Print side | Luk vindue

Ubiquity Unifi til hjemmebrug

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=146878
Udskrevet den: 19-April-2024 kl. 19:07


Emne: Ubiquity Unifi til hjemmebrug
Skrevet af: hedberg
Emne: Ubiquity Unifi til hjemmebrug
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 18:13
Jeg er i gang med at udskifte mit blandede trådløse netværk som tidligere bestod af TP-Link EAP220, ASUS RT-AC66U og D-Link 655 med enheder fra Ubiquity. Valget er faldet på deres Unifi AP AC Pro enheder og en enkelt In-wall som begge er meget fornuftigt pris sat.

Man kan vælge at konfigurere dem med en APP på telefonen, men de har også en "controller", som man kan installere på en server.

Foreløbig ser det sådan her ud:



Tegningen er nogle ejendomsmægler billeder. Selve funktionen med at vise dækning er indbygget i programmet.




Programmet giver en lækker kontrol med ens enheder og hvad der er forbundet hvor. Alt styres fra en konsol - konfiguration, opgraderinger, monitorering m.m.



Hvert AP kan sættes i grupper hvor man så kan konfigurere op til 4 VLANs pr. gruppe. F.eks. har jeg to grupper - en til hovedhuset og en til lejlighederne og der er VLANs som er tilgængelige begge steder og nogle der er unikke. F.eks. er der ingen grund til at management netværket er oppe i lejlighederne.

Hvis man har står overfor en udskiftning af ens Wifi, så vil jeg anbefale alle at tage et kig i denne producents retning.
Det er så meget federe med dette UniFi system og det virker som om kvaliteten er en kilometer bedre end mine gamle enheder. Jeg er i den grad glad for udskiftningen.

-------------
Med venlig hilsen,
Thomas



Svar:
Skrevet af: mkjensen
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 19:57
Jeg overvejer noget lignende. Har du så også valgt en Unifi USG som router?


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 20:20
Nej, det har jeg ikke. Det er ikke et fravalg som sådan. Jeg har bare en eksisterende firewall som er baseret på pfSense. Jeg byggede den fordi jeg på et tidspunkt havde svært ved at finde et soho produkt med ordenlig support for gigabit, VLAN, som rent faktisk kunne flytte noget data og ikke kostede en bondegård.

Mit LAN er meget segmenteret. F.eks har alle disse enheder egne VLAN og skal via firewall for at snakke sammen.

  • Mine NAS enheder
  • Alle underholdnings enheder såsom smartTV, sonos m.m. .
  • Min arbejds laptop
  • Lejligheden til udlejning (for ikke at blande hendes traffik med vores).

Det stiller en del krav til firewallen når f.eks. PLEX serveren på et VLAN skal hente en film fra NAS'et på et andet VLAN.


EDIT: Kiggede lige på dem og de ser slet ikke dumme ud. Ville være lækkert at få styringen ind i Unifi softwaren. Kan dog se at de ikke har VPN server for klienter indbygget som jeg f.eks. bruger i dag. Ligesom mange af deres andre ting ser det meget fornuftigt ud prismæssigt. 

-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: Silentbob
Skrevet den: 02-Juni-2016 kl. 11:08
Jeg var efterhånden godt og grundig træt af mit YouSee leveret Wifi og besluttede at anskaffe en AP. For lang tid siden var jeg af en arbejdskollega blevet anbefalet at kigge på Ubiquity og jeg anskaffede mig derfor en Unifi AP AC LR.

Den har jeg på ingen måde fortrudt. Den opfylder mit ene krav til fulde, nemlig klippestabilt Wifi.

Jeg er klar over, at man via kontrolleren har en masse avancerede muligheder, men mit setup er så simpelt som det kan være og jeg anvender det ikke. Men det er dejligt at have mulighederne hvis man engang får lysten/behovet. 

På nuværende tidspunkt er denne AP højest sandsynligt overkill for mit vedkomne, men den levere som sagt klippestabilt wifi til en overkommelig pris og i et mere diskret design end mere udbredte producenter.

Så jeg kan kun skrive under på, at man med fordel kunne kigge i retning af Ubiquity næste gang man shopper wifi udstyr.


-------------
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!


Skrevet af: Snavsi
Skrevet den: 02-Juni-2016 kl. 16:41
Har fuldt ham her i gennem længer tid https://www.youtube.com/channel/UCVS6ejD9NLZvjsvhcbiDzjw
Han laver en del video med unboxing og hvordan det sættes op det har været lærerigt for mig :-)



-------------
Hjemme Bio
NAD T778
Blueray Dune HD Max
Front    B&W CM7
Center   B&W CM Centre 2
Sub B&W ASV 10CM
Bag/surr. Jamo Apollo 5
Projektor Sony VPL-HW40
Lissau 90" True Colour


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 02-Juni-2016 kl. 21:29
Har set et par af hans videoer nu - tak for tippet - de er ganske gode.


-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: Gump
Skrevet den: 03-Juni-2016 kl. 10:05
Har længe gået og overvejet et Unifi AP AC LR. Har læst rigtig meget godt, og denne tråd har da bestemt også peget i den retning.
Vi har et hus på 3 plan, og efter vi gik over til fiber, som kommer ind i det ene hjørne i kælderen, så har dækningen på 1. sal ikke været fantastisk. Ligeledes er der slet ingen dækning i haven, hvilket er ret irriterende her om sommeren.
Snavsi> Jeg takker for link, det må jeg hellere lige få kigget på her i weekenden, og så skal jeg nok bare snart have købt mig sådan et ap Smile

Jeg er i min søgen på nettet faldet over dette link:
http://www.lowefamily.com.au/2015/06/09/installing-ubiquiti-unifi-controller-4-on-raspberry-pi/" rel="nofollow - http://www.lowefamily.com.au/2015/06/09/installing-ubiquiti-unifi-controller-4-on-raspberry-pi/
Det viser en guide til hvordan man installerer controlleren på en Raspberry pi. Det kunne jo være der var nogen der var interesseret i en controller, men som ikke lige vil have en server stående til det. Så er det da en lidt mere økonomisk løsning...


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 03-Juni-2016 kl. 16:23
Jeg læste iøvrigt at der var en der har fået controlleren til at køre på Synology - hvilket jo er dejligt for os der i forvejen har en Synology enhed og for at gøre det endnu bedre var han i dialog med Ubiquiti der ville købe en Synology - ville være rigtigt lækkert med en understøttet controller direkte på ens NAS.




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: renep
Skrevet den: 05-Juni-2016 kl. 16:06
Jeg har lige fået en unifi cloud key controller, og det virker bare. Bare stik den ind i switchen (med POE), opret en ubiquity konto, og så kører det. Mere autonomt kan det næsten ikke blive.


Skrevet af: Peter.C
Skrevet den: 06-Juni-2016 kl. 19:21
Jeg er også een af dem der er hoppet Ubiquiti vognen.

Jeg har internet gennem Waoo og har så deres Icotera 3000 router. Routeren sidder i teknikskabet og det ikke lige optimalt for WiFi dækningen. Og så er der heller ikke 5GHz WiFi i Icoteraen.

Jeg købte et UniFi AP AC Lite ogslog wifi fra routeren. Jeg har nu fin dækning i hele huset og det er virkeligt hurtigt.

Jeg har brugt deres app til opsætning, det var virkeligt nemt.

Jeg har et spørgsmål til jer der bruger controller softwaren.
App'en har kun de grundlæggende indstillinger. Er der meget andet i controller softwaren, altså ikke logning, men flere indstillinger af AP'et?


Skrevet af: CJ1409
Skrevet den: 11-Januar-2017 kl. 21:37
Er dine APs trådløst forbundne med en Router eller med hinanden?


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 11-Januar-2017 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af CJ1409 CJ1409 skrev:

Er dine APs trådløst forbundne med en Router eller med hinanden?

De 3 af dem sidder direkte i en switch - Den sidste (den i lejligheden) sidder i det ekstra stik i en af de andre (med en PoE adapter imellem). 


-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: BPR
Skrevet den: 01-Februar-2017 kl. 21:40
Hej.

Jeg står og skal flytte ind i et 3 etagers rækkehus - og skal selvfølgelig have noget net/wifi. Jeg har ikke vildt meget forstand på det, men er blevet anbefalet Ubiquity Unifi. Det jeg kan læse om det på nettet bekræfter blot.

Jeg får fiber igennem Gigabit.dk, hvor jeg selv skal købe router osv. Men jeg er meget i tvivl, hvad jeg har brug for at købe for at få et fuldt Ubiquity netværk op at køre. Det skal være simpelt men godt - på alle 3 etager :-)  

Håber der er hjælp at hente her.

På forhånd dag.

Mvh. BPR


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 01-Februar-2017 kl. 22:01
Jeg ville købe 1 stk AP til hver etage. Jeg har personligt valgt UniFi AC Pro (overvej evt. den nye AC HD model der lige er annonceret). Til at styre dem ville jeg købe en UniFi CloudKey. Alternativet er at installere styre softwaren på en gammel maskine. 

Derudover skal du selv bruge en firewall. Det er uafhængigt af AP'er, men du kan vælge en Ubiquity firewall hvis du gerne vil have den bliver styret i samme software. Personligt har jeg en OpnSense baseret firewall som er et open source produkt som er baseret på FreeBSD operativ systemet. 




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: BPR
Skrevet den: 01-Februar-2017 kl. 22:10
Mange tak for hurtigt svar.

Måske er det mig der er lidt langsom i opfattelsen, men skal jeg så slet ikke bruge en router? Bruges AP i stueplan som "router" med direkte forbindelse til mit fibernet styret af cloudkey? Eller er det firewall? Evt den der hedder USG?

Og skal der kablet forbindelse fra AP stueplan til AP på henholdsvis 1 og 2 etage eller foregår dette trådløst?

Jeg takker igen - og håber ikke mine spørgsmål er alt for dumme, men er rimelige rookie på dette område!


Skrevet af: Stoffer1987
Skrevet den: 01-Februar-2017 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg ville købe 1 stk AP til hver etage. Jeg har personligt valgt UniFi AC Pro (overvej evt. den nye AC HD model der lige er annonceret). Til at styre dem ville jeg købe en UniFi CloudKey. Alternativet er at installere styre softwaren på en gammel maskine. 

Derudover skal du selv bruge en firewall. Det er uafhængigt af AP'er, men du kan vælge en Ubiquity firewall hvis du gerne vil have den bliver styret i samme software. Personligt har jeg en OpnSense baseret firewall som er et open source produkt som er baseret på FreeBSD operativ systemet. 



Nu har jeg godt nok kun 1 AP fra ubiquiti. Men jeg har installeret controller på min normale pc, og taget en backup af controller filen. Denne har jeg indlæst på en anden pc, og jeg kan "styre" den fra begge computere.
Ingen af computerne kører hele tiden

Hvad er fordelen ved en cloudkey ift, bare at styre den fra en normal computer? 
Er et af deres selling points ikke at man ikke behøver en computer der kører med deres controller software hele tiden?


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 01-Februar-2017 kl. 23:30
Oprindeligt skrevet af BPR BPR skrev:

Mange tak for hurtigt svar.

Måske er det mig der er lidt langsom i opfattelsen, men skal jeg så slet ikke bruge en router? Bruges AP i stueplan som "router" med direkte forbindelse til mit fibernet styret af cloudkey? Eller er det firewall? Evt den der hedder USG?

Og skal der kablet forbindelse fra AP stueplan til AP på henholdsvis 1 og 2 etage eller foregår dette trådløst?

Jeg takker igen - og håber ikke mine spørgsmål er alt for dumme, men er rimelige rookie på dette område!

AP'erne har ingen router funktionalitet overhovedet. De er rene AP'er, så du skal bruge en router/firewall (kært barn har mange navne). Hvis du vil få Ubiquiti hele vejen, så er det USG'en du skal få efter. (Man kan også bruge et andet mærke hvis man ønsker det, men det er naturligvis smart at man kan have hele konfigurationen samlet et sted) og det der deep packet inspection ser ganske fancy ud. 

Cloud keyen er ikke nødvendig som sådan. Det er kun hvis du vil undgå at installere styresoftwaren på en PC'er. Cloud keyen kan også fjernstyres via Ubiquiti's cloud tjeneste. Den har jeg ikke selv prøvet. 

Jeg ville kable til alle AP'erne - Hvis du vælger Pro udgaven kan de eventuelt serie forbindes hvis det er nemmere. Jeg har 2 serie forbundet og det fungerer fint. De skulle også kunne håndtere at få signalet trådløst. Det har jeg ikke selv prøvet. Dokumentationen siger at et AP kan leverer signalet trådløst til 4 andre AP'er - men det er jo afhængigt af hvor godt signalet er imellem dem. 



-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 01-Februar-2017 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af Stoffer1987 Stoffer1987 skrev:

Hvad er fordelen ved en cloudkey ift, bare at styre den fra en normal computer? 
Er et af deres selling points ikke at man ikke behøver en computer der kører med deres controller software hele tiden?

Tror kun det er muligheden for at styre den eksternt fra via deres cloud tjeneste. 


-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: BPR
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 06:33
Ok - så følgende set up og jeg er godt kørende:

1, USG (firewall/router) direkte forbundet til min fiber på stueplan.

2. 2 AP pro - 1 på henholdsvis 1 og 2 sal. (Helst kablet - kan blive et problem på 2 sal)

3. En cloud key til at styre det hele (som vel kan sidde sammen med USG'en? )

To spørgsmål:

klare USG'en WiFi på stueplan eller skal jeg også have AP her, så 3 AP i alt og ikke kun 2?

Kan man koble for eksempel sit tv/ps4 til AP med kabel for bedre forbindelse eller kører det kun WiFi?

Jeg kan ikke finde AP HD som du nævner til salg nogen steder.

god dag :-)


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 07:04
Oprindeligt skrevet af BPR BPR skrev:

Ok - så følgende set up og jeg er godt kørende:

1, USG (firewall/router) direkte forbundet til min fiber på stueplan.

2. 2 AP pro - 1 på henholdsvis 1 og 2 sal. (Helst kablet - kan blive et problem på 2 sal)

3. En cloud key til at styre det hele (som vel kan sidde sammen med USG'en? )

To spørgsmål:

klare USG'en WiFi på stueplan eller skal jeg også have AP her, så 3 AP i alt og ikke kun 2?

Kan man koble for eksempel sit tv/ps4 til AP med kabel for bedre forbindelse eller kører det kun WiFi?

Jeg kan ikke finde AP HD som du nævner til salg nogen steder.

god dag :-)

USG'en har ikke wireless AP indbygget, så jeg ville købe 3 AP'er - 1 til hver etage. Du kan selvf. prøve med 2 i starten og se om din dækning er god nok. Det kommer helt an hvad dit hus f.eks. er bygget af. 

Det ser ud til kun at være kommet til salg på deres egen shop. Jeg kan iøvrigt se, at der er en væsentlig prisforskel på f.eks. et AC Pro og AC HD. 


-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: BPR
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 07:41
Det er beton, så det er nok en på hver etage!

Men kan selvfølgelig prøve med 2 til at starte med - huset er kun 35 m2 i grundplan x 3, så det er ikke verdens største areal det skal dække - bare det kan komme opad igennem beton dæk.

Mange tak for hjælpen - det var lige hvad jeg havde brug for- selvom konen nok ikke helt er tilfreds med prisen på dette setup! :-)

Må lige tjekke forskellen på pro og HD.


Skrevet af: toftager
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 08:26
@hedberg

Hvordan spiller det med inwall enheden? Den kan selvfølgelig ikke konkurrere med de "eksterne" ap'er. Men er den bare nogenlunde?

Og hvad er formfactoren på den? Jeg tænker hvordan har du monteret den? For den passer vel ikke bare i en alm 1.5 stikdåse?

Kan du evt smide nogle billeder op af den?

Nogen der ved om man kan bruge port 2 på ac HD enheden som et alm Ethernet stik? Der hvor jeg vil sætte en enhed op er der kun et stik og jeg har en enhed der ikke har wifi som kræver et stik. Kunne så sætte en lille switch op, men det vil jeg helst undgå.


Pft
Peter



Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 08:52
Oprindeligt skrevet af BPR BPR skrev:

Må lige tjekke forskellen på pro og HD.

HD'en er hurtigere og kan servicere flere klienter af gangen, men er også væsentligt dyrere. 

https://unifi-hd.ubnt.com/




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 08:54
Oprindeligt skrevet af toftager toftager skrev:

@hedberg

Hvordan spiller det med inwall enheden? Den kan selvfølgelig ikke konkurrere med de "eksterne" ap'er. Men er den bare nogenlunde?

Og hvad er formfactoren på den? Jeg tænker hvordan har du monteret den? For den passer vel ikke bare i en alm 1.5 stikdåse?

Kan du evt smide nogle billeder op af den?

Nogen der ved om man kan bruge port 2 på ac HD enheden som et alm Ethernet stik? Der hvor jeg vil sætte en enhed op er der kun et stik og jeg har en enhed der ikke har wifi som kræver et stik. Kunne så sætte en lille switch op, men det vil jeg helst undgå.


Jeg har aldrig fået monteret den. Den ligger i skuffen. Men jeg havde tilsluttet den og den fungerede som sådan fint. Dog havde den lidt sværere ved at trænge igennem vægge og så er den langsommere. Men den er godtnok diskret. 

Jeg kan godt smide et billede op af den når jeg kommer hjem. 




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 09:01
Hej,

der er ingen grund til at se på uap-ac-pro hd (eller pro for den sags skyld)

De er lavet til områder med MANGE brugere (hd er beregnet til 200-500 users..)

In-wall er mere regnet til kontor/hoteller, hvor der skal være et i hver rum, så dem ville jeg også gå uden om.

AC-lite på hver etage, alternativt 1 på første og 1 i kælder. Jeg vil tro de kan dække stuen sammen.

Jeg har selv en USG (router/firewall) og den klarer uden problemer min 300/300 - jeg er usikker på om hardwaren er stærk nok til fuld 1Gb.

Jeg har installeret controlleren på min synology NAS. men det er vigtigt at påpege at du behøver ikke have en controller stående 24/7 - det er sådan set kun hvis du vil have overvågning/Deep package inspection slået til (statistik). Ved at have controlleren kan man også aktivere cloudcontrol, så man kan styre sit netvæk via unifi.ubnt.com og så logge ind med sin konto.


Jeg ville købe:
1x USG
1x US-8-150w (switch, så du slipper for at have poe injectors ud til hver AP) - dette kan udelades hvis du godt kan "leve" med injectors
2x UAP-AC-LITE 
(1x cloudkey hvis du vil opsamle statistik osv)

Som sagt, det kan vise sig du har behov for et 3. men det tvivler jeg personligt på medmindre det er kraftig beton i etageadskillelse og evt alucraft anvendt som dampspære. Du kan altid tilføje det 3. senere. Du skal bare adobte det, så får det samme indstillinger som de andre - så det kan ikke være nemmere når det er sat op.








Skrevet af: BPR
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 09:54
Ok - hvis lite er nok kan det da sætte prisen lidt ned.

Jeg kommer ikke til at se på statistik osv - det skal bare fungerer.

Så derfor kan jeg nøjes med at have en konto ved ubiquiti og sætte nettet op via en pc en gang, og så behøver jeg ikke mere - er det rigtigt forstået?

Igen mange tak for hjælpen.


Skrevet af: Stoffer1987
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af BPR BPR skrev:

Ok - hvis lite er nok kan det da sætte prisen lidt ned.

Jeg kommer ikke til at se på statistik osv - det skal bare fungerer.

Så derfor kan jeg nøjes med at have en konto ved ubiquiti og sætte nettet op via en pc en gang, og så behøver jeg ikke mere - er det rigtigt forstået?

Igen mange tak for hjælpen.

En anden ting Pro har ift lite, er at den understøtter flere poe standarder end lite modellen.
Dette er relevant hvis man ikke har Unifi udstyr hele vejen igennem.


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af Moerkbak Moerkbak skrev:

der er ingen grund til at se på uap-ac-pro hd (eller pro for den sags skyld)

Der er flere forskelle på lite, long range og pro. F.eks. er Pro'en den eneste med 2 porte og der er også forskelle på hvilke PoE muligheder der er og hvor hurtige de teoretisk er. 

Oprindeligt skrevet af Moerkbak Moerkbak skrev:

De er lavet til områder med MANGE brugere (hd er beregnet til 200-500 users..)

Teoretisk beregning som kommer helt an på trafik mængde man kan forvente på hver klient. Der er forskel på en klient der læser lidt mail og et par Chromecasts i 4K eller hvad man nu kan forvente, men man skal naturligvis købe efter hvad ens behov er og eventuelt bliver de næste par år. 




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 10:12
Oprindeligt skrevet af toftager toftager skrev:



Nogen der ved om man kan bruge port 2 på ac HD enheden som et alm Ethernet stik? Der hvor jeg vil sætte en enhed op er der kun et stik og jeg har en enhed der ikke har wifi som kræver et stik. Kunne så sætte en lille switch op, men det vil jeg helst undgå.


På den almindelige Pro enhed kan du bruge stikket som alm. ethernet stik. Jeg har en Synology stående som er forbundet til port 2 - så mon ikke det vil være det samme på AC HD. 


-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 11:20
Min nuværende firewall har store problemer med at håndtere rigtigt mange små pakker i sekundet. Allerede ved 5-8000 begynder den at hoste. (Har en stratum-1 NTP server kørende skal skal kunne modtage op til 100.000 pakker i sekundet). Jeg har i en nogle måneder kigget efter en løsning og det ser ud til at Ubiquiti's Security Gateway PRO 4 skulle kunne klare 2,4 millioner pakker i sekunder.

Er der nogen der har erfaring med den model? for anmeldelserne er lidt blandede. 

https://www.ubnt.com/unifi-routing/unifi-security-gateway-pro-4/


-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 14:01
Jeg har den almindelige USG og bortset fra "hestekræfter" og antallet af porte er de jo det samme, da de kører på edgeOS begge.

Til dit (meget) specifikke spørgsmål ville jeg prøve at forhøre mig på ubnt forummet der er meget aktivt(også af medarbejdere hos ubiquiti)


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 14:16
Jeg udskiftede hele vores netvæk forleden til Ubiquiti. 
Valget blev foreløbig på 1 stk USG3p og et AP lite og en cloud key. (tilføjer måske en ekstra AP, når jeg har fået testet og vurderet "børne/unge afdelingen" i huset. Min holdning er klar mht til trådløs net. Det er net til mobile enheder. Ergo behøver hastigheden ikke være over-ekstrem-super-duper hurtig. 
Huset er et-plan på 296m2 i vinkel. Køkken/stuestue er åbent og cirka centralt i huset med stor åbning ind til stuen. Derfor er APén placeret i køkkenet. Den dækker fint mobile enheder i hele huset, samt bærbare osv når man bare surfe, læse mails, se lidt youtube osv. 
Alt andet kables. 

USGén ved jeg ikke helt hvad jeg skal mene. Min forbindelse er 300/300mbit fiber. Jeg synes ikke det virker som om den USG kan følge med, (den er opdateret til seneste fw). Synes også latency er lidt høj. Men det er ikke noget jeg har nået at kigge meget mere på.

Det største problem jeg har med det her, det er at fatte den cloud key. Jeg har controlleren kørende på min pc. Men meningen er at det skal over på cloud key. Den del er Ubiquiti og jeg ikke enige om, hvordan man gør sådan et trick Angry




-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Min nuværende firewall har store problemer med at håndtere rigtigt mange små pakker i sekundet. Allerede ved 5-8000 begynder den at hoste. (Har en stratum-1 NTP server kørende skal skal kunne modtage op til 100.000 pakker i sekundet). Jeg har i en nogle måneder kigget efter en løsning og det ser ud til at Ubiquiti's Security Gateway PRO 4 skulle kunne klare 2,4 millioner pakker i sekunder.

Er der nogen der har erfaring med den model? for anmeldelserne er lidt blandede. 

https://www.ubnt.com/unifi-routing/unifi-security-gateway-pro-4/

Jeg har været igennem deres udstyr. i forbindelse med at jeg arbejder som konsulent hvor jeg opsætter disse ting, og jeg er p.-t i gang med en anden fyr med at oversætte controller software til dansk sammen med ubiquiti.


Pro gateway kan snildt håndtere dit behov;)


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg udskiftede hele vores netvæk forleden til Ubiquiti. 
Valget blev foreløbig på 1 stk USG3p og et AP lite og en cloud key. (tilføjer måske en ekstra AP, når jeg har fået testet og vurderet "børne/unge afdelingen" i huset. Min holdning er klar mht til trådløs net. Det er net til mobile enheder. Ergo behøver hastigheden ikke være over-ekstrem-super-duper hurtig. 
Huset er et-plan på 296m2 i vinkel. Køkken/stuestue er åbent og cirka centralt i huset med stor åbning ind til stuen. Derfor er APén placeret i køkkenet. Den dækker fint mobile enheder i hele huset, samt bærbare osv når man bare surfe, læse mails, se lidt youtube osv. 
Alt andet kables. 

USGén ved jeg ikke helt hvad jeg skal mene. Min forbindelse er 300/300mbit fiber. Jeg synes ikke det virker som om den USG kan følge med, (den er opdateret til seneste fw). Synes også latency er lidt høj. Men det er ikke noget jeg har nået at kigge meget mere på.

Det største problem jeg har med det her, det er at fatte den cloud key. Jeg har controlleren kørende på min pc. Men meningen er at det skal over på cloud key. Den del er Ubiquiti og jeg ikke enige om, hvordan man gør sådan et trick Angry




Det er ingen problem.

din USG kan SAGTENS følge med forbindelse.
jeg har en 750/750 som den trækker fuldt ud, den almindelige USg og USg pro

hvordan tænker du din latency er dårlig? hvor måler du henne?
Den indbyggede der måler du ud til deres direkte speedtest central, så den kan du som europæer ikke bruger retvisende


Dit "site" kan du snildt flytte over til din cloud key på flere metoder...:)

Hvad støder du ind i af fejl når du forsøger og flytte dit site over på din cloud key?


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 14:46
@Kandersen, her er min - også fra en 300/300 (waoo, bredbånd nord)

Jeg her DPI enabled (kører controller på min synology)




Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Det største problem jeg har med det her, det er at fatte den cloud key. Jeg har controlleren kørende på min pc. Men meningen er at det skal over på cloud key. Den del er Ubiquiti og jeg ikke enige om, hvordan man gør sådan et trick Angry

Som jeg lige husker det, så tog jeg en backup inde fra interfacet på min PC og restorede den på Cloudkeyen. Bagefter slukkede jeg PC'en og har ikke set mig tilbage siden. 




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: BPR
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 15:02
Kan man mixe AP - 1 pro og 1 lite ? Mere fordi jeg har nok kun behov for lite, men vil gerne have den ekstra port på pro et sted, så jeg kan kable til mit tv.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:



Det er ingen problem.

din USG kan SAGTENS følge med forbindelse.
jeg har en 750/750 som den trækker fuldt ud, den almindelige USg og USg pro

hvordan tænker du din latency er dårlig? hvor måler du henne?
Den indbyggede der måler du ud til deres direkte speedtest central, så den kan du som europæer ikke bruger retvisende

måler inde fra dashboard på controlleren. Jeg har ikke været over 200mbit endnu. Latency ligger fra 16 og op til 28. 

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Dit "site" kan du snildt flytte over til din cloud key på flere metoder...:)

Hvad støder du ind i af fejl når du forsøger og flytte dit site over på din cloud key?

Kan ikke adopte den. Kan sagtens se keyén under clients, så jeg ved den sidder på nettet. Men kan bare ikke adopte den. Når jeg følger vejledningen, så ser det ud som om, at jeg skal igennem en hel ny opsætning på den først. Det virker ikke helt korrekt.

EDIT - Glemte at sige, at Discover kan slet ikke finde key. Men det kan evt skyldes at jeg allerede har sat andet ip nummer på den, (jeg kører 10.4.28.x segment her).



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 15:06
det med speedtest fra dashboard skulle blive fixet i næste version af controller softwaren, det står i deres changelog. du laver speedtest til usa ;)


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 15:06
Oprindeligt skrevet af BPR BPR skrev:

Kan man mixe AP - 1 pro og 1 lite ? Mere fordi jeg har nok kun behov for lite, men vil gerne have den ekstra port på pro et sted, så jeg kan kable til mit tv.

Ja, du kan smide alle de APére op du nærmest har lyst til. (der er en fysisk grænse, men jeg nægter at tro nogen almindelige private hjem ramler ind i den).


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af Moerkbak Moerkbak skrev:

det med speedtest fra dashboard skulle blive fixet i næste version af controller softwaren, det står i deres changelog. du laver speedtest til usa ;)

læste godt noget om det, sammen med en million andre indlæg om, at USG er langsom på WAN.. Fordi jeg trods alt rammer 200mbit, så har jeg ikke prioriteret fejlsøgningen på det.. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af BPR BPR skrev:

Kan man mixe AP - 1 pro og 1 lite ? Mere fordi jeg har nok kun behov for lite, men vil gerne have den ekstra port på pro et sted, så jeg kan kable til mit tv.

Ja, det kan du godt. 



-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:



Det er ingen problem.

din USG kan SAGTENS følge med forbindelse.
jeg har en 750/750 som den trækker fuldt ud, den almindelige USg og USg pro

hvordan tænker du din latency er dårlig? hvor måler du henne?
Den indbyggede der måler du ud til deres direkte speedtest central, så den kan du som europæer ikke bruger retvisende

måler inde fra dashboard på controlleren. Jeg har ikke været over 200mbit endnu. Latency ligger fra 16 og op til 28. 

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Dit "site" kan du snildt flytte over til din cloud key på flere metoder...:)

Hvad støder du ind i af fejl når du forsøger og flytte dit site over på din cloud key?

Kan ikke adopte den. Kan sagtens se keyén under clients, så jeg ved den sidder på nettet. Men kan bare ikke adopte den. Når jeg følger vejledningen, så ser det ud som om, at jeg skal igennem en hel ny opsætning på den først. Det virker ikke helt korrekt.

EDIT - Glemte at sige, at Discover kan slet ikke finde key. Men det kan evt skyldes at jeg allerede har sat andet ip nummer på den, (jeg kører 10.4.28.x segment her).




Den indbyggede i controlleren kører direkte over til ubiquiti's hovedkvarter så den kan du ikke bruge :)

Der er vidst ved at blive bygget mulighederne ind i GUI til at du manuelt kan vælge server du vil måle ud fra :)


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:


Den indbyggede i controlleren kører direkte over til ubiquiti's hovedkvarter så den kan du ikke bruge :)

Der er vidst ved at blive bygget mulighederne ind i GUI til at du manuelt kan vælge server du vil måle ud fra :)

Og man forstår jo ikke, at en producent som dem, ikke helt kan se det logiske i, at så har de bygget en funktion ind, som i langt de fleste tilfælde vil skabe større forvirring end gavn.. Medmindre de kun havde satset på kunder, der forbindelse direkte til deres egen server LOL


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:


Den indbyggede i controlleren kører direkte over til ubiquiti's hovedkvarter så den kan du ikke bruge :)

Der er vidst ved at blive bygget mulighederne ind i GUI til at du manuelt kan vælge server du vil måle ud fra :)

Og man forstår jo ikke, at en producent som dem, ikke helt kan se det logiske i, at så har de bygget en funktion ind, som i langt de fleste tilfælde vil skabe større forvirring end gavn.. Medmindre de kun havde satset på kunder, der forbindelse direkte til deres egen server LOL

Mon ikke de godt kan se det, hvis de er ved at lave softwaren om?

Og de fleste er jo nok næppe berørt, hvis det alligevel er muligt at mål flere hundrede megabit til USA, det er jo de færreste der har en hastighed over det. 




Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:


Den indbyggede i controlleren kører direkte over til ubiquiti's hovedkvarter så den kan du ikke bruge :)

Der er vidst ved at blive bygget mulighederne ind i GUI til at du manuelt kan vælge server du vil måle ud fra :)

Og man forstår jo ikke, at en producent som dem, ikke helt kan se det logiske i, at så har de bygget en funktion ind, som i langt de fleste tilfælde vil skabe større forvirring end gavn.. Medmindre de kun havde satset på kunder, der forbindelse direkte til deres egen server LOL

i teorien er jeg enig.
forskellen er bare at vi gennemsnitlig er ÅR foran usa i hastigheder. så den måler de har i deres gui er LÆNGE fint.. mit bedste bud på at sammenligne skulle være at vores server ville måle 3000mbit og hvis man så havde over det så ku man ikke måle korrekt.
ekstrem sammenligning men de har vidst nogle helt andre hastigheder ovre på den anden side af vandet :)


så i bund og grund er måleren fin, men så alligevel ikke.. :)

Men den er upvoted muligheden og jeg talte med en i går, hvor de skulle være i gang med at bygge det ind.

Der er lige udkommet en LTS firmware, som vil køre de næste 6 måneder, hvor der ikke bliver tilføjet noget i mellemtiden, og så kommer der en stor "opdatering" ... der har været en del opdateringer, pga ekstra funktioner og nye produkter så de har haft travlt, så mit bedste bud er at der nu bliver smidt en version ud, som skal køre de næste 6 måneder for at udviklerne for tid til at arbejde i fred og ro :)

for de har satme været presset.
og supporteren ubnt-cmb derinde er medstifteren fra Pfsense som er kommet med på holdet som skal arbejde på unifi linjen, så jeg er spændt på hvad han trækker op af hatten her om et halvt års tid :)


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Mon ikke de godt kan se det, hvis de er ved at lave softwaren om?

Og de fleste er jo nok næppe berørt, hvis det alligevel er muligt at mål flere hundrede megabit til USA, det er jo de færreste der har en hastighed over det. 


Det er ikke så meget om man er berørt eller ikke berørt af det.. Det er det principielle i, at et firma der har den viden og kunnen, at du laver sådan noget, som alle ved ikke er den rigtige måde at måle hastighed på. Det er det principielle i det, og noget som jeg måske havde forventet andre firmaer kunne finde på at lave, fordi det "ser smart ud". 

Og hvis du ser på mange af de meldinger der kommer om, at USG er langsom, så er det jo også nærmest et standard svar de får retur, at de ikke kan regne med den indbyggede. Mange af disse tråde kunne de jo have undgået ved, enten at gøre det rigtigt, informere eller slet ikke gøre det..

Men det er bare min ydmyg mening om det, og ikke noget jeg går så vildt meget op i. Vil hellere have sat mit netværk rigtigt op inden jeg virkelig begynder at presse det LOL


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 21:07
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Men den er upvoted muligheden og jeg talte med en i går, hvor de skulle være i gang med at bygge det ind.

Der er lige udkommet en LTS firmware, som vil køre de næste 6 måneder, hvor der ikke bliver tilføjet noget i mellemtiden, og så kommer der en stor "opdatering" ... der har været en del opdateringer, pga ekstra funktioner og nye produkter så de har haft travlt, så mit bedste bud er at der nu bliver smidt en version ud, som skal køre de næste 6 måneder for at udviklerne for tid til at arbejde i fred og ro :)

for de har satme været presset.
og supporteren ubnt-cmb derinde er medstifteren fra Pfsense som er kommet med på holdet som skal arbejde på unifi linjen, så jeg er spændt på hvad han trækker op af hatten her om et halvt års tid :)


Hvis det er rigtigt det du siger, så ser det skidt ud, for mig.. En mulighed for upnp i GUI er der massevis der råber og har råbt på længe.. Så skal man vente 6 mdr endnu, eller begive sig ud i cli command. For en linux analfabet som mig, der er det et rent helvede. Forsøgte forleden men måtte opgive, da jeg ikke kunne finde stien hvor config.properties skal ligge. Man føler sig virkelig som en amøbe og grønskolling LOL

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 22:06
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Men den er upvoted muligheden og jeg talte med en i går, hvor de skulle være i gang med at bygge det ind.

Der er lige udkommet en LTS firmware, som vil køre de næste 6 måneder, hvor der ikke bliver tilføjet noget i mellemtiden, og så kommer der en stor "opdatering" ... der har været en del opdateringer, pga ekstra funktioner og nye produkter så de har haft travlt, så mit bedste bud er at der nu bliver smidt en version ud, som skal køre de næste 6 måneder for at udviklerne for tid til at arbejde i fred og ro :)

for de har satme været presset.
og supporteren ubnt-cmb derinde er medstifteren fra Pfsense som er kommet med på holdet som skal arbejde på unifi linjen, så jeg er spændt på hvad han trækker op af hatten her om et halvt års tid :)


Hvis det er rigtigt det du siger, så ser det skidt ud, for mig.. En mulighed for upnp i GUI er der massevis der råber og har råbt på længe.. Så skal man vente 6 mdr endnu, eller begive sig ud i cli command. For en linux analfabet som mig, der er det et rent helvede. Forsøgte forleden men måtte opgive, da jeg ikke kunne finde stien hvor config.properties skal ligge. Man føler sig virkelig som en amøbe og grønskolling LOL


Jeg er med på at mange råber op efter det. men det er KUN et problem for de mennesker der kører med rigtig store hastigheder. altså GUI VISE.

det eneste det gør er at den ikke måler op GUI VISE.
du har hastigheden, bare lige for at slå tvivlen fra der.
tager du en test på speedtest.waoo.dk så smækker du også ud med fuld knald :)

Speedtest delen I controlleren er iøvrigt også kun i beta stadie, så den er slet ikke engang færdig lanceret endnu, det er også værd at nævne, og den har de smidt ind fordi så mange rykkede for at den kom i påtrods af at den kun var i beta stadie, så til deres forsvar har de ikke rigtig gjort noget "galt"
hvis man kan se på det med disse øjne..

men snup en speedtest på speedtest.net på de servere som kan levere kapaciteten eller waoo's test så får du et bedre resultat.
Der har dog været en KÆMPE opgradering på kunders hastigheder i waoo regi, så selv speedtest servere har haft problemer hos waoo.

jeg kan fortælle dig at tager du forskellige speedtest bare her i danmark så er der også rigtig mange hvor du ikke kan måle den hastighed du reelt set har, så selv herhjemme er speedtest servere ikke engang gearet til at måle korrekt.. :) ikke engang "it borger" kan måle korrekt.


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

ikke engang "it borger" kan måle korrekt.

Må lige knytte en kommentar til dette.

IT-Borger er ikke en officiel hjemmeside, men blot en affilliate side, hvis eneste formål er at tjene penge ved at sælge bredbånd og reklamere for andre tjenester.

Hastighedstesten på deres side er nok den mest upræcise der findes. Mange tror dog den er retvisende, da de tror forbrugerrådet eller den danske stat står bag. 


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 02-Februar-2017 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

men snup en speedtest på speedtest.net på de servere som kan levere kapaciteten eller waoo's test så får du et bedre resultat.
Der har dog været en KÆMPE opgradering på kunders hastigheder i waoo regi, så selv speedtest servere har haft problemer hos waoo.

jeg kan fortælle dig at tager du forskellige speedtest bare her i danmark så er der også rigtig mange hvor du ikke kan måle den hastighed du reelt set har, så selv herhjemme er speedtest servere ikke engang gearet til at måle korrekt.. :) ikke engang "it borger" kan måle korrekt.

Det er jeg klar over, og i realiteten er en speedtest også kun relevant til/fra kunde og udbyder. Alt hvad der ligger derefter er man ikke rigtig herre over alligevel. Men man har selvfølgelig en forventing om, at det ikke er en 2400 baud modem linje som ligger som backbone Wink

Btw nu vi er godt i gang med Ubiquiti.. 
Vil gerne have min controller over og køre på min nye cloud key.. Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvordan jeg gør det. Pt kører controlleren på min pc. 
Nogle siger jeg skal adopte key ind i controlleren. Det kanjeg ikke. Andre siger jeg ikke skal adopte key, men jeg skal opsætte key og derefter læse en backup ind fra min kørende controllerne. Jeg skal iøvrigt "forget" devices på min kørende controller inden, for ellers får jeg ikke lov til at adopte dem i key.

Key er sat op til statisk ip nu på mit segment. Jeg kan også se den under klienter i controlleren. Så der er sådan set hul igennem til den. Jeg skal bare lige have controlleren til at "kopiere" sig over på keyén..

Damn det er langhåret det her system. Jeg skulle nok være startet med at købe keyén, og derefter alt det andet Confused


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: BPR
Skrevet den: 03-Februar-2017 kl. 07:46
Hold da op denne tråd blev meget teknisk lige pludselig! Cool cool men jeg fatter ikke en meter! :-D Men når nu alle i eksperter er her, så inden jeg trykker køb, så godkend lige for en sikkerheds skyld det setup jeg har tænkt mig at investere i.

Det er til et 3 etagers rækkehus med betondæk. Grundplan er kun 35 m2 per etage (kbh størrelser) Jeg får 100/100 Mbit fiber fra Gigabit. Jeg går ikke særlig meget op i det, men mit net skal bare virke over hele huset uden en masse bøvl.
Skal bruges 4 mobiler/tablets. 2 smart tv. Alm og 4k streaming. Surf/ mail og Sonos i hele huset. Regner med alt skal køre trådløst pånær tv'et på 2 sal som jeg vil kable til fra AP.

Jeg vil købe:

1 x USG

1 x AP pro som jeg vil sætte i loftet på stueplan ved trappeopgang til 1 sal. (Kunne nøjes med lite , men vil gerne kunne trække kabel videre fra AP)

1 x AP pro som placeres i loftet ved trappeopgang/indgangen til 2 sal, hvor jeg vil trække kabel til mit tv fra. Håber på et AP i stueplan og på 2 sal sammen kan dække 1 sal.

Jeg går ikke op i statistik osv, så regner med bare at sætte nettet op fra min pc første gang og ellers ikke røre sætte meget mere ved det. Så går ud fra jeg ikke behøver en cloudkey?

Lyder det nogenlunde fornuftigt ?

Pft og god dag.


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 03-Februar-2017 kl. 08:17
ud fra det du beskriver behøver du ingen cloudkey nej. Du kan installere controller softwaren på din pc, sætte det op og så ellers ikke tænke nærmere over det.

Jeg er ikke 100% sikker på hvad dit argument er for at vælge pro udgaverne? Er det den ekstra ethernetport du skal bruge?


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 03-Februar-2017 kl. 08:22
Det lyder ihvertfald ikke ufornuftigt Wink

Det eneste "bøvl" der kan komme, det er forbindelsen til stueplan. Men alt afhængig af behovet for kraftigt signal der, så ville jeg klart lade det komme an på en prøve med den løsning du har valgt. Skulle signalet i stueplan vise sig at være for ringe til dit behov, så smider du bare en lite model op der, og alle er glade.

Som udgangspunkt så behøver du ikke en cloudkey. Men det er lidt bøvlet hvis din PC af den ene eller den anden årsag går ned, og du må udskifte den. Og du pludselig finder ud af, at du skal rode med opsætningen på dit net. Det er nærmest den vigtigste fordel keyén har i et privat setup som dit.

Og i øvrigt i mit eget tilfælde. Jeg gider bare ikke rode for meget med det, så det var nemmere (og dyrere) at købe en key og smide den på nettet. Jeg var dog for nærig til at investere i en af deres PoE switches i første omgang. Så det betød at jeg skulle finde en USB strømforsyning til keyén og PoE injektore til AP.
Det vil blive ændret på et tidspunkt. Men fordi mit setup pt kører med flere switches, så synes jeg prisen for udskiftningen af disse slet ikke stod mål med resultat, når det foreløbig bare er een AP og en key. Når nettet er fuldt udbygget bla med video overvågning og muligvis en AP mere, så vil skridtet blive taget, koste hvad det vil, for jeg gider heller ikke det bøvl med strømmen til LAN enheder der kan køre PoE, og disse oftest er placeret andre steder end lige hvor der er strøm.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: BPR
Skrevet den: 03-Februar-2017 kl. 08:26
Ja det er pga den ekstra port, så jeg trække kabel fra AP stueplan til AP på 2 sal, og fra AP på 2 sal til mit tv deroppe. Er det så ikke nødvendigt med Pro'en ? Eller er der andre billigere løsninger ?


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 03-Februar-2017 kl. 08:30
hvis du skal bruge den som mini switch er der nok ikke andre elegante muligheder.

Bemærk dog at den ikke sender POE videre, så du skal stadig have injector på mellem AP1 og AP2

Husk iøvrigt at bekræft at den model du køber har injectoren med. Man kan vist stadig købe bundles hvor der ikke er injectors med.

En fordel ved pro udgaven er iøvrigt at de kan køre med "almindelig" PoE som ikke kræver en ubnt passive poe switch(eller injector)


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 03-Februar-2017 kl. 09:36
Oprindeligt skrevet af BPR BPR skrev:

Hold da op denne tråd blev meget teknisk lige pludselig! Cool cool men jeg fatter ikke en meter! :-D Men når nu alle i eksperter er her, så inden jeg trykker køb, så godkend lige for en sikkerheds skyld det setup jeg har tænkt mig at investere i.

Det er til et 3 etagers rækkehus med betondæk. Grundplan er kun 35 m2 per etage (kbh størrelser) Jeg får 100/100 Mbit fiber fra Gigabit. Jeg går ikke særlig meget op i det, men mit net skal bare virke over hele huset uden en masse bøvl.
Skal bruges 4 mobiler/tablets. 2 smart tv. Alm og 4k streaming. Surf/ mail og Sonos i hele huset. Regner med alt skal køre trådløst pånær tv'et på 2 sal som jeg vil kable til fra AP.

Jeg vil købe:

1 x USG

1 x AP pro som jeg vil sætte i loftet på stueplan ved trappeopgang til 1 sal. (Kunne nøjes med lite , men vil gerne kunne trække kabel videre fra AP)

1 x AP pro som placeres i loftet ved trappeopgang/indgangen til 2 sal, hvor jeg vil trække kabel til mit tv fra. Håber på et AP i stueplan og på 2 sal sammen kan dække 1 sal.

Jeg går ikke op i statistik osv, så regner med bare at sætte nettet op fra min pc første gang og ellers ikke røre sætte meget mere ved det. Så går ud fra jeg ikke behøver en cloudkey?

Lyder det nogenlunde fornuftigt ?

Pft og god dag.


dine ap'er
hvis du har skrevet modelnavn korrekt så skal du IKKE købe dem der hedder AP og AP pro.-
det er tidligere generation og du sparer MAX en hundrede mand, og der er ikke AC i.

Gå efter modellerne UAP-AC- og så er der følgende modeller LITE-LR-PRO


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 03-Februar-2017 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af BPR BPR skrev:

Ja det er pga den ekstra port, så jeg trække kabel fra AP stueplan til AP på 2 sal, og fra AP på 2 sal til mit tv deroppe. Er det så ikke nødvendigt med Pro'en ? Eller er der andre billigere løsninger ?



Hvis du trækker via den sekundære lan port i access pointet så begrænser du ydeevnen da der linkes med 100mbit på den 2 port kun


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Hvis du trækker via den sekundære lan port i access pointet så begrænser du ydeevnen da der linkes med 100mbit på den 2 port kun

Det bliver du nød til at uddybe. Min Synology sidder i port 2 på et AP og den rapporterer den kører 1000Mbit. Jeg har også et andet access punkt siddende monteret i forlængelse af et andet access punkt (med en PoE adapter imellem). Det rapporterer også 1000Mbit, men det kan selvf. være adapteren der snyder. 


 


 




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 12:09
Jeg har iøvrigt fået leveret og konfigureret en USG Pro 4. Jeg er sgu ikke imponeret - den genstarter mindst en gang i timen med den nuværende firmware (som så i mellemtiden ser ud til at være trukket tilbage). 

 


-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 13:20
Hey..

Det kan self være tingene lige har ændret sig.. :)


Prøv og test hvad overførsels hastighed du trækker ud, så finder vi hurtigt ud af det.
Jeg har ikke fulgt op på ligepræcis secondary porten i nogen tid, men før i tiden kørte den 100mbit.

jeg beklager meget hvis det har ændret sig. :)






Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg har iøvrigt fået leveret og konfigureret en USG Pro 4. Jeg er sgu ikke imponeret - den genstarter mindst en gang i timen med den nuværende firmware (som så i mellemtiden ser ud til at være trukket tilbage). 

 

Rul 1 version tilbage, så sker det ikke..

Det lyder dog underligt at den genstarter mindst 1 gang i timen, hvordan udlever du det?



Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 13:48
underligt med de genstart, har du syslog slået til ? ellers så prøv det og set debug log til. jeg syslogger til min synology


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:


Rul 1 version tilbage, så sker det ikke..

Det lyder dog underligt at den genstarter mindst 1 gang i timen, hvordan udlever du det?


Pludseligt stopper den med at svare. Så begynder den at boote op. Blinker hvidt og står som disconnected i interfacet. På et tidspunkt begynder den så at blive provisioneret. 

Har smidt 4.3.33 - må se om det stabiliserer den. Kan se en længere tråd om det på Ubiquiti's forum. 


-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Moerkbak Moerkbak skrev:

underligt med de genstart, har du syslog slået til ? ellers så prøv det og set debug log til. jeg syslogger til min synology

Nej, syslog er ikke slået til lige nu. Men jeg slår den til lidt senere.


-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Hey..

Det kan self være tingene lige har ændret sig.. :)


Prøv og test hvad overførsels hastighed du trækker ud, så finder vi hurtigt ud af det.
Jeg har ikke fulgt op på ligepræcis secondary porten i nogen tid, men før i tiden kørte den 100mbit.

jeg beklager meget hvis det har ændret sig. :)


Jeg har en lille maskine der henter fra den og sender til Synology'en med ca. 500Mbit - så den trækker klart mere end 100Mbit. 


-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 21:16
Den har ikke genstartet siden jeg skiftede firmware til 4.3.33. 

-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 21:36
spøjst, min 3P har kørt 4.3.34.4943823 klippe-stabilt siden jeg satte den op sidste fredag.



Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af Moerkbak Moerkbak skrev:

spøjst, min 3P har kørt 4.3.34.4943823 klippe-stabilt siden jeg satte den op sidste fredag.

Nu ved jeg jo ikke hvor belastet dit netværk er, men jeg kunne se at jo mere jeg belastede den jo hurtigere genstartede den., 

Jeg har 2 WAN forbindelser på den og den fungerer som knudepunkt for 2 familiers internet adgang (40 enheder). Jeg venter bare på at Netflix tilbyder en local cache server til mig med vores børns forbrug :) 

Der er så hvad det er, men det som virkeligt speedede det op, var når jeg åbnede for min NTP server. Den modtager ca. 5-10Mbit NTP traffik som skal forwardes ind til min NTP server som så sender svar retur. (Det er rigtigt mange tusinde pakker hvert sekund) og det kan slå næsten hvad som helst ihjel.



-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af Moerkbak Moerkbak skrev:

spøjst, min 3P har kørt 4.3.34.4943823 klippe-stabilt siden jeg satte den op sidste fredag.

Nu ved jeg jo ikke hvor belastet dit netværk er, men jeg kunne se at jo mere jeg belastede den jo hurtigere genstartede den., 

Jeg har 2 WAN forbindelser på den og den fungerer som knudepunkt for 2 familiers internet adgang (40 enheder). Jeg venter bare på at Netflix tilbyder en local cache server til mig med vores børns forbrug :) 

Der er så hvad det er, men det som virkeligt speedede det op, var når jeg åbnede for min NTP server. Den modtager ca. 5-10Mbit NTP traffik som skal forwardes ind til min NTP server som så sender svar retur. (Det er rigtigt mange tusinde pakker hvert sekund) og det kan slå næsten hvad som helst ihjel.


af nysgerrighed, hvoffor agere ntp node? 

Ud fra beskrivelsen, lyder det som der måske kan være en mem-leak. Fik du slået syslog til?


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 22:59
Oprindeligt skrevet af Moerkbak Moerkbak skrev:

af nysgerrighed, hvoffor agere ntp node? 

Det interesserer mig. Korrekt tid er meget vigtigt både indenfor sikkerhed som jeg arbejde med i dag og dengang jeg arbejdede med drift hvor jeg har haft ansvar for maskiner der håndterede både aktiehandler, dankort transaktioner og en masse andet i tidens løb. 

Mine tidsservere er meldt til pool.ntp.org projektet som består af en masse frivillige der stiller båndbredde og teknologi til rådighed for at f.eks. linux distributioner, hjemmeroutere, IoT dimser og en masse andet kan modtage en korrekt tid de kan stole på. 

Jeg ser det lidt som frivilligt arbejde og donation til "et bedre internet". 

Oprindeligt skrevet af Moerkbak Moerkbak skrev:

Ud fra beskrivelsen, lyder det som der måske kan være en mem-leak. Fik du slået syslog til?

Ja, syslog er slået til. Men hold da kæft den genererer log - selv uden debug. 


-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 04-Februar-2017 kl. 23:33
Tror jeg lige jeg slår fra igen - for 15 min. efter genstartede den. Der står ikke umiddelbart noget interessant. Det hele ser ud til at være warnings omkring forward til NTP serveren. 




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 05-Februar-2017 kl. 08:10
Sådan opførte den sig her i nat. 



-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: Flarup
Skrevet den: 05-Februar-2017 kl. 13:26
jeg har kigget lidt med i denne tråd, og har også set ham testerens video, og er rimelig klar på at investere i sådan et setup, men har pt det der Smart Wifi fra Waoo, udover at Ubiquity har smart software, er det så ikke hen af samme koncept ?

-------------
Med Venlig Hilsen
Flarup


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 05-Februar-2017 kl. 14:50
smart wifi er svjv det såkaldte MESH teknologi - det kan også fåes fra ubiquiti.

Det er vigtigt at påpege at ubiquitis udstyr ikke kan noget særligt/specielt.

Det lækre er laget ovenpå hvor du an styre det h ele fra det samme software samt kvaliteten af deres APs

Der findes hurtigere AP's og sikkert også nogen der rækker længere. Men når det er sat op er det meget stabilt, noget det fleste consumer wifi døjer noget med - i hvertfald i min erfaring.


Skrevet af: Stoffer1987
Skrevet den: 05-Februar-2017 kl. 15:48
Er det ligetil at opsætte en VPN?

Formål er at kunne se tv, netflix, dr, yousee fra udlandet?

Evt sammenlignet med router fra eks. Asus?


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 05-Februar-2017 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af Stoffer1987 Stoffer1987 skrev:

Er det ligetil at opsætte en VPN?

Formål er at kunne se tv, netflix, dr, yousee fra udlandet?

Evt sammenlignet med router fra eks. Asus?

Foreløbig har jeg ikke fundet menu punktet. 


-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: ozong
Skrevet den: 06-Februar-2017 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af Moerkbak Moerkbak skrev:

Hej,
der er ingen grund til at se på uap-ac-pro hd (eller pro for den sags skyld)

De er lavet til områder med MANGE brugere (hd er beregnet til 200-500 users..)

In-wall er mere regnet til kontor/hoteller, hvor der skal være et i hver rum, så dem ville jeg også gå uden om.

AC-lite på hver etage, alternativt 1 på første og 1 i kælder. Jeg vil tro de kan dække stuen sammen.

Jeg har selv en USG (router/firewall) og den klarer uden problemer min 300/300 - jeg er usikker på om hardwaren er stærk nok til fuld 1Gb.

Jeg har installeret controlleren på min synology NAS. men det er vigtigt at påpege at du behøver ikke have en controller stående 24/7 - det er sådan set kun hvis du vil have overvågning/Deep package inspection slået til (statistik). Ved at have controlleren kan man også aktivere cloudcontrol, så man kan styre sit netvæk via unifi.ubnt.com og så logge ind med sin konto.

Jeg ville købe:
1x USG
1x US-8-150w (switch, så du slipper for at have poe injectors ud til hver AP) - dette kan udelades hvis du godt kan "leve" med injectors
2x UAP-AC-LITE 
(1x cloudkey hvis du vil opsamle statistik osv)

Som sagt, det kan vise sig du har behov for et 3. men det tvivler jeg personligt på medmindre det er kraftig beton i etageadskillelse og evt alucraft anvendt som dampspære. Du kan altid tilføje det 3. senere. Du skal bare adobte det, så får det samme indstillinger som de andre - så det kan ikke være nemmere når det er sat op.

Hej Moerkbak

Overvejer et tilsvarende setup som dig, bare rack versionerne.

1x USG 4 pro
1x US-16-150w 
4x UAP-AC-Pro
1x cloudkey 

Ved bare ikke lige hvordan jeg skal forklare konen at vi skal bruge så mange penge på wifi =)

Vil høre om du har købt USG 3 eller USG 4 pro versionen?
Kører du IPTV via switchen eller direkte ud til STB eller??

mvh Otto


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 06-Februar-2017 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Overvejer et tilsvarende setup som dig, bare rack versionerne.

1x USG 4 pro
1x US-16-150w 
4x UAP-AC-Pro
1x cloudkey 

Ved bare ikke lige hvordan jeg skal forklare konen at vi skal bruge så mange penge på wifi =)


Start med at lave tilsvarende liste over Cisco udstyr, priser og det kursus/certificering der skal til før du må hente nye firmwares og naturligvis licensen for eventuelle nye features. 

Når hun så kommer til sig selv, så tilbyd denne løsning som kompromi :) 



-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 06-Februar-2017 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:


Hej Moerkbak

Overvejer et tilsvarende setup som dig, bare rack versionerne.

1x USG 4 pro
1x US-16-150w 
4x UAP-AC-Pro
1x cloudkey 

Ved bare ikke lige hvordan jeg skal forklare konen at vi skal bruge så mange penge på wifi =)

Vil høre om du har købt USG 3 eller USG 4 pro versionen?
Kører du IPTV via switchen eller direkte ud til STB eller??

mvh Otto

Det lyder virkelig også som et vildt setup. Hvorfor vil du købe så meget? Hvor stor er jeres bolig lige, hvis du har brug for 4 AP'er af den kaliber for at dække det?

Man kan også overdimensionere sit sit op, det lyder lidt som om det er, hvad du er igang med. 


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 06-Februar-2017 kl. 18:13
Oprindeligt skrevet af Otto Otto skrev:


Hej Moerkbak

Overvejer et tilsvarende setup som dig, bare rack versionerne.

1x USG 4 pro
1x US-16-150w 
4x UAP-AC-Pro
1x cloudkey 

Ved bare ikke lige hvordan jeg skal forklare konen at vi skal bruge så mange penge på wifi =)

Vil høre om du har købt USG 3 eller USG 4 pro versionen?
Kører du IPTV via switchen eller direkte ud til STB eller??

mvh Otto

Hej, det er da at gå all out :P

jeg bruger den alm usg3 version (den har 2x WAN efter seneste update - så jeg har failover på et 3g router. men kun 1 LAN port)

jeg køre ikke IPTV så kan ikke tale for hvordan/om det virker Men formoder det blot er tale om at udstyret skal understøtte multicast.


Skrevet af: ozong
Skrevet den: 06-Februar-2017 kl. 21:07
Hej alle 

Tak for jeres svar.

@Hedberg
Fed finte den vil jeg skyde af på konen når jeg har besluttet mig for det nøjagtige setup =)

Kender du til deres Ubiquiti’s EdgeMax serie, var det et alternativ, prisen er lidt men ikke meget lavere??

@DiscomanDK
Vi har et stort hus i to plan, på ca. 300 kvm herudover en lille og en stor gildesal på samlet ca. 200 kvm.

Så jeg tænkte at bruge 2-3 AP i hovedhuset og en til deling for gildesalene.

Jeg syntes også det er et vildt setup og kunne sandsynligvis skalere det ned, noget i stil med der setup Moerkbak vil købe altså:1x USG 3, 1x US-8-150w, 3-4x UAP-AC-LITE (kommer så til at mangle nogle porte i min switch). Kunne jo bruge en alternativ switch (har en HPE1920 switch jeg bruger i dag) men den er uden PoE og jeg vil gerne undgå injectorer.

Men er usikker på om det dækker og har derfor valgt at gå et niveau op. Men gode råd modtages gerne.

@Moerkbak
Læser at du er tilfreds med perfomance af USG 3, men at du er usikker på om den kan følge med en højere hastighed. Jeg har selv 500/500 og har samme bekymring, derfor var min tanke at skalere en tak op.

p.s.
Har i dag et meget blandet netværk, en stor router (Nighthawk x6), og 3 gamle routere der agerer AP/bridge og en HPE1920 switch, syntes bare ikke det performer tilfredsstillende og vil gerne invistere i noget der virker bedre og mere stabilt.



Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 07-Februar-2017 kl. 07:09
Hej. 
Kan se mange af jer skriver at man skal købe USG.

I denne video nævner en person at han klart ville anbefale EdgeRouteren. 
http://www.youtube.com/watch?v=XvWOx3PvYFM" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=XvWOx3PvYFM

Hvad har i andre gjort jer af overvejelser ang dette?


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 07-Februar-2017 kl. 09:33
videoen er et år gammel, og han har senere lavet opfølgende videoer hvor han siger at forskellen er meget mindre nu. 

Der er STOR udvikling på unifi og inde bag ved kører de stadig edgeOS.

De har bla hyret en af udviklerne der stod bag pfsense til at styrke unifi.

Det er altså bare superlækkert at kunne opsætter vlan, accesspoints på få minutter i udstyr der fåes til priser der matcher consumer hardware.

en USG-3 er billigere end den Dlinl DIR-880L som den erstatter. selv hvis jeg køber et uap-ac-lite ved siden af kommer prisen kun lige op på det samme. Det er jo helt uhørt man får de features og med gratis controller mulighed for en startpris med router+AP for omkring 1500






Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 07-Februar-2017 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af Moerkbak Moerkbak skrev:

videoen er et år gammel, og han har senere lavet opfølgende videoer hvor han siger at forskellen er meget mindre nu. 

Der er STOR udvikling på unifi og inde bag ved kører de stadig edgeOS.

Tak for svar.

Kan du svare på om deres UniFi Switch US-8-60W understøtter link aggregation?


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 07-Februar-2017 kl. 12:26
jeg har ikke pt selv en unifi switch (pt kun usg og UAP-AC (den gamle "pro") - Så det har jeg ingen personlige erfaringer med.  Men ud fra datasheetet vil jeg tro det.
http://imgur.com/a/P8PXT" rel="nofollow - http://imgur.com/a/P8PXT


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 07-Februar-2017 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af Flarup Flarup skrev:

jeg har kigget lidt med i denne tråd, og har også set ham testerens video, og er rimelig klar på at investere i sådan et setup, men har pt det der Smart Wifi fra Waoo, udover at Ubiquity har smart software, er det så ikke hen af samme koncept ?


på INGEN måde det samme.. :)


Jeg kan ikke forklare dig hvorfor, det er jeg simpelthen for dårligt til at formulere mig til, men nej det er slet ikke samme slags setup :)


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 07-Februar-2017 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Moerkbak Moerkbak skrev:

videoen er et år gammel, og han har senere lavet opfølgende videoer hvor han siger at forskellen er meget mindre nu. 

Der er STOR udvikling på unifi og inde bag ved kører de stadig edgeOS.

Tak for svar.

Kan du svare på om deres UniFi Switch US-8-60W understøtter link aggregation?

yep du bør kunne link aggregate, men om du har behov for det i privaten er meget tvivlsomt :)


gætter ikke på den sidder i et erhverv's miljø når det er kun er en 60W 8 port du har kørende :)

men jo du kan godt.


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 07-Februar-2017 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Overvejer et tilsvarende setup som dig, bare rack versionerne.

1x USG 4 pro
1x US-16-150w 
4x UAP-AC-Pro
1x cloudkey 

Ved bare ikke lige hvordan jeg skal forklare konen at vi skal bruge så mange penge på wifi =)


Start med at lave tilsvarende liste over Cisco udstyr, priser og det kursus/certificering der skal til før du må hente nye firmwares og naturligvis licensen for eventuelle nye features. 

Når hun så kommer til sig selv, så tilbyd denne løsning som kompromi :) 



Det der... Det var en genial ide :)


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 07-Februar-2017 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Hej alle 

Tak for jeres svar.

@Hedberg
Fed finte den vil jeg skyde af på konen når jeg har besluttet mig for det nøjagtige setup =)

Kender du til deres Ubiquiti’s EdgeMax serie, var det et alternativ, prisen er lidt men ikke meget lavere??

@DiscomanDK
Vi har et stort hus i to plan, på ca. 300 kvm herudover en lille og en stor gildesal på samlet ca. 200 kvm.

Så jeg tænkte at bruge 2-3 AP i hovedhuset og en til deling for gildesalene.

Jeg syntes også det er et vildt setup og kunne sandsynligvis skalere det ned, noget i stil med der setup Moerkbak vil købe altså:1x USG 3, 1x US-8-150w, 3-4x UAP-AC-LITE (kommer så til at mangle nogle porte i min switch). Kunne jo bruge en alternativ switch (har en HPE1920 switch jeg bruger i dag) men den er uden PoE og jeg vil gerne undgå injectorer.

Men er usikker på om det dækker og har derfor valgt at gå et niveau op. Men gode råd modtages gerne.

@Moerkbak
Læser at du er tilfreds med perfomance af USG 3, men at du er usikker på om den kan følge med en højere hastighed. Jeg har selv 500/500 og har samme bekymring, derfor var min tanke at skalere en tak op.

p.s.
Har i dag et meget blandet netværk, en stor router (Nighthawk x6), og 3 gamle routere der agerer AP/bridge og en HPE1920 switch, syntes bare ikke det performer tilfredsstillende og vil gerne invistere i noget der virker bedre og mere stabilt.



du kan nemt trække den hastighed på USG3..
ingen problem.
jeg har lige i går testet på en 1000/1000 


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 07-Februar-2017 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

gætter ikke på den sidder i et erhverv's miljø når det er kun er en 60W 8 port du har kørende :)

men jo du kan godt.

Nej det er bare privat. Men jeg har en Synology DS415+ som understøtter dette så kan man jo lige så godt gøre brug af det hvis den kan. 


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 07-Februar-2017 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:


Start med at lave tilsvarende liste over Cisco udstyr, priser og det kursus/certificering der skal til før du må hente nye firmwares og naturligvis licensen for eventuelle nye features. 

Når hun så kommer til sig selv, så tilbyd denne løsning som kompromi :) 


Det der... Det var en genial ide :)

Husk at det virker ofte også på chefen på arbejdet. Når du skal på kursus, så start med at foreslå kurset i Dubai, Las Vegas eller andet spændende sted. De vil jo så gerne spare ca. 20-30% og det er så meget nemmere hvis man sætten barren lidt højere fra starten. Man virker også meget mere fleksibel og rimelig når man så lader sig nøje - for firmaets skyld. Man skal jo så heller ikke undervurdere, at chefen får en success oplevelse selv når han/hun personligt var ansvarlig for at sparer mange penge :-) 



-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: ozong
Skrevet den: 08-Februar-2017 kl. 07:27
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:


Start med at lave tilsvarende liste over Cisco udstyr, priser og det kursus/certificering der skal til før du må hente nye firmwares og naturligvis licensen for eventuelle nye features. 

Når hun så kommer til sig selv, så tilbyd denne løsning som kompromi :) 


Det der... Det var en genial ide :)

Husk at det virker ofte også på chefen på arbejdet. Når du skal på kursus, så start med at foreslå kurset i Dubai, Las Vegas eller andet spændende sted. De vil jo så gerne spare ca. 20-30% og det er så meget nemmere hvis man sætten barren lidt højere fra starten. Man virker også meget mere fleksibel og rimelig når man så lader sig nøje - for firmaets skyld. Man skal jo så heller ikke undervurdere, at chefen får en success oplevelse selv når han/hun personligt var ansvarlig for at sparer mange penge :-) 

 
Jeg brugte ovenstående i går på økonomiministeren og det virkede sku =)
Ser frem til at bestille nyt udstyr og sætte det op glæder mig allerede.
 
P.s.
Eneste krav fra konen var ingen synlige ledninger, hvilket bl.a. gør PoE smart. Eneste udfordring bliver dog for trukket et "usynligt" netværkskabel til mine AP, eftersom jeg påregner de skal loft monteres og jeg ikke har adgang til loftet =(.
Nogen der ved om man kan fræse kablerne ind i en gips beklædning og så lappe det igen?


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-Februar-2017 kl. 08:38
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:


Husk at det virker ofte også på chefen på arbejdet. Når du skal på kursus, så start med at foreslå kurset i Dubai, Las Vegas eller andet spændende sted. De vil jo så gerne spare ca. 20-30% og det er så meget nemmere hvis man sætten barren lidt højere fra starten. Man virker også meget mere fleksibel og rimelig når man så lader sig nøje - for firmaets skyld. Man skal jo så heller ikke undervurdere, at chefen får en success oplevelse selv når han/hun personligt var ansvarlig for at sparer mange penge :-) 


Hvad så når chefen siger okay til kurset i Dubai? LOL


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 08-Februar-2017 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvad så når chefen siger okay til kurset i Dubai? LOL
Så får man en fed oplevelse ud over selve kursuset. 


Skrevet af: ozong
Skrevet den: 09-Februar-2017 kl. 21:12
Må indrømme jeg er imponeret over dette udstyr, har netop fået mit grej hjem.

Pakket Cloud Key og en UAP-Pro ud, sat det op og tilsluttet det. 
Simpel opsætning og indtil videre kører det klippe stabilt, med bare et AP opsat interimistisk på en skråvæg midt i huset på vores første sal, hvilket giver dækning i hele huset, imponeret. 

Glæder mig til det bliver weekend og skal sætte en UAP mere op og skifte min router ud med USG 4 pro.
Købte også en US 16 150w switch som jeg p.t. overvejer at returnere, virker faktisk indtil videre fint med min HPE1920 switch og injector.


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 10-Februar-2017 kl. 05:34
Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Må indrømme jeg er imponeret over dette udstyr, har netop fået mit grej hjem.

Pakket Cloud Key og en UAP-Pro ud, sat det op og tilsluttet det. 
Simpel opsætning og indtil videre kører det klippe stabilt, med bare et AP opsat interimistisk på en skråvæg midt i huset på vores første sal, hvilket giver dækning i hele huset, imponeret. 

Glæder mig til det bliver weekend og skal sætte en UAP mere op og skifte min router ud med USG 4 pro.
Købte også en US 16 150w switch som jeg p.t. overvejer at returnere, virker faktisk indtil videre fint med min HPE1920 switch og injector.



Så returner hellere din USG Pro og tag den almindelige USG :) den skal nok klare det du smider efter den :)


Skrevet af: koden
Skrevet den: 17-Februar-2017 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af BPR BPR skrev:

Hold da op denne tråd blev meget teknisk lige pludselig! Cool cool men jeg fatter ikke en meter! :-D Men når nu alle i eksperter er her, så inden jeg trykker køb, så godkend lige for en sikkerheds skyld det setup jeg har tænkt mig at investere i.

Det er til et 3 etagers rækkehus med betondæk. Grundplan er kun 35 m2 per etage (kbh størrelser) Jeg får 100/100 Mbit fiber fra Gigabit. Jeg går ikke særlig meget op i det, men mit net skal bare virke over hele huset uden en masse bøvl.
Skal bruges 4 mobiler/tablets. 2 smart tv. Alm og 4k streaming. Surf/ mail og Sonos i hele huset. Regner med alt skal køre trådløst pånær tv'et på 2 sal som jeg vil kable til fra AP.

Jeg vil købe:

1 x USG

1 x AP pro som jeg vil sætte i loftet på stueplan ved trappeopgang til 1 sal. (Kunne nøjes med lite , men vil gerne kunne trække kabel videre fra AP)

1 x AP pro som placeres i loftet ved trappeopgang/indgangen til 2 sal, hvor jeg vil trække kabel til mit tv fra. Håber på et AP i stueplan og på 2 sal sammen kan dække 1 sal.

Jeg går ikke op i statistik osv, så regner med bare at sætte nettet op fra min pc første gang og ellers ikke røre sætte meget mere ved det. Så går ud fra jeg ikke behøver en cloudkey?

Lyder det nogenlunde fornuftigt ?

Pft og god dag.

Hej BPR

Hvad gjorde du så?

Mit projekt ligner dit.

3 etager.
ny 100/100 fiber.

Jeg har ethernet kabling på alle 3 etager i forvejen.

regner med at købe:

En USG router/firewall (men hvilken ved jeg ikke)

2 x AP AC lite (burde være fint til mit brug. Køber en 3 hvis de 2 ikke dækker).

Sætter det op en gang for alle fra min pc (har også en synology som måske kan bruges til det senere)

Men ved ikke hvad al den snak om injectors og POE betyder.
Er det noget for mig? :-)

Alle husets ethernet kabler samles i kælderen i en lille switch ting og videre til min nuværende ADSL router.
Samme sted som fiber kommer ind.

Den switch ting skal vel bare forbindes til USG som så er forbundet til fiber boks. 

AP'er forbinder jeg vel så til de ethernet stik jeg har på etagerne?


Skrevet af: ozong
Skrevet den: 17-Februar-2017 kl. 17:30

Hej

 

Nu er jeg ikke BPR, men har haft gang i noget lignende og kan kun anbefale UniFi, det er super stabilt og jeg er meget tilfreds.

 

Jeg har en hus på knap 300kvm i to plan og en stor lade med to gildesale.

Vi fik fornyeligt lagt fiber ind og prøver p.t. en 500/500 mbit forbindelse.

 

Jeg købte følgende udstyr:

1 x USG 4 pro

1 x US 16 ports switch med PoE

3 x UAP AC Pro

1 x Cloud key

 

Der er monteret to UAP pro i loftet på førstesalen hvilket dækker begge etager og hele huset. Den sidste skal bruges i laden, når den på et tidspunkt er renoveret.

 

PoE betyder Power Over Ethernet.

Dine AP skal have strøm via netværkskablet, enten via en switch med inbygget PoE eller en PoE injector, der får tilført lan in + strøm og sender lan ud med strøm. Der er skide smart og sikrer en høj WAF (ingen synlig ledninger og power adaptere for koner).

 

Jeg vil mene du sagtens kan nøjes med USG 3, eneste årsag til at jeg købte 4 pro er fordi jeg i forvejen har et rackskab og den kan rackmonteres.

Købte så en US 16 ports switch med indbygget PoE, så jeg undgår injector, her kan man med fordel vælge en mindre model hvis man ikke har et rackskab. Da begge rackenheder larmer (blæser støj) hvilket de mindre fanless enheder ikke gør.

 

Med hensyn til montering skal du forbinde din fiberbox (port 1) til WAN1 porten på din USG fra USG LAN1 til din switch, hvad enten det er en Unifi eller en anden, men kan varmt anbefale den da du på den måde kan konfigurere det hele via deres fede webinterface.


 

Ville slutteligt anbefale dig at købe en cloud key, hvis du fra tid til anden gerne vil følge med i dit netværk m.m. se evt. deres demo site her:  http://demo.ubnt.com/manage/site/default" rel="nofollow - https://demo.ubnt.com/manage/site/default .

 

P.s. Kommer selv fra Netgear og andet udstyr og syntes måske dette udstyr kræver lidt mere indsigt, men det er super fedt.

 

/Otto



Skrevet af: ingolfstar
Skrevet den: 18-Februar-2017 kl. 13:56
Jeg har aldrig forstået.

Hvad betyder en kontroller? Er det noget med at wifi selv skal skifte til et givent AP når det er tættest på? hvordan sættes det op? og kan det styres fra mobilen via app? En venlig sjæl som vil forklare det for en mindre nørdet gut?

pft. 



Print side | Luk vindue