Print side | Luk vindue

Wifi extender, virker det ?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=151350
Udskrevet den: 18-April-2024 kl. 09:00


Emne: Wifi extender, virker det ?
Skrevet af: thomasfrost
Emne: Wifi extender, virker det ?
Skrevet den: 15-Maj-2017 kl. 08:14
Hej.


Efter vi er flyttet i hus, har vi fået yousee bredbåm 100/20mb.
Men fordi at huset er et vinkel hus, og modemmet grundet væg stik skal stå nede i stuen, så har wifi'en svært ved at nå fra køkkenet, værelserne, og bryggers..

Vil en wifi extender i køkkenet kunne hjælpe på det ?
-Det er belastende at vores wifi ikke kan dække hele huset, jeg vil dog erkende at modem er dumt placeret, men det må jo have dækket de tidligere ejeres behov :)

Mvh Thomas



Svar:
Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 15-Maj-2017 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af thomasfrost thomasfrost skrev:

Hej.


Efter vi er flyttet i hus, har vi fået yousee bredbåm 100/20mb.
Men fordi at huset er et vinkel hus, og modemmet grundet væg stik skal stå nede i stuen, så har wifi'en svært ved at nå fra køkkenet, værelserne, og bryggers..

Vil en wifi extender i køkkenet kunne hjælpe på det ?
-Det er belastende at vores wifi ikke kan dække hele huset, jeg vil dog erkende at modem er dumt placeret, men det må jo have dækket de tidligere ejeres behov :)

Mvh Thomas
Ja, en wifi extender kan hjælpe dig. Men sørg for at den er forbundet til din router med et netværkskabel, udvidelse via wifi er noget skrammel, da det uden videre halverer din båndbredde.

En teknisk bedre løsning er, at slukke for wifi i din Yousee router og købe et Access point, som du placerer centralt i huset.
Noget af det bedste er denne her: https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/" rel="nofollow - https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/ som koster knap 700,-


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: thomasfrost
Skrevet den: 15-Maj-2017 kl. 12:13
Det vil bestemt være træls hvis jeg skulle trække et 30-40m langt netværks kabel fra router til extender.
så lyder det smartere med dit forslag.
dvs så at den acces point henter selv wifi-delen fra modemmet?



Skrevet af: JaAndersen
Skrevet den: 15-Maj-2017 kl. 12:29
Se evt anmeldelse af den sidste router test på forsiden af recordere - amplifi HD, det er godt nok en halv dyr løsning men opfylder ifølge testen dine behov


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 15-Maj-2017 kl. 13:14
Jeg har ikke ret meget dækning i sovevrelset og har halvvejs sat en repeater op (TP-Link RE 450) og det virker fint hos mig. 

Jeg synes bestemt ikke at hastigheden er halveret. Sidst jeg målte havde jeg 60-70 Mbit i soveværelset. Ikke det samme som i stuen, men nok til mit behov.


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 15-Maj-2017 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Jeg har ikke ret meget dækning i sovevrelset og har halvvejs sat en repeater op (TP-Link RE 450) og det virker fint hos mig. 

Jeg synes bestemt ikke at hastigheden er halveret. Sidst jeg målte havde jeg 60-70 Mbit i soveværelset. Ikke det samme som i stuen, men nok til mit behov.
Hvis extenderen bruger samme frekvens som det wifi den udvider, skal de samme data sendes to gange. Det betyder nedsat hastighed, som du også oplever. Tommelfingerreglen er en halvering, men det kommer an på mange ting.
De smart extendere udvider via 5GHz net og lader enheder forbinde på 2,4GHz, så bliver de ikke blandet sammen.

Men uanset valget, er extendere generelt en lappeløsning Wink


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 15-Maj-2017 kl. 13:51
Om det er en lappeløsning kan godt være. 

Jeg ved bare at det har kørt i mange måneder uden problemer. Om den nedsatte hastighed skyldes at det sendes på samme frtekvens eller om det skyldes at der er en betonvæg mellem repeateren. Jeg hælder mest til betonvæggen.


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 15-Maj-2017 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Om det er en lappeløsning kan godt være. 

Jeg ved bare at det har kørt i mange måneder uden problemer. Om den nedsatte hastighed skyldes at det sendes på samme frtekvens eller om det skyldes at der er en betonvæg mellem repeateren. Jeg hælder mest til betonvæggen.
Jeg tjekkede lige den extender du bruger og det er netop en der kan køre på 5GHz, så det hjælper helt klart på hastigheden... Big smile


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 15-Maj-2017 kl. 17:08
Oprindeligt skrevet af thomasfrost thomasfrost skrev:

Hej.
Efter vi er flyttet i hus, har vi fået yousee bredbåm 100/20mb.
Men fordi at huset er et vinkel hus, og modemmet grundet væg stik skal stå nede i stuen, så har wifi'en svært ved at nå fra køkkenet, værelserne, og bryggers..

Vil en wifi extender i køkkenet kunne hjælpe på det ?
-Det er belastende at vores wifi ikke kan dække hele huset, jeg vil dog erkende at modem er dumt placeret, men det må jo have dækket de tidligere ejeres behov :)

Mvh Thomas
Jeg var til generalforsamling i vores lokale antenneforening for et par måneder siden.
Her oplyste manden fra Yousee/danskkabel-TV, at hvis man havde problemer med wifi dækning byttede de til det nye "gigabit modem" (kender ikke typenummer) hvor wifi delen skulle være betydeligt bedre end i de gamle modems. Det var selvfølgelig ikke noget han kunne sige officielt.  Wink
Er det nyt eller gammelt type Yousee modem du har? Det kunne måske hjælpe med udskiftning?

Med hensyn til placering af modem, er der kun coaxkabel i stuen?
Det skal ikke nødvendigvis stå der, hvis der er/kan etableres returvej i antenne fordelingsanlæg, hvis det findes.

Mvh. JørgenT


Skrevet af: thomasfrost
Skrevet den: 15-Maj-2017 kl. 17:35
Hej Jørgen.

det er mit 3. Modem siden 12/4-17 😩

desværre er der kun coaxkabel inde i stuen, jeg ved ikke om der er antenne fordelings anlæg, så skal jeg ha spurgt naboen der er elektriker om han tilfældigvis ved det 😊 
ellers må jeg finde mig sådan en extender der både kører 5ghz og 2,4 😊 


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 15-Maj-2017 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Om det er en lappeløsning kan godt være. 

Jeg ved bare at det har kørt i mange måneder uden problemer. Om den nedsatte hastighed skyldes at det sendes på samme frtekvens eller om det skyldes at der er en betonvæg mellem repeateren. Jeg hælder mest til betonvæggen.
Jeg tjekkede lige den extender du bruger og det er netop en der kan køre på 5GHz, så det hjælper helt klart på hastigheden... Big smile
 
Nu har jeg lige prøvet med speedtest.net.
 
PC i stuen med rouern. 2 m til routeren.:  89 Mb/s 29 Mb/s
1,5 m fra Repeateren:  82 Mb/S, 24 Mb/s
 
 


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 16-Maj-2017 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Om det er en lappeløsning kan godt være. 

Jeg ved bare at det har kørt i mange måneder uden problemer. Om den nedsatte hastighed skyldes at det sendes på samme frtekvens eller om det skyldes at der er en betonvæg mellem repeateren. Jeg hælder mest til betonvæggen.
Jeg tjekkede lige den extender du bruger og det er netop en der kan køre på 5GHz, så det hjælper helt klart på hastigheden... Big smile
 
Nu har jeg lige prøvet med speedtest.net.
 
PC i stuen med rouern. 2 m til routeren.:  89 Mb/s 29 Mb/s
1,5 m fra Repeateren:  82 Mb/S, 24 Mb/s
Så har du heldigvis en velfungerende løsning Big smile
Hvad er hastigheden på din internetforbindelse?


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: herognu
Skrevet den: 04-August-2017 kl. 23:20
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:


En teknisk bedre løsning er, at slukke for wifi i din Yousee router og købe et Access point, som du placerer centralt i huset.
Noget af det bedste er denne her: https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/" rel="nofollow - https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/ som koster knap 700,-

Hvor meget bedre dækker et Access point tilsammenligning med en almindelig router som man får med af teleselskabet?

Jeg kan se i denne sammenligning;
https://www.komplett.dk/k/kcp.aspx?sku=887813&sku=898804 
at den ene er til udendørs brug. Vil jeg så kunne sætte den på taget? Jeg har nemlig mobilt bredbånd da mit kobber i jorden er for dårligt og den mobile bredbånds router jeg har nu skal stå på 1. sal for at få et ordentlig signal udefra og ind i routeren. Vil et access point kunne bruges som mobilt bredbånds router?


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 05-August-2017 kl. 02:42
Oprindeligt skrevet af thomasfrost thomasfrost skrev:

Hej Jørgen.

det er mit 3. Modem siden 12/4-17 😩

desværre er der kun coaxkabel inde i stuen, jeg ved ikke om der er antenne fordelings anlæg, så skal jeg ha spurgt naboen der er elektriker om han tilfældigvis ved det 😊 
ellers må jeg finde mig sådan en extender der både kører 5ghz og 2,4 😊 


Husk at stille din router så højt så muligt! Det øger dækningen væsentligt i forhold til nede ved gulvet. SÅ hvis der f.eks. er en høj reol i nærheden, så op på den med routeren.

M.v.h.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 05-August-2017 kl. 08:14
Jeg har også en TDC 100/20 løsning.

Min router står inde i et teknikskab. Det fungerede sådan set ok. Dækningen i haven var virkelig ringe. Så jeg prøvede samme repeater som PerW skriver om. Den kører både 2,4 og 5Ghz.

http://m.pricerunner.dk/pl/272-3089962/Access-Point-til-traadloese-netvaerk/TP-Link-RE450-Sammenlign-Priser?ca_chid=187&ca_source=gaw&ca_ace=&ca_nw=g&ca_dev=t&ca_pl=&ca_pos=1t1&ca_agid=41628976038&ca_caid=772033115&ca_adid=184878926125&ca_kwt=%2Btp%20%2Blink%20%2Bre450&ca_mt=b&ca_fid=&ca_tid=aud-61568753822:kwd-131235385201&ca_lp=1005072&ca_li=&ca_devm=&ca_plt=&ca_sadt=&ca_smid=&ca_spc=&ca_spid=&ca_sco=&ca_sla=&ca_sptid=&ca_ssc=&gclid=EAIaIQobChMI2LiCn7a_1QIV8BXTCh2saAQNEAAYASAAEgLhFfD_BwE" rel="nofollow - http://m.pricerunner.dk/pl/272-3089962/Access-Point-til-traadloese-netvaerk/TP-Link-RE450-Sammenlign-Priser?ca_chid=187&ca_source=gaw&ca_ace=&ca_nw=g&ca_dev=t&ca_pl=&ca_pos=1t1&ca_agid=41628976038&ca_caid=772033115&ca_adid=184878926125&ca_kwt=%2Btp%20%2Blink%20%2Bre450&ca_mt=b&ca_fid=&ca_tid=aud-61568753822:kwd-131235385201&ca_lp=1005072&ca_li=&ca_devm=&ca_plt=&ca_sadt=&ca_smid=&ca_spc=&ca_spid=&ca_sco=&ca_sla=&ca_sptid=&ca_ssc=&gclid=EAIaIQobChMI2LiCn7a_1QIV8BXTCh2saAQNEAAYASAAEgLhFfD_BwE

Repeater er ca. 5 meter fra router i lige linie. Jeg prøvede forskellige placeringer og fandt ud af den bedste placering var i stuen. I stuen måler jeg ca. 90/25 mod tidligere 60/25.

Jeg har fuld dækning i haven. Med to teenagere der streamer hele tiden, oplever jeg setuppet helt stabilt.

Det er muligt at det i teorien ikke er optimalt. Men hos mig virker det.



Print side | Luk vindue