Print side | Luk vindue

Smart WiFi eller bare extra AP?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Netværk
Forumbeskrivelse: Netværk i hjemmet og på farten
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=151295
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 04:32


Emne: Smart WiFi eller bare extra AP?
Skrevet af: Henrikndk
Emne: Smart WiFi eller bare extra AP?
Skrevet den: 09-Maj-2017 kl. 11:35
Jeg døjer lidt med WiFi dækning (!) og overvejer om jeg skal hoppe med på Smart WiFi bølgen - enten gennem leje hos Fibia eller købe Netgear Orbit.

Alternativt om jeg bare skulle købe et par extra routere, og så sætte dem op (via kabel) som AP i de rum, hvor jeg gerne vil have bedre dækning?

Jeg har i dag en TP Link 300/600 router.

Pft for evt hjælp/input



Svar:
Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 09-Maj-2017 kl. 13:19
Det er ikke sikkert at det er den billigste løsning, men som så mange andre er jeg lige hoppet på Ubiquiti vognen og den vender jeg nok ikke tilbage fra lige foreløbigt!

Et par AC-Lite acces points fordelt i huset giver en rigtig god dækning med langt større stabilitet end jeg tidligere har haft med diverse routere.


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 09-Maj-2017 kl. 23:09
Ubiquiti Access point.
Gør tingene ordentligt i første omgang :)


Skrevet af: Henrikndk
Skrevet den: 10-Maj-2017 kl. 09:04
Det har jeg slet ikke hørt om?? Er det AP, som jeg kan koble til min eksisterende router, eller hur?


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 10-Maj-2017 kl. 09:25
I soveværelset havde vi næsten ingen dækning af Wifi. 

Så mellem stuen (hvor routeren er placeret) og soveværelset, satte jeg en Range Extender op:

http://uk.tp-link.com/products/details/cat-10_RE450.html" rel="nofollow - http://uk.tp-link.com/products/details/cat-10_RE450.html

Så nu er der fart på Wifi.



Skrevet af: Henrikndk
Skrevet den: 10-Maj-2017 kl. 09:27
Jeg har prøvet med en extender - men den halverer båndbredden, så det er ikke optimalt, når der streames på 3-4 enheder samtidig ;)


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 10-Maj-2017 kl. 11:38
"Smart" wifi er jo bare mesh netværk. Det er jo bare range extenders der har lidt styring i forhold til hvordan de forbindes.
Så den bedste løsning er altid at have AP med kabel, så kommer mesh og til sidste normale range extenders.
Alt efter hvor godt dit ledningsnet til strøm kommer powerline adapters ind et sted efter AP med kabel. 


Skrevet af: Henrikndk
Skrevet den: 10-Maj-2017 kl. 11:43
Powerline adapters er desværre ikke en mulighed, da jeg har IHC i hele huset. Men nu har jeg luret lidt på Ubiquiti AP, og det ser rigtigt ud - også designmæssigt, men de laver også en mesh løsning, som kunne være en mulighed.



Skrevet af: MortenP
Skrevet den: 10-Maj-2017 kl. 12:53
Står lidt i samme problem.. Jeg har mulighed for at placere min router på loftet.. er det en dårlig ide? (tænker både minus grader + der kan blive varmt om vinteren)


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 10-Maj-2017 kl. 13:13
Ha ha.

Varmt om vinteren.

Jeg selv haft en router under taget i mange år. Det skete der ikke noget ved. Og så er det jo ikke verdens dyreste elektronik.


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 10-Maj-2017 kl. 13:16
Køb et access point istedet.

Gør tingene korrekt i første omgang :)


Skrevet af: MortenP
Skrevet den: 10-Maj-2017 kl. 13:42
nåh ja. om sommeren :)


Skrevet af: MortenP
Skrevet den: 10-Maj-2017 kl. 13:42
Forslag til et AP?+.. skal være billigt i brug (bruge lidt strøm)


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 11-Maj-2017 kl. 09:24
Ubiquiti Unify AC AP Lite. Det er den mindste model, men mere end nok til langt de fleste private.
Max strømforbrug er 6,5 watt. Mener at de tests jeg har set siger normalt bruger det 4-5 watt. 


Skrevet af: MortenP
Skrevet den: 11-Maj-2017 kl. 09:51
Mit problem er følgende. 

Router står i stuen i tv bordet.. Den er koblet direkte på antennestikket i væggen.

jeg har derfor ikke mulighed for at trække et AP med kabel derfra, uden at det betyder at der ligger kabler overalt, for det skal jo sættes i routeren. 

Derfor overvejer jeg om man skulle smide routeren på loftet i stedet (men så mister jeg også muligheden for at sætte kablet netværk til, så det er lidt pest eller kolera.)

At fræse riller og trække netværkskabler rundt er ikke umiddelbart en mulighed. har fuldmuret hus og vil ikke fræse i stenene. 

Hvad vil være den mest optimale løsning i dette tilfælde?. 

på forhånd tak, og beklager jeg hi-jacker tråden. men det ligner jo omtrent samme problemstilling, så tænker vi alle kan få noget ud af svarene :-)


Skrevet af: skandshus
Skrevet den: 11-Maj-2017 kl. 14:42
Du trækker et kabel til et Access point.
Så er det løst. uanset om dit hus er fuldmuret, af plastic, eller pap :)

Hvis det skal virke, skal det gøres ordentligt.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 11-Maj-2017 kl. 18:59
MortenP.
Den optimale løsning er den du ikke vil lave.
Alt andet vil blive et kompromis. Uden at vide hvad du har af udstyr, hvordan huset er opbygget, hvor dit udstyr placeret i huset og om du har planer om at tilføje flere enheder i fremtiden, så vil alle gæt være mere eller mindre betinget af held.


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 11-Maj-2017 kl. 19:19
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Mit problem er følgende. 

Router står i stuen i tv bordet.. Den er koblet direkte på antennestikket i væggen.

jeg har derfor ikke mulighed for at trække et AP med kabel derfra, uden at det betyder at der ligger kabler overalt, for det skal jo sættes i routeren.
Hvad mener du med "kabler overalt" ?
Der skal trækkes 1 netværkskabel fra routeren og op/over til hvor AP'et bliver placeret.
Det skal så have strøm et eller andet sted undervejs, via denne medfølgende boks:  https://www.ubnt.com/accessories/poe-adapters/" rel="nofollow - https://www.ubnt.com/accessories/poe-adapters/

Som andre skriver, andre løsninger er kun halve.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Henrikndk
Skrevet den: 12-Maj-2017 kl. 18:19
Jeg elsker, når folk stjæler ens tråd..... 😎


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 12-Maj-2017 kl. 18:55
Oprindeligt skrevet af Henrikndk Henrikndk skrev:

Jeg elsker, når folk stjæler ens tråd..... 😎

Hvis emnet er næsten identisk, som det vel næsten er her, så skader det ikke alverden.

Oprindeligt skrevet af Henrikndk Henrikndk skrev:

Powerline adapters er desværre ikke en mulighed, da jeg har IHC i hele huset. Men nu har jeg luret lidt på Ubiquiti AP, og det ser rigtigt ud - også designmæssigt, men de laver også en mesh løsning, som kunne være en mulighed. 
 
Hvem der laver mesh netværket gør ingen forskel. Det er stadig bare "kloge" range extenders, så det vil gå ud over hastigheden, specielt jo længere væk fra hovedstationen du kommer. 


Skrevet af: Meier
Skrevet den: 13-Maj-2017 kl. 07:19
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Ubiquiti Unify AC AP Lite. Det er den mindste model, men mere end nok til langt de fleste private.
Max strømforbrug er 6,5 watt. Mener at de tests jeg har set siger normalt bruger det 4-5 watt. 


Hvad med opsætningen? Hvis der f.eks er 4 ledige porte i routeren og man så trækker 4 kabler til hvert sit AP er det så det?
Jeg slipper vel ikke for at installere noget controlller SW og indtaste f.eks SSID?

Skal jeg være helt ærligt, så ville jeg nok heller have en pakkeløsning, hvis jeg helt kunne slippe for opsætningen :-)
Der er sku altid et eller andet der bøvler, og det morer mig bare ikke at løse det.....

Bare mine tanker :-)
Hilsen Thomas


Skrevet af: Henrikndk
Skrevet den: 14-Maj-2017 kl. 21:35
Powerline adaptors laver ikke et mesh netværk? De bruger bare kobberet i strømkablerne til at forbinde hinanden.


Skrevet af: MortenP
Skrevet den: 15-Maj-2017 kl. 13:12
Og det beklager jeg. men tænkte det kunne hjælpe os begge, da det jo er lidt samme situation :)



Print side | Luk vindue