Print side | Luk vindue

Bedste Access Point

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Netværk
Forumbeskrivelse: Netværk i hjemmet og på farten
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=150838
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 11:08


Emne: Bedste Access Point
Skrevet af: NielsH9000
Emne: Bedste Access Point
Skrevet den: 26-Marts-2017 kl. 15:10
Vi har 1000/1000 mbit fiberforbindelse med et hav af primært Apple wifi produkter (5 Macbooks, 5 iPhones, 5 Apple Watchs, 5 Apple TV, 10 Sonos højtaler og en printer). 

Vi bruger vores internet rigtig meget og streamer alt.

Vi har mulighed for at montere Access Points i loftet, som har kablet forbindelse til routeren. Vi ønsker Access Points som er stabile hurtige, og bare virker uden bøvl i hverdagen.

Hvilke Access Points skal vi købe?

Vi har selv kigget på UniFi AP AC HD og Xclaim Xi-3. Andre vi bør overveje?



Svar:
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 26-Marts-2017 kl. 15:37
Med så mange enheder kravler du lige så stille op i business verdenen. - meraki, aruba, aerohive, til dels Ubiquiti.

du betaler for kasse og mulighed licens til at bruge deres cloudbaserede administrationsværktøj. kassen er engangsbeløb, men licensen er årlig.(kan dog købes for flere år ad gangen)

Alternativt kommer der en del mesh-netværk nu til hjemmebrug. Googles routere skulle faktisk være ganske fremragende. Men priserne er også derefter. 


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 26-Marts-2017 kl. 17:08
Googles? Nåååh, dem som lige har haft lukket ned for kundernes udstyr! NEJ TAK!

M.v.h.


Skrevet af: NielsH9000
Skrevet den: 26-Marts-2017 kl. 18:16
UBIQUITI UNIFI AP AC HD WIFI ACCESS POINT (UAP-AC-HD) ser godt nok ud til at være et rigtig godt produkt.  http://https://www.custompcreview.com/reviews/ubiquiti-unifi-ap-ac-hd-access-point-review/38610/" rel="nofollow - https://www.custompcreview.com/reviews/ubiquiti-unifi-ap-ac-hd-access-point-review/38610/


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 26-Marts-2017 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af NielsH9000 NielsH9000 skrev:

UBIQUITI UNIFI AP AC HD WIFI ACCESS POINT (UAP-AC-HD) ser godt nok ud til at være et rigtig godt produkt.  http://https://www.custompcreview.com/reviews/ubiquiti-unifi-ap-ac-hd-access-point-review/38610/" rel="nofollow - https://www.custompcreview.com/reviews/ubiquiti-unifi-ap-ac-hd-access-point-review/38610/
Vi bruger Ubiquiti på arbejdet og det fungerer rigtig godt.
Høje hastigheder, god dækning og ingen problemer med at holde forbindelsen ved skift af access point.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: NielsH9000
Skrevet den: 26-Marts-2017 kl. 18:47
Vores hus er et 1-plans fuldmuret længehus på ca. 200 m2 (8x25). Tror I ikke det er nok at placere en UAP-AC-HD midt i huset?


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 26-Marts-2017 kl. 19:22
Jeg har en 500/500mbit fiber. Jeg har en Netgear Nighthawk X4S i en eller anden special spille udgave i r.... af fiberboksen, derfra et kabel til den seneste apple airport Airport Extreme, der sendes både på 2.4 og 5Ghz. og 2 2 router dækker hele huset og haven. Vi har selv apple produkter i ca. samme antal som dig, dog ikke noget Sonos, men vi har dog 4 UHD tv på Netflix og en række andre produkter på wifi, jeg har ikke oplevet på noget tidspunkt at det går i knæ.

Lavet lige en speedtest, både på iMac og på en Macbook Pro og en iPad pro er der fuld skrald midt i huset alle på 802.11 AC 5Ghz. 

Det er klart at hvis jeg går ud i haven så falder hastigheden, hvormeget ved jeg ikke har som sagt aldrig oplevet problemer.

BTW køre Apple Watchs ikke via bluetooth, syns ikke de 2 vi har her i huset går på wifi?





-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: u2pia
Skrevet den: 26-Marts-2017 kl. 21:33
Mindre kan også gøre det



%20" rel="nofollow - https://www.bedresignal.dk/ubiquiti-unifi-uap-ac-liet-tradlos-forbindelse-802-11a-b-g-n-ac.html


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 26-Marts-2017 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af NielsH9000 NielsH9000 skrev:

Vores hus er et 1-plans fuldmuret længehus på ca. 200 m2 (8x25). Tror I ikke det er nok at placere en UAP-AC-HD midt i huset?

Køb Pro modellen, der er INGEN grund til at købe HD modellen, det ville være meget spild af penge. Faktisk syntes jeg næsten også Pro versionen er spild af penge, så du kan også bare nøjes med at købe lite versionen. Den er altså også noget mindre fysisk, hvilket også har noget at sige, hvis den skal sidde i loftet. HD versionen er "God til områder med mange klienter". Der menes over 500 klienter, så jeres 20-30 enheder er ingenting. 

https://www.bedresignal.dk/ubiquiti-unifi-uap-ac-pro-tradlos-forbindelse-802-11a-b-g-n-ac.html?gclid=Cj0KEQjwzd3GBRDks7SYuNHi3JEBEiQAIm6EIzDJNaDi2mLTMSk6kVZMu7HzHHjTXd_YzYvZuWVjpW4aAk_h8P8HAQ" rel="nofollow - https://www.bedresignal.dk/ubiquiti-unifi-uap-ac-pro-tradlos-forbindelse-802-11a-b-g-n-ac.html?gclid=Cj0KEQjwzd3GBRDks7SYuNHi3JEBEiQAIm6EIzDJNaDi2mLTMSk6kVZMu7HzHHjTXd_YzYvZuWVjpW4aAk_h8P8HAQ

Jeg tror sagtens den kan dække jeres hus, hvis du sætter den centralt i loftet. Du skal dog være villig til at gå på kompromis med hastigheden, da der i yderkanten nok kun vil være 2,4ghz netværk, hvilket begrænser hastigheden en smule. 




Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 27-Marts-2017 kl. 13:20
Spring over pro modellen og køb 2 stk UAP-AC-LITE.

kobl dem ind i dit netværk 

del dem ud så de får en jævn spredning.
Sæt 2.4 ghz signalet til medium i sendestyrke på begge enheder og 5ghz signalet på HIGH.

indstil så begge access point til at aktivere band steering og vælg "prefer 5G"
så vil der sende probes ud der altid anmoder om et skift til 5 ghz fremfor en load balancing som kun foregår hvis 2.4 bliver for fyldt...

Du kan samtidig reducere mængden af broadcast/multicast for at åbne op for mere airtime og den vej skabe mere "ledighed" i nettet til at du i bund og grund får bedre performance..:)

og så er du kørende..

HD udgaven er ALT for ekstrem.
du vil aldrig nogensinde komme til at ku få den til at arbejde uanset hvordan du behandler den.
Den bliver outdated før du kan give den noget og lave som den kan blive træt af :)


Skrevet af: ZackGem
Skrevet den: 27-Marts-2017 kl. 13:34
Jeg køre med 2stk. Ubiquiti lite.
Har testet med en enkelt Pro/longrange i midten, men det gav får dårlig dækning i hver ende, så skiftede ud med 2x lite placeret i hver sin halvdel af huset, og det køre rigtig godt.
Jeg har samme størrelse hus (21m x 8,5m = 180m2), ligeledes fuldmuret længehus (fra 2011).
Så det vil være min anbefaling.


Skrevet af: 67mfhe
Skrevet den: 27-Marts-2017 kl. 14:13
Hvilken controller bruger du til dine access points?

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Spring over pro modellen og køb 2 stk UAP-AC-LITE.

kobl dem ind i dit netværk 

del dem ud så de får en jævn spredning.
Sæt 2.4 ghz signalet til medium i sendestyrke på begge enheder og 5ghz signalet på HIGH.

indstil så begge access point til at aktivere band steering og vælg "prefer 5G"
så vil der sende probes ud der altid anmoder om et skift til 5 ghz fremfor en load balancing som kun foregår hvis 2.4 bliver for fyldt...

Du kan samtidig reducere mængden af broadcast/multicast for at åbne op for mere airtime og den vej skabe mere "ledighed" i nettet til at du i bund og grund får bedre performance..:)

og så er du kørende..

HD udgaven er ALT for ekstrem.
du vil aldrig nogensinde komme til at ku få den til at arbejde uanset hvordan du behandler den.
Den bliver outdated før du kan give den noget og lave som den kan blive træt af :)


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 27-Marts-2017 kl. 14:39
jeg kører min via en  Unifi Cloud key.

jeg har overvejet og installere den på min NAS via Docker softwaren, men jeg har ALDRIG rodet i sådan noget, så jeg venter til jeg en dag møder en eller anden på et forum som er en haj til det og lige har 10 minutter til at hjælpe mig :)


Men jeg har aldrig problemer med min cloud key og det kører bare derud af.



Hvis du vil pille lidt inden du køber så tjek her

demo.ubnt.com


Skrevet af: Brianigenigen
Skrevet den: 28-Marts-2017 kl. 08:55
Så - hvis jeg gerne vil ha bedre internetforbindelse i hele huset, så skal jeg bare sætte den LITE op i den sidste 1/3 af huset, da min trådløse Router står i den første 1/3 del af huset.
Har alle routers POE ? eller er det specielle Routers ?


Skrevet af: u2pia
Skrevet den: 28-Marts-2017 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

Så - hvis jeg gerne vil ha bedre internetforbindelse i hele huset, så skal jeg bare sætte den LITE op i den sidste 1/3 af huset, da min trådløse Router står i den første 1/3 del af huset.
I teorien ja - så burde det virke hvis du bruger samme SSID. Det kan dog være at det i praksis ikke fungerer så godt. Her vil jeg klart foretrække at slukke for Wifi på din router og have 2 ens accesspoints. Ubiquti fungerer super med at sørge for at skifte over når man flytter sig fra et AP til et andet.
Jeg er iøvrigt helt med på bølgen der anbefaler 2 lite AP i stedet for de store PRO modeller.
Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:


Har alle routers POE ? eller er det specielle Routers ?
Det er kun specielle routere/switche, men der medfølger POE injectors, så du behøver ikke en ny investering der. Du behøver heller ikke at købe en controller. Den kan du installere som et program på din PC, og når det hele er sat op, så behøver kontrolleren ikke køre.
 



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-Marts-2017 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af NielsH9000 NielsH9000 skrev:

Vores hus er et 1-plans fuldmuret længehus på ca. 200 m2 (8x25). Tror I ikke det er nok at placere en UAP-AC-HD midt i huset?

Nej. 
Men det kommer an på jeres behov. Skal i bruge fuld skrue i begge ender af huset, så er een AP midt i huset ikke nok. Og slet ikke hvis i streamer på 5ghz. 5ghz har faktisk en rigtig dårlig udbredelse, hvis den samtidig skal være effektiv nok. 2.4ghz er noget bedre men til streaming er 5ghz lidt mere stabilt.

Så det korte svar må være nej. 
Jeg har selv et hus på 292m2 1-plan, (vinkelhus, T-form) hvor jeg har monteret et Ubiquiti AP midt i huset. Ude i enderne er 5ghz bestemt ikke optimalt.. Men der er dækning alle vegne.

Optimalt er 2 stk Ubiquiti AC lite, fordelt i huset. Og så sluk din egen routers trådløse signal, medmindre du har gode argumenter for at ville beholde det.. 
Jeg har slukket min Fibia´s routerens trådløse del. Det bras kunne jeg simpelthen ikke leve med. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 28-Marts-2017 kl. 14:59
Og drop tankerne om HD helt. UAP-AC-PRO-HD er beregnet til et helt andet segment- vi snakker hundredevis af brugere, ikke 10 enheder hvoraf de 2-3 stk måske er i brug ;)

en lite i hver ende af huset, er nok at anbefale. 

Jeg har en pro midt i - men det er kun fordi jeg købte en brugt af de gamle pro (den firkantede) som ubiquiti byttede selvom den var udover garanti - fordi den havde et kendt issue med støj.

Engang ved lejlighed flytter jeg den i den ene ende af huset og sætter en lite op i den anden ende.



Skrevet af: NielsH9000
Skrevet den: 28-Marts-2017 kl. 17:18
Mange tak for de rigtig gode svar Smile 

Jeg starter med at sætte en UniFi AP AC PRO op midt i huset. Jeg vil derefter lave målinger i alle rum med speedtest.net, for at tjekke om der skal sættes flere op. Lyder det ikke som den rigtige måde at gøre det på?

Det vil være nemmest for mig at have en Switch med POE. Vil det være en fordel at købe en UniFi Switch? Hvis ja skal jeg så købe UniFi Switch 8, UniFi Switch 8-60W eller UniFi Switch 8-150W?

Vil det derudover være en fordel at jeg også køber en UniFi Security Gateway?

Er der ellers noget jeg kan gøre for at optimere vores netværk?


Skrevet af: NielsH9000
Skrevet den: 28-Marts-2017 kl. 17:28
Jeg er med på at det er meget svært at sige hvor mange AP, som der er det optimale i et hus, men er det muligt at fx 3 AP vil give et dårligere et resultat end 2 AP, da AP kan forstyrre hinanden. Er det rigtig forstået? Altså at flere AP ikke altid er bedre, men faktisk kan være dårligere?


Skrevet af: NielsH9000
Skrevet den: 28-Marts-2017 kl. 18:07
Hvis jeg kun sætter et AP op midt i huset (plads 1), så vil jeg få dårlig dækning ude i enderne af huset.

Hvis jeg sætter to AP op (plads 2 og 3), så vil jeg få godt wifi i hele huset, men vi opholder os mest midt i huset, som vil have dårligst dækning, og vores enheder kan blive lidt forvirret af to AP med samme afstand

Hvis sætter tre AP på (plads 1, 2 og 3), så vil de gå i konflikt med hinanden, og skabe dårligere wifi end hvis jeg havde to. 

 

Er det rigtige valg måske bare at sætte en op?


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 28-Marts-2017 kl. 20:08
Nej 
Ingen her kan reelt sige hvor dine AP'er skal sidde. Umiddelbart ville 2 være rigeligt siddende lidt mere end 1/3 ind i bygningen så der er overlap i midten, såfremt huset var helt uden vægge. MEN signalstyrken afhænger fuldkommen og aldeles af grundplanen for huset. Nemlig hvor mange vægge, glasdøre, blomster etc der er mellem et AP og det pågældende sted du ønsker der skal være dækning. De fleste huse har jo en stor stue i den ene side, og så længe der er line-of-sight, så er der ikke de store problemer med performance/signal. Men de fleste  huse har også en "værelsesafdeling" eller en voksen og børne afdeling hvor der er langt flere vægge som kan inteferere med signalet. Som Kandersen skrev, så er 5ghz båndet en smule mere følsomt overfor den slags, så derfor skal du lave et survey over hvordan signalstyrken er. 

Sitesurvey kan du lave ved at starte ud med eksempelvis din standard internetrouter i midten af huset og så downloade netspot applikationen enten til iphone eller mac og så ellers gå rundt i huset for at tjekke styrken af netværket. så vil du have en mulighed for at lave et ret præcist kort over hvor dine AP'ere rent faktisk skal hænge/stå.

https://www.netspotapp.com/ er gratis for 1 projekt, som skulle være fint til dit brug. hvis du fx har plantegningerne som du kan scanne ind på computeren og så lægge ind i applikationen. så kan du få et hotmap af dit wifi signal i huset.
Det kan så hjælpe med at afgøre hvor den bedste placering af dine AP'ere er. det kan meget vel være at du har brug for mere end 1 AP i området med større vægdensitet, eller hvis du kan nøjes med at flytte et af de 2 AP'ere så langt hen mod værelserne at det hjælper med at overlappe hvor der er brug for det. Overlap skader IKKE nødvendigvis forbindelsen. Tværtimod kan det i høj grad være nødvendigt. 

Er du ikke særlig IT kyndig, så kan du helt sikkert alliere dig med en ven/bekendt. 


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-Marts-2017 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af NielsH9000 NielsH9000 skrev:


Hvis sætter tre AP på (plads 1, 2 og 3), så vil de gå i konflikt med hinanden, og skabe dårligere wifi end hvis jeg havde to. 

Er det rigtige valg måske bare at sætte en op?

Det rigtige valg er at måle sig frem til det. 
Men som udgangspunkt så vil du få optimal dækning med 2 stk som du opsætter ligeligt fordelt, dvs 1/3 del inde fra hver side. Signalet vil dog svinge alt afhængig af vægge, andet udstyr osv. 
Du skal dog kun opsætte 2 stk AP, hvis du ikke kan acceptere dækningen i enderne med 1 stk AP. Hvis du mener jeres primære forbrug ligger i midten, så kan det sagtens give mening at nøjes med 1 stk i midten. Det er den måde jeg selv har gjort det på, netop fordi det primære behov ligger tættest på midten. I enderne har de vigtige enheder kablet forbindelser. Og så er der kun sekundære mobile forbindelser tilbage. De må leve med den ringere dækning. 

Skulle behovet ændre sig, så vil jeg til enhver tid vælge en løsning med 2 APére (eller 3, fordi vi bor i et T-form vinkel hus). Det med at de overlapper og forstyrre, det styre Ubiquiti kan snildt selv. Og man kan endda styre enhederne direkte til den AP man foretrækker, selv når enhederne sidder i overlap området. 
Så jeg mener ikke det skal være et argument for, at ikke vælge flere APére. Det må/bør være behovet som skal afgøre dette. Og det behov kender du nok bedst af alle i jeres hus. Ellers får du det nok at vide, hvis ikke det er godt nok LOL


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 28-Marts-2017 kl. 22:41
Det er korrekt.
mere er ikke bedre.


Spild af penge du køber PRO .. du vil ikke ku "bruge" den til noget i forhold til LITE.
Hvorfor vil du have pro fremfor lite?


Skrevet af: NielsH9000
Skrevet den: 29-Marts-2017 kl. 07:52
Endnu engang mange tak for de gode svar Smile

Er der et argument for jeg også køber en UniFi Security Gateway, eller skal jeg bare forsat bruge mit modem som router?


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 29-Marts-2017 kl. 08:40
Oprindeligt skrevet af NielsH9000 NielsH9000 skrev:

Endnu engang mange tak for de gode svar Smile

Er der et argument for jeg også køber en UniFi Security Gateway, eller skal jeg bare forsat bruge mit modem som router?

Hvilken model/router har du i dag?




Skrevet af: u2pia
Skrevet den: 29-Marts-2017 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af NielsH9000 NielsH9000 skrev:

Endnu engang mange tak for de gode svar Smile

Er der et argument for jeg også køber en UniFi Security Gateway, eller skal jeg bare forsat bruge mit modem som router?

Der er intet til hinder for at du starter i det små, og så arbejder dig videre derfra. Så hvis jeg var dig, ville jeg vente med at købe en Gateway.

Eller sagt på en anden måde - nej der er ikke noget argument for at du skal købe en gateway hvis du allerede har en fornuftig router.


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 29-Marts-2017 kl. 14:39
Det er et spørgsmål om din personlige præference.
Ønsker du at "rode" i et komplet system, eller vil du sidde i 2 forskellige systemer.

Hvis du har router funktionen kørende. Så kan din internet udbyder "kigge med" da de derved som regel har en management del med. Er du ligeglad, jamen så go ahead. 

arbejder den samtidig godt nok til dit behov. go ahead..


Vil du hellere have alt kørende i et system og have de fordele med der kan være i at have en unifi gateway, jamen så syntes jeg du skal købe en.

Hvis de 1000 kroner den koster ikke rører dig at bruge. så køb den.
Er det en udgift hvor du tænker "mmjhjaaaj" så ville jeg helt klart vente.
en investering på flere tusinde kan virke mere mild hvis den er delt op over tid.. :)

Det er en smags sag. :)

Det kan jo også være du slet ikke kan undgå routeren fra selskabet af.. altså at den slet ikke kan sættes i "bridge mode"


Skrevet af: NielsH9000
Skrevet den: 29-Marts-2017 kl. 15:58
Jeg vælger at købe en UniFi Security Gateway, men vil også gerne have en switch med skal jeg købe UniFi Switch 8, UniFi Switch 8-60W, UniFi Switch 8-150W eller en helt 4.? Har kun brug for 8 porte.

Vores have ligger desværre lidt langt fra vores hus, og her ønsker vi også wifi til sommer. Er det UniFi Mesh pro vi bør vælge som AP her? Hvor langt må netværkskablet maks. være fra switch til AP?





Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 29-Marts-2017 kl. 16:02
Hvorfor skriver du ikke, hvad du har i dag? Må virkelig sige dine beslutninger virker en smule tilfældige. Hvorfor købe alt det udstyr, hvad var det du efterspurgte til at starte med? Bedre WIFI, hvorfor så bruge alle de penge på en ny router, switche og alt muligt andet. Hvad skal du bruge en managed switch til?




Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 29-Marts-2017 kl. 16:24
100 meter maks :)

Du har ikke "behov" for mesh delen, men du kan gøre det.

men de almindelige UAP access point, kan også koble på via et trådløst link.
så skal du bare aktivere "wireless" uplink i controlleren. Så vil du kune gøre det på den måde..

Jeg har personligt Switch 8 delen.





Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 29-Marts-2017 kl. 16:26
Det er de sikkert også. MEN har man alligevel pungen oppe fordi man vil investere i noget nyt, så er jeg personligt af den holdning at så kan man lige så godt gøre det ordentligt.

mange folk vælger også at købe en billig asus eller tp link router til 700 kr fordi de vil bruge den som access point.

vi har alle forskellige præferencer.

om man har BRUG for det er jo altid en definations sag.
Handler du kun ind efter dit behov. Hvis mennesket kun handlede ind efter behov, så ville vores udvikling stå helt stille...5% herinde handler måske efter behov hvor resten ikke gør.. :)



Print side | Luk vindue