Print side | Luk vindue

Hjælp til ny surroundforstærker

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=149030
Udskrevet den: 07-Maj-2024 kl. 19:39


Emne: Hjælp til ny surroundforstærker
Skrevet af: Basknudsen
Emne: Hjælp til ny surroundforstærker
Skrevet den: 20-November-2016 kl. 21:35
Hej

Min 10 år gamle Cambridge audio er ved at være færdig, så jeg er på jagt efter en ny receiver. Jeg har Dali Concept 6 højtaler, og de skal ikke skiftes ud. Jeg tænker pris 5000-10000,-

Den skal stå i et Unnumøbel som kan bære 12 kg på hver hylde eller er det noget man skal gå op i?

Hvad kan i anbefale?

På forhånd tak.

-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.



Svar:
Skrevet af: Snigerdis
Skrevet den: 20-November-2016 kl. 23:00
Hvis den står nederst er det vel ikke noget problem. Men med det budget ville mit valg være imellem Marantz SR7010 eller Yamaha RX-A 1060.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=122361&title=snigerdis-stuebio-50" rel="nofollow - Samsung 49Q60R, Pioneer VSX-922, Scansonic S5/S6/S4, XTZ sub 8.16/8.17, Seagate Pers. Cloud 3TB, Chromecast 2


Skrevet af: hegelhd11
Skrevet den: 21-November-2016 kl. 11:29
Hej Basknudsen.  Jeg har en god/ stand som ny, og meget rimelig prissat Denon AVR 4311 med garanti, til salg på Nerds.dk


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 21-November-2016 kl. 21:29
Jeg kan se jeg får problemer med pladsen da jeg kun har 43 cm i mit møbel. Og vægten siger 12 kg. 
http://www.unnu.nu/wp-content/uploads/2015/09/unnu-231-210915.pdf

Kunne Yamaha RX-A860 være et bud, den vejer nemlig mindre og passer i dybden?

hegelhd11: Det er ellers et godt tilbud.


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 22-November-2016 kl. 20:31
Jeg har mailet med AV-connection som mener at Yamaha'en bliver for varm hvis den skal stå i møblet. Jeg kunne selvfølgelig have stoflågerne åbne når den skal kører.

Hvad skal jeg kigge efter da den skal stå i møblet?


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 22-November-2016 kl. 21:02
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Jeg har mailet med AV-connection som mener at Yamaha'en bliver for varm hvis den skal stå i møblet. Jeg kunne selvfølgelig have stoflågerne åbne når den skal kører.


Det er noget vrøvl! Yamaha er nogle af de receivere som bliver absolut MINDST varme...

M.v.h.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 22-November-2016 kl. 21:45
Hvad med en Pioneer SC-LX 79 der kaster rundt med den der Yamaha som Hulk kaster rundt med Loke, og ingen varme problemer grundet klasse D forstærker.

http://www.elektrowelt24.eu/shop/product_info.php?products_id=5238" rel="nofollow - numse sparkende receiver ;-)


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 22-November-2016 kl. 22:51
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvad med en Pioneer SC-LX 79 der kaster rundt med den der Yamaha som Hulk kaster rundt med Loke, og ingen varme problemer grundet klasse D forstærker.


Og så er Pioneer heller ikke mere overlegen!

Desuden, hvad skal OP skære af? Pioneer'en eller reolen? Læs nu om kravene...

M.v.h.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 22-November-2016 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvad med en Pioneer SC-LX 79 der kaster rundt med den der Yamaha som Hulk kaster rundt med Loke, og ingen varme problemer grundet klasse D forstærker.


Og så er Pioneer heller ikke mere overlegen!

Desuden, hvad skal OP skære af? Pioneer'en eller reolen? Læs nu om kravene...

M.v.h.


Øhh jo det er den så nok lige. Der klasse forskel fra en 1060 og til en LX79. Og det er da også kun fordi det er en overgemt tysker, at den er under 10k. Hvad var nyprisen for sådan en Svend hos tapeconnection...16-18 tusind eller noget i den stil? Jeg kan ikke huske det. Men hvad er det der mangler, 1cm...Tror nok jeg ville finde en løsning hvis valget stod mellem de to


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 01:02
I nyeste udgave af svenske "Hemmabio", er der en sammenligningstest af Denon AVR-X6300H, Pioneer SC-LX901 (som er en ny og kraftigere udgave, end LX79) og Yamaha RX-A3060.

Og ja, Pioneer'en har mange kræfter - de måler 243W/8 ohm og 421W/4 ohm - dynamisk effekt. Det skal siges, at Pioneer'en er opgivet til 200W/8 ohm konstant og 270W/4 ohm konstant.

Yamaha'en måles til 218W/8 ohm og 367W/4 ohm. Yamah'en er opgivet til 150W/8 ohm og 230W/4 ohm konstant. Ja, Pioneer'en er overall kraftigere, men er det nok?

Kigger man så på lydkvaliteten, så får Pioneer'en et "Godt køb", p.g.a. kræfterne og 11 forstærkerkanaler - mod Yamaha's 9 forstærkerkanaler. Yamaha'en bliver dog testvinder p.g.a. sin lydkvalitet. Også p.g.a. Pioneer'en kun har HDCP2.2 på 5 af de 8 HDMI-indgange.

Som de skriver i konklusionen:
"Skal vi vælge en forstærker på ren lydkvalitet, er det Yamaha som trækker det længste strå, og holder topplaceringen helt indtil kræfterne tager slut, hvor Pioneer'en stadig banker til, uanset hvor højt vi vil spille."

Så hvad vil man - spille så højt at det ikke er til at holde ud at høre på, eller ønsker man den bedste lydkvalitet?
Watt er ikke alt.

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 06:00
Jeg vil også forslå dig at kigge nærmere på Marantz.

https://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-surround-receiver-marantz-sr7010-soelv-p-1555.html" rel="nofollow - Marantz sr7010

Har selv haft denne receiver, og den spiller fantastisk.



Skrevet af: Potter
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 07:32
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

I nyeste udgave er der en sammenligningstest af Denon AVR-X6300H, Pioneer SC-LX901 (som er en ny og kraftigere udgave, end LX79) og Yamaha RX-A3060.

Og ja, Pioneer'en har mange kræfter - de måler 243W/8 ohm og 421W/4 ohm - dynamisk effekt. Det skal siges, at Pioneer'en er opgivet til 200W/8 ohm konstant og 270W/4 ohm konstant.

Yamaha'en måles til 218W/8 ohm og 367W/4 ohm. Yamah'en er opgivet til 150W/8 ohm og 230W/4 ohm konstant. Ja, Pioneer'en er overall kraftigere, men er det nok?

Kigger man så på lydkvaliteten, så får Pioneer'en et "Godt køb", p.g.a. kræfterne og 11 forstærkerkanaler - mod Yamaha's 9 forstærkerkanaler. Yamaha'en bliver dog testvinder p.g.a. sin lydkvalitet. Også p.g.a. Pioneer'en kun har HDCP2.2 på 5 af de 8 HDMI-indgange.

Som de skriver i konklusionen:
"Skal vi vælge en forstærker på ren lydkvalitet, er det Yamaha som trækker det længste strå, og holder topplaceringen helt indtil kræfterne tager slut, hvor Pioneer'en stadig banker til, uanset hvor højt vi vil spille."

Så hvad vil man - spille så højt at det ikke er til at holde ud at høre på, eller ønsker man den bedste lydkvalitet?
Watt er ikke alt.

M.v.h.
Nu har jeg ikke læst denne test endnu, men jeg har hørt på begge m.fl. herunder også Marantz. Og jeg er helt enig i, at Yamaha 3060 spiller og lyder bedst. 

Helt ærligt, hvis de virkelig skriver at Pioneer'en bare banker til, uanset hvor højt vi vil spille, så er det sgu en sandhed med modifikationer, jeg kan sgu ikke høre at den spiller højre, men den lyder til gengæld metallisk og er meget lys i toppen og den mangler ro og sjæl, og forskellen i watt er så minimal, hvis det skal omsættes til db. i spl så vil det vel være 1 eller måske 2db. i 4 ohm. Men varm bliver den altså ikke, det gør Yamaha'en til gengæld, men den koger ikke, vil tro den ligger på ca. 45 grader på låget, men det er kun et gæt. 

I øvrigt vil jeg klart fortrække YPAO fremfor MCACC



-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 08:01
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

I nyeste udgave er der en sammenligningstest af Denon AVR-X6300H, Pioneer SC-LX901 (som er en ny og kraftigere udgave, end LX79) og Yamaha RX-A3060.

Og ja, Pioneer'en har mange kræfter - de måler 243W/8 ohm og 421W/4 ohm - dynamisk effekt. Det skal siges, at Pioneer'en er opgivet til 200W/8 ohm konstant og 270W/4 ohm konstant.

Yamaha'en måles til 218W/8 ohm og 367W/4 ohm. Yamah'en er opgivet til 150W/8 ohm og 230W/4 ohm konstant. Ja, Pioneer'en er overall kraftigere, men er det nok?

M.v.h.


Hvad er det...2 mdr siden vi havde en lignende debat hvor du også citerede små bidder af en ubrugelig "test", hvor det dog viste sig(efter jeg havde googlet mig frem til den), de uheldigvis foretrak Pioneer på både muskler og lydkvalitet.
Så længe de ikke kalibrerer maskinerne manuelt ind efter en reference target kurve, kan du ikke bruge en enkelt mands vurdering af deres lydkvalitet til en pind. Og hvis de nu bare kalibrerede dem ind manuelt efter en reference target kurve, ville de lyde 98% ens. Bum
I øvrigt ligner deres effekt målinger noget der er målt i 2 kanals drift. Der hvor Pioneer altid stikker af fra feltet, er ved flerkanals drift, når der skal trækkes 5/7/9 kanaler samtidigt, og de andres strøm reserver slipper op pga af de ineffektive klasse a/b forstærkere.
Når det så er sagt, så koster en Yamaha 3060 vist omkring det dobbelte af trådstarters budget.
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Læs nu om kravene...
M.v.h.



Skrevet af: Claus P
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

I nyeste udgave er der en sammenligningstest af Denon AVR-X6300H, Pioneer SC-LX901 (som er en ny og kraftigere udgave, end LX79) og Yamaha RX-A3060.

M.v.h.

I nyeste udgave af ? 


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af Claus P Claus P skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

I nyeste udgave er der en sammenligningstest af Denon AVR-X6300H, Pioneer SC-LX901 (som er en ny og kraftigere udgave, end LX79) og Yamaha RX-A3060.

M.v.h.


I nyeste udgave af ? 


Beklager - rettet!

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

....men den lyder til gengæld metallisk og er meget lys i toppen og den mangler ro og sjæl...


Det er stort set den samme karakteristisk jeg udleder af det de skriver om Pioneer'en.

M.v.h.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Helt ærligt, hvis de virkelig skriver at Pioneer'en bare banker til, uanset hvor højt vi vil spille, så er det sgu en sandhed med modifikationer, jeg kan sgu ikke høre at den spiller højre, men den lyder til gengæld metallisk og er meget lys i toppen og den mangler ro og sjæl


Potter du er velkommen forbi til en demo og en kop kaffe i det midtjyske, hvis du gerne vil opleve en Pioneer der spiller silkeblødt og med oceaner af ro og sjæl, og bliver ved med det uanset hvor højt vi vil spille Den bliver dog kun brugt som pre på fronter, men i surround trækker den en stor center, samt 2 sæt gulvhøjttalere til surround. Send en PM ved interesse.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

...kan du ikke bruge en enkelt mands vurdering af deres lydkvalitet til en pind.


Nu er det så ikke "en enkelt mand", men et testhold...

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Når det så er sagt, så koster en Yamaha 3060 vist omkring det dobbelte af trådstarters budget.


Det var en generel observation, omkring Pioneer vs. Yamaha.
Og prisen er ikke mere irrelevant, end dit forslag om at sætte en 43,5 centimeters Pioneer ind i et 43 centimeters skab.
>Vi véd at du synes at Pioneer er Guds gave til menneskeheden, men så er det så heller ikke bedre, end alt muligt andet! Du kunne lige så vel have anbefalet en af de nye ONKYO'er, som er en Pioneer med et andet skilt og kabinet.

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:


Potter du er velkommen forbi til en demo og en kop kaffe i det midtjyske, hvis du gerne vil opleve en Pioneer der spiller silkeblødt og med oceaner af ro og sjæl, og bliver ved med det uanset hvor højt vi vil spille Den bliver dog kun brugt som pre på fronter, men i surround trækker den en stor center, samt 2 sæt gulvhøjttalere til surround.


Så alligevel ikke relevant, da det ikke siger noget om dens stereoformåen...

M.v.h.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:


Potter du er velkommen forbi til en demo og en kop kaffe i det midtjyske, hvis du gerne vil opleve en Pioneer der spiller silkeblødt og med oceaner af ro og sjæl, og bliver ved med det uanset hvor højt vi vil spille Den bliver dog kun brugt som pre på fronter, men i surround trækker den en stor center, samt 2 sæt gulvhøjttalere til surround.


Så alligevel ikke relevant, da det ikke siger noget om dens stereoformåen...

M.v.h.


Nu er det trods alt en tråd om surround receivere


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

....men den lyder til gengæld metallisk og er meget lys i toppen og den mangler ro og sjæl...


Det er stort set den samme karakteristisk jeg udleder af det de skriver om Pioneer'en.

M.v.h.
Jeg har stadig til gode at høre en surround receiver og mellemklasse effektforstærker som køre class D som ikke lyder rusten og skinger og uden opløsning i diskanten. 
Det kan godt være det bare mig, jeg har kørt med meget dyrt High End stereo i mange år, og har selvfølgelig min erfaring derfra. 
Men at få hele lydbilledet skåret ud som små papfigur som står placeret bag hinanden er da en degradering, men det er sådan jeg oplever Class D forstærker, beklager Class D er bare ikke mig jeg kan ikke holde ud at lytte på det, jeg bliver bare så træt.
 
At andre kan lig Classe D er fint med mig, hver sin smag og meningSmile 
 
Ingen tvivl om at Class D har en imponator effekt hos mange.
 
 


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

....men den lyder til gengæld metallisk og er meget lys i toppen og den mangler ro og sjæl...


Det er stort set den samme karakteristisk jeg udleder af det de skriver om Pioneer'en.

M.v.h.
Jeg har stadig til gode at høre en surround receiver og mellemklasse effektforstærker som køre class D som ikke lyder rusten og skinger og uden opløsning i diskanten. 
Det kan godt være det bare mig, jeg har kørt med meget dyrt High End stereo i mange år, og har selvfølgelig min erfaring derfra. 
Men at få hele lydbilledet skåret ud som små papfigur som står placeret bag hinanden er da en degradering, men det er sådan jeg oplever Class D forstærker, beklager Class D er bare ikke mig jeg kan ikke holde ud at lytte på det, jeg bliver bare så træt.
 
At andre kan lig Classe D er fint med mig, hver sin smag og meningSmile 
 
Ingen tvivl om at Class D har en imponator effekt hos mange.
 
 

Og så vil jeg da egentligt bare endnu kraftigere opfordre dig til og komme forbi til en demo Thumbs Up
Hvis ikke dine dårlige klasse D minder påvirker dig placeboisk, vil jeg tro du får et helt andet syn på klasse D. Kan hvertfald garantere der ikke er noget som helst skingert her. Når et system lyder skingert vil det også altid kunne spottes på en måling af frekvensgangen, som et eller andet form for hæv i området 2-4khz, eller generelt et manglende fald mellem 1khz-20khz.


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 15:11
Er der nogle af jer der har en Yamaha stående i et lignende møbel som kan hjælpe med et svar???

AV-Connection har Yamaha RX-A860 på fredag til 6500,- det ligner umiddelbart en god pris, tager jeg fejl?

Hvor varm bliver sådan en Marantz SR7010, og kan den det samme med nye lydformater og lign. som Yamaha'en? 

Og tilsvarende med Pioneer?

Hvad med denne her? 
https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemmebiograf/hjemmebioreceiver/denon-avr-x3300w-surround-receiver/


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 15:27
Marantzen bliver håndlun omkring HDMI boardet.
Den er fint med på de nye formater såsom Dolby Atmos og DTS-X.


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 15:32
Marantz'en vil jeg mene ihvertfald giver dig en nooooget bedre lyd.. den Yamaha pendant er vel a2050/2060?


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 15:45
Ok, så valget står mellem Marantz SR7017 (Hifi-freaks 8500,-), Yamaha RX-A860 (AV-connection 6500)og Denon X3300 (Hifi-klubben 7500,-).

Eller en Pioneer, men kan den fåes til en pris omkring de andre?


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Ok, så valget står mellem Marantz SR7017 (Hifi-freaks 8500,-), Yamaha RX-A860 (AV-connection 6500)og Denon X3300 (Hifi-klubben 7500,-).

Eller en Pioneer, men kan den fåes til en pris omkring de andre?
Ud fra ovenstående vil jeg vælge Marantz SR7010 - Den giver absolut mest valuta for pengene sammenlignet op i mod de andre du nævner.
 
 


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 17:23
Ok. Er der nogle mærker jeg burde tjekke i 5-10000,- klassen som jeg har glemt?

-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 23-November-2016 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

....Så længe de ikke kalibrerer maskinerne manuelt ind efter en reference target kurve, kan du ikke bruge en enkelt mands vurdering af deres lydkvalitet til en pind. Og hvis de nu bare kalibrerede dem ind manuelt efter en reference target kurve, ville de lyde 98% ens.


Nu er det så ikke "en enkelt mand", men et testhold...


Det lyder seriøst, men kan stadig ikke bruges til en skid

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Når det så er sagt, så koster en Yamaha 3060 vist omkring det dobbelte af trådstarters budget.


Det var en generel observation, omkring Pioneer vs. Yamaha.

Det vel så bare din fejl og generalisere. Der blev snakket 1060 vs LX79 som ligger tæt i prisleje.

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


>Vi véd at du synes at Pioneer er Guds gave til menneskeheden, men så er det så heller ikke bedre, end alt muligt andet! Du kunne lige så vel have anbefalet en af de nye ONKYO'er, som er en Pioneer med et andet skilt og kabinet.

M.v.h.


Til næste år måske. I år koster en Onkyo der tilsvarer LX79 alt for meget. Desuden er jeg endnu ikke faldet over en bekræftelse på at AccuEQ i Onkyo kan bruges til noget fornuftigt.


Skrevet af: SuneKeller
Skrevet den: 24-November-2016 kl. 09:34
Jeg har en Yamaha RX-1040 stående i et skab med stoflåger. Den bliver ikke ret varm synes jeg. Jeg åbner som regel kun i forbindelse med "festlige" lejligheder hvor der spilles højt. Smile Jeg havde tidligere en Denon som jeg synes blev noget varmere.... Jeg ville ikke være nervøs, men forhandleren skal selvfølgelig sige som han gør.

Mvh.
Sune


Skrevet af: rotelman
Skrevet den: 24-November-2016 kl. 10:38
Jeg har en Yamaha RX-A3050 som uden problemer står med en lukket låge dog med en åben bagside. 
Jeg kan klart bedst lide Yamaha's lyd over Marantz da jeg ikke bliver så træt i hovedet af det... måske er Marantz lyden bare for detajleret / lys til mig... Og Marantz bliver meget mere varm!

Jeg er ellers vild med Hifi Freaks priser på Marantz og deres service! I USA er det Yamaha som er billig mærket (under 2k $ for 3050) og Marantz som er dyrt (over 2k $ for 7010/7011) :-)



Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 24-November-2016 kl. 11:36
Det kunne være lidt interessant at vide hvad tomgangseffekten på de forskellige mærker er. Min Yamaha 2040 trækker 60 eller 100w alt efter om den er i eco eller ej. Den opleves slet ikke varm uden for et skab, men 100w er da alligevel en del. Det ville jeg ikke putte ind i et helt lukket skab. De modeller der bliver meget varme på kabinettet må enten have elendige køleløsninger eller meget stor tomgangseffekt. 


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 24-November-2016 kl. 11:48
En sælger ville ikke komme Yamaha RX-A860 i et skab, men en anden sælger ville godt turde at sætte Marantz'en i et, dog måske med åben låge.

Andre der har bud på Yamaha lyd i forhold til Marantz? Og evt. hvordan de passer til mine Dali.




-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 24-November-2016 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

En sælger ville ikke komme Yamaha RX-A860 i et skab, men en anden sælger ville godt turde at sætte Marantz'en i et, dog måske med åben låge.

Andre der har bud på Yamaha lyd i forhold til Marantz? Og evt. hvordan de passer til mine Dali.


Det lyder som komplet subjektive vurderinger. Hvis lågen er åben kan det være tæt ved lige meget om den står i et skab, med mindre den skal ind med et skohorn, så hvis du agter at have åben låge, når den er tændt, vil jeg sige at det kan være lige meget hvilken model du vælger. Enkelte modeller, bla. nogle Denon, bliver angiveligt meget varme på kabinettet, men en PC blæser til 100,- løser det. Prøv at kigge i Jetex biotråd. Det er værre med Lukket låge da tomgangseffekten ikke opgives og ikke er til at opdrive. Jeg har prøvet. En blæser hjælper heller ikke så meget i et lukket kabinet fordi varmen ikke kan slippe væk. Den bliver bare jævnet mere ud.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 24-November-2016 kl. 12:27
Jeg havde b.la. en Marantz SR7010 som jeg har lånt i forbindelse med udskiftning af receiver, jeg syns ikke umiddelbart den bliver varmer end f.eks. Yamaha RX-A3060, varmen er måske mere jævn fordelt over hele overfladen på Yamaha'en, hvor Marantz SR 7010 har et spot der bliver varmer end resten af overfladen.
Et lille gæt, hvis jeg ser en hel film med master volumen på -10db. så er ovefladen vel omkring 45 grader. Min 3060 står i en skænk/bænk med omkring 14 cm. luft til toppen og helt åben bag til. Jeg køre pt. med 7.2 opsætning crossover på 80Hz. De sidste 2 udgangstrin er ikke i drift endnu, men tror nu ikke at temperaturen vil ændre sig noget særligt ved brug af alle 9 trin.

-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: rotelman
Skrevet den: 24-November-2016 kl. 12:45
Jeg synes Yamaha passer fint til mine Dali Opticon... dvs Yamaha's varme lyd til Dali's lidt lyse (bånd diskant) lyd ;-) Ups glemte at jeg bruger en stereo DIY pre / effekt på Dali'erne sammen med Yamaha'en :-) Jeg prøvede også en Marantz SR 7010 og den blev meget mere varm end Yamaha'en på samme plads.


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 24-November-2016 kl. 17:35
Ok, tak for jeres svar.

Jeg kan se, at Hifi-klubben får Denon X2300 og X3300 på tilbud til Black Friday, skal de stadig i spil hvis prisen er rigtig og i så fald til hvilken pris bliver de et bedre køb, eller er det Marantz SR7010 og Yamaha RX-A860 valget står imellem?

rotelman: Mine Dali har ikke bånddiskant. Men det kan selvfølgelig være mine nye fronter får det.


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 24-November-2016 kl. 20:32
Denon og Marantz har samme ejer, og deres surroundreceivere deler derfor rigtig mange komponenter! En væsentlig forskel er dog, at Marantz benytter passive komponenter i indgangene, mod integrerede kredse hos Denon. Dette giver en lydmæssig fordel, i Marantz' favør.

Personligt er jeg mere til Yamaha, men ville ikke gå under RX-A1060.

M.v.h.


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 24-November-2016 kl. 20:34
Slettet

-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 25-November-2016 kl. 10:27
kan se at Denon x3300 er i dag til 5999,- er Marantz 2500,- mere værd og er Yamaha helt afskrevet fordi det er en 860 og ikke 1060?

-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 25-November-2016 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

kan se at Denon x3300 er i dag til 5999,- er Marantz 2500,- mere værd


Denon X3300 svarer vel til em Marantz SR-6010, som allerede koster 5.995,-

M.v.h.


Skrevet af: Claus P
Skrevet den: 25-November-2016 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Denon og Marantz har samme ejer, og deres surroundreceivere deler derfor rigtig mange komponenter! En væsentlig forskel er dog, at Marantz benytter passive komponenter i indgangene, mod integrerede kredse hos Denon. Dette giver en lydmæssig fordel, i Marantz' favør.

Personligt er jeg mere til Yamaha, men ville ikke gå under RX-A1060.

M.v.h.
Du er kun til Yamaha Tongue


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 25-November-2016 kl. 11:14
Nope! Jeg er også til f.eks. Anthem. Og har ikke noget imod Denon, Marantz m.fl. De falder blot ikke i min smag.
Jeg prøver dog - i modsætning til en del brugere - at se på, hvad en spørger har behov for. De fleste sidder jo blot og anbefaler det de selv har...

M.v.h.


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 25-November-2016 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:


Jeg havde b.la. en Marantz SR7010 som jeg har lånt i forbindelse med udskiftning af receiver, jeg syns ikke umiddelbart den bliver varmer end f.eks. Yamaha RX-A3060, varmen er måske mere jævn fordelt over hele overfladen på Yamaha'en, hvor Marantz SR 7010 har et spot der bliver varmer end resten af overfladen. <div abp="1484">Et lille gæt, hvis jeg ser en hel film med master volumen på -10db. så er ovefladen vel omkring 45 grader. Min 3060 står i en skænk/bænk med omkring 14 cm. luft til toppen og helt åben bag til. Jeg køre pt. med 7.2 opsætning crossover på 80Hz. De sidste 2 udgangstrin er ikke i drift endnu, men tror nu ikke at temperaturen vil ændre sig noget særligt ved brug af alle 9 trin.


hvordan oplever du lyden på de to receivere...uden EQ ?

Har selv en fornemmelse af at den største forskel faktisk ligger i EQ delen.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 25-November-2016 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:


Jeg havde b.la. en Marantz SR7010 som jeg har lånt i forbindelse med udskiftning af receiver, jeg syns ikke umiddelbart den bliver varmer end f.eks. Yamaha RX-A3060, varmen er måske mere jævn fordelt over hele overfladen på Yamaha'en, hvor Marantz SR 7010 har et spot der bliver varmer end resten af overfladen. <div abp="1484">Et lille gæt, hvis jeg ser en hel film med master volumen på -10db. så er ovefladen vel omkring 45 grader. Min 3060 står i en skænk/bænk med omkring 14 cm. luft til toppen og helt åben bag til. Jeg køre pt. med 7.2 opsætning crossover på 80Hz. De sidste 2 udgangstrin er ikke i drift endnu, men tror nu ikke at temperaturen vil ændre sig noget særligt ved brug af alle 9 trin.


hvordan oplever du lyden på de to receivere...uden EQ ?

Har selv en fornemmelse af at den største forskel faktisk ligger i EQ delen.

Jeg tænkte noget af det samme. Jeg ville vælge ud fra hvilket EQ system jeg selv bedst syntes om, og ud fra features og betjening. Uden EQ kan jeg ikke forestille mig at de lyder væsentligt forskelligt. Personligt sætter jeg stor pris på Yamahas mulighed for at tilrette med PEQ og helt manuel PEQ, men hvis man kan lide Audysseys lyd, så er det ikke nødvendigvis relevant.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 25-November-2016 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:


Jeg havde b.la. en Marantz SR7010 som jeg har lånt i forbindelse med udskiftning af receiver, jeg syns ikke umiddelbart den bliver varmer end f.eks. Yamaha RX-A3060, varmen er måske mere jævn fordelt over hele overfladen på Yamaha'en, hvor Marantz SR 7010 har et spot der bliver varmer end resten af overfladen. <div abp="1484">Et lille gæt, hvis jeg ser en hel film med master volumen på -10db. så er ovefladen vel omkring 45 grader. Min 3060 står i en skænk/bænk med omkring 14 cm. luft til toppen og helt åben bag til. Jeg køre pt. med 7.2 opsætning crossover på 80Hz. De sidste 2 udgangstrin er ikke i drift endnu, men tror nu ikke at temperaturen vil ændre sig noget særligt ved brug af alle 9 trin.


hvordan oplever du lyden på de to receivere...uden EQ ?

Har selv en fornemmelse af at den største forskel faktisk ligger i EQ delen.
Den korte, jeg syns faktisk de spiller godt begge 2 i stereo, men jeg syns nu Yamaha'en virker lidt mere åben og har noget mere attack og virker mere overbevisende. I surround syns jeg faktisk at Marantz'en løber relativ hurtig tør for kræfter (7 kanaler drevet") Det sidste, var for mig også den primær oversag til at fra vælge Marantz.


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 25-November-2016 kl. 13:45
Men det er en 3060, jeg snakker om en 860, er det det samme bare med færre kræfter?
Hvilken af dem er mest fremtidssikret?

Er Marsntz'en 2500,- mere værd end de andre?

-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 25-November-2016 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Men det er en 3060, jeg snakker om en 860, er det det samme bare med færre kræfter?
Hvilken af dem er mest fremtidssikret?

Er Marsntz'en 2500,- mere værd end de andre?
Det var et svar til P.LAS.
 
Mest for pengene under 10k må være Marantz SR7010 selvom den har fået en afløser her i slut 2016. Den har en 11.2 processor til Dolby Atmos og DTS X, HDR og BT2020 pass through. Hvad fremtiden angår, så tror jeg ikke denne er ringere stillet end nogen anden receiver er. 


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 25-November-2016 kl. 16:00
Tak for svar.

-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 30-November-2016 kl. 21:19
Pga. pladsmangel har jeg nu kigget på Marantz SR5010, SR5011 og Onkyo TX-RZ710. 

Kender i noget til dem?



-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.



Print side | Luk vindue