Print side | Luk vindue

Er mit spritnye LG OLED dødt?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: OLED TV
Forumbeskrivelse: Forum for OLED TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=150269
Udskrevet den: 16-April-2024 kl. 22:29


Emne: Er mit spritnye LG OLED dødt?
Skrevet af: bleed_blue
Emne: Er mit spritnye LG OLED dødt?
Skrevet den: 11-Februar-2017 kl. 18:28
Jeg modtog et LG 65B6V i dag, og de første timer gik fint med at se noget streaming på youtube og viaplay. Derefter hentede jeg en LG HDR 4K demo video fra demo-uhd3d og lagde på et USB stick. Det afspillede fint.

Nu kommer problemet.... Jeg slukker tv'et en halv times tid, usb sticket forbliver i tv'et. Da jeg tænder igen, og vil vise samme demo film, går tv'et i sort et minut inde i klippet. Det slukker ikke, men forbliver komplet sort. Jeg kan ikke komme i nogen som helst menuer.

Jeg kan slukke tv'et, og selve det røde standby lys lyser også (derved ved jeg, at der er strøm på). Når jeg tænder igen forbliver skærmen helt sort. Der kommer intet logo eller lignende, og lige meget hvad jeg trykker på, sker der intet. Ej heller hvis jeg prøver vi knapperne under selve panelet.

Jeg har prøvet at cutte strømmen, men med samme resultat. Jeg har dog endnu ikke prøvet at tage alle ledninger ud og genstarte (er på familiebesøg pt).

Tror I mit panel er dødt? Nogle tips?

Det har unægteligt lagt en noget af en dæmper på mit humør, må jeg indrømme.

NB. Købt og leveret af Elgiganten.



Svar:
Skrevet af: Roland
Skrevet den: 11-Februar-2017 kl. 18:37
Ved ikke om det hjælper, men har du prøvet at fjerne usb-sticket, inden du tænder for tv'et ?

-------------
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks


Skrevet af: bleed_blue
Skrevet den: 11-Februar-2017 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af Roland Roland skrev:

Ved ikke om det hjælper, men har du prøvet at fjerne usb-sticket, inden du tænder for tv'et ?


Ja, det gjorde heller ingen forskel.

Jeg ved ikke om det har betydning, men når jeg tænder igen efter standby, flasher standby lyset tre gange.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 11-Februar-2017 kl. 18:39
Jeg ville returnere det, når det er dødt samme dag, du modtog det. Mit eget virkede ikke på wi-fi første dag, og det blev ombyttet.

-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 11-Februar-2017 kl. 19:21
Det skyldes ikke at TV'et er startet på en (automatisk) opdatering af firmware, og du så har slukket for det midt i opdatering = brick!?

M.v.h.


Skrevet af: bleed_blue
Skrevet den: 11-Februar-2017 kl. 19:27
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det skyldes ikke at TV'et er startet på en (automatisk) opdatering af firmware, og du så har slukket for det midt i opdatering = brick!?

M.v.h.


Ville det så ikke have givet mig en besked om, at den opdaterede?

Under alle omstændigheder røg billedet af sig selv, mens jeg så ovennævnte videoklip fra en usb stick. Derudover tjekkede jeg manuelt i menuen, da jeg modtog tv'et, om der var nye opdateringer. Det var der ikke.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 11-Februar-2017 kl. 21:31
Ok. Det var blot en tanke.
Men retur med skidtet, og så en ny B6V hjem.

M.v.h.


Skrevet af: bleed_blue
Skrevet den: 11-Februar-2017 kl. 21:52
Ja, jeg må nok have fat i Elgiganten på mandag. 

Jeg har ikke rigtig nogen erfaring med Elgigantens kundeservice, så jeg bliver lidt nervøs:

Kan jeg gøre mig forhåbninger om, at de er behjælpelige med transport? Jeg fik det jo leveret (mod betaling), da jeg netop ikke selv har mulighed for at fragte et sådan stort tv i min egen bil.

Vil de mon ombytte med det samme, eller skal tv'et på et to måneders værkstedsbesøg?

Jeg ved godt, at det nok er nogle spørgsmål der er svære for andre at besvare, men kan kunne jo være "heldig", at andre har erfaringer i den retning.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Februar-2017 kl. 21:56
Du siger til dem som det er, og at du forventer en ombytning. Hvis de vil sende det på værksted, så må du jo selv betale for at returnere det. Hellere det end undvære TV i ugevis, og vide at man har købt et nyt repareret TV.


Skrevet af: xalodogan
Skrevet den: 11-Februar-2017 kl. 22:26
Jeg ville nok bare undgå at fortælle dem at fejlen kom efter isat af USB stik. Kunne jo være at der har været en fil / virus på USB som LG ikke kunne lide  :-)


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 11-Februar-2017 kl. 23:18
Jeg mener at hvis et TV er defekt indenfor de første få uger, kan kunden vælge hvad han vil: Ombytning, rep. eller returnering.

M.v.h.


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 11-Februar-2017 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg mener at hvis et TV er defekt indenfor de første få uger, kan kunden vælge hvad han vil: Ombytning, rep. eller returnering.

M.v.h.

Er det sådan du syntes det burde være, eller mener du reglerne er sådan på området?

Jeg tror Elgiganten og lovgivningen er lidt ligeglade med, hvad du mener, hvis loven er anderledes.

Personligt har jeg selv købt en iPhone 5 for nogle år siden hos Telenor. Da jeg kom hjem og fik den tændt virkede Home knappen ikke. Da jeg reklamerede over det fik jeg besked på at den skulle sendes ind. Det var surt, men jeg gjorde ikke så meget mere ved det. 


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 11-Februar-2017 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Du siger til dem som det er, og at du forventer en ombytning. Hvis de vil sende det på værksted, så må du jo selv betale for at returnere det. Hellere det end undvære TV i ugevis, og vide at man har købt et nyt repareret TV.

Han skal ikke selv betale for at få det sendt tilbage til forhandleren, hverken hvis det skal ombyttes eller på værksted.

Hvis det var returretten han ville benytte, så var det anderledes, så skal han selv betale returfragten.

http://www.forbrug.dk/Hotlinen/Hvem-betaler-forsendelse-ved-ehandel?tc=EF353B04ED5E444FBA6226AFE4429E5C" rel="nofollow - http://www.forbrug.dk/Hotlinen/Hvem-betaler-forsendelse-ved-ehandel?tc=EF353B04ED5E444FBA6226AFE4429E5C



-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Februar-2017 kl. 23:37
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Du siger til dem som det er, og at du forventer en ombytning. Hvis de vil sende det på værksted, så må du jo selv betale for at returnere det. Hellere det end undvære TV i ugevis, og vide at man har købt et nyt repareret TV.


Han skal ikke selv betale for at få det sendt tilbage til forhandleren, hverken hvis det skal ombyttes eller på værksted.

Hvis det var returretten han ville benytte, så var det anderledes, så skal han selv betale returfragten.

http://www.forbrug.dk/Hotlinen/Hvem-betaler-forsendelse-ved-ehandel?tc=EF353B04ED5E444FBA6226AFE4429E5C" rel="nofollow - http://www.forbrug.dk/Hotlinen/Hvem-betaler-forsendelse-ved-ehandel?tc=EF353B04ED5E444FBA6226AFE4429E5C


Jamen så har du forstået det helt rigtigt.

Han skal selvfølgelig ikke betale for at få det ombyttet. Men hvis Elgiganten er kontrære og vil hadet på værksted, kan han benytte returretten, hvis han selv betaler fragt.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 11-Februar-2017 kl. 23:56
Oprindeligt skrevet af bleed_blue bleed_blue skrev:

Ja, jeg må nok have fat i Elgiganten på mandag. 
 
De har også åbent søndag hvis du ikke kan vente.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 11-Februar-2017 kl. 23:58
Jeg syntes nok at man kunne vælge at få ombyttet i stedet for rep:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerguides/Fejl-eller-mangel-ved-varen/Valget-mellem-ombytning-og-reparation?tc=C5C36C52898F4B2FB4ADD359034C3A84" rel="nofollow - http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerguides/Fejl-eller-mangel-ved-varen/Valget-mellem-ombytning-og-reparation?tc=C5C36C52898F4B2FB4ADD359034C3A84

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 11-Februar-2017 kl. 23:59
Og sælger betaler for omkostninger, inkl. fragt - og skal sørge for emballage, hvis du har smidt kassen bort og de vil have sendt i kassen:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerguides/Reparation-eller-ombytning/Reparation-og-ombytning-uden-udgift-for-forbrugeren?tc=C5C36C52898F4B2FB4ADD359034C3A84" rel="nofollow - http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerguides/Reparation-eller-ombytning/Reparation-og-ombytning-uden-udgift-for-forbrugeren?tc=C5C36C52898F4B2FB4ADD359034C3A84

M.v.h.


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 12-Februar-2017 kl. 00:02
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg syntes nok at man kunne vælge at få ombyttet i stedet for rep:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerguides/Fejl-eller-mangel-ved-varen/Valget-mellem-ombytning-og-reparation?tc=C5C36C52898F4B2FB4ADD359034C3A84" rel="nofollow - http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerguides/Fejl-eller-mangel-ved-varen/Valget-mellem-ombytning-og-reparation?tc=C5C36C52898F4B2FB4ADD359034C3A84

M.v.h.

Har du overhovedet læst den artikel du linker til?
Den fortæller da netop det stik modsatte af, hvad du påstår. 




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 12-Februar-2017 kl. 00:03
Sådan lige et forsøg:

Hiv strømmen fra.
Tag alle andre stik ud.
Sæt strøm til og start op

Tre blink = hiv ledningen ud af væggen igen og vent 4-6 timer inden du sætter strøm til igen.

Tre blink = tag fat i Elgiganten.

P.S. Du er ikke alene
https://www.cnet.com/forums/discussions/lg-smarttv-lg42ln570v-red-stand-by-light-blinks-3-times/" rel="nofollow - https://www.cnet.com/forums/discussions/lg-smarttv-lg42ln570v-red-stand-by-light-blinks-3-times/

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: bleed_blue
Skrevet den: 12-Februar-2017 kl. 06:55
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Sådan lige et forsøg:

Hiv strømmen fra.
Tag alle andre stik ud.
Sæt strøm til og start op

Tre blink = hiv ledningen ud af væggen igen og vent 4-6 timer inden du sætter strøm til igen.

Tre blink = tag fat i Elgiganten.

P.S. Du er ikke alene
https://www.cnet.com/forums/discussions/lg-smarttv-lg42ln570v-red-stand-by-light-blinks-3-times/" rel="nofollow - https://www.cnet.com/forums/discussions/lg-smarttv-lg42ln570v-red-stand-by-light-blinks-3-times/

Klaus

Det hjalp desværre heller ikke. TV'et var komplet unplugged natten over. Stadig sort skærm og tre røde flashes / blink.

Det var ironisk nok under afspilning af en LG demovideo at det døde.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 12-Februar-2017 kl. 10:11
Mit LG B6 blev også leveret, og ombytningen foregik ved at Elgiganten kom med et nyt tv, bar det ind, hjalp mig med at pille det gamle ned af væggen og sætte det nye op.
Det var uden omkostninger for mig.


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: bleed_blue
Skrevet den: 12-Februar-2017 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Mit LG B6 blev også leveret, og ombytningen foregik ved at Elgiganten kom med et nyt tv, bar det ind, hjalp mig med at pille det gamle ned af væggen og sætte det nye op.
Det var uden omkostninger for mig.

Det er rart at læse. Hvor lang tid gik der før du reklamerede, til der kom et nyt tv ind ad døren?


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 12-Februar-2017 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af bleed_blue bleed_blue skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Mit LG B6 blev også leveret, og ombytningen foregik ved at Elgiganten kom med et nyt tv, bar det ind, hjalp mig med at pille det gamle ned af væggen og sætte det nye op.
Det var uden omkostninger for mig.

Det er rart at læse. Hvor lang tid gik der før du reklamerede, til der kom et nyt tv ind ad døren?

Der gik en måned, men det var i august måned, og Elgiganten havde ikke flere på lager. Jeg fik byttet straks de fik et på lager igen.

Jeg ringede til Elgigantens kundeservice og aftalte det hele. Jeg ved ikke om det er bedre end at gå ind i en butik, men jeg havde ingen problemer, da jeg sagde at jeg hellere ville have et nyt, end at LG kom ud og reparerede det.


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 12-Februar-2017 kl. 11:01
Jeg reklamerede i tidernes morgen omkring lodrette striber på min Samsung skærm især ved sport og lyse scener i bevægelse. Det var med stor modvillige men de ombyttede tv'et to gange lige efter hinanden pga samme fejl, så ved anden levering havde de pakket det op kalibrereret det, det var der dog stadig men i sådan en lille grad at jeg beholdte det

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: davdu
Skrevet den: 12-Februar-2017 kl. 16:01
Pak det pænt ind og så retur. De har jo 14dages retur ret. Har ikke haft problemer med dem.
https://www.elgiganten.dk/cms/20131205_102024/aftersales-0025-crm-2-1-14-dages-abent-kob/


Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 12-Februar-2017 kl. 20:28
Oprindeligt skrevet af davdu davdu skrev:

Pak det pænt ind og så retur. De har jo 14dages retur ret. Har ikke haft problemer med dem.
https://www.elgiganten.dk/cms/20131205_102024/aftersales-0025-crm-2-1-14-dages-abent-kob/

Returretten er vel ikke det relevante her, for ved at bruge den, skal man selv sørge for at varen kommer tilbage til sælger.
Og jeg håber da ikke der er nogen der konstaterer at en vare er defekt, og så blot returnerer det via returretten, uden at gøre opmærksom på at det fejler noget.

Det er spild af alles tid, hvis varen ender med at blive solgt igen, med fejl på.
Og hvis Elgiganten tjekker varen, og man ikke har nævnt fejlen, vil jeg mene, at man står meget skidt.

Så man skal reklamere, og bede, om at få ombyttet varen til en ny, da det er sket så kort tid efter købet.
Så tænker jeg det vil være ved, at Elgiganten leverer et nyt, og tager det "gamle" med.

Noget helt andet.
Hvordan skal et fuldt funktionelt B6V opføre sig når man tænder det?
Jeg har lige hængt et 55" op hos min mor, og når det tændes, kommer der også 3 blink (omend med ca 1 sek imellem).
Det fejler så vidt vides ingenting.

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: bleed_blue
Skrevet den: 12-Februar-2017 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Oprindeligt skrevet af davdu davdu skrev:

Pak det pænt ind og så retur. De har jo 14dages retur ret. Har ikke haft problemer med dem.
https://www.elgiganten.dk/cms/20131205_102024/aftersales-0025-crm-2-1-14-dages-abent-kob/


Returretten er vel ikke det relevante her, for ved at bruge den, skal man selv sørge for at varen kommer tilbage til sælger.
Og jeg håber da ikke der er nogen der konstaterer at en vare er defekt, og så blot returnerer det via returretten, uden at gøre opmærksom på at det fejler noget.

Det er spild af alles tid, hvis varen ender med at blive solgt igen, med fejl på.
Og hvis Elgiganten tjekker varen, og man ikke har nævnt fejlen, vil jeg mene, at man står meget skidt.

Så man skal reklamere, og bede, om at få ombyttet varen til en ny, da det er sket så kort tid efter købet.
Så tænker jeg det vil være ved, at Elgiganten leverer et nyt, og tager det "gamle" med.

Noget helt andet.
Hvordan skal et fuldt funktionelt B6V opføre sig når man tænder det?
Jeg har lige hængt et 55" op hos min mor, og når det tændes, kommer der også 3 blink (omend med ca 1 sek imellem).
Det fejler så vidt vides ingenting.

Mvh Michael


Der skal komme en animeret menu, hvor man bliver bedt om at gennemgå en lille setup proces.

Edit: ups, jeg læste det som om, hvordan det skal opføre sig første gang man tænder det. Men det står der jo ikke.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 01:41
Få nu ringet til Elgigantens kundeservice, når de åbner mandag.
Og få aftalt en ombytning til er nyt fejlfrit tv. Du har fat i den lange ende, da du kan fortryde et køb, og dermed returnere tv'et uden begrundelse.


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Få nu ringet til Elgigantens kundeservice, når de åbner mandag.
Og få aftalt en ombytning til er nyt fejlfrit tv. Du har fat i den lange ende, da du kan fortryde et køb, og dermed returnere tv'et uden begrundelse.

Men hvis du gør brug af din fortrydelsesret, så skal du selv betale for at sende TV retur.

Problemet er jo, at han ikke selv har mulighed for at fragte TV'et retur.



Skrevet af: bleed_blue
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 16:32
En lille update:

Elgiganten henviste til LG, som oprettede en serviceaftale, og jeg får besøg af en tekniker på onsdag, som skal forsøge at fikse det (synes jeg hørte dem nævne strømforsyningen).

Det kan jeg godt stille mig tilfreds med.


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 19:58
**Slettet grundet dobbelt indlæg **

-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 20:53
Jeg er klar over at dit problem i første omgang er løst.

Men jeg er imponeret over hvordan folk laver deres egne regler hvad returret og reklamationsret angår.

Han kan ikke ifølge returretten levere dette fjernsyn tilbage.
Ved returret gælder (for Elgiganten og onlinekøb generelt)
(taget fra elgigantens hjemmeside: Forudsætningen er, at du har kvitteringen, at varen er komplet, og at varen er i samme stand som da du modtog den.)
Fjernsynet er defekt, altså ikke i samme stand.

At Elgiganten sikkert ville synes det var OK, grundet hans dårlige oplevelse med dette tv, er deres valg, og ikke en ret man har som forbruger.

Så her er det reklamations retten som gælder.

Her er reglerne dog meget "flyvske"
Købeloven kan læses på mange måder, og derfor vil det oftest være en dommer under en retssag som skal afgøre hvordan købeloven skal forståes.
Hans afgørelse vil så danne præcedens for lignende sager.
f.eks bruger man i købeloven at en mangel skal løses indenfor "rimelig tid".
rimelig tid er dog ikke defineret i selve købeloven, men er idag typisk defineret som værende indenfor nogle uger.
men dette gælder ikke altid, da f.eks en bil jo typisk tager flere måneder at producere, da den jo er skræddersyet til dig.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: bleed_blue
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 21:07
Jeg kan da lige tilføje, at jeg slet ikke fik tilbudt muligheden for ombytning. Jeg blev straks henvist til LG-kundeservice.

Som andre har nævnt, returretten har jeg ikke rigtig overvejet at benytte, da jeg jo selv ville skulle betale for at få det returneret. Og så er det jo problemet med at levere et defekt produkt tilbage.

Jeg arbejder et sted, hvor vi udfører en del reparationer for Elgiganten (ikke radio/tv), så jeg prøvede lige at spørge chefteknikeren ind til, om hvorledes Elgigantens DOA (dead on arrival) regler er. Han mente, at de kun har DOA for produkter op til 1000 kr (han var dog ikke 100% sikker).


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af bleed_blue bleed_blue skrev:

Jeg kan da lige tilføje, at jeg slet ikke fik tilbudt muligheden for ombytning. Jeg blev straks henvist til LG-kundeservice.
 
Og det er faktisk forkert. Da sagen kun er mellem dig og Elgiganten, da Elgiganten har solgt dig TV'et og derfor skal opfylde reklamationsretten ifølge købeloven.
 


Skrevet af: bleed_blue
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af bleed_blue bleed_blue skrev:

Jeg kan da lige tilføje, at jeg slet ikke fik tilbudt muligheden for ombytning. Jeg blev straks henvist til LG-kundeservice.
 
Og det er faktisk forkert. Da sagen kun er mellem dig og Elgiganten, da Elgiganten har solgt dig TV'et og derfor skal opfylde reklamationsretten ifølge købeloven.
 

Ja, jeg er med på, at Elgiganten som sådan ikke bare kan sende aben videre. Og hvis jeg insisterede, kunne jeg have tvunget dem til at håndtere det. Men jeg valgte en anden tilgang i håb om, at det så vil køre med gnidningsløst. Og når der kommer en tekniker på besøg to dage efter min anmeldelse, så tror jeg beslutningen er fin nok.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 22:00
Oprindeligt skrevet af bleed_blue bleed_blue skrev:

Jeg kan da lige tilføje, at jeg slet ikke fik tilbudt muligheden for ombytning. Jeg blev straks henvist til LG-kundeservice.

Som andre har nævnt, returretten har jeg ikke rigtig overvejet at benytte, da jeg jo selv ville skulle betale for at få det returneret. Og så er det jo problemet med at levere et defekt produkt tilbage.

Jeg arbejder et sted, hvor vi udfører en del reparationer for Elgiganten (ikke radio/tv), så jeg prøvede lige at spørge chefteknikeren ind til, om hvorledes Elgigantens DOA (dead on arrival) regler er. Han mente, at de kun har DOA for produkter op til 1000 kr (han var dog ikke 100% sikker).

Tilbudt!? Du skulle ha forlangt en ombytning, efter at ha fortalt din store skuffelse over at have købt et nyt TV i dyre domme og så modtage et defekt TV på adressen. Nå men sådan er vi så forskellige


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 22:04
I følge købeloven kan han ikke forlange en ombytning

-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 22:06
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

I følge købeloven kan han ikke forlange en ombytning

Hvor står det? Link

Han har modtaget et defekt TV! Det er en ombytter!


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 22:12
Jævnfør hvad jeg skrev tidligere http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerleksikon/Reklamationsret?tc=740F1814A3D24C089538501A55EC0D6A" rel="nofollow - link

-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 22:15
Klikbart link tak


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 22:18
Stop dig selv.

-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 22:26
Nr 2 i Mine Valgmuligheder passer med det jeg skriver. Sælger kan kun nægte ombytning hvis det betyder store udgifter for ham


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Klikbart link tak




M.v.h.


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 22:31
Læs nu hvad der står
Når du har truffet dit valg, fx at du ønsker ombytning, kan sælger igen afvise, hvis det vil være uforholdsmæssigt dyrt at ombytte i forhold til at afhjælpe manglen, fx ved at reparere.

-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Læs nu hvad der står
Når du har truffet dit valg, fx at du ønsker ombytning, kan sælger igen afvise, hvis det vil være uforholdsmæssigt dyrt at ombytte i forhold til at afhjælpe manglen, fx ved at reparere.

Ja og?


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 22:36
Det er næsten helt sikkert billigere at sende en reparatør ud og fikse fejlen.
Ellers så står Elgiganten/LG med et TV de først skal reparere, og bagefter sælge som brugt. Der går det hen og bliver uforholdsmæssigt dyrt..

-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 22:45
Men jeg vil igen henvise til hvad jeg skrev tidligere.
Der er ingen definitioner for uforholdsmæssigt stort, og rimelig tid osv.
Derfor er man nød til at lade det gå rettens vej hvis man er utilfreds, og så vil man for fremtiden bruge den sag til at skabe præcedens for fremtidige lignende sager.

-------------
BaaaaaH


Skrevet af: HomeTheater
Skrevet den: 13-Februar-2017 kl. 23:47
Ja og det er meget nemmere og hurtigere end 2 dage 👍

-------------
PanasonicTX-P55VT50, Sony HW40, Yamaha RX-V2900, 2x Nvidia Shield, 2x Nexus Player, Xbox one S, 3x Monitor Audio silver center, Monitor Audio surround, Paradigm ADP150 dipole, Velodyne SPL 1200 Ultra


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 06:40
Jeg må sige det her er en dårlig sag for LG og kan da egentlig godt forstå Elgiganten vil have LG til at tage sig af det direkte. Så kan man diskutere hvad der er lov og ret. Her får Elgiganten "tørret" alt besværet med dialog etc. med LG af på slutbruger som nu "hænger" på den.

Hvis trådstarter er tilfreds med at en tekniker kommer og fikser fejlen er det fint og lad os krydse fingre for at et besøg afhjælper problemet. Men personligt ville jeg altid selv ha' en dårlig smag i munden over at have købt et defekt produkt og spørgsmålet er om der kom mere LG udstyr indenfor døren efterfølgende. Via Elgiganten eller andre kanaler.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 07:24
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nr 2 i Mine Valgmuligheder passer med det jeg skriver. Sælger kan kun nægte ombytning hvis det betyder store udgifter for ham

Ja og det har Elgiganten vurderet at det er en større udgift for dem at bytte end at sende LG ud.

Og så kan du ikke forlange en ombytning. Længer er den ikke.


Skrevet af: saaby
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 10:05
Har selv i tidernes morgen haft LG tekniker ude til udskiftning af et mainboard på et SL8000. Det forløb uden problemer (og løste så også et andet problem med susen i højttalerne ved lav lydstyrke), og syntes det er en ok behagelig løsning, i stedet for at pakke, køre, indlevere, vente, køre, .......

Har så også prøvet at modtage et Sony 805 der efter 1 min. gik i sort men stadig havde lyd. Købt i Bilka, men ringede selv direkte til Sony support (da det var hvad Bilkas anbefalede på deres hjemmeside). Beskeden fra Sony var så, at de kunne godt oprette en sag, men når det var så nyt, så burde jeg ringe til forhandleren, og få det ombyttet - hvilket jeg så gjorde uden problemer. Fandt efterfølgende ud af, at Bilka havde (og har måske stadigvæk) en nedskrevet politik om at ombytte defekte vare såfremt de fejlede op til 14 dage efter modtagelse. Har dog aldrig læst købelovens regler, som at dette var et krav, så tager det mere som en service fra Bilkas og i dette tilfælde også Sonys side.

Personligt syntes jeg det er fint at kommunikere direkte med leverandørens support/service - føler det giver bedre mulighed for mere præcis og korrekt definition af problemstillingen samt bedre indblik i og opfølgning på sagen.   


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 10:09
Det gør det også meget lettere at planlægge et tekniker besøg, hvis man har direkte fat i værkstedet, i stedet for at det skal gå igennem forhandler og så frem og tilbage.

-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nr 2 i Mine Valgmuligheder passer med det jeg skriver. Sælger kan kun nægte ombytning hvis det betyder store udgifter for ham


Ja og det har Elgiganten vurderet at det er en større udgift for dem at bytte end at sende LG ud.

Og så kan du ikke forlange en ombytning. Længer er den ikke.

Så har de vurderet forkert! En ombytning klarer sagen herognu for kunden. Hvilket bøvl og udgifter Elgiganten end måtte ha ifm med ombytning og retur tagning af defekt apparat er i sidste ende en sag mellem Elgiganten og LG.

Nu tørrer de problemet af på kunden. Giver dem selv og LG et dårligt ry. Sælger nok færre Produkter og især LG, pga en service der er dårligere end kunden forventer. Så i virkeligheden er udgiften nok større ved det valg Elgiganten har gjort.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Så har de vurderet forkert! En ombytning klarer sagen herognu for kunden.


Hvilket en reparation også gør.

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Nu tørrer de problemet af på kunden. Giver dem selv og LG et dårligt ry. Sælger nok færre Produkter og især LG, pga en service der er dårligere end kunden forventer. Så i virkeligheden er udgiften nok større ved det valg Elgiganten har gjort.


Sikke noget sludder.

Hvis nu benzinpumpen var gået på din Polo 5 dage efter du fik den leveret, forventede du så også med at få en spritny bil?


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Så har de vurderet forkert! En ombytning klarer sagen herognu for kunden.


Hvilket en reparation også gør.

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Nu tørrer de problemet af på kunden. Giver dem selv og LG et dårligt ry. Sælger nok færre Produkter og især LG, pga en service der er dårligere end kunden forventer. Så i virkeligheden er udgiften nok større ved det valg Elgiganten har gjort.


Sikke noget sludder.

Hvis nu benzinpumpen var gået på din Polo 5 dage efter du fik den leveret, forventede du så også med at få en spritny bil?


Klaus

NU IGEN!

Men hvad er dit argument/din holdning?
Skal hele bilen byttes?

Du smider en masse bolde rundt, men du giver ingen kilder selv.
Kan du finde en kilde på en sag, hvor at forhandler ikke har fået lov til at forsøge reparation af er TV ? Men er blevet tvunget ombytning?

-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 11:06
Blank@ Du kender min holdning. Og det link du gav er åbent for tolkning.


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Kampus, vi er alle med på hvordan DU godt kunne tænke dig det skulle være.
Sagen er bare sådan at der ingen steder i lovgivningen står noget om at den skal rette sig efter dit hoved.
Lovgivningen er lidt mere generelt bygget op, og her prøver man at lave en god løsning for både kunder og de erhvervsdrivende.

Det drejer sig ikke om mig, men min mening. Husk at gå efter bolden.....

Jeg går også efter bolden.
Derfor jeg skriver "dit hoved" som er indforstået med at det er din mening.
Problemet er at du giver udtryk for at det er lovgivningen, og ikke din mening.
Så nu kan vi slutte den, og sige at din mening og lovgivningen ikke går hånd i hånd.
Mest så dem som læser tråden her ikke tror at du refererer til lovgivningen, men blot udtrykker din personlige holdning.

-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 11:22
Blank@ Jeg er på forbrugernes side.

Og iøvrigt, selv BaaaaaH


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Hvis nu benzinpumpen var gået på din Polo 5 dage efter du fik den leveret, forventede du så også med at få en spritny bil?


NU IGEN!


Ja, nu igen.

Prøv at svar på spørgsmålet.........


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 33
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 16:47
Kampus du er her kun for at lave ballade, du burde udelukkes. Også pga dine meninger aldrig er neutrale og nuancerede men farvet af hvad du selv ejer, dette er meget meget slemt. Jegnpåtænker at gi e dig en bøde på 1500kr sender en adresse hvor du kan sende pengene til


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 17:12
Oprindeligt skrevet af Japer Japer skrev:

Kampus du er her kun for at lave ballade, du burde udelukkes. Også pga dine meninger aldrig er neutrale og nuancerede men farvet af hvad du selv ejer, dette er meget meget slemt. Jegnpåtænker at gi e dig en bøde på 1500kr sender en adresse hvor du kan sende pengene til

Du ved vel godt godt hvad du er på vej ud i?

Måske man skulle tråden gå tilbage til emnet i stedet for at udstille sig selv som ja..... tænk jer til resten selvDead


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: nesager
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af Japer Japer skrev:

Kampus du er her kun for at lave ballade, du burde udelukkes. Også pga dine meninger aldrig er neutrale og nuancerede men farvet af hvad du selv ejer, dette er meget meget slemt. Jegnpåtænker at gi e dig en bøde på 1500kr sender en adresse hvor du kan sende pengene til


Det er dog utrolig hvad der kan skrives her på siden Thumbs Down


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af Japer Japer skrev:

Kampus du er her kun for at lave ballade, du burde udelukkes. Også pga dine meninger aldrig er neutrale og nuancerede men farvet af hvad du selv ejer, dette er meget meget slemt. Jegnpåtænker at gi e dig en bøde på 1500kr sender en adresse hvor du kan sende pengene til


LOL

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Oprindeligt skrevet af Japer Japer skrev:

Kampus du er her kun for at lave ballade, du burde udelukkes. Også pga dine meninger aldrig er neutrale og nuancerede men farvet af hvad du selv ejer, dette er meget meget slemt. Jegnpåtænker at gi e dig en bøde på 1500kr sender en adresse hvor du kan sende pengene til


Det er dog utrolig hvad der kan skrives her på siden Thumbs Down
Ja, man gør en hel del for at siden bliver ødelagt - syndConfused


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Emilos88
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 18:42
Det kunne man jo også mene at de mennesker der skriver direkte forkerte ting, og overhovedet ikke kan holde sig til en diskussion gør.

Jeg kunne jo bare rette folk, men det gør jeg for det meste ikke, jeg ærger mig bare over det jeg læser. Men jeg kan nemt finde de 20 første indlæg Kampus har lavet som enten er helt forkerte, eller selvmodsigende.


-------------
Get HIFI or die trying c",


Skrevet af: Pinch
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det drejer sig ikke om mig, men min mening. Husk at gå efter bolden.....

Bare lige for at byde ind med absolut ingenting: Det her er et fantastisk citat!


Skrevet af: Bruger udmeldt 33
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 20:13
Det var nu mest for sjov, men undskyld da. Vil ikke lave mere ballade nu. Godaften


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af bleed_blue bleed_blue skrev:

Jeg kan da lige tilføje, at jeg slet ikke fik tilbudt muligheden for ombytning. Jeg blev straks henvist til LG-kundeservice.

Som andre har nævnt, returretten har jeg ikke rigtig overvejet at benytte, da jeg jo selv ville skulle betale for at få det returneret. Og så er det jo problemet med at levere et defekt produkt tilbage.

Jeg arbejder et sted, hvor vi udfører en del reparationer for Elgiganten (ikke radio/tv), så jeg prøvede lige at spørge chefteknikeren ind til, om hvorledes Elgigantens DOA (dead on arrival) regler er. Han mente, at de kun har DOA for produkter op til 1000 kr (han var dog ikke 100% sikker).

Din returret ophører ikke bare fordi produktet er DOA eller går i stykker inden returrettens udløb.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 20:30
Næ, men det er svært at returnere det i væsentlig samme stand, når det nu er gået i stykker.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 20:34
Nej da. Hvis skidtet går i stykker inden returetten udløber må det formodes at have været defekt allerede ved levering.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 20:36
Har du en kilde på det? Du har altså hermed de fakto lavet en DOA regel på 14-dage?

Derudover er (medmindre det er købt online) returret noget, som butikken helt og aldeles selv sætter reglerne for.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 20:40
Det gider jeg ikke lede efter, men du kan sige dig selv at en forretning ikke kan sende folk en defekt vare, for derefter at nægte dem returret med henvisning til at varen er defekt. Jeg vil foreslå at du kommer op med en reference de viser at man ikke kan returnere defekte varer.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 20:44
Jo, men når man nu i et offentligt tilgængeligt forum har skrevet at det fungerede i et stykke tid, så er det nok dumt at returnere den med DOA beskrivelse.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Det gider jeg ikke lede efter, men du kan sige dig selv at en forretning ikke kan sende folk en defekt vare, for derefter at nægte dem returret med henvisning til at varen er defekt.


Vi er her inde under reklamationsretten, og som der er linket til tidligere, må forhandleren vælge at forsøge at udbedre fejlen, hvilket de har gjort. Kunden er indtil videre tilfreds.

Læs også side 4 i denne tråd, hvor der netop er blevet diskuteret dette.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 20:58
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jo, men når man nu i et offentligt tilgængeligt forum har skrevet at det fungerede i et stykke tid, så er det nok dumt at returnere den med DOA beskrivelse.

Klaus

Der er ingen der har skrevet at det skulle returneres som bogstaveligt talt DOA, men der kan ikke være tvivl om at formodningsreglen også gælder her. Altså, at de første 6 måneder efter købet er udgangspunktet efter loven, at fejl eller mangler i en vare har været til stede, da du købte varen. Det kaldes populært for formodningsreglen. Derfor må returretten være uændret af om apparatet går i stykket få dage efter at køber har modtaget det.

https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/reklamation-hvem-skal-bevise-hvad


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 21:00
Der er ingen returret i reglerne om reklamationer.

Og igen, sælger må vælge at det skal repareres, hvis ombytning er dyrere.

Læs side 4 inkl. links på den side.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Det gider jeg ikke lede efter, men du kan sige dig selv at en forretning ikke kan sende folk en defekt vare, for derefter at nægte dem returret med henvisning til at varen er defekt.


Vi er her inde under reklamationsretten, og som der er linket til tidligere, må forhandleren vælge at forsøge at udbedre fejlen, hvilket de har gjort. Kunden er indtil videre tilfreds.

Læs også side 4 i denne tråd, hvor der netop er blevet diskuteret dette.

Hvis den pågældende forretning har lovet at der er returret på apparater der er købt i deres butik så gælder det stadig selvom apparatet går i stykker få dage efter man har modtaget det/taget det med hjem.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 21:04
Returret handler om fortrudt køb, og køber skal normalt selv betale for returfragt.

Du kan dog ikke returnere et defekt produkt, og så er vi ovre i reklamationsretten.

Læs nu side 4 - vi kører i ring her. Køber ønsker jo ikke at returnere, men at få et tv, der virker.

Og i den konkrete sag, kommer der en tekniker ud for at forsøge at reparere tv'et.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Returret handler om fortrudt køb, og køber skal normalt selv betale for returfragt.

Du kan dog ikke returnere et defekt produkt, og så er vi ovre i reklamationsretten.

Læs nu side 4 - vi kører i ring her.

Og du synes ikke at det er rimeligt at fortryde sit køb når man står med en vare der er holdt op med at virke efter få dage. Kan virkelig ikke komme i tanke om noget som helst relevant argument for at købers returret skulle ophæves af, at køber modtager noget skrammel, der går i stykker efter får dages brug.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 21:14
Købet ønskes jo ikke fortrudt!

Hvad nu hvis det er købt på tilbud og i dag er dyrere. Så er det jo ikke smart at fortryde og købe igen påny.

Og igen igen: fortrydelsesret og reklamationsret er to forskellige ting.

Hvis sælger så ikke kan udbedre fejlen, skal tv'et selvfølgelig ombyttes, men det har igen intet med returret at gøre.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 21:28
Det er ikke relevant om købet ønskes fortrudt. Det er ikke det vi diskuterer. Vi diskuterer om man kan fortryde et køb selvom man er uheldig og modtage et defekt produkt.
Der er ingen der har sagt at fortrydelsesret og reklamation er det samme.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Vi diskuterer om man kan fortryde et køb selvom man er uheldig og modtage et defekt produkt


I følge købeloven - nej.
I følge standardbetingelserne for de fleste butikker - nej.
I begge tilfælde regner sælger med at have afsendt et produkt der fungerede.

Spørger man pænt i butikken, kan man måske.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 21:32
Nu går der for meget Kandersen i denne tråd.

Tråden omhandler et meget konkret tv.

Men når du nu ikke gider læse side 4, er linket http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerleksikon/Reklamationsret?tc=740F1814A3D24C089538501A55EC0D6A" rel="nofollow - her

Og så har du måske ikke sagt, at fortrydelsesret og reklamationsret er det samme, men du blander alligevel de to ting sammen.

Fortrydelsesret har man kun ved fjernsalg, og der er intet om DOA.

Ved fysisk handel, kan butikken vælge at have en fortrydelsesret, men de stiller selv betingelserne.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 21:48
Nu er TV'et købt i Elgiganten, som giver 14 dages fortrydelsesret også i deres butik.

Så i stedet for at bruge reklamationsretten, kunne han fortryde købet og gøre brug af Elgigantens 14 dages returret. Køber skulle dog selv stå for returfragten.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Nu går der for meget Kandersen i denne tråd.

Tråden omhandler et meget konkret tv.

Men når du nu ikke gider læse side 4, er linket http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerleksikon/Reklamationsret?tc=740F1814A3D24C089538501A55EC0D6A" rel="nofollow - her

Og så har du måske ikke sagt, at fortrydelsesret og reklamationsret er det samme, men du blander alligevel de to ting sammen.

Fortrydelsesret har man kun ved fjernsalg, og der er intet om DOA.

Ved fysisk handel, kan butikken vælge at have en fortrydelsesret, men de stiller selv betingelserne.

Det var dig selv det tog tråden op. Jeg blander i øvrigt ikke noget sammen. Det er dig der læser forskellige ting som ikke står nogen steder. Hvis forretningen har lovet at man har fortrydelsesret, selvom varen er købt i deres fysiske butik, så har man stadig fortrydelsesret selv om varen ikke virker ved udpakning eller holder op med at virke efter to dage. At forestille sig andet er fuldkommen absurd.


Skrevet af: nesager
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Nu er TV'et købt i Elgiganten, som giver 14 dages fortrydelsesret også i deres butik.

Så i stedet for at bruge reklamationsretten, kunne han fortryde købet og gøre brug af Elgigantens 14 dages returret. Køber skulle dog selv stå for returfragten.


Skal varen så ikke være i samme stand, som ved køb.
Mvh.


Skrevet af: NFB1
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 21:54
Hvordan ville man forholde sig til følgende:
Køber modtager tv'et (købt online hos Elgiganten), sætter det op og smider en usb stick i med demo materiale, ser 30 min. Fortryder egentlig købet og agter at gøre brug af returretten, men inden han kan nå at få slukket og pakket ned, går tv'et i sort og vil ikke fungere mere.
Fortrydelsesret eller reklamationsret?
Køber er ikke interesseret i at behold tv'et - hvad gør han?




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 22:09
Så kontakter man sælger med sine kvaler og aftaler det fremadrettede forløb.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af bleed_blue bleed_blue skrev:

En lille update:

Elgiganten henviste til LG, som oprettede en serviceaftale, og jeg får besøg af en tekniker på onsdag, som skal forsøge at fikse det (synes jeg hørte dem nævne strømforsyningen).

Det kan jeg godt stille mig tilfreds med.


Utroligt.

Trådstarter skriver dette på side 3.

Alligevel fortsætter tråden med endeløse skænderier om købeloven.



Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 22:35
Synes ikke der er noget at grine af. Det er imo en relevant debat og det indlæg der ansporede den er faktisk skrevet efter det du har citeret.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 23:39
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Jeg er klar over at dit problem i første omgang er løst.

Men jeg er imponeret over hvordan folk laver deres egne regler hvad returret og reklamationsret angår.

Han kan ikke ifølge returretten levere dette fjernsyn tilbage.
Ved returret gælder (for Elgiganten og onlinekøb generelt)
(taget fra elgigantens hjemmeside: Forudsætningen er, at du har kvitteringen, at varen er komplet, og at varen er i samme stand som da du modtog den.)
Fjernsynet er defekt, altså ikke i samme stand.


Mja.. Er det nu også helt korrekt? 
Der findes et begreb der hedder en formodningsregl. I bund og grund går den ud på, at en fejl som er opstået inde for det første halve år, betragtes som have værende tilstede fra start. Ergo kan han aflevere TVét i præcis samme stand som han har modtaget i det. Defekt eller ej, så er det samme stand.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerleksikon/bevisbyrde?tc=75F669158F7A4BA08F43FEC24A6F23B5" rel="nofollow - http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerleksikon/bevisbyrde?tc=75F669158F7A4BA08F43FEC24A6F23B5


Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

f.eks bruger man i købeloven at en mangel skal løses indenfor "rimelig tid".
rimelig tid er dog ikke defineret i selve købeloven, men er idag typisk defineret som værende indenfor nogle uger.


Det lyder ikke rigtigt, når du skriver "nogle uger". Er det en almindelig simpel fejl/mangel og man må formode at reparationen ikke kræver speciel meget tid eller bestilling, så er vi faktisk nede på et par ugers forventning. (Det lyder bedre at skrive "et par uger" fremfor "nogle uger", for hvor længe er det lige "nogle uger er?).

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 23:42
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Har du en kilde på det? Du har altså hermed de fakto lavet en DOA regel på 14-dage?

Derudover er (medmindre det er købt online) returret noget, som butikken helt og aldeles selv sætter reglerne for.

Formodningsreglen, Lunddal.. Læs den..

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerleksikon/bevisbyrde?tc=75F669158F7A4BA08F43FEC24A6F23B5" rel="nofollow - http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerleksikon/bevisbyrde?tc=75F669158F7A4BA08F43FEC24A6F23B5

Det TV han aflevere inde for de første 14 dage, er i præcis samme stand som han har modtaget det. Det har nemlig haft defekten (manglen) fra start!!



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Næ, men det er svært at returnere det i væsentlig samme stand, når det nu er gået i stykker.

Næ, for det var gået i stykker da han modtog det.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 23:51
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Returret handler om fortrudt køb, og køber skal normalt selv betale for returfragt.

Du kan dog ikke returnere et defekt produkt, og så er vi ovre i reklamationsretten.


Du læser bevidst hvad du selv tror. 
Manden aflevere produktet retur i PRÆCIS samme stand som han har modtaget det. Uanset om det har en fejl/mangel eller ej. DET ER SAMME STAND!!


Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Læs nu side 4 - vi kører i ring her. Køber ønsker jo ikke at returnere, men at få et tv, der virker.


Men så er der ikke længere tale om en returret. 

Men køber KUNNE have valgt at returnere det, hvis han fx ikke gad vente på en reparatør. Og så gå ind i forretningen og købe præcis det samme produkt igen.

Og det er det der er hele humlen i det her, og hvorfor en forhandler nærmest af sig selv burde tilbyde en ombytning, fremfor at forsøge reparerer et defekt produkt inden for returret perioden. Det giver ingen mening at gøre sådan, udover at de der ikke kender formodningsreglen, (dem er der nogle stykker af her) de bliver taget ved næsen.

Det forudsætter selvfølgelig, at kunden har en returret. 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 14-Februar-2017 kl. 23:55
Skal vi ikke blive enige om at formodningsreglen høre under købeloven?
Returret er noget helt andet, og hvis det er købt i en fysisk butik, så vil jeg mene at det er butikken som bestemmer hvad de mener med samme stand.

Kandersen.
Som jeg skriver er der ingen direkte definition for rimelig tid. Jeg skriver ingen steder om hvad trådstarter skal forvente).
Er det på en bil, hvor en gear kasse skal bestilles hjem, så er rimelig tid, mere en et par uger, men her må man forvente en lånebil i mellemtiden. er det en simpel radio, kan rimelig tid være under.
Men skal debatten virkelig ned på et niveau hvor vi skal diskutere er par uger, nogle få uger (som er det begreb jeg mener forbrug bruger) eller nogle uger?

-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 15-Februar-2017 kl. 00:05
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Nu går der for meget Kandersen i denne tråd.


Du da dygtig hva?
Beklager at jeg ventede. Du kunne godt lige have advardet mig om denne tråd, inden du begyndte at svine mig til.
Men der går først Kandersen i den nu. 

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Fortrydelsesret har man kun ved fjernsalg, og der er intet om DOA.
Ved fysisk handel, kan butikken vælge at have en fortrydelsesret, men de stiller selv betingelserne.


Korrekt. Og hvis de kræver varen retur i samme stand. Så får de varen retur i sammen stand. Uanset om den er defekt eller ej. For den har principielt samme stand i de første 6 måneder, (medmindre køberen selv har forårsaget defekten selvfølgelig).

De forretninger har oftest kun returret i nogle få dage (fx 14). Efter returretten er overstået, så kan der kun være tale om en reklamationsret. Og der er formodningsreglen stadigvæk gældende. Dog må køber her affinde sig med, at forretning kan forsøge udbedre manglen.

Jeg ville aldrig acceptere at købe en vare med returret, og hvis varen bliver defekt i returretten, at sælger så vil forsøge reparere denne. Den skal bare ombyttes.. Hvad hvis den er defekt når du modtager den? Det skulle sgu da lige passe at forhandlerne kan leverer/sælge defekte vare, modtage pengene, og så kan der gå indtil adskillige uger for forbrugeren ser varen, hvis nogensinde!! Du tror forhåbentlig ikke selv på det?

Husk på, vi snakker oftest ganske få dage, når det er returret. Det har bestemt aldrig været intentionen med købeloven, at en køber skal affinde sig med at skulle have et sprit nyt produkt til reparation og måske adskillige uger efter et køb, endda med risiko for at varen aldrig dukker op (sælger hæver købet efter en rum tid, hvor det ikke kan repareres eller svare sig at reparere det)..  Og det er logik for burhøns, at det ikke bør accepteres!!



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 15-Februar-2017 kl. 00:05
Jeg vil også tilføje at jeg i mit oprindelige indlæg, skriver at Elgiganten sikkert ville tage fjernsynet retur, hvis de blev spurgt.

Og hvis vi er tilbage til den her med ombytning, fordi man Jo bare kan levere retur osv.
Så kan det jo være at trådstarter har købt fjernsynet på tilbud, og det tilbud ikke gælder længere, så det faktisk blev dyrere for ham.
Elgiganten plejer heller ikke at være så hurtige hvad angår levering af fjernsyn (jeg ventede ca en uge da jeg bestilte)
Og da trådstarter får besøg af en tekniker 2 dage efter henvendelse, giver det heller ikke rigtig mening her, at ombytte.
Sidst men ikke mindst, kan han risikerer at varen ikke er på lager i varehuset, og han derfor er tilbage ved levering via deres central..

Jeg er sikker på at Elgiganten har gjort det helt rigtige ( og hurtigste) ved at tilbyde reparation, i hans bolig, så han heller ikke står med besværet i at sende retur, og få fjernsynet ned i papkassen igen, og hive det ned fra væggen.

-------------
BaaaaaH


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 15-Februar-2017 kl. 00:19
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Mja.. Er det nu også helt korrekt? 
Der findes et begreb der hedder en formodningsregl. I bund og grund går den ud på, at en fejl som er opstået inde for det første halve år, betragtes som have værende tilstede fra start. Ergo kan han aflevere TVét i præcis samme stand som han har modtaget i det. Defekt eller ej, så er det samme stand.


Formodningsreglen er kun i forbindelse med reklamationer.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 15-Februar-2017 kl. 00:21
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Husk på, vi snakker oftest ganske få dage, når det er returret. Det har bestemt aldrig været intentionen med købeloven, at en køber skal affinde sig med at skulle have et sprit nyt produkt til reparation og måske adskillige uger efter et køb, endda med risiko for at varen aldrig dukker op (sælger hæver købet efter en rum tid, hvor det ikke kan repareres eller svare sig at reparere det)..  Og det er logik for burhøns, at det ikke bør accepteres!!


1. Returret og købeloven er 2 meget forskellige ting.

2. Bil Analogien har tidligere været i brug, hvid du køber en splinter nye bil, og det viser sig at gear kasse er defekt (den dør samme øjeblik du bakker ind i indkørslen)
Forventer du så at du bare får en ny bil?

3. Købeloven er ikke kun for forbrugernes skyld, men ligeså meget forhandlerne.
Det er derfor at man bruger ord som rimelig tid, og ikke bare skriver 2 uger.

-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 15-Februar-2017 kl. 00:25
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Skal vi ikke blive enige om at formodningsreglen høre under købeloven?
Returret er noget helt andet, og hvis det er købt i en fysisk butik, så vil jeg mene at det er butikken som bestemmer hvad de mener med samme stand.


Butikken får jo varen retur i samme stand. Det er den her del du og Lunddal tilsyneladende ikke forstår, fordi i tager udgangspunkt i en helt konkret sag, hvor forbrugeren har oplyst at varen er blevet defekt. Men i skal forstå formodningsreglen før i kan se, at det er ligegyldigt hvad forbrugeren oplyser her. Varen var defekt da han modtog den. Færdig bum!! Det ER varen helt principielt i de første 6 mdr, hvis der opstår en mangel/fejl ved den, (medmindre forbrugeren selv har forårsaget fejlen/manglen). Og det hverken kan eller skal der nogensinde røres ved eller sættes tvivl ved!
 
Så der er som sådan intet at debattere, når vi snakker returret perioden.
Det er først når returretten er overstået, så ser situationen anderledes ud.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Kandersen.
Som jeg skriver er der ingen direkte definition for rimelig tid. Jeg skriver ingen steder om hvad trådstarter skal forvente).
Er det på en bil, hvor en gear kasse skal bestilles hjem, så er rimelig tid, mere en et par uger, men her må man forvente en lånebil i mellemtiden. er det en simpel radio, kan rimelig tid være under.
Men skal debatten virkelig ned på et niveau hvor vi skal diskutere er par uger, nogle få uger (som er det begreb jeg mener forbrug bruger) eller nogle uger?

Jamen vi er som sådan ikke uenige. Det er bare ikke alle der forstår, at det skal vurderes helt individuelt hver eneste gang. Nogle ting kan man forvente at det tager max et par uger for. Det er derfor jeg ikke bryder mig om, at man bruger intetsigende begreber som "nogle uger" For hvor lang tid er "nogle uger" ?? 2 uger er nogle uger, 10 uger er nogle uger. Men 50 uger er også nogle uger.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12



Print side | Luk vindue