Print side | Luk vindue

Fona - reklamationsret

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=147436
Udskrevet den: 07-Maj-2024 kl. 12:45


Emne: Fona - reklamationsret
Skrevet af: NG16
Emne: Fona - reklamationsret
Skrevet den: 13-Juli-2016 kl. 15:30
Hej med jer
 
Jeg skriver til jer fordi, at jeg har haft en forfærdelig oplevelse med Fona.
 
Jeg har haft købt et fjernsyn hos Fona (phillips ambilight) i hvidovre i marts måned. Fjernsynet har ligget hos os upakket indtil juni måned (det har jeg beviser på). Da vi åbnede det, så det ud som om at det var en pixel fejl. Vi tog det med til frederiksberg centret og de sagde også at det lignede en pixel fejl. Vi har fået svar tilbage fra dem i dag.
 
1. Det er ikke en produktionsfejl/pixel fejl. Skaden antages gjort under transport af fjernsynet.
2. Vi skal betale 870 kr for at skrotte fjernsynet.
3. Resultat: Fona påtager sig ikke noget ansvar, og kan ikke gøre yderligere. Jeg har mistet 6.000 kr., uden at have tage et fjernsyn i brug.
 
Til information: da vi købte fjernsynet, var der et hul i kassen i et af hjørnerne. Her er billeder af fjernsynets tilstand den 30.05: http://imgur.com/d7NmZ4x" rel="nofollow - http://imgur.com/d7NmZ4x  ; http://imgur.com/iASTwWn" rel="nofollow - http://imgur.com/iASTwWn  ;  http://imgur.com/UJPJI7I" rel="nofollow - http://imgur.com/UJPJI7I  ; http://imgur.com/KzWnsSC" rel="nofollow - http://imgur.com/KzWnsSC
Og fjernsynets tilstand den 13.06 (da vi åbnede det): http://i.imgur.com/fxeoxug.jpg" rel="nofollow - http://i.imgur.com/fxeoxug.jpg  
 
De sagde bogstaveligt talt at jeg var en "klovn" ikke, at have åbnet fjernsynet da jeg købte det og tjekkede om det var okay. Det står vidst på kvitteringen, at man skal gøre det.
 
Kan det virkelig passe, at der ikke er mere at gøre?
 
Mvh
NG



Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-Juli-2016 kl. 15:50
Selvfølgelig skal man tjekke det med det samme. Men da TVet er under 6 mdr gammelt er det Fona's pligt at lave det, da det må formodes det var defekt ved leveringen. Og med Fonas modvilje blir du nok nødt til st oprette en sag i Forbrugerstyrelsen.


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 13-Juli-2016 kl. 15:53
Hvis tv har lidt skade under transport dækker garanti ikke.

Skaden kan være sket før du fik det men det kan ikke bevises da du ikke gjorde noget ved de synlige skader på emballagen.

Det kan kun blive påstand mod påstand om hvem der har lavet skaderne..

Synes heller ikke det var smart bare at lade det ligge,   Med at kalde dig en klovn er da strengt.



Skrevet af: NG16
Skrevet den: 13-Juli-2016 kl. 15:55
Hej Kampus
Grunden til, at vi ikke åbnede det var pga. flytning - vi købte det i marts, og flyttede ind et nyt sted i starten af april. Så det var nu mere for, at passe på fjernsynet at vi ikke åbnede det.
 
Men det har jeg så lært, at man skal - man skal absoult ikke handle i god tro. Wink
 
 


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-Juli-2016 kl. 16:10
Problemet er vel at det er Fona! De kan jo være fløjtende ligeglad med dårlig omtale. Tror også du har en svær sag med at bevise TV'et var skadet inden du fik det.


Skrevet af: Jonas Baadsgaard
Skrevet den: 13-Juli-2016 kl. 16:15
De dækker sig ind under undersøgelsespligten.
 
Du burde have opdaget manglen før, og mister derfor desværre din mulighed for at reklamere.
 
Jeg ville nok kontakte forbrugerstyrelsen for en vurdering af sagen.  


-------------
Vh Jonas Baadsgaard Petersen

Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD


Skrevet af: Steffen32
Skrevet den: 13-Juli-2016 kl. 20:09
Pengene er sikkert tabt. Det er godt nok ærgerligt. Kan det ikke repareres for mindre end hvad et nyt tv koster. Måske hos en uautoriseret reparatør.



Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 13-Juli-2016 kl. 20:30
Oprindeligt skrevet af NG16 NG16 skrev:


Hej med jer
 
Jeg skriver til jer fordi, at jeg har haft en forfærdelig oplevelse med Fona.
 
Jeg har haft købt et fjernsyn hos Fona (phillips ambilight) i hvidovre i marts måned. Fjernsynet har ligget hos os upakket indtil juni måned (det har jeg beviser på). Da vi åbnede det, så det ud som om at det var en pixel fejl. Vi tog det med til frederiksberg centret og de sagde også at det lignede en pixel fejl. Vi har fået svar tilbage fra dem i dag.
 
1. Det er ikke en produktionsfejl/pixel fejl. Skaden antages gjort under transport af fjernsynet.
2. Vi skal betale 870 kr for at skrotte fjernsynet.
3. Resultat: Fona påtager sig ikke noget ansvar, og kan ikke gøre yderligere. Jeg har mistet 6.000 kr., uden at have tage et fjernsyn i brug.
 
Til information: da vi købte fjernsynet, var der et hul i kassen i et af hjørnerne. Her er billedet:
 
De sagde bogstaveligt talt at jeg var en "klovn" ikke, at have åbnet fjernsynet da jeg købte det og tjekkede om det var okay. Det står vidst på kvitteringen, at man skal gøre det.
 
Kan det virkelig passe, at der ikke er mere at gøre?
 
Mvh
NG


Du skriver:her er billedet.
Mener du et fotos? Desværre kan det i så fald ikke ses.

Hvis det er et foto og dit apparat er sat til rigtig tid, hvilket tidspunkt har dette foto. Og hvilket tidspunkt viser din kvittering? Og hvor er fotoet taget i forhold til købet?

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: MDusen
Skrevet den: 13-Juli-2016 kl. 20:48
Surt!!
Alternativt kunne det være at du har en elektronikforsikring via din indboforsikring der kunne dække noget af dit tab......


Skrevet af: NG16
Skrevet den: 14-Juli-2016 kl. 10:23
Hej Bent
 
Jeg kunne ikke finde ud af at tilføje billedet her, men glemte til gengæld at slette sætningen. Ups. :)
 
Derudover kan jeg sagtens bevise med billeder og registreret tid af billederne, at vi først åbnede pakken i juni. Kvitteringens dato er ultimo marts.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 14-Juli-2016 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af NG16 NG16 skrev:


Hej Bent
 
Jeg kunne ikke finde ud af at tilføje billedet her, men glemte til gengæld at slette sætningen. Ups. :)
 
Derudover kan jeg sagtens bevise med billeder og registreret tid af billederne, at vi først åbnede pakken i juni. Kvitteringens dato er ultimo marts.



Okay. Men du står desværre juridisk uhyre svagt, hvis du fx ikke har fotos i forbindelse med eller lige efter købet, der viser skaden, idet fotos fra senere - også desværre for dig- ikke modbeviser, at det ikke er dig, der har forårsaget skaden.

Kort sagt: du må bevise, at det ikke er dig, der har forårsager skaden.

Enhver dommer ville spørge dig om, hvorfor du ikke straks eller hurtigst muligt fortalte sælger om skaden.






-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-Juli-2016 kl. 13:09
Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor varen ikke er blevet kontrolleret ved modtagelsen. Og især når emballagen er skadet, er det da ekstra vigtigt. Der står i alle handelsbetingelser, at skader skal anmeldes straks og registreres, for at der kan handles på det.

Jeg tjekker alt. BD'er får en tur i afspilleren, så de kan byttes hvis der er defekte. Har lige modtaget en defekt kaffemaskine med skæv bund. En halv time efter er der oprettet en sag med billeddokumentation.


Skrevet af: BlueFox
Skrevet den: 14-Juli-2016 kl. 14:53
Undskyld men hvor stor er den pixelfejl ?

Kan fjernsynet slet ikke bruges eller sælges som et fjernsyn med pixelfejl ???



-------------
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 14-Juli-2016 kl. 15:41
Lyder besynderligt at man kan få noget der "ligner en pixel fejl" som er kommet på grund af transporten, særligt hvis fronten er intakt.


Skrevet af: NG16
Skrevet den: 14-Juli-2016 kl. 16:01
Hej Bluefox
 
De troede det var en pixelfejl i butikken, men da den havde været hos deres service center i Sverige, sagde de at det ikke var en pixelfejl, eller produktionsfejl derfor må antages at skaden er sket fysisk på en eller anden måde.
 
Fjernsynet kan slet ikke bruges. Det blev solgt som et helt nyt fjernsyn uden nogle fejl.


Skrevet af: NG16
Skrevet den: 14-Juli-2016 kl. 16:04
Hej Kasper
 
Jeg tænker også, at det må havde været et vildt tryk der skal til for at forårsagde det der er sket med skærmen (ham i butikken sagde at det lignede en pixel fejl, men service centret sagde at det ikke er en pixel fejl)???
 
Jeg håber de taler sandt.
 
Ved du hvordan man oploader billeder her - så kan jeg vise det?


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 14-Juli-2016 kl. 17:36
upload dem på imgur.com og skriv linket her


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 14-Juli-2016 kl. 22:23
Hvis man på selve TV'et ikke kan se nogen skade, så vil jeg sige at de skal bevise, at det er noget du har foresaget.
 
De første 6 måneder gælder formodningsreglen. Dvs. hvis de ikke kan bevise at det er en skade du har påført, så skal de udbedre fejlen.

De kan ikke sige, at den ikke er nogen pixel fejl og derfor må det være noget du har lavet.
 
Problemet kan så være at Fona er gået konkurs og så kan man ikke komme på reklamationsret.
 
Men helt klar tag fat i forbrug.dk. Kør evt. en sag.


Skrevet af: papman
Skrevet den: 14-Juli-2016 kl. 23:08
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Hvis man på selve TV'et ikke kan se nogen skade, så vil jeg sige at de skal bevise, at det er noget du har foresaget.
 
De første 6 måneder gælder formodningsreglen. Dvs. hvis de ikke kan bevise at det er en skade du har påført, så skal de udbedre fejlen.

De kan ikke sige, at den ikke er nogen pixel fejl og derfor må det være noget du har lavet.
 
Problemet kan så være at Fona er gået konkurs og så kan man ikke komme på reklamationsret.
 
Men helt klar tag fat i forbrug.dk. Kør evt. en sag.
Fuldstændig enig, Fona har bevisbyrden indenfor de første seks måneder og skal bevise deres påstand om, at du har skadet TV'et under transport for at slippe for udbedre TV'et. 


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:


 
Problemet kan så være at Fona er gået konkurs og så kan man ikke komme på reklamationsret.
 
Men helt klar tag fat i forbrug.dk. Kør evt. en sag.


 Så vidt jeg husker overtog Elgiganten reklamations forpligtelsen da de opkøbte en del af Fona


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 09:37
Korrekt!
http://www.lydogbillede.dk/nyheter/hi-fi/elgiganten-koeber-fona/" rel="nofollow - http://www.lydogbillede.dk/nyheter/hi-fi/elgiganten-koeber-fona/

M.v.h.


Skrevet af: NG16
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 10:58
Hej Bent
 
Her har du billederne:
 
Her er billeder af fjernsynets tilstand den 30.05: http://imgur.com/d7NmZ4x" rel="nofollow - - http://imgur.com/iASTwWn  ;  http://imgur.com/UJPJI7I" rel="nofollow - - http://imgur.com/KzWnsSC
Og fjernsynets tilstand den 13.06 (da vi åbnede det): http://i.imgur.com/fxeoxug.jpg" rel="nofollow -


Skrevet af: NG16
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 11:07
Hej alle sammen
 
Tusinde tusinde tak for input! Det er meget værdsat.
Jegh åber I kan se billederne nu. Tak til Moerkbak. :)


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 11:13
Tak for fotos.
Kunne du på emballagens - specielt på undersiden eller andre steder se om tapen var udskiftet eller tilføjet et ekstra lag gennemsigtig tape.

Min mistanke går på, at en tidligere kunde eller en anden har forårsaget skaden og afleveret apparatet retur.

Tjek indpakningen, hvis det er muligt, men se også om du kan få indblik i Fonas database, for om TV tidligere har været ude i handlen. Dette må være muligt uanset Fonas daværende og nuværende situation.
Du vil stå stærkt, hvis du kan bevise een elller måske begge dele.

Lad Elgiganten være dig behjælpelig og anmod om samtale med butikchefen med hensyn til problemet

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: NG16
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 11:22
Jeg skal prøve, at gøre et forsøg og undersøge de ting.
 
Men nu når Fona (frederiksberg centret) håndtere min sag, vil du så alligevel råde mig til at tage samme process med El-giganten eller hvordan?
 
Vi har presset os ind hos Bech Brunn, og bedt dem om at have en samtale med Fona frederiksberg centret (som netop sagde at de ikke kan hjælpe mere og at pengene er tabt). De sagde, at de vil melde tilbage idag... Jeg vender tilbage, når jeg hører fra dem - og håber virkelig at vi ikke behøver at gøre yderligere.
 
Tak igen alle sammen for jeres input!


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 11:35
Ja, jeg har god erfaring med at møde folk i tillid samt anmode om hjælp.
Sig fx til varehuschefen - og kun ham, idet du er nødt til at være oppe på dette ledelsesniveau- at du har behov for hjælp i en helt atypisk situation. Alene din henvendelse vil virke seriøs. Spørg hvad han selv ville gøre, hvis han havde samme problem.
Da Elgiganten har overtaget garantiforpligtelserne kan han måske også få adgang til Fonas database eller måske bruge sit netværk.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: NG16
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 11:42
Okay jeg prøver - tak Smile.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 11:50
Det ser ud til at det har været tabt. Nok svært at bevise, at skaden har været der fra start, når tv'et ikke er afprøvet ved levering.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 12:02
Det ser ud til på billede 2, at der er et hul i kassen, nederst omkring midten. Er det korrekt?

M.v.h.


Skrevet af: NG16
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 12:18
Hej Henrik
 
Det er korrekt. Vi havde ved handlen fået at vide at vi ikke skulle bekymre os om det.


Skrevet af: NG16
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 12:21
Jeg har rigtig GODE NYHEDER!
 
Bech Brunn har været i dialog med Fona Frederiksberg Centret. De beklager for deres behandling af sagen, og vil gerne give pengene tilbage. Derudover vil de give en undskyldning for brug af grov talemåde med mig.
 
Jeres inputs har været værdifulde, i at med at vi bedre har kunne argumentere for vores sag.
 
Tusindet tak til jer og Recordere.dk - super sej hjemmeside, som jeg nu skal bruge til at finde ud af hvilket fjernsyn vi skal købe. :)


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 12:24
Fantastisk og tillykke. Jeg tror, at jeg måske blev ligeså glad som du. 😀

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: NG16
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 13:16
Tak Bent Smile


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 13:26
Iøvrigt støder jeg ved nykøb af og til på indpakning, der er beskadiget og hvor ekspedienten som regel meddeler, at det intet betyder.

Kræv altid en indpakning, der er ubeskadiget,idet beskadiget indpakning - ligesom i omtalte tilfælde, kan være vejen til en masse besvær.



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 13:46
En god slutning på en rigtig træls situation, som kunne ha været dyre lærepenge


Skrevet af: NG16
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 15:06
@Bent: Yep - naturligvis vil jeg være mere opmærksom på det i fremtiden. Smile
 
@Kampus: du var lidt øv over, at jeg ikke havde åbnet pakken til at starte med. Det var af personlige årsager, som var at min kæreste og jeg var ved at gå fra hinanden - så vi overvejede at sælge det videre 'upakket'. Der kan jo ske, så mange ting der gør at man ikke får tjekket det og egentlig bare går ud fra at man køber noget der ikke er i stykker. Lige så vel at når jeg køber noget kød i supermarkedet forventer jeg at det er spiseligt. Det handler i princippet om at købe i god tro. Det er selvfølgelig ikke Fona's problem hvad der sker i mit private liv, men jeg handlede i GOD TRO, hvorfor det var et chok for mig at modtage en besked om at mine penge er gået tabt for noget jeg selv ikke har lavet. Det er mit første køb af dyrt elektronik - og selvfølgelig vil jeg fremover ALTID være kritisk. Jeg håber bare ikke, at jeg også skal til at tjekke kødet før jeg stejer det, det vil være trist! Smile
 
NOK bøøvl med Fona, og aldrig mere!!
 
Tusinde tak igen for alle jeres inputs. Smile
 


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 15:13
Jeg håber da, at du tjekker om dit kød er friskt ved køb/inden stemning.


Skrevet af: NG16
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 15:16
Hehe jeg har ikke de apparater der skal til for at tjekke om bakterie indhold osv... Smile


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Jeg håber da, at du tjekker om dit kød er friskt ved køb/inden stemning.
 
Gør du det hver gang? Hvordan gør du det?
 
Hvis du køber 10 børbrad, der hver er vakuumpakket og du vil ligge dem i fryseren. Tager du hver enkelt ud af pakken og checker om de er friske eller hur? 
 
Jeg kan ikke se noget problem i, at man ført senere få taget en varer i brug og det gør ikke at man ikke kan bruge sin reklamationsret.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 15:33
Misseren er at elektronik der tages retur fra kunder ikke blir ordentligt kontrolleret inden det sælges videre. Der er virkelig grund til her at tjekke meddet samme. Kød og andre fødevarer har ikke været solgt til andre, da det aldrig byttes eller tages tilbage af forretningerne. Så her er det forretningens fulde ansvar at fødevarerne er iorden.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 18:10
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Jeg håber da, at du tjekker om dit kød er friskt ved køb/inden stemning.
 
Gør du det hver gang? Hvordan gør du det?
 
Hvis du køber 10 børbrad, der hver er vakuumpakket og du vil ligge dem i fryseren. Tager du hver enkelt ud af pakken og checker om de er friske eller hur? 
 
Jeg kan ikke se noget problem i, at man ført senere få taget en varer i brug og det gør ikke at man ikke kan bruge sin reklamationsret.



Nu kan man jo sagtens se på selv en vakuumpakket mørbrad om den er nogenlunde i orden, men jeg ved godt at mange i dag ikke er i stand til at vurdere standen på de fødevarer, de køber.

For at vende tilbage til elektronik oa., så skal man altså reagere på f.eks. huller i emballagen med det samme.


Skrevet af: elendil
Skrevet den: 15-Juli-2016 kl. 19:20
Citér Bech Brunn har været i dialog med Fona Frederiksberg Centret. De beklager for deres behandling af sagen, og vil gerne give pengene tilbage. Derudover vil de give en undskyldning for brug af grov talemåde med mig.


Haha, min advokat er stærkere end din advokat! Det var da pudsigt at det hele pludselig var en beklagelig fejl, da advokaten prikkede til dem...



Print side | Luk vindue