Print side | Luk vindue

Hvilken service til backup af billeder?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Cloud Services
Forumbeskrivelse: Her kan du diskutere forskellige cloud services. F.eks. Dropbox, Bitcasa, Onedrive, Evernote osv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=151134
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 01:31


Emne: Hvilken service til backup af billeder?
Skrevet af: aerik
Emne: Hvilken service til backup af billeder?
Skrevet den: 25-April-2017 kl. 21:03
Nok et nemt spørgsmål, men er det box eller Dropbox man skal vælge eller måske en tredje, når man skal have en sikker backup af Ca ti GB uerstattelige billeder.

Har ikke noget i mod at betale, hvis bare det er en fornuftig udbyder.



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 25-April-2017 kl. 22:14

Google Photos kan da være en ide.?

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 25-April-2017 kl. 23:29
Hvis du bruger officepakken som dit office program, kan. Jeg på det varmeste anbefale inddrive med office365.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 05:23
Du skal sørge for at det er en rigtig Backup løsning du vælger og ikke bare et lagerplads i skyen, hvor du kan kopiere dine filer op.
 
Via mit forsikring selskab har jeg Keepit, hvor man for 300 kr om året har backup af 3 pc'er og ubegrændset plads.
 
Dette er en rigtig backup løsning, hvor der ligger flere versioner af filerne.


Skrevet af: Silentbob
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 08:09
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Du skal sørge for at det er en rigtig Backup løsning du vælger og ikke bare et lagerplads i skyen, hvor du kan kopiere dine filer op.
 
Via mit forsikring selskab har jeg Keepit, hvor man for 300 kr om året har backup af 3 pc'er og ubegrændset plads.
 
Dette er en rigtig backup løsning, hvor der ligger flere versioner af filerne.


Hvis der ikke er en sync funktion involveret i backup løsningen, er det vel irellevant med flere forskellige versioner af filerne?

Når vi snakker udelukkende billedbackup, er det vel oftest sådan, at billederne backes op så snart de er taget. Så ser jeg ingen grund til versionering.

Men til OPs spørgsmål. Jeg er pt. igang med at kigge efter et alternativ til min Synology/Photostation med ekstern sync til Onedrive, setup. I den forbindelse er jeg faldet over Smugmug. Det er en billede og video cloud tjeneste for profesionalle fotografer og private, med henblik på både deling og salg. Den billigste løsning (Cirka 330 kr om året) retter sig mod private og inkludere ubegrænset plads.

Hvis man vælger at stole på (Hvilket jeg gør) at Smugmug har styr på deres server løsning, er det at betragte som sikker opbevaring.

Det der tiltaler mig er at man på samme tid har en "sikker" opbevaring og en flot visuel præsentation af sine billeder, man kan dele med dem man ønsker. Men rent teknisk fungere det ikke som en backup løsning. Da backup er en sekundær opbevaring og jeg bruger Smugmug som min primær.

To ting skal lige nævnes. Først og fremmest er jeg kun i test fasen af Smugmug, med de forbehold der nu gælder. Der ud over, gemmer Smugmug ikke uploadet video klip i original format. Den konvetere dem og slette originalen. Billeder bliver gemt i original format.


-------------
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Du skal sørge for at det er en rigtig Backup løsning du vælger og ikke bare et lagerplads i skyen, hvor du kan kopiere dine filer op.
 
Via mit forsikring selskab har jeg Keepit, hvor man for 300 kr om året har backup af 3 pc'er og ubegrændset plads.
 
Dette er en rigtig backup løsning, hvor der ligger flere versioner af filerne.


Hvis der ikke er en sync funktion involveret i backup løsningen, er det vel irellevant med flere forskellige versioner af filerne?

Når vi snakker udelukkende billedbackup, er det vel oftest sådan, at billederne backes op så snart de er taget. Så ser jeg ingen grund til versionering.


 
Selvfølgelig har du et program kørende på pc, der holder styr på hvilke filer der ændres. Disse bliver der så taget backup af.
 
Grunden til versionering er Ransomware. Hvis du får ransomware på din pc, så bliver alle dine billeder krypteret og hvis der sker en automatisk synkronisering ud i skyen uden versionering, så er du fucked.
 
Jeg har selv en kamerat der havde dette problem.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 09:53
Jeg bruger selv Crashplan, og er oppe på at der ligger 400 GB i skyen nu.
Den første backup tager flere dage, og derefter bliver der lavet backup hvert kvarter af ændrede og nye filer. Sikkerheden er god, da filerne er krypteret med min egen nøgle inden de bliver uploadet.

http://www.crashplan.com/en-us/" rel="nofollow - https://www.crashplan.com/en-us/
Det koster 60 $ om året for 1 computer. 30 dages gratis prøve.

Der er apps til mobiler, så man har adgang til sine billeder i backup'en altid.

EDIT: der bliver gemt alle versioner af filerne, så de skulle være sikret mod ransomware.


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Silentbob
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Du skal sørge for at det er en rigtig Backup løsning du vælger og ikke bare et lagerplads i skyen, hvor du kan kopiere dine filer op.
 
Via mit forsikring selskab har jeg Keepit, hvor man for 300 kr om året har backup af 3 pc'er og ubegrændset plads.
 
Dette er en rigtig backup løsning, hvor der ligger flere versioner af filerne.


Hvis der ikke er en sync funktion involveret i backup løsningen, er det vel irellevant med flere forskellige versioner af filerne?

Når vi snakker udelukkende billedbackup, er det vel oftest sådan, at billederne backes op så snart de er taget. Så ser jeg ingen grund til versionering.


 
Selvfølgelig har du et program kørende på pc, der holder styr på hvilke filer der ændres. Disse bliver der så taget backup af.
 
Grunden til versionering er Ransomware. Hvis du får ransomware på din pc, så bliver alle dine billeder krypteret og hvis der sker en automatisk synkronisering ud i skyen uden versionering, så er du fucked.
 
Jeg har selv en kamerat der havde dette problem.


Der er ikke noget "selvfølgeligt". Det kommer helt og holdent an på hvilken setup man har. Mange mennesker er i dag overgået til udelukkende at bruge deres mobil som kamera. Er dette tilfældet, er det blot at uploade de gamle billeder til den valgte service og efterfølgende lade mobilen automatisk backe up til selv samme service hver gang man har taget et billede eller video klip. Det kunne være Onedrive, Google, Dropbox etc.

I overstående tilfælde vil jeg ikke mene der er brug for computerprogram der laver versioneret backup.


-------------
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!


Skrevet af: astroturf
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 12:08
Google Photos har hvad du søger. +der er ubesgrænset lagerplads til fotos og video.

Der er også et program til PC der synkroniserer dine billeder til Google Photos:

http://photos.google.com/apps" rel="nofollow - https://photos.google.com/apps


-------------
Dut


Skrevet af: Flick
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 12:53
Google Photos har kun ubegrænset plads, hvis man kan leve med deres komprimering af billeder og videoer, den er værd at teste før man drager konklusioner dog.

Ellers har de 15 GB gratis plads uden komprimering..


Skrevet af: thxtex
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 12:56
Bruger Flickr. De giver 1TB plads gratis og man uploader original billederne. 


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 19:14
tak for alle jeres svar.

Bare lige fora tydeligtgøre hvad det skal bruges til: så er det bare eksternbackup som var det en overførsel til en ekstern  hdd. 
Ikke at jeg nødvendigvis skal fremvise i apps eller noget. bare så jeg har en ekstra ekstern backup af billederne af ungen osv.

Umiddelbart kan det da godt være, at jeg bare skal benytte mig af onedrive, da jeg har office, i al fald for et par år endnu inden min aftale udløber. men mener jeg stadig har mulighed for at arbejde legalt med studielicenser, og så er det jo en billig nok løsning.


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 19:20
men hvordan er de her cloudservices i forhold til fx det nævnte ransomware?



Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 19:37
Her er mine erfaringer på området.
Jeg har ca 100gb billeder.

- Egen NAS (Synology) med backup til kollega som også havde en NAS. Hans tog så backup til min nas. Så vi begge havde en kopi uden for huset. Rigtig fin løsning. Men hvis du vil have adgang 24-7 så skal du brænde en del strøm af.

- Google photos. Det blev et nej tak her fra. Skal ikke have hele mit liv til at ligge hos en tjeneste der lever af at sælge reklamer. Plus jeg syntes google + er temmelig rodet.

- OneDrive gennem Office 365... Måske en ok løsning hvis man er single. Men når man som jeg skulle dele med ens kone så var det noget rod. Deres apps til billeder er vanvittig langsom. Det er hele deres services faktisk. OneDrive syncronisere utrolig langsomt. Måske det er blevet bedre?

- I dag har jeg alt til at ligge ved Apple i iCloud hvor jeg har købt 250gb til 25kr om måneden. 
Det er alle pengene værd. Billeder, dokumenter, videoer. ALT er syncroniceret mellem alle mine Apple enheder. Men dette er kun en god løsning hvis du er inde i Apples økosystem.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 19:41
er "desværre" slet ikke i apples økosystem mere.

Synes nu ikk ejeg oplever onedrive som langsomt, har mine dokumentmapper der med i alt 18 gb., og har aldrig tænkt over det skulle være sløvt. 

Men, for der er jo et men, hvis nu filerne i min onedrive mappe på computeren skulle blive angrebet, hvordan står det så til med billederne. Det er vel stadig kun en enkelt backup, som er blevet ødelagt helt så. Forstået sådan, at jeg vel skal have andre eksterne backups?


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 19:52
Og så det sidste halvdumme spørgsmål inden jeg slipper jeres svar fri igen: Kunne man nøjes med fx en box-konto og en onedrive konto og så  selv sørge for at synkronisere disse mapper med de nye filer?

For kan se, at jeg har en 50 gb Box konto og en 1 tb onedrivekonto. 


Skrevet af: brafi
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 20:31
Hvad med en 50 GB gratis konto hos mega.co.nz?

Hvis du lader være med at lave sync, men kun uploader når du har nyt at tilføje, så kan de fleste nøjes med en enkelt version af filerne...

Alternativt finde et program som kan lave versioner af filerne, og synce med mega. Eks. Duplicati, som er gratis. Ved at benytte dette program, kan du benytte en masse forskellige fil-tjenester, uden at skulle tænke på versioner af filerne... :-)


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Nok et nemt spørgsmål, men er det box eller Dropbox man skal vælge eller måske en tredje, når man skal have en sikker backup af Ca ti GB uerstattelige billeder.

Har ikke noget i mod at betale, hvis bare det er en fornuftig udbyder.


Uerstattelige billeder? Så skal du bruge tommelfingerreglen, som sig er du mindst skal have tre kopier.

1. Gem billeder på din computer - det har du sikkert allerede
2. Lav en backup på en USB-stick, og denne kopi giver du til naboen, et familiemedlem eller en god kammerat, der opbevarer den sikkert
3. Vælg en online backup løsning. Jeg kan anbefale Backblaze, som er let at bruge og ganske billig - specielt hvis man har rigtig mange GB der skal gemmes. Crashplan kan også anbefales.

Den udvidede version er, at du lader en god kammeraer lave en kopi af billederne, som placeres på han computer, og så skal han selvfølgelig også benytte online backup. Dermed har du nu pludselig 5 kopier af dine filer. (det er den strategi jeg benytter for svigermor, da svigermor myrder mig, hvis hendes billeder "bliver væk")


Skrevet af: Davidp
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 21:40
Min Qnap NAS synkroniserer automatisk vores billeder på i Microsofts Azure sky. Det koster mig ca 6kr om måneden at have pt 200 GB liggende. 


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 26-April-2017 kl. 22:22
Skal lige forstå deres system. Hvis man henter sine data mange gange, så koster det mere end hvis man ikke gør? SYnes det ser ud som om, at man betaler en lille sum for at lave transaktioner med sine filer, og man betaler for x-antal gb man har liggende, samt for x antal gb man henter igen?

håber det giver mening, havde lidt svært ved at gennemskue deres side (måske jeg er træt)


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 27-April-2017 kl. 07:34
Som jeg skrev tidl. så bruger jeg Keepit.

Her giver jeg 300 kr om året for Backup af 3 enheder.

Lige pt har jeg vel ca. 4 Tb data liggende i deres løsning. Herudover er der versionering, så jeg kan gå tilbage til tidl. versioner af mine filer.

På hver af mine 3 pc'er kører der et lille program/service, der løbende checker om der er filer der skal tages backup af.

Inden jeg valgte Keepit, prøvede jeg også Crashplan og det er alt for langsomt synes jeg. Jeg ved jeg har en stor mængde data (billeder), så det ville tage måneder/år før det var flyttet til Crashplan. Hvor man hos Crashplan snakkede Kb/sec, så overførte jeg med keepit med 15-20 Mb/sec. Jeg havde kontakt til Crashplan support og deres svar, sådanne var det når det var billigt. 


Skrevet af: Davidp
Skrevet den: 27-April-2017 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Skal lige forstå deres system. Hvis man henter sine data mange gange, så koster det mere end hvis man ikke gør? SYnes det ser ud som om, at man betaler en lille sum for at lave transaktioner med sine filer, og man betaler for x-antal gb man har liggende, samt for x antal gb man henter igen?

håber det giver mening, havde lidt svært ved at gennemskue deres side (måske jeg er træt)

Går ud fra at den var henvendt til mig. :)
Men ja. Du betaler ekstra når du henter dine filer tilbage igen fra Azure. Til gengæld betaler du tæt på ingenting for at lægge dine filer derop, og fingers crossed så får du aldrig behov for at hente dem igen.




Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 27-April-2017 kl. 10:41
bruger google. fungere glimrende


Skrevet af: bingoking
Skrevet den: 27-April-2017 kl. 10:58
Hos mig er det livrem og seler løsningen:

Jeg bruger google, fordi det er gratis og er min sidste løsning, hvis min andre muligheder skulle fejle.

Bruger herudover den gratis udgave af Crashplan, som giver mulighed for backup til venner, og at de kan lave backup hos mig (med versionering)

Endelig en harddisk, som jeg har liggende på arbejdspladsen. Jeg syncer den op 3-4 gange årligt, især inden ferier, da det oftest er på disse tidspunkter man kan risikere indbrud.


Skrevet af: fhebo
Skrevet den: 27-April-2017 kl. 11:52
Nemmest og billigst er Flickr
Gratis, 1 TB, auto-synkroniserer fra smartphone og Mac/pc.

Selvfølgelig en lokal backup på hjemmenetværket. Pt. en WD My Cloud på 3 TB til ca 1500 kr. Kører bare derudaf med WDs egen synk-program. 
Samt Timemachine fra Mac'erne. 
Suppleret med en bærbar hdd som ligger på arbejdet. 

Og så iCloud backup til iPhones.... 

Det er godt at være lidt paranoid når det handler om backup af uerstattelige billeder....Wink 
For jeg stoler ikke på at disse gratis services som Flickr vil være der i al fremtid.


Skrevet af: Flick
Skrevet den: 27-April-2017 kl. 12:32
Ville lige nævne at Google Photos har en rigtig god søgemaskine, til at søge i sine billeder, man kan fx skrive "bil" eller "køkken" og den vil vise dine billeder af biler og køkkener, man kan endda gå så langt til at skrive fx "porsche" og den vil vise dine billeder af porscher.
Det kan være rigtig brugbart når man skal finde noget hurtigt. især på mobilen hvis man også bruger Photos app'en..


Skrevet af: brafi
Skrevet den: 28-April-2017 kl. 06:29
Duplicati og Amazon Cloud Drive?
Ubegrænset plads og med duplicati, er der krypteret?


Skrevet af: dantox
Skrevet den: 10-Maj-2017 kl. 15:11
Vi benytter i husstanden office 365 Home, der er 5 licenser med til office pakken, og så har vi 1TB pr. bruger i skyen (sat ned fra 100TB for alle 5 licenser(damn you M$))
Til denne løsning har vi også en NAS i huset som kører sync med O365.

Dette giver vi mellem 5-600.- om året for alt efter om der er tilbud på pakken.

Dog tænker jeg at skifte til amazon cloud drive, de tilbyder unlimited data, til $60 ~ ca.410.kr.
Amazon cloud skulle også være et godt sted at have en backup af sine film liggende.



Skrevet af: ceefive
Skrevet den: 07-Juli-2017 kl. 15:49
Her deles konen og jeg om et Office365 abonnement - med 5 brugere der har 1TB OneDrive storage hver.
Har oprettet 2 brugere mere - og min Synology Nas kan med "Cloud Sync" håndtere automatisk upload af data til forskellige services - herunder forskellige OneDrive brugere :)
 
Så der uploades 300Gb billeder til den ene bruger - 400gb hjemmevideo til en anden bruger - til min egen konto uploades der en masse andet. OneDrive deling til mig selv fra de 2 brugere er muligt - så jeg har adgang til alle data fra en enkelt konto - uden at overskride grænsen på 1tb.
 
Jeg synes det er billigt - når jeg samtidig har en løbende opdatering af min officepakke.


Skrevet af: Jonas_R
Skrevet den: 08-Juli-2017 kl. 07:39
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


- OneDrive gennem Office 365... Måske en ok løsning hvis man er single. Men når man som jeg skulle dele med ens kone så var det noget rod. Deres apps til billeder er vanvittig langsom. Det er hele deres services faktisk. OneDrive syncronisere utrolig langsomt. Måske det er blevet bedre?



Office365 har en plan til 5 brugere, hvilket er hvad man bruger hvis man er mere end en person. Så har man hver sin egen konto og 1tb.
Koster omkring de 500 kr online i Tyskland. Så er det jo oplagt at dele med noget familie eller lignende.

Jeg synes nu hastigheden er fin til office365.



Print side | Luk vindue