Print side | Luk vindue

TV signal problemer (Waoo/Fibia)

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=151392
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 06:25


Emne: TV signal problemer (Waoo/Fibia)
Skrevet af: Bambus
Emne: TV signal problemer (Waoo/Fibia)
Skrevet den: 19-Maj-2017 kl. 20:29
Jeg er i gang med at fejlsøge i forbindelse med udfald af TV-kanaler via Waoo/Fibia. Det hele har virket upåklageligt i flere år, men for en måned siden begyndte nogle af kanalaerne at forsvinde (TV3, TV3+, Kanal 5 m.fl.). Signalstyrken er 100% og kvaliteten svinger mellem 95-97 på alle kanaler - også dem, der er udfald på. Jeg har bemærket mig, at BER er ustabil og svinger noget i værdierne - dog uden at dette har indflydelse på signalstyrken og kvaliteten.
Er der nogen, der har et bud på, hvad der kan være galt?



Svar:
Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 20-Maj-2017 kl. 08:50
Oprindeligt skrevet af Bambus Bambus skrev:

Signalstyrken er 100% og kvaliteten svinger mellem 95-97 på alle kanaler - også dem, der er udfald på. Jeg har bemærket mig, at BER er ustabil og svinger noget i værdierne - dog uden at dette har indflydelse på signalstyrken og kvaliteten.
BER (Bit Error Rate) er et udtryk for signalkvalitet, så du har problem med signalkvalitet - og det er det der er problemet.

Oprindeligt skrevet af Bambus Bambus skrev:

Jeg er i gang med at fejlsøge i forbindelse med udfald af TV-kanaler via Waoo/Fibia. Det hele har virket upåklageligt i flere år, men for en måned siden begyndte nogle af kanalaerne at forsvinde (TV3, TV3+, Kanal 5 m.fl.)..... 

Er der nogen, der har et bud på, hvad der kan være galt?
Mest sandsynlige er HF utætte kabler/stik/samlinger/fordeler, og at du nu har fået mobiltlf. mast eller anden radiotjeneste i området som laver indstråling i dit anlæg pga. utæthed.
Hvis du tjekker frekvens på de kanaler der har pixelering, ligger de nok alle på samme frekvens/MUX/qam. 

Så tjek dit kabelnetværk. Wink

Mvh. JørgenT


Skrevet af: Bambus
Skrevet den: 20-Maj-2017 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

BER (Bit Error Rate) er et udtryk for signalkvalitet, så du har problem med signalkvalitet - og det er det der er problemet.

Tak for denne præcisering. Så blev jeg det klogere Wink

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Mest sandsynlige er HF utætte kabler/stik/samlinger/fordeler, og at du nu har fået mobiltlf. mast eller anden radiotjeneste i området som laver indstråling i dit anlæg pga. utæthed.
Hvis du tjekker frekvens på de kanaler der har pixelering, ligger de nok alle på samme frekvens/MUX/qam. 

Så tjek dit kabelnetværk. Wink.

Tusinde tak for input. Nu har jeg noget at gå i gang med.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 20-Maj-2017 kl. 12:14
Jeg har haft samme problem. Det var TV2 og NRK1, der var værst med pixeleringer.

Jeg fik en tekniker ud, og problemet var, at der var kommet skidt ind i fiber-samlingsstikkene. Det var fint støv fra borehullerne i væggen. Det endte med at han måtte splejse nye stik på, og skifte fiberboksen.

-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Bambus
Skrevet den: 20-Maj-2017 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg har haft samme problem. Det var TV2 og NRK1, der var værst med pixeleringer.

Jeg fik en tekniker ud, og problemet var, at der var kommet skidt ind i fiber-samlingsstikkene. Det var fint støv fra borehullerne i væggen. Det endte med at han måtte splejse nye stik på, og skifte fiberboksen.

Tak for info.

Det åbner jo mange muligheder for fejl i systemet. Er der nogen som helst mulighed for, at man selv kan fejlsøge uden at de helt store omkostninger - herunder udskiftning af antennekabel. stik osv.? Antennestik er ikke det store problem, men det vil være besværligt at skifte antennekablet, da det er trukket op under løbeloft og ekstremt mange små passager. At trække et helt nyt kabel vil være lige så besværligt.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 20-Maj-2017 kl. 15:17
Jeg startede med at teste med et andet antennekabel, og det var ikke bedre. Så fejlmeldte jeg tv-signalet, og fik at vide at hvis det var mit udstyr, der var fejl i, skulle jeg selv betale.
Teknikeren målte på det første antennestik, og der var fejlen også.




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 20-Maj-2017 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af Bambus Bambus skrev:

Det åbner jo mange muligheder for fejl i systemet. Er der nogen som helst mulighed for, at man selv kan fejlsøge uden at de helt store omkostninger - herunder udskiftning af antennekabel. stik osv.? Antennestik er ikke det store problem, men det vil være besværligt at skifte antennekablet, da det er trukket op under løbeloft og ekstremt mange små passager. At trække et helt nyt kabel vil være lige så besværligt.
1: Hvis muligt, flyt TV hen i nærhed af fiberboks og tjek med et andet kort Yousee/Stofa godkendt kvalitetskabel. (også selvom det ikke er nogen af disse udbydere du har Wink )
2: Hvis 1 ikke muligt, køb et langt kabel (er ikke så dyrt i metermål) og træk igennem døre/vinduer til TV og tjek igen.

Mvh. JørgenT


Skrevet af: Bambus
Skrevet den: 20-Maj-2017 kl. 16:37
Tusinde tak for alle input. Jeg prøver mig frem med de forslag som I har givet mig Thumbs Up



Print side | Luk vindue