Print side | Luk vindue

My Book Live Duo og Mac

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Netværk
Forumbeskrivelse: Netværk i hjemmet og på farten
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=151084
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 17:05


Emne: My Book Live Duo og Mac
Skrevet af: jimjim86
Emne: My Book Live Duo og Mac
Skrevet den: 21-April-2017 kl. 08:44
Hej

Håber på lidt hjælp.

Jeg har Stofa og har lige fået nyt modem da det andet brændte af.

Jeg har en Dune HD mediecenter og den omtalte "server".

Jeg kan pludselig ikke tilgå serveren fra min mac mere? ved opstart kan jeg godt komme ind på "hovedsiden" af serveren og se de forskellige mapper. Men når jeg trykker på en siger den "Handlingen kan ikke udføres, fordi det originale emne til "Public" ikke findes"?

Det forstår jeg ikke

Kan fint tilgå den via live dashboard over IP i browseren og kan ligeledes afspille film fra serveren via Dunen? så hvor går det lige galt?

På forhånd tak

Vh. Jimmy



Svar:
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 22-April-2017 kl. 18:48
det er vel ikke fordi du bruger en gæste konto og nu mangler der en Public mappe for at få det til at virke.

Har du prøvet at oprette en bruger på mybook live som matcher din mac bruger med login og password?


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: jimjim86
Skrevet den: 22-April-2017 kl. 19:17
Lige når jeg tænder så står der er den er logget ind med det brugernavn jeg har tilladt på dashboard. Men så snart jeg trykker på en af mapperne inde på serveren så kommer den besked jeg beskrev.

Så forstår det ikke helt - jeg kan jo godt komme ind på serveren, men så snart jeg trykker på en af mapperne på serveren så får jeg beskeden?


Skrevet af: jimjim86
Skrevet den: 22-April-2017 kl. 19:48
Hmm - jeg prøvede at genstarte igen og så "afbryde" så den går over på "gæst" - så kan jeg fint komme helt ind på serveren og i undermapper. Forstår jeg simpelthen ikke - den bruger jeg logger på med er "registreret bruger"... Nå, men det da løst nu selvom jeg ikke forstår det :)


Skrevet af: jimjim86
Skrevet den: 22-April-2017 kl. 19:49
Nå - der var jeg vidst alligevel for hurtig - jeg kom et led længere ind, men nu kommer den omtalte "besked" igen... Mystisk.

Problem ikke løst :)

EDIT:

når jeg trykker på "opret forbindelse som" siger den: "Der var problemer med at oprette forbindelse til serveren "ServerNJ" Serveren findes måske ikke eller er ikke tilgængelig lige nu. Kontroller servernavnet eller IP-adressen, kontroller din netværksforbindelsem og prøv derefter igen"

Serveren er tilgængelig og kører - kan se film fra den via min Dune og se den under antal enheder på netkortet. Servernavn er også korrekt og samme er IP-adressen. Men jeg ved ikke hvordan jeg tilføjer serveren/netværksdrev på en MAC? Gør den ikke selv det? under "fælles"? Jeg kan hvertfald ikke finde noget sted hvor jeg selv kan styre det. Og serveren popper selv frem efter noget tid hvor mac'en har kørt


Skrevet af: jimjim86
Skrevet den: 24-April-2017 kl. 18:54
Jeg oplever nogle gange at jeg selv kan vælge om det er "registreret bruger" eller "gæst" som logger ind på serveren. Men langt de fleste gange har jeg ikke noget valg? Kan det passe man ikke selv kan vælge??

Oplever ydermere at jeg nogle gange fint kan komme ind på alt, men at det så efter lidt tid bliver utilgængeligt igen af en eller anden årsag - det kan ske f.eks. efter 10 min hvor jeg har siddet med computeren, så pludselig ryger forbindelsen.

Slet ingen der kan hjælpe eller har en løsning :) ?

God aften

Vh. Jimmy

EDIT: Som gæst kan jeg komme ind på alt - forstår det simpelthen ikke! har også prøvet at lave ny registreret bruger men uden held


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 25-April-2017 kl. 12:56
Bruger du kommandoen i Finder-menuen?

Gå > Opret forbindelse til server...

Det virker hos mig. Stien ser sådan ud: 
afp://Drobo5N._afpovertcp._tcp.local/Film
eller
afp://10.0.1.6/Film

Den sidste kræver så at NAS'en har fast IP-adresse.


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: jimjim86
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 17:05
Synes ikke lige jeg kan finde det du nævner - jeg har MacbookAir - MacOS Sierra.

Men jeg er tilsluttet som registreret bruger til serveren og kan fint se alle undermapper, men kan ikke gå ind på dem.
Nogle har fortalt mig det måske kan skyldes at MAC'en har cachet min gamle opsætning? og jeg skal slette forbindelsen og oprette på ny? Men synes ikke jeg kan finde nogle steder hvor man kan fjerne og tilføje nye - det som om den gør det automatisk?


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 17:12
Oprindeligt skrevet af jimjim86 jimjim86 skrev:

Synes ikke lige jeg kan finde det du nævner - jeg har MacbookAir - MacOS Sierra.

Men jeg er tilsluttet som registreret bruger til serveren og kan fint se alle undermapper, men kan ikke gå ind på dem.
Nogle har fortalt mig det måske kan skyldes at MAC'en har cachet min gamle opsætning? og jeg skal slette forbindelsen og oprette på ny? Men synes ikke jeg kan finde nogle steder hvor man kan fjerne og tilføje nye - det som om den gør det automatisk?

Jeg har også Sierra. Når du står i Finder, så tryk Cmd + K, det er det samme som den menu jeg skrev før.


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: jimjim86
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 17:37
Hmm - det prøver jeg så, men den kommer med samme meddelelse når jeg prøver at logge ind som registreret bruger.

På min server er der fast IP (DHCP?)

jeg skrev ip-adressen ind i det felt som kommer når jeg trykker cmd+k og så skriver den selv: smb://192.168.87.109

Jeg kan fint logge ind som gæst og se alt indhold, men vil jo gerne kunne mere end kun "se". Har som skrevet tidligere også forsøgt at registrere nye brugere osv uden held.

Det hele er blevet et problem efter jeg fik nyt modem fra Stofa


Skrevet af: jimjim86
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 17:45
https://www.dropbox.com/s/es5incbe2lu7uvi/Sk%C3%A6rmbillede%202017-04-26%2017.44.06.png?dl=0

Her er hvad der sker - boksen med alle undermapper ryster når jeg prøver at gå ind på en af dem. Det sker hver gang jeg prøver at komme ind på mapperne med en registreret bruger - som gæst er der ingen problemer


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 18:25
Koderne til dine undermapper gemmes i Hovednøglering. Det er noget af et arbejde at rydde ud i den, men hvis du kan få slettet de gemte koder i Hovednøglering, så bliver du spurgt om kode næste gang du prøver at mounte en af mapperne.

-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: jimjim86
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 18:33
Hmm - hvor finder jeg hovednøgleringen? (som du nok har gættet er jeg ikke så skarp i mac :) )

Koden til at tilgå serveren er den samme som altid, så det ikke fordi jeg har glemt den - og koder til "undermapperne" har jeg aldrig haft? Har altid kun skulle skrive koden første gang.




Skrevet af: jimjim86
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 18:36
https://www.dropbox.com/s/78udvnzvqbga5i0/Sk%C3%A6rmbillede%202017-04-26%2018.35.47.png?dl=0

Måske noget af problemet er her?

Navnet er ServerNJ men som du kan se på ss står der servernj fra 2017

Kan det være problemet? Og hvad gør jeg for at læse det?


Skrevet af: fhebo
Skrevet den: 27-April-2017 kl. 12:11
Hej jimjim,
Har haft lidt af det samme problem med Mac/OSX og NAS'er. Det er netop hovednøgleringen som er udfordringen. 
Så vidt jeg kan huske kan du i Finder søge efter 'keyring' eller 'nøglering'. Det er en app, et lille program på OSX som du skal finde alle henvisningerne til din my-book i - og slette dem.
Du kan muligvis også prøve at tilgå det fra en anden bruger på din Mac.
I mit tilfælde løste det sig ved at jeg omdøbte min NAS (en WD My Cloud) hvorefter nøgleringen spurgte efter bruger og password. 


Skrevet af: fhebo
Skrevet den: 27-April-2017 kl. 12:13
PS: Jeg kunne omdøbe min NAS / WDmycloud ved at gå til dashboardet fra en browser. Der vil du formentlig også kunne oprette en ny registreret bruger eller ændre i brugerens password etc etc.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 27-April-2017 kl. 17:24
Søg efter Hovednøglering i Spotlight.


edit: jeg ser at du fandt Hovednøglering LOL


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: jimjim86
Skrevet den: 27-April-2017 kl. 17:34
Super - mange tak

Tror det virker nu :)

Jeg omdøbte min server til et andet navn og slettede alt der havde med det gamle navn at gøre...



Print side | Luk vindue