Print side | Luk vindue

Skal jeg se Alien: Covenant?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=151394
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 20:28


Emne: Skal jeg se Alien: Covenant?
Skrevet af: jake51
Emne: Skal jeg se Alien: Covenant?
Skrevet den: 20-Maj-2017 kl. 06:49
Har bestilt (ikke købt endnu) billet til i eftermiddag
Den har fået 7.0 på IMDB, men karaktererne spænder fra meget lave til høje
Fans er tilsyneladende meget skuffede
Har ikke set traileren, vil ikke vide noget


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson



Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 20-Maj-2017 kl. 10:33
På morgen TV jordede de den! De gik så langt, at de mente der skulle en anden instruktør på.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 20-Maj-2017 kl. 12:04
Efter at have læst anmeldelsen her, venter jeg lidt.

https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2017/05/alien-bruger-intellektuel-glidecreme-raa-horror" rel="nofollow - Information

-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 20-Maj-2017 kl. 12:48
lad os bare sige man kan spilde penge på mange forskellige ting. - alternativt har du godt 2 timer i en god stol. man kan komme til ved et uheld at lave en morfar.

Synes generelt det er latterligt at man spørger om en film er god. Det afhænger alene af den person der ser den. Nemlig en selv. smag og behag er forskellig og det her med at "danne sig et indtryk" inden. Så gør man måske lidt for meget ud af den hund man betaler.


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 20-Maj-2017 kl. 16:09
Jeg skal da se den, men har absolut ikke høje forventninger til den. For mig er det primært en social tur med et par venner. 

Hvis jeg virkelig vil nyde en film, så ser jeg den derhjemme. Bedre stol, bedre snacks, altid sweetspot, kort til toilettet, ingen snak, smasken, poseraslen og mobilgener.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 20-Maj-2017 kl. 17:00
På IMDB har den fået samme karakter som Prometheus (dvs. 7.0). Med andre ord er det kun de to store klassikere Alien og Aliens der har opnået højere karakterer i "serien".

Prometheus fik også lidt hug af anmelderne. Men jeg genså den i går på Blu-ray som opvarmning til Alien: Covenant - og den var faktisk meget bedre end jeg huskede den; En bunfsolid og stilfuld Sci-fi film imho. Jeg tror bare at de senere film har det store graverende handicap, at de ubevidst aldrig helt undgår at blive målt og vejet i relation til de to helt store klassikere i serien, i stedet for at blive vurderet i deres eget vacuum.

Jeg har ikke været i biografen i snart 4-5 år, for det er blevet så pisse dyrt at det ofte koster over det dobbelte af at købe og eje en film for evigt, og det er en dårlig deal i betragtning af at jeg samtidig har meget bedre lydforhold derhjemme sammen med et acceptabelt 123 tommer D-ILA projektorbillede). Men jeg har for så vidt lovet mig selv til at tage ind og se den med et par venner, når jeg er blevet rask igen her senere på ugen.


Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 20-Maj-2017 kl. 17:07
Jeg blev noget skuffet over den. Det er kun Fassbender, som spiller godt. De er andre og især den kvindelige hovedperson er mildt sagt intetsigende. Men der er perioder af filmen, hvor den er spændende. Jeg håber den vinder ved et gensyn, som jeg synes Prometheus gjorde. Jeg gir den 4/6 stjerner. Prometheus 5/6 stjerner. Men den skal da ses og er også visuel flot.

-------------
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 20-Maj-2017 kl. 17:54
Et teknisk tillægsspørgsmål:

IMDB opgiver af filmen har et aspect ratio på 2.35:1 - Ikke desto mindre går den også i IMAX sale til den fucking skandaløse premium pris. 

Men er der egentligt noget vundet ved det, siden der jo IKKE er tale om en egentlig/rigtig IMAX film, men tale en IMAX Digital Media Remastering? (Og risikerer man ligefrem at det originale aspect ratio at capped mhp at få det til at passe bedre til IMAX salen?) 

Filmen er skudt med et 2,8 til 3,4 K (afhængigt af aspekt ratio) kamera, så vil det ikke være lige så godt at finde en hvilken som helst god biograf med en god 4K projektor - eller risikerer man så bare at de sidder med en 2K Digital-Cinema kopi, i stedet for en ca. 3K native eller 4K opskaleret Digital-Cinema kopi?

F.eks. koster filmen kun 85 kr. i Imperial (der har 4K projektor og hvis lærred passer bedre til filmens apect ratio end IMAX salens lærred, hvor filmen koster de skandaløse 140 Kr. (Cinemaxx sal 1) 




Skrevet af: Skyhigh
Skrevet den: 20-Maj-2017 kl. 19:31
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

På IMDB har den fået samme karakter som Prometheus (dvs. 7.0). Med andre ord er det kun de to store klassikere Alien og Aliens der har opnået højere karakterer i "serien".

Men hvor meget kan man efterhånden stole på IMDb som retvisende kilde for kvalitet? For det første vil de ikke oplyse, hvorledes de beregner gennemsnit og for det andet, har fanboyisme efterhånden overtaget i antallet af stemmer.

Mark Kermodes http://www.youtube.com/watch?v=b79aw9dZLfE" rel="nofollow - anmeldelser , synes jeg, plejer at være retvisende. Plus/minus. 


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 20-Maj-2017 kl. 20:05
Nu har jeg kun set en film i IMAX. Det var Rouge 1. Jeg foretrække almindelig bio. 

-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Insaniac
Skrevet den: 20-Maj-2017 kl. 20:12
Fin tømmermandsfilm, men intet mere. Jævnt skuffet over den. Forudsigeligt og det er tydeligt, den kun er produceret for at mælke penge ud af franchisen. Xenomorphen er kun tilføjet for at tilfredsstille fans'ene. 


Skrevet af: Nicolait
Skrevet den: 21-Maj-2017 kl. 02:32
Billede og lyd var som sådan lækker nok, men historien var temmelig dårlig. Det var ihvertfald det aftryk filmen efterlod hos mig. 


Skrevet af: nbu001
Skrevet den: 21-Maj-2017 kl. 02:47
Hvis jeg skal bestemme, må svaret blive "nej" :)

http://blog.nilsbuch.dk/2017/05/18/alien-covenant/" rel="nofollow - http://blog.nilsbuch.dk/2017/05/18/alien-covenant/

-------------
           


Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 21-Maj-2017 kl. 07:05
Jeg så den i går i IMAX 2D, og synes den er god. Den fortsætter fint historien fra Prometheus, og helt klart en fornuftig film.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 21-Maj-2017 kl. 10:24
Spørgsmålet er om Jake kom afsted igår, og i så fald hvad han selv synes om filmen?


Skrevet af: vclarke
Skrevet den: 21-Maj-2017 kl. 10:34
Den skal da helt sikkert ses - på Blu-ray til kr. 99.- fra Elgiganten


Skrevet af: Jørgensen
Skrevet den: 21-Maj-2017 kl. 10:49
Også min tanke. Den skal da ses og ind i samlingen.

Mvh. Jørgensen


Skrevet af: THX2K
Skrevet den: 21-Maj-2017 kl. 12:00
Jeg tog ind og så den med lave forventninger men kom alligevel ud og var slemt skuffet. Jeg troede naivt, at de havde fået et vink med en vognstang om hvad folk gerne vil se ovenpå de overvejende negative reaktioner, som Prometheus fik. Det har de givetvis også men så henkastet det over højre skulder og lavet en film, der får selv Prometheus til at være god.

Hvis man har forventninger om at se en Alien film med gys og spænding fra start til slut, skal man holde sig væk. Hvis man derimod styrer optur over at se fx to androids sidde og spille på trillefløjte i ti minutter - jamen så ved du hvilken film, du skal give 5 Bogart-hatte.

Jo den har da sine øjeblikke og visuelt har det aldrig været flottere men en Alien-film er den kun i sammenlagt 5-10 minutter af de to timer, som filmen varer.

Hvis Ridley Scott er instruktør på den næste i rækken, skal jeg have penge for at se den. Fool me once med Prometheus - shame on you. Fool me twice ...

Det værste er ikke, at Alien: Covenant er en dårlig film - for det er den. Det værste er, at vi kunne måske have fået en rigtig Alien-film og at Neil Blomkamp (manden bag bl.a. District 9) efter sigende var tæt på at skulle lave den. Desværre er de planer skrottet, fordi man tror mere på Ridley Scotts trilogi.. suk.

4/10


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 21-Maj-2017 kl. 12:05
Jeg så den med THX2K, og lad mig starte med at sige, at jeg er enig i ALT hvad han skriver.

Alien Covenant er en hån mod Alien filmene. Troede man det kke det kunne blive være efter Prometheus, så tager man fejl. Alien delen i filmen er på INGEN måde det bærende i filmen, som handler mere om AI vs. humanity.

Det er super ærgerligt at det skulle gå så galt, og nu er jeg begyndt at frygte for BladeRunner, for hvis Ridley laver samme kiks der, så er han færdig i min bog.

Når det gælder Alien film, så er det et afsluttet kapitel for mig nu.




-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 21-Maj-2017 kl. 12:10
Filmen startede godt
Men så mistede jeg gradvist interessen, da det gik over i action
Det vil da ikke hjælpe at udskifte Ridley Scott, det er manuskriptet der er dårligt


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: vclarke
Skrevet den: 21-Maj-2017 kl. 12:11
Nu er det jo ikke Ridley Scott der laver Blade runnet 2


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 21-Maj-2017 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:

Nu er det jo ikke Ridley Scott der laver Blade runnet 2

Nej. Det er Dennis Villeneuve, men stadigvæk spøger Ridley Scotts produktionsselskab voldsomt i baggrunden.




-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 21-Maj-2017 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af Skyhigh Skyhigh skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

På IMDB har den fået samme karakter som Prometheus (dvs. 7.0). Med andre ord er det kun de to store klassikere Alien og Aliens der har opnået højere karakterer i "serien".

Men hvor meget kan man efterhånden stole på IMDb som retvisende kilde for kvalitet? For det første vil de ikke oplyse, hvorledes de beregner gennemsnit og for det andet, har fanboyisme efterhånden overtaget i antallet af stemmer.


Jeg tolker altid IMDB med flere forbehold. Bl.a. det at nye film og aktive serier gerne opnår højere score før scoren stabiliserer sig siden hen. Fanboyisme kan også spille ind, men i dette tilfælde tror jeg det mere er et forhold der er med til at trække ned end op (hør blot på reaktionerne herinde hvor man måler og forbander i forhold til andre alien film - Sådan havde det næppe lydt, hvis der havde været tale om en film der kunne vurderes i sit helt egen vacuum). Jeg har lige set genset Prometheus her i forgårs - Det vandt den ved i forhold til hvad jeg husker den som. Jeg forestiller mig at Alien Covenant ligger lidt under Prometheus i niveau (da IMDB scoren aktuelt er den samme på de to) - Hvilket stadig bør betyde at der er tale om en habil, men bare ikke revolutionerende, Sci-Fi film. 

Omvendt syntes jeg virkeligt man er nødt til at kende sin anmelder indgående, hvis man skulle kunne regne med budskabet fra sådan én enkeltperson, f.eks. hvilke film en anmelder specifik kan lide og hvilke anmelderen bestemt ikke kan lide - for at kunne vide at det så er ensbetydende med at det så betyder at man formentligt selv vil kunne lide den selv om anmelderen ikke kan. Imens kan man på IMDB se detaljer som at folk under 18 bedre kan lide filmen end folk over, mens Amerikanere syntes bedre om den en ikke Amerikanere og at der ikke er den store kønsforskel. Jeg syntes da det lader til at være meget tydeligt hvordan gennemsnittet er udregnet:
http://www.imdb.com/title/tt2316204/ratings?ref_=tt_ov_rt%20" rel="nofollow - http://www.imdb.com/title/tt2316204/ratings?ref_=tt_ov_rt 
http://www.imdb.com/title/tt2316204/ratings?ref_=tt_ov_rt%20" rel="nofollow -
--> Ps. Er der nogen der kender svaret på mit IMAX DMR spørgsmål? (side 1 i tråden) 20-05-2017 kl 
kl. 17:54 <--


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 21-Maj-2017 kl. 17:52
På filmens hjemmeside skriver de følgende vedr. IMAX:

The IMAX release of Alien: Covenant will be digitally re-mastered into the image and sound quality of The IMAX 2D Experience with proprietary IMAX DMR® (Digital Re-mastering) technology. The crystal-clear images, coupled with IMAX's customized theatre geometry and powerful digital audio, create a unique environment that will make audiences feel as if they are in the movie.


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 21-Maj-2017 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

På filmens hjemmeside skriver de følgende vedr. IMAX:

The IMAX release of Alien: Covenant will be digitally re-mastered into the image and sound quality of The IMAX 2D Experience with proprietary IMAX DMR® (Digital Re-mastering) technology. The crystal-clear images, coupled with IMAX's customized theatre geometry and powerful digital audio, create a unique environment that will make audiences feel as if they are in the movie.

Ja, og det er IMAX DMR. Men er hvordan skalerer det til den normale Digital-Cinema version?

Er den normale digital Cinema kopi f.eks. kun 2K eller har den filmens ca 3K native opløsning eller er det en 4K opskalering (i de to sidste tilfælde vil den jo således potentielt kunne være fuldt ud lige så god som IMAX DMR versionen, bare man finder en biograf med en god 4K projektor, som f.eks. Imperial, der kan prale af at være verdens største Dolby Atmos biograf og hvis lærred jo passer bedre til filmens originale format end Imax lærredernes gør det.

Og vil IMAX DMR versionen så være cropped i siderne for bedre at passe til IMAX lærrederne, eller betyder det omvendt at man ser mere i top og bund end instruktøren egentligt har filmet efter mht. filmens originale opgjorte 2.35:1 format? 

Jeg syntes det er svært at blive klog på om man vinder noget i et tilfælde som dette eller bare taber lidt ekstra penge på det?



Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 22-Maj-2017 kl. 06:03
Nå, jeg har selv siddet og googlet lidt og fundet at kritikere ligefrem har fundet på at kalde det lieMax, når der er tale om 2K og 1,89:1 Aspect Ratio og ikke brug af de helt store 1570 og 4:3 aspect ratioet.
 
Fra hvad jeg kan finde, så benytter "IMAX digital" 2 stk. digitale 2K projektorer der projicerer billedet oven på hinanden mhp at give højere lysstyrke og pixeldensitet, men det bliver det ikke til et 4K billede af. Lærred og projektorer skulle have 1.89:1 aspect ratio og 2500:1 contrast ratio. 

Med andre ord lyder det til at hvis man kan finde en biograf med en god lysstærk 4K projektor og der er tale om mere end en 2K Digital Cinema kopi (f.eks filmens native resolution eller en opskallering til 4K), så burde der være chance for den største opløsning sammen med et korrekt aspect ratio i en ordentlig D-Cinema biograf med 4K projektorer (mange D-Cinema sale har dog kun 2K projektorer). Altså under de rette omstændigheder måske fordele at hente fra en bedre Digital-Cinema biograf end en IMAX, sålænge der ikke er tale om en ægte IMAX film og tale om en 1570 eller IMAX 4K med laser udstyret sal, hvilket man ikke har i Skandinavien, men skal til Tyskland for at finde.

...WFT?!? Det var ikke lige det svar jeg havde regnet med at finde
http://johncanfield.me/blog/brand-confused-world-imax-liemax/" rel="nofollow - https://johncanfield.me/blog/brand-confused-world-imax-liemax/


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 22-Maj-2017 kl. 07:14
Well - Alien Covenant er ikke engang lieMax værdig - Det er en møgfilm, så vent til den kommer til leje eller se den på en max 99 kr. Blu-ray.

-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 22-Maj-2017 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Well - Alien Covenant er ikke engang lieMax værdig - Det er en møgfilm, så vent til den kommer til leje eller se den på en max 99 kr. Blu-ray.


Men altså udover det... synes du så den var ok?


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 22-Maj-2017 kl. 10:26
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:


Men altså udover det... synes du så den var ok?

Det er en flot film - Men det er ikke en spændende film. Den flytter dig ikke som publikum.


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: Male80
Skrevet den: 22-Maj-2017 kl. 12:16
Jeg var inde og se den i weekenden og var ikke overbevist.  
Ville faktisk ønske at jeg ikke havde set den.  
  
Filmen tror at man som tilskuer har noget som helt følsesnæssig involveret på steder hvor man absolut intet har og er totalt ligeglad med om de lever eller dør.  


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 22-Maj-2017 kl. 12:45
Det er godt nok trist læsning, det her!!!! Unhappy

Alien er vel en af de film jeg har set flest gange, og formodentlig også den film jeg har købt flest gange, senest som del af The Anthology blu-ray boxen. Jeg bliver aldrig træt af den og opdager stadig detaljer, jeg aldrig har lagt mærke til tidligere. Det er et fucking mesterværk! Jeg har lært at holde af Cameron's actionbrag, men de skulle have stoppet mens legen var god. Jeg HADER 3'eren og 4'eren! Så da det kom frem, at Blomkamp's 5'er ville være en opfølger til de to første tænkte jeg, at det i det mindste ikke kunne blive værre. Men sådan skulle de jo så ikke være ... Unhappy

Men det værste er dog, at Scott havde alle muligheder for at bevise, at ingen andre end han kunne fortælle Alien-historien, men i stedet er han godt i gang med komplet at destruere sin egen franchise. Jeg var rimelig skuffet over Prometheus, og jeg bliver jo åbenbart endnu mere skuffet over Covenant. Det er fandme til at tude over!! Lav dog for helvede en film om dét, som vi gerne vil se en film om!!



-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 22-Maj-2017 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Well - Alien Covenant er ikke engang lieMax værdig - Det er en møgfilm, så vent til den kommer til leje eller se den på en max 99 kr. Blu-ray.

Det ville være mit personlige valg - næsten altid, bortset fra at jeg gerne venter til filmen er kommet under 50 kr. før jeg køber - Men nu har jeg jo lovet nogle venner at tage med.

Men jeg kommer nok til at insistere på at sidde tæt på lærredet i enten Imperial til 85 kr eller Cinemaxx non IMAX version til 95 kr. i stedet for IMAX DMR versionen projiceret i 2K til 120 kr, i hvert fald ind til vi får 4K IMAX med laser i Danmark. ...Så er jeg da i det mindste sikker på at se filmen i dens originale aspect ratio og kan samtidig krydse fingre for måske at kunne være så heldig at vinde noget i opløsning også, hvis der er tale om en D-Cinema kopi i enten filmens ca. 3K native opløsning eller en 4K opskalering, hvis jeg ser den i en sal der rent faktisk har en 4K projektor. ...Jeg kan sku godt selv finde ud af at rykke nærmere på et lærred for at få det til at fylde mere i mit synsfelt, det behøver jeg ikke at betale for at kunne finde ud af! Jeg er i nærheden af at føle at man forsøger at røvrende mig lidt, må jeg indrømme!

Og hold da kæft hvor er det irriterende at der ikke er nørd-links til tekniske specifikationer for både sale og film, så man ud over hurtigt at kunne se hvilke projektorer de enkelte sale har også kunne se specifikationer om filmkopierne der er tale om Ouch 

http://www.lfexaminer.com/theaIntl.htm" rel="nofollow - http://www.lfexaminer.com/theaIntl.htm

http://www.quora.com/Whats-the-difference-between-IMAX-and-4K-digital-movie-theatres" rel="nofollow - https://www.quora.com/Whats-the-difference-between-IMAX-and-4K-digital-movie-theatres
_ _ _ 
Fundet online, HVIS(!) det passer må IMAX versionen (eller omvendt originalversionen) jo være cropped i forhold til hvad der rent faktisk har været filmet !?!
Alien: Covenant (2017)
Technical Specifications
Showing all 8 technical specifications
Sound Mix Datasat | Dolby Atmos | Dolby Surround 7.1
Color Color
Aspect Ratio 1.90:1 (70mm IMAX 3D version)
2.35 : 1
Camera Arri Alexa XT
Laboratory Company 3 (digital intermediate)
Fluent Image, London, UK
Negative Format ARRIRAW
Cinematographic Process ARRIRAW
Digital Intermediate (master format)
Printed Film Format 70 mm (horizontal) (IMAX DMR blow-up) (dual-strip 3-D) (Kodak Vision 2383)
D-Cinema (also 3-D version)
http://www.whatsbestforum.com/showthread.php?22637-Alien-Covenant-New-Trailer



Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 22-Maj-2017 kl. 19:02
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:


Men altså udover det... synes du så den var ok?


Det er en flot film - Men det er ikke en spændende film. Den flytter dig ikke som publikum.


Det var egentligt bare ment som gas, fordi det virkelig lyder som om at du hader den indædt


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 22-Maj-2017 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

 
Det var egentligt bare ment som gas, fordi det virkelig lyder som om at du hader den indædt

Jeg hader den ikke - Men den skuffer så meget, at den ikke fortjener et publikum.


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 22-Maj-2017 kl. 19:48
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

 
Det var egentligt bare ment som gas, fordi det virkelig lyder som om at du hader den indædt


Jeg hader den ikke - Men den skuffer så meget, at den ikke fortjener et publikum.


Ja det lyder jo lidt træls. Jeg var dog svært glad for Prometheus... måske mere stemningen og og det visuelle, end historien, men stadig gjorde det, det til en god film for mig.... så jeg håber jeg også vil kunne lide Covenant i morgen i biffen. Jeg er heller ikke så svær at begejstre. Jeg elsker alt fra Boyhood og Captain Fantastic, til Fast & Furious og Transformers serien


Skrevet af: Moef
Skrevet den: 22-Maj-2017 kl. 21:14
Enig i at den skuffer. Prometheus syntes jeg havde en langt mere spændende og havde en ren handling + bedre skuespil. Bevares, der var nogle fede alien effekter, men handlingen var rodet, mudret og kedelig.

-------------
Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit

Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 23-Maj-2017 kl. 22:56
Nej, se noget andet

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: Ukke
Skrevet den: 24-Maj-2017 kl. 08:08
Jeg forstår ikke rigtig den brutale kritik, som filmen får. Nej, den er absolut ikke fejlfri, og 3. del løber måske en anelse løbsk, men historien flettes fint sammen med Prometheus. Det eneste som jeg virkelig skuffede mig, var de forudsigelige dødsscener. Man var ikke i tvivl om, hvornår de indtraf. Her måtte de godt have været lidt mere opfindsomme.

Jeg vil hverken sammenligne den med Alien, Aliens eller sågar Alien 3. Prometheus og Covenant er selvstændige film.

Jeg var godt underholdt af Prometheus, og elskede den visuelle stil. Det samme er gældende for Covenant. Faktisk foretrækker jeg nok Covenant af de to.

Prometheus: 7/10
Covenant: 7.5/10

At kalde den "bras" eller verdens værste film er en kende overdreven og barnagtigt.


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 24-Maj-2017 kl. 08:13
Oprindeligt skrevet af Ukke Ukke skrev:



At kalde den "bras" eller verdens værste film er en kende overdreven og barnagtigt.

Nu er det vel sådan at smag og behag er forskellig, så hvis nogen syntes det er bras eller verdens værste film, så er det vel deres ret, uden det gør dem barnagtige.

Jeg syntes ikke det er verdens værste film, men i min optik, så ligger den lagt fra 7.5, nok tættere på et 5.5.

Det skyldes især det iskolde faktum, at den er befængt med så mange åbentlyse fejl, at man ikke kan tage den seriøst. Af respekt for dem som ikke har set filmen, og stadig glæder sig, skal jeg undlade at skrive hvor og hvorfor. 


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: Thomas Jensen
Skrevet den: 25-Maj-2017 kl. 08:20
Jeg skal se den...når den engang kommer på Netflix eller Viaplay.

-------------
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 25-Maj-2017 kl. 11:57
Vil også give den 5 ud af 10., det samme som jeg ville give Prometheus.
Den er da meget flot, men hold da op en dårlig historie. Det gør så også resten af franchisen dårligere. 


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 25-Maj-2017 kl. 12:39
Øh, hvordan kan filmen gøre de andre dårligere??

-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: andershede
Skrevet den: 25-Maj-2017 kl. 14:31
Det lykkedes Ridley Scott at skabe et suverænt univers. Efterhånden er det også lykkedes ham at ødelægge det igen. Det er trist. Jeg håbede på Den der Alien 5 der var tale om, med Ripley og alternativ historie. Det virkede meget mere interessant. Jeg er bange for det har lange udsigter nu. Enten skal Scott vel ødelægge endnu mere eller også er interessen død helt.

Jeg spillede for et års tid siden Alien Isolation på pc. Det var virkelig en fremragende oplevelse og meget mere tro mod seriens udgangspunkt end hvad Scott har præsteret af makværk de senere år. Manuskriptet var faktisk også meget stærkere


Skrevet af: andershede
Skrevet den: 25-Maj-2017 kl. 14:33
DonFrankie. Det virker jo helt gak at give fem stjerner til noget du udtaler sig så (berettiget) kritisk omkring. Med mindre din skala går fra 1 til 10 :)


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 25-Maj-2017 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af andershede andershede skrev:

DonFrankie. Det virker jo helt gak at give fem stjerner til noget du udtaler sig så (berettiget) kritisk omkring. Med mindre din skala går fra 1 til 10 :)

IMDB skalaen blir brugt længere oppe, og den går jo som bekendt til 10


Skrevet af: andershede
Skrevet den: 25-Maj-2017 kl. 15:18
Ok så giver det mere mening :)
Jeg tænker bare altid stjerner og så anmeldelser i danske blade.


Skrevet af: Ukke
Skrevet den: 25-Maj-2017 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Oprindeligt skrevet af Ukke Ukke skrev:



At kalde den "bras" eller verdens værste film er en kende overdreven og barnagtigt.


Nu er det vel sådan at smag og behag er forskellig, så hvis nogen syntes det er bras eller verdens værste film, så er det vel deres ret, uden det gør dem barnagtige.

Jeg syntes ikke det er verdens værste film, men i min optik, så ligger den lagt fra 7.5, nok tættere på et 5.5.

Det skyldes især det iskolde faktum, at den er befængt med så mange åbentlyse fejl, at man ikke kan tage den seriøst. Af respekt for dem som ikke har set filmen, og stadig glæder sig, skal jeg undlade at skrive hvor og hvorfor. 


"Det er jo bare smag og behag". Du kan tro nej - så let slipper man ikke uden at være en smule saglig. At kalde filmen "bras", "makværk" eller "den værste film nogensinde", uden at underbygge sin kritik er ren og skær øretæveindbydende.

Du må i øvrigt gerne pointere, de åbenlyse fejl der er i filmen.


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 25-Maj-2017 kl. 17:36
** SPOILER ALERT ** ** SPOILER ALERT **

Du er kaptajn for et skib med 2000 sjæle + et kæmpe antal fostre, og så tager du bare lige et smut ned på en planet, fordi den ser spændende ud, efter der er gået mange års planlægning med at finde en planet som er passende for din mission. Du åbner bare døren på fuld gab på dit lander fartøj uden at vide hvad du åbner op imod, og går ud uden maske eller anden beskyttelse.
Og personen som fik en direkte ordre om ikke at lukke nogen ind i skibet uden tilladelse, åbner bare døren, da en syg besætningsmedlem kommer tilbage til landeren. Skal jeg fortsætte?






-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 25-Maj-2017 kl. 18:17
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Øh, hvordan kan filmen gøre de andre dårligere??

Den gør ikke selve filmene dårlig, men da det er forhistorie så vil jeg tænke over det når jeg ser de andre film og tænke øv. 
Oprindeligt skrevet af andershede andershede skrev:

DonFrankie. Det virker jo helt gak at give fem stjerner til noget du udtaler sig så (berettiget) kritisk omkring. Med mindre din skala går fra 1 til 10 :)
Der skulle selvfølgelig ikke have stået stjerner, men bare 5 ud af 10.

Karakterne i både Prometheus og Covenant er simpelt hen så dumme, at man sidder og krummer tæer over dem. Hummelmose kommer fint ind på et par stykker af dem, men der er mange flere.


Skrevet af: klander
Skrevet den: 25-Maj-2017 kl. 22:23
Så hellere Dræberne fra Nibe så får man da et godt grin ;)

-------------
Med Venlig Hilsen

Kurt




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-Maj-2017 kl. 23:49
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Skal jeg fortsætte?


Er det ikke sådan med mange film?

Armageddon er for mig en lang rækker underlige fejltagelser....


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 25-Maj-2017 kl. 23:50
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Skal jeg fortsætte?


Er det ikke sådan med mange film?

Armageddon er for mig en lang rækker underlige fejltagelser....


Klaus

200% enig om Armageddon - Monster ringe film, men ok action :-)


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: JesA
Skrevet den: 26-Maj-2017 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Skal jeg fortsætte?


Er det ikke sådan med mange film?

Armageddon er for mig en lang rækker underlige fejltagelser....


Klaus

200% enig om Armageddon - Monster ringe film, men ok action :-)

HOV, HOV, ikke "disse" Armageddon - den, sammen med Con-air, er på min liste af all-time classic underholdnings/Blockbusterfilm fra 90'erne Big smileWinkSmile


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 26-Maj-2017 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

HOV, HOV, ikke "disse" Armageddon - den, sammen med Con-air, er på min liste af all-time classic underholdnings/Blockbusterfilm fra 90'erne Big smileWinkSmile

Så må du heller ikke glemme Air Force One og Iron Eagle :-)


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: JesA
Skrevet den: 26-Maj-2017 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

HOV, HOV, ikke "disse" Armageddon - den, sammen med Con-air, er på min liste af all-time classic underholdnings/Blockbusterfilm fra 90'erne Big smileWinkSmile

Så må du heller ikke glemme Air Force One og Iron Eagle :-)

ÅH JA, Airforce one Thumbs Up ...."GET OFF MY PLANE!"
(Iron eagle sagde mig ikke så meget...)


Skrevet af: Bruce
Skrevet den: 26-Maj-2017 kl. 13:58
Skal se, skal ikke se Smile

Tja, Prometheus formåede at skille vandene og sjældent har jeg været med i så meget debat. Man kan jo sige, at den bedste sci-fi netop formår at skabe debat, men det var tydeligt, at kritikpunkterne var meget forskellige. 

Nogle havde problemer med det nye fokus på eksistentielle spørgsmål i stedet for xenomorphen. 
Nogle havde problemer med besætningsmedlemmer, som opførte sig dumt.

Personligt blev franchisen allerede udvandet fra Aliens af. Da ødelagde man definitivt den præmis, som Alien satte op, at xenomorphen var en fænomenal jager, uden samvittighed, som ... "it can't be killed". Altså indtil man sætter to maskinkanoner op og flækker hundrede aliens, som angriber som lemminger. Så i stedet for uhygge fik vi action og allerede her begyndte Alien fans at gå forskellige vegne i deres håb for en udvikling og en stor del af kritikken i dag er stadig funderet i andre forventninger, uden at jeg skal underkende anden kritik, for selvfølgelig er der eksekveringsmæssige bummerter, eller mærkværdigheder.

Ens modtagelighed for suspense of disbelief har ofte med forventninger at gøre. Jeg vil ret nemt kunne "flække Prometheus ad i mange henseender", men på de selvsamme punkter, de fleste, vil jeg også kunne levere et pænt forsvar ... synes jeg.

Mht cast og mærkværdigheder i deres opførsel, vil jeg f.eks. kunne kritisere hele menneskeheden for at vælge en besætning fra den delvist lukkede i filmen Sunshine til at redde verden. En film som de fleste andre er langt mere positiv omkring end jeg er. Man kan argumentere for, om mit suspense of disbelief er for lav. At jeg ikke lader det usagte virke i filmens favør. 

Jeg bekender dog gerne, at jeg var rigtig glad for Prometheus og var "hooked" på at se, hvordan de eksistentielle spørgsmål ville blive besvaret i Covenant.

Det viser sig, at Covenant vælger noget "midt imellem". For at tækkes kritikerne af Prometheus bringes xenomorphen tilbage i forskellige afskygninger og med masser af blod til følge. Derudover får vi "nogle svar" fra 1'eren og nogle skubbes foran, som formentlig besvares i næste kapitel. Jeg havde gerne set mere besvaret.

Jeg så først Covenant i IMAX i Cinemaxx og jeg var ganske godt underholdt. Så så jeg den igen i Fields med laserprojektor og det var et endnu bedre syn. Filmen er mørk og laserprojektoren formår bare at vise bedre kontrast og var knivskarp. Det hjalp gevaldigt på "den visuelle glæde" og nogle forbehold blev gjort til skamme.

Jeg ender på en 8'er.

Filmen har kostet $97 mio, hvilket er helt utroligt lidt for en film, som er så flot koreograferet, men Ridley Scott er en meget sparsom herre, som får pengene til at række langt. Det er en film, som jeg vil eje i 4K og som jeg glæder mig rigtig meget til at gense igen.



Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 26-Maj-2017 kl. 19:59
Oprindeligt skrevet af Bruce Bruce skrev:

Jeg så først Covenant i IMAX i Cinemaxx og jeg var ganske godt underholdt. Så så jeg den igen i Fields med laserprojektor og det var et endnu bedre syn. Filmen er mørk og laserprojektoren formår bare at vise bedre kontrast og var knivskarp. Det hjalp gevaldigt på "den visuelle glæde" og nogle forbehold blev gjort til skamme.


Tak for info/verificering angående IMAX vs Laserprojektoren i Fields. Tror jeg prøver Fields laser projektoren hvis ellers man kan fange filmen i sal 1 endnu i næste uge.

Mon ikke også det hjælper på skarpheden at projektoren i Fields er 4K i modsætning til de mhp lysstyrken overlayede 2K billeder i Imax-digital sale?


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 26-Maj-2017 kl. 20:52
Må sige at min favorit biograf pt er den i Fields. Lækkert billede og god lyd 🙂


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 26-Maj-2017 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Må sige at min favorit biograf pt er den i Fields. Lækkert billede og god lyd 🙂


Men den projektor må det vel også være det bedste biografbillede i Danmark.
Jeg må have tjekket den ud! Med Metro station ca. 400-500 meter fra indgangdøren, kan Fields jo ikke være så meget sværere tilgængelig end Imperial eller Cinemaxx fra Nørrebro, slet ikke når de får snøvlet sig færdige med cityringen om 2 år. Så bliver det nærmest både nemmere og hurtigere end at tage til de to andre. Smile  


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 08-Oktober-2017 kl. 21:31
Nu fik jeg så set den, og ja - pænt skuffende. Jeg har fuldstændig samme fornemmelse, som jeg havde efter at have set "The Force Awakens", nemlig fornemmelsen af at have set en lettere omskrevet remake af den første film!

Det virker for mig som om, at Scott har taget kritikken af "Prometheus" så meget til sig, at han besluttede sig til at genbruge en masse fra "Alien": nødsignalet, den kvindelige bad ass hovedperson, den onde android og sågar slående ligheder i karakternavne (Capt. "Tennesse" versus Capt. "Dallas") og jeg kastede en smule op i min mund, da David gentager Ash's berømte ord "The perfect organism".

Desuden kan hverken jeg eller kæresten købe, at al teknologi virker langt mere veludviklet i prequel-filmene, end teknologien i den originale film. Derfor er jeg 100% enig i dette:

Oprindeligt skrevet af andershede andershede skrev:

Jeg spillede for et års tid siden Alien Isolation. Det var virkelig en fremragende oplevelse og meget mere tro mod seriens udgangspunkt end hvad Scott har præsteret af makværk de senere år. Manuskriptet var faktisk også meget stærkere

Suk. Nu er spørgsmålet så ... skal man se "Alien: Awakening"???


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)



Print side | Luk vindue