Print side | Luk vindue

Lyd fra LG b6v til forstærker

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: OLED TV
Forumbeskrivelse: Forum for OLED TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=151161
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 08:17


Emne: Lyd fra LG b6v til forstærker
Skrevet af: MJ_Support
Emne: Lyd fra LG b6v til forstærker
Skrevet den: 27-April-2017 kl. 22:32
Hey.. jeg kan ikke rigtug få lyden fra mit nye LG B6V til at smide lyden via HDMI retur til min NAD forstærker

Har sat stikket i HDMI 2 i LG hvor der står ARC

Nogle der har nogle gode indspark



Svar:
Skrevet af: Potter
Skrevet den: 28-April-2017 kl. 07:19
Kan din forstærker køre ARC? 
Men i menuen på dit tv går du ind under lyd og skifter fra intern til audio out (optical/HDMI ARC).
Hvis du mener at din forstærker kan køre ARC så skal der sikker også sættes noget op der?


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: MJ_Support
Skrevet den: 28-April-2017 kl. 08:39
Det er en NAD 758, der står også fint arc i menuen på forstærker.. men ingen lyd :(/


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 28-April-2017 kl. 09:48
Er det et gammelt hdmikabel? Skal være vers 1.2 og opefter. Kan også bare være defekt kabel, så prøv et andet.


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 28-April-2017 kl. 11:22
Prøv dette: Når der er valgt lydudgang på tv'et, som Potter forklarer, så vælg nederst i menuen "Alle indstillinger" og dernæst "Generelt". Gå til "SIMPLINK (HDMI-CEC)" nederst, og indstillingen "Til" vælges nu begge steder. Både forstærker og tv skal muligvis slukkes og tændes igen, så forstærkeren kan reagere på signalet fra tv'et.


Skrevet af: MJ_Support
Skrevet den: 28-April-2017 kl. 13:14
Takker for alle input.
Jeg kommer hjem i aften også vil jeg lige teste det hele.
Syntes jeg var igennem det hele igår, men fandt også lige foreslag på NADsetup som jeg må teste af.

Dog ser det ud til at der er mange der har problemer med det  :(


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 28-April-2017 kl. 13:47
ARC blev nu først muligt med HDMI ver.1.4 (hardware)
 
Båndbredden på HDMI ver. 1.0 til og med 1.2 er 165mhz. og det var vist kun noget med 1.2 fik mulighed for SACD så hut jeg visker.
 
Så længe det bare er et HDMi kategori 2 testede kabel, så burde der ingen problemer være.
 
Har HDMI kabler enlig et direkte versionsnummer, ud over f.eks. kategori 1 og 2?


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 28-April-2017 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Prøv dette: Når der er valgt lydudgang på tv'et, som Potter forklarer, så vælg nederst i menuen "Alle indstillinger" og dernæst "Generelt". Gå til "SIMPLINK (HDMI-CEC)" nederst, og indstillingen "Til" vælges nu begge steder. Både forstærker og tv skal muligvis slukkes og tændes igen, så forstærkeren kan reagere på signalet fra tv'et.

Jeg tænker også at det er dette der mangler at blive sat op. Jeg har oplevet på mit TV at denne setting kan "smides" under bestemte forhold. Formentlig en fejl, men det kan godt snyde.

Og bemærk et Receiveren godt kan bruge noget til på at finde lyden, f.eks. 10-15 sekunder. Det gør min Onkyo.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 29-April-2017 kl. 10:24
Jeg har fået samme problem på vores B6V. Det har virket før, men kan simpelthen ikke få lyden ud af receiveren mere. Tror det er en opdatering i B6V som har gjort "noget". 

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 29-April-2017 kl. 15:26
Jeg bruger denne indstilling, og bruger optisk kabel fra LG B6 til receiver.
Det er kun lyd fra tv og apps, jeg bruger. Blu-ray og Apple tv går gennem receiveren.




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-April-2017 kl. 23:32
Det er samme indstilling til HDMI, men det virker ikke, mere. Det har som sagt virket. Så jeg mistænker at det er LG firmware efter opdatering, at det er galt med

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kimbo
Skrevet den: 01-Maj-2017 kl. 07:47
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg bruger denne indstilling, og bruger optisk kabel fra LG B6 til receiver.
Det er kun lyd fra tv og apps, jeg bruger. Blu-ray og Apple tv går gennem receiveren.


Det er samme opsætning som skal bruges ved HDMI ARC, blot skal Simplink sættes til ON, for at lyden sendes til forstærkeren.


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 02-Maj-2017 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er samme indstilling til HDMI, men det virker ikke, mere. Det har som sagt virket. Så jeg mistænker at det er LG firmware efter opdatering, at det er galt med

Jeg har 65B6, og har opdateret SW'en men kan godt få det til at køre. Det virker dog som om der godt kan være noget bøvl fordi oftest må jeg slukke og tænde receiveren før det virker (Onkyo).

Men jeg er ved at blive skør i hovedet af at HDMI link kommunikationen skal styre hvilket input min Receiver skal stå på, når jeg selv vil kunne styre det via Harmony remoten. 


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 02-Maj-2017 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Men jeg er ved at blive skør i hovedet af at HDMI link kommunikationen skal styre hvilket input min Receiver skal stå på, når jeg selv vil kunne styre det via Harmony remoten. 

Jeg bruger også Harmony, og har slået al HDMI link fra på alle enheder. 
Derfor bruger jeg optisk kabel fra LG B6 til receiver. Så virker det. Jeg har tidligere postet et billede af indstillingerne.


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 02-Maj-2017 kl. 22:22
Nu har jeg rodet med det her til aften, og må erkende, der sker absolut nada.. HDMI-CEC fungere heller ikke. 

TVét kan registrere når receiveren tænder (på HDMI 2), men CEC og ARC informationerne kommer ikke igennem. Jeg mistænker i den grad LG´s firmware, og overvejer at nedgradere til forrige version for at se om det så virker igen. Det er nemlig den eneste ændring der er sket. Det har nemlig virket. Angry



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 02-Maj-2017 kl. 22:44
Har i kørt opsætningen via lg ift ARC? Jeg havde også problemer og kunne se at jeg i opsætningen af min receiver på b6, havde valgt lyd via optisk og ikke ARC.
Jeg kører ihvertfald lyd via hdmi/ARC


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 02-Maj-2017 kl. 23:54
Man kan ikke undgå at få en mistanke om, at der er opstået en fejl i dit system, når noget har fungeret og ikke længere gør det.
Jeg har ikke oplevet, at der er en fejl i LG's nyeste firmware, men der kan vel også opstå en fejl under selve opdateringsprocessen.
Kan det udelukkes, at det kan skyldes receiveren? Er den opdateret? Jeg mener, at du har skrevet et andet sted, at dengang ARC virkede, var det uden HDMI-CEC aktiveret. Det er overraskende, for ARC plejer ikke at virke uden. Selv om det kan være praktisk nok, er det måske tegn på en eller anden fejl?
Jeg modtog ny firmware inden for et par dage til både tv, receiver (Yamaha) og Uhd-afspiller (Panasonic), men der er ikke opstået et problem som dit.
Kan forhandleren afhjælpe problemet, hvis det er fejl på tv'et?


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 03-Maj-2017 kl. 00:37
Jeg har selv den mistanke, at der er noget galt et sted i systemet. Det er bare ikke nemt at teste. Det kræver en anden receiver og/eller et andet TV. Jeg har testet med et andet HDMI kabel for at sikre mig, at det ikke var det der var blevet defekt. 
Næste skridt bliver at teste med et andet TV. 

Min receiver er en Sony STR-DN1040. Den er helt opdateret, og har ikke fået ny firmware i flere måneder. 

HDMI ARC har INTET med HDMI-CEC at gøre (eller LG´s HDMI Simple Link). 

HDMI-CEC er styring af enheder. Er enhederne ikke HDMI-CEC kompatible, så kan man ikke styre enhederne, fra fx en af enhedernes fjernbetjening. 

HDMI ARC er udelukkende lyd retur, (ARC=Audio Return Channel). Der er intet til hindre for at en enhed kan have HDMI ARC men ikke HDMI-CEC, eller omvendt. Det er der faktisk rigtig mange, specielt ældre HDMI enheder der har, fordi HDMI-CEC standard er, så vidt jeg husker, aldrig blevet defineret fast.

LG´s Simple Link er i bund og grund blot et andet ord for HDMI-CEC. Dog kan LG have udvidet det med andre muligheder, og måske derfor vælger de at kalde det for Simple Link. Men ARC burde ikke være en hindring, uden Simple Link/HDMI-CEC aktiveret. Det ville være helt skævt af LG, at lave det sådan.
HDMI ARC skal/bør altid fungere, så længe begge enheder (TV og Receiver) har HDMI ARC.

Jeg ved godt måden LG beskriver det på er ret dårligt formuleret. Men hvis man ser under Generel menu-punktet på TVét, så kan man faktisk slå den mulighed fra, at TVét skal tænde en anden HDMI-CEC enhed, når man tænder for TVét. Her nævner de faktisk HDMI-CEC. Det er løsningen, hvis man fx har problemer med en Harmony fjernbetjening, og samtidig behov for HDMI-CEC.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 03-Maj-2017 kl. 00:47
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Har i kørt opsætningen via lg ift ARC? Jeg havde også problemer og kunne se at jeg i opsætningen af min receiver på b6, havde valgt lyd via optisk og ikke ARC.
Jeg kører ihvertfald lyd via hdmi/ARC

Jeg prøvede at køre opsætningen igennem her til aften, bare fro at prøvet et eller andet. Normalt ville jeg aldrig gøre det, da det ikke giver så meget mening mht HDMI ARC. Det er primært en opsætning fokuseret omkring HDMI-CEC og aktivere HDMI ARC, hvis man fx indstiller den til at sende lyden til en hjemmebiograf. Men det er ikke anderledes end at gøre det manuelt inde fra setup menuen. Det er blandt andet også derfor man skal fortælle TVét, hvilket mærke/Brand man har tilsluttet HDMI porten, og definere en fjernbetjening. 

HDMI-CEC er måden at teste på, om der overhovedet er ordentlig forbindelse imellem. Og det var HDMI CEC der trak mig i retningen af, at der er noget rivende galt enten med TV eller receiver. For det virker heller ikke.
Med HDMI-CEC aktiveret på receiver og TV, så skal/bør receiveren tænde, når man tænder TVét, og omvendt. Men heller ikke det fungere. Det har også tidligere fungeret, dog har jeg ikke prøvet det på LG TVén, men derimod på mine to tidligere Samsung TV.  På LGèn har det som tidligere nævnt aldrig været aktiveret, fordi HDMI-CEC netop kan give problemer, hvis man bruger en Harmony eller lign. remote.
Men HDMI ARC har virket, 110% sikkert. 

Så jeg må den tunge gang igennem og finde et andet TV frem, så jeg kan test om ARC virker i receiveren. Hvis det virker, så må det være LGén. Hvis det ikke virker, så må det være receiveren. Risikoen for at det er det andet TV er der selvfølgelig også, og så bliver jeg ikke et hak klogere af det Big smile


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 03-Maj-2017 kl. 07:45
Det har altså vist sig i praksis, at HDMI-ARC ikke kan "komme igennem" fra tv'et til receiveren, uden at HDMI-CEC er aktiveret. Jeg kan godt manuelt skifte til den indgang på receiveren, der er sat op til at modtage signalet fra tv'et, og displayet viser det også korrekt. Men først når CEC aktiveres på tv'et kommer lyden igennem. Displayet viser igen korrekt, men med den forskel, at nu er lyden der også.



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 03-Maj-2017 kl. 11:40
Det virker ret tåbeligt af LG at lave det sådan, hvis det er korrekt, da det er to forskellige ting, plus at de risikere at ARC ikke vil virke på de enheder der ikke har HDMI-CEC. Det giver ganske enkelt ingen mening. 

Og i mit tilfælde er jeg 110% sikker på, at jeg ikke havde aktiveret HDMI-CEC (Simple link) på LG TVèt, da det virkede. Så hvis det er korrekt som du skriver herover, så må LG altså have lavet en ændring. 

Det er dog ikke nødvendigvis noget der har med mit nuværende problem at gøre. For det virker heller ikke nu, med HDMI-CEC aktiveret. (Både på receiver og TV). Så skal det være fordi min receiver og LGén bare ikke gider snakke sammen via HDMI-CEC, og derfor ARC ikke virker, efter LG har stillet HDMI-CEC som krav.

Det finder jeg forhåbentlig ud af i weekenden, hvor jeg vil prøve at sætte et andet TV til receiveren, (har 3 andre TV, men mangler tid).

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 03-Maj-2017 kl. 12:13
Jeg kan kun sige, at jeg er helt enig, så jeg er spændt på at høre, hvad du finder frem til.


Skrevet af: CrazyA
Skrevet den: 03-Maj-2017 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg bruger denne indstilling, og bruger optisk kabel fra LG B6 til receiver.
Det er kun lyd fra tv og apps, jeg bruger. Blu-ray og Apple tv går gennem receiveren.


Det er præcis samme indstilling jeg bruger på min Denon reciever via hdmi. Dog skal SIMPLINK være sat til. Og her er der ingen problemer, ud over jeg ikke kan få reciever til at lade være med at tænde. Hvis jeg feks. Bare vil høre lyden via tv't.
Så vil jeg kun høre lyd via den vej. Skal jeg altså slukke for reciever hver gang. Ville være rart, hvis det var omvendt rækkefølge Cry
Desuden er jeg ved at blive komplet idiot af. At jeg ikke bare kan tænde for min PS4, Xbox One, Apple TV eller Blu-Ray afspiller, som alle er koblet til recieveren. Som så er koblet til TV via HDMI 2 arc. Uden at skulle have tændt reciever og vælge hvad det er jeg skal bruge.
Dette virkede super på mit tidligere Samsung med min Denon reciever. Bare ved at vælge HDMI 2 på tv´t



-------------
LG OLED65B6V TV
Samsung PS51D8005FU TV
DENON AVR-X3300W Reciever
Samsung H8900N Blu-Ray
Xbox One X, PS4 1Tb
Qnap TS-119, SONOS ZP90 Zoneplayer, SONOS BR100 Zonebridge, 2 x SONOS Play 1


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 03-Maj-2017 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af CrazyA CrazyA skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg bruger denne indstilling, og bruger optisk kabel fra LG B6 til receiver.
Det er kun lyd fra tv og apps, jeg bruger. Blu-ray og Apple tv går gennem receiveren.


Det er præcis samme indstilling jeg bruger på min Denon reciever via hdmi. Dog skal SIMPLINK være sat til. Og her er der ingen problemer, ud over jeg ikke kan få reciever til at lade være med at tænde. Hvis jeg feks. Bare vil høre lyden via tv't.
Så vil jeg kun høre lyd via den vej. Skal jeg altså slukke for reciever hver gang. Ville være rart, hvis det var omvendt rækkefølge Cry
Desuden er jeg ved at blive komplet idiot af. At jeg ikke bare kan tænde for min PS4, Xbox One, Apple TV eller Blu-Ray afspiller, som alle er koblet til recieveren. Som så er koblet til TV via HDMI 2 arc. Uden at skulle have tændt reciever og vælge hvad det er jeg skal bruge.
Dette virkede super på mit tidligere Samsung med min Denon reciever. Bare ved at vælge HDMI 2 på tv´t


Det kan du slå fra i 'Generelt' menuén på LG TVét.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 03-Maj-2017 kl. 15:31
En af de ting, der virker underligt, er at for at få 5.1 Dolby Digital lyd ud fra TV og Netflix gennem optisk kabel, så må man ikke slå LG Lydsync (Optical) til.
I stedet skal man slå Lydudgang (Optical/HDMI ARC) til og SIMPLINK fra.


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 03-Maj-2017 kl. 16:52
Simple Link giver heller ikke mening med optisk kabel, da det er HDMI-CEC Wink 
Årsagen til at man skal slå det fra er nok mere for at tvinge lyden ud i optisk fremfor i HDMI ARC. Men jeg ved det ikke.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: CrazyA
Skrevet den: 03-Maj-2017 kl. 20:09
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af CrazyA CrazyA skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg bruger denne indstilling, og bruger optisk kabel fra LG B6 til receiver.
Det er kun lyd fra tv og apps, jeg bruger. Blu-ray og Apple tv går gennem receiveren.




Det er præcis samme indstilling jeg bruger på min Denon reciever via hdmi. Dog skal SIMPLINK være sat til. Og her er der ingen problemer, ud over jeg ikke kan få reciever til at lade være med at tænde. Hvis jeg feks. Bare vil høre lyden via tv't.
Så vil jeg kun høre lyd via den vej. Skal jeg altså slukke for reciever hver gang. Ville være rart, hvis det var omvendt rækkefølge Cry
Desuden er jeg ved at blive komplet idiot af. At jeg ikke bare kan tænde for min PS4, Xbox One, Apple TV eller Blu-Ray afspiller, som alle er koblet til recieveren. Som så er koblet til TV via HDMI 2 arc. Uden at skulle have tændt reciever og vælge hvad det er jeg skal bruge.
Dette virkede super på mit tidligere Samsung med min Denon reciever. Bare ved at vælge HDMI 2 på tv´t




Det kan du slå fra i 'Generelt' menuén på LG TVét.

Kan desværre ikke ændre noget under generelt, der forhindrer min reciever i at tænde

-------------
LG OLED65B6V TV
Samsung PS51D8005FU TV
DENON AVR-X3300W Reciever
Samsung H8900N Blu-Ray
Xbox One X, PS4 1Tb
Qnap TS-119, SONOS ZP90 Zoneplayer, SONOS BR100 Zonebridge, 2 x SONOS Play 1


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 03-Maj-2017 kl. 20:42
Det gik fint for mig. Ind under generelt og der er der en HDMI-CEC menu punkt og så fravælge autosynk power Smile


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 03-Maj-2017 kl. 23:17
Oprindeligt skrevet af CrazyA CrazyA skrev:

 
Kan desværre ikke ændre noget under generelt, der forhindrer min reciever i at tænde

Så er det fordi LG har lavet noget der ikke virker. Det står klart og tydeligt, at det netop er beregnet til at forhindre andre enheder i at tænde.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 04-Maj-2017 kl. 07:51
Jeg håber det er ok jeg lige låner tråden. Jeg har konstante lip sync problemer og vil høre jer om i oplever det samme?
Jeg skiftede fra Nad til Marantz samtidigt med at den seneste opdatering kom, så jeg har lidt svært ved at finde synderen i kæden.
Jeg har prøvet med arc og optisk, med og uden lipsync on og off. Uden et tilfredsstillende resultat.
På. mit LG (b6) under lyd indstillinger er der en fane der hedder AV Synk justering og bypass.
Jeg kan læse mig til bypass sender billede FRA tv til receiver uden at tilføje delay. Hvad menes der med AV Synk justering? - At tv tilføjer et delay således at billede og lyd er i balance?

Hvis det er tilfældet, betyder det så ikke at man IKKE bør have noget sync på receiveren, da det vel så blir dobbeltkonfekt?
Lige nu har jeg ikke aktiveret hverken AV synk eller bypass på b6 og sender lyden via HDMI.
På min receiver er ARC on og lip-sync er sat til auto uden delay. Det passer umiddelbart NOGENLUNDE, men ikke så jeg er helt tilfreds.

De her AV synk justering/BYpass på B6 er det kun i tilfælde af lyd og billede sendt FRA tv´et? HVis eks apple tv er tilsluttet tv´et direkte. eller ved brug af app på webos?
Så ja nok mest et forståelsesspørgsmål:)


Skrevet af: CrazyA
Skrevet den: 04-Maj-2017 kl. 08:56
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af CrazyA CrazyA skrev:

 
Kan desværre ikke ændre noget under generelt, der forhindrer min reciever i at tænde

Så er det fordi LG har lavet noget der ikke virker. Det står klart og tydeligt, at det netop er beregnet til at forhindre andre enheder i at tænde.
Det er faktisk ikke helt rigtigt. Det der står er som følger
 
"Angiv indstillingerne for Autosynkronisering af tænd/sluk til Til eller Fra. (Hvis Autosynkronisering af Tænd/Sluk er indstillet til Til, tændes TV'et, når SimpLink-enheden tændes. Når du slukker for TV'et, slukkes enheden også.)"
Se dette link http://kr.eguide.lgappstv.com/manual/w16_mr/dvb/Contents/control/simplinkuse_e_c_a_t/dan/w3a__control__simplinkuse_e_c_a_t__dan.html" rel="nofollow - http://kr.eguide.lgappstv.com/manual/w16_mr/dvb/Contents/control/simplinkuse_e_c_a_t/dan/w3a__control__simplinkuse_e_c_a_t__dan.html
 
Altså er det tv't der tænder når du tænder feks. Din Blu-Ray. Og når du så evt. Slukker for dit tv, så slukker Blu-Ray også


-------------
LG OLED65B6V TV
Samsung PS51D8005FU TV
DENON AVR-X3300W Reciever
Samsung H8900N Blu-Ray
Xbox One X, PS4 1Tb
Qnap TS-119, SONOS ZP90 Zoneplayer, SONOS BR100 Zonebridge, 2 x SONOS Play 1


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 04-Maj-2017 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af CrazyA CrazyA skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af CrazyA CrazyA skrev:

 
Kan desværre ikke ændre noget under generelt, der forhindrer min reciever i at tænde

Så er det fordi LG har lavet noget der ikke virker. Det står klart og tydeligt, at det netop er beregnet til at forhindre andre enheder i at tænde.
Det er faktisk ikke helt rigtigt. Det der står er som følger
 
"Angiv indstillingerne for Autosynkronisering af tænd/sluk til Til eller Fra. (Hvis Autosynkronisering af Tænd/Sluk er indstillet til Til, tændes TV'et, når SimpLink-enheden tændes. Når du slukker for TV'et, slukkes enheden også.)"
Se dette link http://kr.eguide.lgappstv.com/manual/w16_mr/dvb/Contents/control/simplinkuse_e_c_a_t/dan/w3a__control__simplinkuse_e_c_a_t__dan.html" rel="nofollow - http://kr.eguide.lgappstv.com/manual/w16_mr/dvb/Contents/control/simplinkuse_e_c_a_t/dan/w3a__control__simplinkuse_e_c_a_t__dan.html
 
Altså er det tv't der tænder når du tænder feks. Din Blu-Ray. Og når du så evt. Slukker for dit tv, så slukker Blu-Ray også

Jeg kan ikke se, på hvad måde det er forskelligt. 

Formålet er, at du kan tænde/slukke fra een af enhederne med HDMI-CEC (Simple Link). Om du tænder BD afspilleren først, TVét ført eller andet først, det er ligegydigt. Når du slukker en af enhederne, (igen uanset hvilken) så vil den anden også slukke. 

Det er det der er meningen med det. Og forudsætningen er, at du har to enheder direkte op imod hinanden, via HDMI. 

I receiver henseende er det lidt anderledes, fordi du oftest har flere HDMI indgange. Dvs du kan have en TV/SAT boks, en BD afspiller, PS3/4 eller andet sat til samtidig, som alle sammen er HDMI-CEC kompatible. Dvs. når du tænder en af dem, så tænder receiveren (hvis den har HDMI-CEC) og den vil så tænde TVét. Slukke du så TVét, så er det ikke sikkert at receiver og den enhed du har tændt fra, slukker, fordi de modsat ovenstående ikke er koblet direkte til hinanden. 
Derfor kan det være nødvendigt med en mulighed for, at netop ikke bruge disse automatiske tænd/sluk muligheder via HDMI-CEC, når man fx bruger en multiremote ala Harmony, der jo i sig selv tænder enhederne manuelt, og sætter den korrekte HDMI indgang.
I min Sony receiver har jeg mulighed for at slå "HDMI Control" fra. Det er igen det samme som HDMI-CEC, bare med Sony´s formulering og evt begrænsninger. Det vil betyde, at uanset hvad jeg sætter på HDMI ind eller ud, så vil receiveren ikke tænde på en enhed tændes, når det er slået fra.

Jeg er lidt i tvivl om HDMI Pass Through i receiveren vil sende HDMI-CEC kommandoerne videre. Det mener jeg faktisk den gør. I så fald kan jeg tænde min PS4 (eller anden enhed) og det vil få TVét til at tænde, men ikke receiveren, hvis jeg har slået HDMI Control fra.
TVét vil "opdage" PS4éren, og modtage lyd/billede direkte derfra, fuldstændig som hvis jeg havde sat PS4éren direkte til TVét.  

Det er det der er hele meningen med HDMI-CEC, som jeg forstår det. At det så ikke altid virker, det skyldes nok mest af alt, at hver producent laver deres egen "opskrift" på HDMI-CEC, og derfor kalder de det for alt muligt andet, som de synes lyder smart.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Hindsberg
Skrevet den: 07-Maj-2017 kl. 13:50
Hvis recievere ikke står på LG / Oled tv liste over valgbare enheder under tilslutning er dette ikke kombatibelt til at køre lyd via HDMI / ARC....

LG er umulige at få til at svare på hvorfor de kun har så få mærker på deres liste og ikke alle producenter.
Dvs deres Oled tv har kun ARC når de forbindes med udvalgte recievere..Ouch

Er selv ejer af et 65" LG Oled og en Anthem reciever og de kan så heller ikke sammen før Lg kommer med en opdatering til Anthem codes.

Haft snakket med Hifi klubben om dette tv og de har også banket pandet mod en mur her og heller intet konkret svar kunne få at LG.....

Så ARC med forbehold burde det hedde.





Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-Maj-2017 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af Hindsberg Hindsberg skrev:

Hvis recievere ikke står på LG / Oled tv liste over valgbare enheder under tilslutning er dette ikke kombatibelt til at køre lyd via HDMI / ARC....


Jeg mener dette er en fejlfortolkning. 
Den del, hvor LGén kræver kompatibilitet, det er for at du kan bruge fjernbetjeningen til at styre forskellige funktioner, (en del af HDMI-CEC). 

Men det bør i den grad ikke have noget med ARC at gøre. ARC er en simpel standard. Det eneste LG/ (TV med ARC generelt) behøver at gøre, det er at beslutte, hvor lyden skal sendes hen. HDMI ARC er en standard, og er ikke bundet op på en given model eller mærke. Har receiveren ARC, så kan den modtage lyden fra TVét.
'Plain and simple', og langt fra raketvidenskab. 

Oprindeligt skrevet af Hindsberg Hindsberg skrev:


LG er umulige at få til at svare på hvorfor de kun har så få mærker på deres liste og ikke alle producenter.
Dvs deres Oled tv har kun ARC når de forbindes med udvalgte recievere..Ouch

Er selv ejer af et 65" LG Oled og en Anthem reciever og de kan så heller ikke sammen før Lg kommer med en opdatering til Anthem codes.

Haft snakket med Hifi klubben om dette tv og de har også banket pandet mod en mur her og heller intet konkret svar kunne få at LG.....

Så ARC med forbehold burde det hedde.


Jeg mistænker, at LG slet ikke ved det, og derfor ikke kan svare præcist på det. Man skal nok have fat i en decideret tekniker hos LG, førend man får det rigtige svar. Svaret burde så være lig med ovenstående. Der er ingen trylleri eller andet i ARC. Det er ekstremt simpelt. 
Det er skandaløst at LG ikke kan finde ud af det.

I øvrigt HAR det virket i mit setup. Og min mistanke er, at det er seneste LG firmware opdatering som "baldrede" det. 
Jeg nåede desværre ikke at rode med det i weekenden, som jeg ellers håbede på. Det må blive næste weekend.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Hindsberg
Skrevet den: 08-Maj-2017 kl. 17:45
Man tror det jo næppe, men efter lidt roderi med instillingerne her så kom der lyd via ARC.....
I enhedsforbindelser valgte jeg soundbar istedet for hjemmebio, nu kom der også et ikon frem med lydtest og booooom der var lyd igennem Smile
Tror den seneste opdatering muligvis har slettet hjemmebio's tilslutning og derfor ikke virker, hvorfor det virker via soundbar er mig en gåde......men virker gør det Wink



Print side | Luk vindue