså gammel cirkulationspumpe, til et 10 år gammelt kølefrys og cirkulationspumpe

TÆNK hvad du havde sparet, hvis du så havde købt HELT nyt Kølefrys og Cirkulationspumpe WinkTongueSmile


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 19-April-2016 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er fuldstændig rigtigt at man ikke kan stole på fabriksoplysningen på forbrug. Det er kun et par år siden at det blev afsløret at energimærkningen på køleskabe var helt hen i vejret

Som et kuriosum kan jeg fortælle jeg har sparet ca 80 - 100 kw i md ved at flytte fra et 22 år gammelt kølefrys skab og en ligeså gammel cirkulationspumpe, til et 10 år gammelt kølefrys og cirkulationspumpe


TÆNK hvad du havde sparet, hvis du så havde købt HELT nyt Kølefrys og Cirkulationspumpe WinkTongueSmile

Det lå desværre i kortene at jeg ikke kunne blive boende, og så bruger man ikke penge på nye hvidevarer der følger huset ved salg. Cirkulationspumpen blev faktisk skiftet, men der kunne ikke sættes en "grøn" en af slagsen i Gasfyr kabinettet


Skrevet af: Brianigenigen
Skrevet den: 19-April-2016 kl. 10:05
Oprindeligt skrevet af mortenls mortenls skrev:

Det er selvfølgelig klart, at det bedste ville være, at indkøbe en kWh måler. Men hvis man ikke gider det, så må man jo estimere sig frem til forbruget.

Istedet for at bruge penge på en kWh måler, så ville jeg nok bare købet et nyt skab. Et køleskab bruger dog ikke så meget energi, så besparelsen ville have været større ved køle/frys.

Hvis man ikke gider, så risikere man jo, at man rammer HELT vildt forbi
Der er så mange ting, alder, vedligeholdelse af lister, varme, hvor tit det åbnes, hvor længe det åbnes. Man er sgu dovn, hvis man godt gider spørge her, men ikke magter at købe et meter til under 100 kr.
SmileWink


Skrevet af: Brianigenigen
Skrevet den: 19-April-2016 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er fuldstændig rigtigt at man ikke kan stole på fabriksoplysningen på forbrug. Det er kun et par år siden at det blev afsløret at energimærkningen på køleskabe var helt hen i vejret

Som et kuriosum kan jeg fortælle jeg har sparet ca 80 - 100 kw i md ved at flytte fra et 22 år gammelt kølefrys skab og en ligeså gammel cirkulationspumpe, til et 10 år gammelt kølefrys og cirkulationspumpe


TÆNK hvad du havde sparet, hvis du så havde købt HELT nyt Kølefrys og Cirkulationspumpe WinkTongueSmile

Det lå desværre i kortene at jeg ikke kunne blive boende, og så bruger man ikke penge på nye hvidevarer der følger huset ved salg. Cirkulationspumpen blev faktisk skiftet, men der kunne ikke sættes en "grøn" en af slagsen i Gasfyr kabinettet

Det har du ret i. Håber der så er A+++ i dit nye sted :) 


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 19-April-2016 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er fuldstændig rigtigt at man ikke kan stole på fabriksoplysningen på forbrug. Det er kun et par år siden at det blev afsløret at energimærkningen på køleskabe var helt hen i vejret

Som et kuriosum kan jeg fortælle jeg har sparet ca 80 - 100 kw i md ved at flytte fra et 22 år gammelt kølefrys skab og en ligeså gammel cirkulationspumpe, til et 10 år gammelt kølefrys og cirkulationspumpe


TÆNK hvad du havde sparet, hvis du så havde købt HELT nyt Kølefrys og Cirkulationspumpe WinkTongueSmile

Det lå desværre i kortene at jeg ikke kunne blive boende, og så bruger man ikke penge på nye hvidevarer der følger huset ved salg. Cirkulationspumpen blev faktisk skiftet, men der kunne ikke sættes en "grøn" en af slagsen i Gasfyr kabinettet


Det har du ret i. Håber der så er A+++ i dit nye sted :) 

Det er der ikke, det er et 10 år gammelt skab. Heldigvis er udlejer begyndt at udskifte hårdehvidevarer til nye, så håber der kommer mindst et A++ nofrost kølefrys ind istedet.



Print side | Luk vindue