Print side | Luk vindue

IHC anlægs eget strømforbrug?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148267
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 09:30


Emne: IHC anlægs eget strømforbrug?
Skrevet af: JENC
Emne: IHC anlægs eget strømforbrug?
Skrevet den: 16-September-2016 kl. 18:12
Hej

Jeg spørger lige herinde da jeg ikke kender andet godt forum til det.

- Er der nogen der har et IHC anlæg og ved hvor meget anlæggets eget strømforbrug (cirka) er?

Vi kigger på hus, på 250kvm, hvor der er IHC anlæg. 
Og jeg hører at IHC anlægget i sig selv kan bruge op imod kr. 3.000 om året i strøm. 



Svar:
Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 16-September-2016 kl. 18:19
Jeg har og det ville ikke undre mig.

-------------
SVP03


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 16-September-2016 kl. 20:00
"Egeneffekt af IHC anlæg

Egeneffekten er bestemt af anlægets bestykning.
Controlleren bruger 3 W den er der som oftest en af.
Modemet bruger 1,5 W den er der 1 stk af
Vieweren til Internetopkobling 3, 5 W den er der 1 stk af.
Outpumodulet med 8 udgange bruger efter belastning max 7 W og der er 16 af dem i et fuldt bestykket anlæg som du skal have hvis de 200 m2 skal være dækket godt ind med styringer inde og ude.
24 V inputmodulerne med 16 indgange bruger max 1,1 W og dem er der 8 af i et fuldt bestykket anlæg.
240 V inputmodulerne bruger 2,4 W og dem er der kun hvis du vil have afbrydere/ inputkilder der er til koblet med 240 V.
Den store strømforsyning på 75 W 24 volt bruger 12 W til varmeafgivelse
Derudover bruger dimmerne 5 W til 15 W alt efter størrelse ved max belastning men de hører som sådan ikke med i IHC anlæggets grundteknik.
Så kan du selv regne det sammen for det anlæg du planlægger at få installeret.
Anlægget kan tænde på bevægelse og har timerkontrol så du slipper for at dine lamper brænder hele dagen eller at krøllejernet, strygejernet, kogepladen er tændt, fordi nogen glemmer at slukke dem.
Du kan slukke alle tranformere og stand by lamper til halogenlamper, tv, video, printer mv. apparater med et tryk når du går ud af døren til et værelse, går i seng, eller forlader huset.
Du behøver ikke have 10 lamper tændt for at huset virker beboet når du ikke er hjemme men kan bruge simulering.

Eigil Struve
Struve Development/ Struve Entreprenør Firma"

M.v.h.


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 16-September-2016 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Jeg har og det ville ikke undre mig.

Hvor stort er dit hus. Hvor mange voksne/børn er I i hustanden. Og hvad er så dit strømforbrug?

...og du behøver selvfølgelig ikke at svare hvis det ikke er oplysninger de lige har lyst til at poste...

Men så kan jeg lave en sammenligning og omregning til vores nuværende situation, sammenholdt med kommende situation i det du har IHC.


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 16-September-2016 kl. 23:18
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

"Egeneffekt af IHC anlæg

Egeneffekten er bestemt af anlægets bestykning.
Controlleren bruger 3 W den er der som oftest en af.
Modemet bruger 1,5 W den er der 1 stk af
Vieweren til Internetopkobling 3, 5 W den er der 1 stk af.
Outpumodulet med 8 udgange bruger efter belastning max 7 W og der er 16 af dem i et fuldt bestykket anlæg som du skal have hvis de 200 m2 skal være dækket godt ind med styringer inde og ude.
24 V inputmodulerne med 16 indgange bruger max 1,1 W og dem er der 8 af i et fuldt bestykket anlæg.
240 V inputmodulerne bruger 2,4 W og dem er der kun hvis du vil have afbrydere/ inputkilder der er til koblet med 240 V.
Den store strømforsyning på 75 W 24 volt bruger 12 W til varmeafgivelse
Derudover bruger dimmerne 5 W til 15 W alt efter størrelse ved max belastning men de hører som sådan ikke med i IHC anlæggets grundteknik.
Så kan du selv regne det sammen for det anlæg du planlægger at få installeret.
Anlægget kan tænde på bevægelse og har timerkontrol så du slipper for at dine lamper brænder hele dagen eller at krøllejernet, strygejernet, kogepladen er tændt, fordi nogen glemmer at slukke dem.
Du kan slukke alle tranformere og stand by lamper til halogenlamper, tv, video, printer mv. apparater med et tryk når du går ud af døren til et værelse, går i seng, eller forlader huset.
Du behøver ikke have 10 lamper tændt for at huset virker beboet når du ikke er hjemme men kan bruge simulering.
M.v.h.

Ud over de teoretiske beregninger, vil jeg stadig rigtig gerne høre om folk der har praktiske erfaringer med IHC anlæggets strømforbrug.

Og med hensyn til den teoretiske beregning. Kan jeg så opsætte et skema ud fra dit input på denne vis?:

Controller                           3w
Modem                               1,5w
Viewer til internet               3,5w
Outputmodul (16x7w)     112w
24v inputmodul (8x1,1)      8,8w
240v inputmodul                 7,2w  (der er måske 3 - vides ikke)
Strømforsyning                 75w
24volt varme                    12w

I alt                                223watt

Det er (24x223)           5.352 watt i døgnet, = 5,3 kwh.

5,3 kwh i døgnet er kr. 12,19  (5,3 * 2,3 kr)

Pris om året er kr. 4.450  (12,19 * 365) 

Det er jo netop en skræmmende pris, alene for at drive IHC anlægget


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 16-September-2016 kl. 23:45
jeg har et IHC anlæg uden modem men med ny controller m viewer.
Jeg gider ikke kigge i skabet nu for at se hvor mange in/output boxe der er, men tænker gennemsnitligt i et 160kvm hus.
223 wat i timen tør jeg godt love dig, er skudt LANGT over målet.
Til sammenligning kan jeg fortælle vi bruger ca. 4,5 kwh i døgnet når gasfyr, fryser, køleskab, router, switch, waoo modem box, smappee måler og hue bridge udover IHC er tændt. 



Skrevet af: Random_Hero
Skrevet den: 17-September-2016 kl. 11:39
det er et hus hvor det er installeret og ikke ved nybyg?

hvis det er nybyg, så ville jeg nærmere kigge efter z-wave-løsning. der findes mange controllere derude, men fibaro og homeseer er vist det førende hvor homeseer vist nok er det bedste. 
er ihc ikke også ret old-skool?



Skrevet af: JENC
Skrevet den: 17-September-2016 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af Random_Hero Random_Hero skrev:

det er et hus hvor det er installeret og ikke ved nybyg?

hvis det er nybyg, så ville jeg nærmere kigge efter z-wave-løsning. der findes mange controllere derude, men fibaro og homeseer er vist det førende hvor homeseer vist nok er det bedste. 
er ihc ikke også ret old-skool?


Det er i et hus vi kigger på at købe. Huset er på 250 m2 og fra 2007.
Og jeg kunne godt tænke mig at vide hvor meget strøm sådan et anlæg forventeligt bruger i sig selv.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 17-September-2016 kl. 15:02
Voldsomt meget.
Hvis det er lukket inde i et skab, så prøv at mærk, hvor varmt der er inde i skabet.
Og så fylder det en halv arm....

I dit regnestykke skal du trække 75W fra. Det er strømforsyningens maks ydelse (som de andre moduler kan bruge af), tomgangsforbruget i transformatoren er 12W


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: mortenstryhn
Skrevet den: 17-September-2016 kl. 20:09
Jeg ved der er nogen på www.ihc-user.dk, som har lavet et regneark man kan bruge til at udregne strømforbruget.

Husk også at nogle enheder forsynes fra strømforsyningen (og skal selvfølgelig ikke tælles med når du tæller strømforsyningen). Jeg har f.eks. Strømforsyning og Controller (resten er wireless), så hos mig er det kun strømforsyningen, som trækker strøm.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 07:38
Og alle lampestederne....

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: thk-dk
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 09:27
IHCs egenforbrug er lavt i forhold til fordelene. Det er et add-on produkt til at gøre ting bedre, smartere, sjovere, og ikke mindst nemmere - Ligesom en garageportåbner, playstation eller en opvaskemaskine.

Du kan slukke for tv, soundbar, tv-bokse, pumper, og andre standby produkter når i sover eller ikke er hjemme. Og da IHC anlægget har indbygget alarm med både indbruds- og bevægelsessensorer, samt røg og gas alarm slår du to energifluer med et smæk. Hvis man har IHC varmestyring, ja så kan det også komme med i den besparelse. 

Der findes IHC læksensorer/magnetventiler til op-/vaskemaskiner, som i mange forsikringsselskaber giver en lavere præmie.

Men det er slet ikke det, der er det vigtigste for mig. IHC hjælper mig og min familie i rigtig mange forskellige hverdagsscenarier - og så er det pisse sjovt og blær'. Det betaler jeg for i så mange andre henseender...

Så køb køb køb :-)


Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 11:31
Man skal ikke vælge ihc for at spare strøm, eller gå op i anlæggets eget forbrug, man skal vælge det for komfortens skyld.....

Jeg kan ikke undvære det, og har styring af sonos, garageporte mm. ind over..... det er sgu sjovt nok.
Hilsen en elektriker....


-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Voldsomt meget.
Hvis det er lukket inde i et skab, så prøv at mærk, hvor varmt der er inde i skabet.
Og så fylder det en halv arm....

I dit regnestykke skal du trække 75W fra. Det er strømforsyningens maks ydelse (som de andre moduler kan bruge af), tomgangsforbruget i transformatoren er 12W


Klaus

Så jeg trækker 75W fra og ligger 12W til?  = Erstatter de 75W med 12W(?)

Så ændres regnestykket fra 5.352w til 5.289w der stadig afrundes til 5,3kwh...Confused

Controller                           3w
Modem                               1,5w
Viewer til internet               3,5w
Outputmodul (16x7w)     112w
24v inputmodul (8x1,1)      8,8w
240v inputmodul                 7,2w  (der er måske 3 - vides ikke)
Strømforsyning                 12w
24volt varme                    12w

I alt                                223watt

Det er (24x223)           5.289 watt i døgnet, = 5,3 kwh.

5,3 kwh i døgnet er kr. 12,19  (5,3 * 2,3 kr)

Pris om året er kr. 4.450  (12,19 * 365) 




Skrevet af: JENC
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

jeg har et IHC anlæg uden modem men med ny controller m viewer.
Jeg gider ikke kigge i skabet nu for at se hvor mange in/output boxe der er, men tænker gennemsnitligt i et 160kvm hus.
223 wat i timen tør jeg godt love dig, er skudt LANGT over målet.
Til sammenligning kan jeg fortælle vi bruger ca. 4,5 kwh i døgnet når gasfyr, fryser, køleskab, router, switch, waoo modem box, smappee måler og hue bridge udover IHC er tændt. 


Det er godt input. Vi bor på 150m2 i dag, og bruger 900 kwh i kvartalet = 10kwh om dagen. Altså det dobbelte af jer. Og jeg synes vores elforbrug er rimeligt lavt.

Er de 4,5 i døgnet (=405 i kvartalet = 1.643 om året) jeres samlede el-forbrug?  Det lyder meget billigt. Men i så fald et godt input til hvor meget strøm et IHC anlæg bruger - for I har IHC med jeres strømforbrug, ikk?


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af thk-dk thk-dk skrev:

IHCs egenforbrug er lavt i forhold til fordelene. Det er et add-on produkt til at gøre ting bedre, smartere, sjovere, og ikke mindst nemmere - Ligesom en garageportåbner, playstation eller en opvaskemaskine.

Du kan slukke for tv, soundbar, tv-bokse, pumper, og andre standby produkter når i sover eller ikke er hjemme. Og da IHC anlægget har indbygget alarm med både indbruds- og bevægelsessensorer, samt røg og gas alarm slår du to energifluer med et smæk. Hvis man har IHC varmestyring, ja så kan det også komme med i den besparelse. 

Der findes IHC læksensorer/magnetventiler til op-/vaskemaskiner, som i mange forsikringsselskaber giver en lavere præmie.

Men det er slet ikke det, der er det vigtigste for mig. IHC hjælper mig og min familie i rigtig mange forskellige hverdagsscenarier - og så er det pisse sjovt og blær'. Det betaler jeg for i så mange andre henseender...

Så køb køb køb :-)

Det er helt rigtigt alt det du skriver. Men for min undersøgelse her også sekundært.
Jeg er ude efter at finde ud af hvad anlægget koster i drift. Så kan jeg lave min egen cost/benefit beregning af om jeg synes det er værd. Det er jo ikke sikkert jeg går så meget op i sjov og blær ;-)  (og jeg kender fordelene).

Men ved f.eks. ikke om strømudtag langs gulvet også har IHC i det hus vi kigger på. Hvis de ikke har det forsvinder en stor del af værdien, tænker jeg. Så kan man ikke slukke for playstation stand-by, gulvlampen. etc.  Og vi har gode vaner med at slukke for standby-strøm allerede. Så vi får det gjort. Men vi er godt gearet til at leve uden IHC Wink

...jeg skal blot vide hvad det koster i drift, så vi kan lave vores egen cost/benefit beregning.



Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 12:08
Jeg får det til 148 Watt i timen, eller 3,5 kWh / døgn, hvilket giver ca 1300 kWh/år.

Ved 2,50 kr/kWh bliver det til ~3250 om året.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Man skal ikke vælge ihc for at spare strøm, eller gå op i anlæggets eget forbrug, man skal vælge det for komfortens skyld.....

Jeg kan ikke undvære det, og har styring af sonos, garageporte mm. ind over..... det er sgu sjovt nok.
Hilsen en elektriker....

Hvis jeg selv kunne vælge, valgte jeg ikke IHC. (og det så mit valg)

Men det er slet ikke det der er spørgsmålet.

Vi kan ikke således ikke selv vælge. Det er i det hus vi kigger på. 
IHC alene skal ikke være afgørende for om vi køber huset eller ej. Men jeg vil vide hvilken ekstra udgift jeg binder mig til (i anlægget eget strømforbrug) til de næste mange år. 

Og det er åbenbart ikke noget der er et nemt standardsvar på. Dem der sælger anlægget fortæller nok ikke så meget om eget-strømforbruget, og sælger det på følelser, komfort og den nemme hverdag.


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

jeg har et IHC anlæg uden modem men med ny controller m viewer.
Jeg gider ikke kigge i skabet nu for at se hvor mange in/output boxe der er, men tænker gennemsnitligt i et 160kvm hus.
223 wat i timen tør jeg godt love dig, er skudt LANGT over målet.
Til sammenligning kan jeg fortælle vi bruger ca. 4,5 kwh i døgnet når gasfyr, fryser, køleskab, router, switch, waoo modem box, smappee måler og hue bridge udover IHC er tændt. 


Det er godt input. Vi bor på 150m2 i dag, og bruger 900 kwh i kvartalet = 10kwh om dagen. Altså det dobbelte af jer. Og jeg synes vores elforbrug er rimeligt lavt.

Er de 4,5 i døgnet (=405 i kvartalet = 1.643 om året) jeres samlede el-forbrug?  Det lyder meget billigt. Men i så fald et godt input til hvor meget strøm et IHC anlæg bruger - for I har IHC med jeres strømforbrug, ikk?
Nej det er et eksempel på en uges ferie, hvor kun det nødvendige står tændt, og der er ingen hjemme, glemte at også min Arlo står tændt og 4 led lys tændes i ca. 4 timer hver dag. Under de omstændigheder bruger vi ca. 4.5 kwh (brutto) i døgnet, jeg skriver brutto fordi vi også har solceller som jo skærer yderligere ned, alt efter hvor klart vejret er...... IHC er selvfølgelig også medregnet


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Outpumodulet med 8 udgange bruger efter belastning max 7 W og der er 16 af dem i et fuldt bestykket anlæg 
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Outputmodul (16x7w)     112w
Har huset 16 styk og bruger de max belastning i gennemsnit? Næppe.


Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Strømforsyning                 12w
24volt varme                    12w
Er det ikke de samme 12 watt 2 gange?




-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 12:41
I øvrigt siger min smappee (smart gadget), at jeg har et konstant forbrug (allways on) på 107 watt, det er alle de enheder jeg har nævnt inklusiv IHC anlæg, hertil kommer jo når kompressor i frys og køleskab starter, samt når gasfyret starter og hvad der ellers kan være som har et ujævnt forbrug.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 14:20
Lytter lige med her, da jeg netop står og skal købe et nyt hus med IHC (sjovt nok også tæt på 250kvm, helt præcist 244kvm). Aner nada om IHC. Strømforbruget interessere mig dog ikke så meget. Enten skal man bruge det, eller så skal man ikke.

Hvordan er kombinationen af philips HUE og IHC. Giver det mening? (udover farverne).



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Hamsjael
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 14:26
Tænk jer nu lige om. Hvis i har en strømforsyning på 75w, så kan ihc anlægget altså ikke bruge mere end de 75w plus de 12w i varmeafgivelse. Indrømmet, man kan formentlig godt trække lidt mere effekt end det opgivne ud af den, men de tal i nævner her er helt hen i vejret. Jeg skal lige se om jeg kan huske at få mit oscilloskop med næste gang jeg skal ud til mine forældre, så kan jeg prøve at måle tomgangsforbuget på deres fuldt udbyggede anlæg.


Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 14:40
Enig.
Synes det er ved at være hysterisk, som folk skal beregne sig på alt.
Man har Ihc fordi man vil have komforten , og de ekstra muligheder det giver. Så ski da hul i det at anlægget bruger. Hvis det er strømforbruget der er så alt overskyggende vigtigt for en, at man simpelthen ikke kan nyde sin Ihc installation, fordi man konstant laver beregninger på hvad det bruger / koster lige nu, så glem det.

Må sige at som elektriker, men flere Ihc installationer bag sig (og ikke mindst min egen) er det første gang jeg opblever at man går så meget op i beregninger omkring eget forbruget på Ihc installationen, og netop derfor at ingen rigtig kan give et klart svar.

Samtidig vil jeg også sige at jeg er lidt af en rebel. Jeg har stadig mit gamle Gram køleskab, som bruger en lille smule mere strøm end nutidens A+++++++++++++++++++ køleskabe. Til gengæld bliver det 30 år uden de store problemer, mod nutidens som har gjort det godt bare efter 5-7år.

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie


Skrevet af: Hamsjael
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 14:40
Men der er faktisk også mange interessante alternativer til ihc som kan laves langt mere avanceret og bedre integreret med de andre systemer i huset. Prøv at kigge på knx, og ellers er beckhoff ved at melde sig in på home automation markedet. Specielt deres små imdbygningsskærme er interessante.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Enig.
Synes det er ved at være hysterisk, som folk skal beregne sig på alt.
Man har Ihc fordi man vil have komforten , og de ekstra muligheder det giver. Så ski da hul i det at anlægget bruger. Hvis det er strømforbruget der er så alt overskyggende vigtigt for en, at man simpelthen ikke kan nyde sin Ihc installation, fordi man konstant laver beregninger på hvad det bruger / koster lige nu, så glem det.

Må sige at som elektriker, men flere Ihc installationer bag sig (og ikke mindst min egen) er det første gang jeg opblever at man går så meget op i beregninger omkring eget forbruget på Ihc installationen, og netop derfor at ingen rigtig kan give et klart svar.

Samtidig vil jeg også sige at jeg er lidt af en rebel. Jeg har stadig mit gamle Gram køleskab, som bruger en lille smule mere strøm end nutidens A+++++++++++++++++++ køleskabe. Til gengæld bliver det 30 år uden de store problemer, mod nutidens som har gjort det godt bare efter 5-7år.

Strømforbrug betyder noget! Ikke kun for egen pengepung, men da også for miljøet!

Kom fra et hus på 75 m2 med 22 år gammelt Gasfyr og pumpe, 22 år gammelt Atlas køl/frys og ny vaskemaskine. Alle lamper var med sparepærer. Elforbrug 3600 Kw/år

Bor nu i 76 m2 rækkehus med 11 år gammelt konvektions Gasfyr m grøn pumpe, større Gram køl/frys, ny vaskemaskine og tørretumbler. Næsten alle lamper er med LED pærer. Elforbrug 2460 Kw/år


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 15:11
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

 
Strømforbrug betyder noget! Ikke kun for egen pengepung, men da også for miljøet!

Hvis der ikke findes andre/bedre alternativer, så er miljø ret ligegyldigt, for så er det et spørgsmål om at have eller ikke at have. 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

 
Strømforbrug betyder noget! Ikke kun for egen pengepung, men da også for miljøet!

Hvis der ikke findes andre/bedre alternativer, så er miljø ret ligegyldigt, for så er det et spørgsmål om at have eller ikke at have. 


Det er jo lige netop det der findes iflg tidligere posts. Spørgsmålet er om det andet er billigere i tomgangs drift.

Hvis convenience skal koste 1934 Kw/år, så mener jeg ikke man er særlig miljøbevidst.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 16:35
Kampus, hvorfor har du så først skiftet dit strømfræser af et fjernsyn nu?


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 17:06
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Kampus, hvorfor har du så først skiftet dit strømfræser af et fjernsyn nu?

Hun har vel kendt strømforbruget og besluttet, at fordelene ved hendes fjernsyn var strømforbruget værd.

Det er en helt anderledes situation end at sige: "Jeg vil have IHC. Jeg ønsker ikke at kende til fakta, der kan påvirke den beslutning. Derfor ønsker jeg ikke at kende strømforbruget på IHC."

Hvilket mindst een person her i tråden har givet udtryk for - godt nok med lidt andre ord.

(Jeg har forresten IHC. Da jeg fik det installeret for 18 år siden, fik jeg at vide, at det brugte 75 W, og jeg besluttede dengang, at fordelene var strømforbruget værd. I dag ville jeg muligvis have en anden holdning, men jeg er jo ret afskåret fra at vælge om.)



Skrevet af: Enerneslo
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 21:06
Som Hamsjael tidligere skrev så bruger dit anlæg ikke mere end de 75w + 12w og det er ved fuld belastning. Hvilket jeg godt vil vove at påstå du aldrig kommer op på. Du har jo ikke alt tændt på én gang. Du står heller ikke og trykker på alle tryk hele tiden ;)

Nu har jeg ikke set din installation, men mit bud vil være at du ligger med en snit på 30-40 w, hvilket giver dig en elregning omkring de 700,- om året. Der skal du så lige huske at trække det fra som en sluk alt funktion sparer dig for. For der sparer du strøm på alle de lamper, Plastations osv. som der ikke bliver slukket når du tager på arbejde/ferie eller går i seng.


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 21:17
330 m2
2 voksne og 3 børn og svigerdatter.
Luft vand varmepumpe.
Tesla.
3 stationære gamer PC,
Min hjemmebio.
4 store TV
Gagenau frys og køl, av av.
2 NAS servere
Etc etc

18000 kwh per år.

-------------
SVP03


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 21:45
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

 
Strømforbrug betyder noget! Ikke kun for egen pengepung, men da også for miljøet!

Hvis der ikke findes andre/bedre alternativer, så er miljø ret ligegyldigt, for så er det et spørgsmål om at have eller ikke at have. 


Det er jo lige netop det der findes iflg tidligere posts. Spørgsmålet er om det andet er billigere i tomgangs drift.

Hvis convenience skal koste 1934 Kw/år, så mener jeg ikke man er særlig miljøbevidst.

Nu kender jeg ikke de tidligere omtalte systemer. Men jeg kan næppe forestille mig, at der findes reelle alternativer til et hus, der allerede er bygget med et system, uanset om det hedder IHC eller andet. 
Bemærk, når jeg snakker reelle alternativer, så skal det holdes op mod prisen. For nok er det fysisk muligt at udskifte alt, men hvis den pris overgår det som man evt spare i strøm, og deraf miljø bevidst, så giver det ikke meget mening. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Men jeg kan næppe forestille mig, at der findes reelle alternativer til et hus, der allerede er bygget med et system, uanset om det hedder IHC eller andet.

Jo. Alternativet er at lade være med at købe huset. Hvilket faktisk er grunden til, at tråden her overhovedet blev startet.

Derudover er jeg ikke helt enig i, at der ikke er relle alternativer, hvis man allerede ejer huset. Hvis man har IHC, i hvert fald af den gamle, ikke-trådløse type, er samtlige input og output samlet et enkelt sted i huset. Så man kan i princippet skifte hele styringen ud til noget helt andet, hvis man kan finde noget, der bruger mindre strøm eller har andre fordele.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 18-September-2016 kl. 23:48
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Men jeg kan næppe forestille mig, at der findes reelle alternativer til et hus, der allerede er bygget med et system, uanset om det hedder IHC eller andet.

Jo. Alternativet er at lade være med at købe huset. Hvilket faktisk er grunden til, at tråden her overhovedet blev startet.


Hvis købet på et 250kvm hus skal komme an på strømforbruget på IHC eller anden type system, så mener jeg slet ikke man er interesseret i huset. Har ikke regnet på det i procent, men det er vist en meget meget lille procentdel af den samlet pris, som dette "famøse" strømforbrug kan komme til at betyde, selv for en 30 årig periode.

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Derudover er jeg ikke helt enig i, at der ikke er relle alternativer, hvis man allerede ejer huset. Hvis man har IHC, i hvert fald af den gamle, ikke-trådløse type, er samtlige input og output samlet et enkelt sted i huset. Så man kan i princippet skifte hele styringen ud til noget helt andet, hvis man kan finde noget, der bruger mindre strøm eller har andre fordele.

Mindre strøm. Men det er jo en massiv mindre strøm du skal lede efter, kontra prisen på at udskifte disse moduler, (IHC til andet). Og så skal du jo nok forvente at andre systemer også bruger strøm.. Det ville sandsynligvis tage en menneskealder at betale sig selv hjem i strømbesparelse. Og derimellem er der nok udskiftet nogle gange alligevel.

Kom nu realistisk ind i det her... 

Jeg har selv, i dag faktisk, underskrevet et købsaftale på et 244kvm hus med IHC. Jeg har ikke på noget tidspunkt tænkt på, at IHC systemet/andet system strømforbrug skulle være afgørende for valget.. Det ville ganske enkelt ikke give nogen mening. Og slet ikke når huset koster 4mill. Så er der meget andet som er betydelig vigtigere for valget. Og skulle det komme dertil at strømforbruget skulle være et markant problem, så er der nok 117 andet steder det er nemmere at spare, end at begynder at udskiftet hele systemet. Det betyder ikke, at jeg ikke kan forestille mig at skifte på et tidspunkt, men det har så absolut ikke været i mine tanker. Og som nævnt, slet ikke relevant for valg af hus. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Dami4200
Skrevet den: 19-September-2016 kl. 08:33
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Enig.
Synes det er ved at være hysterisk, som folk skal beregne sig på alt.
Man har Ihc fordi man vil have komforten , og de ekstra muligheder det giver. Så ski da hul i det at anlægget bruger. Hvis det er strømforbruget der er så alt overskyggende vigtigt for en, at man simpelthen ikke kan nyde sin Ihc installation, fordi man konstant laver beregninger på hvad det bruger / koster lige nu, så glem det.

Må sige at som elektriker, men flere Ihc installationer bag sig (og ikke mindst min egen) er det første gang jeg opblever at man går så meget op i beregninger omkring eget forbruget på Ihc installationen, og netop derfor at ingen rigtig kan give et klart svar.

Samtidig vil jeg også sige at jeg er lidt af en rebel. Jeg har stadig mit gamle Gram køleskab, som bruger en lille smule mere strøm end nutidens A+++++++++++++++++++ køleskabe. Til gengæld bliver det 30 år uden de store problemer, mod nutidens som har gjort det godt bare efter 5-7år.

Strømforbrug betyder noget! Ikke kun for egen pengepung, men da også for miljøet!

Kom fra et hus på 75 m2 med 22 år gammelt Gasfyr og pumpe, 22 år gammelt Atlas køl/frys og ny vaskemaskine. Alle lamper var med sparepærer. Elforbrug 3600 Kw/år

Bor nu i 76 m2 rækkehus med 11 år gammelt konvektions Gasfyr m grøn pumpe, større Gram køl/frys, ny vaskemaskine og tørretumbler. Næsten alle lamper er med LED pærer. Elforbrug 2460 Kw/år

..Den reele prisforskel på 2460 og 3600 KW er vel omkring 150kr årligt. Resten er skatter og afgifter, som man alligevel ikke kan spare væk. .

Jeg har i juni måned købt et hun på 140kvm med IHC. Jeg flyttede dog først ind i slutningen af juli, altså næsten 2 måneder efter overtagelsen af huset. De næsten to måneder hvor huset stod tomt med IHC anlægget kørende, samt gulvvarme sat på 19grader betalte jeg 48kr for elforbrug..

Regningen lød dog på knap 500kr pga. skatter og afgifer. Altså, jeg ville kunne spare en 50'er, hvis jeg havde sluttet for ALT strømmen. 

Pointe - det er ikke strømmen som koster - det er alle afgifterne, som alligvel ikke kan spares væk! 


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 19-September-2016 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af Dami4200 Dami4200 skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Enig.
Synes det er ved at være hysterisk, som folk skal beregne sig på alt.
Man har Ihc fordi man vil have komforten , og de ekstra muligheder det giver. Så ski da hul i det at anlægget bruger. Hvis det er strømforbruget der er så alt overskyggende vigtigt for en, at man simpelthen ikke kan nyde sin Ihc installation, fordi man konstant laver beregninger på hvad det bruger / koster lige nu, så glem det.

Må sige at som elektriker, men flere Ihc installationer bag sig (og ikke mindst min egen) er det første gang jeg opblever at man går så meget op i beregninger omkring eget forbruget på Ihc installationen, og netop derfor at ingen rigtig kan give et klart svar.

Samtidig vil jeg også sige at jeg er lidt af en rebel. Jeg har stadig mit gamle Gram køleskab, som bruger en lille smule mere strøm end nutidens A+++++++++++++++++++ køleskabe. Til gengæld bliver det 30 år uden de store problemer, mod nutidens som har gjort det godt bare efter 5-7år.

Strømforbrug betyder noget! Ikke kun for egen pengepung, men da også for miljøet!

Kom fra et hus på 75 m2 med 22 år gammelt Gasfyr og pumpe, 22 år gammelt Atlas køl/frys og ny vaskemaskine. Alle lamper var med sparepærer. Elforbrug 3600 Kw/år

Bor nu i 76 m2 rækkehus med 11 år gammelt konvektions Gasfyr m grøn pumpe, større Gram køl/frys, ny vaskemaskine og tørretumbler. Næsten alle lamper er med LED pærer. Elforbrug 2460 Kw/år

..Den reele prisforskel på 2460 og 3600 KW er vel omkring 150kr årligt. Resten er skatter og afgifter, som man alligevel ikke kan spare væk. .

Jeg har i juni måned købt et hun på 140kvm med IHC. Jeg flyttede dog først ind i slutningen af juli, altså næsten 2 måneder efter overtagelsen af huset. De næsten to måneder hvor huset stod tomt med IHC anlægget kørende, samt gulvvarme sat på 19grader betalte jeg 48kr for elforbrug..

Regningen lød dog på knap 500kr pga. skatter og afgifer. Altså, jeg ville kunne spare en 50'er, hvis jeg havde sluttet for ALT strømmen. 

Pointe - det er ikke strømmen som koster - det er alle afgifterne, som alligvel ikke kan spares væk! 
Den faste forsyningsafgift kan du ikke spare væk, men hver gang du sparer en kWh sparer du altså ca. 2,5 kr. Det er skam reelt nok.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 19-September-2016 kl. 10:00
Jeg har skam også prøvet at købe hus, endda op til flere gange. Og det er store beløb man jonglerer rundt med i købssituationen. Men når euforien har lagt sig, og de mdl udgifter er en realitet, betyder husets målere en del på hvor meget der er til overs til at leve for.

1 Kw sparet er 2,5 kr. Og 1140 Kw er altså 2850kr sparet om året.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 19-September-2016 kl. 12:34
Man kan jo vælge at skele til, hvad de tidligere ejere har brugt i strøm. Det giver nok et nogenlunde fingerpeg, om det er 10000,- eller 18000om året. Og som Kim skriver, så bør man nok slet ikke se på et hus på 200+ kvm, hvis 2.800,- om året er en væsentlig post!

M.v.h.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-September-2016 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Men når euforien har lagt sig, og de mdl udgifter er en realitet, betyder husets målere en del på hvor meget der er til overs til at leve for.

Jeg er bestemt ikke uenig i, at måleren er vigtig. Det er ligegyldigt hvad vi snakker. Et realistisk El forbrug er det man er nødt til at regne med. Og derfor er det da også meget rart at vide, hvad anlægget bruger. 
Men fra at vide det, og tage det med i sit budget/rådighedsbeløb, og så at lade det være afgørende for om man køber. Der mener jeg altså at man enten:
1. Allerede sidder med et så stramt budget, så man kraftigt bør overveje noget helt andet end lige det 250kmv hus med IHC.
2. Burde se på, hvad det er man vægter mest. Drømmehuset eller mer-udgiften til EL-systemet, (som bør være begrænset).

Man skal ikke stirre sig blindt på et hus, uden at tage de almindelige udgifter med. Det gælder med/uden IHC eller anden type IBI. (IBI = Intelligente Bygnings Installationer) 
Men omvendt skal man altså heller ikke gå i panik over et "standby" forbrug, medmindre man mener man kan leve uden eller har et markant billigere alternativ. Markant fordi, at nok koster et IBI system noget at drive. Men det gør et ikke-IBI hus også, ikke mindst i form af dårlige vaner og manglende fleksibilitet.

Det gælder jo netop om at udnytte fleksibilitet i et IBI system, så man, udover den fleksibilitet det giver, også kan spare, i forhold til hvis man ikke har det. Optimere man ikke sin installation til sin levemåde, så spare man sjældent noget, men forbruger derimod "noget" mere. 
Alle artikler peger på, at med et IBI system, så spare man på den lange bane. Anlæggets driftomkostninger skal derfor ses i relation til besparelsen og ikke i relation til ens normale forbrug.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 19-September-2016 kl. 13:33
Nu skrev trådstarter ikke noget om at det var afgørende for om de ville købe huset. Blot at de var nervøse for om det kostede så meget at have IHC. Det er da fint at trådstarter er opmærksom på evt. uforudsete udgifter, det kunne mange andre boligkøbere lære noget af :)


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 19-September-2016 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Man kan jo vælge at skele til, hvad de tidligere ejere har brugt i strøm. Det giver nok et nogenlunde fingerpeg, om det er 10000,- eller 18000om året. Og som Kim skriver, så bør man nok slet ikke se på et hus på 200+ kvm, hvis 2.800,- om året er en væsentlig post!

M.v.h.

Trådstarter her..

Der er da godt nok en stor lyst til at skrive om på et ellers simpelt spørgsmål (til både Henrik og andre).

NEJ. kr. 2.800,- er ikke en væsentlig post. Men det er bare heller ikke spørgsmålet. Det er heller ikke det primære.

Vi ser på et hus hvor IHC er installeret. Så det er ikke et spørgsmål (i denne situation) selv at vælge om man vil have IHC i sit nye hus eller.

Og jeg vil blot gerne vide, hvilken årlig ekstraudgift man skriver sig op til, ved at få et hus med IHC. Ligesom jeg undersøger hvordan ejendomsskatter, varmeudgifter mv ændrer sig.

Helt simpelt. Blot prisen på den ekstra udgift... blot det....

Jeg ved godt hvad fordelene ved IHC er. (Ligesom jeg ved at langt de fleste med IHC får det programmeret sammen med huset og aldrig laver det om, og derefter bruger det som almindelige stikkontaker. Og ja, alle jer der løbende koder anlægget om er alle jer herinde :-).

Og jeg ved selv hvad der er væsentligt for mig. Jeg har fint råd til at købe et hus på 250m2 eller 350m2, men jeg gør det ikke uindvidet. Jeg vil gerne vide hvad cost'en er på de forskellige ting. Så skal jeg nok selv vælge om det er væsentligt for mig. 

Blot hvad det koster at drifte et IHC anlæg. Det er det plain-simple-spørgsmål. 

...jeg har bedt om at høre hvad den tidligere ejer betalte i strøm. Men jeg ved jo så ikke hvordan det fordeler sig på genvex, hvor mange børn der spiller playstation hele tiden, gourmetkaffemaskiner, plasmafjernsyn, osv. Og tænkte så stille og roligt om der var nogen herinde der vidste hvad driften af et IHC anlæg koster...


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 19-September-2016 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Men når euforien har lagt sig, og de mdl udgifter er en realitet, betyder husets målere en del på hvor meget der er til overs til at leve for.

Jeg er bestemt ikke uenig i, at måleren er vigtig. Det er ligegyldigt hvad vi snakker. Et realistisk El forbrug er det man er nødt til at regne med. Og derfor er det da også meget rart at vide, hvad anlægget bruger. 
Men fra at vide det, og tage det med i sit budget/rådighedsbeløb, og så at lade det være afgørende for om man køber. 

.....


Hvornår #&¤%#%&#&¤% i &(#e"&/&/(&  har jeg sagt det er afgørende. Med både fed og kursiv.

Jeg vil bare gerne vide hvad det koster. Helt simpelt. Hvad koster det at køre et IHC anlæg. Det er sgu da ikke et raketvidenskabsspørgsmål. 

Så jeg kan tage det med i mine beregninger for fremtidige udgifter. Og under alle de andre plusser og minusser ved huset. Og tage beslutning derudfra.

I guder....

Hvad koster et IHC anlæg i drift... helt simpelt... bare det... 


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 19-September-2016 kl. 13:55
...jeg var vist lidt knotten over at se alle de holdninger jeg blev tillagt i mit spørgsmål...

Jeg vil bare gerne vide hvad det koster...



Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 19-September-2016 kl. 14:09
Hvis du vil have et simpelt svar på noget, så skal du ikke spørge herinde... Wink

Jeg ville nok hoppe herover:  http://www.ihc-user.dk/forum/" rel="nofollow - http://www.ihc-user.dk/forum/

Ikke sikkert du får et simplet svar, men der er nok en større chance for mere konkret viden..


Skrevet af: Dami4200
Skrevet den: 19-September-2016 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Hvis du vil have et simpelt svar på noget, så skal du ikke spørge herinde... Wink

Jeg ville nok hoppe herover:  http://www.ihc-user.dk/forum/" rel="nofollow - http://www.ihc-user.dk/forum/

Ikke sikkert du får et simplet svar, men der er nok en større chance for mere konkret viden..

IHC-user forum er desværre mere eller mindre dødt. 
Det er i sjældent mere end 2-3 svar pr. indlæg. :(


Skrevet af: mortenstryhn
Skrevet den: 19-September-2016 kl. 15:39
Svar til Dami4200

Det synes jeg er en hård dom!

Jeg har fået meget hjælp derinde over de seneste måneder, så dødt vil jeg ikke kalde det. Men det er ikke ligeså aktivt som andre fora, men hvis man får svar på sine spørgsmål er det vel ligemeget om der kommer 2-3 svar eller 2-300 svar.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-September-2016 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Men når euforien har lagt sig, og de mdl udgifter er en realitet, betyder husets målere en del på hvor meget der er til overs til at leve for.

Jeg er bestemt ikke uenig i, at måleren er vigtig. Det er ligegyldigt hvad vi snakker. Et realistisk El forbrug er det man er nødt til at regne med. Og derfor er det da også meget rart at vide, hvad anlægget bruger. 
Men fra at vide det, og tage det med i sit budget/rådighedsbeløb, og så at lade det være afgørende for om man køber. 

.....


Hvornår #&¤%#%&#&¤% i &(#e"&/&/(&  har jeg sagt det er afgørende. Med både fed og kursiv.

Jeg vil bare gerne vide hvad det koster. Helt simpelt. Hvad koster det at køre et IHC anlæg. Det er sgu da ikke et raketvidenskabsspørgsmål. 

Så jeg kan tage det med i mine beregninger for fremtidige udgifter. Og under alle de andre plusser og minusser ved huset. Og tage beslutning derudfra.

I guder....

Hvad koster et IHC anlæg i drift... helt simpelt... bare det... 


Det var godt nok ikke dig der skrev det, men det triggede mig da der var en der skrev:
"Jo. Alternativet er at lade være med at købe huset. Hvilket faktisk er grunden til, at tråden her overhovedet blev startet." 

Confused







-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 19-September-2016 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Man kan jo vælge at skele til, hvad de tidligere ejere har brugt i strøm. Det giver nok et nogenlunde fingerpeg, om det er 10000,- eller 18000om året. Og som Kim skriver, så bør man nok slet ikke se på et hus på 200+ kvm, hvis 2.800,- om året er en væsentlig post!

M.v.h.


Trådstarter her..

Der er da godt nok en stor lyst til at skrive om på et ellers simpelt spørgsmål (til både Henrik og andre).

NEJ. kr. 2.800,- er ikke en væsentlig post. Men det er bare heller ikke spørgsmålet. Det er heller ikke det primære.

Vi ser på et hus hvor IHC er installeret. Så det er ikke et spørgsmål (i denne situation) selv at vælge om man vil have IHC i sit nye hus eller.

Og jeg vil blot gerne vide, hvilken årlig ekstraudgift man skriver sig op til, ved at få et hus med IHC. Ligesom jeg undersøger hvordan ejendomsskatter, varmeudgifter mv ændrer sig.

Helt simpelt. Blot prisen på den ekstra udgift... blot det....


Jeg kan så fortælle, at jeg gjorde det enkleste - ringende til Schneider Electric, som er LK's officielle distributør af IHC. Svaret var mere enkelt: En styreenhed kan maks. trække 73 watt - altså hvis den belastes maksimalt af diverse styreenheder. Nogle installationer har 2 styreenheder monteret = dobbelt strømtræk. D.v.s. at hvis man maksimalt belaster anlægget, vil strømforbruget være 73 watt = 900 kwt om året!

Dertil kommer så, hvis man har diverse andet tilsluttet, så kan det selvfølgelig også lave strømtræk. Man vil ligeledes også have et forbrug, hvis man opsætter en hjemmesimulering. Men det forbrug ligger jo i de lamper m.v. som derved tændes. Og det ville man også have med simple tænd/sluk ure o.s.v.

M.v.h.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 20-September-2016 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

 

Jeg kan så fortælle, at jeg gjorde det enkleste - ringende til Schneider Electric, som er LK's officielle distributør af IHC. Svaret var mere enkelt: En styreenhed kan maks. trække 73 watt - altså hvis den belastes maksimalt af diverse styreenheder. Nogle installationer har 2 styreenheder monteret = dobbelt strømtræk. D.v.s. at hvis man maksimalt belaster anlægget, vil strømforbruget være 73 watt = 900 kwt om året!

Dertil kommer så, hvis man har diverse andet tilsluttet, så kan det selvfølgelig også lave strømtræk. Man vil ligeledes også have et forbrug, hvis man opsætter en hjemmesimulering. Men det forbrug ligger jo i de lamper m.v. som derved tændes. Og det ville man også have med simple tænd/sluk ure o.s.v.

M.v.h.

Styreenhed kaldes også strømforsyningen.
Og disse kan max trække 73watt, som du også skriver, Henrik. 

http://www.lk.dk/produkt/5703302113908/?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=IHC&_t_tags=language%3ada&_t_ip=77.233.245.52&_t_hit.id=DisPlay_LK_Core_Models_Commerce_ProductVariant/CatalogContent_1bd33ae2-aeae-4efa-9534-78d0652b9df0_da&_t_hit.pos=114" rel="nofollow - http://www.lk.dk/produkt/5703302113908/?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=IHC&_t_tags=language%3ada&_t_ip=77.233.245.52&_t_hit.id=DisPlay_LK_Core_Models_Commerce_ProductVariant/CatalogContent_1bd33ae2-aeae-4efa-9534-78d0652b9df0_da&_t_hit.pos=114

Derfor kan man heller ikke svare entydigt på OP´s spørgsmål. Man kan regne max belastning ud ved at se på antallet af styre enheder/strømforsyninger. 1 stk´s strømforsyning = max 73watt. 2 stks strømforsyninger = max 146watt. osv.

Men for at vide det konkrete forbrug, der er man nødt til at kende samtlige moduler i installationen, og så beregne ud fra deres forbrug. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12



Print side | Luk vindue