Print side | Luk vindue

Macbook Air eller Pro 13" til datteren?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148008
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 03:29


Emne: Macbook Air eller Pro 13" til datteren?
Skrevet af: Cyberguyen
Emne: Macbook Air eller Pro 13" til datteren?
Skrevet den: 24-August-2016 kl. 22:02
høj opløsning har efter min mening ikke så stor værdi, sammenlignet med muskler og farveægtehed.
Jeg ville vente til at de nye mac pro kommer ud og minimum i 15 tommer til grafisk arbejde.

Hvis det ikke er til så grafisk arbejde, så er 13 tommer en lækker størrelse.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.



Svar:
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 24-August-2016 kl. 22:28
Husk at Apple holder en event d 7 sep. måske kommer der nye modeller.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 24-August-2016 kl. 23:10
Uanset hvad, så sørg for at der er SSD i.


Skrevet af: Henrik K Kristensen
Skrevet den: 25-August-2016 kl. 08:00
Jeg har selv lige valgt 13" Macbook Pro fremfor Macbook Air.
Primært pga skærmen (og lidt muskler).

Jeg ahr de sidste 4 år haft en Macbook Air, som jeg også har været glad for.

Jeg har ikke fortrudt min opgradering.
Størrelsen er næsten den samme, en Pro er vel 98% lige så mobil som en Air.


-------------
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 25-August-2016 kl. 08:38
Se tiden lidt an og få en fornemmelse af hvad der er konsensus omkring på det pågældende studie. Det er nemt at brænde nallerne på dyre indkøb.


Skrevet af: Henrik K Kristensen
Skrevet den: 25-August-2016 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Se tiden lidt an og få en fornemmelse af hvad der er konsensus omkring på det pågældende studie. Det er nemt at brænde nallerne på dyre indkøb.

Keeeedeligt, man skal da ud og købe legetøj Wink


-------------
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 25-August-2016 kl. 14:19
Er usikker med de nye.   
Men de ældre kan sagtens opgraderes.


Skrevet af: AVnerd
Skrevet den: 25-August-2016 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Et tillægs spørgsmål. 

Kan jeg senere hen installerer mere ram og en større SSD disk i en Macbook Pro eller er det no go?
 
Jeg har installeret en 128GB Transcend Jetdrive i SDXC porten i min macbook Air.
Det virker fint til storage.
Men ellers er det ikke så svært at få adgang til disken i en MacBook, kræver blot en Youtube video og den rette pentalobe skruetrækker. Om der er problemer med selve udskiftningen ved jeg ikke, men der var noget bøvl da jeg skiftede en HDD i min iMac for nogle år siden. Så ville selv gå efter en JetDrive løsning.
 
Mere RAM aner jeg ikke.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 25-August-2016 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af Henrik K Kristensen Henrik K Kristensen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Se tiden lidt an og få en fornemmelse af hvad der er konsensus omkring på det pågældende studie. Det er nemt at brænde nallerne på dyre indkøb.

Keeeedeligt, man skal da ud og købe legetøj Wink

Afgjort, men jeg taler af erfaring fra mit eget studie. Godt nok ikke computer, men med dyre bøger og lommeregner, som vi absolut alle sammen skulle have. Flere af bøgerne blev kun brugt til enkelte kapitler eller kom aldrig i brug og lommeregneren til 1400,- kunne uden videre have været erstattet med en app til et par hundrede, på en tablet. Sommetider gives der også studenterrabat på software. Men ja, legetøj er fedt Thumbs Up


Skrevet af: sickchild
Skrevet den: 25-August-2016 kl. 16:04
Ram kan så vidt jeg husker ikke opgraderes da det sidder indbygget i bundkortet. Ssd kan godt skiftes. Men det er ikke en almindelig 2.5 ssd disk.


Skrevet af: mwthrane2
Skrevet den: 25-August-2016 kl. 16:08
SOLID STATE DISK DISK


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 25-August-2016 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Et tillægs spørgsmål. 

Kan jeg senere hen installerer mere ram og en større SSD disk i en Macbook Pro eller er det no go?


Du kan ikke sætte mere RAM i. Det skal være med fra starten, og en konfiguration med 16GB kan vel næsten kun fås direkte hos Æble.

Med hensyn til SSD, så køb en med 256GB og brug ekstern hukommelse til resten, hvis der er brug for mere.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 25-August-2016 kl. 17:35
HVERKEN RAM eller SSD kan opgraderes i en air eller macbook pro såfremt der bare står det mindste om retina skærm. - Så der er udelukkende en eneste maskine der kan opgraderes efterfølgende. og det er den helt "lille" 13" mbp. http://www.apple.com/dk/shop/buy-mac/macbook-pro?product=MD101DK/A&step=config#
Den bruger så heller ikke samme ram som de andre. Det er af en ældre type! (hvis du vil købe certificeret men billig ram til opgradering, så brug varenummer kta-mb1333/8g fra kingston blandt andet.) MARKANT billigere end at opgradere via apple. Der er dog back to school i disse dage, så der skulle vist gerne være lidt tilbud til studerende, så man får en 5-600 ekstra i rabat.
SSD'en i de nye retina maskiner bruger ganske vist pci-e NVME baseret lagring, MEN apple har så lavet deres helt eget stik til dem, så der er ikke mulighed for at finde noget der kan opgraderes ud over fra OWC. (og jeg synes personligt det er ALT for dyrt at købe dem)


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 25-August-2016 kl. 20:00
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Ok, takker endnu en gang. tror vi lander på en Pro med 128 ssd og 8 gb ram. tænker at man kan smide en JetDrive lite i den hvis hun mangler plads. Hun er vandt til at bruge skyen og har rigelig med plads der. 

Når hun begynder at tjene lidt mere selv må hun så opgraderer hvis den ikke er kraftig nok. Den tid den sorg. ;)

I det nye macOS Sierra, som kommer i næste måned, kan alt gemmes i iCloud på en smartere måde, så mon ikke 128 GB kan gå.



-------------
Venlig hilsen
KB



Print side | Luk vindue