Print side | Luk vindue

Er mit TV klar til HDR og UHD afspillere

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=146537
Udskrevet den: 07-Maj-2024 kl. 18:04


Emne: Er mit TV klar til HDR og UHD afspillere
Skrevet af: bentpetersson
Emne: Er mit TV klar til HDR og UHD afspillere
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 19:14
Jeg er i tvivl om mit TV, Samsung UE55JS 9005 er parat til HDR og UHDafspillere mv.
Hothers TV er åbenbart ikke helt klar.
Kan I hjælpe med et svar?
På forhånd tak.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson





Svar:
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 19:18
Den er ikke klar til HDR. Men da den ikke har lokal dimming, så er det også 100% ligegyldigt.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 19:59
Tak Torben for svaret

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 20:08
På RTINGS skrives følgende:

The edge-lit local dimming's zones are big, because the LEDs are located on the left and right sides of the TV.

Og

The HDR, 3D, and motion smoothing features are nice extras, too, for those who are looking for them.
........

Men det er ikke nok?

http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/js9000



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Hother
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 20:34
Bent check lige denne ud:

http://www.hdtvtest.co.uk/news/ue65js9000-201503154027.htm

Jf. ovennævnte så har TV´et en slags "Kunstig" lokal dimming. Om det så reelt er et HDR TV kan jeg ikke afgøre. Under alle omstændigheder skal dit TV sikkert have en ny boks - eller boksen skal opdateres til HDMI 2.02 hedder det vist. HDMI updaten er noget af det jeg mangler for at kunne afspille HDRSmile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 20:41
Tak John
Vil du omsætte dit gode link til svar på mit spørgsmål, da jeg har svært ved at overskue det?☺

Ok tak for din tilføjelse. Jeg er dog stadig i tvivl

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Hother
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 21:02
Hvis jeg skal gå ud fra hvad den side om AV, herunder tests, som jeg lægger aller mest vægt på, nemlig britiske AVFORMS mener så er svaret ja:

How future-proof is this TV?

4K Ultra HD Resolution
HDR Support
Colour Space (percentage of DCI - 100% best)92%
10-bit Panel
HDMI 2.0a Inputs
HDCP 2.2 Support
HEVC Decoding
4K Streaming Services
Smart TV Platform
Picture Accuracy Out-of-the-Box (score out of 10


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 22:15
Takker. Også som jeg tolker det☺

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: sd2100
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 22:15
Der står HDR support. Det betyder vel bare, at tv'et kan modtaget HDR signaler og så gengive dem efter bedste evne. Ikke at set kan give dn rigtige HDR oplevelse. Der har AVFORUMS desværre været med til at udvande HDR begrebet.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 22:35
This outstanding colour reproduction helped the UE55JS9000 deliver maximum thrills in our HDR clips of Exodus: Gods And Kings and Life Of Pi, reminding us again of why we feel that HDR could become a bigger deal than 4K UHD resolution.
Read more at http://www.trustedreviews.com/samsung-ue55js9000-review-picture-quality-page-2#lKBw6BiGC7HMOjqA.99

Så vidt jeg kan forstå mener denne testside også at TVet er parat

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Hother
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Der står HDR support. Det betyder vel bare, at tv'et kan modtaget HDR signaler og så gengive dem efter bedste evne. Ikke at set kan give dn rigtige HDR oplevelse. Der har AVFORUMS desværre været med til at udvande HDR begrebet.

Det mener jeg ikke er korrekt - langt langt fra. De forholder sig alene til de kendte HDR standarder der var gældende på det tidspunkt de testede TV´et. På det tidspunkt var de nuværende HDR standarder slet ikke færdige - det ved du sikkert en masse om.

I øvrigt er der ret stor forskel i, hvor langt de forskellige TV opfylder de nuværende standarder. Men afspille en UHD HDR BD kan det nævnte TV utvivlsomt. Om det så er i topkvalitet er en anden snak. 


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 22:57
Hvis det er billedkvaliteten, der menes nedenunder i forbindelse med HDR er jeg ikke nervøs: (tror I det?)

However, the reality is that you can work around most of the UE55JS9000’s issues through its setup tools or careful positioning of either yourself or the TV. And in any case, for the vast majority of the time – especially when fully unlocked with HDR UHD content – the UE55JS9000’s pictures are nothing short of sensational
Read more at http://www.trustedreviews.com/samsung-ue55js9000-review-picture-quality-page-2#q8XHRBSJSDydAig9.99

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: sd2100
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Hvis det er billedkvaliteten, der menes nedenunder i forbindelse med HDR er jeg ikke nervøs: (tror I det?)

However, the reality is that you can work around most of the UE55JS9000’s issues through its setup tools or careful positioning of either yourself or the TV. And in any case, for the vast majority of the time – especially when fully unlocked with HDR UHD content – the UE55JS9000’s pictures are nothing short of sensational
Read more at http://www.trustedreviews.com/samsung-ue55js9000-review-picture-quality-page-2#q8XHRBSJSDydAig9.99


At det er et fantastisk tv, er ingen vel i tvivl om!? Men, det var vel ikke temaet for tråden? Vil tv'et kunne afspille HDR - i en form som giver reel HDR-mening - sikkert ikke helt.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 23:19
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Hvis det er billedkvaliteten, der menes nedenunder i forbindelse med HDR er jeg ikke nervøs: (tror I det?)

However, the reality is that you can work around most of the UE55JS9000’s issues through its setup tools or careful positioning of either yourself or the TV. And in any case, for the vast majority of the time – especially when fully unlocked with HDR UHD content – the UE55JS9000’s pictures are nothing short of sensational
Read more at http://www.trustedreviews.com/samsung-ue55js9000-review-picture-quality-page-2#q8XHRBSJSDydAig9.99

Jeg tror såmænd at du bliver ganske tilfreds BentSmile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 23:20
Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Hvis det er billedkvaliteten, der menes nedenunder i forbindelse med HDR er jeg ikke nervøs: (tror I det?)

However, the reality is that you can work around most of the UE55JS9000’s issues through its setup tools or careful positioning of either yourself or the TV. And in any case, for the vast majority of the time – especially when fully unlocked with HDR UHD content – the UE55JS9000’s pictures are nothing short of sensational
Read more at http://www.trustedreviews.com/samsung-ue55js9000-review-picture-quality-page-2#q8XHRBSJSDydAig9.99


At det er et fantastisk tv, er ingen vel i tvivl om!? Men, det var vel ikke temaet for tråden? Vil tv'et kunne afspille HDR - i en form som giver reel HDR-mening - sikkert ikke helt.


Hvad tror du, der mangler? Uden at gætte. Måske du kan finde links på dette TV der bekræfter eller afkræfter.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: sd2100
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Der står HDR support. Det betyder vel bare, at tv'et kan modtaget HDR signaler og så gengive dem efter bedste evne. Ikke at set kan give dn rigtige HDR oplevelse. Der har AVFORUMS desværre været med til at udvande HDR begrebet.


Det mener jeg ikke er korrekt - langt langt fra. De forholder sig alene til de kendte HDR standarder der var gældende på det tidspunkt de testede TV´et. På det tidspunkt var de nuværende HDR standarder slet ikke færdige - det ved du sikkert en masse om.

I øvrigt er der ret stor forskel i, hvor langt de forskellige TV opfylder de nuværende standarder. Men afspille en UHD HDR BD kan det nævnte TV utvivlsomt. Om det så er i topkvalitet er en anden snak. 


Afspille HDR indhold, det kan vist nok de fleste UHD 2016 modeller. Det er vel ikke noget bemærkelsesværdigt længere.

I den seneste test hos AVFORUMS (Samsung 55ks7500), bruger de stadigvæk begrebet HDR Support i deres infoboks. De bør vel nu kende de forskellige standarder?! Så ja, jeg mener de lader læseren lidt i stikken.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 23:29
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1428315855" rel="nofollow - http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1428315855

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 23:52
Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Der står HDR support. Det betyder vel bare, at tv'et kan modtaget HDR signaler og så gengive dem efter bedste evne. Ikke at set kan give dn rigtige HDR oplevelse. Der har AVFORUMS desværre været med til at udvande HDR begrebet.


Det mener jeg ikke er korrekt - langt langt fra. De forholder sig alene til de kendte HDR standarder der var gældende på det tidspunkt de testede TV´et. På det tidspunkt var de nuværende HDR standarder slet ikke færdige - det ved du sikkert en masse om.

I øvrigt er der ret stor forskel i, hvor langt de forskellige TV opfylder de nuværende standarder. Men afspille en UHD HDR BD kan det nævnte TV utvivlsomt. Om det så er i topkvalitet er en anden snak. 


Afspille HDR indhold, det kan vist nok de fleste UHD 2016 modeller. Det er vel ikke noget bemærkelsesværdigt længere.

I den seneste test hos AVFORUMS (Samsung 55ks7500), bruger de stadigvæk begrebet HDR Support i deres infoboks. De bør vel nu kende de forskellige standarder?! Så ja, jeg mener de lader læseren lidt i stikken.
Et eller andet siger mig at du ikke har læst hele anmeldelsen, for de kommer faktisk en del ind på forhold omkring UHD HDR Wink


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: sd2100
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 23:58
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Der står HDR support. Det betyder vel bare, at tv'et kan modtaget HDR signaler og så gengive dem efter bedste evne. Ikke at set kan give dn rigtige HDR oplevelse. Der har AVFORUMS desværre været med til at udvande HDR begrebet.


Det mener jeg ikke er korrekt - langt langt fra. De forholder sig alene til de kendte HDR standarder der var gældende på det tidspunkt de testede TV´et. På det tidspunkt var de nuværende HDR standarder slet ikke færdige - det ved du sikkert en masse om.

I øvrigt er der ret stor forskel i, hvor langt de forskellige TV opfylder de nuværende standarder. Men afspille en UHD HDR BD kan det nævnte TV utvivlsomt. Om det så er i topkvalitet er en anden snak. 


Afspille HDR indhold, det kan vist nok de fleste UHD 2016 modeller. Det er vel ikke noget bemærkelsesværdigt længere.

I den seneste test hos AVFORUMS (Samsung 55ks7500), bruger de stadigvæk begrebet HDR Support i deres infoboks. De bør vel nu kende de forskellige standarder?! Så ja, jeg mener de lader læseren lidt i stikken.

Et eller andet siger mig at du ikke har læst hele anmeldelsen, for de kommer faktisk en del ind på forhold omkring UHD HDR Wink

Det er helt rigtig. I teksten kommer de mere i dybden, men er det nuancerne man husker? Det er den hurtige info boks, der sidder bedst fast ;-).


Skrevet af: sd2100
Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 00:01
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1428315855" rel="nofollow - http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1428315855

Klaus

Citat fra linket:
"Begrænset HDR support".

Det virker som reel forbrugeroplysning. til flatpanels.dk.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 00:43
, de forudsætter
Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Der står HDR support. Det betyder vel bare, at tv'et kan modtaget HDR signaler og så gengive dem efter bedste evne. Ikke at set kan give dn rigtige HDR oplevelse. Der har AVFORUMS desværre været med til at udvande HDR begrebet.


Det mener jeg ikke er korrekt - langt langt fra. De forholder sig alene til de kendte HDR standarder der var gældende på det tidspunkt de testede TV´et. På det tidspunkt var de nuværende HDR standarder slet ikke færdige - det ved du sikkert en masse om.

I øvrigt er der ret stor forskel i, hvor langt de forskellige TV opfylder de nuværende standarder. Men afspille en UHD HDR BD kan det nævnte TV utvivlsomt. Om det så er i topkvalitet er en anden snak. 


Afspille HDR indhold, det kan vist nok de fleste UHD 2016 modeller. Det er vel ikke noget bemærkelsesværdigt længere.

I den seneste test hos AVFORUMS (Samsung 55ks7500), bruger de stadigvæk begrebet HDR Support i deres infoboks. De bør vel nu kende de forskellige standarder?! Så ja, jeg mener de lader læseren lidt i stikken.

Et eller andet siger mig at du ikke har læst hele anmeldelsen, for de kommer faktisk en del ind på forhold omkring UHD HDR Wink

Det er helt rigtig. I teksten kommer de mere i dybden, men er det nuancerne man husker? Det er den hurtige info boks, der sidder bedst fast ;-).
Så synes jeg at du stoppe med dit vrøvl omkring AVFORUMS, de forudsætter pudsigt nok, at folk kan læse - og hele anmeldelsen. Det er jo ikke nogen populær anmeldelse de laver - men for rigtigt interesserede Wink


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 06:38
De fleste nyere tv kan sikkert komme til at gengive HDR. Men hvor stor oplevelse bliver vides ikke helt endnu.

Hvor mange har set "rigtig" HDR ?

Har kun set det på LCD og har til gode at opleve HDR på OLED.

Men på DX900 er det en ganske god oplevelse og glæder mig til der findes mere HDR


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 07:40

Videoen på

http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/js9000

viser local dimming overalt
.......

http://www.expertreviews.co.uk/tvs-entertainment/tvs/1402871/what-is-hdr-tv-and-why-should-you-care

skriver:


When Samsung dropped off the JS9000 we were shown clips from specially mastered versions of The Life of Pi and Exodus: Gods and Kings. The sunlight glinting off the ocean in The Life of Pi looked incredibly natural, illuminating the scene with impressive peak brightness, although we thought the effect was more prominent on the gold chainmail armour on the Pharaoh's guards in Exodus. It glinted in a way that simply can't be achieved without HDR and, combined with the 4K resolution, gives the impression of even more detail, making clips truly pop out of the screen.

Lightning strikes during the climactic parting of the Red sea were brilliantly bright, creating a massive contrast with the dark clouds and churning water, without losing any detail in order to achieve the high brightness. It's clear HDR could be the next must-have feature once 4K TVs outnumber 1080p sets.
.......

Begrænset HDR tyder ved flatpanels.dks anmeldelse i 2015 åbenbart kun på forskel i standard i 2015 eller ?

Ps Jeg mangler stadig svar fra sd2100



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Hother
Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 09:31
Bent, jeg tror ikke at du får et brugbart svar her, som du kan bruge til ret meget. Mit forslag lyder derfor, smut ned i en HIFI Klub og læg din problematik frem. Hør om du kan låne en UHD afspiller med hjem + en UHD HDR film. Så har du et helt og aldeles brugbart svarSmile

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 09:43
Jeg er helt enig. Viden og erfaring ligger jo, som de fleste bekendt, på et højere bevidsthedsniveau end meninger, der jo kun er en trosopfattelse.

Af samme grund er sites, der har afprøvet min model js9000 troværdig i forhold til de der kun gætter.



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 11:31
HDR er et end-to-end system, som mange grene i branchen har været med til at definere og som nu er standardiseret igennem bl.a. SMPTE's ST2084. Dolby har også skabt et proprietært HDR-format i Dolby Vision. BBC arbejder på en standard til broadcast.

Som navnet antyder, så handler HDR om "high dynamic range", altså dynamikken i billedet. Eller kontrast. Alle skærme kan i princippet hævde, at de understøtter HDR - og det vil næsten alle hævde i 2016 - men det er fordi de kan læse og forstå SMPTE ST2048 (de kan processere HDR-materiale), ikke fordi de reelt har hardwaren til at gengive det. Denne branche er jo notorisk for at udvande næsten alle begreber og modarbejde sig selv. Konkurrence i tv-branchen medfører ikke altid bedre kvalitet, men er ofte en øvelse i hvor meget man kan udvande særlige begreber, i dag HDR, tidligere Hz, kontrast mm. Derfor forsøgte branchen at nedsætte et udvalg med repræsentanter fra samtlige producenter i UHD Alliance, hvilket har ført til "UHD Premium"-logoet, som vedrører primært HDR. Det er en slags minimumskrav, som dog efter min mening ikke går langt nok.

Nu vil jeg ikke gentage alt hvad jeg tidligere har skrevet, men HDR, som begrebet er standardiseret, kræver LCD med en rigtig form for local dimming eller OLED. Simpelthen fordi det handler om øget dynamik, ikke om maksimal lysstyrke eller om at kunne læse ST2048. Hvorfor det i praksis forholder sig sådan er der masser, som har redegjort for, inklusiv os.

Alle biler kan i princippet også køre på marker, men det bliver de jo ikke traktorer af.

JS9005 har ikke hardwaren til at gengive HDR. Den mangler rigtig local dimming. Men ja, Samsung hævder, at den kan. Det kan man vel nok få en lang snak ud af.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 11:44
Men for at svare på spørgsmålet i første indlæg. Du vil godt kunne tilslutte en UHD Blu-ray-afspiller til skærmen, ligesom man kan til alle andre skærme.

Når Samsung frigiver den HDMI-firmwareopdatering, som de har lovet (den er muligvis allerede klar), så kan skærmen også læse HDR-materialet via HDMI-indgang. Skærmen vil derefter kunne få gavn af 4K-opløsning, delvist det større farverum (så langt som den nu rækker, ca. 90% af DCI-P3) og processere HDR-indholdet igennem billedkredsløbet. Den vil dog ikke kunne gengive rigtig HDR, da den mangler hardwaren til det.

Du vil nu nok kunne se en eller anden form for forbedring.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Flash!
Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

, de forudsætter
Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Der står HDR support. Det betyder vel bare, at tv'et kan modtaget HDR signaler og så gengive dem efter bedste evne. Ikke at set kan give dn rigtige HDR oplevelse. Der har AVFORUMS desværre været med til at udvande HDR begrebet.


Det mener jeg ikke er korrekt - langt langt fra. De forholder sig alene til de kendte HDR standarder der var gældende på det tidspunkt de testede TV´et. På det tidspunkt var de nuværende HDR standarder slet ikke færdige - det ved du sikkert en masse om.

I øvrigt er der ret stor forskel i, hvor langt de forskellige TV opfylder de nuværende standarder. Men afspille en UHD HDR BD kan det nævnte TV utvivlsomt. Om det så er i topkvalitet er en anden snak. 


Afspille HDR indhold, det kan vist nok de fleste UHD 2016 modeller. Det er vel ikke noget bemærkelsesværdigt længere.

I den seneste test hos AVFORUMS (Samsung 55ks7500), bruger de stadigvæk begrebet HDR Support i deres infoboks. De bør vel nu kende de forskellige standarder?! Så ja, jeg mener de lader læseren lidt i stikken.

Et eller andet siger mig at du ikke har læst hele anmeldelsen, for de kommer faktisk en del ind på forhold omkring UHD HDR Wink

Det er helt rigtig. I teksten kommer de mere i dybden, men er det nuancerne man husker? Det er den hurtige info boks, der sidder bedst fast ;-).
Så synes jeg at du stoppe med dit vrøvl omkring AVFORUMS, de forudsætter pudsigt nok, at folk kan læse - og hele anmeldelsen. Det er jo ikke nogen populær anmeldelse de laver - men for rigtigt interesserede Wink
 
Hvor er du plat at høre på. Du hoppede jo selv i fælden omme på side 1 og gengav ukritisk infoboksen sammen med en anprisning af avforums seriøsitet.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

HDR er et end-to-end system, som mange grene i branchen har været med til at definere og som nu er standardiseret igennem bl.a. SMPTE's ST2084. Dolby har også skabt et proprietært HDR-format i Dolby Vision. BBC arbejder på en standard til broadcast.

Som navnet antyder, så handler HDR om "high dynamic range", altså dynamikken i billedet. Eller kontrast. Alle skærme kan i princippet hævde, at de understøtter HDR - og det vil næsten alle hævde i 2016 - men det er fordi de kan læse og forstå SMPTE ST2048 (de kan processere HDR-materiale), ikke fordi de reelt har hardwaren til at gengive det. Denne branche er jo notorisk for at udvande næsten alle begreber og modarbejde sig selv. Konkurrence i tv-branchen medfører ikke altid bedre kvalitet, men er ofte en øvelse i hvor meget man kan udvande særlige begreber, i dag HDR, tidligere Hz, kontrast mm. Derfor forsøgte branchen at nedsætte et udvalg med repræsentanter fra samtlige producenter i UHD Alliance, hvilket har ført til "UHD Premium"-logoet, som vedrører primært HDR. Det er en slags minimumskrav, som dog efter min mening ikke går langt nok.

Nu vil jeg ikke gentage alt hvad jeg tidligere har skrevet, men HDR, som begrebet er standardiseret, kræver LCD med en rigtig form for local dimming eller OLED. Simpelthen fordi det handler om øget dynamik, ikke om maksimal lysstyrke eller om at kunne læse ST2048. Hvorfor det i praksis forholder sig sådan er der masser, som har redegjort for, inklusiv os.

Alle biler kan i princippet også kører på marker, men det bliver de jo ikke traktorer af.

JS9005 har ikke hardwaren til at gengive HDR. Den mangler rigtig local dimming. Men ja, Samsung hævder, at den kan. Det kan man vel nok få en lang snak ud af.




Interessant. Ja, hvad magter mit TV med de begrænsninger, der er?

1. Har nogle af jer en idé om videoen på rtings, der viser local dimming, skal bruges til, når det åbenbart alligevel ikke viser omfanget af dimmimg? Jeg har tidligere vist link.

2. Og hvordan forstås udsagnet fra samme site, når The edge-lit local dimming's zones are big, because the LEDs are located on the left and right sides of the TV.
Jeg mener i forhold til dit udsagn, så lyder local dimming ikke særligt "big". ☺

3.og de andre Sites, der fortæller om fantastiske billeder på dette TV med HDR. Tager de så fejl eller er det bare mig, der ikke kan læse?



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 13:39
Dit tv forstår HDR signaler og kan gengive HDR signaler, men det kan ikke leve op til HDR specs.
Anmeldere kan sagtens skrive om "fantastiske billeder", som fremkommer når det fødes med HDR signaler.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 15:03
Tak Klaus.
-------------



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 08-Maj-2016 kl. 22:22
- også tak til Rasmus Larsen for et par meget overbevisende indspark

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 09-Maj-2016 kl. 01:10
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

- også tak til Rasmus Larsen for et par meget overbevisende indspark

Men alt andet lige, så må det stadig være sådan, at trådstarter bør låne en UHD/HDR afspiller for at se resultatet med egne øjne. Det er jo blevet sådan - efterhånden, at det kun er meget få TV der kan afspille HDR (med undtagelse af OLED naturligvis), og det er altså ikke korrekt. Jeg har set flere LED TV som gør det ret glimerende.

Det er naturligvis  sådan, at flere TV modeller kan afspille  - HDR med lidt forskelligt resultat, og hermed mener jeg, at de ikke alle afspiller HDR helt korrekt - efter bogen, men resultatet er alligevel en forbedring billede mæssigt. 

Det bedste er selv at bedømme resultatet på sit eget HDR TV, at prøve selv er ofte det bedste - bedre end det man kan læse sig frem til. Enten er det okay, eller også er det mindre godt i og med, at TV´et ikke helt kan følge med det udsendte HDR video signal - populært sagt.Smile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 09-Maj-2016 kl. 06:08
I stedet for at låne en afspiller kan trådstarter måske afspille HDR demo hentet fra nettet via USB.

Har da selv hentet et par stykker for at opleve HDR.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 09-Maj-2016 kl. 06:59
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

I stedet for at låne en afspiller kan trådstarter måske afspille HDR demo hentet fra nettet via USB.

Har da selv hentet et par stykker for at opleve HDR.


Jeg stod op og så et par demoer på youtube. Det er et vildt flot billede. Jeg kan slet ikke forestille mig bedre. Kræsen som jeg er.
Jeg er af den opfattelse at js9005 afspiller HDR "korrekt". Helt ærligt. "Med rigtig eller forkert local dimming". Dog får kantbelysning ikke samme karakter som bagbelysning.

Men er det ikke også det de forskellige Sites fortæller? De har jo selv afspillet HDR på js 9000.

Tak til alle. Også til Rasmus, som jeg ville vente med at takke efter svar på mine seneste spørgsmål.

Flatpanels og de andre, (Hothers og mine links) er åbenbart ikke enige, men flatpanels.dk har jo heller ikke testet denne model.

Så kig ud til mig. Så bedømmer vi kvaliteten over en kop kaffe 😉



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 09-Maj-2016 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

 Interessant. Ja, hvad magter mit TV med de begrænsninger, der er?

1. Har nogle af jer en idé om videoen på rtings, der viser local dimming, skal bruges til, når det åbenbart alligevel ikke viser omfanget af dimmimg? Jeg har tidligere vist link.

2. Og hvordan forstås udsagnet fra samme site, når The edge-lit local dimming's zones are big, because the LEDs are located on the left and right sides of the TV.
Jeg mener i forhold til dit udsagn, så lyder local dimming ikke særligt "big". ☺

3.og de andre Sites, der fortæller om fantastiske billeder på dette TV med HDR. Tager de så fejl eller er det bare mig, der ikke kan læse?


Hvad dit tv præcis magter at vise i praksis vil jeg lade være usagt, da jeg kun har set skærmen i diverse demorum og på messer.

1. Videoen er jo lavet netop for at vise hvor store local dimming zonerne er. Man kan i videoen meget tydeligt se zonerne, som store lysplamager omkring den bevægende hvide prik. Hvis skærmen kunne fremvise ægte HDR så ville der jo netop ikke være disse plamager. Så ville den hvide prik være ægte hvid og den sorte baggrund være ægte sort - ingen plamager overhovedet.

2. Hvis jeg forstår spørgsmålet korrekt; local dimming zoner skal netop ikke være "big" eller store. De skal være så bittesmå som muligt. Din skærm har 16 zoner, hvori lyset kan styres. Prøv at fordelen 16 zoner på tværs af en 55" diagonal flade og bemærk hvor stor hver af dem er. Ikke dermed sagt, at din skærm ikke kan fremvise gode billeder - der er masser af LCD-skærme på markedet uden local dimming overhovedet - men bare at det ikke er rigtig local dimming. Det er et af de begreber, som branchen har taget og udvandet. Til sammenligning har Panasonic DX900 512 zoner. Det er rekord på LCD pt.

3. At sende bedre indhold mod en skærm vil som regel betyde bedre billeder. Det samme sker jo hvis man tager en film i 4K og nedskalerer den til HD. Den vil alt andet lige tage sig bedre ud end en film skabt i HD, selvom man ikke udnytter opløsningen til fulde. Jeg har ikke lyst til at kommentere specifikt på de andre siders bedømmelser, men blot stilfærdigt konstatere, at meninger jo er forskellige. "UHD Premium", der er branchens minimumskrav for HDR, blev vist frem i draft allerede på CES 2015 i januar 2015. Det krævede, at man talte med de rigtige folk og jeg har intet grundlag for at vurdere om de personer, som står bag anmeldelserne der fremhæves her i tråden, talte med de folk. Jeg møder som regel folkene AVforums på diverse messer og præsentationer, men på CES er præsentationerne delt op.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 09-Maj-2016 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Men alt andet lige, så må det stadig være sådan, at trådstarter bør låne en UHD/HDR afspiller for at se resultatet med egne øjne. Det er jo blevet sådan - efterhånden, at det kun er meget få TV der kan afspille HDR (med undtagelse af OLED naturligvis), og det er altså ikke korrekt. Jeg har set flere LED TV som gør det ret glimerende.

Det er naturligvis  sådan, at flere TV modeller kan afspille  - HDR med lidt forskelligt resultat, og hermed mener jeg, at de ikke alle afspiller HDR helt korrekt - efter bogen, men resultatet er alligevel en forbedring billede mæssigt. 

Det bedste er selv at bedømme resultatet på sit eget HDR TV, at prøve selv er ofte det bedste - bedre end det man kan læse sig frem til. Enten er det okay, eller også er det mindre godt i og med, at TV´et ikke helt kan følge med det udsendte HDR video signal - populært sagt.Smile

HDR er ikke noget man køber i metermål. Uanset om det forbedrer billedet eller ej, så er det jo opsat betingelser for hvad særlige begreber betyder i denne og andre brancher. En skærm med 3K-opløsning viser ikke 4K. Enhver bil er ikke en traktor. Problemet med HDR er, at det er svært at angive i tal. 4K er nemt fordi det bare er en horisontal x vertikal opløsning. Men hvad er HDR helt præcis i tal og angivelser? Det er jo det vi debatterer. Ikke om man kan få en bedre billedoplevelse af indhold, der fra studierne er gradet i langt, langt højere kvalitet.

Branchen har desværre selv udvandet begrebet HDR før det kom i gang fordi man var for længe til at opsætte minimumskrav. De er kommet nu med "UHD Premium". Desværre opstilles der ikke krav for bagbelysningstype på LCD (eller antal zoner), men da Samsung er drivkraft bag UHD Alliance, så kan det næppe komme som en overraskelse. "UHD Premium"-logoet var oprindelig tiltænkt som et trick til at diskvalificere OLED-skærme. Jeg har dette fra folk, som sad med ved bordet. Vi kan takke Netflix for, at det ikke blev en markedsføringsmaskine for Samsung.

Man kan selvfølgelig vælge at kalde det HDR eller ej. Jeg vil foreslå, at en bedre betegnelse vil være MDR (medium dynamic range), hvor normale skærme allerede er fastsat af branchen som SDR (standard dynamic range).

Nu har jeg allerede testet en del mellemklasse-skærme fra 2016-programmet, som hævder at understøtte HDR, og uden at afsløre for meget, så lad mig sige det sådan, at HDR-indhold i mange tilfælde ikke er en fordel på disse tv, tværtimod.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 09-Maj-2016 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Jeg stod op og så et par demoer på youtube. Det er et vildt flot billede. Jeg kan slet ikke forestille mig bedre. Kræsen som jeg er.
Jeg er af den opfattelse at js9005 afspiller HDR "korrekt". Helt ærligt. "Med rigtig eller forkert local dimming". Dog får kantbelysning ikke samme karakter som bagbelysning.

Måske misforstår jeg dit indlæg, men der er altså ikke HDR-indhold på YouTube. Det kommer først senere på året og din skærm har desværre ikke VP9-Profile2 dekoning, som er påkrævet. Der er en del 4K-indhold på YouTube.

Som Hansie skriver, så kan du hente HDR-indhold ned og lægge det over på en USB-nøgle. F.eks. fra siden her:  http://www.demo-uhd3d.com/categorie.php?tag=hdr" rel="nofollow - http://www.demo-uhd3d.com/categorie.php?tag=hdr

Når du har hentet det og afspiller det på tv'et, så hold øje med tre ting:
1. 4K-opløsning (har intet med HDR at gøre, men det er alligevel dejligt at se i de klip, som siden ovenfor indeholder)
2. Det større farverum (mere mættede farver, særligt rød og grøn)
3. Hhv. højlys og sort i billedet

Branchen har inkluderet det større farverum i deres definition af HDR, men det er reelt en separat ting. Det giver dog mening fordi lys = farver.

Mht. punkt 3 så hold særligt øje med de mørke områder i billedet på din skærm (sæt det på om aftenen eller rul gardinerne ned). For at kunne gengive HDR gør LCD-skærme det, at de sætter bagbelysningen til 100% maks. Det gør ikke billedet ulideligt lyst for HDR-indhold er af natur graded ret mørkt (for at få dynamikken med), men problemet på LCD er generelt, at det udvasker de sorte toner.

Den mørke ende af billedet er som bekendt lige så vigtig som den lyse ende for HDR, deraf navnet "high dynamic range". Hvis alt hvad skærmen gør, når den får HDR-indhold ind, er at flytte dynamikområdet mod den lysere ende og dermed ødelægger de mørke toner i billedet, så ser man ikke HDR. Skærmen flytter bare dynamikområdet. Uanset om man så mener at det ser bedre ud eller ej, så er det objektivt ikke HDR.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 09-Maj-2016 kl. 11:30
Super forklaring Rasmus. Tak 😉

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 09-Maj-2016 kl. 12:29
Rasmus du skriver: VP9-Profile2 dekoning.

Hvordan kan man finde ud, hvad ens eget TV har opnået via fabrikation og firmware, og -- hvad det senere indenfor en kort horisont opgraderes til?
......

Det er i øvrigt for mit vedkommende rart at få begrænsningerne på eget TV at vide. Og begrænsninger vil der altid være og senere opstå.

Fremtidssikring findes jo ikke, uanset tv eller andre produkter. Og heldigvis er udviklingen ikke afsluttet.

Men jeg forestiller mig heller ikke en upgrade. Jeg synes jo, at TV billedet ikke kan blive synligt bedre. Måske skal vi en dag tage solbriller på foran fjernsynet, fordi sollyset bliver for stærkt. Det kan det faktisk allerede blive på mit. 🔆 Ja, måske bliver sollysgengivelsen en dag så virkelighedstro, at Tv programmerne oplyser om nødvendig UVfaktor😊. Men så kan man vel betale for at TVet indeholder en beskyttelse.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 09-Maj-2016 kl. 13:35
Jah, godt spørgsmål. For producenterne synes ikke villige til at oplyse om "detaljer" såsom HEVC og VP9 dekodning på deres hjemmesider. Og det er på trods af, at mange dele af branchen jo fik smæk for manglende oplysninger af MPEG4. Det kan de fleste af os nok huske Smile Nu skal det ikke være ananas i egen juice, men det er de ting, som jeg prøver at få med i vores oversigter over tv-skærmene ovre på FlatpanelsDK.

VP9-Profile2 kunne du desværre ikke have fået med, da du købte, for det er først kommet til her i foråret 2016. Google er begyndt at lave løbende opdateringer af VP9-formatet og det kan jo være både godt og dårligt, men jeg tror, at vi skal til at vænne os til at komprimeringsformaterne bevæger sig hurtigere fremover. Tiden med "MPEG4 og så er du kørende i 10 år" er nok ovre.

Du får senere på året en opdatering af Tizen-styresystemet i din skærm. Samsung har ikke sagt præcis hvad den indeholder, men VP9-Profile2 er ifølge Google en hardware-ting, så det kommer nok ikke med.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 09-Maj-2016 kl. 17:15
Det bliver ikke nemmere at være TVforbruger. Heller ikke for TVsælgere og slet ikke for TVfabrikanter.

Og værre endnu for flatpanels. dk og recordere.dk m.fl., der må forsøge at samle op om det hele.

Imponerende at I kan og gør det. Tak for jeres store indsats.

Og udviklingen, den er spændende, hurtig og helt utrolig for os alle.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 10-Maj-2016 kl. 08:04
Tak Bent. Der sker for tiden ekstraordinært meget i tv-branchen, der endelig er ved at ryste de analoge tider af sig og komme ind i den digitale alder, samtidig med, at hele distributionsledet rykker sig til internettet. Det er spændende tider, men man skal holde tungen lige i munden Smile

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 10-Maj-2016 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Men for at svare på spørgsmålet i første indlæg. Du vil godt kunne tilslutte en UHD Blu-ray-afspiller til skærmen, ligesom man kan til alle andre skærme.

Når Samsung frigiver den HDMI-firmwareopdatering, som de har lovet (den er muligvis allerede klar), så kan skærmen også læse HDR-materialet via HDMI-indgang. Skærmen vil derefter kunne få gavn af 4K-opløsning, delvist det større farverum (så langt som den nu rækker, ca. 90% af DCI-P3) og processere HDR-indholdet igennem billedkredsløbet. Den vil dog ikke kunne gengive rigtig HDR, da den mangler hardwaren til det.

Du vil nu nok kunne se en eller anden form for forbedring.

Det er vel lidt samme princip som HD skærme der kan modtage Full HD opløsningen. Men skærmen processere kun HD. 




-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 10-Maj-2016 kl. 12:21
Ja, du kan godt drage visse paralleler dér. I det her tilfælde så vil skærmen dog stadig forsøge, at opnå HDR-effekt ved febrilsk at file på lyset, men den når bare aldrig rigtig i mål. Med 1080p/720p problematikken, så kunne skærmen ikke rigtig gøre andet end at nedskalere og bare vise 720p. Men selve stemplet "HD Ready" var nok lidt ligeså udvandet som "HDR Ready" (hvis vi kan kalde det dét), da det basalt blot betyder, at formatet kan læses.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 10-Maj-2016 kl. 13:20
Når jeg downloaden filen med hdr demo fra nettet, vil det være lettest for mig at downloade filen på min pc og derefter sende den videre til mit tv med det etablerede HDMI kabel. Men får jeg hdr hen til tv?

Desuden kan jeg se, at jeg i TVmenuen skal markere "ekstra farver" -eller hvad det nu hedder - for den pågældende HDMI port!

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 10-Maj-2016 kl. 13:47
Selvfølgelig lader det sig ikke gøre. Afspilningen vil jo foregå fra pc til tv😂

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 10-Maj-2016 kl. 14:59
:) Du skal smide klippet på en USB. Så vil TV'et genkende det og hoppe over i HDR-mode. Jeg ved ikke om de er offentlig tilgængelige, men Sony har lavet en række HDR-klip, som forefindes i både HDR og SDR versioner, så man kan se forskellen.

Edit: Jo, de ligger her: http://demo-uhd3d.com/fiche.php?cat=uhd&id=144

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 10-Maj-2016 kl. 16:34
Torben, lige et spørgsmål omkring HDR og en specifik Sony model:

Sony XC85.. 
Er det en HDR , eller er det ikke? 
I jeres anmeldelse på flatpanels for TVét, der står i specifikationer i starten, at det er. Men lige før konklusionen i samme anmeldelse, der skrives, at det ikke er, men at der er tvivl om det kommer i en opdatering.
Hvis det ikke har lokal dimming, så er det vel ikke/kan det vel ikke være HDR, og aldrig blive til det?


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 10-Maj-2016 kl. 17:45
Det er samme problem som trådstarter har. X85Char fået understøttelse af HDR via en opdatering, men det betyder blot, at den forstår formatet og at den så på jammerlig vis forsøger at booste lyset når der er meget lyse scener, og dimme lyset i de mørke. Jeg ville ønske det kunne slås fra, for det gør intet godt for billedkvaliteten. Jeg bruger dog den MotionFlow profil, som giver det største dyk i lysstyrke, så effekten er mindre ødelæggende, men TVet kan ikke justeres på samme måde som på SDR indhold, så lysstyrken står på Max konstant, hvilket er noget hø på de fleste LCD TV uden MEGET lokal dimming.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 10-Maj-2016 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Jeg stod op og så et par demoer på youtube. Det er et vildt flot billede. Jeg kan slet ikke forestille mig bedre. Kræsen som jeg er.
Jeg er af den opfattelse at js9005 afspiller HDR "korrekt". Helt ærligt. "Med rigtig eller forkert local dimming". Dog får kantbelysning ikke samme karakter som bagbelysning.


Måske misforstår jeg dit indlæg, men der er altså ikke HDR-indhold på YouTube. Det kommer først senere på året og din skærm har desværre ikke VP9-Profile2 dekoning, som er påkrævet. Der er en del 4K-indhold på YouTube.

Som Hansie skriver, så kan du hente HDR-indhold ned og lægge det over på en USB-nøgle. F.eks. fra siden her:  http://www.demo-uhd3d.com/categorie.php?tag=hdr" rel="nofollow - http://www.demo-uhd3d.com/categorie.php?tag=hdr

Når du har hentet det og afspiller det på tv'et, så hold øje med tre ting:
1. 4K-opløsning (har intet med HDR at gøre, men det er alligevel dejligt at se i de klip, som siden ovenfor indeholder)
2. Det større farverum (mere mættede farver, særligt rød og grøn)
3. Hhv. højlys og sort i billedet

Branchen har inkluderet det større farverum i deres definition af HDR, men det er reelt en separat ting. Det giver dog mening fordi lys = farver.

Mht. punkt 3 så hold særligt øje med de mørke områder i billedet på din skærm (sæt det på om aftenen eller rul gardinerne ned). For at kunne gengive HDR gør LCD-skærme det, at de sætter bagbelysningen til 100% maks. Det gør ikke billedet ulideligt lyst for HDR-indhold er af natur graded ret mørkt (for at få dynamikken med), men problemet på LCD er generelt, at det udvasker de sorte toner.

Den mørke ende af billedet er som bekendt lige så vigtig som den lyse ende for HDR, deraf navnet "high dynamic range". Hvis alt hvad skærmen gør, når den får HDR-indhold ind, er at flytte dynamikområdet mod den lysere ende og dermed ødelægger de mørke toner i billedet, så ser man ikke HDR. Skærmen flytter bare dynamikområdet. Uanset om man så mener at det ser bedre ud eller ej, så er det objektivt ikke HDR.


Så fik jeg downloaded og vist 3 UHD HDR videoer.

Stuens fire vinduer blev mørkelagt ved hjælp af "fodbold VM gardinerne"

Flottere skærmbillede end hidtil set. Total sort og stærk lys fx fra sol. Sad også 50 cm fra skærmen. Fantastisk.

Tydeligt mere farvemættet skærmbillede - det større farverum - selv om jeg i forvejen synes at farver står mættet, men klar forskel. Ingen udvaskning at se. Især rød og grøn var dybt mættede.

Tak for linket og ideen.😀 Så jeg udskifter ikke lige nu! :)

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 10-Maj-2016 kl. 19:32
Mættede farver er ikke som sådan en effekt af HDR. Det er nanokrystallerne i TVet der giver et større farverum, som jo er en del af UHD Premium, hvor målet er rec2020 dækning, men virkeligheden nærmere er at TVet dækker en mindre fraktion af DCI farverummet.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 10-Maj-2016 kl. 20:18
Ok. Jeg svarede i henhold til Pkt. 2 fra Rasmus.

Fantastisk teknologi.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 10-Maj-2016 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Det er samme problem som trådstarter har. X85Char fået understøttelse af HDR via en opdatering, men det betyder blot, at den forstår formatet og at den så på jammerlig vis forsøger at booste lyset når der er meget lyse scener, og dimme lyset i de mørke. Jeg ville ønske det kunne slås fra, for det gør intet godt for billedkvaliteten. Jeg bruger dog den MotionFlow profil, som giver det største dyk i lysstyrke, så effekten er mindre ødelæggende, men TVet kan ikke justeres på samme måde som på SDR indhold, så lysstyrken står på Max konstant, hvilket er noget hø på de fleste LCD TV uden MEGET lokal dimming.

Ahh okay.. Jeg blev bare forvirret da jeg læste anmeldelsen, når forklaringen ikke er med Wink

Det er imponerende de får lov at skrive, at det er et HDR TV så. Principielt er alle TV jo så i teorien et HDR TV. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 05:41
Kandersen: Husk at specifikationstabellen i starten af vores anmeldelser blot gengiver producentens specifikationer. Det kunne dog godt være, at vi skulle indføre en lille parentes deroppe á la (processering) eller (men ingen HDR hardware).

Men ja, i teorien kan producenter hævde at alle skærme er HDR-tv. Og det kommer de desværre også til i 2016. Giv det et par måneder og så får I at se hvordan skærme helt ned i den lave mellemklasse praler med HDR. Det er et cirkus.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Kandersen: Husk at specifikationstabellen i starten af vores anmeldelser blot gengiver producentens specifikationer.


I know. Men det ændrede ikke på min forvirring Smile
Faktisk er det et TV jeg har overvejet at købe. Og denne debat fik mig til at undersøge om TVét overhovedet havde har HDR. Så er der jo ikke andet at gøre, end at ty til flatpanels.dk og læse anmeldelsen, igen Wink

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Det kunne dog godt være, at vi skulle indføre en lille parentes deroppe á la (processering) eller (men ingen HDR hardware).

Jeg synes det ville være en god ide, på een eller anden måde at gøre rede for det, og evt. påpege hvilket problem det i virkeligheden er. Det kunne jo være at producenterne fik øjnene op for det, (og månen er lavet af grøn ost).

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Men ja, i teorien kan producenter hævde at alle skærme er HDR-tv. Og det kommer de desværre også til i 2016. Giv det et par måneder og så får I at se hvordan skærme helt ned i den lave mellemklasse praler med HDR. Det er et cirkus.

Det er skræmmende at vi forbrugere gang på gang skal udsættes for det.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 10:19
Velkommen til virkeligheden! Fødevareindustrien har gjort det i årtier

http://www.politiko.dk/nyheder/foedevareminister-drop-forherligelse-af-foedevarer" rel="nofollow - http://www.politiko.dk/nyheder/foedevareminister-drop-forherligelse-af-foedevarer


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 10:31
Det er ikke nemt at købe et TV i dag, i det mindste ikke hvis man ikke ved ret meget om udviklingen i TV, hvad man ønsker af et TV - og hvordan man prioritere.

Jeg ville som en hr og fru Danmark føle mig fuldstændig lost, hvis jeg gik i de store el-varehuse, og måske endda forventede noget kvalificeret hjælp! Hold da op - kunderne er jo lost!

Derfor må rådet være, at man besøger de forskellige mindre forhandlere, forsøger at danne sig et indtryk af kompetencerne og service hos forhandlerne, og så vælge den rigtige.   


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Velkommen til virkeligheden! Fødevareindustrien har gjort det i årtier

http://www.politiko.dk/nyheder/foedevareminister-drop-forherligelse-af-foedevarer" rel="nofollow - http://www.politiko.dk/nyheder/foedevareminister-drop-forherligelse-af-foedevarer


Ja.drop tv elektrisk lys biler cykler internet varmeanlæg mv og lad os komme tilbage til før, vi fandt på at bruge redskaber. Alt andet er en forherligelse af livet.😉

Og så tilbage til tråden ...



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 10:38
Enig.
Two wrong does not make one right!

Vi har bare et samfund der er så indædt dobbelmoralsk, så det er til at brække sig over. Og jeg synes bestemt ikke det er blevet bedre med tiden. Nok snarer det stik modsatte. Oven i at vi samtidig er blevet voldsomt mere oplyst. Regeringer der laver love og regler, for noget skal de jo foretage sig. Hvorefter ingen rigtig følger dem, da konsekvenser oftest er en by i Rusland, hvilket blot bidrager til, at andre føler sig motiveret til at deltage i "festen".

Et lille samfundsmæssig moralsk opkast/sidespring.

TV med eller uden HDR er blot en lille brik i denne fest. I sidste ende er det jo reelt forbrugerne som styrer det. Køber de det, så må det jo være godt nok. Eller, så er det måske fordi der mangler rede alternativer. 

Vi (forbrugere) er ikke så kvikke, når det kommer dertil Embarrassed Men vi er fandens gode til at brokke og beklage os, over andre LOL


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:


Derfor må rådet være, at man besøger de forskellige mindre forhandlere, forsøger at danne sig et indtryk af kompetencerne og service hos forhandlerne, og så vælge den rigtige.   

Det kunne lyde som et godt råd. Og måske også det bedste af flere onder.
Men når du skriver det, så er du også nødt skrive, at det ikke er et garanti for noget som helst. Det kan vise sig at have været et valg mellem pest eller kolera i sidste ende.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Velkommen til virkeligheden! Fødevareindustrien har gjort det i årtier

http://www.politiko.dk/nyheder/foedevareminister-drop-forherligelse-af-foedevarer" rel="nofollow - http://www.politiko.dk/nyheder/foedevareminister-drop-forherligelse-af-foedevarer


Ja.drop tv elektrisk lys biler cykler internet varmeanlæg mv og lad os komme tilbage til før, vi fandt på at bruge redskaber. Alt andet er en forherligelse af livet.😉

Og så tilbage til tråden ...


Du misforstod


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:


Derfor må rådet være, at man besøger de forskellige mindre forhandlere, forsøger at danne sig et indtryk af kompetencerne og service hos forhandlerne, og så vælge den rigtige.   

Det kunne lyde som et godt råd. Og måske også det bedste af flere onder.
Men når du skriver det, så er du også nødt skrive, at det ikke er et garanti for noget som helst. Det kan vise sig at have været et valg mellem pest eller kolera i sidste ende.


Jo - men chancen for et fornuftigt - og rigtigt køb ligger nu hos en god forhandler.

At der ikke er garanti for noget som helst - det ligger jo i "Dagens Danmark". 


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Velkommen til virkeligheden! Fødevareindustrien har gjort det i årtier

http://www.politiko.dk/nyheder/foedevareminister-drop-forherligelse-af-foedevarer" rel="nofollow - http://www.politiko.dk/nyheder/foedevareminister-drop-forherligelse-af-foedevarer


Ja.drop tv elektrisk lys biler cykler internet varmeanlæg mv og lad os komme tilbage til før, vi fandt på at bruge redskaber. Alt andet er en forherligelse af livet.😉

Og så tilbage til tråden ...


Bent vi er sådan set i tråden som det her også handler om. 
Du spørger om dit TV er klar til HDR - Til det må svaret være - Ja, Det er alle TV, jf det som Torben har gjort rede for.
Og så kan du lukke tråden med det.

Eller vi kan debattere hvad HDR reelt er, og hvorfor det kun er rent teoretisk at alle TV er det, hvorefter du vil finde ud af, at svaret op dit spørgsmål er nej. 

Så nu har du både ja og nej..
Da det er konkrete svar, så er tråden ikke længere nødvendig, og den kan lukkes. 

Eller vi kan debattere, hvorfor du nu pludselig har fået to så modstridende svar, (det er der vi er nået til og Kampus´s eksempel var blot et lign eksempel på samme problem omhandlende noget andet end TV og HDR). Tror ikke det var for at vi skulle debattere fødevare eller de millioner at andre eksempler vi kan finde på samme. 

HDR må være ligesom "UHD/4K-ready" begrebet.
Nogle TV kan modtage signalet, men det kan ikke vise det.
Nogle TV kan så processere noget ud fra signalet, men kan stadigvæk ikke vise rigtig HDR.
Andre TV kan processere og vise "rigtig" HDR, (hvor "rigtig" det så er, afhænger af antal lokal dimming zoner).
Forbrugerne kan ikke umiddelbart se, hvad et specifikt TV kan. Jf mit eksempel med Sony XC85, så skriver Sony jo i specifikationer, at det er HDR TV, hvilket er lige så intet-sigende som så meget andet.
Men spørger man Sony, så sælger det sikkert godt/bedre, når de skriver det.   

Det er ihvertfald sådan jeg forstår Torben. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:


Jo - men chancen for et fornuftigt - og rigtigt køb ligger nu hos en god forhandler.

Ja, hvis du kan finde denne "gode" forhandler.

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

At der ikke er garanti for noget som helst - det ligger jo i "Dagens Danmark". 

Ja, men det er ikke fordi, at det ikke kan være anderledes. HDR begrebet er jo endnu et godt eksempel på, at man "tillader" noget, som reelt ikke burde være sådan.

Det kunne faktisk være sjovt at sætte disse påstået "gode" forhandlere på netop denne prøve med HDR. Jeg har en meget kraftig mistanke om, at de fleste vil fejle så voldsomt, så dit syn på "god" nok ville kunne ændre sig, ud fra dette eksempel. Ikke fordi jeg ikke kan forstå dem, de har det heller ikke nemt, når det er hele branchen og producenterne som skaber problemer. 
Sammenlignet med de store varehuset, så forventer jeg at mindst 100% af disse vil fejle på spørgsmål om HDR. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:


Jo - men chancen for et fornuftigt - og rigtigt køb ligger nu hos en god forhandler.

Ja, hvis du kan finde denne "gode" forhandler.

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

At der ikke er garanti for noget som helst - det ligger jo i "Dagens Danmark". 

Ja, men det er ikke fordi, at det ikke kan være anderledes. HDR begrebet er jo endnu et godt eksempel på, at man "tillader" noget, som reelt ikke burde være sådan.

Det kunne faktisk være sjovt at sætte disse påstået "gode" forhandlere på netop denne prøve med HDR. Jeg har en meget kraftig mistanke om, at de fleste vil fejle så voldsomt, så dit syn på "god" nok ville kunne ændre sig, ud fra dette eksempel. Ikke fordi jeg ikke kan forstå dem, de har det heller ikke nemt, når det er hele branchen og producenterne som skaber problemer. 
Sammenlignet med de store varehuset, så forventer jeg at mindst 100% af disse vil fejle på spørgsmål om HDR. 

Den kan jeg så afvise. Jeg kender flere gode forhandlere der godt ved hvad HDR er, hvad det kræver, og hvornår det kan betragtes som HDR.


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Den kan jeg så afvise. Jeg kender flere gode forhandlere der godt ved hvad HDR er, hvad det kræver, og hvornår det kan betragtes som HDR.

Ja, men tror du det er et overvejende flertal af "gode" forhandlere? Jeg tvivler, helt oprigtigt. 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Den kan jeg så afvise. Jeg kender flere gode forhandlere der godt ved hvad HDR er, hvad det kræver, og hvornår det kan betragtes som HDR.

Ja, men tror du det er et overvejende flertal af "gode" forhandlere? Jeg tvivler, helt oprigtigt. 

Nu er HDR jo nyt, så nogle forhandlere kan man jo nok finde, der ikke ved nok. Da jeg købte mit 65CX800 viste både forhandleren og jeg, at standarden for HDR ikke var fastlagt. Man kendte dog hovedbestanddelene af HDR, og ud fra disse kan f.eks. mit TV vise HDR. Ikke så godt som det nye DX900, men det kan gøre det tilfredsstillende for de fleste. Det er i det mindste den feed back jeg har fået fra folk, som nok ved mere om HDR end de fleste, og som har set mit TV i HDR visning.


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Den kan jeg så afvise. Jeg kender flere gode forhandlere der godt ved hvad HDR er, hvad det kræver, og hvornår det kan betragtes som HDR.

Ja, men tror du det er et overvejende flertal af "gode" forhandlere? Jeg tvivler, helt oprigtigt. 

Nu er HDR jo nyt, så nogle forhandlere kan man jo nok finde, der ikke ved nok. 

Så svaret er? Wink


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Den kan jeg så afvise. Jeg kender flere gode forhandlere der godt ved hvad HDR er, hvad det kræver, og hvornår det kan betragtes som HDR.

Ja, men tror du det er et overvejende flertal af "gode" forhandlere? Jeg tvivler, helt oprigtigt. 

Nu er HDR jo nyt, så nogle forhandlere kan man jo nok finde, der ikke ved nok. 

Så svaret er? Wink
At de forhandlere (som jeg ikke kender til selv), skal have noget efteruddannelse.


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Nu er HDR jo nyt, så nogle forhandlere kan man jo nok finde, der ikke ved nok. Da jeg købte mit 65CX800 viste både forhandleren og jeg, at standarden for HDR ikke var fastlagt. Man kendte dog hovedbestanddelene af HDR, og ud fra disse kan f.eks. mit TV vise HDR. Ikke så godt som det nye DX900, men det kan gøre det tilfredsstillende for de fleste. Det er i det mindste den feed back jeg har fået fra folk, som nok ved mere om HDR end de fleste, og som har set mit TV i HDR visning.

Standarden for HDR var lige så fastlagt dengang, som den er nu. Det har jeg allerede redegjort for. Slå evt. SMPTE ST2084 specifikationen op. Det nye der er sket i mellemtiden er, at distributionsledet - såvel HDMI som streaming - har fået implementeret SMPTE ST2084 (eller HDR10) end-to-end. Så mangler vi broadcast, hvilket BBC lige nu trækker. 

Og så har branchen i mellemtiden opsat deres mindstekrav for, hvad HDR konkret er med "UHD Premium"-certificeringen. CX800 lever ikke op til minimumskravene for HDR. Den har ikke 10-bit panel (8-bit+FRC), ikke stort nok farverum (knap 90% DCI-P3) og opfylder ikke kravene for dynamikområde/kontrast ("More than 1000 nits peak brightness and less than 0.05 nits black level")

Som sagt kan man vælge at kalde det HDR, hvis man ukritisk følger branches marketingsmølle, men hvis CX800 betegnes som et HDR-tv, så kan alle mellemklasse-tv i 2016 betegnes som HDR-tv.

For god ordens skyld, så er her minimumskravene for HDR - aka "UHD Premium":

In order to receive the UHD Alliance Premium Logo, the device must meet or exceed the following specifications:
  • Image Resolution: 3840x2160
  • Color Bit Depth: 10-bit signal
  • Color Palette (Wide Color Gamut)
  • Signal Input: BT.2020 color representation
  • Display Reproduction: More than 90% of P3 colors
  • High Dynamic Range
  • SMPTE ST2084 EOTFA combination of peak brightness and black level either:
  • - More than 1000 nits peak brightness and less than 0.05 nits black level
    OR
    - More than 540 nits peak brightness and less than 0.0005 nits black level


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Bent vi er sådan set i tråden som det her også handler om. 
Du spørger om dit TV er klar til HDR - Til det må svaret være - Ja, Det er alle TV, jf det som Torben har gjort rede for.
Og så kan du lukke tråden med det.

Eller vi kan debattere hvad HDR reelt er, og hvorfor det kun er rent teoretisk at alle TV er det, hvorefter du vil finde ud af, at svaret op dit spørgsmål er nej. 

Så nu har du både ja og nej..
Da det er konkrete svar, så er tråden ikke længere nødvendig, og den kan lukkes. 

Det var nu mig, som har været ude i en længere redegørelse, men nuvel Smile Jeg er enig i, at trådens formål er nået. Faktuelt er der opstillet nogle krav for hvad HDR er af branchen selv. Desværre har man valgt at kalde det noget andet (UHD Premium), da snebolden allerede var rullet for "HDR"-begrebet. Det samme skete med "UHD"-begrebet i sin tid, som man jo netop havde forestillet sig skulle indeholde "bedre pixels", altså 10-bit farver og større farverum. "UHD"-begrebet fik branchen også ødelagt for sig selv før de kom igang, så det i dag reelt bare betyder 3840x2160 opløsning (og det var bestemt ikke formålet).

Nu har jeg gengivet "UHD Premium" kravene i branchens egne ord i mit forrige svar, fordi der stadig lader til at være forvirring om emnet.

Som sagt er jeg enig i at trådens formål er nået. Svarene står på siderne. Nu bevæger vi os vist ud på sidespor om andre emner.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Bent vi er sådan set i tråden som det her også handler om. 
Du spørger om dit TV er klar til HDR - Til det må svaret være - Ja, Det er alle TV, jf det som Torben har gjort rede for.
Og så kan du lukke tråden med det.

Eller vi kan debattere hvad HDR reelt er, og hvorfor det kun er rent teoretisk at alle TV er det, hvorefter du vil finde ud af, at svaret op dit spørgsmål er nej. 

Så nu har du både ja og nej..
Da det er konkrete svar, så er tråden ikke længere nødvendig, og den kan lukkes. 

Det var nu mig, som har været ude i en længere redegørelse, men nuvel Smile Jeg er enig i, at trådens formål er nået. Faktuelt er der opstillet nogle krav for hvad HDR er af branchen selv. Desværre har man valgt at kalde det noget andet (UHD Premium), da snebolden allerede var rullet for "HDR"-begrebet. Det samme skete med "UHD"-begrebet i sin tid, som man jo netop havde forestillet sig skulle indeholde "bedre pixels", altså 10-bit farver og større farverum. "UHD"-begrebet fik branchen også ødelagt for sig selv før de kom igang, så det i dag reelt bare betyder 3840x2160 opløsning (og det var bestemt ikke formålet).

Nu har jeg gengivet "UHD Premium" kravene i branchens egne ord i mit forrige svar, fordi der stadig lader til at være forvirring om emnet.

Som sagt er jeg enig i at trådens formål er nået. Svarene står på siderne. Nu bevæger vi os vist ud på sidespor om andre emner.
Tak for din venlige beskrivelse. Men nu er der altså i denne sammenhæng andre jeg har mere tiltro til, hvad angår CX800EWink


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:


At de forhandlere (som jeg ikke kender til selv), skal have noget efteruddannelse.

Man får ikke en spade ud af en skovl, fordi man filer hjørnerne af. I bedste fald får man en modificeret skovl, i værste fald en defekt spade. 

Det er spørgsmålet om man kan "efteruddanne" folk til at sælge det som værende en spade, uden på een eller anden måde skal bevæge sig ud af en afgrund man kan debattere er umoralsk. 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Tak for din venlige beskrivelse. Men nu er der altså i denne sammenhæng andre jeg har mere tiltro til, hvad angår CX800EWink

Jeg er ikke sikker på jeg fangede meningen med ovenstående.

Hvis du ikke har tiltro til den fastlagte standard, så kan du jo handle hvor som helst og lade dig fortælle hvad som helst, andet..



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: JesA
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 13:08
Hother; - af ren nysgerrighed, hvem er det som du har mere tiltro til f.s.v. HDR-angivelse af CX800?
 
 


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 13:12
Jamen tak allesammen for, at vi nåede ud i hjørnerne omkring HDR. Det har været virkelig interessant.
Jeg turde ikke selv nævne, at vi havde udtømt emnet. Det gjorde jeg engang og en venlig mand gjorde meget bestemt udtryk for at sådan forholdt det sig ikke.:)

Jeg er enig i, at man i forbindelse med køb af TV idag må søge forhandlere, der ved noget om TV, fordi at mulighederne, men også begrænsningerne er så store. Det er ikke nok, at man kalder butikken for fx TVeksperten.

Når behovet findes - uanset vare - så dukker salsmuligheder op. Så fx "Hothers butik" burde jo åbent fortælle på landsbasis, at her findes uafhængig ekspertviden. Med tryk på uafhængighed.

TVfabrikanterne er næppe interesserede i rigtige ekspertbutikker, og når fabrikanterne holder dataoplysninger i kort snor, som vi har læst herinde, så er det jo netop for at finde dygtige sælgere, men desværre ikke dygtige eksperter, der samtidig er sælgere. Det er TVfabrikanternes og salgstedernes hensyn, der i øjeblikket er gældende, frem for forbrugere. Men det vil skifte.

Og netop uafhængighed fra TVfabrikanter er en dyd. Dette gælder også test fra forskellige fora. Saglighed og ærlighed er det vigtigste.
Hvis et Elektronikforum magter dette, ville de også kunne sælge TV - masser af TV på internettet.

Lige et måske sidste spørgsmål i relation til tråden:

Rasmus, du skrev følgende:

Citat begyndt: Og så har branchen i mellemtiden opsat deres mindstekrav for, hvad HDR konkret er med "UHD Premium"-certificeringen. CX800 lever ikke op til minimumskravene for HDR. Den har ikke 10-bit panel (8-bit+FRC), ikke stort nok farverum (knap 90% DCI-P3) og opfylder ikke kravene for dynamikområde/kontrast ("More than 1000 nits peak brightness and less than 0.05 nits black level") citat slut

Vil du skrive noget tilsvarende om mit UE55JS9005. For mig er det interessant at høre både om goder og om mangler.

Igen tak til jer alle for gode svar og inputs

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Hother
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Tak for din venlige beskrivelse. Men nu er der altså i denne sammenhæng andre jeg har mere tiltro til, hvad angår CX800EWink

Jeg er ikke sikker på jeg fangede meningen med ovenstående.

Hvis du ikke har tiltro til den fastlagte standard, så kan du jo handle hvor som helst og lade dig fortælle hvad som helst, andet..


Hvis du læser lidt tilbage, både her og i min biotråd, så stiller jeg jo ikke spørgsmål ved standarden, men mere om f.eks. mit 65CX800 kan vise et fornuftigt HDR, og det har jeg fået at vide, at det gør det, fra folk i både UK og USA. Jeg glæder mig jo selv til at se rigtigheden. På samme måde tror jeg, at andre med et såkaldt HDR TV kan få fornøjelsen, af et lidt forbedret billede. Det finder vi ud af, når folk har haft deres Dankort fremme, og købt en HDR afspiller. 


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Rasmus, du skrev følgende:

Citat begyndt: Og så har branchen i mellemtiden opsat deres mindstekrav for, hvad HDR konkret er med "UHD Premium"-certificeringen. CX800 lever ikke op til minimumskravene for HDR. Den har ikke 10-bit panel (8-bit+FRC), ikke stort nok farverum (knap 90% DCI-P3) og opfylder ikke kravene for dynamikområde/kontrast ("More than 1000 nits peak brightness and less than 0.05 nits black level") citat slut

Vil du skrive noget tilsvarende om mit UE55JS9005. For mig er det interessant at høre både om goder og om mangler

Det kan udelukkende blive baseret på, hvad jeg har læst/hørt andre steder, da vi jo ikke har efterprøvet og testet tingene selv på denne specifikke skærm (kun den dyrere JS9505 med bagbelyst LED).

Men JS9005 når længere end CX800 ud fra disse parametre (men billedkvalitet afgøres naturligvis af meget andet også). JS9005 har 10-bit panel (så bestået der), 91% DCI-P3 (også bestået der), men dog ikke max-lysstyrke på 1000 nits / 0.05 nits sort (efter sigende er maks lysstyrke 500-550 nits, men vi har som sagt ikke målt på den - sortniveauet afhænger på LCD-paneler af lysstyrken for hvid og skal måles i HDR ved en såkaldt ANSI-måling; den har jeg ikke set udført af nogen i HDR-tilstand på JS9005).



-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 16:00
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:


Hvis du læser lidt tilbage, både her og i min biotråd, så stiller jeg jo ikke spørgsmål ved standarden, men mere om f.eks. mit 65CX800 kan vise et fornuftigt HDR, og det har jeg fået at vide, at det gør det, fra folk i både UK og USA. Jeg glæder mig jo selv til at se rigtigheden. På samme måde tror jeg, at andre med et såkaldt HDR TV kan få fornøjelsen, af et lidt forbedret billede. Det finder vi ud af, når folk har haft deres Dankort fremme, og købt en HDR afspiller. 

Hother, det er jo ingen kunst at vise en forskel. Spørgsmålet er, om det er den rigtige forskel du ser.

Du taler til en der i dagligdagen arbejder med, (validere/sikkerhedskontrollere) jernbanesikkerhed ud fra regler, normer, standarder og love. Når der findes regler og normer, så er det nødt til at være sådan, ellers kan resultaterne være hvad som helst, inkl indbildning og eksempelvis tro på noget, der ikke er rigtig, fordi man kender en der kender en, der siger at månen er lavet af grøn ost. 

I relation til emnet synes jeg også det er ekstremt vigtigt over for forbrugerne - Hvad er det reelt vi betaler for. Er det bare et ord, som ingen betydning har, så bør det ikke fremføres som værende et argument eller et punkt, som rettelig burde overholde en bestemt standard. 

Som jeg forstår på Torben, så kommer de næste måneder til at vise TV med HDR, hvor de lige så vel kunne have flyttet en skrue til bagplade fra et hjørne til et andet. Og så lave en billede manipulation i processoren i specielle tilfælde, som snyder, bla dig til at tro, at det er HDR, fordi du kan se en forskel. Det er jo ikke sådan tingene skal være, hvilket jeg formoder du er enig i?

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 16:19
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:


Hvis du læser lidt tilbage, både her og i min biotråd, så stiller jeg jo ikke spørgsmål ved standarden, men mere om f.eks. mit 65CX800 kan vise et fornuftigt HDR, og det har jeg fået at vide, at det gør det, fra folk i både UK og USA. Jeg glæder mig jo selv til at se rigtigheden. På samme måde tror jeg, at andre med et såkaldt HDR TV kan få fornøjelsen, af et lidt forbedret billede. Det finder vi ud af, når folk har haft deres Dankort fremme, og købt en HDR afspiller. 

Hother, det er jo ingen kunst at vise en forskel. Spørgsmålet er, om det er den rigtige forskel du ser.

Du taler til en der i dagligdagen arbejder med, (validere/sikkerhedskontrollere) jernbanesikkerhed ud fra regler, normer, standarder og love. Når der findes regler og normer, så er det nødt til at være sådan, ellers kan resultaterne være hvad som helst, inkl indbildning og eksempelvis tro på noget, der ikke er rigtig, fordi man kender en der kender en, der siger at månen er lavet af grøn ost. 

I relation til emnet synes jeg også det er ekstremt vigtigt over for forbrugerne - Hvad er det reelt vi betaler for. Er det bare et ord, som ingen betydning har, så bør det ikke fremføres som værende et argument eller et punkt, som rettelig burde overholde en bestemt standard. 

Som jeg forstår på Torben, så kommer de næste måneder til at vise TV med HDR, hvor de lige så vel kunne have flyttet en skrue til bagplade fra et hjørne til et andet. Og så lave en billede manipulation i processoren i specielle tilfælde, som snyder, bla dig til at tro, at det er HDR, fordi du kan se en forskel. Det er jo ikke sådan tingene skal være, hvilket jeg formoder du er enig i?

Jeg vil såmænd også helst give alle kunder de aller bedste muligheder for at købe det helt rigtige, og på baggrund af den helt rigtige information. Det er vi ikke uenige om.

Og æhhh.... nu er jeg godt nok pensioneret for 2 år siden. Men jeg tror bestemt at jeg kan matche dig. Jeg var certificeret Flight Safety Expert, af EUROCONTROL (Europas organisation for bl.a. flyvesikkerhed). Lavede inspektioner for overholdelse af love og bestemmelser, hos flyveledere og flyvekontrolsystemer (Radar, Navigationsudstyr, software) og uddannelser, FAT og SAT på systemer. Skal vi så ikke lade den ligge derSmile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 16:31
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Og æhhh.... nu er jeg godt nok pensioneret for 2 år siden. Men jeg tror bestemt at jeg kan matche dig. Jeg var certificeret Flight Safety Expert, af EUROCONTROL (Europas organisation for bl.a. flyvesikkerhed). Lavede inspektioner for overholdelse af love og bestemmelser, hos flyveledere og flyvekontrolsystemer (Radar, Navigationsudstyr, software) og uddannelser, FAT og SAT på systemer. Skal vi så ikke lade den ligge derSmile

Det var nu ikke for at matche. 

Derimod var det for at finde frem til, hvorfor du mener du hellere vil stole på nogen andre der fortæller dig, at de kan se forskel, fremfor betingelserne i standarden for, hvornår noget er HDR.
Jeg håber ikke du havde sammen holdning til dit arbejde, som du giver udtryk for, du har til betingelser for dit TV´s kunnen. Så er jeg nemlig glad for, at du er på pension Wink



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Og æhhh.... nu er jeg godt nok pensioneret for 2 år siden. Men jeg tror bestemt at jeg kan matche dig. Jeg var certificeret Flight Safety Expert, af EUROCONTROL (Europas organisation for bl.a. flyvesikkerhed). Lavede inspektioner for overholdelse af love og bestemmelser, hos flyveledere og flyvekontrolsystemer (Radar, Navigationsudstyr, software) og uddannelser, FAT og SAT på systemer. Skal vi så ikke lade den ligge derSmile

Det var nu ikke for at matche. 

Derimod var det for at finde frem til, hvorfor du mener du hellere vil stole på nogen andre der fortæller dig, at de kan se forskel, fremfor betingelserne i standarden for, hvornår noget er HDR.
Jeg håber ikke du havde sammen holdning til dit arbejde, som du giver udtryk for, du har til betingelser for dit TV´s kunnen. Så er jeg nemlig glad for, at du er på pension Wink


Åhh, jeg ved sgu snart ikke hvad jeg skal svare. Jeg har ikke skrevet at jeg ikke tror på nogen, men at der er andre jeg tror mere på. 

Mit Tv´s kunnen jo, jeg kan jo se, at mit 65CX800 som i 65 tommer udgaven har en DCI på 96%, en nit på 750 mener jeg det var - og en local dimming godt nok kun med 30 skærskilte zoner. Men jo jeg tror på det - selvom det ikke opfylder alle kravene.
 
Joh, jernbaner, hvordan synes du selv det går? Luftfart hvordan synes du det går? 
 


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Thomas Jensen
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 17:00
Hvordan ligger det med UHD-broadcast?
Er HDR i spil, når det kommer dertil. Jeg mener, har EBU fastlagt en fælles standard og/eller ventes de at følge UHD Premium?

Og hvad med video codecs? Er det noget de nuværende modeller burde kunne klare med firmwareopdateringer, eller vil der kræves ny hardware? Jeg tænker på HEVC eller VP...

-------------
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Rasmus, du skrev følgende:

Citat begyndt: Og så har branchen i mellemtiden opsat deres mindstekrav for, hvad HDR konkret er med "UHD Premium"-certificeringen. CX800 lever ikke op til minimumskravene for HDR. Den har ikke 10-bit panel (8-bit+FRC), ikke stort nok farverum (knap 90% DCI-P3) og opfylder ikke kravene for dynamikområde/kontrast ("More than 1000 nits peak brightness and less than 0.05 nits black level") citat slut

Vil du skrive noget tilsvarende om mit UE55JS9005. For mig er det interessant at høre både om goder og om mangler


Det kan udelukkende blive baseret på, hvad jeg har læst/hørt andre steder, da vi jo ikke har efterprøvet og testet tingene selv på denne specifikke skærm (kun den dyrere JS9505 med bagbelyst LED).

Men JS9005 når længere end CX800 ud fra disse parametre (men billedkvalitet afgøres naturligvis af meget andet også). JS9005 har 10-bit panel (så bestået der), 91% DCI-P3 (også bestået der), men dog ikke max-lysstyrke på 1000 nits / 0.05 nits sort (efter sigende er maks lysstyrke 500-550 nits, men vi har som sagt ikke målt på den - sortniveauet afhænger på LCD-paneler af lysstyrken for hvid og skal måles i HDR ved en såkaldt ANSI-måling; den har jeg ikke set udført af nogen i HDR-tilstand på JS9005).




Jeg prøvede at søge på nettet og fandt disse målinger.

When you combine the brightness of 120cd/m2 and the black measurement of 0.06cd/m2, you get an on/off contrast ratio of 2,000:1 and an ANSI contrast ratio of 1,554:1. These numbers are with the Smart LED feature off and whilst this isn't quite as good as the JS9500, with Smart LED set to Low the JS9000 delivered an ANSI contrast ratio of 2,429:1, which was actually better. These are excellent numbers for both these TVs and demonstrates what LED LCD is capable of with the right combination of panel and local dimming.


https://www.avforums.com/review/samsung-ue65js9000-js9000-s-uhd-curved-4k-tv-review.11257

Jeg ved ikke om det fortæller mere?



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: hansie
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af Thomas Jensen Thomas Jensen skrev:

Hvordan ligger det med UHD-broadcast?
Er HDR i spil, når det kommer dertil. Jeg mener, har EBU fastlagt en fælles standard og/eller ventes de at følge UHD Premium?


Der sendes lidt UHD via sattelit.     Astra har vist et par demo kanaler som er gratis.


Skrevet af: kokken32
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 19:15



Skrevet af: kokken32
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Tak for din venlige beskrivelse. Men nu er der altså i denne sammenhæng andre jeg har mere tiltro til, hvad angår CX800EWink


<span style="line-height: 16.8px;">Jeg er ikke sikker på jeg fangede meningen med ovenstående.</span>

Hvis du ikke har tiltro til den fastlagte standard, så kan du jo handle hvor som helst og lade dig fortælle hvad som helst, andet..



Hvis du læser lidt tilbage, både her og i min biotråd, så stiller jeg jo ikke spørgsmål ved standarden, men mere om f.eks. mit 65CX800 kan vise et fornuftigt HDR, og det har jeg fået at vide, at det gør det, fra folk i både UK og USA. Jeg glæder mig jo selv til at se rigtigheden. På samme måde tror jeg, at andre med et såkaldt HDR TV kan få fornøjelsen, af et lidt forbedret billede. Det finder vi ud af, når folk har haft deres Dankort fremme, og købt en HDR afspiller. 



Nu er der ingen der skriver du ikke kan få fornøjelse af et lidt forbedret billede på dit 65CX800?
Vil tværtimod tro dem der har betalt en mindre formue for tvet endda kan se en stor forbedring 😏


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Maj-2016 kl. 23:29
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Åhh, jeg ved sgu snart ikke hvad jeg skal svare. Jeg har ikke skrevet at jeg ikke tror på nogen, men at der er andre jeg tror mere på.

Det er nok bare mig. Men hvis noget er konstant, så kan man ikke gradebøje det og sige, at man tror mere på noget end noget andet. Så er det en enten eller.
 
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Joh, jernbaner, hvordan synes du selv det går? Luftfart hvordan synes du det går? 
 
  
Taget antallet af afgange i betragtning, så synes jeg egentlig det går godt for begge transporttyper. Det er ihvertfald mere sikkert end praktisk talt al anden form for transport.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 12-Maj-2016 kl. 06:59
Oprindeligt skrevet af Thomas Jensen Thomas Jensen skrev:

Hvordan ligger det med UHD-broadcast?
Er HDR i spil, når det kommer dertil. Jeg mener, har EBU fastlagt en fælles standard og/eller ventes de at følge UHD Premium?

Og hvad med video codecs? Er det noget de nuværende modeller burde kunne klare med firmwareopdateringer, eller vil der kræves ny hardware? Jeg tænker på HEVC eller VP...

Jeg talte for nylig kort med Thierry Fautier om emnet. Han står i spidsen for Ultra HD Forum, der bl.a. arbejder på standarder og "best practice" for UHD og HDR via broadcast. Her er lidt mere om UHD Forum: http://ultrahdforum.org/

Lige nu arbejder branchen mod at gøre HDR muligt på broadcast i HD-opløsning (i stedet for UHD). HDR kræver en mindre stigning i båndbredden end UHD, men giver større billedforbedring. 

Det lyder som om man gerne vil bruge BBC's foreslåede HDR-standard, som kaldes HLG (hybrid log gamma). Fordelen ved denne standard er at man kan sende et SDR og HDR-signal ud igennem samme signal fordi gamma-kurven er en slags hybrid. Det lyder som en løsning med flere kompromisser, men sådan er det jo med broadcast, der er sværere end arkivindhold og et fanget i et ret gammelt og kringlet økosystem.

Det tyder på, at HLG vil forudsætte HDMI 2.1 som kan behandle dynamiske metadata for HDR. Om HDMI 2.1 kan firmwareopgraderes eller om vi skal bruge et nyt stik, vil branchen ikke ud med. Der er intet officielt om HDMI 2.1 endnu.

Det lyder som om, at branchen vil præsentere en færdig løsning på IFA 2016 til september, men det kan naturligvis nå at ændre sig.

HEVC burde kunne håndtere det, men kræver nok en ny profil. VP9 skal op på Profile2, hvilket er en hardware-ting, for at understøtte HDR fra nogen kilde. De første skærme med VP9-Profile2 er kommet her i foråret 2016.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 12-Maj-2016 kl. 07:05
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

 Jeg prøvede at søge på nettet og fandt disse målinger.

When you combine the brightness of 120cd/m2 and the black measurement of 0.06cd/m2, you get an on/off contrast ratio of 2,000:1 and an ANSI contrast ratio of 1,554:1. These numbers are with the Smart LED feature off and whilst this isn't quite as good as the JS9500, with Smart LED set to Low the JS9000 delivered an ANSI contrast ratio of 2,429:1, which was actually better. These are excellent numbers for both these TVs and demonstrates what LED LCD is capable of with the right combination of panel and local dimming.

https://www.avforums.com/review/samsung-ue65js9000-js9000-s-uhd-curved-4k-tv-review.11257

Jeg ved ikke om det fortæller mere?

120 cd/m2 er det mål for lysstyrke, som man normalt kalibrerer SDR (altså normalt indhold, tv-kanaler, DVD/Blu-ray, streaming osv.) op imod. Så det siger ikke rigtig så meget om HDR-delen.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 12-Maj-2016 kl. 07:43
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Mit Tv´s kunnen jo, jeg kan jo se, at mit 65CX800 som i 65 tommer udgaven har en DCI på 96%, en nit på 750 mener jeg det var - og en local dimming godt nok kun med 30 skærskilte zoner. Men jo jeg tror på det - selvom det ikke opfylder alle kravene.

Panasonic påstod i sin tid, at CX800 kunne nå 98% DCI-P3. Nu ved jeg ikke om det forholder sig anderledes med 65", men vi har selv målt på 55" og Avforums og HDTV test kommer frem til det samme som os. I de målinger kommer CX800 ikke i nærheden af de påståede 98%. Den ligger faktisk nærmere 80% dækning af DCI-P3 med en grøn mætning der når op på lige over 0.6 i CIE-diagrammet y-skala og en rød mætning der når ud på ca. 0.65 i CIE-diagrammets x-skala. 80% dækning af DCI-P3 er kun marginalt mere end standardfarverummet til HD-indhold, Rec.709, og er ikke i nærheden af at være nok til at kunne hævde "DCI-P3 understøttelse".

Rimelig friskt af Panasonic at påstå 98%, når man reelt ikke kommer meget over normal Rec.709 farverum.

Højlyset på 55" gengives ved ca. 420-430 cd/m2, men det er for alles parter målt med en tilnærmet metode, da man ikke kunne trigge HDR-mode sidste år. Det er muligt, at det er lidt højere i HDR-mode.

Avforums test af 55" CX800:  http://www.avforums.com/review/panasonic-tx-55cx802b-cx802-uhd-4k-led-tv-review.11262" rel="nofollow - http://www.avforums.com/review/panasonic-tx-55cx802b-cx802-uhd-4k-led-tv-review.11262
HDTV test af 55" CX800:  http://www.hdtvtest.co.uk/news/tx55cx802b-201506294129.htm" rel="nofollow - http://www.hdtvtest.co.uk/news/tx55cx802b-201506294129.htm
Flatpanels test af 55" CX800:  http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1437567774" rel="nofollow - http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1437567774


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 12-Maj-2016 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Mit Tv´s kunnen jo, jeg kan jo se, at mit 65CX800 som i 65 tommer udgaven har en DCI på 96%, en nit på 750 mener jeg det var - og en local dimming godt nok kun med 30 skærskilte zoner. Men jo jeg tror på det - selvom det ikke opfylder alle kravene.

Panasonic påstod i sin tid, at CX800 kunne nå 98% DCI-P3. Nu ved jeg ikke om det forholder sig anderledes med 65", men vi har selv målt på 55" og Avforums og HDTV test kommer frem til det samme som os. I de målinger kommer CX800 ikke i nærheden af de påståede 98%. Den ligger faktisk nærmere 80% dækning af DCI-P3 med en grøn mætning der når op på lige over 0.6 i CIE-diagrammet y-skala og en rød mætning der når ud på ca. 0.65 i CIE-diagrammets x-skala. 80% dækning af DCI-P3 er kun marginalt mere end standardfarverummet til HD-indhold, Rec.709, og er ikke i nærheden af at være nok til at kunne hævde "DCI-P3 understøttelse".

Rimelig friskt af Panasonic at påstå 98%, når man reelt ikke kommer meget over normal Rec.709 farverum.

Højlyset på 55" gengives ved ca. 420-430 cd/m2, men det er for alles parter målt med en tilnærmet metode, da man ikke kunne trigge HDR-mode sidste år. Det er muligt, at det er lidt højere i HDR-mode.

Avforums test af 55" CX800:  http://www.avforums.com/review/panasonic-tx-55cx802b-cx802-uhd-4k-led-tv-review.11262" rel="nofollow - http://www.avforums.com/review/panasonic-tx-55cx802b-cx802-uhd-4k-led-tv-review.11262
HDTV test af 55" CX800:  http://www.hdtvtest.co.uk/news/tx55cx802b-201506294129.htm" rel="nofollow - http://www.hdtvtest.co.uk/news/tx55cx802b-201506294129.htm
Flatpanels test af 55" CX800:  http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1437567774" rel="nofollow - http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1437567774

Jeg skrev til dig engang på din hjemmeside, at der er ret stor forskel på 55CX800E og 65CX800E. Panelet er forskelligt mellem de to, og det betyder en del. Forskellene var også årsag til, at jeg i en tråd skrev, at det ikke var korrekt at benytte jeres "Kalibrerede" indstillinger på henholdsvis 50 tommer, 55 tommer og 65 tommer modeller. Forskellene mellem modellerne var også årsag til, at jeg slet ikke forstod Torbens udmelding om, at hans målinger på henholdsvis 55 tommer udgaven og den 65 tommer udgave var de samme. Panasonic var jo så velvillige at håndsamle en 65CX800E til jer (modellen var ikke lanceret endnu), og fragte denne til Danmark - primært fordi Panasonic ikke forstod jeres anmeldelse af af 55CX800E.  Alt det er historie nu.

De tal jeg opgav er målt hos Panasonic i Japan i en 65CX800E i en HDR opsætning.


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 12-Maj-2016 kl. 10:59
Har du et link til den måling på 65"? Den er jeg nysgerrig for at se.

Panasonic lovede 98% DCI-P3 for 55" modellen også. Det viste sig jo i praksis, at den slet ikke kom i nærheden. Det har jeg lige dokumenteret med tre separate målinger fra tre anmeldelser.

Og må jeg indskyde, at hvis man som producent lancerer en "serie" af skærme med så markante forskelle imellem tommestørrelserne, så er det hverken anmeldere eller forbrugeres opgave at oplyse om dette. Det må producenten selv gøre. Eventuelt kalde skærmene noget forskelligt.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 12-Maj-2016 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Har du et link til den måling på 65"? Den er jeg nysgerrig for at se.

Panasonic lovede 98% DCI-P3 for 55" modellen også. Det viste sig jo i praksis, at den slet ikke kom i nærheden. Det har jeg lige dokumenteret med tre separate målinger fra tre anmeldelser.

Og må jeg indskyde, at hvis man som producent lancerer en "serie" af skærme med så markante forskelle imellem tommestørrelserne, så er det hverken anmeldere eller forbrugeres opgave at oplyse om dette. Det må producenten selv gøre. Eventuelt kalde skærmene noget forskelligt.
Jeg har desværre ikke noget link, eftersom oplysningerne kom til mig via bekendte, som overværede målingerne, og HDR præstationerne.

Men lad nu sagen ligge til en HDR opdateringen er tilgængelig her. Jeg ved at HDR opdateringen har været tilgængelig i Japan i nogen tid. Jeg fik også tilbagemeldingen om, at selve HDR billedet faktisk var ret behageligt al den stund, at "Lysudfaldet" ikke var så kraftigt. Det passer i det mindste mig ret godt.


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 12-Maj-2016 kl. 11:22
HDR-opdateringen skulle efter sigende komme i juni. Panasonic vil bare ikke melde en fast dato ud endnu, da det stadig kan nå at ændre sig.

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 12-Maj-2016 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

HDR-opdateringen skulle efter sigende komme i juni. Panasonic vil bare ikke melde en fast dato ud endnu, da det stadig kan nå at ændre sig.
Det er jeg bekendt med.


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 12-Maj-2016 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Men lad nu sagen ligge til en HDR opdateringen er tilgængelig her. Jeg ved at HDR opdateringen har været tilgængelig i Japan i nogen tid. Jeg fik også tilbagemeldingen om, at selve HDR billedet faktisk var ret behageligt al den stund, at "Lysudfaldet" ikke var så kraftigt. Det passer i det mindste mig ret godt.

Jeg har også set HDR-indhold demonstreret på CX800. De japanske ingeniører på Panasonic Convention 2015 fremviste forskellige klip og talte teknik. Det var en tidlig demonstration, men som sagt tidligere i tråden: hvis CX800 karakteriseres som et HDR-tv så er næsten samtlige mellemklasse-skærme i 2016 HDR-tv - uanset om man så synes om billedet eller ej.

CX800 lever ikke om til de mindstekrav, som branchens aktører - inklusiv Panasonic selv og deres filmstudiebagland - har defineret som mindstekrav for HDR-gengivelse.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 12-Maj-2016 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Men lad nu sagen ligge til en HDR opdateringen er tilgængelig her. Jeg ved at HDR opdateringen har været tilgængelig i Japan i nogen tid. Jeg fik også tilbagemeldingen om, at selve HDR billedet faktisk var ret behageligt al den stund, at "Lysudfaldet" ikke var så kraftigt. Det passer i det mindste mig ret godt.

Jeg har også set HDR-indhold demonstreret på CX800. De japanske ingeniører på Panasonic Convention 2015 fremviste forskellige klip og talte teknik. Det var en tidlig demonstration, men som sagt tidligere i tråden: hvis CX800 karakteriseres som et HDR-tv så er næsten samtlige mellemklasse-skærme i 2016 HDR-tv - uanset om man så synes om billedet eller ej.

CX800 lever ikke om til de mindstekrav, som branchens aktører - inklusiv Panasonic selv og deres filmstudiebagland - har defineret som mindstekrav for HDR-gengivelse.

Mja altså, det kan jeg jo ikke helt kommentere på, bortset fra, at Panasonic i deres udvidede beskrivelser skriver, at 65CX800E comply with HDR standards.

Jeg er sådan set også ret ligeglad med en masse tal, når bare billedet passer mig. Jeg skal nok vende tilbage i min biotråd omkring mine oplevelser omkring HDR på mit 65CX800E - gode som mindre godeSmile  


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 12-Maj-2016 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Panasonic var jo så velvillige at håndsamle en 65CX800E til jer (modellen var ikke lanceret endnu), og fragte denne til Danmark - primært fordi Panasonic ikke forstod jeres anmeldelse af af 55CX800E.  Alt det er historie nu.


Nu kender jeg ikke debatten. Men der er noget her der tricker mig!

Hvad skulle formålet være med, at såkaldt håndsamle en anden model (65"), fordi man ikke forstår målingerne på en 55". Specielt når man samtidig påstår, at der er stor forskel på panelerne??  
Min logik siger mig, at det ville være komplet formålsløst. 

Hvorimod hvis man fra Panasonic side i stedet havde bedt om at få det 55" tilbage til gennemgang, så havde det givet langt mere mening. Eller alternativt, have erkendt, at der tilsyneladende er stor forskel på samme model i 55" og i 65", og så rettede specifikationerne ud fra det.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12



Print side | Luk vindue