Print side | Luk vindue

Keyboard Windows PC-Tablet virker ikke med Swype

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Tablets og telefoner
Forumbeskrivelse: Smartphones, mobiltelefoner, tablet computere mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=151697
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 21:35


Emne: Keyboard Windows PC-Tablet virker ikke med Swype
Skrevet af: bentpetersson
Emne: Keyboard Windows PC-Tablet virker ikke med Swype
Skrevet den: 21-Juni-2017 kl. 08:37
Hej med jer.

På min AndroidTablet skriver jeg ofte direkte på skærmen med QWERTY.
Dette vil jeg også gerne gøre på min 2i1 Lenovo, der kører Windows 10.

På sprog og tekstsiden satte jeg QWERTY til. Gik til skærmtastaturet og begyndte at skrive ved at flytte og berøre bogstaverne, som man gør med QWERTY. Desværre skete der intet, selv om PC kørte på Tablet-funktionen.

Kan nogle af jer hjælpe?

På forhånd tak 😀

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson





Svar:
Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 21-Juni-2017 kl. 17:49
Der må være nogle af jer dygtige gode mennesker, der benytter denne fremragende og betydeligt hurtigere skrivemåde, som Apple fx desværre ikke magter, hvilket generer mig på min ipad. Helt utroligt i 2017.

Faktisk troede jeg, at det kun var android, der kunne udføre QWERTY. Jeg blev derfor glad, da jeg i Windows 10 indstillinger fik øje på, at man også i Windows 10 kunne koble QWERTY til. Sådan så det jo ud. Og jeg satte funktionen til,   - men godaw do.

I forhold til androids logiske og altid virkende funktioner, så virkede ikke det ikke på Windows.



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 21-Juni-2017 kl. 18:35
Udføre qwerty?
Qwerty er ski da nævnet på tastaturets udlægning/opbygning, så hvad et Apple qwerty tastatur ikke kan, det må du så fortælle.
Uanset enhed, kan et qwerty tastatur det samme, da det henviser til de seks første bogstaver i øverste bogstavslinje, og intet andet. På et dansk qwerty tastatur tilføjes der blot lidt ekstra bogstaver, hvilket er nødvendigt i forhold til vores alfabet.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: torbenan
Skrevet den: 21-Juni-2017 kl. 19:27
Virker touch funktionen overhovedet på din pc?


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 21-Juni-2017 kl. 19:30
Ja, det gør den. Jeg tager blot skærmen af, hvorefter det er en normal tablet.ligeledes kan jeg bruge skærmen som touch, selv om der er normal pcfunktion.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 21-Juni-2017 kl. 19:38
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Udføre qwerty?
Qwerty er ski da nævnet på tastaturets udlægning/opbygning, så hvad et Apple qwerty tastatur ikke kan, det må du så fortælle.
Uanset enhed, kan et qwerty tastatur det samme, da det henviser til de seks første bogstaver i øverste bogstavslinje, og intet andet. På et dansk qwerty tastatur tilføjes der blot lidt ekstra bogstaver, hvilket er nødvendigt i forhold htil vores alfabet.


Jo, det har du måske ret i.Spørgsmålet går dog mere ud på at få det til at fungere. Især på Windows 10. Men hvis du har en løsning til min ipad, vil jeg også sætte pris på det.
Bruger du selv QWERTY?

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 21-Juni-2017 kl. 19:59
For lige at få mit spørgsmål på rette vis.
SWYPE afløste for nogle år siden kombinationen af QWERTY i kombination med T9ordbogen ,hvor fingertouch hen mod det enkelte bogstav viste det ønskede ord på skærmen. Jeg er ikke helt klart over hvad det præcise udtryk idag hedder.
Men windows 10 henviser måske kun til selve tastaturet og ikke til samhøret til den indbyggede ordbog, som android er i stand til.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: torbenan
Skrevet den: 21-Juni-2017 kl. 19:59
Her er en forklaring, hvordan du aktivere den to sw keyboards i windows.
https://www.technipages.com/enable-disable-on-screen-keyboard



Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 21-Juni-2017 kl. 20:14
Funktionen ses her på yuutube.
Men som det allerede er skrevet er det nok kun QWERTY tastaturet som kun android er i stand til.

https://www.youtube.com/watch?v=YIKbMuFnaqE



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 21-Juni-2017 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Udføre qwerty?
Qwerty er ski da nævnet på tastaturets udlægning/opbygning, så hvad et Apple qwerty tastatur ikke kan, det må du så fortælle.
Uanset enhed, kan et qwerty tastatur det samme, da det henviser til de seks første bogstaver i øverste bogstavslinje, og intet andet. På et dansk qwerty tastatur tilføjes der blot lidt ekstra bogstaver, hvilket er nødvendigt i forhold htil vores alfabet.


Jo, det har du måske ret i.Spørgsmålet går dog mere ud på at få det til at fungere. Især på Windows 10. Men hvis du har en løsning til min ipad, vil jeg også sætte pris på det.
Bruger du selv QWERTY?

Det du efterspørger, hvis jeg ikke misforstår fuldstændigt, har intet med qwerty at gøre. Ja, default tastatur på stort set alt er qwerty, også på min iPad.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 21-Juni-2017 kl. 20:21
Og her er Swype til iOS
http://www.swype.com/product-features/ios/features.html" rel="nofollow - Swype

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 21-Juni-2017 kl. 21:15
Super tak. Gad vide om swype også findes til Windows 10 på touch delen.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 21-Juni-2017 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Og her er Swype til iOS
http://www.swype.com/product-features/ios/features.html" rel="nofollow - Swype


"Get Swype for iOS 8" stå der på siden. Det er ved at være længe siden......

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 21-Juni-2017 kl. 21:56
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Og her er Swype til iOS
http://www.swype.com/product-features/ios/features.html" rel="nofollow - Swype


"Get Swype for iOS 8" stå der på siden. Det er ved at være længe siden......

Klaus

Linket til Swype / Nuance sender dig videre til app store, hvor app står til 9 kr. Så formodningen må være, at det også gælder nyeste iOS.
Edit: efter tjek, gælder for iOS 10 eller nyere.


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 22-Juni-2017 kl. 08:05
Jeg har ikke hørt at Swype skulle virke på Windows 10, medmindre du kører på en af de allernyeste insider versioner, og selv der tvivler jeg på at det har nogen sammenhæng med en dansk ordbog.
Opdatering: Insider preview 16226 som er kommet over natten, skulle understøtte dansk ordbog i swipe.

-------------
/Peter


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 22-Juni-2017 kl. 08:23
Jeg har ikke prøvet på min Win10 tablet, men på Windows 10 Mobile fungerer Swype ganske fint.

Opdatering: Swype fungerer heller ikke på min HP PC/tablet med Win10.

M.v.h.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 22-Juni-2017 kl. 18:10
Tak for jeres forslag.

Kigger man på forskellige udenlandske fora om emnet, er det eet langt skæld-ud på Microsoft: som fx vågn op, kom så igang etc.

På den virkeligt fremragende Lenovo 2i1, altså både pc og tablet, findes Windows 10 Home. Her kører jeg fx Office Mobil, tror jeg, at det hedder. Det virker fint.

Insider preview 16226 - men desværre ingen Swype app.

PS. skrevet på en android tablet med Swype.

Udenfor tråden. I morgen modtager jeg 2 stk. Oneplus 5 mobiler med posten. Her er jeg sikker på, at de kan Swype.

- Jeg har ændret overskriften, så den passer - tror jeg 😀

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 22-Juni-2017 kl. 20:28
nej selvfølgelig er der ingen swype app til windows 10 - det eneste keyboard layout der er, er win10's eget setup. det er "rent touch" og ingen mulighed for at trykke og trække da du reelt set har et "fuldt" keyboard. Med andre ord er det meningen du skriver på en win10 tablet som du ville skrive på et alm tastatur. 
Om det er hensigsmæssigt er en helt anden side af sagen. Årsagen til at Swype overhovedet eksisterer er selvfølgelig fordi det kommer fra en brugerflade som generelt er markant mere pladstrangt og man derfor har haft udfordringer med "brugerinteraktion".  Det er ikke et mobilt OS der ligger på win tabletten, men et fullblown windows. og ja der er stadig kraftig plads til forbedring når der kommer udenfor "desktopmode".



Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 22-Juni-2017 kl. 23:02
God beskrivelse, tak. Jeg har samme oplevelse af Windows 10.

Alligevel er jeg en smule skuffet. Måske mest på Microsofts vegne. Over manglende udvikling og ajourføring med Android.
Det føles lidt mærkeligt, når jeg har andre touchenheder, hvor jeg kan Swype, at når jeg rykker skærmen af min 2i1 Lenovo, at den ikke virker som en fuldbyrdet Tablet.
Men ok, så har Windows alligevel også andre fordele.og det er jo ud fra disse at jeg har købt denne nye.

Iøvrigt og totalt udenfor tråden: Historien er, at min tidligere gode HP pc gik totalt i sort og efter mange genoplivningsforsøg, besluttede jeg at aflive den, skønt jeg havde omkring 400 siders forarbejde til tre nye bøger liggende på den. Flere års fuldtidsarbejde.
Aflivningen kunne jeg dog foretage med nogenlunde sindsro, idet jeg havde taget backup af det meste tre uger forinden.
Alligevel opstod uvisheden. Hvor meget mangler der så i backuppen? Jeg åbnede så pc'en og tog de to harddiske på hver 500 GB ud. Lånte et specielt forbindelsesstik til harddiskene med usb i den anden ende.
Begge harddiske virkede heldigvis fint. Nu havde jeg endog en aktuel og fuld "backup", hvilket lettede mærkbart - psykisk betragtet.
Jeg har nu bestilt forbindelseskabel, så min nye pc, der ikke har ret stor flashhardisk, også kan benytte de gamle harddiske.
Den nye pc fylder ikke meget, så den er nemmere at tage med, når jeg rejser. Jeg har tidligere haft både den bærbare gamle pc samt min Tablet med på rejser i en både kæmpe og indholdstung ryksæk.
Nu kan jeg nøjes med den lille 2i1.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 23-Juni-2017 kl. 15:39
Som jeg skrev længere oppe har Windows 10 swype, eller som de selv kalder det "Shape keying" med dansk ordbog ii den nyeste insider version 16226, se Windows bloggen:

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2017/06/21/announcing-windows-10-insider-preview-build-16226-pc/#tt7roqasPq9DFxTE.97

Jeg har dog ikke haft mulighed for at teste det gr. updateproblemer.

-------------
/Peter


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 23-Juni-2017 kl. 22:09
Jeg har kigget lidt på dit forslag. Man kan da se, at Microsoft er begyndt på en slags Swype, omend det virker lidt besværligt at få opsat 😀

Det er dog ikke noget ,som jeg vil kaste mig ud i. Men en tak skal du have Peter.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson





Print side | Luk vindue